#نگین_آفرینش
🔺 ویژه نامه مهدویت 1400ش .
▫️عاقبت زندگی امام زمان (عجل الله فرجه) شهادت است یا مرگ طبیعی؟
〰️〰️〰️
⚪️ادعا شده است: «... فتقتله امرأة من بني تميم اسمها سعيدة و لها لحية كلحية الرجل بهاون صخر من فوق سطح و هو متجاوز في الطريق؛ پیرزنی ریشدار از پشتبام هاونی بر سر امام زمان (ع) میزند و ایشان شهید میشوند.» (الزام الناصب، ج 2، ص 138-139.)
🔹
در پاسخ این سؤال و ادعا باید گفت:
1.درباره نحوه فرجام زندگی ائمه (ع) اختلاف وجود دارد. عدهای چون شیخ صدوق باور دارند: «و به تحقیق كه خبر دادند پيغمبر(ص) ائمه عليهم السّلام كه ايشان [ائمه اطهار] مقتول میگردند پس هر كه گويد كشته نگشتهاند تكذيب ايشان نموده» (الاعتقادات، ص 99). در مقابل شیخ مفید مینویسد: آنچه قطعی است امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن و امام حسین (ع) شهید شدند. موسی بن جعفر (ع) مسموم از دنیا رفت. در مورد امام رضا (ع) نیز شهادتش مشکوک است؛ اما خبر شهادت بقیه ائمه (ع)«يجري مجرى الإرجاف؛ روایاتی است که از احساسات گفته شده و یقیین آور نخواهد بود.» (تصحیح الاعتقادات، ص 131).
🔅
2.با توجه به دلایل ذیل به نظر میرسد مرگ امام زمان طبیعی است؛ و نظر گروه دوم دانشوران شیعی درست باشد.
2.1رشد عقل و دیانت در عصر ظهور. در آن دوران جور و داد نیست و عقول بشر کامل است (کمالالدین، ج 2، ص 675.) طبعاً در چنین شرایطی قتل و کشتار وجود ندارد.
☀️
2.2روایت: «مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ أَوْ مَسْمُومٌ؛ هیچیک از ما امامان نیست، جز آنکه کشته یا مسموم شود» به این صورت فقط در کتاب کفایه الاثر نوشته علی بن محمد خزاز قمی از دانشمندان قرن چهار و پنج هجری آمده است. این روایت، در کتابهای پیش از آن مورداشاره قرار نگرفته است. همچنین مطابق این روایت ائمه 13 نفرند زیرا در روایت میخوانیم: «... هَذَا الْأَمْرَ يَمْلِكُهُ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ..» شمار امامان که از نسل علی (ع) است، دوازده نفر ذکرشده است که با خود آن حضرت سیزده خواهد شد.
☀️
2.3چند روایت درباره فرجام زندگی امام زمان (ع) وجود دارد. امام رضا (ع) فرمودند: «...وَ حُمِلَتْ إِلَيْهِ الْأَمْوَالُ إِلَّا اغْتِيلَ أَوْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ غُلَاماً مِنَّا خَفِيَّ الْوِلَادَةِ وَ الْمَنْشَإِ غَيْرَ خَفِيٍّ فِي نَسَبِهِ.؛... و اموال نزد وی حمل شود، جز آنکه به خدعه کشته شود یا آنکه بر بستر خود بمیرد»، (کلینی، الکافی،2/370) ازآنجاکه «اغتیال» هر دو احتمال (کشته شدن و مسموم شدن) را شامل میشود، میتوان احتمال داد از مرگ در بستر، همان مرگ طبیعی استفاده شود؛ بنابراین طبق این روایت، مرگ طبیعی برخی از امامان علیهمالسلام محتمل خواهد بود. امام باقر (ع) فرمودند: «...وَ كَمْ يَقُومُ الْقَائِمُ ع فِي عَالَمِهِ حَتَّى يَمُوتَ»؛ (نعمانی، الغیبه، ص 332). مرگ در روایت فوق شهادت را نیز شامل میشود اما احتمال مرگ طبیعی را نیز ردّ نمیکند. امام صادق (ع) فرمودند: «...جَاءَ الْحُجَّةَ الْمَوْتُ فَيَكُونُ الَّذِي يُغَسِّلُهُ وَ يُكَفِّنُهُ وَ يُحَنِّطُهُ وَ يَلْحَدُهُ فِي حُفْرَتِهِ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع وَ لَا يَلِي الْوَصِيَّ إِلَّا الْوَصِيُّ» (الكافي ج: 8 ص: 206، ح 250).
☀️
2.4. تنها کتابی که کیفیت شهادت امام زمان را آورده است، الزام الناصب یزیدی است (قزوینی، امام مهدی از ولادت تا ظهور، ص 784) آنچه مرحوم یزدی نوشته است والان هم مشهور است صحیح نیست؛ زیرا: سخن مرحوم یزدی از «بعض العلماء» است که نامی از وی در کتاب الزام نیست. در تحقیقات جدید معلوم شده است. نام این شخص ابن ابی جمهور احسائی است. درنتیجه ایشان نیز چون غیر معصوم است سخنش فاقد ارزش هست. مرحوم شهید صدر در بحث مفصلی سخن یزدی و بقیه دلایل شهادت امام زمان (ع) را متذکر شده و نقد میکند. نک: (محمد صدر، تاریخ الغیبة الکبری، ج 3، صص 615-624.)
➖➖➖
💡نتیجه:
بنا بر حاکمیت عقلانیت و عدالت در عصر ظهور، وجود برخی احادیث و مشکلات سندی و دلالی روایت مثبت شهادت ائمه، به نظر میرسد مرگ طبیعی فرجام زندگی یوسف زهرا خواهد بود. البته خدا آگاهتر به امور است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
#نگین_آفرینش
🔺 ویژه نامه مهدویت 1400ش .
▫️رجعت چیست،دلایل آن کدام است؟
〰️〰️〰️
1. معنای رجعت:
رجعت یعنی بازگشت مؤمنین و کافرین و دشمنان دین در عصر ظهور امام زمان(عج) (شبر، حق اليقين في معرفة أصول الدين،2/298؛ محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ص 82).
🔅
2. امکان ذاتی:
مُدَلَل شده، خداوند قادر است.قدرت او نیزمحدود نیست. از سویی قدرت کارهای خارقالعاده و معجزه را برای فرستادگانش فراهم کرده است. بازگشت گروهی از انسانها پس از مرگ، هم با قدرت لایزال الهی همراه است، هم بهنوعی مثل معجزه رسولان الهی است. پس این بازگشت امکان ذاتی و عقلی دارد. آیاتی و روایاتی نیز بر این امر عقلی اشاره دارد.
+
2.1. نمونه آیات: «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُون» (نمل/83). ظاهر آیه دلالت بر رجعت دارد.
توضیح اینکه:
الف) مفهوم حشر ظاهر در رجوع بعد از مرگ است.
ب) در آیه بعد «حَتىَّ إِذَا جَاءُو» دلالت بر صدق وعده می هد. که این اتفاق بعد از رجوع دوباره به دنیا اتفاق میافتد.
ج ) حصول نتیجه که همان عقاب و مواخذه رجعت کنندگان است، وعده قطعی است. آیه: «وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيهْم بِمَا ظَلَمُوا» (نمل/85). بر این امر دلالت دارد. همانطور که آیه: «فَحَقَّ عَلَيهْا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» (اسراء/16) همین معنی را دارد.
💡 نتیجه: قرآن خبر میدهد گروهی از تکذیب کنندگان دومرتبه زنده خواهند شد. عبارت «من کل فوج» بهوضوح دلالت دارد که این اتفاق در قیامت نیست، زیرا قیامت همگانی است (کهف/47). با توجه به اینکه ظاهر قرآن حجت است، درنتیجه این وعده الهی قطعاً محقق میشود. ظرف تحقق این وعده الهی در رجعت است.
+
2.2. نمونه حدیث: امام صادق (ع) فرمودند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِكَرَّتِنَا وَ يَسْتَحِلَّ مُتْعَتَنَا» (صدوق، من لا یحضره الفقیه،3/458).
🔅
3. امکان وقوعی:
علاوه بر امکان ذاتی رجعت، بازگشت مردگان امکان وقوعی نیز دارد. گزارشهایی در تراث اسلامی در این زمینه وجود دارد.
گزارش رجعت در امم گذشته درآیات 243 و 259 سوره بقره ازجمله آیات قرآنی است. روایت بازگشت زید بن خارجه (بیهقی، دلایل النبوه،6/55) و ربیع بن حراش (الطبقات الکبری،6/127) ازجمله روایات سنی در این زمینه است.
🔅
4.حکمت رجعت:
برای چرایی رجعت حکمتهای ذکرشده است. ازجمله این حکمتها، غلبه صالحان بر طالحان و دیدن این غلبه در همین دنیاست. در قران می خوانیم: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبنَأَنَا وَ رُسُلىِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيز» (مجادله،21).
🔅
5.اصول یا فروع دین:
با توجه به اینکه تفصیل و کیفیت رجعت بر ما روشن نیست (آل محسن، اثبات الرجعه، ص 16) و اشکالاتی بر روایات رجعت هست(1) درنتیجه ما مکلف به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نیستیم.
🔺 امام خمینی میگوید: «...زيرا ما بر اصل رجعت دليل داريم نه بر كيفيت آن و كيفيت آن ضرورى مذهب ما نيست.» (تقریرات فلسفه،3/195)
🔺مرحوم میرزا جواد تبریزی نیز میگوید: «رجعت از اصول مذهب نیست ولی اصلی ثابت و یقینی است؛ و از مسلمات در نزد علماست؛ و شخص به سبب جهل نسبت به آن از ایمان و اسلام خارج نمیشود» (تبریزی، الانوار الالهیه فی المسائل الاعتقادیه، ص 230).
🔅
💡نتیجه:
بازگشت عدهای خاص از انسانها پس از ظهور از مسائل مهدویت است. اجمال و اصل این مسئله امکان ذاتی و وقوعی دارد؛ اما کیفیت آن برما روشن نیست و ما هیچ تکلیفی به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نداریم.
➖➖➖
1. شهید صدر، تاریخ بعدالظهور،ج3،صص 633-653. البته ایشان در کتاب دیگرش روایات رجعت را مستفیضه دانسته (محمد صدر، بحث حول الرجعه، ص 23) و اشکالات مطروحه را ضرری به اصل بحث نمیداند (همان، صص 25 و 28).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺#توسل
▫️ امام باقر(ع) : هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔹 #روشنایی_دلها
💥 تمام امر به امام زمان است
🔵 و لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي ألف ب ت ث أَنَّهُ قَالَ الْأَلِفُ آلَاءُ اللَّهِ وَ الْبَاءُ بَهْجَةُ اللَّهِ وَ التَّاءُ تَمَامُ الْأَمْرِ بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ ...
✍🏻 امام رضا (ع) از پدرش از جدش امير المؤمنين برايم باز گفت: كه الف ب ت ث « الف» آلاء و نعمتهاى خداست « ب » بهجة خداست « ت » تماميت كار بقائم آل محمد است.
📚 شیخ صدوق،الامالی،ص325
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
▫️تذَاكَرُوا وَ تَلاَقَوْا وَ تَحَدَّثُوا
فَإِنَّ اَلْحَدِيثَ 👈 جلاَءٌ لِلْقُلُوبِ 👉
➡️ @Age_of_water
📌 #نقد_و_نظر 2️⃣
🔺 موضوع: مولوی و ناد علی صغیر
➖➖➖
الف: دیدگاه
▫️ آقای محمد حسن وکیلی در مقاله ای در اثبات تشیع مولوی کوشیده است. اودر صفحه دوازده جزوهاش، شعر ذیل را به مولوی نسبت داده است.
دايم ز ولايت على خواهم گفت / چون روح قدس ناد على خواهم گفت
تا روح شود غمى كه بر جان منست / كل هم و غم سينجلى خواهم گفت
〰️〰️〰️
ب: بررسی :
1.این شعر مشتمل بر «ناد علی صغیر» است . که قدیمترین سند برای این شعر سخن کفعمی متوفای قرن نهم است او مینویسد: « وَ رَأَيْتُ بِخَطِّ الشَّهِيدِ أَنَّهُ يُقْرَأُ لِرَدِّ الضَّائِعِ سُورَةُ وَ الْعَادِيَاتِوَ مِمَّا ذُكِرَ لِرَدِّ الضَّائِعِ وَ الْآبِقِ تَكْرَارُ هَذَيْنِ الْبَيْتَيْنِ نَادِ عَلِيّاً مَظْهَرَ الْعَجَائِبِ/ تَجِدْهُ عَوْناً لَكَ فِي النَّوَائِبِ
كُلُّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَيَنْجَلِي / بِوَلَايَتِكَ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ » (کفعمی،المصباح، ص: 183 )
🔺 در هیچ منبع متقدم از منابع معتبرشیعه چنین شعری وجود ندارد. و در منابع حدیثی عامه نیز چنین مطلبی یافت نشد. آیت الله دوزدوزانی، از فقیهان معاصر، گرچه خواندن این ذکر را با امید به ثواب بیاشکال دانسته، اما گفته است که مدرک معتبری ندارد( دوزدوزانی تبریزی، استفتائات، ۱۳۷۹ش، ص۲۲.) ملا علی قاری از دانشوران سنی نیز این شعررا ساخته شیعه و از اخبار موضوعه دانسته است . (ملا علی قاری،الاسرار المرفوعه فی الاخبار الموضوعه،368).
+
2. فروزانفر مولوی پژوه بزرگ، اذعان میکند تمام رباعیاتی که در دیوان شمس آمده است،از مولوی نیست ( دیوان شمس،مقدمه) در جلد هشتم که رباعیات مولوی را از نسخه های متعدد آورده است،شعر مورد استناد استاد وکیلی نیست. ده صفحه قبل و ده صفحه بعد از آدرسی که استاد وکیلی را داده اند مطالعه شد، چنین بیتی در آن نبود. (دیوان شمس،تصحیح: فروزانفر،ج8،ص51).
+
3. همانطور که گذشت،ناد علی صغیر در قرن نهم پیدا شده است و این شعر در زمانه مولوی نبوده است. در قرن نهم شاعری با نام محمد بن حسام خوسفی .در دیوانش همین شعر را آورده است .(خوسفی، دیوان مولانا محمد بن حسام خوسفی،اداره اوقاف استان خراسان، رباعیات،ص585)
➖➖➖
💠 نتیجه:
شعر «ناد علیا» در فضایی شیعی در قرن نهم به وجود آمده است. که با تاریخ وفات مولوی (672ق) حداقل دوقرن فاصله دارد. این شعر در دیوان خوسفی که متوفای قرن نهم است آمده است. در کاملترین نسخه دیوان شمس به خامه مرحوم فروزانفر نیز این بیت وجود ندارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
#یاد_داشت 8️⃣3️⃣
#سیاسی
#تحلیل
📝📝 موضوع: روز جمهوری اسلامی ایران
⏬⏬⏬
▫️ روز دوازدهم فروردین ،سالروز رای «آری» مردم به جمهوری اسلامی است.با توجه به سخنان امامین انقلاب دو نکته تقدیم میشود.
〰️〰️
🔺یکم:عظمت روز دوازدهم فروردین
امام خمینی در پیامشان تذکر دادهاند: «ملت ما بايد اين روز را #عيد بگيرند و زنده نگه دارند.» (صحيفه امام، ج6، ص: 454).
➖➖➖
🔺 دوم: ویژگی نظام اسلامی
▫️یکی از ویژگیهای نظام اسلامی که مبتنی بر ولایت فقیه است،مخالفت با دیکتاتوری است. امام خمینی می گوید: « ...ولايت فقيه آن طور كه اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرمودهاند به كسى صدمه وارد نمىكند؛ ديكتاتورى به وجود نمىآورد» ( صحیفه امام،ج10،ص58)
+
▫️امام خامنه ای نیز در خطبه نماز جمعه تصریح فرمودند: «..... اصول انقلاب، اسلام است؛ قانون اساسی است؛ رهنمودهای امام است؛ وصیتنامهی امام است؛ سیاستهای کلی نظام است که در قانون اساسی معین شده است که این سیاستهای کلی بایست تدوین بشود. 👈در این چهارچوب، اختلاف نظر، اختلاف ممشا، اختلاف سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است. » (خطبههای نماز جمعهی تهران 20/6/1388)
+
▫️این اختلاف نظری حتی در منصوبین رهبری نیز وجود دارد. آقا می فرماید: «. بله، ممکن است یک نفری جزو منصوبین رهبری هم باشد، دربارهی فلان مسئله یک عقیدهای خلاف رهبری هم داشته باشد، هیچ اشکال ندارد؛ اینجور چیزی هم هست. خیلی از همین آقایان محترمی که منصوبین رهبریاند،👈 در فلان مسئلهی خاصّ سیاسی یا اجتماعی یا اعتقادی ممکن است عقیدهشان غیر از عقیدهی رهبری باشد؛ 👈ما این را اشکال ندانستیم؛ عمده برای ما جهتگیریهای کلّی است، جهتگیریهای انقلابی است. » (بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان 20/4/1394)
+
🔹 رهبر معظم مرز ضد انقلاب بودن را مخالفت عملی و ایجاد چالش برای نظام اسلامی می داند،نه مخالفت نظری . ایشان می فرماید: «البته کسی عقیدهای مخالف داشته باشد، کاری به کار نظام نداشته باشد، نظام با او کاری ندارد. بعضی رائج کردهاند: «دگراندیشان». نظام با دگراندیشان چگونه رفتار میکند؟ نظام با دگراندیشان کاری ندارد. این همه دگراندیش هست. دگراندیش سیاسی که بالاتر از دگراندیش دینی نیست. خوب، ما اقلیتهای دینی داریم که دگراندیشند، توی مجلس شورای اسلامی هم عضو دارند، در مناصب مختلف هم حضور دارند. بنابراین بحث دگراندیشی نیست؛ بحث مخالفت است، بحث معارضه است، بحث ضربه زدن است، در مقابل نظام و در مقابل انقلاب شمشیر کشیدن است. آنی که نظام با او برخورد میکند، این است. اما اگر اختلاف، اختلاف در سلائق است، در روشهاست، نه، این اختلافات مضر نیست؛ نافع هم هست.» ( خطبههای نماز جمعهی تهران 20/6/1388)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پیوست فرسته قبل
رهبر انقلاب : بله می توانید نظری متفاوت از من داشته باشید. و ضد انقلاب نیستید.🌹
┈••✾••┈┈•
@Age_of_water