آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
۱.محبت ودوستی امام
یکی از وظایف مهم شیعیان،محبت ودوستی امام است وحتّی از برجسته ترین آثار معرفت او، محبت به آن وجود مقدّس است. این شناخت به هرمیزان بیشتر باشد،محبت آنان فزون تر میشود وهرقدر محبت بیشترشد،نشان از وجود سنخیت با آن انوارمقدس است.این هم سنخی نیز هرقدر افزایش یابد،نشان ازتقرّب به ذات اقدس الهی است واین والاترین کمال است.
ازآنجایی که خود پیشوایان معصوم علیهم السلام به مقام والای امام وامامت شناختی کامل دارند؛وقتی سخن از یک امام پیش میآید،درنهایت بزرگداشت ازاو یاد میکنند.
رسول اکرم(ص) آنگاه که سخن از آخرین وصی خود به میان میآورد، درنهایت احترام از زیباترین واژگان محبت بهره برده،میفرماید:«بِأَبِی وَأُمِّی سَمِیی وَشَبِیهِی وَشَبِیهُ مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ عَلَیهِ جُیوبُ النُّور...»؛[۱]«پدرو مادرم فدایش بادکه او هم نام من وشبیه من وشبیه موسی بن عمران است که براو نورهایی احاطه دارد...».
امام علی بن ابیطالب(ع) نیز میفرماید:«فَانْظُرُوا أَهْلَ بَیتِ نَبِیکُمْ فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا،وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فَانْصُرُوهُمْ، فَلَیفَرِّجَنَّ اللَّهُ[الْفِتْنَةَ]بِرَجُلٍ مِنَّا أَهْلَ الْبَیتِ. بِأَبِی ابْنُ خِیرَةِ الامَاءِ»
[۲]«شما همواره به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید؛اگرآنان ساکت شدند ودر خانه نشستند،شمانیز سکوت کرده،به زمین بچسبیدو اگراز شما یاری طلبیدند،به یاری آنان بشتابید. خدای متعال به دست مردی ازما اهل بیت،ناگهان فرج عنایت خواهدکرد.پدرم فدای او بادکه فرزند بهترین کنیزان است».
منابع:
[۱]:علی بن محمد خزاز قمی، کفایة الاثر، ص۱۵۶.
[۲]:علامه مجلسی، بحار الانوار، ج۳۴، ص۱۱۸و ج۴۱، ص۳۵۳و ج۵۱، ص۱۲۱.
#مهدویت
#آثار_شناخت
#محبت_دوستی_امام
🔰 @adyanuniv 🔰
امام محمدباقر علیهالسلام می فرمایند:
اگر کسی بخواهد میزان دوستی خود را نسبت به ما بداند به دل خود مراجعه کند اگر ما را دوست میدارد و دشمنان ما را هم دوست میدارد، او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.
📚بحارالانوار، ج 27, ص 51
🔰 @adyanuniv 🔰
#مجلس_حسرت!
🔻پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند:
🔹 «مَا مِنْ قوْمٍ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ فلَمْ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يُصَلُّوا عَلَى نَبِيِّهِمْ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْمَجْلِسُ حَسْرَةً وَ وَبَالًا عَلَيْهِمْ»
🔸 هر گروهی که در جلسهای جمع شوند و #خدا را یاد نکنند و بر #پیامبرشان درود و صلوات نفرستند، آن مجلس مایه حسرت و پشیمانیشان (در قیامت) خواهد شد.
📚 کافی، ج2، ص497، ح5
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ آمرزش همه گناهان، پاداش حفظ تولّی و تبرّی تا پایان عمر
عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ أَحَبَّنَا وَ أَبْغَضَ عَدُوَّنَا فِي اللَّهِ مِنْ غَيْرِ وَتِيرَةٍ وَتَرَهَا إِيَّاهُ لِشَيْءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا، ثُمَّ مَاتَ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ مِثْلُ زَبَدِ الْبَحْرِ، غَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ.
حضرت صادق علیه السلام فرمود: كسى كه به خاطر خدا، نه به خاطر ظلمى كه در امور دنيوى به او شده است، ما را دوست بدارد و با دشمنان ما دشمنی نماید، و به همين وضع از دنيا برود، و گناهان او به اندازه كف دريا باشد، خداوند گناهانش را مى آمرزد.
(ثواب الأعمال، ص170)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔰 @adyanuniv 🔰
#نهج_البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
و درود خدا بر او فرمود: مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترك نمی گویند. جز آنكه خدا آنان را به چیزی زیانبارتر دچار خواهد ساخت
#حکمت ۱۰۳
🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴
🔻توسل🔻
▪️قسمت شانزدهم (آخر)
1. مسئله #توسل امري مسلّم بين مسلمانان بوده است و همه بدان عمل نمودهاند. اگر اختلافي در آن وجود داشته باشد، در تعين مصداق توسل است.
2. در #قرآن مجيد نيز حکم به توسل به صراحت آمده است. چون اين حکم به طور مطلق و عام آمده است، دانشمندان در تعيين وسيله اختلاف کردهاند. بعضي از آنان فقط عمل خير و ايمان به خدا و اطاعت #رسول_خدا را وسيله قرار ميدهند و ديگران ميگويند چون حکم مطلق است، توسل جستن به هر آنچه آدمي را به خدا نزديک کند، جايز است.
3. از روايات #اهل_بیت روشن ميشود که بهترين وسيله نزديکي بندگان به خدا، #پیامبر_خدا و اهلبيتاند.
4. از منابع اسلامي واضح ميشود که توسل جستن و وسيله قرار دادن پيامبر گرامي اسلام جايز است و تفاوتي بين حيات و ممات آن حضرت نيست.
5. سيره #صحابه نشان ميدهد که آنان هم در زمان رسول خدا به او توسل ميجستند و هم بعد از رحلت آن حضرت به قبر او پناه ميبردند.
6. آياتي که مخالفان توسل به عنوان دليل آوردهاند، همه درباره مشرکان و عبادت آنان است و هيچ ربطي به موضوع ما ندارد.
7. کساني که ميگويند توسل #شرک است، در حقيقت به مفهوم شرک توجه نکردهاند؛ چون شرک اين است که ما متوسل را مستقل از خدا بدانيم يا براي او عبادت کنيم؛ ولي هيچ کس از متوسلان وسيله را پرستش نميکند و آن را در مقابل خدا داراي استقلال و قادر مطلق نميداند. آري، توسل عين #توحید و توحيد عين توسل است.
بطور كلى، توسل به وسائل و تسبّب به اسباب، با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده است و خداست كه سبب را سبب قرار داده است و خداست كه از ما خواسته است از اين وسائل و اسباب استفاده كنيم به هيچ وجه شرك نيست، بلكه عين توحيد است. در اين جهت، هيچ فرقى ميان اسباب مادى و اسباب روحى، ميان اسباب ظاهرى و اسباب معنوى، ميان اسباب دنيوى و اسباب اخروى نيست؛ منتهاى امر، اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى مىتوان شناخت و فهميد كه چه چيز سبب است؟ و اسباب معنوى را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد.
«إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا»(سوره انسان،آیه3)
#نقد_وهابیت
#شبهات #غصب_خلافت
#تفرقه #پاسخ_به_شبهات
#سقیفه #سقیفه_بنی_ساعده
🔰 @adyanuniv 🔰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #توسل در کتب #اهل_سنت
👈🏼 توسل #ابوبكر به #رسول_الله صلی الله علیه و آله بعد از شهادت ایشان ...
🎤 استاد #حسینی_قزوینی
#نقد_وهابیت
#شبهات #توسل
#تفرقه #پاسخ_به_شبهات
#سقیفه #سقیفه_بنی_ساعده
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ 7 آبان سال 1345 و بی خبری از روز کوروش
🔹 روز هفت آبان سال 1345 در روزنامه اطلاعات و خبرهایی از مسئله نفت و موشک چین و اراضی استخراج نشده، ولی خبری از روز کوروش و بزرگداشت ورود کوروش به بابل نیست...
#نقد_ناسیونالیسم
#کوروش
#هفت_آبان
#باستانگرایی
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ زمان پهلوی و بی خبری از روز کوروش
در زمان پهلوی برای شناساندن کوروش زحمات و هزینه های زیادی صورت گرفت، ولی از روز کوروش که باستانگراها از آن دم می زنند، خبری نیست. روزنامه اطلاعات در تاریخ 7 آبان 1347 یکی از آن نمونه هایی است که بی خبری پهلوی را نشان می دهد.
#نقد_ناسیونالیسم
#کوروش
#هفت_آبان
#باستانگرایی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅1️⃣
🔸تصوف در حقیقت، مخلوطی از تفکرات فرقهها و ادیان مختلف اعم از بودایی، میترایی، زرتشتی، مانوی، تائو، مسیحی، برهمایی، یهود و اسلام است.
