eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
7.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
360 ویدیو
9 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲ اسفند ۱۴۰۲
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 5⃣0⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
۱۲ اسفند ۱۴۰۲
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللهِ ۗ إِنَّ اللهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَ مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ{۱۱} براى انسان فرشتگانى است كه پی در پی او را از پیش رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت مى‌كنند همانا خداوند حال قومى را تغيير نمى‌دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‌اى براى آنان نيست(۱۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مُعَقِّباتٌ» جمع «معقبة» است و حرف «تاء» آن براى تأنيث نيست بلكه براى مبالغه است. مثل علامة لذا فاعل‌ «يَحْفَظُونَهُ» مذكر آمده است البتّه مراد از «مُعَقِّباتٌ» تعقيب انسان نيست تا با «بَيْنِ يَدَيْهِ» منافات داشته باشد بلكه منظور تعاقب و پی در پی آمدن ملائكه شب و روز است مراد از «أَمْرِ الله» در اين آيه قهر و عذاب الهى نيست زيرا معنا ندارد كه فرشتگان انسان را در برابر كيفر الهى حفاظت كنند بلكه مراد خطرات و حوادث طبيعى است چون طبيعت مخلوق خداست و آنچه در آن بگذرد نيز به خواست و اراده او مى‌باشد ⬅️ در آيات و روايات متعدّد از فرشتگانى ياد شده كه مأمور حفظ جان انسان و ثبت كارهاى او هستند و از آنان در برابر خطراتى كه مورد اراده حتمى خداوند نيست محافظت مى‌نمايند البتّه بنابر مستفاد از روايات همین که اراده قطعى خداوند رسيد فرشتگان محافظ، مأموريّت حفاظت را رها و انسان را بدست اجل حتمى الهى مى‌سپارند بنابراين امر و فرمان خداوند دوگونه است حتمى و غيرحتمى (قضا و قدر) و فرشتگان فقط انسان را از حوادث غير حتمى حفظ مى‌كنند بديهى است كه اين حفاظت باعث سلب اختيار از انسان نمى‌شود و سرنوشت انسان‌ها و امتّ‌ها همچنان در اختيار خود آنهاست حفاظت فرشتگان هم از جان انسان‌هاست و هم از اعمال و رفتار آنها «إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ‌- يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً» و هم از ايمان و فكر آنها در برابر انحرافات و وساوس شيطانى زيرا «يَحْفَظُونَهُ» هم شامل روح مى‌شود و هم شامل جسم ⬅️ امام سجاد عليه السلام با اشاره به اين آيه فرمودند: گناهانى كه نعمت‌ها را تغيير مى‌دهند عبارتند از: ظلم به مردم، ناسپاسى خداوند و رها كردن كارهاى خيرى كه انسان به آن عادت كرده است ↲تفسیر نورالثقلین اين آيه در مورد جوامع بشرى است نه تک تک افراد انسانى يعنى جامعه صالح مشمول بركات خداوند و جامعه منحرف گرفتار قهر الهى مى‌شود امّا اين قاعده در مورد فرد صالح و انسان ناصالح صادق نيست زيرا گاهى ممكن است شخصى صالح باشد ولى بخاطر آزمايش الهى گرفتار مشكلات شود و يا اينكه فردى ناصالح باشد ولى به جهت مهلت الهى رها گردد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ خداوند انسان را رها نمى‌گذارد «لَهُ مُعَقِّباتٌ» ⓶ گروهى از فرشتگان الهى محافظ انسان‌ها هستند «لَهُ مُعَقِّباتٌ» ⓷ خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ مى‌كند «لَهُ مُعَقِّباتٌ‌ ... يَحْفَظُونَهُ» نه از حوادثى كه با علم و عمد براى خود به وجود مى‌آورند «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» ⓸ خطرات و حوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است «مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ» ⓹ خداوند نعمتى را كه عطا فرمايد پس نمى‌گيرد مگر آنكه مردم آن نعمت را ناسپاسى كنند «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» ⓺ به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد سرنوشت شما به دست خودتان است «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ⓻ حفاظت خداوند تا زمانى است كه انسان کفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهى محروم و به حال خود رها خواهد شد «إِذا أَرادَ الله بِقَوْمٍ سُوْءاً» ⓼ برخوردارى از نعمت‌هاى ظاهرى و بيرونى وابسته به كمالات نفسانى و حالات درونى است «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» در جاى ديگر مى‌فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ‌» ↲سوره اعراف، آیه ۹۶ ⓽ اراده خداوند بالاتر از همه اراده‌هاست «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
۱۲ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ اسفند ۱۴۰۲
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 6⃣0⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
۱۳ اسفند ۱۴۰۲
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨هُوَ الَّذِی يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ يُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ{۱۲} اوست کسی که برق آسمان را براى بيم و اميد به شما نشان مى‌دهد و ابرهاى گران بار را پديد مى‌آورد(۱۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ برق و صاعقه آسمان از یک جهت مايه ترس و وحشت مردم است به خاطر باريدن بی موقع، جريان سيل خرابى‌ها و آتش سوزى‌ها و از جهت ديگر سبب شادى و نشاط و اميد است زيرا سبب ريزش باران، سيرابى درختان و زراعت‌ها، طراوت و شادابى هوا و پاكى و نظافت است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ گرچه به ظاهر عوامل طبيعى زمينه پيدايش رعد و برق و باران است ولى مبدا و موجد همه عوامل خداوند است «يُنْشِئُ السَّحابَ الثِّقالَ» ⓶ كشف قوانين فيزيكى و شيميائی طبيعت نبايد از ايمان ما به خداوند بكاهد زيرا طبيعت و قوانینش مخلوق خدا هستند «يُرِيكُمُ الْبَرْقَ‌ ... يُنْشِئُ السَّحابَ‌» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
۱۳ اسفند ۱۴۰۲
@ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین‌ علی علیه‌السلام⇩ اگر سختی و فشار بر تو روی آورد زیاد بگو «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» تا برطرف گردد و اگر نعمتی از جانب خدا به تو رسید زیاد بگو «اَلْحَمْدُلله» تا افزون گردد و چون روزیت دیر رسید زیاد بگو «اسْتَغْفِرُالله رَبِّی وَ اَتُوبُ الَیْه» تا وسعت یابی ↲تحف العقول، صفحه ۱۶۸
۱۳ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ اسفند ۱۴۰۲
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 7⃣0⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
۱۴ اسفند ۱۴۰۲
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَ يُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِی اللهِ وَ هُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ{۱۳} رعد با ستايش او و فرشتگان از بيم او تسبيح مى‌كنند و او صاعقه‌ها را فرو مى‌فرستد تا هر كه را بخواهد مورد اصابت قرار دهد در حالى كه آنان درباره خداوند به جدال مى‌پردازند و او سخت كيفر است(۱۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در فرهنگ قرآن كلّ هستى در حال تسبيح خداوند، آن هم تسبيحى بر اساس علم و شعور و انتخاب جالب آنكه قرآن به گونه‌اى اين مطلب را طرح و بيان مى‌كند كه اذهان را به خود متوجّه سازد و ردّى بر ناباورى‌ها باشد ⤵️ از جمله: ❶ آوردن الفاظى مثل «سبح» و «يُسَبِّحُ» كه صراحت در اين معنا دارد ❷ تكرار اين مطلب در سوره‌هاى متعّدد ❸ آوردن مسئله تسبيح موجودات در ابتداى سوره و بلافاصله بعد از «بسم الله» ❹ آوردن كلماتى از قبيل: قنوت و خضوع ◽️همه هستى‌ «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» ↲سوره بقره، آیه ۱۱۶ ◽️سجده ستارگان و گياهان‌ «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدانِ» ↲سوره الرحمن، آیه ۶ ◽️اطاعت آسمان و زمين‌ «قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ» ↲سوره فصّلت، آیه ۱۱ ◽️آگاهى موجودات در نماز و تسبيح‌ «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ» ↲سوره نور، آیه ۴۱ ❺ خطاب انسان به اينكه شما تسبيح آنان را درک نمى‌كنيد «لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ» ↲سوره اسراء، آیه ۴۴ ⬅️ «محال» از «حِيلَةً» به معنای هر نوع چاره انديشى پنهانى است و چون چاره انديشى ملازم علم و قدرت است لذا مفسران‌ «شَدِيدُ الْمِحالِ» را «شديد القوة والعذاب» معنى كرده‌اند در برخى آيات قرآن تسبيح و حمد الهی در كنار هم قرار گرفته‌اند «يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ» «إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» ↲سوره اسراء، آیه ۴۴ چنانكه در ذكر ركوع و سجود نيز چنين مى‌گوئیم «سبحان ربى العظيم و بحمده» و «سبحان ربى الاعلى و بحمده» در روايات متعدّدى از اهل سنّت آمده است كه پيامبراكرم صلى الله عليه و آله به هنگام شنيدن صداى رعد سخن خود را قطع كرده و به دعا مشغول مى‌شدند و ديگران را نيز به اين كار ارشاد مى‌فرمودند ↲تفسیر درالمنثور برخى صاعقه‌ها كيفر و عذاب الهى مى‌باشند كه بر اقوام گنهكار نازل مى‌شوند مانند قوم ثمود «فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ‌» ↲سوره فصّلت، آیه ۱۷ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رعد نيز مثل فرشته تسبيحى آگاهانه و از روى شعور دارد زيرا كلمه رعد و فرشته در كنار هم آمده‌اند «يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلائِكَةُ» ⓶ تسبيح فرشتگان بر اساس خداترسى و خشيت است «مِنْ خِيفَتِهِ» ⓷ صاعقه و صاعقه گرفتگى یک امر تصادفى نيست بلكه با خواست خدا و مطابق قوانين الهى است «يُرْسِلُ الصَّواعِقَ فَيُصِيبُ بِها مَنْ يَشاءُ» ⓸ براى انسان لجوج چيز خطرناکی مثل صاعقه هم بازدارنده نيست «يُجادِلُونَ» ⓹ در فكر حيله و خدعه و جدال با خدا نباشيد که با او نمى‌توان درافتاد «هُوَ شَدِيدُ الْمِحالِ» ⓺ هرگونه تدبير و حيله‌اى بد نيست چه بسا كه بايد در برابر افرادى سخت‌ترين تدبيرها و برنامه‌ريزى‌ها را بكار برد «شَدِيدُ الْمِحالِ» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
۱۴ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 8⃣0⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
۱۵ اسفند ۱۴۰۲