eitaa logo
عصر آب
219 دنبال‌کننده
427 عکس
87 ویدیو
34 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
سالروز وفات مدافع غدیر،آیت الله عبدالحسین امینی ،تسلیت . 🔅 با استمداد از ایشان، ویژه نامه غدیر امسالمان را با نام شروع میکنیم. به امید توجه و عنایت صاحب غدیر . 👈 بضاعت ما در این فضا همین قدر است. دوستان حاضر در کانال،شما نیز در نشر معارف غدیر کوشا باشید. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (1) ➖➖ 🔺 بنابر آیات غدیر و حدیث غدیر، آیا امامت جزو اصول دین است؟ اگر چُنین است منکران ،کافر میشوند.؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. بنا بر اعتقاد عالمان شیعه امامت جزو اصول دین است .فاضل مقداد می نویسد:« هذا [الامامه] هو الرکن الرابع من ارکان الایمان و هو رکن الامامه» ( فاضل مقداد، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، ص 87). ==== 2. هرچند امامت جزو اصول دین هست،لیکن منکران آن کافر نیستند زیرا : ↪️↪️ الف:) امامت عامه و امامت خاصه: سنیان به امامت عامه باور دارند. یعنی آنها می گویند: حتماً خداوند حجتی را پس از پیامبران ارسال کرده است.ابن تیمیه وهابی می نویسد: «يجب ان يعرف ان ولاية أمر الناس من أعظم واجبات الدين لاقيام للدين ولا للدنيا إلا بها؛ واجب است كه مردم بدانند ولايت امر مردم وحكومت بر مردم از بزرگترين واجبات ديني است.»( كتب ورسائل وفتاوي ابن تيمية في الفقه، ج 28، ص 390) . ولی آنها امامت خاصه یعنی: امامت اهل البیت(ع) را منکرند. و آنچه جزو اصول دین است،امامت عامه است نه امامت خاصه. + ب) دین واقعی ودین ظاهری: امامت، اصلی برای دین واقعی است که باعث نجات اخروی میشود. اما اگر کسی بدان اعتراف نکرد دین ظاهری دارد.یعنی خودش مسلمان است ،مال و جانش محترم و کافر نیست. + ج) تفکیک بین جهل قصوری و انکار جحودی : عموم عامه که منکر امامت و ولایت هستند به خاطر استضعاف فکری است.در نتیجه کافر نیستند. لیکن اگر کسی جاهل قاصر نباشد و از روی علم امامت را انکار کند ،چون این انکار به تکذیب خدا و رسولش می انجامد کافر است. ( سید ضیاء الخباز،سلسلة الامامة الالهیة،ج1،ص122-125). 👈 در نتیجه ملازمه ای بین اعتقاد به اینکه امامت جزو اصول دین است و کفر اکثر مسلمانان نیست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (2) ➖➖ 🔺 از منظر عالمان آشنا با حدیث ورجال عبارت: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» در حدیث غدیر صحیح است یا دروغ.؟ بر فرض صحت معنای این عبارت چیست؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» 37 طریق دارد (باسم الحلی،اسانید فضائل امیر المومنین،ج2،صص 236-283) در نتیجه صحیح و مثل ابتدای حدیث یعنی:«من کنت مولاه فعلی مولاه» متواتر است. =-=- 2. این عبارت که در ذیل حدیث غدیر است، قرینه داخلی قطعی است بر اینکه کلمه «مولی» به معنای «آقایی است که باید از او تبعیت کرد» نمی توان انرا حمل بر «دوست داشتن نمود و گفت:«خدایا دوست بدار آن که علی را دوست دارد» زیرا : در هیچ سخن از پیامبر (ص) و ائمه(ع) و اصحاب رسول الله که موالات در برابر معادات (= ولایت و تبری ) هست، موالات را فقط به محبت کردن قصد نکرده‌اند. در آیه : «وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلىَ‏ حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَينْ‏ِ يَقْتَتِلَانِ هَاذَا مِن شِيعَتِهِ وَ هَاذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِيعَتِهِ» (قصص/15) مقابل معادات تشیع است. و هیچ شبهه ای نیست که معنای شیعه در این آیه، تبعیت با محبت است. ازهری در تهذیب از ثعلب از ابن الاعرابی نقل میکند: « الولی: التابع المحب» (تهذیب اللغه،ج15،ص322) . ↪️↪️ 💡پس معنای «اللهم وال من والاه» همانند این آیه کریمه است : « إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ » (اعراف/196) + آیت الله جوادی آملی مینویسد: «در استشهاد به سياق صدر سخن معيار است و زمام ظهور سخن به دست صدر آن است، نه ذيل. تابلو نشان دهنده هدف اصلي كلام صدر آن است و در صدرِ سخن بحث از إشهاد و استشهاد بر «ولايت» و «رهبري» پيامبر اكرم(ص) است، زيرا آن حضرت بر اساس ششمين آيه سوره احزاب: (النبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم)از مردم اقرار گرفت كه نسبت به آنان از خودشان اولي و شايسته‏تر است. آنگاه فرمود: اگر من اولايم، هركس ولايت مرا پذيرفته، بايد ولايت علی(ع) را نيز بپذيرد. پس معنای ذیل حدیث می شود: بار خدایا!هرکس که ولایت او را پذیرفت دوست بدار و هر کس که از ولایت او سرباز کرد اورا دشمن دار.» ( جوادی املی،شمیم ولایت،ص134) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (3) ➖➖ 🔺اگر غدیر اعلان ولایت و امامت علی(ع) بود،چرا در عرفات که جمعیت مسلمانان بیشتر بود چنین اعلامی صورت نگرفت؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. پیامبر تابع دستورات الهی است« إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَی؛ من فقط آنچه را كه به من وحى مى‏شود پيروى مى‏كنم» ( انعام/50). شوکانی می نویسد: « مایَصدُر نطقُه عن الهوی لا بالقران و لابغیره ؛ پیامبر(ص)در تمام رفتار و سخن تابع وحی بوده.» ( شوکانی،فتح الغدیر،ج5،ص105). =-=- 2. مدینه مرکز مخالفتها بود . و لازم بود این امر مهم برای آنان تبیین شود. اسامه از پیامبر(ص) نقل کرده است که:«إِنِّي لَأَرَى مَوَاقِعَ الْفِتَنِ خِلَالَ بُيُوتِكُمْ كَمَوَاقِعِ الْقَطْر؛ فتنه ها از درون خانه های شما چون باران می بارد .» (بخاری،صحیح البخاری،ج3،ص278،باب آطام المدینة) . =-=- 3.تمرکز مسلمانان در عرفات بر مسئله حج بود. ابن اسحاق می گوید: « ثم مضی رسول الله علی حجه،فاری الناس مناسکهم و اعلمهم سنن حجهم؛ پیامبر عازم حج شد تا مناسک حج و سنت‌های آن را به مردم آموزش دهد.» ( ابن هشام،سیره النبویه،ج2،ص603، خطبة الرسول فی حجة الوداع). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (4) ➖➖ 🔺در صورتی که در غدیر مردم با علی (ع) بیعت کردند،زنان چگونه این کار را انجام دادند؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1.بیعت زنان در قرآن: در اسلام زنان نیز باید بیعت کنند . (ممتحنه/12) =-= 2. بیعت زنان با پیامبر(ص): در جريان فتح مكه ،پيامبر(ص) دستور داد كه ظرفى از آب آماده كردند. حضرت دست خود را در آب فرو برد و خارج كرد؛ آن‏گاه فرمود: شما زنان دستانتان را داخل اين آب كنيد. این بیعت به صورت:↪️↪️ الف) گفتاری (مسند احمد، دار صادر، ج۶، ص۳۵۷؛ صحیح البخاری، ۱۴۰۱ق، ج۶، ص۶۱.) ب) پارچه‌ای میان پیامبر و زنان پهن شد و رسول خدا(ص) با گرفتن یک طرف آن و بیان مفاد بیعت، با زنان بیعت کرد. (ابوالفتوح رازی، روض الجنان، ج۱۹، ص۱۶۹.) ج) نیابت دیگران از رسول خدا(ص) در بیعت گرفتن از زنان. (تفسیر ماوردی، ج۵، ص۵۲۴؛ سیوطی، الدر المنثَور، ج۶، ص۲۰۹.) =-=- 3.اقوال در بیعت زنان در غدیر 🔹قول اول: درباره بیعت در واقعه غدیر مشهور بر آنند که بیعت عمومی محقق شده است. «ثم أمر الناس ببيعته- و بايعه الناس لا يجي‏ء أحد إلا بايعه، »(تفسير العياشي، ج‏1، ص: 329) «وَ خُذْ عَلَيْهِمُ الْبَيْعَةَ »(الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص: 57) نحوه بیعت در غدیر نیز گفتاری بوده است : ▫️ « عن بريدة : أمَرَنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله أن نُسَلِّمَ عَلى عَلِيٍّ عليه السلام بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ » (الأمالي للطوسي : ص 331 ح 661) ▫️ « و أمر عليّا عليه السلام أن يجلس في خيمة له بإزائه، ثمّ أمر المسلمين أن يدخلوا عليه فوجا فوجا فيهنّئوه بالإمامة، و يسلّموا عليه بإمرة المؤمنين، ففعل الناس ذلك اليوم كلّهم، ثمّ أمر أزواجه و جميع نساء المؤمنين معه أن يدخلن معه و يسلّمن عليه بإمرة المؤمنين ففعلن ذلك‏ » (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص: 176 ). 👈 آنچه امروزه در نحوه بیعت زنان با امیر بیان(ع) مشهور است سندی ندارد. + 🔹قول دوم: استاد ذاکری در مقاله ای ،نتیجه گرفته‌اند که در واقعه غدیر اصلا بیعتی صورت نگرفته است. 💡 تذکر: این مقاله هنوز منتشر نشده است •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (5) ➖➖ 🔺 آیا « صدق الله العلی العظیم» که پس از قرائت قرآن گفته میشود، ارتباطی با تفسیرمان از غدیر دارد؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. آیات وروایات : 🔅در قرآن می خوانیم : « وَلَا يَئُودُهُ حِفظُهُمَا وَهُوَ العَلِيُّ العَظِيمُ » (البقرة:255)؛ « لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرضِ وَهُوَ العَلِيُّ العَظِيمُ » (الشورى:4) و « إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤمِنُ بِاللَّهِ العَظِيمِ » (الحاقة:33). 🔅 « قد ورد في مسائل عبد الله بن سلام : أنه قال للنبي صلى الله عليه وآله : فأخبرني ما ابتداء القرآن وما ختمه . .قال صلى الله عليه وآله : يا بن سلام ، ابتداؤه بسم الله الرحمن الرحيم . وختمه صدق الله العلي العظيم » (مجلسی،بحارالانوار،ج57،ص243) 🔅در دعای روز پانزدهم ماه رجب :«وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ- صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ ...» (شیخ طوسی،مصباح المتهجد،ج2،ص807) . =-=- 2. در بیان علمای مذاهب اسلامی 2.1. شیعه : با بررسی از طریق نرافزارها مشخص میگردد،شمار زیادی از اَعلام شیعی «صدق الله العظیم» را به کار برده‌اند. مثلاً: امام خمینی (صحیفه امام،ج6،ص452) آیت الله طالقانی (پرتویی از قران،ج2،ص48) علامه کورانی،(الانتصار،ج3،ص434 ) و علی بن طاووس (قرن 7) با اسم مستعار عبدالله بن اسماعیل ( عَینُ العِبرة فی غَبنِ العترة،ص35 ) .در فتوایی آیت الله سیستانی، به کار بردن«صدق الله العظیم» پس از قرائت قرآن را جایز می دانند.(سیستانی،استفتائات،ص576) + 2.2. سنی: طاش کبری زاده(968) درباره آداب تلاوت می نویسد:« و ليقل عند فراغه من كل سورة صدق اللّه العظيم‏» ( مفتاح السعادة و مصباح السيادة،ج3،ص108) + 2.3. وهابی : بن باز، گفتن « صدق الله العظیم» پس از قرائت قرآن را بدعت شمرده است و فتوا به حرمت گفتنش داده است.(مجموع فتاوى ومقالات الشيخ ابن باز ،ج7،ص333) . عبد الرزاق الدويش نیز همین فتوا را از لجنه فتوای وهابیان آورده و می نویسد: «س : ما حكم قول ( صدق الله العظيم ) بعد الفراغ من قراءة القرآن ؟ ج : قول ( صدق الله العظيم ) بعد الانتهاء من قراءة القرآن بدعة ؛ لأنه لم يفعله النبي صلى الله عليه وسلم ، ولا الخلفاء الراشدون ، ولا سائر الصحابة رضي الله عنهم ، ولا أئمة السلف رحمهم الله ، مع كثرة قراءتهم للقرآن ، وعنايتهم ومعرفتهم بشأنه ، فكان قول ذلك والتزامه عقب القراءة بدعة محدثة » (أحمد بن عبد الرزاق الدويش ،فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء ،ج4، ص118 ) ➖➖➖ 💡 نتیجه: «صدق الله العظیم» و « صدق الله العلی العظیم» ربطی به غدیر ندارد. و استفاده هرکدام از این دو کلام درست است . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 چند نکته درباره امام جواد علیه السلام (فرسته اول) 〰️〰️〰️ 1. پدر و مادر الف: پدر والامقش امام قائم به حق حضرت رضا علیه السلام. ب: مادرشان از نسل ماریه قبطیه همسر رسول الله (ص) مادر ابراهیم است . (ابن عنبه،عمدة الطالب،ص199؛ الکافی،ج1،ص492) چند نام برایش ذکر شده است. 1) سبیکه به معنای پاره نقره و طلا، 2) ریحانه به معنای گل . 3) چون مستحب است نام کنیز را تغییر دهند،امام رضا(ع) بدین علت نامش را خیزُران به معنای شاخه نرم و انعطاف پذیر گیاه نهاد. ▫️در عظمت این بانو چنین می خوانیم : ➕ امام رضا(ع) در پاسخش عمویش حدیثی از رسول الله(ص) قرائت نمود که پیامبر درباره این بانو فرمودند: « بِأَبِي ابْنُ خِيَرَةِ الْإِمَاءِ ابْنُ النُّوبِيَّةِ الطَّيِّبَةِ الْفَمِ الْمُنْتَجَبَةِ الرَّحِمِ » (کلینی،الکافی،ج1،ص323). ➕ امام رضا(ع) در شب میلاد جوادشان (ع) فرمودند: ««: قد ولد لي شبيه موسى بن عمران عليه السّلام فالق البحار قدست أم ولدته(مادرش تقدیس شد) فلقد خلقت طاهرة مطهّرة ؛ برايم فرزندى شبيه موسى بن عمران در شكافتن دريا و شبيه عيسى بن مريم در طهارت مادر متولد شد پاك و پاكيزه بدنيا آمد» ( مسعودی،اثبات الوصیه،ص216) ➖➖➖ 2. تولد و شهادت الف) اهمیت و عظمت این مولود ⤴️امام رضا (ع)تا 47 سالگی بچه دار نشدند در روز تولد جوادشان فرمود : «ْ أَبِي يَحْيَى الصَّنْعَانِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ ع فَجِي‏ءَ بِابْنِهِ أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ هُوَ صَغِيرٌ فَقَالَ هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ عَلَى شِيعَتِنَا بَرَكَةً مِنْهُ*.» (الارشاد،ج2،ص279) ⤴️. فضل بن سهل می گوید: امام رضا(ع) با اسم کوچک صدایش نمیزد بلکه با کنیه و تعظیم وی را صدا میزد. ( صدوق،عیون اخبار الرضا،ج2،ص240) ➕ ب) تولد امام(ع) درسال 195 در شهر مدینه بوده است. در ماه و روزش اختلاف هست. دهم ماه رجب مشهور تر است . ولی جناب ید الله مقدسی در مقاله: «نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد» قول صحیح در تولد ایشانرا 15 ماه رمضان دانسته و آخر ذیقعه سال 220 ق را زمان شهادتشان گزارش کرده است. 👈البته عموم مورخان شهادت ایشان توسط ام الفضل دختر مامون را ذکر کرده‌اند. لیکن شیخ مفید این مطلب را قبول ندارد. و می گوید:اثبات تاریخی چنین ادعایی ممکن نیست.( مفید،الارشاد،ج2،ص295). ➖➖➖ 3. قیافه امام اباصلت هروی می گوید: «شَابٌّ حَسَنُ الْوَجْهِ قَطَطُ الشَّعْر ؛جوانى نورس، خوشروى، مجعّد موى، شبيه‏ترين مردم به حضرت رضا» (صدوق،عیون اخبار الرضا،ج2،ص243). ➖➖➖ 4. همسرو فرزندان دو همسر در تاریخ برایشان ذکر شده است. یکی ام الفضل ملعون دختر مامون که از وی هیچ فرزندی نداشتند. دیگری بانوی عظمی سمانه مغربیه که چهار فرزند برای امام جواد(ع) آورد. (مفید،الارشاد،ج2،ص327) از جمله این فرزندان، امام هادی(ع) و موسی مبرقع هستند. حضرت هادی (ع) پیشوای دهم شیعه اند. و در احوال موسی مبرقع میخوانیم: او خیلی زیبا بود به گونه ای که دائماً زنان و مردان به وی نگاه میکردند. به همین خاطر روپوشی بر صورتش می انداخت ،و به موسی مبرقع معروف گشت. ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 چند نکته درباره امام جواد علیه السلام (فرسته دوم) 〰️〰️〰️ 5. مقابله امام جواد(ع) با فرقه‌ها الف). از ایشان تفسیر آیه: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ ** عامِلَةٌ ناصِبَةٌ» (غاشیه،2و3) سوال شد. فرمودند: منظور ناصبیان،واقفه و زیدیه هستند.(رجال کشی،ج2،ص495) ب) امام جواد (ع) به اسحاق انباری دستور قتل دو نفر از غالیان با نام ابوالسمهری و ابی الزرقاء را دادند. «حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ الْأَنْبَارِيُّ، قَالَ:، قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِي (ع) مَا فَعَلَ أَبُو السَّمْهَرِيِّ لَعَنَهُ اللَّهُ يَكْذِبُ عَلَيْنَا، وَ يَزْعُمُ أَنَّهُ وَ ابْنَ أَبِي الزَّرْقَاءِ دَعَاهُ إِلَيْنَا، أُشْهِدُكُمْ أَنِّي أَتَبَرَّأُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُمَا، إِنَّهُمَا فَتَّانَانِ مَلْعُونَانِ، يَا إِسْحَاقُ أَرِحْنِي مِنْهُمَا يُرِحِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَيْشِكَ فِي الْجَنَّةِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَحِلُّ لِي قَتْلُهُمَا فَقَالَ: إِنَّهُمَا فَتَّانَانِ يَفْتِنَانِ النَّاسَ وَ يَعْمَلَانِ فِي خَيْطِ رَقَبَتِي وَ رَقَبَةِ مَوَالِيَّ، فَدِمَاؤُهُمَا هَدَرٌ لِلْمُسْلِمِينَ، وَ إِيَّاكَ وَ الْفَتْكَ ! فَإِنَّ الْإِسْلَامَ قَدْ قَيَّدَ الْفَتْكَ وَ أُشْفِقُ إِنْ قَتَلْتَهُ ظَاهِراً أَنْ تُسْأَلَ لِمَ قَتَلْتَهُ! وَ لَا تَجِدَ السَّبِيلَ إِلَى تَثْبِيتِ حُجَّةٍ، وَ لَا يُمْكِنَكَ إِدْلَاءَ الْحُجَّةِ فَتَدْفَعَ ذَلِكَ عَنْ نَفْسِكَ، فَيُسْفَكَ دَمُ مُؤْمِنٍ مِنْ أَوْلِيَائِنَا بِدَمِ كَافِرٍ، عَلَيْكُمْ بِالاغْتِيَالِ! قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى: فَمَا زَالَ إِسْحَاقُ يَطْلُبُ ذَلِكَ أَنْ يَجِدَ السَّبِيلَ إِلَى أَنْ يَغْتَالَهُمَا بِقَتْلٍ وَ كَانَا قَدْ حَذَّرَاهُ لَعَنَهُمَا اللَّهُ. » ( رجال کشی،ص529) ➖➖➖ 6. چند گل واژه از خرمن پرفیضش 6.1.خدا کیست « كَتَبَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِلَى رَجُلٍ بِخَطِّهِ وَ قَرَأْتُهُ فِي دُعَاءٍ كَتَبَ بِهِ أَنْ يَقُولَ يَا ذَا الَّذِي كَانَ قَبْلَ كُلِ‏شَيْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ يَا ذَا الَّذِي لَيْسَ فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لَا فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلَى وَ لَا فَوْقَهُنَّ وَ لَا بَيْنَهُنَّ وَ لَا تَحْتَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ؛ اى كسى كه پيش از هر چيز بوده بعد از آن هر چيزى را آفريده بعد از آن مى‏ماند و هر چيزى نيست و نابود مى‏شود و اى آنكه نيست در آسمانهاى بالا و نه در زمينهاى پست تر و نه در زير آنها و نه در ميان آنها خدائى كه پرستيده شود غير از او.» (صدوق،التوحید،ص48) ➕ .6.2 شستن دست ( رعایت پروتکلها !) «...أَبَا جَعْفَرٍ الثَّانِي ع يَوْمَ قَدِمَ الْمَدِينَةَ تَغَدَّى مَعَهُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا غَسَلَ يَدَيْهِ مِنَ الْغَمَرِ مَسَحَ بِهِمَا رَأْسَهُ وَ وَجْهَهُ قَبْلَ أَنْ يَمْسَحَهُمَا بِالْمِنْدِيلِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِمَّنْ لَا يَرْهَقُ وَجْهَهُ قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّة؛ روزی که به مدینه وارد شد به همراه او عده‌ای صبحانه خوردند، هنگامی که دستش را شست و قبل از پاک کردن دستانش با حوله به سر و صورتش کشید و فرمود : خداوندا! مرا از کسانی قرار ده که بر چهره‌هاشان غبار و ذلت ننشیند. » (برقی،المحاسن،ج2،ص426) ➕ 6.3. توسل به اهل بیت بعد از هر نماز واجب فرمود بعد از هر نماز واجب چنین بگویید: «رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِالْإِسْلَامِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ- عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ- وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِي‏» ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 چند نکته درباره امام جواد علیه السلام (فرسته سوم) 〰️〰️〰️ 7. نحوه شهادت آنچه در منابع معتبر یافت میشود،مسمومیت ایشان است. و آنچه امروزه در روضه ها غیر از این مطلب خوانده شود، مستند نیست. روضه هایی چون: سه روز بر بام خانه بودن،دست زدن و شادی کردن زنان پس از شهادت ایشان، انداختن بدن مطهر امام جواد (ع) از بام به کوچه . ➖➖➖ 8.سن ازدواج ایشان آیت الله یوسفی غروی، ازدواج امام جواد (ع) با ام الفضل را در سن شانزده سالگی ایشان می داند نه 7 سالگی که مشهور است . ➖➖➖ 9. شب ازدواج امام جواد ( درسی برای شیعیان حقیقی) « از محمد بن الريان، گويد: مأمون در باره ابى جعفر (امام جواد) هر نيرنگى زد كه خرده‏اى از او بگيرد، براى او ممكن نشد و چون درمانده شد و خواست دخترش را به او تزويج كند و عروس او سازد، به من 200 كنيزك از زيباترين كنيزان داد كه به دست هر كدام جامى از جواهر بود، براى اينكه از امام جواد پيشوا كنند وقتى كه در محل عبادت مى‏آيد (در سر تخت دامادى مى‏آيد (خ ل) از مجلسى كه آن را از مناقب نقل كرده و صحيح دانسته) ولى امام جواد به آنها اعتنائى نكرد، مردى بود به نام (مخارق) آواز مى‏خواند و تار مى‏زد و ضرب مى‏گرفت و ريش درازى داشت، مأمون او را خواست، گفت: يا امير المؤمنين، اگر امام جواد در چيزى از امور دنيا وارد باشد، من براى كفايت، كار تو را مى‏كنم و او را به دنيا دارى مى‏كشانم، برابر امام جواد نشست و يك فرياد عجيبى از خودش در آورد كه همه اهل خانه، گرد او فراهم شدند و با تار خود مى‏زد و مى‏خواند. چون ساعتى چنين كرد، امام جواد هيچ توجهى به او نكرد، نه از سمت راست و از چپ، و سپس سر خود را بلند كرد و فرمود به او كه: اى ريش دراز، از خدا بترس. گويد: ابزار زدن و تار، از دست او افتادند و ديگر از دستهاى خود سودى نبرد (يعنى شل شدند) تا مُرد. گويد: مأمون از (مخارق) حالش را پرسيد، در پاسخ گفت: چون امام جواد بر من فرياد زد، يك هراسى در دلم افتاد كه هرگز از آن به خود نمى‏آيم. » (کلینی،الکافی،ج1،ص495) ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (6) ➖➖ 🔺 مراد از یأس کفار روز ظهور است نه غدیر امام باقر(ع) درباره آیه: (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُ..) فرمود: «مراد روزی است که قائم آل محمد قیام می کند و بنی امیه نا امید خواهند شد. پس کافرانی که از آل محمد نا امید خواهند شد، بنی امیه هستند. » (تفسیر عیاشی، ج1 ص292.) مطابق این روایت که در منابع شیعه است نتیجه گرفته اند که آیه غدیر ربطی به این واقعه ندارد، پس سخن اهل سنت اثبات می شود. 〰️〰️ 🔹جواب: آنچه در این روایت و نظایر آن آمده است، از قبیل جَری و تطبیق است که امام باقر(ع) به بارزترین آن اشاره نموده اند. (جوادی آملی، شمیم ولایت، ص295.) علامه مجلسی نیز در بیان این حدیث می نویسد: « مراد از این حدیث، باطن این آیه است نه شأن نزول آن.» ( علامه مجلسی، بحار الانوار، ج51، ص55.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water