eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
422 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 1 ⤴️ منابع مکتوب در شناخت حضرت ابوطالب ➖➖➖ ▫️منابع متعددی در این زمینه وجود دارد. به مهمترین این منابع اشاره می شود: 1. شیخ مفید( م 413 ق)،ایمان ابی طالب. . 2.شمس الدین فخار ( م 630ق)،ایمان ابی طالب. نام دیگر کتاب: الحجه علی المذاهب الی تکفیر ابی طالب. . 3.موسوی حسینی العاملی( م 1139 ق)،بُغیةُ الطالب فی حال ابی طالب. . 4. آیت الله محمد رضا طبسی نجفی(1405 ق)،مُنیةُ الراغِب فی ایمان ابی طالب. . 5. شیخ جعفر النقدی (1369ق)، مَواهِب المواهب فی فضائل والد امیر المومنین ابی طالب. . 6. سید نبیل الحسنی،ابوطالب ثالِث مَن أسلَم. . 7.عبدالله الخنیزی،ابوطالب مومن قریش. . 8. احمد الحسنی الشامی (م 1158ق)، ارشاد الهارب من صحه ایمان الاقارب. + 9. محمد علی الفصیح اللکهنوی ( 1210 ق)،القول الواجب فی ایمان ابی طالب. + 10.سید جعفر مرتضی،ظَلامَة ابی طالب. + 11.احمد بن زینی دهلان،أسنی المطالب فی نجاة ابی طالب. ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
📌 1️⃣ 🔺 موضوع: مولوی حرفی غیراز قرآن ندارد؟ ➖➖➖ الف: دیدگاه ▫️ حکیم متاله شهید مطهری می گوید: «مى‏بينيم مولوى حرفى غير از قرآن ندارد؛ هرچه مى‏گويد تفسيرهاى قرآن است منتها از ديدگاه عرفانى.» (مطهری،مجموعه آثار،ج26،ص211). 〰️〰️〰️ ب: بررسی : 1. مثنوى شش دفتر است و در شمارشِ ابیاتش اختلاف است. موحد، آنها بیست و پنج تا بیست شش هزار ذکر کرده است. (موحد،قصه قصه ها،ص20).مولوی در هر حالتی مثنوی را می سرود. در حالت سماع، استحمام، قيام و قعود. (گولپینارلی، مولانا جلال الدین، ص 203) . بنا بر کلام سلطان ولد فرزند مولوی و بنیانگذار طریقت مولویه، غرض اصلیِ مولوی از نظم مثنوى بيان احوال معنوى خود و آن برگزيدگان در لباس امثال و حكايات و قصه موسى و عيسى و مشايخ طريقت و گفتن سرّ دلبران در حديث ديگران بوده است. (سلطان ولد،ابتدانامه -ولدنامه،ص1). + 2. قطعاً تمام ابیات مثنوی برگرفته از آیات قرآن نیست. چه آنکه شهید مطهری خود به اسطوره بودن برخی مطالب مثنوی اذعان دارد. «...اين اسطوره همان داستان «مسجد مهمان كُش» است كه در كتاب مثنوى جلد سوم آمده است‏» ( مطهری،مجموعه ‏آثار،ج24،ص44). 👈🏻 همچنین به شمارش مرحوم فروزانفر 745 بیت از ابیات شش دفتر مثنوی برگرفته از احادیث است (فروزانفر،احادیث مثنوی،انتشارات امیر کبیر،1361،ص226). و چون مولوی توجه به سند گفته ها ندارد (کیانی،ولایت نامه،ص342) برخی از این موارد اصلا حدیث معصوم نیست. + 3. استاد خرمشاهی در کتابشان «قرآن و مثنوی» به تاثیر قرآن در ابیات مثنوی مولوی اشاره کرده‌اند. این اثرگذاری‌ها در پنج وجه نشان داده شده است: تضمین، برگرفتن، اقتباس، الهام و اشاره. + 4. مرحوم زرین کوب در سخنی شبیه به بیان شهید مطهری می نویسد: «مثنوی تفسیر صوفیانه از قرآن بر مذاق اهل سنت است» (زرین کوب، سر نی، ج 1، ص 342.) . ➖➖➖ 💠 نتیجه: هرچند ملای رومی بنا بر ادعای استاد خرمشاهی از 2000 آیه قرآن استفاده کرده است لیکن: الف) به گواهی مرحوم زرین کوب ، خوانِش وی از قرآن متاثر از عامه(=سنیان) است نه مذهب حق شیعه اهل بیت. ب) اگر کسی تحقیقی دقیق در اشعاری که مولوی در آنها از قرآن سود برده است داشته باشد، به نتایجی متفاوت از آنچه خداوندگار فهمیده است،می رسد. ج) وجود الفاظ نازیبا،احادیث فاقد سند،گرایشات عامی که در مثنوی وجود دارد نشانه‌ای است که تمام مثنوی قرآن نیست. 👈🏻 البته حتما شهید مطهری خود متوجه چنین مطالبی بوده است و منظور ایشان حضور پررنگ قرآن در دیوان خداوندگار است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔺 2 ⤴️ابوطالب کیست؟ ➖➖➖ نام: عبدُ مَنَاف (1) یا عمران (1) و یا شیبه + القاب: شیخ الابطح، سید البطحاء و رئیس مکه + کنیه: ابوطالب + پدر: عبدالمطلب (شرف‌الدین، شیخ الابطح، ص 5). درباره او گفته‌اند: زیباترین فرد قریش، جسم قوی، حِلم زیاد، بخشش فراوان داشت؛ و سید قریش بود (سیره ابن هشام، ج 1، ص 51) مادر: فاطمه بنت عمر بن عائذ. ایشان مادر عبدالله پدر بزرگوار رسول‌الله نیز هست. + پدربزرگ: هاشم بن عبدمناف که بزرگ مکه و جزیره العرب بود. سنت کوچ کردن را اولین بار او بین اهل مکه رواج داد. اول کسی که به مردم مکه طعام آبگوشت می‌داد. (سیره ابن هشام، ج 1، ص 143). در سن بیست‌سالگی از دنیا رفت. + تولد: 35 سال قبل از رسول‌الله (ابن حجر، الاصابه، ج 4، ص 115) در مکه در سال 535 م به دنیا آمد. (سید حیدر محمد سعید العرفی، ابوطالب بطل الاسلام، ص 33). + وفات: در تاریخ وفات ایشان اختلاف هست. خاتون‌آبادی 26 رجب را سالروز وفاتشان ذکر کرده (جنات الخلود، ص 16) برخی هفتم ماه رمضان را ذکر کرده‌اند. نقدی می‌نویسد قول صحیح این است که خدیجه و ابوطالب در یک سال از دنیا رفته‌اند (النقدی، مواهب الواهب، ص 276). در سال دهم بعثت در سن هشتاد و اندی از دنیا رفت (ابن سعد، الطبقات الکبری، قرن 1، ص 79) در زمان وفاتش پیامبر 49 سال و 8 ماه و 21 روز داشتند (عبدالله الحسینی السمرقندی، تحفه الطالب، ص 16) و در حجون کنار پدرش به خاک سپرده شد. (بغیة الطالب فی ایمان ابی‌طالب، ص 36). رسول خدا بر سر جنازه عمويش ابوطالب آمد پوششی بر رویش انداخت و فرمود اى عمو جان در يتيمى پرستارم بودى و در خردسالى مرا پروش دادی و در سالخوردگى يارى كردى خدا تو را از من پاداش نيك دهد سپس دستور داد على او را غسل دهد. (شیخ صدوق، الامالی، ص 404). + همسر: فاطمه بنت اسد. رسول‌الله در حقش فرمود مادر. + قیافه: زیباروی سفید، + فرزندان: طالب (3)، جعفر (4)، عقیل (5) و امام علی (علیه السلام) پسران اویند. ام هانی (6)، جُمانه، رَیطَة و اسماء دخترانش هستند. (دیوان ابی‌طالب، مقدمه، ص 14). ➖➖➖ پی نوشت: 1.عبدالمطلب در آخر عمرش به ابوطالب وصیت نمود و او را عبدمناف خطاب کرد. «اوصیک یا عبدمناف بعدی بموحد بعد ابیه فردی ...» (بغیه الطالب فی حال ابی طالب، ص 30) 2.مجلسی می‌نویسد: در کتاب قدیمی از شیعه دیدم که خطاب به ابوطالب آمده است: «السَّلَامُ عَلَى عَمِّكَ عِمْرَانَ أَبِي طَالِب‏» (بحار الانوار، ج 97، ص 189). 3.او عالِم به انساب عرب بوده است؛ و پس از جنگ بدر مشخص نیست چه بر سرش آمده است. (ابن جوزی، تذکره الخواص، ص 11). در روایت مرسلی از امام صادق آمده است که او مسلمان از دنیا رفته است. (کلینی، الکافی، ج 8، ص 375) 4.جعفر مسلمان شد و به دستور پیامبر به حبشه رفت. در سال 7 هجری قمری پس از فتح خیبر به رسول‌الله پیوست. ایشان فرمود: «ما أدري بأيهما أشد فرحا، بفتح خيبر أم بقدوم جعفر» (شیخ صدوق، الهدایه، ص 153). 5.پیامبر وی را دوست می داشت. 6.وقتی زنان بنی هاشم شنیدند امام حسین (علیه السلام) به قصد عراق از مدینه بیرون می رود به همراه ام هانی به حضور امام حسین (علیه السلام) رسیدند. و او با گریه شعر پدرش را برای سید الشهداء (علیه السلام) خواند (موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 359). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
10_1.mp3
3.04M
🎼 هستی من فدای لبخند رقیه🌹 ▫️غوغای حسن عطایی 🔺 تقدیم به روح مطهر حضرت ابوطالب مومن قریش . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 3 ⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب ➖➖➖ 💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم. 1️⃣ : مقام وصایت حضرت ابوطالب: 1.1. دادن وصایا به رسول الله: ْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُور،از ابو الحسن اول (امام هفتم) پرسيد: آيا رسول خدا (ص) مأمور پيروى از ابو طالب بود؟ و ابو طالب از طرف خدا بر او حجت بود؟ فرمود: نه، ولى ابو طالب نگهدار ودائع نبوت بود و وصايا نزد وى سپرده بود و آنها را به آن حضرت داد...گفتم: پس ابو طالب از نظر كيش اسلام چه وضعى دارد؟ فرمود: به پيغمبر و هر چه آورده بود اقرار كرد و وصايا را به او داد و همان روز در گذشت. (کلینی،الکافی،ج1،ص445). + 1.2. علم غیب ابوطالب: امام صادق (ع) در حدیثی پیشگویی ابوطالب را چنین بیان فرموده است: « فاطمه بنت اسد نزد ابى طالب آمد تا مژده ولادت پيغمبر را به او رساند، ابو طالب گفت: سَبتى صبر كن من تو را به مانند او جز مقام نبوت مژده مى‏دهم، فرمود:امير المؤمنين (ع) سى سال فاصله بود» ( الکافی،ج1،ص452). + 1.3. شفاعت مقبول ابوطالب امیر بیان (ع) فرمود: «ً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه‏؛اگر پدرم برای تمام مردم زمین شفاعت کند خدا شفاعتش را می پذیرد» (کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183). + 1.4. خلقت نوری ابوطالب میدانیم از جمله فضائل اهل بیت(علیهم السلام) خلقت نوری ایشان است.در زیارت جامعه می خوانیم:«خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِين‏» در حدیثی می خوانیم : «... إِنَّ نُورَ أَبِي طَالِبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلْقِ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ... لِأَنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِي خَلَقَهُ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) مِنْ قَبْلِ خَلْقِ آدَمَ بِأَلْفَيْ عَامٍ؛ نور ابوطالب بر بقیه خلائق برتری دارد مگر اهل بیت رسول الله. نور ابوطالب از نور ماست که هزار سال قبل از خلقت آدم آفریده شده است» (طوسی،الامالی،ص305.) + 1.5. شیخ المحدثین صدوق در روایت مرسلی می نویسد: «و مرويست كه عبد المطلب حجت خدا بوده و ابو طالب وصيش بود رضوان اللَّه عليهما» (صدوق،الاعتقادات،ص110) . + 🔺 نتیجه: بنا بر آنچه گذشت وصایت از حجت الهی از جمله فضائل حضرت ابوطالب است،و قطعاً چنین شخصی با این ویژگی کافر نخواهد بود. علامه مجلسی در این زمینه می نویسد: «.... بل كان من أوصياء إبراهيم عليه السلام ؛بلکه ایشان از اوصیاء حضرت ابراهیم است» (مجلسی،مراة العقول،ج5،ص235). ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔺 4 ⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب ➖➖➖ 💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم. 2️⃣ : مقام ابوطالب در کلام معصومان 1.2. رسول الله (صلی الله علیه و اله) : الف) «لَأَشْفَعَنَّ لِعَمِّي شَفَاعَةً يَعْجَبُ بِهَا أَهْلُ الثَّقَلَيْن‏؛ بخدا براى عمويم به گونه‏اى شفاعت خواهم كرد كه جن و انس به شگفت آيند.» (شیخ مفید،ایمان ابی طالب،ص26) . ب) «يَا عَمِّ كَفَّلْتَ يَتِيماً وَ رَبَّيْتَ صَغِيراً وَ نَصَرْتَ كَبِيراً فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنِّي خَيْرا» (صدوق،الامالی،ص404). + 2.2. امام علی(علیه السلام): الف) فردی به ایشان گفت پدرت در عذاب است! .مولی علی (ع) فرمودند: «فَضَّ اللَّهُ فَاكَ وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه‏؛ خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایى که محمّد را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى‏ پذیرد» ( کنزالفوائد،ج1،ص183) ب) سبط بن جوزى در تذکرة الخواص، شعر زیبائى از امیر مؤمنان (علیه السلام) را در باره پدر گرامیش حضرت ابوطالب (علیه السلام) نقل مى‌کند که امام على (علیه السلام) در این شعر تصریح مى‌کند که جایگاه آن حضرت بهشت خواهد بود. «أَبَا طَالِبٍ عِصْمَةَ الْمُسْتَجِیرِ *** وَ غَیْثَ الْمُحُولِ وَ نُورَ الظُّلَمِ‏ لَقَدْ هَدَّ فَقْدُکَ أَهْلَ الْحِفَاظِ *** فَصَلَّى عَلَیْکَ وَلِیُّ النِّعَمِ‏ وَ لَقَّاکَ رَبُّکَ رِضْوَانَه *** فَقَدْ کُنْتَ لِلطُّهْرِ مِنْ خَیْرِ عَم‏»؛ (ابوطالب، اى پناه پناهندگان و اى باران خشکسالى‌ها و اى نور تاریکى‌ها، فقدان تو اهل دین را به لرزه درآورد و صاحب نعمت ها (خداوند) بر تو درود فرستاد. خداوند بهشت خویش را بر تو ارزانى دهد که براى پیامبر بهترین عمو و یاور بودى).(تذکرة الخواص، ص37 ـ 39) . + 2.3. امام سجاد(علیه السلام) : فردی به ایشان گفت: ابوطالب کافر است.حضرت (ع) پاسخ فرمودند: «وَ لَا يَشُكُّ أَحَدٌ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ السَّابِقَاتِ فَإِنَّهَا لَمْ تَزَلْ تَحْتَ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى مَاتَ أَبُو طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ » (فخار بن معد،ایمان ابی طالب،ص124). + 2.4. امام باقر (علیه السلام): « مَاتَ أَبُو طَالِبِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ مُسْلِماً مُؤْمِنا؛ابوطالب مسلمان و مومن از دنیا رفت» (همان،ص140). + 2.5.امام صادق(علیه السلام): الف) «... إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً؛ابوطالب از رفیقانِ انبیاء،صدیقین و شهداء است»(کنزالفوائد،ج1،ص183). ب) فردی به امام صادق(ع) برای پرداخت بدهی درخواست دعا نمود. ایشان فرمودند: « ...طُفْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْن؛ یک طواف کعبه و دو رکعت نماز به نیابت ابوطالب بخوان » (کلینی،الکافی،ج4،ص544). ج) « إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ.» (کلینی،الکافی،ج1،ص448). + 2.6. امام کاظم(علیه السلام) : وصایای انبیاء گذشته را ابوطالب به رسول الله (صلی الله علیه و اله) داد.( کلینی،الکافی،ج1،ص445). + 2.7. امام رضا (علیه السلام): الف) در پاسخ فردی که در ایمان ابوطالب شک داشت فرمودند: «َ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِيمَانِ أَبِي طَالِبِ كَانَ مَصِيرُكَ إِلَى النَّارِ» ( کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183). ب) « نقش انگشترى ابو طالب اين بود : رضيت باللّه ربّا و بابن اخي محمّد نبيّا، و با بني علىّ له وصيّا» (رازی،روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن،ج15،ص150) + 2.8. امام عسکری(علیه السلام) : خداوند به رسول الله گفت: دو گروه تو را یاری کردند. گروهی مخفیانه و گروهی آشکار. «...فَأَمَّا الَّتِي تَنْصُرُكَ سِرّاً فَسَيِّدُهُمْ وَ أَفْضَلُهُمْ عَمُّكَ أَبُو طَالِب‏؛ سرور و افضل یاوران مخفی تو ابوطالب است» ( شیخ حر عاملی، الجواهر السنية في الأحاديث القدسية،ص436). + 🔺 نتیجه: در نظر پیامبر و اهل بیت ابوطالب،مومن است. ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
1 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔺 5 ⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب ➖➖➖ 💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم. 3️⃣ : مقام ابوطالب در کلام اصحاب رسول الله 3.1.عَبّاس بن عَبدُالمُطَّلِب ( م 132ق) : «فلما تقارب من أبي طالب الموت، جعل يحرك شفتيه، فأصغى إِليه العباس بأذنه، وقال: والله يا ابن أخي لقد قال الكلمة التي أمرته أن يقولها، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم " الحمد لله الذي هداك يا عم "؛ وقتی ابوطالب نزدکیمرگ بود،لبانش به هم می خورد نزدیک شدم و آنچه می گفت را به رسول الله گفتم. ایشان فرمودند: به خدا او مسلمان شد. » (ابوالفداء،المختَصر فی اخبار البَشر،ج1،ص120). + 3.2.عبدالله بن عباس : « أخبرني أبي أنّ أبا طالب رضى الله عنه شهد عند الموت أن لا إله إلّا اللَّه و أنّ محمداً رسول اللَّه.» ( علامه امینی،الغدیر،ج7،ص535). + 3.3. ابوذر غفاری: « و اللّه الّذي لا إله غيره ما مات أبو طالب حتى أسلم بلسان الحبشة» (بحار الانوار،ج35،ص78). + 3.4. ابوبکر: « جاء أبو بكر بأبيه أبي قحافة رضي الله عنهما إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوده شيخ أعمى يوم فتح مكة، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم «ألا تركتَ الشيخ في بيته حتى نأتيه؟» قال: أردت أن يؤجره الله، لأنا كنت بإسلام أبي طالب أشد فرحاً مني بإسلام أبي، ألتمس بذلك قرة عينك يا رسول الله. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «صدقت» » ( الکاندهلوی،حیات الصحابه،ج2،ص21). ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔺 6 ⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب ➖➖➖ 💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم. 4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته اول) 4.1. حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق): « محمّد بن احمد داودى گويد: پدرم گفت من نزد ابو القاسم حسين بن روح- قدّس اللَّه روحه- بودم، مردى از او پرسيد: مفهوم اين سخن عبّاس به پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كه گفت: «عموى تو ابو طالب به حساب ابجد به عدد 63 اسلام آورد» چيست؟ پاسخ داد: منظور از 63، اين جمله است (اله احد جواد خداى يكتاى عطابخش) و توضيح آن بدين گونه است به حساب ابجد «الف» يك، و «لام» سى، و «ها» پنج، و «ألف» يك، و «حاء» هشت، و «دال» چهار، و «جيم» سه، و «واو» شش، و «الف» يك، و «دال» چهار جمعا مى‏شود «شصت و سه». ( شیخ صدوق،معانی الاخبار،ص286) . + 4.2. شیخ صدوق ( 381 ق) : « إن أبا طالب كان مؤمنا و لكنه يظهر الشرك و يستتر الإيمان ليكون أشد تمكنا من نصرة رسول الله » ( شیخ صدوق،کمال الدین،ج1،ص174). + 4.3. شیخ مفید ( 413 ق) : «و أجمعوا على أن عمه أبا طالب رحمه الله مات مؤمنا» ( شیخ مفید،أوائل المقالات في المذاهب و المختارات، ص46). + 4.4.شهید ابن فتال نیشابوری ( 508ق): «اعلم أن الطائفة المحقة قد اجتمعت على أن أبا طالب و عبد الله بن عبد المطلب و آمنة بنت وهب كانوا مؤمنين و إجماعهم حجة على ما ذكر في غير موضع‏» ( ابن فتال، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين،ج1،ص139). + 4.5. ابو طاووس ( 664ق): «...وجدت علماء هذه العترة مجمعين على إيمان أبي طالب ع و ما رأيت هؤلاء الأربعة المذاهب كابروا فيمن قيل عنه إنه مسلم مثل هذه المكابرة... .» (ابن طاووس،الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج1،ص298). + 4.6. فضل بن حسن طبرسی: « و قد ثبت إجماع أهل البيت (ع) على إيمان أبي طالب و إجماعهم حجة لأنهم أحد الثقلين اللذين أمر النبي (ص) بالتمسك بهم» ( طبرسی،مجمع البیان،ج4،ص445). + 4.6. علامه مجلسی (1110 ق): «و قد أجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط بل كان من أوصياء إبراهيم ع و اشتهر إسلامه من مذهب الشيعة حتى أن المخالفين كلهم نسبوا ذلك إليهم و تواترت الأخبار من طرق الخاصة و العامة في ذلك‏ و صنف كثير من علمائنا و محدثينا كتابا مفردا في ذلك كما لا يخفى على من تتبع كتب الرجال.» ( مجلسی،بحار الأنوار، ج35،ص139). + 4.7. سید عبدالله شبر (1220ق): « و يجب الإيمان بإيمان أبوي النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أبي طالب لإجماع الشيعة على ذلك، و رووا الروايات في ذلك من طرق العامة و الخاصة و لقوله تعالى: وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا (انفال/74) » ( شبر،حق اليقين في معرفة أصول الدين،ج1،ص144). ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
Sibsorkhi-AghaSalam.mp3
6.6M
🎼 آقا سلام🌹 ▫️به نَفَس سیب سرخی 🔺 تقدیم به روح مطهر حضرت ابوطالب مومن قریش . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water