🔹مکاتب هندی تأثیر زیادی در تصوف اسلامی داشته است و به همین مناسبت میان عقاید صوفیه بهاصطلاح اسلامی و بعضی از مذاهب هندی شباهت آشکار وجود دارد و این خود دلیل بر تأثیرپذیری تصوف اسلامی از مکاتب هندی است.
🔻مسایلی همچون: فقر، خرقهپوشی، ریاضتهای طولانی، از آداب هندوهاست.[1]
🔻همانگونه که جماعت زیادی از هندیان به اسلام گرویدند و مسلمان شدند، همچنین افکار و اندیشه هندیان در مسلمانان تأثیر بسزایی بخشید و تعالیم و آداب زاهدانه و صوفیانه مذاهب هندی بهواسطه معاشرت و اختلاط و مخصوصاً از راه ترجمه کتابهای هندی درزمینه ادب، معارف مذهبی و عقاید و سلوک هندیان در ذهن مسلمانان رسوخ کرد.[2]
(1)ابوریحان بیرونی، ماللهند، ج1، ص25.
(2)كيائي زینالدین، سیر عرفان در اسلام، تهران، انتشارات اشراقیص، 46.
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_هندو
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅2️⃣
🔸آداب و آیینی که در فرقهی صوفیه رواج دارد برگرفته از ادیان و فرق مختلف است، که میترا یکی از این فرقههایی است که صوفیه، بعضی از آداب خود را از این فرقه اقتباس کرده است. بهعنوان نمونه، مراحل تشرف در آیین میترا و تصوف، شکلی هماهنگ با هم داشته و به خاطر تقدم آیین میترا، می توان اینگونه نتیجه گرفت که مراسم تشرف در صوفیه متأثر از آداب تشرف در آیین میترا است.
🔻آیین میترا همان مهرپرستی ایران باستان است. میترا، یعنی خورشید.[1]
🔻در این آیین «کسی که میخواست وارد این گروه شود و مسلک ایشان را بپذیرد، میبایست مهر تایید از مرشد و سردمدار ایشان اخذ کند و سپس مدتی را به یادگیری ابتدایی مسائل بگذراند.» [2]
🔻در فرقهی صوفیه نیز مواردی از قبیل «پارچهی سفید (یک قواره ی کفنی)، «مقداری نبات»، «یک عدد جوز هندی»، « یک عدد سکه» و « یک عدد انگشتر»[3] بهعنوان آداب تشرف به اسلام شمرده شده، که یک صوفی باید آن را در برابر پیر و مرشد خود حاضر کند.
📚پی نوشت
(1)آیین میترا، ص 27.
(2)ورمازرن، مارتین، آیین میترا، بهترجمه بزرگ نادرزاده، نشر چشمه، 1393، ص177.
(3)قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص123.
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_میترا
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅3️⃣
🔸از دیگر آداب و رسوم تصوف، که از ادیان و آیین غیراسلامی گرفته شده، حکمت یونانیان، به ویژه طریقه اشراق و نوافلاطونیان است که از آیین یونانی گرفته شده است.
🔹ادوارد گرانویل براون، در کتاب تاریخ ادبی ایران، اشخاصی را مثل وینفلد، و مرکس، را نام می برد که بر تأثیر آرای گنوسی و فیثاغوری و نوافلاطونی بر تصوف تأکید کرده اند.(1)
🔻رینولد آلن نیکلسون، در کتاب خود بنام «پیدایش و سیر تصوف» به مقایسة آرای دیونوسیوس با ذوالنون مصری (متوفی ۲۴۵) پرداخته است.
🔻این دسته از پژوهشگران که ریشه های فکری تصوف را به یونان ارجاع داده اند، معتقدند بسیاری از مفاهیم کاربردی در تصوف سرچشمه یونانی دارد. مفاهیم و معانیای نظیر زندان بودن تن برای روح ، عدم امکان معرفت به حقیقت عالی از طریق فکرت عقلی و لزوم اشراق و جذبه ، معرفت نفس و عالم صغیر بودن انسان و قول به فیض و سریان، جملگی از حکمت و فلسفة یونان به تصوف و عرفان اسلامی سرایت کرده است (2)
📚پی نوشت
(1)براون، ادوارد گرانویل، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات مروارید، تهران، ۱۳۶۱، ج ۱، ص ۶۱۳ـ۶۱۵
(2)غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، تهران، ۱۳۳۰ ، ج ۲، ص ۱۱۰ـ ۱۱۱
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_یونانی
#آیین_نوافلاطونی
🔰 @adyanuniv 🔰