➯ @Ahadis14masuom
💢↶ سیمـای سـوره اسـراء
◽️اين سوره هفدهمین سوره قرآن است
و یکصد و یازده آيه دارد
و بنابر قول مشهور مكّى است
البتّه بعضى پنج آيه ۲۶، ۳۲، ۳۳، ۵۷ و ۷۸
را مدنى مىدانند
اين سوره به جهت كلمه اوّل آن «سبحان»
و به خاطر ماجراى معراج «اسراء»
و به سبب بازگوئی داستان بنى اسرائيل
«بنى اسرائيل» نامگذارى شده است
در اين سوره همچون ديگر سوره هاى مكّى
موضوعاتى از قبيل:
توحيد، معاد، نصايح سودمند
و مبارزه با هرگونه شرک، ظلم و انحراف
سنّتها و قوانين فردى و اجتماعى در تاريخ
تاريخچه آدم و ابليس، پيامبر اسلام و
موقعيّت آن حضرت در مكّه بيان شده است
از مسائل عمده و قابل توجّه در اين سوره
معراج پیامبر صلى الله عليه و آله است
شروع سوره با «تسبيح» خداست
و پايان آن با «حمد» و ستايش او
در روايات به تلاوت اين سوره
در شبهاى جمعه سفارش شده
و از جمله فوائد آن ديدار امام زمان
عليه السلام دانسته شده است
امام صادق عليه السلام فرمودند:
«من قرء سورة بنى اسرائيل فى كل ليلة
جمعة لم يمت حتّى يدرک القائم
و يكون من اصحابه»
↲تفسير نمونه
↲تفسير نور، جلد۵، صفحه۱۴
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاسـراء
#صفحـه۲۸۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ»
به نام خداوند بخشنده مهربان
✨سُبْحَانَ الَّذِب أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ
الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ
لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ{۱}
پاک و منزّه است آن خدائی كه بندهاش
را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى
كه اطرافش را بركت دادهايم شبانه بُرد
تا از نشانههاى خود به او نشان دهيم
همانا او شنوا و بيناست(۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ معراج مقدّسترين سفر در طول
تاريخ است، مسافرش پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله و سلم
فرودگاهش مسجدالحرام
گذرگاهش مسجد الاقصى
ميزبانش خدا
هدف آن ديدن آيات الهى
سوغاتىاش اخبار آسمانها و ملكوت
و بالا بردن سطح فهم بشر
از اين دنياى مادّى بوده است
↲در تفسير فرقان آمده است:
شب ميلاد، شب معراج، شب بعثت
شب هجرت، شب ورود به مدينه و شب
رحلت پيامبر همه شب دوشنبه بوده است
⬅️ بر اساس روايات پيامبر یک سال قبل
از هجرت پس از نماز مغرب در مسجدالحرام
از طريق مسجدالاقصى به وسیله «بُراق»
↲تفسیر نورالثقلین
به آسمانها رفت و چون بازگشت
نماز صبح را در مسجدالحرام خواند
↲بحارالانوار، جلد۱۸، صفحه۳۸۹
معراج پيامبر جسمانى و در بيدارى بوده
نه در خواب و با روح و اصل آن از
ضروريات دين و مورد اتّفاق همه
فرقههاى اسلامى است
اين آيه و آيات ۸ تا ۱۸ سوره نجم
بر اين مطلب دلالت دارد
روايات متواتر و برخى دعاها و زيارت
نامهها هم به اين مسأله اشاره دارد
و در برخى احاديث منكر آن كافر
معرّفى شده است
⬅️ خداوند حضرت آدم را از آسمان به زمين
آورد ولى حضرت رسول صلى الله عليه و آله
را از زمين به آسمان برد
↲تفسیر کشف الاسرار
پيامبر در آن شب عوالم بالا، ملكوت
آسمانها و عجائب آفرينش را ديده
↲تفسیر نورالثقلین
و با انبیاء ملاقات كردند
