#شباهت_تصوف_به_مکاتب_باطل
دکتر زرینکوب بیان میدارد:
«در بیشترِ ادیانی که آن زمان (عصر ساسانی) در سرزمین ایران رایج بود، نوعی عرفان میتوان یافت. به بیانی کلی 👈🏻 عرفان عبارت است از تلاش برای نیل به ارتباط مستقیم و شخصی با خداوند؛ بنابراین، تجربه عرفانی شاید به قدمت عمر بشریت است و به هیچ قوم و مذهبی محدود نمیشود. اگر این تعریف عرفان را بتوان پذیرفت_ که بنظر میرسد به عنوان نقطه شروع دست کمی از تعاریف دیگر ندارد_ پس کسی که در میان شَمَنهای (۱) آسیای مرکزی، طلایه داران عارفان مسیحی و مسلمان را میبیند، کارش قابل توجیه است. تا این اواخر، در میان ساکنان آسیای شمال شرقی، شمن نوعی جادو - پزشک بود که ترکیبی از وظایف کاهن و پزشک را بر عهده داشت و مردم بر این عقیده بودند که وی میتواند ارواح را بکار گیرد یا وادار کند تا منویات او را بجای آورند؛ مثلا از بدن فرد بیمار بیرون روند. مراسم و مناسک این جادو - پزشکان، همان طور که و.راتلوف در اواخر سده نوزده وصف کرده است، نشان دهنده تلاش پر زحمتِ شمن برای برقراری ارتباط با مقام الوهیت است❗️👈🏻 حالات خلسه شمن که بواسطه رقصهای مذهبی به او دست میدهد، بر نوعی تجربه عرفانی دلالت دارد. پس عجب نیست که در ادبیات صوفيانه و حتی غیرمذهبی و کفرآلودِ فارسی از شمن بارها و بارها بعنوان نمونه عابد شیفتهای در سرزمینهای غیراسلامی یاد میشود که شاعران ایرانی احتمالا با او آشنا بودهاند.»
📘تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، ص ٢٠
🔹سپس ایشان در ادامه میگوید:
«آیین رمزی میترا یکی از کهنترین نمونههای یک کیش مذهبی و عرفانی ایران است. گرچه بعضی دانشمندان از یکی دانستن میترای ایرانی با میترایی که در این آیین باطنی ترسیم شده است خودداری کردهاند، اما خود این نام قويا دال بر اصل ایرانیِ آن است. 👈🏻 هفت مرحلهای که سالکِ این آیین میبایست از آن میگذشت نمادی بود از عبور روح از هفت آسمان تا منزلگاه نور؛ و این ظاهرا مقدمه اتحادِ عارفانه با مقام الوهیت بود.»
📗تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، ص ٢١
(۱) شَمَنها نوعی مرتاض و تارکِ دنیا و بتپرست بودند. بعضا این نام بر بتپرستها نیز اطلاق میشده است.
✅ همانطور که مشاهده نمودید، رسیدن به الوهیت و اتحاد با خداوند، ارتباط مستقیم و بیواسطه با خداوند، کشف و شهود، سِحْر و تسخیرِجن یا روح، رقصهای خاصِ مذهبی، خلسه و گذر از حجابهای هفتگانه، میراث مکاتب مختلفیست که به تصوف و عرفان راه یافته است.
🔰 @Adyanuniv
سیده فاطمه بانوی رهیافته آلمانی و از اعضا انجمن شهید ادواردو آنیلی است. او حدود بیست سال است که روزی ۱۲ جانماز درست میکند و هدیه میدهد به افراد و از آنها میخواهد تا #نماز امام زمان برایش بخوانند. قبلا خانه او در #ولنجک #تهران بود و قبل از آن در کشورهای مختلفی زندگی کرده بود پدرش #شهردار بوده و جالب است که طبقه پایین خانه آنها هم #مشروب_فروشی داشتند ولی فاطمه در ۱۹ سالگی #مسلمان میشود و با خوندن #قرآن ومسیر زندگیش تغییر می کند.
#رهیافته
🔰 @Adyanuniv
جشنواره تامیل نادو در هند
این جشنواره بنابر یک ماه تایلندی در تقویم تامیل و در روزی که ماه کامل شده باشد برگزار میشود و تولد خدای سابرامانیام (Subramaniam) ، پسر کوچکتر خدای #شیوا جشن گرفته میشود. این مراسم در روز توبه بوده و روزی است که مردم با نهایت ایمان ، با شیوا عهد بسته و از او طلب کمک میکنند. این مراسم ۴۸ روز به طول میانجامد و شرکتکنندگان در آن ، در تمام این روزها روزه میگیرند. در این مراسم ، مریدان در حالی که بدن یا زبان و گونه خود را با نیزه و سوزن سوراخ کردهاند ، کوزههای حاوی برنج یا شیر را تا معبد حمل میکنند.
🔰 @Adyanuniv
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیا شیعه توسط عبدالله بن سباء یهودی تاسیس شده است؟
آیت الله رفعتی
#شیعه
🔰 @Adyanuniv
آویل فولر، بانوی #مسلمان شده از ایالات متحده #آمریکا: آرامشی پیدا کردم که در مسیحیت نداشتم ، اکنون میدانم به چه معتقدم ، که هستم و میخواهم زندگیم چگونه باشد! برای اولین بار احساس میکنم میدانم چه میکنم. عجیب است که #آرامش را در دینی یافتم که در کشورم بسیاری آن را با نفرت مرتبط میدانند.
#رهیافته
#مسیحیت
#اسلام
🔰 @Adyanuniv
از دخمهگذاری تا نبشِ قبر
برپایهی زرتشتیگری، دفن مردگان و قرار دادن اجساد زیر خاک ممنوع است. بر همین اساس پیروان این آیین از عصر باستان تا چند دههی پیش، اجساد مردگان را درون دخمهها(در بیابان) و یا بر فراز کوهها رها میکردند تا خوراک لاشخورها گردند[۱]. در شاهنامه نیز بارها به این رسم اشاره رفته است[۲]. جهانگردان بسیاری نیز از این رسم در میان زرتشتیان سخن گفتهاند[۳]. دو نمونه دخمه زرتشتیان در ایران:
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
انوشیروان و بیسواد نگه داشتن مردم
در عصر ساسانیان رژیم حکومتی ایران شدیداً تحت تأثیر قواعد و نظام طبقاتی بود. آنچنان که اشراف و موبدان در طبقه عالی جامعه قرار داشتند و سایر مردم به طرز ظالمانه ای از حداقل حقوق شهروندی محروم بودند. از جمله در متون باستانی ایرانی آمده است که در زمان جنگ های ایران و روم، در عصر زمامداری انوشیروان خزانه ی حکومتی برای تأمین مخارج جنگ دچار کسری گردید. وزرای انوشیروان دست به تدبیر بردند تا چاره ای بیندیشند. اما هرچه کوشش کردند راه به جایی نبردند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
اسلام آوردنِ راجی کرمانی
شاعر پر آوازه راجی کرمانی در خانواده ای زرتشتی به دنیا آمد و نامش را بهمن گذاشتند. در آغاز به شال بافی اشتغال داشت. چون اسلام آورد نامش را به «بمانعلی» تغییر داد. مدتی از کرمان دوری گزید و به عتبات رفت و چون به کرمان برگشت به نظم «حمله حیدری» در سی هزار بیت پرداخت. چنان ماهرانه سرود و شهرت یافت که به وی «فردوسی ثانی و حکیم کرمانی» می گفتند. اشعار «حمله حیدری» در مورد فضائل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام) است و نیز رشادتهای حضرت علی (علیه السلام) در جنگها را بیشتر مورد توجه قرار داده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
بشارت متون باستانی ایران به حضرت محمد
یکی از باورهای مسلمین این است که اسلام آخرین دین الهی و موعود همۀ انبیاء و اولیاء الهی است. اما جالب است بدانیم که در متون باستانی ایران، به ظهور پیامبر موعود از سرزمین حجاز بشارت و انذار داده شده است. برای مثال در خرده اوستا (یکی از بخش های اوستا) ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، نیایشِ گاه ازیرین آمده است: «مرد راست کرداری که اشو و سردار اشویی باشد، ما می ستاییم. آخرین کیش را می ستاییم.»[۱] و در ترجمه دکتر دوستخواه: «اشَوَن خویشکار، رد اشَوَنی را می ستاییم. کیش واپسین را می ستاییم.»[۲] این در حالی است که بنا بر متن اوستا، دین زرتشتی آخرین دین نیست بلکه اولین (؟!) دینِ لایقِ ستایش است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
پیرامون مرگ کورش کبیر
درباره مرگ کورش دوم (مشهور به کورش کبیر/ کورش بزرگ) در سال ۵۲۹ پیش از میلاد، امروزه موضعگیریهای فراوان وجود دارد. برخی این مسئله را یک رخداد سخت در تاریخ دانسته و معتقدند که مرگ کورش، مرگ یک انسان بزرگ بود. از سویی بسیاری نیز معتقدند که مرگ کورش، نقطه پایان بسیاری از جنگها، خشونتها و خونخواریها بود. چه اینکه او –کورش کبیر- شخصیتی بود که در پی قدرت، بخش عظیمی از زندگی خود را صرف تجاوز به دیگر سرزمینها نمود. گذشته از این قضاوتها، نکتهای که جالب به نظر میرسد، چگونگی مرگ کورش کبیر است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
نقش دربار هخامنشی در حادثۀ پوریم و جنایت علیه مردم ایران
خشایارشا پادشاه هخامنشی بر سرزمین پهناوری حکومت میکرد که بخشی گسترده از جهان آن روز را در بر میگرفت و شامل یکصد و بیست و هفت استان بود. او در سال سوم سلطنت خود در کاخ سلطنتی شوش جشن بزرگی برپا نمود و تمام بزرگان و مقامات را دعوت کرد. فرماندهان لشکر پارس و ماد همراه با امیران و استانداران در این جشن حضور داشتند. در این جشن که شش ماه طول کشید، خشایارشا تمام ثروت و شکوه و عظمت سلطنت خود را به نمایش گذاشت.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv