eitaa logo
عصر آب
215 دنبال‌کننده
420 عکس
82 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد خلافت انسان.pdf
495.1K
مفسران به دلیل اختلاف‌نظر در مقام خلیفه در ذیل آیه «انی جاعل فی الأرض خلیفه» (بقره/30) دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند. پندارهای تفسیری آنان در مواردی چون حقیقت مصداق خلیفه و مستخلف عنه، گوناگون است. این نوشتار تلاش کرده است، به استناد بافت کلامی آیات و قواعد ادبیات عرب و قراینی نظیر برهان عقلی، روایات صحیحه، ادعیه و تاریخ صدر اسلام، مدلول واژه خلیفه را روشن و نشان دهد که با اثبات تقیید و تخصیص آیات، مقام خلافت تنها برای انبیاء و ائمه علیهم‌السلام است و تعمیم خلافت به تمام ابناء آدم علیه‌السلام جایز نیست. از سوی دیگر این مقاله تبیین نموده که مستخلف عنه خدای متعال نیست بلکه انبیاء و ائمه اطهار علیهم‌السلام یکی پس از دیگری هستند و شرافت مقام خلیفه نیز به دلیل مستخلِف و معطی آن است و کاربرد اندک ترکیب خلیفة الله در متون روایی، اضافه معنوی است که حرف جرّ «من» و یا «ل» در تقدیر دارد. ┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔺 4️⃣ مرحوم مامقانی: نمی توان به مقامات امام حسین(ع) رسید. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 5️⃣ حضرت ابوطالب(ع): رسول الله(ص) هیچ مثل و مانندی ندارد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 (7) . 🔹 (فرسته اول) 〰️〰️〰️ ▫️همه می دانند ابن ملجم قاتل امیر مومنان(ع) است. چند نکته‌ای درباره این ملعون بیان میشود. 1. نسب او: درباره شخصیت و تولدش تاریخ مبهم است. او را عبدالرحمن بن ملجم مرادی ذکر کرده‌اند. برخی وی را فرزند حرام دانسته‌اند که پدر و خاندانش معلوم نیست. ▫️ابن ابی الحدید می نویسد: علی(ع) فرموده است: اِنَّما یَقتُلُنِی رَجُل خامِلُ الذِّکرِ ضَئِیلُ النَّسَبِ؛مرا مردی گمنام که تبارِ پستی دارد، خواهد کشت ( شرح نهجِ ابن ابی الحدید، ج۱، ص۱۴۵ ). و کلمه «ابن ملجِم» یا «ابن ملجَم» را کنیه‌ی او می دانند به معنای کسیکه سکوت طولانی دارد. ➖➖➖ 2. ابن ملجم در نزد شیعه ابن عباس گفته است: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامی که آن عین‌ها بر عین ستم روا دارند، آن عین به دست چهارمین از آن عین‌ها کشته می‌شود. هنگامی که آن حادثه اتفاق بیفتد و کسی که او را یاری نکند مستحق لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم می‌باشد از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیده شد: ای رسول خدا، عین‌ها و عین چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: عین برادرم علی بن ابی طالب علیهما السلام است و عین‌ها دشمنان او هستند* (معانی الاخبار، تالیف شیخ صدوق، صفحه ۳۸۷، حدیث ۲۲). ➖➖➖ 3. ابن ملجم در نزد خوارج عِمْرَانَ بْنِ حِطَّانَ از راویان صحیح بخاری گفته است: يَا ضَرْبَةً مِنْ تَقِيٍّ مَا أَرَادَ بِهَا ... إِلاَّ لِيَبْلُغَ مِنْ ذِي العَرْشِ رِضْوَانَا إِنِّي لأَذْكُرُهُ حِيْناً فَأَحْسِبُهُ ... أَوْفَى البَرِيَّةِ عِنْدَ اللهِ مِيْزَانَا أَكْرِمْ بِقَوْمٍ بُطُوْنُ الطِّيْرِ قَبْرُهُمُ ... لَمْ يَخْلِطُوا دِيْنَهُم بَغْياً وَعُدْوَانَا ( ذهبی،سیر اعلام النبلاء ج4 ، ص 215) . ترجمه: چه ضربتی آورد (ابن ملجم مرادی بر فرق علی) که ضربتش از نهایت تقوا بود. که با این ضربت صاحب عرش (خداوند) از دست او راضی گردید. وقتی من (ابن ملجم مرادی) را به یاد می آورم، (به خاطر ضربتی که بر فرق علی آورد) او را از وفادارترین خلایق نزد خداوند به حساب می آورم. ➖➖➖ 4. ابن ملجم در نزد غُلات 1.4.خصیبی از رهبران غالی می آورد: «اشخاصی هستند که در ظاهر مورد ذمّ و تقبیح واقع شده اند لکن باطنا وجهی حسن دارند که محمود و ممدوحند. ازجمله آنها ابن ملجم است» (الرسالة الرستباشیة ،ص276). 〰️〰️ 2.4. بسیاری از سران نصیریه ابن ملجم و دیگر محاربان ائمه (ع) مانند زبیر را می ستایند؛ و ایشان را مأمور حق می‌دانند. ▫️ ابن حزم این اعتقاد را چُنین می نویسد: «و لعنة اللّه على ابن ملجم، فيقول هؤلاء إن عبد الرحمن بن ملجم المرادي أفضل أهل الأرض و أكرمهم في الآخرة لأنه خلّص روح اللاهوت مما كان يتشبّث فيه من ظلمة الجسد و كدره، فاعجبوا لهذا الجنون،... » ابن حزم،الفصل،ج3،ص123). 〰️〰️ 3.4. بنابر گزارشی از طبرانی، جلی از خصیبی می پرسد که معنی (یعنی الله یا علی) در حالی که شَبَهِ خود را بر اسم و حجاب (ائمه بعد و ابواب) نمی اندازد؛ پس چگونه آن را بر ابن ملجم و حنظله بن اسعد شبامی انداخته؟ که خصیبی، پیشوای بزرگ غالیان، پاسخ می دهد که معنی عز و جل چون خواست غیبت کند، به خواص اولیای خود گفت چه کسی تحمل لعن را دارد؛ که هیچ کس جز ابن ملجم آن تحمل را نداشت. (محمود بعمره، الرسالة، ص13). ┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 (7) . 🔹 (فرسته دوم) 〰️〰️〰️ 5. ابن ملجم در نزد متصوفه 1.5. عطار نیشابوری سروده است: چونک آن بدبخت آخر از قضا ناگهان آن زخم زد بر مرتضا مرتضی را شربتی کردند راست مرتضا گفتا که خون ریزم کجاست شربت او را ده نخست آنگه مرا زانک او خواهد بُدَن هم ره مرا شربتش بردند او گفت اینت قهر حیدر اینجا خواهدم کشتن به زهر مرتضا گفتا به حق کردگار گر بخوردی شربتم این نابکار من همی ننهادمی بی او به هم پیش حق در جنت المأوی قدم مرتضا را چون بکشت آن مرد زشت مرتضی بی او نمی‌شد در بهشت (منطق الطیر،ص43) ↪️↪️ ▫️عطار مدعی است که اگر ابن ملجم آن شربت را از علی (ع) گرفته و خورده بود، آن حضرت بدون ابن ملجم وارد بهشت نمی شد! و این البته بر خلاف همه مسلمات اسلامی و قرانی و شیعی درباره جنایتکاران تاریخ است. 〰️〰️ 2.5. ملای رومی نیز متاثر از همین روایات ساختگی گفته است: هيچ بغضي نيست در جانم ز تو زان که اين را من نمي‏دانم ز تو آلت حقي تو، فاعل دست حق كي زنم بر آلت حق طعن و دق! یک سر مو از تو نتواند برید چون قلم بر تو چنین خطی کشید! 👈 دقت شود،سخن خداوندگار هیچ مستندی ندارد. ➖➖➖ 6. ابن ملجم در نزد باستان گراها باستان گرایان مدعی اند، «بهمن جاذویه » همان ابن ملجم است .و در نتیجه سرداران ایرانی از اول با اسلام و اهل بیت مخالف بوده‌اند. لیکن باید گفت: بهمن 20سال پیش از خلافت حضرت علی علیه‌السلام و 25سال قبل از شهادت ایشان در نبرد قادسیه به‌دست قعقاع کشته شده بود. طبری می نویسد: « بهمنُ جاذُوَيْهِ فَنادى: يالثَارات أَبي عبَيدٍ وَ..فَاجْتَلَدَا، فقتله الْقَعقَاع» ( تاریخ طبري،ج3،ص543). ➖➖➖ *منظور چهار نفر هستند که اول نامشان «عین» دارد. که چهارمین نفرآنان عبد الرحمن بن ملجم است. ┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔅 (5) ▫️شباهت روضه امام علی و امام حسین (علیهما السلام) 1️⃣: دفن غریبانه: ⚪️امام علی(ع) شبانه غسل و کفن کرده و در نجف دفن نمودند. (مفید،الارشاد،ج1،ص25). 〰️〰️ ⚪️ امام حسین (ع) نیز مظلومانه پس از عاشورا دفن شد. 🕳🕳 2️⃣ گفتگوی قاتل ابن ملجم به ام کلثوم دختر علی(ع) گفت:« و اللّه لقد سممته شهرا فإن أخلفني فأبعده اللّه و أسحقه‏ ؛ به خدا سوگند يك ماه آن شمشير را زهرآلود كردم اگر مرا به هدف كارساز نيايد خدايش دور و نابود سازد.» (ابن ابی دنیا،مقتل امیر المومنین، ) 〰️〰️ زینب کبری(س) نیز به عمر بن سعد فرمودند: «... فَنادَت عُمَرَ بنَ سَعدِ بنِ أبي وَقّاصٍ : وَيحَكَ يا عُمَرُ ! أيُقتَلُ أبو عَبدِ اللّه ِ وأنتَ تَنظُرُ إلَيهِ ؟ فَلَم يُجِبها عُمَرُ بِشَيءٍ ، فَنادَت : وَيحَكُم ، أما فيكُم مُسلِمٌ ؟! فَلَم يُجِبها أحَدٌ بِشَيءٍ » (الإرشاد : ج 2 ص 112). 🕳🕳 3️⃣ مناجات با خداوند در لحظه آخر امام علی(ع) در واپسین لحاظ عمر مبارکش فرمود: «َ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَقَّ قَدْرِهِ مُتَّبِعِينَ أَمْرَهُ وَ أَحْمَدُهُ كَمَا أَحَبَّ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَد» ( کلینی،الکافی،ج1،ص299). 〰️〰️ امام حسین(ع) نیز وقتی صورتش روی زمین بود فرمودند: « «صبراً على قضائِک یا ربّ لاإلهَ سواک، یا غیاثَ المستغیثین، مالی رَبّ سِواک ولا معبودَ غیرک، صبراً على حکمک یا غیاثَ مَن لا غیاثَ له، یا دائماً لا نفادَ له، یا محیى الموتى، یا قائماً على کل نفس بما کسبت احکم بینى وبینهم وأنت خیرُ الحاکمین» 🕳🕳 4️⃣ شکافته شدن سر سر امام علی(ع) در اثر ضربت شمشیر مسموم ابن ملجم شکافته شد. به صورتیکه: « .... او گفت: يا أبة رأيت عينيه داخلتين في رأسه. فقال الأشعث: عيني دميغ و ربّ الكعبة. پدر جان! چشمهايش را ديدم كه گود شده و ميان سرش فرو رفته‏ بود، اشعث گفت به خداى كعبه سوگند چشمهاى كسى است كه مغزش آسيب‏ديده است.» 〰️〰️ در روز عاشورا: « مالك بن نسر، به حسين عليه السّلام دشنام داد، و با شمشيرش آن چنان بر سر امام حسين عليه السّلام زد، كه كلاه خود آن حضرت شكست، و شمشير به سرش رسيد، و آن كلاه خود پر از خون شد.» ( الملهوف،ص146). 🕳🕳 5️⃣ جاری شدن خون پس از شهادت امام علی(ع) از زیر سنگ خون جاری شد. ابن قولویه می نویسد: «لَمَّا كَانَ تِلْكَ اللَّيْلَةُ الَّتِي قُتِلَ فِيهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَمْ يُرْفَعْ عَنْ وَجْهِ الْأَرْضِ حَجَرٌ إِلَّا وُجِدَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِيطٌ حَتَّى طَلَعَ الْفَجْر » ( کامل الزیارات،ص76). 〰️〰️ در شهادت امام حسین (ع) نیز: «...وَ لَمْ يُرْفَعْ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ حَجَرٌ عَنْ وَجْهِ الْأَرْضِ إِلَّا وُجِدَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِيط» ( شیخ صدوق،الامالی،ص168). @Age_of_water
🔺 (8) . 🔹 〰️〰️〰️ ▫️روز بیست هفتم رمضان سالروز وفات مجلسی علیه الرحمه است. دیدگاهش درباره متصوفه تقدیم میشود. 〰️〰️ 1. وی در کتاب حق الیقین که آخرین اثرش می باشد می نویسد: «از جمله امور واجبه،بیزاری از اهل بدعت است،مانند اکثر صوفیه.و باید از ایشان دوری کنند و تعلیم ایشان ننمایند و با ایشان هم نشینی نکنند» (حق الیقین،ص607). . 2. وقتی از لعن کردن صوفیه از ایشان سوال شد،او گفت: «مطلقا(= همه آنان) لعن نمی توان کرد،و بعضی که اعتقاد سابق را دارند کافرند،و بعضی جهال که همان اسم تصوفی دارند هرچند چرخ زن و سماع کنند فاسق‌اند،لعن نمی توان کرد» (بیست و پنج رساله فارسی،رساله 25،ص624). . 3.مجلسی،صوفیه را دو قسم میدانست. گروهی که شیعه و عامل به دین هستند و در مراتبی از زهد و تقوا تصوف شیعی نامید. ابن فهد،شهید ثانی و... را مصداق آن میدانست و از آنان تمجید می نمود. گروه دوم را صوفیه باطل می دانست. (عین الحیاة،ص300) . . 4. البته قابل توجه است که: الف) علامه فقط عرفان عملی،آن هم فقط با مراعات حدود شرع،در استعمال این واژه صحیح می داند.(ادوار تاریخ تصوف،ج2،ص258). ب) چون اکثر پادشاهان صفویه صوفی بودند ،احتمال دارد علامه جهت تالیف قلوب آنان و تصحیح و نظارت بر مسیر حرکتشان،بدین گونه سخن گفته باشد.(همان). ┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5e8059379045334ac7284ef0_-8681897771850946913.mp3
4.14M
📌 3️⃣ 🔺 موضوع: ارتباط مشایخ تصوف و اهل بیت علیهم السلام (1) ➖➖➖ الف: دیدگاه مرحوم محسن طهرانی سقایی بایزید در نزد امام صادق را (ع) را باور دارد. و داستانی که در منابع مختلف متصوفه آمده بازگو میکند. 〰️〰️〰️ 👇👇👇
ب: بررسی 🔺 دکتر شفیعی کدکنی در نقد این دیدگاه می نویسد : 1. سخنان بایزید شبیه سخنان شقیق بلخی (متوفای 194) و ابراهیم ادهم (متوفای حدود 162) که نزدیک زمان امام صادق اند نیست. (شفیعی کدکنی،دفتر روشنایی،ص 57 ) . 2.علامه حلی که سقایی بایزید را آورده،مستندش سخن سید بن طاووس است . و مستند سید، سخن فخررازی هست. مستند رازی نیز روایات صوفیان است (همان، ص61 ). 3. در کتاب النور سهلگی که بهترین و قدیمیترین کتاب برای شناخت بایزید است در نسخه قدیمی چنین است : « من قال جعفران فقد وَهِمَ فیه؛ اگر کسی بگوید دو جعفر بودند توهم است و صحیح نیست»* بعدا عبارت اصلی را چنین مقلوب کردند: « کان یقول (یعنی داستانی) کانا جعفران احدهما اجل من الاخر و الذی خدمه ابویزید کان جعفر بن محمد الصادق فسقی له سنتین » (همان،ص66) 4. همانگونه که داشتن زن و فرزند برای بایزید جعلی است سقایی وی نیز جعلی است . خوب باید کسانی که می خواهند از موقوفات بهره ببرند برای خود هویت سازی کنند. و چه بهتر که چنین دروغهایی بگویند .(همان،ص 91). ➖➖➖ *توضیح آنکه: برای حل مشکل تطابق زمانی بایزید و امام صادق(ع) گفته اند: دو جعفر بودند که انکه بایزید سقایش بود امام صادق است . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا