📌 #نقد_و_نظر 4️⃣
🔺 موضوع: سید بحرالعلوم و نورعلیشاه
➖➖➖
الف: دیدگاه
برخی معتقدند سید بحرالعلوم به خاطر دیدار با یک صوفی بانام نورعلیشاه به وادی سیر سلوک وارد شد.(1) و ایشان قبل از این دیدار اصلاً در وادی سیر و سلوک نبوده است.(2)
〰️〰️〰️
ب: بررسی :
این نقل، گذشته از انفراد آن غَرابت نیز دارد.(3) و اولین مرتبه در منابع صوفیان نعمت اللهی مطرح شده است.
=-=
میرزا محمّدعلی ِمدرّسِ خیابانی در سرگذشتِ بسیار هوادارانهای که در رَیحانةالأدب برایِ نورعلیشاه نوشته است، گفته: «أصلِ ملاقات و کیفیّتِ ملاقاتِ او با سیّدِ بحرالعلوم (چنانچه [کذا] در بعضی أَلسنه دایر میباشد) موکول به تتبّع و تحقیقِ خودِ أربابِ رجوع میباشد.» (4)
-
میرزا محمّدعلی ِمعلّمِ حبیب آبادی نیز می نویسد: «...آنگاه حکایتی نسبت داده که میان وی و سید بحر العلوم واقع شده ...» (5) حبیبآبادی «حکایتِ» یادشده را تنها بهعنوان آنچه در بعضِ منابع آمده موردِ اشارت- و نه حتّی نقل- قراردادهاست و گویا بدان وثوقی نداشته.
-
زرینکوب نیز مینویسد: «...اینکه سید بحرالعلوم رأی به تکفیر وی[ نورعلیشاه] نداده است ظاهراً از باب احتیاط او در صدور اینگونه احکام باشد اما 👈روایات صوفیه – که شواهد دیگر در تائید آن نیست- میگوید که سید در کربلا بادرویش ملاقات کرده است» (6)
-
آقامحمّد علی کرمانشاهی در خیراتیّه ماجَرایِ بیرون شدنِ نورعلیشاه و هوادارانش را از عتبات اینگونه حکایت میکند: «...چون بعضی از مُریدانِ مُخلصِ ایشان بهتقریب معاشرتِ تامّه بر کمالِ فسادِ عقیده و کسادِ طریقه ایشان مطّلع شدند، در مقامِ إخلالِ أمرِ ضَلالمَآلِ ایشان برآمده. بحمدِالله موفّق شدند و ایشان را به دستیاریِ أهلِ آن ولا نیز از آنجاها إخراج نموده و نورعلی به طرفِ سایرِ بلادِ روم آواره شده...» (7) و با استشهاد به نامهای از نورعلیشاه، از نقصان اطّلاع وقوفِ وی حتّی بر مقدمات ادب سخن میدارد.(8)
-
سمیعی نیز در غرابت و نادرستی چنین ادعاهایی نوشته است: «... درباره صوفی ذهبی بودن بیدآبادی بهاندازه اعتبار ادعا آنها درباره صوفی ذهبی بودن و مرید سید قطبالدین شیخ احمد احسائی و سید الفقهاء سید مهدی بحرالعلوم هست که حتی نفس این نسبت آدمی را دچار تعجب و حیرت میسازد چه؛ این قبیل علما را عارف توان دانست اما بههیچوجه روی صوفی نتوان شناخت» (9)
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
👆👆
➖➖
پی نوشت:
1.معصوم علیشاه، طرائق الحقائق، ج 3، صص 199-200؛ محمدحسین تهرانی، مطلع انوار، ج 3، ص 187.
2.مرحوم محمد محسن تهرانی گفته است: «... سؤال: علّامه بحر العلوم قبل از مرحوم نورعليشاه، سير و سلوكى نداشتند؟" جواب:" نخير، نداشتند، البته قبل از اين ارتباط، حالاتى داشتند ولى استادى كه بهاصطلاح جرقّه، به او بزند نبوده است. اين نورعليشاه بوده كه جرقه را در او ايجاد كرده است. لذا از همان موقع اصلاً حالاتش با بقيه فرق داشت." » (گلشن اسرار، ص: 46.)
3.جویا جهانبخش، ملا محمدکاظم هزارجریبی و دو رساله غلو ستیزانهاش، مزدک نامه (5)، ص 63.
4.رَیحانه الاَدَب، ج 6، ص 256.
5.مکارم الاثار، ج 2، ص 446.
6.زرینکوب، دنباله جستجو در تصوّفِ ایران، ص 323.
7.محمدعلی کرمانشاهی، خیراتیه، ج 1، ص 14.
8.همان، صص 127-128.
9.دو رساله در تاریخِ جدیدِ تصوّفِ ایران،ص 140.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
﷽
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) .
9️⃣1️⃣ : حضور اسماء بنت عمیس در تغسیل فاطمه زهرا (س) به اذن ابابکر بوده است!
➖➖➖
🔺شیعه و سنی نوشتهاند در تدفین فاطمه (س) ابابکر حضور نداشت و حضرت علی (ع) به ایشان خبر نداد. لیکن همسرش اسماء بنت عمیس حاضر بود. شبهه افکن همین حضور را دلیلی بر اطلاع ابابکر از تدفین صدیقه شهیده دانسته و مدعی است، اسماء با اذن و رضایت شوهرش در این مراسم حضورداشته است. در ادامه پس از توضیحی مختصر درباره جناب اسماء به نقل روایات عدم حضور ابابکر در مراسم تدفین حضرت زهرا (س) از منابع عامی اشارهشده تا حقیقت امر واضح گردد.
+
الف) فضائل اسماء:
رسول خدا (ص) درباره او و خواهرانش میگوید: اسماء بنت عمیس، سلمی، ام الفضل و میمونه، چهار خواهر مؤمنی هستند که به سبب ایمانشان دوست داشته میشوند.(1) میمونه امالمؤمنین، همسر نبی اکرم (ص) مادر اسماء است. ازاینرو، رسول خدا (ص) فرمود: هند – جرشیه – مادر اسماء گرامیترین زنان، از جهت دامادها است.(2) در شب زفافِ فاطمه (س)، به رسولالله (ص) گفت: من نگهبان دخترت هستم؛ تا نیازی اگر داشت برطرف سازم. پیامبر (ص) نیز او را دعا کرد و فرمود: از خدا میخواهم از یمین، یسار، پشت سر و روبهرو نگهبان تو باشد.(3) وی امکلثوم دختر پیامبر را غسل داده بود (4) وی در بازگشت از حبشه مفاخرهای نیز با عمر بن الخطاب دارد (5)
+
ب) تغسیل فاطمه (س)
اسماء در وقت شهادت حضرت زهرا (س) همسر ابابکر است. حضور وی بدون شوهرش اشکال مهمی در نحوه رابطه خلیفه اول با بیت وحی است. ابن حجر عسقلانی در مینویسد: «و نقل أبو عمر في قصة وفاتها أن فاطمة أوصت عليا أن يغسلها هو وأسماء بنت عميس واستبعده بن فتحون فإن أسماء كانت حينئذ زوج أبي بكر الصديق قال فكيف تنكشف بحضرة علي في غسل فاطمة وهو محل الاستبعاد وقد وقع عند أحمد أنها اغتسلت قبل موتها بقليل وأوصت ألا تكشف ويكتفي بذلك في غسلها واستبعد هذا أيضا» (6)
=-=
چون این مطلب را نتوانسته هضم کند در کتاب دیگرش پس از اشاره به حضور اسما در تغسیل و تدفین حضرت زهرا (س) می نویسد: «...بِأَنَّ هذا فيه نَظَرٌ لِأَنَّ أَسْمَاءَ بِنْتَ عُمَيْسٍ في هذا الْوَقْتِ كانت عِنْدَ أبي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ وقد ثَبَتَ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ لم يَعْلَمْ بِوَفَاةِ فَاطِمَةَ لِمَا في الصَّحِيحِ من حديث عَائِشَةَ أَنَّ عَلِيًّا دَفَنَهَا لَيْلًا ولم يُعْلِمْ أَبَا بَكْرٍ فَكَيْفَ يُمْكِنُ أَنْ تُغَسِّلَهَا زَوْجَتُهُ وَلَا يَعْلَمُ؛ اسماء در این وقت همسر ابابکر بود و در روایت صحیح واردشده است که در این مراسم ابابکر خبر نشده بود. چگونه ممکن است او باشد و شوهرش نباشد!»
