هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 0️⃣7️⃣
#تحلیل
📝مروری بر کتابهای کشف و کرامت
🔺فرسته اول
➖➖➖
از جمله کتابهای پرطرفدار در کشورمان،کتب کشف و کرامات است.مردم عزیز میهنم به دلایل مختلف به این دست کتابها علاقه دارند و هرکسی دنبال حل مشکل یا پیدا کردن گمشدهاش در این آثار است. در چند فرسته درباره این دست کتابها نکاتی تقدیم میکنم.
=-=
📌دلسوزان دین و مردم که دین را بر اساس عقلانیت و تفقه خواندهاند، مخالف صد در صد خرافات هستند. و حتی نسبت به کلیت این آثار موضع منفی نیز داشته اند. (نمونه نک: آیت الله سیستانی و عراق جدید،ص70.)
+-+
⭕️ مروری بر این آثار به مخاطب بصیر هشدار میدهد که با تحقیق بیشتری ادعاهای مطرح شده در این کتابها را بپذیرد. به چند نمونه اشاره میشود.
1. در محضر لاهوتیان.*
جعفر مجتهدی از چهرههای معاصر است که مریدانی نیز دارد. کتابهایی در شرح حالش نگاشته شده است. محمد علی مجاهدی که ادعا دارد بهترین توصیف از مجتهدی در اثر وی جمع آوری شده است، درباره دیگر کتابهایی که حاوی کرامات مرادش هست، موضع منفی دارد.مجاهدی،ابتدا گروهی را مدعیان دغل و ناصالح دانسته که درباره جعفر مجتهدی کتاب نوشته اند.(مجاهدی،در محضر لاهوتیان،ج1،ص16.) وی از حمید سفیدآبیان که اقدام به چاپ کتابی درباره مرادش کرده دلخور هست و مدعی است ،او به تعهدش عمل نکرده است. (همان،ص17)
=-=
2.طوبای محبت
محمد اسماعیل دولابی ، از افرادی است که کتابهایی دربارهاش تحریر شده است. «مهدی طیب » یکی از هواخواهان اوست که مدعی است نزدیک بیست سال از دهه شصت تا سال 1381 ش همراه آن مرد الهی بوده است. (مهدی طیب،مصباح الهدی،ص11.) «طیب» ادعا دارد، آنچه در این کتاب آمده است حاصل سخنان دودههی استاد و مرادش میباشد.( همان،ص14.) در مقابل،محمد دولابی فرزند محمد اسماعیل دولابی پنج جلد کتاب در احوالات و سخنان پدرش منتشر کرده با نام «طوبای محبت». او کار طیب را نپسندیده و معتقد است آنچه طیب گفتهاست، مستند نیست. ( طوبای محبت ،کتاب یک،مقدمه،ص19.)
به راستی کدام مرید مستند سخن گفته جناب طیب یا محمد دولابی ؟
=-=
3. عارف فی الرحاب القدسیة
هاشم حداد یکی دیگر از مردان الهی است که مریدانش وی را ستوده و در مقاماتش کتابها نوشته و همایشهایی برگزار نموده اند. محقق بصیر پس از مطالعه این آثار ابهاماتی برایش حاصل میشود. چند مورد از آنها اشاره میکنم : ⬇️⬇️
1.3.دیدار با جعفر مجتهدی
نوه مرحوم حداد مدعی است، حداد با جعفر آقا مجتهدی دیدار داشته است. به مجتهدی می گوید: چطور این کرامات را پیدا نمودی؟ او می گوید: از توسل به اهل بیت (ع). حداد در پاسخش گفته است: اجازه بده من این مقامات را از تو بگیرم، سپس مقاماتی بزرگتر برایت حاصل میشود. مرحوم سید عبدالکریم کشمیری گفته است: جعفر مجتهدی سخن مرحوم حداد را قبول نکرد. (عارف فی الرحاب القدسیة، ص 139.) در حالیکه سید علی تهرانی می گوید: چنین مطلبی صحت ندارد و درست نیست.(سید علی تهرانی، زمهر افروخته، ص94.)
——
2.3.فقر مرحوم حداد
علامه تهرانی معتقد بودند در دوران فناء وضعیت مالی حداد خوب نبود. (روح مجرد، ص 71.) این حالت عرفانی در آخر عمر حاصل شده بود. (همان، ص 86.) ولی فرزندان حداد معتقدند این فقر قبل از حالت فناء نیز بوده است. آنان چنین گزارش کردهاند:
«او حتی پول خرید یک نان را نداشت. در مدرسه غذای ساده ای داشتیم گرده نانی که وسطش شکر بود. همیشه همین طور بود چه بسا شب که بدون غذا می خوابیدیم وقتی گرسنه میشدیم میگفت الان برای شما غذا می آورم. آنقدر میگفت تا ما به خواب میرفتیم.» (دلشده، ص 148؛ عارف فی الرحاب القدسیة، ص 115.)
——
3.3. استادی کردن مرده
از ایشان سوال شد آیا استاد بعد از مرگش نیز می تواند شاگردش را هدایت کند، مرحوم حداد گفته بود: استاد مرده و زنده ندارد و چنین قدرتی دارد. (عارف فی الرحاب القدسیة، ص 238.) در حالیکه مرحوم علامه معتقد است، چنین سخنی صد ر صد همان استدلال عمر بن الخطاب است. (روح مجرد، ص 49.) ایشان بر رد ارتباط استاد مرده به عالم دنیا چنین استدلال کرده است:
«عزيزم! به أدلّه فلسفيّه و براهين حِكَميّه و مشاهدات عينيّه و روايات و احاديث وارده، ثابت است و قابل ترديد نيست كه تمام مردگان بدون استثناء پس از مرگ تجرّدشان بيشتر مىشود، يعنى بيشتر در فناى توحيد در ذات متوغّل ميگردند؛ و اين مستلزم انصراف از عالم طبيعت است و حتّى از عالم مثال و صورت. به همين جهت برهان قطعى قائم بر لزوم امام زنده و مربّى زنده است تا روز قيامت.» (همان، ص 50.)
🕳🕳🕳
*ما اساس کرامت داشتن مردان الهی را منکر نیستیم. و صحبت بر اثبات ادعاها و نسبتهاست. (دقت شود)
✨ ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ تقطیع شده است.
گوینده مرحوم محسن تهرانی فرزند ایت الله تهرانی است که با برادرش حجه الاسلام محمد صادق بر سر اربعین گرفتن برای پدرشان دعوا داشتند. وی در صدد رد دیدگاه برادرش هست نه اربعین امام حسین علیه السلام.
👈همچنین باید خودتان اهل موکب باشید تا ببینید مردم با چه عشقی از مال خود جهت پذیرایی هزینه میکنند. حال دشمن بنویسد یا بگوید از جیب ملت رفت.
بله از جیب ملت امام حسین ع می رود چون این ملت مدیون حضرت حسین ع است. شما به سگ بازی خود مشغول باشید.
2.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙈 درکلیپ بالا امامحسینِ برآمده از هواها و هوسهای صوفیان را معرفی کرده و برایش سینه میزنند.
💧به سوز و گداز نداشتنِ آوازخوانی که از قضا گذرش به حسینیه افتاده و اینجا هم میخواند، توجه نکنید؛ به محتوای اشعارش توجه کنید: برای امامحسینِ موهومی میخوانند و سینه میزنند که جنگ و نفرت نمیخواسته و دوست داشته زیرِ باران برود و کینهها را بشوید و از برزخ تنهائی میگریخته و دنبال ساخت نوبهاری از عشق بوده و ...
بله.امام حسین ع صوفیان چنین است. چقدر از حقیقت دین فاصله دارد.
💧از شاعران آئینی چون غلامرضا سازگار و علی انسانی و مانند آنان، رسیدیم به این چرت و پرتهائی که به نام پیام و اشعار حسینی حُقنه میکنند.
عصر آب
فعالیت غفاری... دو تا چتر براش گرفتند
غفاری مریدانش رو سر کار گذاشته😂 مدام پیام میده جلسه امروز در عمود و موکب فلان برگزار می گردد، بعد جلسه کنسل میشه. 😜
امسال دست آورد مهم پیاده روی این متوهم صوفی و مریدانش این بود که کلمه مبارک و مقدس یا حسین را بدون "یا" به شهود نشستند. یعنی همشون حسین ع شدند. دهانت بشکند .🤬
امام صادق ع فرمودند: إن أول ما يسأل عنه العبد إذا وقف بين يدي الله جل جلاله عن الصلوات المفروضات وعن الزكاة المفروضة وعن الصيام المفروض وعن الحج المفروض وعن ولايتنا أهل البيت، فان أقر بولايتنا ثم مات عليها قبلت منه صلاته وصومه وزكاته وحجه، وإن لم يقر بولايتنا بين يدي الله جل جلاله لم يقبل الله عز وجل منه شيئا من أعماله.
📙 أمالي الصدوق: 211.
