eitaa logo
عصر آب
217 دنبال‌کننده
425 عکس
87 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🌹 📕 ➖➖➖ 🔰 آرمان غدیر از دیدگاه امیرالمؤمنین (سلام‌الل‍ه‌علیه) ✍🏻 حسن عرفان 🔶سطح : کتابی خوشمزه و مفید برای جلسات عمومی ➖➖ 🔰درسنامه غدیر ✍🏻 مهدی وزنه 🔶سطح : مناسب برای کلاس و کارگاه 🔎مطالعه و دریافت: b2n.ir/f75767 ➖➖ 🔰واقعةُ غدیرِ خُم (دِراسَةٌ تَوثیقِیة) ✍🏻 آیت الله حسینی قزوینی 🔶سطح : تخصصی.به زبان عربی مناسب برای پاسخ به شبهات 🔎مطالعه و دریافت: https://b2n.ir/j27436 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
( منتخَبِ سخنان عارفانِ مکتب اهل بیت ) 03 〰️〰️〰️ 🔺آیت الله حسین مظاهری ↪️↪️ ▫️ جایگاه: از مراجع و اساتید برجسته اخلاق . «مرتبه دوم از صبر،صبر به واسطه خداوند است. ...در این مرتبه او به ناگزیر می باید دست در دست معلم اخلاق نهد،تا اورا گام به گام جلو برد.قرآن کریم بوضوح دلالت می فرماید که اصلی ترین معلم اخلاق برای یکایک مردمان،فقط حضرت حق است و بس؛و تنها اوست که می تواند اخلاق آنان را پیراسته کرده به فضائلشان متصف دارد : وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكمُ‏ْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكىَ‏ مِنكمُ مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لَاكِنَّ اللَّهَ يُزَكىّ‏ِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ سمَِيعٌ عَلِيم» (حسین مظاهری،دانش اخلاق اسلامی،تحریر فارسی: مجید هادیزاده،ج4،ص224) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 02 (فرسته اول) ⤴️مجلس اول (1) 🔹او در ابتدای مجلس اول می نویسد: « صلی الله علیه و علی آله و اصحابه خصوصا علی ابی البکر الصدیق التقی و علی عمر الفاروق النقی و علی عثمان ذی النورین الزکی و علی علی المرتضی الوفی و علی سائر المهاجرین و الانصار» ( مولوی،مجالس سبعه،تصحیح : توفیق سبحانی،ص20) 〰️〰️〰️ 1. خداوند دستور به صلوات بر رسول‌الله (ص) را داده است. (احزاب/56) در بین مسلمانان شکی نیست پیامبر مستحق درود و تحیت است. منتها در این آیه فقط به اصل این امر اشاره‌شده است؛ و کیفیتش را باید در منابع فرقین جستجو نمود. بخاري در اصح کتب عامه چنين روايت کرده است: «حدثني سَعِيدُ بن يحيى حدثنا أبي حدثنا مِسْعَرٌ عن الْحَكَمِ عن بن أبي لَيْلَى عن كَعْبِ بن عُجْرَةَ رضي الله عنه قِيلَ يا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا السَّلَامُ عَلَيْكَ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ فَكَيْفَ الصَّلَاةُ قال قُولُوا اللهم صَلِّ على مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كما صَلَّيْتَ على آلِ إبراهيم إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللهم بَارِكْ على مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كما بَارَكْتَ على آلِ إبراهيم إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.» (صحيح البخاري، ج 5، ص 351). ابن حجر هیثمی، کیفیت صلوات بر محمد و آل محمد را مورد اتفاق همه علما دانسته و گفته است: «مستنده الحدیث المتفق علیه: قولوا: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد.» (ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقه، ج 2، ص 667) و نیز سُبکی شافعی (م 756 ق)، پس از تحقیق و تتبع همه روایات کتب حدیث اهل سنت در مورد صلوات، حاصل و مفاد و تعبیرات همه آن روایات را استخراج و تنظیم نموده و مجموعه این تعبیرات را به صورت 45 نوع صیغه و عبارت از رسول‌الله (ص) و 4 روایت از اصحاب ایشان تدوین کرده و در پایان کتابش ارائه داده است.