در ادامه برای این عدم حضور توجیهی ناخوشایند ارائه میدهد:
هو وَيُمْكِنُ أَنْ يُجَابَ بِأَنَّهُ عَلِمَ بِذَلِكَ وَظَنَّ أَنَّ عَلِيًّا سَيَدْعُوهُ لِحُضُورِ دَفْنِهَا وَظَنَّ عَلِيٌّ أَنَّهُ يَحْضُرُ من غَيْرِ اسْتِدْعَاءٍ منه فَهَذَا لَا بَأْسَ بِهِ وَأَجَابَ في الْخِلَافِيَّاتِ بأنه (أنه) يَحْتَمِلُ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ عَلِمَ بِذَلِكَ وَأَحَبَّ أَنْ لَا يَرُدَّ غَرَضَ عَلِيٍّ في كِتْمَانِهِ منه وقد احْتَجَّ بهذا الحديث أَحْمَدُ وابن الْمُنْذِرِ وفي جَزْمِهِمَا بِذَلِكَ دَلِيلٌ على صِحَّتِهِ عِنْدَهُمَا؛ ابوبکر میدانست ولی منتظر بود علی (ع) دعوتش کند. علی (ع) هم منتظر بود ابابکر خودش بیاید! (7)
=-=
به گزارش ابن عبد البر، ابن اثیر جزری و بیهقی؛ علاوه بر ابابکر، اسماء، از حضور عایشه در بالین جنازه حضرت زهرا (س) نیز ممانعت نمود. (8) به دلیل اینکه اسماء، عایشه را در روز عروسیاش با رسولالله (ص) تزیین کرده بود، وی کمی برایش احترام قائل بود.(9)
=-=
🔅نتیجه:
همگان باید مظلومیت زهرا (س) و ناراحتی ایشان از مهاجمان به خانهاش را بدانند. روشنترین دلیل دراینباره عدم حضور آنها در تدفین و تغسیل جنازه اوست. همچنین حضور یک زن شجاع نیز لازم است. تا جلوی حضور احتمالی زنانی چون عایشه را بگیرد. بهترین گزینه اسماء بنت عمیس بود. او مراسم تدفین را هم از ابوبکر مخفی نگاه داشت، هم مانع آمدن عایشه شد.
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
👆👆
➖➖
پی نوشت:
1.[بلاذری، انساب الاشراف،44/2. به قولی دیگر رسول خدا (ص) گفت: خداوند خواهرانی از اهل بهشت؛ اسماء بنت عمیس، سلمی، ام الفضل لبابة و ام المومنین میمونه را رحمت کند. شیخ صدوق، الخصال، ص 363]
2.[ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاینده،657/1؛ ابن أثیر، اسدالغابة،13/7.]
3.[ابو نعیم اصفهانی، حلیة الاولیاء،74/2.]
4.[«و فيها في شعبان توفّيت أمّ كلثوم بنت النبيّ، صلّى الله عليه و سلّم و هي زوج عثمان بن عفّان و غسّلتها أسماء بنت عميس» ابن اثیر، الکامل،291/2.]
5.[«... هنگامیکه اسماء دختر عميس از حبشه بازآمد عمر بن خطاب به او گفت اى حبشى! سرانجام ما در هجرت بر شما پيش گرفتيم، اسماء پاسخ داد آرى به جان خودم كه راست مىگويى، شما كه همراه رسول خدا بوديد گرسنه شما سير مىشد و نادان شما دانش مىآموخت و اين ما بوديم كه رانده از وطن و دورافتاده شده بوديم، به خدا سوگند كه به حضور پيامبر مىروم و اين سخن را به عرض ايشان مىرسانم، اسماء به حضور رسول خدا رفت و اين سخن را براى آن حضرت بازگو كرد، فرمود «مردم را يك هجرت است و شمارا دو هجرت»، سفيان گفته است «اى حبشى» را ابو حمزه آورده است و در حديث اسماعيل نيامده است.» ابن سعد، الطبقات الکبری، 218/8.]
6.[ابن حجر عسقلانی، الإصابة في تمييز الصحابة، دار النشر، 57/8.]
7.[ همان، تلخيص الحبير في أحاديث الرافعي الكبير، 143/2.]
8.[«فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ، جَاءَتْ عَائِشَةُ تَدْخُلُ، فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: لاَ تَدْخُلِي، فَشَكَتْ إلى أَبِي بَكْر رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَتْ: إنَّ هَذِهِ الْخَثْعَمِيَّةَ تَحْولُ بَيْنِي وَبَيْنَ ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ وَقَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ، فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ فَوَقَفَ عَلى الْبَابِ وَقَالَ: يَا أَسْمَاءُ مَا حَمَلَكِ عَلى أَنْ مَنَعْتِ أَزْوَاجَ النَّبِيِّ يَدْخُلْنَ عَلى ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ، وَجَعَلْتِ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجْ الْعَرُوسِ؟ فَقَالَتْ: أَمَرَتْنِي أَنْ لاَ يَدْخُلَ عَلَيْهَا أَحَدٌ، وَأَرَيْتُهَا هَذَا الَّذِي صَنَعْتُ وَهِيَ حَيَّةٌ، فَأَمَرَتْنِي أَنْ أَصْنَعَ ذَلِكَ لَهَا، فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: فَاصْنَعِي مَا أَمَرَتْكِ، ثُمَّ غَسَّلَهَا عَلِيٌّ وَأَسْمَاءُ» سنن البیهقی الکبری،34/4؛ ابن عبدالبر، الاستیعاب، 1897/4؛ ابن اثیر جزری، اسد الغابه،244/7.]
9.[«عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ، قَالَتْ: كُنْتُ صَاحِبَةَ عَائِشَةَ الَّتِي هَيَّأَتْهَا وَأَدْخَلَتْهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَعِي نِسْوَة» احمد بن حنبل، المسند،464/45.]
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
﷽
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) .
0️⃣2️⃣ : حضرت علی (ع) پس از شهادت حضرت زهرا با چه کسی ازدواج نمود؟
➖➖➖
امام علی(ع) پس از شهادت خاتون دوسرا با دختری با نام «اُمامه» ازدواج نمود.که در ادامه به توضیح مختصری دربارهاش اشاره میشود.
الف) شناسنامه
نام: أُمامَة بنت أبى العاص بن الربيع بن عبد العزى بن عبد شمس بن عبد مناف،
مادر: زينب بنت رسولالله صلیالله عليه و سلم،
پدر: لقیط فرزند ربیع بن عبدالعزی بن عبد شمس مشهور به ابوالعاص (1)
+
ب) فضائل
رسولالله (ص)او را دوست داشت [گاهی] در نماز بر دوش پیامبر سوار میشد در حالت قیام وی را حمل مینمود و در حالت سجده و رکوع او را به زمین میگذاشت (2). نجاشى زيورهايى به رسول خدا (ص) هديه داد كه انگشترى زرين هم ميان آنها بود و پيامبر (ص) از استفاده از آن رویگردان بود، آنرا براى اُمامَه فرستاد و پيام داد كه دخترك عزيزم اين را زيور خود قرار بده.(3) روزى پيامبر (ص) پيش بانوان خود رفت و همراه آن حضرت گردنبندی از سنگهای يمنى بود و خطاب به آنها فرمود «اينك اين گردنبند را به محبوبترین شما براى خودم مىدهم» زنها با خود پنداشتند كه آنرا به دختر ابوبکر- عايشه- خواهد داد. پيامبر (ص) امامه را فراخواند و به او داد.(4)
+
ج) ازدواج با حضرت علی (ع)
نخستین زن امام علی(ع) بعد از فاطمه زهراء ایشان است.(5) حضرت زهراء (س) در ضمن وصیتشان به حضرت علی (ع) درباره ازدواج با اُمامه چنین فرمود: «با امامه ازدواج کن که او برای فرزندانم مثل خودم رفتارمیکند» (6)
=-=
زمان این ازدواج:
ابوطالب مکی صوفی م 386 نه شب پس از شهادت حضرت زهراء (س) بوده است. (7) ابن جوزی مدعی است ایشان در سال 12 یعنی دو سال پس از حضرت زهرا با ایشان ازدواجکرده است (8)
+
د) فرجام این بانوی بزرگ:
به نقل ابن عساکر 30 سال با علی بن ابیطالب زندگی کرد و فرزندی نداشت (9) بعد از شهادت حضرت علی علیهالسلام با فردی بانام مغیره بن نوفل ازدواج کرد.(10) که علت ازواجش با مغیره دو امر ذکرشده است اول: امر علی بن ابیطالب دوم: ازدواج نکردن معاویه بود.(11)
+
ه) حدیثی از اُمامه
« امير مؤمنان(ع) در ماه رمضان نزد من تشريف آورد براى شام، خرما و قارچ آوردند، حضرت ميل فرمود و همواره قارچ را دوست مىداشت.» (12)
+
🔅نتیجه:
1.یکی از زنان وارسته ،اُمامه دختر ابی العاص است.که مثل حضرت زهراء(س) مادری دلسوز برای فرزندان ایشان است.
2. عدم رضایت حضرت علی(ع) از ازدواج این بانو با معاویه پس از مرگش، نشان میدهد مبنای « عدالت جمیع صحابه» درست نیست. چون اگر علی(ع) معاویه را عادل میدانست چنین وصیتی به اُمامه نمیکرد.
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
👆👆
➖➖
پی نوشت:
1. سید علی شهرستانی، نام خلفا بر فرزندان امامان، مترجم: سید هادی حسینی، ص 411.
2. ابن اثیر، اسد الغابه،22/6.
3. «عن أمه عن عائشة أن النجاشي أهدى إلى رسول الله. ص. حلية فيها خاتم من ذهب فأخذه و إنه لمعرض عنه. فأرسل به إلى ابنة ابنته زينب فقال: تحلي بهذا يا بنية. نجاشی پادشاه حبشه أنّ النجاشي أهدى إلى النبي صلّى الله عليه و سلّم حلية فيها خاتم من ذهب فصّه حبشي، فأعطاه أمامة» ابن سعد، الطبقات الکبری،32/8.
4. همان.
5. همان، نام خلفا بر فرزندان امامان، ص 412.
6. : «َ.أَوَّلًا أَنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدِي بِابْنَةِ أُمَامَةَ فَإِنَّهَا تَكُونُ لِوُلْدِي مِثْلِي فَإِنَّ الرِّجَالَ لَا بُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّسَاء»؛ فتال نیشابوری، روضه الواعظین،151.1.
7. «و يقال أنه تزوّج بعد وفاة فاطمة صلوات اللَّه عليها و على أبيها بتسع ليال و نكح أمامة ابنة زينب ابنة رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و سلم، كانت فاطمة صلوات اللَّه عليها أوصته بذلك» ابوطالب مکی، قوت القلوب،412/2. لازم است دقت شود، مکی برای ادعایش سندی ذکر نکرده است و با عبارت «یقال؛ گفته شده» این ادعا را آورده است که طبعاً نیم توان به چنین سخنی اعتماد نمود.
8. «و فيها: تزوج علي عليه السلام أمامة بنت أبي العاص بن الربيع.» المنتظم،112/4.
9. «مكثت عنده ثلاثين سنة ولم تلد له شيئا» ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق،67/4.
10. مغیره بن نوفل مردی شجاع و دلاور بود و لذا هنگامی که ابن ملجم لعین حضرت علی را مجروح کرد و فرار نمود، مردم او را تعقیب کردند اما او با شمشیرش به مردم حمله میکرد و مردم نتواستند او را دستگیر کنند تا این که مغیره او را دید، بلافاصله پارچهای روی صورت او انداخت و توان حمله را از او گرفت، بعد او را به زمین زد و شمشیرش را گرفت و او را در منزل خود حبس کرد تا حضرت علی علیهالسلام از دنیا رفت. الاستیعاب،1448/4.
11. «و كان على بن أبى طالب قد أمر المغيرة بن نوفل بن الحارث بن عبد المطلب أن يتزوّج أمامة بنت أبى العاص بن الربيع زوجته بعده، لأنه خاف أن يتزوجها معاوية»، ابن عبدالبر، الاستیعاب،1788/4. مورخان در این زمینه چند عبارت را آوردهاند. ابن حجر دو عبارت ذیل را نقل کرده است: : «إني لا آمن أن يخطبك هذا الطاغية بعد موتي- يعني معاوية، فإن كان لك في الرجال حاجة فقد رضيت لك المغيرة بن نوفل عشيرا. علی بن ابی طالب به امامه گفت: این طاغیه یعنی معاویه بعد از مرگ من تو را برای ازدواج طلب میکند اگر میلی به ازدواج داری با مغیره بن نوفل ازدواج کن نه با معاویه بن ابی سفیان» نقل دوم: «أن أمامة بنت أبي العاص قالت للمغيرة بن نوفل: إن معاوية خطبني، فقال لها: أ تتزوجين ابن آكلة الأكباد! فلو جعلت ذلك إليّ. قالت: نعم. قال: قد تزوجتك.؛ امامه به مغیره بن نوفل گفت معاویه میخواهد با من ازدواج کند، مغیره به ایشان گفت آیا میخواهی با فرزند پسر زن جگرخوار ازدواج کنی. امامه به او گفت اگرتو حاضر هستی با شما ازدواج میکنم و با هم ازدواج کردند».. ابن حجر، الاصابه،24/8. ابن حمدون می نویسد: «لكن أحبّ أن لا تتزوّجي معاوية... و بلغ الأمر مروان فغضب و أرسل إلى المغيرة فحبسه في بيت و طيّن عليه و أمر أن يدخل إليه طعامه و شرابه من كوّة؛ و فعل مثل ذلك بأمامة؛... مولی علی (ع) به او فرمود: دوست ندارم با معاویه ازدواج کنی. ... معاویه به مروان دستور داد وی را برایش عقد کند؛ که ایشان با مغیره ازدواج کرده بود. وقتی مروان متوجه شد، مغیره و امامه را جداگانه در خانه ای محبوس نمود و راه وروی آن خانه را با گل پوشاند تا پشیمان شوند ولی قبول نکردند. مروان به معاویه نامه نوشت و معاویه در پاسخش نوشت: ان دو را ازاد کن.» ابن حمدون، التذكرة الحمدونية،261/9. ابن عبد البر نیز می نویسد معاویه به جناب اُمام 100 هزار دینار داد ولی وی ازواج با وی را قبول نکرد. نک: الاستيعاب،1790/4.
12. «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ عَلِيٍّ عَنْ أُمَامَةَ بِنْتِ أَبِي الْعَاصِ بْنِ الرَّبِيعِ وَ أُمُّهَا زَيْنَب بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَتْ أَتَانِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَأُتِيَ بِعَشَاءٍ وَ تَمْرٍ وَ كَمْأَةٍ فَأَكَلَ ع وَ كَانَ يُحِبُّ الْكَمْأَةَ.» الكافي (ط - الإسلامية)، 370/6.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از حامد کاشانی
یکی از بزرگترین دشمنان انقلاب کسانی هستند که با فهم غلط از #وحدت و ایجاد دوگانهی جعلی تقابل میان انقلابیگری و دفاع از اهل بیت علیهمالسلام، عملا دینداران و دوستان اهل بیت را از انقلاب دور و ناامید میکنند و خود بانی بزرگترین وحدت شکنی هستند.
ولایت فقیه اشعهای از آفتاب ولایت است.
پ.ن: سالهاست یکی از دغدغههای این بنده خدا مبارزه با این تحریف ظالمانهای است که سایهاش بر سر انقلاب اسلامی سنگینی میکند.
در جلسات ششگانه «جهاد تبیین در قیام فاطمی» قدری موضوع را باز کردهام. ان شاء الله به زودی متن اولیه آن نیز در سایت قرار خواهد گرفت.
بنده دهها جلسه در ضرورت وحدت سخن گفتهام و حتی برخی از مخاصمان امروز نیز دیروزها آن را منتشر کردهاند.
وحدت که یکی از اساسیترین موضوعات استراتژیک و اصلی ماست، امروز با پرچمداری غلط برخی جریانات شاید انحرافی، در حال آسیب خوردن است.
برخی که از امام و رهبری نیز فقط بخشی از سخنان را قبول دارند و به برخی دیگر از فرمایشات این بزرگواران یا کافرند یا کتمانگر.
پ.ن۲: نقد این متن به یک یا دو نفر فرد مشخص نیست، بلکه به رویکرد غلطی است که با چماق و برچسب «ضدانقلاب» مخالفان خود را مینوازند و انقلاب اسلامی و در نتیجه امام خمینی و ولایت فقیه را تحریف میکنند. رهبر انقلاب کتاب الغدیر علامه امینی را وحدتبخش میداند و به ترویج آن توصیه میکند و اینها آن و محتواهای مشابه را خلاف تمدن و غیر ضروری و ...!!!
رهبر انقلاب با آن همه احتیاط شرعی از کتاب دکتر تیجانی حمایت مالی میکند و برخی از اینان کتاب او را مانند کتاب ضاله میدانند...!!!
جانم فدای آرمانهای انقلاب اسلامی و شهیدان گلگون کفنش بویژه شهیدی که در آستانه شهادتش هستیم.
پ.ن۳: در حرم امیرالمومنین علیه السلام و نجف اشرف، نائب الزیاره همه محبان حضرت هستم و برای همه، مخصوصا عزیزانی که با آنها اختلاف نظر دارم دعا میکنم و آرزوی سلامتی و توفیق و انصاف دارم.
پ.ن۴: ما این راهی که میرویم را #جهاد_تبیین میدانیم، تبیین درست انقلاب و تدین.
@kashani1395
﷽
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) .
1️⃣2️⃣ : آیا پس از شهادت حضرت زهرا( س) به حضرت علی (ع) بی احترامی شد؟
➖➖➖
الف) منابع عامه( سنیان)
بُخاری و مُسلِم گزارش کردهاند: «وَ كَانَ لِعَلِيٍّ مِنْ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ، اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ، فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أَبِي بَكْرٍ، وَ مُبَايَعَتَهُ،...»(1)
شارِحان در تفسیر عبارت «وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ» نوشته اند: «(وكان لعلي من الناس وجه حياة فاطمة) أي كان الناس يحترمونه إكراماً لفاطمة فلما ماتت واستمر على عدم الحضور عند أبي بكر قصر الناس عن ذلك الاحترام لإرادة دخوله فيما دخل فيه الناس ...؛ مردم در زمانی که فاطمه (علیها السلام) زنده بود، علی (ع) را احترام میکردند. لیکن پس از حیات زهراء (س) به وی بیاحترامی کردند» (2)
=-=
جوهری یکی از این موارد را گزارش داده است: «يساقون سوقا عنيفا حتى بايعوا أبا بكر. علی (ع) بهزور میکشیدن تا با ابوبکر بیعت کند» (3)
+
ب) در منابع شیعی نیز چنین آمده است:
امام علی (علیهالسلام) در پاسخ معاویه نوشتند «وَ قُلْتَ إِنِّي كُنْتُ أُقَادُ كَمَا يُقَادُ الْجَمَلُ الْمَخْشُوش؛ مرا مىكشيدند به همانگونه كه شتر مهار در بينى را مىكشند تا بيعت كنم! به خدا قسم خواستهاى مرا سرزنش كنى ستايش كردهاى و رسوا نمايى ولى خود رسواشدهای.» (4)
=-=
امام باقر (ع) نیز فرمودند: «لما مروا بأمير المؤمنين عليه السّلام و في رقبته حبل آل زريق؛ وقتی حضرت علی(ع) را میبردند و بر گردنش طنابی از قبیله آل زُریق (=یکی از قبایل یهودی) بود» (5)
🔅 نتیجه:
1. برخی از اصحاب باعث اذیت و آزار امام علی (ع) را فراهم اوردهاند. آیا میتوان آنها را عادل دانست.؟
2. امام علی (ع) تا وقتی همسرش زنده بود با ابابکر بیعت نکرد.
#سقیفه
#محبت_پوشالی
#گرگیج
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_waterد
👆👆
➖➖
پی نوشت:
1.صحيح البخاري،396/6.
2.ابن حجر، فتح الباري بشرح صحيح البخاري،564/7؛ یوسف زاده الاماسی، نجاح القاری،188/18.
3.جوهری، السقیفه و الفدک، ص 71.
4.نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 387.
5.رجال کشی، ص 8.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
﷽
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) .
2️⃣2️⃣ : دلایل اثبات شهادت حضرت زهرا در منابع سنیان را ذکر کنید:
➖➖➖
1.عمر قسم خورد که خانه را آتش میزند. (1)
2.حضرت زهراء(س) قسم خورد که عمر به قسمش عمل میکند.(همان)
3.ابابکر آخر عمرش از حمله به خانه حضرت زهرا(س) پشیمان شد.(2)
4.حضرت زهرا (س) از این افراد ناراحت بود و به تصریح بخاری شش ماه زنده بود و بیعت نکرد.(3)
5.اولین محاکمه در قیامت مربوط به خون به ناحق ریخته شده است. (4)
6.اولین شاکی برای خون به ناحق ریخته شده، امیرالمومنین(ع) هست. (5)
7.مولی علی(ع) عذاب شدن دو نفر را در خواب دیده است. ( 6)
🔅 نتیجه:
عمر قسم به کشتن مخالفین دارد،ابابکر نیز از کاری که انجام داده پشیمان است. خونی از بیت علی(ع) ریخته شده که در قیامت اولین محاکمه به خاطر آن است. مولی علی(ع) عذاب شدن دو نفر را دیده است.
#سقیفه
#محبت_پوشالی
#گرگیج
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_waterد