eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
422 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (6) ➖➖ 🔺 مراد از یأس کفار روز ظهور است نه غدیر امام باقر(ع) درباره آیه: (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُ..) فرمود: «مراد روزی است که قائم آل محمد قیام می کند و بنی امیه نا امید خواهند شد. پس کافرانی که از آل محمد نا امید خواهند شد، بنی امیه هستند. » (تفسیر عیاشی، ج1 ص292.) مطابق این روایت که در منابع شیعه است نتیجه گرفته اند که آیه غدیر ربطی به این واقعه ندارد، پس سخن اهل سنت اثبات می شود. 〰️〰️ 🔹جواب: آنچه در این روایت و نظایر آن آمده است، از قبیل جَری و تطبیق است که امام باقر(ع) به بارزترین آن اشاره نموده اند. (جوادی آملی، شمیم ولایت، ص295.) علامه مجلسی نیز در بیان این حدیث می نویسد: « مراد از این حدیث، باطن این آیه است نه شأن نزول آن.» ( علامه مجلسی، بحار الانوار، ج51، ص55.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (7) ➖➖ 🔺 عدم ذکر حدیث غدیر در کتاب صحیح بخاری نشانه دروغ بودن این حدیث است 〰️〰️ 🔹جواب: 1. بخاری عثمانی بوده است: از جمله فرقه های اهل سنت، «عثمانیه» نام دارد.محمد بن اسماعیل بخاری نیز متأثر از این اندیشه انحرافی است . وی در کتابش صحیح بخاری حدیث ثلیث در خلافت که دلیلی بر خلیفه نبودن حضرت علی (ع) است نقل کرده است(بخاری، صحیح بخاری، باب فضائل اصحاب النبي(ص)، حديث 7 ) ساختن و جعل منقبت براي عثماني‌هايي چون معاويه بن ابي‏سفیان و عبدالله بن عمر، و كثرت نقل حديث از عثماني‎هايي چون ابوهريره، عبدالله بن عمر، عايشه از جمله شواهد ما بر عثمانی بودن وی می باشد. حال که اعتقاد وی درباره امام علی(ع) مشخص شد چه انتظاری از این فرد عثمانی در نقل حدیث غدیر دارید. ➖➖➖ 2. ابراهیم بن معقل از بخاری چنین نقل کرده است:«من در کتابم جامع جز احادیثی را که صحیح باشند،نیاوردم،اما احادیث صحیحی را ترک کردم تا کتاب به درازا نکشد» (ابن عدی،من روی عنهم البخاری،ص62؛باجی،التعدیل و التجریح،ص310). ➖➖➖ 3. نقد علمای عامه به او ابو زرعه رازی به مسلم گفت: این کتاب را صحیح نامیدی!و با این کار نردبانی برای شیوع بدعتها و انحرافات قرار دادی،زیرا چون مخالفان بدعت و انحراف در رد بدعتها متوسل به حدیث شوند به آنان گفته می شود که: این حدیث در صحیح مسلم نیست .(اضواء علی السنه المحمدیه،ص309.) همچنین دار قطنی یک قرن بعد از تالیف صحیحین دست به نوشتن کتاب «الزامات» زده، و در آن کوشش کرده ثابت کند بخاری و مسلم برخی از احادیثی را که آوردن آنها لازم بوده، نیاورده و از قلم انداخته اند. (دار قطنی،الالزامات و التتبع،ص64.) ➖➖➖ 4. اگر حدیث غدیر در صحیح بخاری نقل شده بود باز انرا نمی پذیرفتند فخر شیعه سید میر حامد حسین می نویسد: ▫️ اگر مسلم و بخارى حديث غدير را در صحيحين خود روايت مى‌‏كردند، باز هم حضرات متعصّبين و جاحدين و معاندين آنرا انکار می کردند . چه آنکه حدیث منزلت در صحيحين روایت شده است، باز اكابر سنيّه دست از قدح آن نكشيدند. سیف الدین امدی،ابن حجر مکی، عضد الدین ایجی از آن جمله‌اند. ( عبقات الأنوار في إمامة الأئمة الأطهار، ج‏2، صص:282-283) =-=- ▫️ اهل سنت حديث مهاجرت حضرت فاطمة عليها السلام أبى بكر را تا وفات و عدم مكالمه با او كه در صحيح بخارى و مسلم مذكور است باطل پندارند. آنان حديث تأخر بيعت على عليه السلام را نيز با اينكه در صحيحين مذكور است قدح كرده‌‏اند. و از اين هم بالاتر آن است كه حديث ترك جناب امير المؤمنين عليه السلام بيعت أبى بكر را تا شش ماه كه هادم بناء سقيفه است، به اعتبار اینکه اساس مذهبشان به فنا می رود ،رد می کنند. ( همان) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات شیعه (1) ➖➖ 🔺 در مواجهه با مخالفین علاوه بر پاسخ به شبهاتشان باید از آنان در موضوع بحث مطالبه دلیل و جواب کرد. به همین علت درباره موضوع غدیر سوالات فراوانی شیعیان از پیروان شُعار « حسبنا کتاب الله» دارند که ذکر میشود. 〰️〰️ 1) دلیل ترس مخالفین از نقل این حدیث چیست؟ ➕ 2) اگر حدیث غدیر به معنای دوستی است، چرا علمای سنی گفته اند در برابر این حدیث سکوت می کنیم؟ از امام بزرگ اهل سنت، احمد بن محمد بن حنبل نقل مي‌کند که شخصي نزد او مي‌آيد و مي‌گويد: اي ابا عبدالله معني حديث من کنت مولاه فعلي مولاه چيست؟ احمد بن حنبل به او مي‌گويد: ساکت باش و درباره اين حديث سوال نکن! . (خلال،السنة،ج 1-3،ص346). ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (8) ➖➖ 🔺 احتمال دارد مراد از کلمه مولی در حدیث غدیر اولویت در تعظیم باشد. نه اولویت در امامت وخلافت 〰️〰️ 🔹جواب: اولاً: این احتمال خلاف ظاهر لفظ مولی است. زیرا استفاده خلاف ظاهر و مجازی از لفظ احتیاج به قرینه صارفه از معنای حقیقی دارد.ودر حدیث غدیر چنین قرینه‌ای نیست. ثانیاً: با قرائنی که در خود این حدیث وجود دارد که دلالت بر سرپرستی دارد منافات دارد. ثالثاً: بر فرض که مقصود از کلمه مولی اولویت در محبت و تعظیم باشد،باز هم با آنچه ما می گوییم منافات ندارد؛ زیرا کسی که سزاوارتر از دیگری در تعظیم در امور دینی و شرعی است او افضل از همه است.طبیعی است که فرد افضل و برتر سزاوارتر به خلافت و امامت از دیگران باشد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات شیعه (2) ➖➖ 🔺 در مواجهه با مخالفین علاوه بر پاسخ به شبهاتشان باید از آنان در موضوع بحث مطالبه دلیل و جواب کرد. به همین علت درباره موضوع غدیر سوالات فراوانی شیعیان از پیروان شُعار « حسبنا کتاب الله» دارند که ذکر میشود. 〰️〰️ 3) ماوردی( متوفای 450ق) به تعداد بیعت کنندگان با ابوبکر اشاره کرده و می نویسد: « وقالت طائفة أخرى أقل من تنعقد به منهم الإمامة خمسة يجتمعون على عقدها أو يعقدها أحدهم برضا الأربعة استدلالا بأمرين: أحدهما أن بيعة أبي بكر رضي الله عنه انعقدت بخمسة اجتمعوا عليها ثم تابعهم الناس فيها وهم عمر بن الخطاب وأبو عبيدة بن الجراح وأسيد بن حضير وبشر بن سعد وسالم مولى أبي حذيفة رضي الله عنهم... ؛امام با چند نفر منعقد می شود؟ بین علماء اختلاف است عده ای را نظر بر این است که, همانگونه که خلافت ابوبکر با پنج نفر منعقد شد, برای تعیین امامت وجود پنج نفر کافی است... . » (ماوردی، الأحكام السلطانية والولايات الدينية ،ص7.) 👈 حال سؤال این است چگونه با بیعت پنج نفر امامت ابوبکر ثابت است اما با بیعت هزاران نفر, امامت علی(ع) ثابت نیست؟! . ➕ 4) چرا در سقيفه بر انتخابى بودن جانشين پيامبر و طرح معيارهاى غير قرآنى براى زمام دار تأكيد شد؟ ➕ 5) چرا با وجود حديث غدير، اجتماع سقيفه بدون حضور بنى هاشم و با شتاب برگزار گرديد و حضرت على(ع) حتى به عنوان داوطلب احتمالى (نه به عنوان صاحب حق و منصوص در غدير) در صحنه رقابت دعوت نشد؟. ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (9) ➖➖ 🔺 اگر حدیث غدیر دلالت بر امامت علی(ع) داشته باشد لازم است در یک زمان دو امام وجود داشته باشد یکی رسول الله(ص) و دیگری علی بن ابی طالب(ع). 〰️〰️ 🔹جواب: 1. خداوند از زبان حضرت زکریا می گوید: «وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائي وَ كانَتِ امْرَأَتي عاقِراً فَهَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا ** يَرِثُني وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا » (مریم/5 و 6) من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم و (از طرفى) همسرم نازا و عقيم است؛ تو از نزد خود جانشينى به من ببخش) « ولی» در این آیه «ولی بالقوه» مراد است، زیرا حضرت زکریا تقاضای فرزندی کرد که بعد از خودش ولی باشد، نه فرزندی که بر خودش نیز ولی باشد چنان که از جمله( یرثنی) هم فهمیده می شود. (جوادی املی، شمیم ولایت،ص178.) ➕ 2. ) بر اساس روایتهای متعدد و قطعی،امیر المومنین(ع) از ابتدای دعوت پیامبر اکرم(ص) دارای ولایت بوده . اما روشن است که دارا بودن ولایت هیچ ملازمه ای با إعمال ولایت ندارد. بنابراین امیر المومنین(ع) از ابتدا، در کنار رسول الله(ص) و از سوی خدا به مقام واجب الاطاعه بودن و امامت نائل شده است ، اما با وجود پیامبر اکرم(ص) و در عرض ایشان ولایت خویش را اعمال نمی کرده است. و غرض رسول اسلام(ص) با معرفی علی بن ابی طالب(ع) در غدیر برای بعد از خودش بوده است .همانطور که در پاسخ به وهب بن حمزه فرمودند: « لاتقل هذا،فهو اولی الناس بکم بعدی ؛علی(ع) بعد از من سرپرست شما می باشد. » (المعجم الكبير، ج 22 ص 135 ، ح360.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات شیعه (3) ➖➖ 🔺 در مواجهه با مخالفین علاوه بر پاسخ به شبهاتشان باید از آنان در موضوع بحث مطالبه دلیل و جواب کرد. به همین علت درباره موضوع غدیر سوالات فراوانی شیعیان از پیروان شُعار « حسبنا کتاب الله» دارند که ذکر میشود. 〰️〰️ 6) چرا محمد بن اسماعیل بخاری در کتابش به نام «صحیح بخاری» که بزرگترین کتاب حدیثی اهل سنت است هیچ اشاره ای به حدیث غدیر نکرده است؟. ➕ 7) شما مى‏گوييد پيامبر اكرم(ص) خليفه معيّن نكرد و تعيين آن را به عهده مردم گذاشت . اگر اين كار حضرت ، حقّ و به صلاح امّت و تضمين كننده هدايت مردم بود ، پس بر همه واجب است از او متابعت كنند ؛ چون كار او بايد براى تمام خداجويانى كه معتقد به قيامت هستند ، الگو باشد. بنا بر اين ، كار ابوبكر كه خليفه معيّن كرد بر خلاف سنّت پيامبر و موجب ضلالت امّت بود .و هم‏چنين كار عمر كه تعيين خلافت را به عهده شوراى شش‏نفره نهاد نيز برخلاف سنت پيامبر وسيره ابوبكربود . و اگر چنانچه بگوييد كار ابوبكر و عمر به صلاح امّت بود ، پس بايد ملتزم باشيد كه كار رسول اكرم(ص) صحيح نبوده است. ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (10) ➖➖ 🔺 چرا در سقیفه به حدیث غدیر استناد نشد؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. مخالفت اصحاب با امر پیامبر(ص) قبل از غدیر وتشکیل سقیفه نیز بوده است . مثل مخالفت آنان با امر رسول الله(ص) در صلح حدیبیه. + 2. انها عظمت حضرت علی (ع) را می دانستند: 2.1. آلوسی اعتراف ضمنی میکند که اگر علی(ع) خلیفه میشد مردم قبول میکردند: ««لا يبلغ عني غيري أو رجل مني سواء كان بوحي أم لا» جار على عادة العرب أن لا يتولى تقرير العهد و نقضه إلا رجل من الأقارب لتنقطع الحجة بالكلية»(روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏5، ص: 241) =-= 2.2. زبیر بن بکار از زید بن ارقم نقل کرده است : « و انا لنعلم ان ممن سمیت من قریش من لو طلب هذا الامر لم ینازعه فیه احد: علی بن ابی طالب ؛ ...زید بن ارقم گفت: ما می دانستیم کسی مثل علی(ع) در امر خلافت نیست.» (،الموفقیات،ص464.) . در نقلی دیگر نیز می نویسد: «...قال و کان عامه المهاجرین و جل الانصار لا یشکون ان علیا هو صاحب الامر بعد رسول الله ..... وقال بعض ولد ابی لهب بن عبد المطلب بن هاشم شعرا... ؛ عموم مهاجرین و انصار می دانستند که علی(ع) صاحب امر بعد از رسول الله(ص) است.» (همان،ص580) =-= 2.3. ابن وضاح یعقوبی نیز نوشته است: «...و قام المنذر بن أرقم فقال: ما ندفع فضل من ذكرت، و إن فيهم لرجلا لو طلب هذا الأمر لم ينازعه فيه أحد، يعني علي بن أبي طالب ؛و منذر بن ارقم بپاخاست و گفت: برترى كسانى را كه نام بردى انكار نمى‏كنيم و راستى در ميان ايشان مردى است كه اگر اين امر را خواستار ميشد، هيچكس با او بنزاع برنمى‏خاست. و مقصود او على بن ابى طالب بود.. .» (تاریخ یعقوبی،ج2،ص124). 👈 با این اوصاف اصحاب پیامبر (ص) در سقیفه مخالف دستور ایشان رفتار کردند زیرا: الف) امیر بیان(ع) فرمود: « فَاعْلَمْ أَمَّا الِاسْتِبْدَادُ عَلَيْنَا بِهَذَا الْمَقَامِ وَ نَحْنُ الْأَعْلَوْنَ نَسَباً وَ الْأَشَدُّونَ بِالرَّسُولِ9 نَوْطا فَإِنَّهَا كَانَتْ أَثَرَةً شَحَّتْ عَلَيْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِين ؛ آن ظلم و خودكامگى كه نسبت به خلافت بر ما تحميل شد، در حالى كه ما را نسب برتر و پيوند خويشاوندى با رسول الله استوارتر بود، جز خودخواهى و انحصارطلبى چيز ديگرى نبود كه گروهى بخيلانه بر كرسى خلافت نشستند و گروهى سخاوتمندانه از آن دست كشيدند.» ( نهج البلاغة،شرح صبحی صالح،ص231). + ب) امام رضا (ع) فرمودند: «جز اين نبود كه از علىّ(ع) دست كشيدند و به غير او رو آورند، با اينكه از برترى او بر ديگران آگاهى داشتند، چون آن حضرت از پدران، اجداد، برادران، عموها، و خويشانشان كه با خدا و رسولش دشمنى مى‏نمودند بسيارى را كشته بود، و كينه‏شان در دل بر او از اين جهت بود، و دوست نميداشتند او بر آنان سرپرستى كند، و نسبت بديگران چنين كينه‏اى در دل نداشتند، چون آن ديگرى در غزوات مانند علىّ(ع) نبود و از او چيزى مانند عمل امير المؤمنين(ع) در جنگها نديده بودند، پس براى اين جهت بود كه از علىّ(ع) روى گردانيده بديگرى پيوستند. » (صدوق،عیون اخبار الرضا،ج2،ص81،ح 15). + ج) شیخ مفید می نویسد : « علت اینکه اصحاب، علی(ع) را یاری نکردند عبارت است از : 1. طمع رسیدن به خلافت بود چون اگر اعتراف به نص و حدیث غدیر می کردند خود خلافت را به دیگری واگذاشته بودند. 2. کراهت داشتند که گمراهی خود را اظهار کنند ، چون اگر اعتراف به حدیث غدیر می کردند لازم بود بپذیرند معرفی نمودن سعد به عنوان جانشین رسول الله(ص) اشتباه بوده است . به همین خاطر اقرار به حق نکردند. » (مفید،المسائل العکبریة،ص 63). ➖➖➖ خلاصه :« ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُم؛ ايشان از آنچه خدا نازل كرده كراهت دارند خدا هم اعمالشان را بى‏نتيجه مى‏كند» (محمد/9) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات شیعه (4) ➖➖ 🔺 در مواجهه با مخالفین علاوه بر پاسخ به شبهاتشان باید از آنان در موضوع بحث مطالبه دلیل و جواب کرد. به همین علت درباره موضوع غدیر سوالات فراوانی شیعیان از پیروان شُعار « حسبنا کتاب الله» دارند که ذکر میشود. 〰️〰️ 8) اگر حدیث غدیر فقط دلالت بر دوست داشتن حضرت علی(ع) دارد،چرا ایشان بعد از غصب خلافت به سراغ مهاجر و انصار رفت و از آنان طلب یاری نمود . (شرح نهج البلاغة ابی الحدید،ج11،ص14. ➕ 9) مگر نه اینکه شما بیعت و اطاعت از خلیفه پیغمبر را واجب میدانید حتی اگر معاویه باشد؛ حال وقتی امام علی (ع) خلیفه شد،عده‌ای چون طلحه و زبیر با ایشان مخالفت کردند . چگونه اینها را نقد نمی کنید و مقامات معنوی بالایی برایشان قائل هستید. شما یا علی (ع) را خلیفه پیامبر نمی دانید،یا در انگاره حرمت مخالفت با امر خلیفه قائل به تفصیل هستید و آنرا فقط در سه خلیفه نخست میدانید. ➕ 10) امام حضرت فاطمه زهرا(س) چه كسي بوده است ؟ زيرا طبق حديثي كه در منابع فرقین آمده است،هرکس بدون بیعت با امام زمان از دنیا برود به مرگ جاهلي مرده است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (11) ➖➖ 🔺 تدین به دین ناقص فخررازی در ذیل آیه اکمال می گوید: « ممکن است گفته شود:( الیوم اکملت لکم دینکم) اقتضا می کند که قبل از آن روز معین، دین ناقص بوده، در نتیجه باید ملتزم شویم پیامبر بیشترین قسمت عمر خود را با دین ناقص سپری کرد و تنها مدت کمی دارای دین کامل بوده است. 〰️〰️ 🔹جواب: 1) از نظر شیعه ، اکمال دین یک تغییر کیفی در دین است، نه کمی. آیه اکمال ناظر به اکمال دین از نظر فروع نیست بلکه ناظر به تکمیل دین از نظر تضمین پابر جایی آن پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله ) است. در روز نزول این آیه نیز دین جاودان الهی به صورت رسمی و علنی از وابستگی به شخصیت حقیقی، یعنی پیامبر اکرم( صلی الله علیه و اله) که دشمنان به مرگ او دل بسته بودند، خارج شد و به شخصیت حقوقی عصمت تکیه نمودو بدین ترتیب امید دشمنان به یأس تبدیل شد. اگر آیه را بر مبنا و مذاق اهل سنت نیز معنا کنیم، باز هم نمی توان گفت که قبل از نزول این آیه دین ناقص بوده است. مثلاً اگر طبیبی بیماری را تحت نظر خود داشته باشد و روزانه هماهنگ با مزاج او دارویش را کم یا زیاد کند، نمی گویند که داروی دیروز ناقص بود و امروز کامل شد، بلکه هر روز که دارو می دهد، کامل است. نزول احکام و حکم قرآن هماهنگ با نیازمندی های جامعه اسلامی آن روز بود. از این رو هیچ گاه دین ناقص نبوده است. اما نسبت به پیامبر اکرم( صلی الله علیه و اله) دین ناقص اصلاًمعنا ندارد،زیرا تدریج در نزول مربوط به امت است. ➖➖➖ 2) امام رضا فرمودند: « فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُكْمِلْ دِينَهُ فَقَدْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى فَهُوَ كَافِرٌ ؛هرکس گمان کند خداوند دینش را کامل نکرده است کافر است.» (شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص217.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water