eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
👈🏼 تفسیر آیه ۷۴ سوره الفرقان (به روایت ) از علمای اهل تسنن روایت کرده است: ۵۷۶- فرات قال: حدّثني عليّ بن حمدون قال: حدّثنا عليّ بن محمّد بن مروان قال: عليّ بن يزيد، عن جرير، عن عبد اللّه بن وهب، عن أبي هارون عن أبي سعيد في قوله تعالى: هب لنا الآية- قال: [قال] النّبيّ صلى الله عليه وآله قلت: يا جبرئيل من أزواجنا؟ قال: خديجة. قال: و [من] ذرّيّاتنا قال: فاطمة. و «قرّة أعين» قال: الحسن و الحسين. قال: و اجعلنا للمتّقين إماما قال: عليّ عليه السلام. رسول الله صلی الله علیه و آله در تفسیر آیه «والذين يقولون ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرّة أعين واجعلنا للمتّقين إماما» (الفرقان / ۷۴) فرمودند‌: بعد از نزول اين آيات از جبرئیل سوال کردم منظور از ازواجنا چه کسی است‌؟ فرمود: منظور حضرت خديجه (سلام الله علیها) است و منظور از ذرياتنا حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و منظور از قرة اعين حسنین (علیهما السلام) هستند و منظور از اماماً هم امیر المومنین (علیه السلام) است. 📚 شواهد التنزیل، تالیف حاکم حسکانی، جلد ۱، صفحه ۴۱۶، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات 🔰 @Adyanuniv 🔰
👈🏼 علت نامگذاری حضرت زهرا سلام الله علیها به فاطمه (به روایت ) و از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده‌اند: قال: حدثنا عليّ بن موسى الرضا، حدّثني أبي موسى بن جعفر، حدّثني أبي جعفر بن محمد، حدّثني أبي محمد بن عليّ، حدثني أبي علي بن الحسين، حدّثني أبي الحسين بن عليّ حدّثني أبي عليّ بن أبي طالب عليهم السلام قال: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم: إنّما سمّيت ابنتي فاطمة لأن اللّه فطمها و فطم من أحبّها من النار . صلی الله علیه و آله فرمودند: دخترم را نامیدم زیرا که خداوند او و دوستدارانش را از آتش دور کرده است. 📚فرائد السمطین (جوینی) جلد ۲، صفحه ۵۸ 📚 فضائل فاطمة الزهراء (حاکم نیشابوری) با ترجمه فارسی محمود نعمتی، صفحه ۱۴۷، حدیث ۷۵ 🔰 @Adyanuniv 🔰
🔶 فضائل 🔶 عالم برجسته اهل سنت، دربیان فضائل اهل کساء می نویسد: «محبوب ترین مردم نزد صلی الله علیه و آله و سلم، دخترش و عزیزترین مردم نزد ایشان بود، و خداوند را در دنیا ریحانه های صلی الله علیه و آله و سلم قرار داد و در آخرت (روز قیامـت) هنگامی که خداونـد ایشـان را نزد خودش حاضرمی کند، آنها را مورد اکرام عظیم خود قرار می دهد». 📚 التبصره (نسخه خطی) 🔰 @Adyanuniv 🔰
✅ شاهان ساسانی یا فرزندان خدا؟ 🔹 پادشاهان ساسانی خود را موجوداتی برتر از بشر، فرزندان خدا و دارای شخصیت ربانی (خدایی) می دانستند. 🔰 @Adyanuniv 🔰
💠شطح در صوفیه ✅قسمت1️⃣ 🔰اختلاف صوفیان در شطحیات 🔸در سیر بررسی بدعت ها و چیزهایی که متصوفه مبدع آن هستند، مبحث شطحیات ایشان، معرکه ی آراست. بزرگان صوفیه هم در این بحث دو دسته شده و هر کدام به تبیین نظرات خود و نقد طرف مقابل می پردازند و از این جدال مشخص می شود که شطحیات، امر مقبول و پذیرفته شده ای در خود صوفیه هم نمی تواند باشد. 🔹ایشان به درستی، شطحیات را امری خلاف شرع دانسته و در مورد آن، امر به ترک می کردند. چون قائل بودند که جملاتی که در حال مستی گفته می شود قابل اعتنا نبوده و ارزشی ندارد.[1] ابونصر سراج در اللمع می نویسد: ابن سالم بصری (از بزرگان تصوف در قرن 4 هجری) مدعی بود که آنچه بایزید گفته از ادعای فرعون که می گفت انا ربکم الاعلی[2] هم بدتر است و به همین سبب سزاوار تکفیر است، این در حالی است که خود سراج از طرفداران شطحیات است! [3] 🔻امام محمد غزالی که اوج زشتی به زبان راندن این جملات را درک کرده است، می کوشد تا انتساب شطحیات را به بایزید بسطامی منکر شود.[4] وی نقل این گونه کلمات را به ضرر و زیان جامعه دانسته و با لفظ « مخبط مزخرف » از آن یاد می کند. 📚پی نوشت 1. گوهرین، سیدصادق؛ شرح اصطلاحات تصوف، تهران، انتشارات زوار، 1382، چاپ اول ص 11. 2. من پروردگار برتر شما هستم . (سوره نازعات آیه ۲۴ ) 3. سراج، اللمع فی التصوف ، ص 87 . 4. غزالی، احیا علوم دین، ترجمه خوارزمی، ص 35. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠شطح در صوفیه ✅قسمت2⃣ 🔰مخالفت بزرگان صوفیه درباره شطح 🔸از جمله بزرگان صوفیه که بحث شطحیات را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد، ابوالعباس احمد بن محمد دینوری (متوفی 340 ه ق) است. در رساله ی القشیریه آمده که: ارکان تصوف نقض و معانی آن دگرگون شده، به این ترتیب بی ادبی، نام اخلاص و از حق بیرون شدن، نام شطح گرفته، در حالیکه درآغاز، طریق تصوف چیزی جز این بوده است. [1] 🔹دیگر بزرگان تصوف که شطحیات و قائلین آن را مورد طعن و ذم قرار داده اند می توان از، خواجه عبدالله انصاری در طبقات (که او هم سعی در تبرئه ی بایزید از این جملات دارد)، شیخ شهاب الدین سهروردی و ابن جوزی نام برد که قائلین آن را مردود می شمارند. 🔻این خیل از بزرگان صوفیه با نظرات خود در مورد شطحیات، بطلان آن را برای اهالی تصوف روشن کرده و جای شک و شبهه ای باقی نگذاشته اند. اما با این حال، حتی در قرون اخیر هم افرادی از صوفیه، زبان را از این هجویات کوتاه نکرده و به راه اسلاف گمراه خود قدم نهاده اند. 🔻شاه نعمت الله ولی، قطب دراویش نعمت اللهی با بیان ابیاتی می گوید: گر کسی در هوای جنت هست جنت و حور در هوای من است وصل و هجران که عاشقان گویند از فنای من و بقای من است[2] ♻️این گونه رفتار از مشایخ و بزرگان تصوف نشان می دهد که ایشان تصمیم به درس گرفتن از تاریخ نداشته و متاسفانه در جهل باقی مانده اند. 📚پی نوشت [1]. رساله قشیریه، عبدالکریم بن هوازن قشیری، ص 82 و ابن جوزی، ص 393. [2]. حلبی، اصغر؛ مبانی عرفان و احوال عارفان، تهران، انتشارات اساطیر، 1376، چاپ اول، صص 272 ،273. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠شطح در صوفیه ✅قسمت 3⃣ 🔰دیدگاه امام خمینی درباره شطح 🔸امام خمینی (ره) عارف و بنیان گزار جمهوری اسلامی در کتاب خود، شطحیات را نشانه ی اوج غرور و خودبینی دانسته و می فرمایند : « ای مدعی معرفت و جذبه و سلوک و محبّت و فناء، تو اگر به راستی اهل الله و از اصحاب قلوب و اهل سابقه حسنایی هنیئا لک، ولی این قدر شطحیات و تلوینات و دعوی های گزاف که از حب نفس و وسوسه شیطان کشف می کند، مخالفت با محبّت و جذبه است؛ « انّ اولیائی تحت قبائی لایعرفهم غیری ». تو اگر از اولیاء حق و محبّین و مجذوبینی، خداوند می داند؛ به مردم اینقدر اظهار مقام و مرتبت مکن و اینقدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غصب مکن! بدان که این بندگان خدا عزیزند و قلوب آنها پر قیمت است، باید صرف محبت خدا شود. این قدر با خانه خدا بازی مکن و به ناموس او دست درازی نکن؛ « فإنّ للبیت ربّا » پس اگر در دعوی خود صادق نیستی، در زمره دو رویان و اهل نفاقی.[1] مدعیان ایمان و خضوع و خشوع اگر به خداوند و توحید او ایمان دارند، باید از گذشته پند گرفته و توبه کنند. 📚پی نوشت [1]. شرح چهل حدیث امام خمینی، حدیث نهم /موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی/چاپ25 / ص169 🔰 @adyanuniv 🔰
🎍متلک قرآنی ✍یکی از ملاک‌هایی که قرآن کریم برای تشخیص کتابی که از جانب خدا آمده و آنکه از جانب خدا نیست، وجود اختلاف در آن است، چه اختلاف(تعارض) با علم، چه عقل و چه تاریخ و تعارض بخش‌های مختلف خودش با یکدیگر... در آیات قرآن هیچ گونه از نمونه‌های بالا را شاهد نیستیم، آیا در کتاب مقدس_مسیحی یهودی می‌توان نمونه‌هایی یافت؟؟ کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍اسیران زیبا برای خودت ✍آیا مسیحیان تبشیری که با تحریف اصل ماجرا و نادیده‌گرفتن جوانب در مورد ازدواج با زنانی که در جنگ حاضر می‌شوند(نساء۲۴)، به قران اشکال می‌گیرند، کتاب مقدس خود را خوانده‌اند که شبیه همین حکم را دارد؟ اگر خوب است، چرا به اسلام اشکال می‌گیرند؟ اگر بد‌ است چرا در کتاب مقدس‌خودشان توسط یهوه همین حکم آمده؟ کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍حقوق زن در اسلام و مسیحیت ✍درحالی که رسانه‌های تبشیری همواره سعی بر اشکال‌گیری و نشان دادن اینکه اسلام حقوق زن را رعایت نکرده، اما کتاب مقدس خودشان حاوی مطالبیست که پاسخ منطقی و قانع‌کننده‌ای را نمیتوان به آن داد... زنان‌نمیتوانند به مردان چیزی(در امور دینی) یاد دهند. زنان نباید بر مردان مسلط شوند صرفا چون زن‌ها بعد از مردها متولد شده‌اند!! تصور کنید این آیاتی از قران بود.... #زن کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 عليه السلام ثَلاثَةٌ يُستَدَلُّ بِها عَلى إصابَةِ الرَّأيِ: حُسنُ اللِّقاءِ ، و حُسنُ الاِستِماعِ، و حُسنُ الجَوابِ سه چيز ، نشانگر درستىِ انديشه است: خوشْ برخوردى ، خوبْ گوش دادن به سخن و خوبْ پاسخ دادن تحف العقول صفحه ۳۲۳ 🔰 @adyanuniv🔰
🔷دام بهائیت بر قشر فرهنگی و آموزشی 👈در زمان‌های گذشته با اینکه بی‌عدالتی‌های حاکم بر اکثریت جامعه، بستری برای تمسک به ندای دادخواهان ایجاد کرده بود اما با این وجود، هدف اولیه فرقه‌هایی نظیر بهائیت میسر نشد. 👽امروزه بهائیت با تشکیل لابی‌های قدرت وبرنامه‌ریزی‌های دقیق، به این نتیجه رسیده‌ که برای پیاده‌سازی مقصود خود یعنی نفوذ به بدنه قشر گسترده‌ای از جوامع، تمرکز برجذب اقشار خاص و آماده تر را در دستور کار قرار دهد تا بواسطه افزایش جمعیت قشری، کم کم برشمار جمعیت خود افزوده و راه را برای پیاده‌سازی سیاست‌هایش هموار سازد. از این رو گروه‌های حساس جامعه درصدر برنامه‌های فریب و جذب قرار گرفته‌اند. 😳درهمین راستا و با توجه به طرح توسعه اجتماعی و اقتصادی، عناصر تشکیلات بهائیت سعی در برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی وآموزشی، علی‌الخصوص مهد‌های کودک را در اولویت خود قرار داده‌اند. 📜این اقدام بر اساس ابلاغیه بیت العدل، مبنی بر نفوذ به فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی صورت پذیرفته و در راستای ارائه تفکرات فرقه‌ای بدون ورود مستقیم به مباحث عقیدتی و با بهره‌گیری از روش‌های روانشناسی می‌باشد. 👻اما از آن‌جایی که بهائیت مبنایی دینی ندارد، لذا تعهدی به آموزه‌های دینی یا جنبه الهی امور نداشته و صرفا در پی جذب افراد به هر وسیله ای و با هر عنوان ممکن می باشد که از جمله این موارد می‌توان به القای باورهای تشکیلاتی در پوشش برگزاری کلاس‌های موسیقی، تئاتر، جلسات کتاب‌خوانی در خانه‌های فرهنگ، کلاس‌های مهدکودک، خانه سالمندان و … اشاره نمود. 🔰@Adyanuniv🔰