↲کافی، جلد ۸، صفحه ۱۲۱
و احاديث قدسى در اين سفر بر آن
حضرت وارد شده است و رهبرى و ولايت
حضرت على عليه السلام مطرح شد
در اين سفر پیامبر بهشت و جهنّم را ديد
وضعيّت بهشتيان و نعمتهايشان
و دوزخيان و عذابهايشان
از مشاهدات ديگر پيامبر بود
وقتى پيامبر داستان معراج را بيان فرمود
بعضى مردم کم ظرفيّت از دين برگشتند
↲تفسیر طبری
⬅️ اشكال و جواب:
بعضى در مورد معراج و سفر آسمانى
پيامبر صلى الله عليه و آله
سؤالها يا شبهههائی را مطرح مىكنند
از قبيل اينكه در فضاى بيرون جوّ هوا نيست
گرماى سوزان و سرماى كشنده هست
مشكل بی وزنى وجود دارد
اشعّههاى كيهانى خطرناک است
یک شب براى سير در آسمانها كوتاه است
و اگر كسى بخواهد در فضا سير كند
بايد سرعتى شبيه سرعت نور يا بيشتر
داشته باشد، براى فرار از جاذبه بايد
سرعتى معادل 40000 كيلومتر در ساعت
داشت و امثال اينها
☑️ پاسخ اجمالى شبهات اين است:
اصل معراج در قرآن و روايات متواتر آمده
↲بحارالانوار، جلد ۱۸، صفحه ۲۸۲_۴۱۰
و آنچه مهم است ايمان به اصل آن است
و ايمان به جزئيّاتش ضرورى نيست
البتّه بعضى روايات مجعول است
مثل مشاهده خدا در حال جسم بودن
و برخى قابل قبول است با توجيه و تأويل
مانند: ديدار اهل بهشت و جهنّم
و برخى هم بدون تأويل پذيرفتنى است
از طرفى معجزه بايد عقلًا محال نباشد
و چون معراج از معجزات پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله است مشمول
قواعد كلّى همه معجزات مىشود
بقیه مشكلات و شبهات نيز با توجّه
به قدرت الهى قابل حلّ است
علاوه بر آنكه امروزه كه انسان
هواپيما و قمر مصنوعى و سفينههاى
فضائی به كرات ديگر مىفرستد
پذيرفتن معراج آسان است
چنانكه قرآن جابجائی تخت بلقيس را
از كشورى به كشور ديگر در یک چشم
به هم زدن مطرح مىكند كه اين مسأله
مشكل طىّ مسافت را حلّ مىكند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① معراج لغو نيست بلكه اسرارى
قابل توجّه دارد «سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى»
② معراج اردوى خصوصى و بازديد علمى
پيامبر بود وگرنه خداوند بی مكان است
«سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى»
③ عبوديّت مقدّمه پرواز است و عروج
بی خروج از صفات رذيله ممكن نيست
«أَسْرى بِعَبْدِهِ»
④ انسان اگر هم به معراج برود
باز «عبد» است پس درباره اولياى خدا
غلوّ نكنيم «أَسْرى بِعَبْدِهِ»
⑤ عبوديّت از افتخارات پيامبر
و زمینه دريافتهاى الهى اوست «بِعَبْدِهِ»
⑥ پيامبرى كه امتّش در آينده
از فضانوردان نيز خواهند بود لازم است
به معراج و سفر آسمانى رفته باشد
«أَسْرى بِعَبْدِهِ»
⑦ براى قرب به خدا شب بهترين وقت
است «أَسْرى ... لَيْلًا»
سُرى به معناى سير و حركت شبانه است
⑧ شب معراج شب بسيار مهمى است
«لَيْلًا» نكره آمده است
⑨ اگر استعداد و شايستگى باشد
پرواز يكشبه انجام مىگيرد
«أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا»
⑩ مسجد بهترين سكوى پرواز
معنوى مؤمن است «مِنَ الْمَسْجِدِ»
⑪ مسجد بايد محور كارهاى ما باشد
«مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى»
⑫ حركتهاى مقدّس بايد از راههاى
مقدّس باشد «أَسْرى ... مِنَ الْمَسْجِدِ»
⑬ سرسبزى و بركات بايد بر محور
مسجد باشد «الْمَسْجِدِ ... بارَكْنا حَوْلَهُ»
⑭ بيت المقدّس و حوالى آن محلّ نزول
بركات آسمانى، مقّر پيامبران و فرودگاه
فرشتگان در تاريخ بوده است
«بارَكْنا حَوْلَهُ»
⑮ ظرفيّت علمى انسان از دانستنىهاى
زمين بيشتر و شگفتىهاى آسمان نيز
از زمين بيشتر است
«أَسْرى ... لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا»
⑯ هدف معراج كسب معرفت
و رشد معنوى بود «لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا»
⑰ آيات الهى آن قدر بی انتهاست
كه رسول خدا نيز توان دستيابى
به هنه آنها را ندارد «مِنْ آياتِنا»
↲سوره نجم، آیه ۱۸
⑱ خداوند به مخالفان هشدار مىدهد
كه آنان را مىبيند و سخنانشان را مىشنود
«السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ
مَوَاقِعَ الْخَطَاَ》
كسى كه از آراء مختلف استقبال كند
و نظرات متفاوت را بررسى نمايد
موارد خطا را خواهد شناخت
↲نهج البلاغه، حکمت ۱۷۳
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
«مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ
وَمَنْ أَبْصَرَ إلَيْها أعْمَتْهُ»
كسى كه به دنيا
به عنوان یک وسيله بنگرد
چشمش را بينا مىكند
و كسى كه به عنوان یک هدف نگاه كند
نابينايش خواهد كرد
↲نهج البلاغه، حکمت ۲۶۹
در همين زمينه امام باقر عليه السلام
فرموده است:
«نِعْمَ العَوْنُ الدُّنيا عَلى طَلَبِ الآخِرَةِ»
دنيا کمک خوبى است
براى رسيدن به آخرت
💠🔹رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايند:
《مَنْ كانَتْ نِيّتُهُ الدُّنيا فَرَّقَ اللَّهُ عَلَيْهِ أمْرَهُ وَجَعَلَ الفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَلَمْ يَأْتِهِ مِنَ الدُّنْيا إلّاما كَتَبَ اللَّهُ لَهُ، وَمَنْ كانَتْ نِيَّتُهُ الآخِرَةَ جَمَعَ اللَّهُ شَمْلَهُ وَجَعَل غِناهُ في قَلْبِهِ وأتَتْهُ الدُّنْيا وهِيَ راغِمَة》
كسى كه نيّتش دنيا باشد
خداوند كار او را پريشان مىسازد
فقر را در برابر او قرار مىدهد
و جز آنچه براى او مقرر شده
چيزى از دنيا به چنگ نمىآورد
و كسى كه نيتش سراى آخرت باشد
خداوند پراكندگى او را به جمعيّت
مبدل مىكند
و غنا و بی نيازى را در قلبش قرار مىدهد
دنيا تسليم او مىگردد و به سراغ او مىآيد
لذا انسان بايد در زندگى سعى كند
تا دنيا را وسيله و پل و مزرعه
براى رسيدن به آخرت قرار دهد
نه اين كه خداى نكرده دنيا هدفش باشد
و لذا رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايند:
《يا عَليُّ شَرُّ النّاسِ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ
وَشَرٌّ مِنْ ذِلکَ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيا غَيْرِهِ》
اى على بدترين مردم كسى است
كه آخرتش را به دنيايش بفروشد
و بدتر از آن كسى است
كه آخرتش را به دنياى ديگرى بفروشد
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام حسن مجتبى عليه السلام مىفرمايند:
🔹«إعْمَلْ لِدُنياكَ كأنّكَ تَعيشُ أَبَداً وَاعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأنَّكَ تَمُوتُ غَداً
🔸؛ براى دنياى خودت چنان كار كن كه گويا هميشه زندهاى، و براى آخرتت چنان كار كن كه گويا فردا مىميرى