#یاد_داشت 6️⃣7️⃣
#تحلیل
📝قلب مفهوم واژگان در مکتب تصوف:
——
می دانیم هر علمی اصطلاحات خاص خودش را دارد. ادبیات دینی نیز پر است از مفاهیم که باید در فضای دینی معنی شود. یکی از واژگان دینی «شهید» است. مفهوم این واژه و احکامش در فقه شیعه بحث شده است و نمی توان بدون دلیل کسی را متصف بدین وصف نمود. در تفسیر نمونه آمده است که شهادت یک معنای خاص و یک معنای عام دارد. معنای خاص آن همان معنای فقهی است و معنای عام آن این است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود یا بمیرد. ازاینرو در روایات اسلامی، مصادیقی برای عنوان شهید ذکر شده است نظیر طالب علمی که در حال طلب علم از دنیا برود، کسی که در بسترش بمیرد در حالی که به خدا، پیامبر و اهلبیتش معرفت داشته باشد، کسی که برای دفاع از مالش در برابر مهاجمان کشته شود(تفسیر نمونه:27/ 407)
〰️〰️〰️
در مکتب تصوف که بر مراد و مرید بازی استوار است برای جایگاه اقطاب واژگان دینی مقلوب شده و معنایی دیگر می یابد. حجه الاسلام محمد صادق تهرانی برای تعظیم و برتری دادن استادش هاشم حداد بر بقیه شهداء واژه « شهید عشق» را جعل نموده است. وی می نویسد:
« چرا گریه می کنی ؟ کسی که جبهه می رود،با یک تیر شهید می شود، اما سید هاشم هر روز 70 تیر در مجاهده با نفس می خورد تا خسته شد و از دنیا رفت. او شهید عشق خداست.» (نور مجرد:1/ 145.)
➖➖➖
پ.ن: حجه الاسلام چگونه متوجه شده که هر روز 70 تیر به حداد اصابت میکند و چرا 80 عدد نیست و این تیرها چه ربطی به تیر در معرکه جنگ دارد، خود و مکتبش می فهمد.
ادامه دارد...
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌺 برگی از تاریخ "المیزان" 🌺
🌸 برگی از تاریخ "المیزان" را میبینید که مرحوم علامه طباطبائی کارهای مربوط به جلد پنجم آن تفسیر نورانی را به مرحوم مصباح میسپارد.
پ.ن: با این جایگاه علمی مرحوم علامه مصباح هیچ وقت خودستایی نکرد و خود را برترین ننامید. مقایسه کنید با کسانی که مدتی کوتاه با مرحوم علامه طباطبایی ارتباط داشتند و خود برترین می دانستند. پسران نیز به تبع پدر چنین خیالی داشتند 🤔
💦 #قِصههای_آقاجون 2️⃣0️⃣
🕳🕳🕳
سید احمد نجفی معروف به آقاجون از منبریها بود.ایشان تربیت یافته مکتب تصوف است . وی داماد مرحوم قوچانی وصی مرحوم قاضی نیز بوده است .(موسوی مطلق،فیض حضور:144) در چند فرسته - بر اساس کتابهایی که از ایشان به چاپ رسیده است- بیشتر با وی آشنا میشویم.
----
یکم: کربلا الشهود
از کتابهایی که حاصل سخنرانی هایی اوست، «کربلاء الشهود» میباشد. مطالب قابل تاملی در آن ذکر شده است. به ترتیب صفحات آنها را ذکر میکنم.
↘️↘️
آقاجون، داستان آتش زدن میتی هندو را ذکر میکند که تمام بدن این میت به جز دست و سینه اش سوخته است. او علت این امر را سینه زنی برای سیدالشهداء ع می داند. و به همین علت مدعی است در مسیر امام حسین ع دین و مذهب مهم نیست و همه می توانند در این مسیر وارد شوند. ( کربلاء الشهود،ص71.)
وی در ادامه معتقد است در حضور سید الشهداء ایمان و کفر ، بهشت و دوزخ معنا ندارد! (همان،ص78.)
〰️〰️〰️
این سخنان با مبانی دینی نهضت سید الشهداء در تضاد است. آری وقتی بخواهیم عشقی و ذوقی این واقعه عظیم را تحلیل کنیم به چنین بافتنی هایی می رسیم. مگر زیارت اربعین نخوانده است که حضرت فرمود:« امام حسین جانش داد تا مردم به ایمان هدایت شوند» این صوفی عشقی یعنی نمی دانست که سید الشهداء خود پیام و هدف نهضتش را چنین ترسیم نمود:
به درستى كه من از روى سرمستى و سركشى و فسادانگيزى و ستمگرى ، قيام نكرده ام ؛ بلكه براى تحقّق رستگارى و صلاح در امّت جدّم محمّد صلى الله عليه و آله قيام كرده ام . مى خواهم امر به معروف و نهى از منكر نمايم و به سيره جدّم محمّد صلى الله عليه و آله و پدرم على بن ابى طالب عليه السلام ، رفتار كنم ... . آن كه مرا به حقّانيت پذيرفت، [بداند كه] خداوند، سرچشمه حق است [و پاداش او را خواهد داد] و اگر كسى در اين دعوت، دستِ رد بر سينه من زند، شكيبايى مى ورزم تا خداوند، ميان من و اين گروه، بر پايه حقيقت، داورى كند و به حقيقت، حكم دهد، كه او بهترينِ داورى كنندگان است . ( ابن اعثم، الفتوح:5/ 21.)
ادامه دارد ....
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water