🔺 #گزارش
▫️شب گذشته در گروهی استاد رسول حسنزاده از اساتید فعال در نقد معنویتهای جدید در گروهی کنفرانسی با موضوع: «خدا در معنویتهای جدید» ارائه کردند. خلاصهای از آنرا تقدیم میکنم.
——
1.شروع معنویتگرایی جدید با فرقههای راز ورزانه و مبتنی بر جادوگری بوده است. سپس در قالب روانشانی امروزه نمود یافته است.
.
2.این گروهها مفاهیم را با اصطلاحات خاص مطرح میکنند و تأکید زیاد بر «راز» دارند؛ که دیدگاه توحیدی بر پایه «غیب» است اما دیدگاه معنویتهای جدید بر «راز» است. راز یک فن و علم است که هرکسی میتواند یاد بگیرد؛ اما غیب ملکوت عالم است که اینگونه نیست.
.
3.مهمترین مبنای معرفتی خداست. مروجان معنویت جدید مدعیاند پیامبران نتوانستند مفهوم خداوند را توضیح دهند. ولی اساتید معنویت بر این امر قادرند. آنها تمام مدعیان خدایی را خدا میدانند. دوگانهپرست، بتپرست، تثلیث مسیحیت و... همه خداپرستاند. در مستند «رمز موسی» که پس از مستند راز ساختهشده است. افراد شاخص معنویت نوین میگویند همهچیز و همهکس خداست.
.
4.وامدار سنتهای شرقی چون هندوئیسم هستند.
.
5.آنان مدعیاند، جهان هستی کل شعور مند به هم پیوسته است که انسان در مرکز آن قرار دارد. و به دلیل اینکه انسان کانون الوهیت است در تحقق خداوند نقش دارد. مفهوم «خدای درون» به همین مبنا اشاره دارد. حال برای درک خدا شما باید با کائنات ارتباط برقرار کنید و هرچه مراقبه بیشتری داشته باشید چون انرژی خوب تولید میکنید باخدای انرژیک آنان ارتباط بیشتری پیدا میکنید.
.
6.این سخنان و مبانی، همان الحاد مدرن است. ملحدان رسماً خدای را منکرند اما این مدعیان معنویت بانام خداوند، خالق را نفی میکنند. خدای این جماعت مخلوق ذهن است، نه خالق جهان. مطابق همین نگرش است که امروزه ما بت فروشی داریم و چنین تحلیل میکنند چون در کنار بت تمرکز انرژی بالاست درنتیجه اشکالی ندارد.
.
7.وقتی انسان جای خداوند را گرفت ادبیاتش نیز تغییر میکند. و دستوری میشود. اینکه میبینیم در قانون جذب ادبیات فرمان دادن به کائنات است متأثر از همین مبناست.
.
8.خلاصه اینان دنبال خدایی هستند که بازندگی مادی همرنگ باشد.
.
9.پذیرش این مبانی بهنوعی انکار خداوند است. درنتیجه مفهومی به نام اطاعت، بندگی، عبادت، بهشت و جهنم دیگر بیمعناست.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #رمضانیه (4) .
🔹 آثار جسمی روزه (1)
〰️〰️〰️
▫️پژوهشی علمی در مجله علمی شماره ۲۵ سطح جهانی در زمینه علوم تغذیه منتشر شده است، و این پژوهش بر روی مسلمانانی انجام پذیرفته که در سال ۲۰۱۵م، رمضان را روزه گرفته اند و ساعت روزه داری برای آنان در تابستان به بیش از ۱۹ ساعت رسیده است.
این پژوهش بر روی جوانان دارای سلامت جسمی انجام شده و محققان، آنها را به دو مجموعه تقسیم نمودند، مجموعه اول رمضان را بطور کامل در فصل تابستان با حدود ۱۹ ساعت روزه گرفته ولی مجموعه دوم رمضان را روزه نگرفتند.
👈دانشمندان، قبل و در روزهای آخر رمضان و نیز پس از پایان یک ماه کامل بین دو مجموعه را مقایسه نمودند و به نتایج زیر رسیدند:
۱. کسی که ۱۹ ساعت را در تابستان روزه می گیرد هیچ تاثیری منفی بر وی نمی گذارد.
۲. مزاج و توان بدن بر تحمل خستگی و خواب در خلال روز برای روزه داران بهبودی پیدا کرد، و این امر به هنگام مقایسه بین همان حالات پیش از رمضان و در نیمۀ رمضان و حتی یک هفته پس از پایان رمضان بود، بعد از آنکه یک ماه کامل را بطور ۱۹ ساعت روزانه در تابستان روزه گرفتند.
۳. وزن کسانی که روزه گرفتند کاهش یافت، چنانکه کارکرد عضلات و نیز چربی ها در بدن کاهش پیدا کرد (تا جایی که سلامت سیستم گردش خون را بهبود بخشید).
۴. دانشمندان نتیجه گرفتند که روزۀ رمضان، تاثیر منفی بر مزاج انسان و میزان تلاش روزانه فرد یا تحمل فشار جسمی ندارد، بلکه چه بسا سلامت روزه داران با توجه به نتایجی که این پژوهش (در گزینه ۳) بدان رسیده بهبود یابد.
Findings demonstrate that Ramadan fasting did not significantly influence mood, fatigue and QoL, when compared to NFG. Even, it gives benefit to fasting group with regard to these parameters.
📕منبع: « https://b2n.ir/m23971 »
🌐 رده بندی مجله: https://b2n.ir/g63251
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #رمضانیه (5) .
🔹 نكاتي درباره دعای رویت هلال پیامبر صلی الله علیه و اله ( فرسته اول)
〰️〰️〰️
🔹 رسول الله(ص) وقتی هلال ماه رمضان را مشاهده کردند،روبه قبله دستانش را به طرف آسمان بلند کرد و فرمود: « ....اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَالْإِيمَانِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْعَافِيَةِ الْمُجَلِّلَةِ وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ وَ دَفْعِ الْأَسْقَامِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ فِيهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيهِ.»
📕 ( الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 71 ) .
🔅
ترجمه:
منقولست از جابر از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه كه حضرت سيد المرسلين صلى اللَّه عليه و آله هر گاه هلال ماه رمضان را مىديدند رو بقبله مىكردند و دستها را به جانب آسمان كه قبله دعاست بر مىداشتند و مىفرمودند كه خداوندا اين ماه را بر ما نو كن با ايمنى از شر بليات و آفات و با ايمان و اعتقادات حقه و با سلامتى از امراض و با اسلام و انقياد و فرمان بردارى و با عافيتى كه فرا گرفته باشد كل اعضاء را كه همه به سلامت باشند از امراض و عاهات يا از مخالفت الهى كه هيچ عضوى مخالفت نكند و هر مخالفتى كه هر عضوى كرده باشد عفو فرمائى تا از عذاب تو ايمن باشند، و با روزى فراخ و دفع بيماريها، خداوندا روزى كن ما را روزه اين ماه و عبادت شبهاى اين ماه را و روزى كن كه تلاوت كنم قرآن مجيد را در اين ماه و سالم دار اين ماه را از جهة ما كه اشتباهى نشود در هلال شوال و مخفى نماند كه ما روزه بگيريم و در واقع از ماه نباشد و چون روزها را بگيريم قبول كن از ما كه مقبول شود و ما را به سلامت دار در اين ماه كه روزهاى آن را بالتمام بگيريم به نحوى كه تو مىخواهى.»
📕 (محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى، ج6، ص: 324 )
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #رمضانیه (5) .
🔹 نكاتي درباره دعای رویت هلال پیامبر صلی الله علیه و اله ( فرسته دوم)
〰️〰️〰️
1. در هنگام خواندن دعا روبه قبله باشیم نه رو به هلال .چون در روایات نهی شده است. «عن الصادق عليه السلام أنه قال إذا رأيت هلال شهر رمضان فلا تشر إليه و لكن استقبل القبلة» و هلال را مورد خطاب قرار دهیم.
🔅
2. مطالبی درباره هلال
2.1. تعریف هلال:
« للقمر من أول الشهر إلى ثلاث ليال: هلال، ..؛ تا سه شب اول ماه،به ماه هلال می گویند» (مجلسی، ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج6، ص: 521 )
🔅
2.2. درک هلال مهم است . چون چنین مطلبی رزق الهی است که برخی وقتها ان قطع میشود.
✳️ امام صادق(ع) : «إنّ الناس لمّا قتلوا الحسين (صلوات اللّه عليه) أمر الله (تبارك و تعالى) ملكا ينادي: أيّتها الأمّة الظالمة القاتلة عترة نبيّها! لا وفّقكم الله لصوم و لا لفطر؛پس از شهادت امام حسین(ع) توفیق درک روزه و فطر از برخی گرفته شد». (الکافی،4/169) .