(سبکی، شِفاءُ السَقام فی زیارة خیر الانام، ص 490-501) ➖➖ ▫️عامه ابتدا «آل» را از صلوات حذف کردند. امیر الصَنعانی (1182 ق) این عمل را دستور حکومت بنی‌امیه می‌داند.(صنعانی، سُبُل السَلام شرح بُلوغ المَرام، بیت الافکار الدولیة، کتاب الصلوة، باب صفة الصلوة، ص 220). ▫️ولی در اعصار بعدی بر اهل‌بیت رسول‌الله نیز صلوات می‌فرستند. منتهی بدعتی آشکار به وجود آوردند و در کنار اهل‌بیت(ع)،درود بر اصحاب را نیز داخل کردند. آن‌ها هیچ نص صریح در این زمینه ندارند. متقی هندی در کتاب «کنز العمال» در جلد اول 119 حدیث و در جلد دوم 34 حدیث درباره صلوات نقل کرده است که درمجموع 153 حدیث می‌شود. جمع کننده اصلی روایات کنز العمال که از کتاب «جمع الجوامع» سیوطی است، تسلط کافی بر احادیث داشته است، اما حتی یک حدیث درباره صلوات بر اصحاب نقل نکرده است. اما عامه برای چنین عملی چند دلیل ارائه می‌کنند.↪️↪️ 👈دلیل اول: قیاس با اهل‌بیت پیامبر. یوسف نبهانی (1350 ق): «وأمّا الصلاة على أصحابه ـ صلّى الله عليه وسلّم ـ فإنّها لم ترد في الأحاديث، وقد وقع الاتفاق على استحسانها بالقياس على الآل، كما ذكره شرّاح الدلائل وغيرهم»(النَبهانی، سعادة الدارين في الصلاة على سيد الكونين، مسئله هشتم، ص 30). البته یکی از دانشیان شافعی مذهب با نام السيد محمد بن عقيل العلوی (1350 ق) می‌نویسد، چنین قیاسی باطل است: «... وإنّما قاسها من بعدهم على الصلاة على الآل، والقياس الذي ذكروه فاسد؛ لعدم الاطراد، ولوجود الفارق»(النَصائح الکافیة لمن يتولّى معاوية، ص 295 پاورقی) 👈دلیل دوم: مخالفت با شیعه صالح بن عبد العزيز آل الشيخ از وهابیان سعودی پس از تذکر به شعار بودن ترضی بر اصحاب برای اهل سنت می‌گوید: ترضی و درود بر اصحاب در ابتدای سخن در زمان پیامبر (ص)، ابوبکر، عمر، عثمان و حتی تابعین نبوده است لیکن برای عدم مشابهت با شیعه بر ما لازم است که بر اصحاب ترضی کنیم (ابن تیمیه، اللآلئ البهية في شرح العقيدة الواسطية، شرح: صالح بن عبد العزيز آل الشيخ، ج 2، ص 410). 👇👇
🔺 02 (فرسته دوم) ⤴️مجلس اول (1) ➖➖ هر انسان بصیری درمی یابد چنین استدلال‌هایی از صواب به دور است. چگونه می‌توان عمرو عاص* و علی بن ابی‌طالب (ع)کنار هم دید. قرآن علاوه بر تمجید از اصحاب رسول‌الله آنهارا: «المنافقون المعروفون (منافقون/1)؛ المنافقون المختفون (توبه/101)؛ مرضى القلوب (احزاب/12)، فاسق و...» می داند. 👌پس ما باید برای تحیت بر اصحاب رسول الله قید «المنتجبین»، را استفاده کنیم. چون تحیت بر مطلق صحابه خلاف بداهت عقلی و ده‌ها نصوص دینی است. 💡 نتیجه: 1. کیفیت صلوات فقط بر پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است. 2. عامه به دستور بنی امیه ابتدا آل را از صلوات حذف کردند.