▫️ ابن طاووس می نویسد: « انّ الهلال قد يستتر عقوبة من اللّه جلّ جلاله، ....» (سید بن طاووس،الاقبال،ج1،ص36)
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #رمضانیه (5) .
🔹 نكاتي درباره دعای رویت هلال پیامبر صلی الله علیه و اله ( فرسته سوم)
〰️〰️〰️
2.3.سابقه اختلاف در رویت هلال :
یکی از شبهات ،اختلاف در رویت هلال ماه است. دشمنان چنین القاء میکنند،این اختلافات پس از انقلاب اسلامی و فقط در ایران است و در زمانهای گذشته و سایر کشورها و مذاهب اسلامی چنین امری نیست. در پاسخ این پندار موهوم چند شاهد نقض ذکر میکنم.↪️↪️
▫️شيخ طوسى نقل كرده است كه در دوران حكومت امير المؤمنين عليه السلام، مردم پس از بيست و هشت روز روزه، هلال عيد فطر را مشاهده كردند. امام عليه السلام به منادى دستور داد به مردم اعلام كند كه ماه رمضان 29 روزه است و يك روز روزه قضا بگيرند «. ( تهذيب الاحكام، ج 4، ص 158، ح 444؛ )
💡ظاهرا در آن سال اوّل ماه رمضان هوا ابرى بوده و ماه ديده نشده است. از اين رو مردم شعبان را كامل و سى روزه حساب كردهاند و در پايان ماه رمضان با رؤيت هلال در شب 29 معلوم شده است كه ماه شعبان نيز 29 روز بوده و مردم يك روز از آغاز آن را روزه نگرفتهاند. از اين رو، حضرت امير عليه السلام دستور دادند يك روز روزه قضا شود.اين ماجرا را ابو ريحان بيرونى نيز از كتابهاى زيديه نقل كرده است. (الآثار الباقية، ص 75. )
🔅
ميرزاى قمى (1231ق) نيز در غنائم گويد كه مكرّرا در زمان ما اتفاق افتاد كه مردم 28 روز روزه، و روز 29 را عيد گرفتند.
🔅
شيخ محمّد جواد مغنيه گويد:در سال 1939 م عيد قربان در مصر دوشنبه بود، و در عربستان سعودى سه شنبه، و در بمبئى چهار شنبه!و در سال 1960 م دولت پاكستان و تونس براى جلوگيرى از هرج و مرج مقرّر كردند كه براى ثبوت هلال بايد به سخن هيويان و منجّمان اعتماد كرد. ( الفقه على المذاهب الخمسة، ص 164. )
🔅
دكتر يوسف قرضاوى از عالمان معاصر اهل سنّت مىنويسد:آغاز ماه رمضان 1409 را برخى كشورها پنج شنبه، برخى جمعه و برخى شنبه گرفتند. ( تيسير الفقه، فقه الصيام، ص 31. ).
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #رمضانیه (5) .
🔹 نكاتي درباره دعای رویت هلال پیامبر صلی الله علیه و اله ( فرسته چهارم)
〰️〰️〰️
2.4. اهمیت درک و رویت هلال
از جمله دلایلِ اهمیت رویت هلال ماه، به خاطر شب قدر است. در این باره مطالب فراوانی وجود دارد. نکتهی ظریفی را سید بن طاووس(رحمه الله) بیان کرده که در ادامه می آید.
سید بن طاووس اذعان می کند که زمان اول هر ماه را به عنایت الهی می داند:« و اعلم أنّ الله جل جلاله تفضّل علينا بأسرار ربّانية و أنوار محمّدية و مبارّ علويّة، منها:تعريفنا بأوائل الشهور... » ( ابن طاووس،الاقبال،ج1،ص15).
🔅
▫️وی در فصل 17 و 18 و 19 بحث میکند چگونه شب قدر را درک کنیم :
وی می گوید: طلب فهم شب قدر امر صحیحی است .زیرا هیچ دلیل عقلی و نقلی بر حرمت چنین درخواست و طلبی نداریم. بلکه روایاتی در زمینه درک شب قدر وجود دارد( الإقبال، ج 1، ص 148، 149 ،153)
🔅
برخی دستورات ائمه (علیهم السلام) برای درک شب قدر.