سپس در کنار صحابه بر آل درود می‌فرستند. که هیچ نص دینی بر این مطلب وجود ندارد. 3. قیاس،و دوری از مشابهت با شیعه ازجمله استحسانات عامه در این زمینه است. 4. مولوی متأثر از همین نگاه سنیان، بدعت ترضی بر اصحاب را در سراسر کتابش مرتکب شده است. ➖➖➖ * «عمرو عاص» از مشرکان دوران اقامت رسول خدا (ص) در «مکه» بود؛ یعنی در طول دوران «مکه» 13 سال ابداً ایمان نیاورد. نه‌تنها ایمان نیاورد بلکه دشمنی آشکار و عنادی با رسول خدا (ص) داشت. ابن قتیبه دینوری درباره‌اش نقل می‌کند که پیامبر (ص)او را لعن نمود: «اللهم إن عمرو بن العاص هجاني وهو يعلم أني لست بشاعر؛ خدایا «عمرو عاص» من را هجو کرد! در حالی که می‌دانید من شاعر نیستم» (ابن قتیبه، غريب الحديث، تحقيق: د. عبد الله الجبوري، ج 1، ص 287). 👈 ادامه دارد اگر خدا بخواهد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
حسینعلی کاشانی بیدختی،از صوفیان نعمت اللهی مرد. برخی افاضاتش : از جمله دستورات دراویش و صوفیان در وقت نماز، آوردن چهره‌ قطب در ذهن است! در کتابی که این فقیر! مصححش بوده آمده است: «و(مرید) خیال را مشغول صورت شیخ دارد که اگر او را به جمال شیخ مشغول نسازد، به هرزه، روی به غفلت اندازد و به خیالات فاسده و تبعیت شیطان، مشغول گردد…»! 📕 سعادتنامه، سلطان محمد گنابادی، به تصحیح حسینعلی کاشانی بیدختی، انتشارات حقیقت، تهران، ۱۳۷۹،ص110. 👈 شهید مطهری چنین عملی را شرک میداند .(مطهری،یادداشتها،ج8،ص184) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
سخن شهید مطهری
سالروز وفات مدافع غدیر،آیت الله عبدالحسین امینی ،تسلیت . 🔅 با استمداد از ایشان، ویژه نامه غدیر امسالمان را با نام شروع میکنیم. به امید توجه و عنایت صاحب غدیر . 👈 بضاعت ما در این فضا همین قدر است. دوستان حاضر در کانال،شما نیز در نشر معارف غدیر کوشا باشید. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (1) ➖➖ 🔺 بنابر آیات غدیر و حدیث غدیر، آیا امامت جزو اصول دین است؟ اگر چُنین است منکران ،کافر میشوند.؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. بنا بر اعتقاد عالمان شیعه امامت جزو اصول دین است .فاضل مقداد می نویسد:« هذا [الامامه] هو الرکن الرابع من ارکان الایمان و هو رکن الامامه» ( فاضل مقداد، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، ص 87). ==== 2. هرچند امامت جزو اصول دین هست،لیکن منکران آن کافر نیستند زیرا : ↪️↪️ الف:) امامت عامه و امامت خاصه: سنیان به امامت عامه باور دارند. یعنی آنها می گویند: حتماً خداوند حجتی را پس از پیامبران ارسال کرده است.ابن تیمیه وهابی می نویسد: «يجب ان يعرف ان ولاية أمر الناس من أعظم واجبات الدين لاقيام للدين ولا للدنيا إلا بها؛ واجب است كه مردم بدانند ولايت امر مردم وحكومت بر مردم از بزرگترين واجبات ديني است.»( كتب ورسائل وفتاوي ابن تيمية في الفقه، ج 28، ص 390) . ولی آنها امامت خاصه یعنی: امامت اهل البیت(ع) را منکرند. و آنچه جزو اصول دین است،امامت عامه است نه امامت خاصه. + ب) دین واقعی ودین ظاهری: امامت، اصلی برای دین واقعی است که باعث نجات اخروی میشود. اما اگر کسی بدان اعتراف نکرد دین ظاهری دارد.یعنی خودش مسلمان است ،مال و جانش محترم و کافر نیست. + ج) تفکیک بین جهل قصوری و انکار جحودی : عموم عامه که منکر امامت و ولایت هستند به خاطر استضعاف فکری است.در نتیجه کافر نیستند. لیکن اگر کسی جاهل قاصر نباشد و از روی علم امامت را انکار کند ،چون این انکار به تکذیب خدا و رسولش می انجامد کافر است. ( سید ضیاء الخباز،سلسلة الامامة الالهیة،ج1،ص122-125). 👈 در نتیجه ملازمه ای بین اعتقاد به اینکه امامت جزو اصول دین است و کفر اکثر مسلمانان نیست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (2) ➖➖ 🔺 از منظر عالمان آشنا با حدیث ورجال عبارت: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» در حدیث غدیر صحیح است یا دروغ.؟ بر فرض صحت معنای این عبارت چیست؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» 37 طریق دارد (باسم الحلی،اسانید فضائل امیر المومنین،ج2،صص 236-283) در نتیجه صحیح و مثل ابتدای حدیث یعنی:«من کنت مولاه فعلی مولاه» متواتر است. =-=- 2. این عبارت که در ذیل حدیث غدیر است، قرینه داخلی قطعی است بر اینکه کلمه «مولی» به معنای «آقایی است که باید از او تبعیت کرد» نمی توان انرا حمل بر «دوست داشتن نمود و گفت:«خدایا دوست بدار آن که علی را دوست دارد» زیرا : در هیچ سخن از پیامبر (ص) و ائمه(ع) و اصحاب رسول الله که موالات در برابر معادات (= ولایت و تبری ) هست، موالات را فقط به محبت کردن قصد نکرده‌اند. در آیه : «وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلىَ‏ حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَينْ‏ِ يَقْتَتِلَانِ هَاذَا مِن شِيعَتِهِ وَ هَاذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِيعَتِهِ» (قصص/15) مقابل معادات تشیع است. و هیچ شبهه ای نیست که معنای شیعه در این آیه، تبعیت با محبت است. ازهری در تهذیب از ثعلب از ابن الاعرابی نقل میکند: « الولی: التابع المحب» (تهذیب اللغه،ج15،ص322) . ↪️↪️ 💡پس معنای «اللهم وال من والاه» همانند این آیه کریمه است : « إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ » (اعراف/196) + آیت الله جوادی آملی مینویسد: «در استشهاد به سياق صدر سخن معيار است و زمام ظهور سخن به دست صدر آن است، نه ذيل. تابلو نشان دهنده هدف اصلي كلام صدر آن است و در صدرِ سخن بحث از إشهاد و استشهاد بر «ولايت» و «رهبري» پيامبر اكرم(ص) است، زيرا آن حضرت بر اساس ششمين آيه سوره احزاب: (النبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم)از مردم اقرار گرفت كه نسبت به آنان از خودشان اولي و شايسته‏تر است. آنگاه فرمود: اگر من اولايم، هركس ولايت مرا پذيرفته، بايد ولايت علی(ع) را نيز بپذيرد. پس معنای ذیل حدیث می شود: بار خدایا!هرکس که ولایت او را پذیرفت دوست بدار و هر کس که از ولایت او سرباز کرد اورا دشمن دار.» ( جوادی املی،شمیم ولایت،ص134) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (3) ➖➖ 🔺اگر غدیر اعلان ولایت و امامت علی(ع) بود،چرا در عرفات که جمعیت مسلمانان بیشتر بود چنین اعلامی صورت نگرفت؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. پیامبر تابع دستورات الهی است« إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَی؛ من فقط آنچه را كه به من وحى مى‏شود پيروى مى‏كنم» ( انعام/50). شوکانی می نویسد: « مایَصدُر نطقُه عن الهوی لا بالقران و لابغیره ؛ پیامبر(ص)در تمام رفتار و سخن تابع وحی بوده.» ( شوکانی،فتح الغدیر،ج5،ص105). =-=- 2. مدینه مرکز مخالفتها بود . و لازم بود این امر مهم برای آنان تبیین شود. اسامه از پیامبر(ص) نقل کرده است که:«إِنِّي لَأَرَى مَوَاقِعَ الْفِتَنِ خِلَالَ بُيُوتِكُمْ كَمَوَاقِعِ الْقَطْر؛ فتنه ها از درون خانه های شما چون باران می بارد .» (بخاری،صحیح البخاری،ج3،ص278،باب آطام المدینة) . =-=- 3.تمرکز مسلمانان در عرفات بر مسئله حج بود. ابن اسحاق می گوید: « ثم مضی رسول الله علی حجه،فاری الناس مناسکهم و اعلمهم سنن حجهم؛ پیامبر عازم حج شد تا مناسک حج و سنت‌های آن را به مردم آموزش دهد.» ( ابن هشام،سیره النبویه،ج2،ص603، خطبة الرسول فی حجة الوداع). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (4) ➖➖ 🔺در صورتی که در غدیر مردم با علی (ع) بیعت کردند،زنان چگونه این کار را انجام دادند؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1.بیعت زنان در قرآن: در اسلام زنان نیز باید بیعت کنند . (ممتحنه/12) =-= 2. بیعت زنان با پیامبر(ص): در جريان فتح مكه ،پيامبر(ص) دستور داد كه ظرفى از آب آماده كردند. حضرت دست خود را در آب فرو برد و خارج كرد؛ آن‏گاه فرمود: شما زنان دستانتان را داخل اين آب كنيد. این بیعت به صورت:↪️↪️ الف) گفتاری (مسند احمد، دار صادر، ج۶، ص۳۵۷؛ صحیح البخاری، ۱۴۰۱ق، ج۶، ص۶۱.) ب) پارچه‌ای میان پیامبر و زنان پهن شد و رسول خدا(ص) با گرفتن یک طرف آن و بیان مفاد بیعت، با زنان بیعت کرد. (ابوالفتوح رازی، روض الجنان، ج۱۹، ص۱۶۹.) ج) نیابت دیگران از رسول خدا(ص) در بیعت گرفتن از زنان. (تفسیر ماوردی، ج۵، ص۵۲۴؛ سیوطی، الدر المنثَور، ج۶، ص۲۰۹.) =-=- 3.اقوال در بیعت زنان در غدیر 🔹قول اول: درباره بیعت در واقعه غدیر مشهور بر آنند که بیعت عمومی محقق شده است. «ثم أمر الناس ببيعته- و بايعه الناس لا يجي‏ء أحد إلا بايعه، »(تفسير العياشي، ج‏1، ص: 329) «وَ خُذْ عَلَيْهِمُ الْبَيْعَةَ »(الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص: 57) نحوه بیعت در غدیر نیز گفتاری بوده است : ▫️ « عن بريدة : أمَرَنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله أن نُسَلِّمَ عَلى عَلِيٍّ عليه السلام بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ » (الأمالي للطوسي : ص 331 ح 661) ▫️ « و أمر عليّا عليه السلام أن يجلس في خيمة له بإزائه، ثمّ أمر المسلمين أن يدخلوا عليه فوجا فوجا فيهنّئوه بالإمامة، و يسلّموا عليه بإمرة المؤمنين، ففعل الناس ذلك اليوم كلّهم، ثمّ أمر أزواجه و جميع نساء المؤمنين معه أن يدخلن معه و يسلّمن عليه بإمرة المؤمنين ففعلن ذلك‏ » (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص: 176 ). 👈 آنچه امروزه در نحوه بیعت زنان با امیر بیان(ع) مشهور است سندی ندارد. + 🔹قول دوم: استاد ذاکری در مقاله ای ،نتیجه گرفته‌اند که در واقعه غدیر اصلا بیعتی صورت نگرفته است. 💡 تذکر: این مقاله هنوز منتشر نشده است •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water