الف) خواندن سوره دخان هر شب 100 مرتبه ؛
ب) هرشب خواندن هزار مرتبه سوره قدر.
ج) هر روز صدقه دادن به یک درهم .
د) از جمله نشانه های شب قدر: « علامتش آن است كه بوى خوش دارد و اگر در آن چند شب هوا سرد باشد آن شب هوا گرم مىشود، و اگر در آن شبها هوا گرم باشد در آن شب سرد و خوش است يا خوش بوست،» .
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔅 #روزه_با_روضه (1)
بلاذری ( متوفای 279 ه.ق) از مشاهیر سنی :
«... إن الحجاج سأله كيف صنع بالحسين؟ فقال: دسرته بالرمح دسرًا وهبرته بالسيف هبرًا؛حجاج از سنان بن انس (قاتل امام حسین علیه السلام) پرسید:با حسین چه کردی؟گفت:با نیزه چون میخ بر او کوبیدم و با شمشیر او را پاره پاره کردم. »
📕(بلاذری،انساب الاشراف،ج3،ص219).
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔅 #روزه_با_روضه (2)
شیخ عبدالله مامقانی ( متوفای 1351 ق) از دانشوران نامدار جهان تشیع:
«...پسرم،هر روز و هر شب به امام حسین(ع) توسل کن.حتی روزی یک مرتبه از روی مقتل برای خود و خانوادهات روضه بخوان. زیرا،حسین بن علی (ع) عزیز خداست. چون در مقام اطاعت خداوند به درجهای رسید که هیچ مانندی ندارد. او جانش،مال و خانوادهاش را در راه خداوند داد»
📕مامقانی،مراة الرشاد،ص101.
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #رمضانیه (6) .
🔹 #مادر_امت (1)
〰️〰️〰️
▫️با توجه به نزدیک شدن به وفات خدیجه کبری،مطالبی درباره ایشان تقدیم میشود.
1️⃣- شناسنامه:
پدر: خويلد بن أسد .
از فضائلش که در تاریخ ثبت شده است. داستان مقابله او با پادشاه تبع است. که او می خواست حجر الاسود را از کعبه به یمن ببرد که خویلد و عدهای دیگر مانع شدند.(سهیلی،الرَوضُ الُانف،ج2،ص239)
➕
مادر: فاطمة بنت زائدة بن الأصم .
➕
💡نیای چهارم خدیجه یعنی: « قصی بن کلاب»، جد رسول الله (ص) نیز هست. (الانوار الساطعه من الغراء الطاهره،ص7)
➕
تولد: 15 سال قبل از عام الفیل. (اربلی،کشف الغمه،ج1،ص13)
➕
وفات: در سن 65 سالگی در سال دهم بعثت در مکه.
➕
القاب:
1.طاهره . در زمان جاهلیت با این لقب از ایشان یاد میشد.(مامقانی،تنقیح المقال،ج3،ص77؛ابن حجر،مجمع الزوائد،ج9،ص218)
2.برتر زنان قریش (دلائل النبوه،ص22).
==
2️⃣- محبوب رسول الله (ص):
پیامبر خطاب به عایشه که به خدیجه حسادت می ورزید فرمودند: «... إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا » (صحیح مسلم،باب فضائل خدیجة،ج4،ص1888). ابن حجر به سند صحیح روایت را از رسول الله ( ص) چنین نقل کرده است : « ....إنّي لأحبّ حبيبها؛ من دوستداران خدیجه را دوست دارم» ( ابن حجر،الاصابة،ج8،ص103» .
👈 بدین علت است که برخی از دانشیان عامی مثل شیعه به برتری خدیجه بر عایشه حکم کردهاند. آلوسی سلفی می نویسد: «...من هنا یعلم افضلیتها علی عائشة..»( آلوسی،روح المعانی،ج3،ص154).
➕
نکته:
حضرت علی (ع) در بیان علل بغض و نفرت عایشه از خودشان می نویسد: « عايشه بر خديجه دختر خويلد خشمگين بود و او را خوش نمىداشت....اين حالت او نسبت به فاطمه دختر خديجه هم وجود داشت و مرا و فاطمه و خديجه را دوست نمىداشت و بر ما كينه مىورزيد... .» (شیخ مفید،الجمل،ص409).
ادامه دارد...
┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate