موضوع: #پوشش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر می فرمایند: ...هُوَ(یوم الغدیر) يَوْمُ الزِّينَةِ فَمَنْ تَزَيَّنَ لِيَوْمِ الْغَدِيرِ... بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْم ... . روز عید غدیر روز زینت است، پس کسی که خود را برای روز غدیر، زینت کند (و لباس زیبا و البته مناسب عفت بپوشد) خداوند، فرشتگانی را مأمور میکند که تا سال آینده حسنات و درجات این روز را بنویسند. (إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج1، ص: 465)
در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نو و نیکوست، به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
۱. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب و آزادی سبب معاشرتهای بی بند و بار میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
۲. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
۳. رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد. و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #معنی_ولی_در_حدیث_غدیر
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر در روز غدیر فرمود: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. کسی که من مولی و رهبر او هستم، این علی (ع) مولی و رهبر اوست »
روز غدیر پیامبر اکرم ولایت امیرالمومنین را ابلاغ فرمودند.قراین و شواهدی در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد که بیان کننده این حقیقت است.
اولا: قبل از من کنت مولاه پیامبر از مردم اقرار گرفتند: الست بکم اولی من انفسکم و همه اقرار کردند که« قالوا بلی » یعنی اقرار به رهبری و سرپرستی پیامبر کردند؛ بعد این جمله فرمودند: همانطور که من مولا و رهبر شماهست ؛علی مولای شماست.
ثانیا: معطل کردن 120 هزار نفر در هوای گرم و بیعت گرفتن در 3 روز و تبریک گفتن (بخ بخ لک یاعلی) و سرودن شعر توسط شاعران بیانگر آن است که کلمه مولا به معنای ولایت است.
ثالثا: در ادامه همین خطبه جمله« ولیکم من بعدی » آمده که نشان دهنده مساله ای برای بعد از رحلت پیامبر است که این با حکومت می سازد و با دوستی نمیسازد.
رابعا: بعد از این ماجرا فردی بنام حارث مطلب را نپذیرفت و درخواست عذاب کرد که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و به هلاکت رسید وآیه سال سائل نازل شد
خداوند متعال؛ محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد.
موضوع: #اعمال_عید_غدیر
مناسبت: شب عید سعید غدیر خم
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک عید سعید غدیر خم خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت روز عید غدیر میفرماید: الیوم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً. امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم. (سوره مائده آیه 3)
روز عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ است و طبق روایات اهل البیت علیهم السلام عیدالله الاکبر و بزرگترین عید الهی است که برای این روز بزرگ اعمالی سفارش شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. روزه گرفتن؛ البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد.
2. غسل کردن (رساله مراجع مساله 644 و 646)
3. زیارت حضرت علی علیه السلام از راه نزدیک یا دور
4. خواندن دعای"ندبه"
5. چون دو مومن یکدیگر را ملاقات کنند، به یکدیگر اینگونه تبریک بگویند: الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام. و همچنین ، پوشیدن لباسهای نیکو. شاد کردن دل مومنین، گذشت از خطاهای مومنین، برآوردن حاجت آنان، اطعام اهل ایمان، شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و.. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #فضایل_ویژه_امیرالمومنین 1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
2. اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید
3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
نماز 12 رکعتی شب عید غدیر
سوال: یکی از اعمال ایام غدیر نماز عید غدیر است که 12 رکعت گفته شده این نماز چگونه خوانده شود 12 رکعت به یک سلام هست یا به کیفیت دیگری خوانده می شود؟ لطفا کیفیت نماز را بیان کنید؟
- دوازده رکعت به یک سلام و با کیفیتی مخصوص است؛ که آن را در اعمال شب عید غدیر مرحوم سید در کتاب اقبال الأعمال ذکر فرموده است و می توانید به آن کتاب شریف مراجعه نمایید. (امام خامنه ای) شماره استفتاء: 699437 تاریخ استفتاء: 1395/07/01
- در مفاتيح الجنان در اعمال شب عيد غدير، نماز دوازده رکعتي به يک سلام آمده، که در مفاتيح نوين آنرا حذف کرده ايم؛ زيرا تمام نمازهاي مستحبي دو رکعتي است، جز نماز اعرابي که چهار رکعت است. و در مورد نماز شب عيدغدير، هرگاه انجام شود، بايد هر دو رکعت به يک سلام خوانده شود. (آیت الله مکارم)
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=9&mid=253952
جماعت خواندن نماز روز عید غدیر
آیا نمازی که در روز عید غدیر وارد شده است را می شود به جماعت خواند؟
- به صورت جماعت و اقتدا کردن به امام جایز نیست. (امام خامنه ای) شماره استفتاء: 902897 تاریخ استفتاء: 1397/06/01
#عقد_اخوت
سوال: جاری کردن عقد اخوّت چه احکامی دارد ؟
- عقد اخوت در کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان در اعمال روز عید غدیر آمده است و در آنجا آمده که پس از عقد اخوت جمیع حقوق خود را جز دعا و زیارت و شفاعت ساقط کنند و عقد اخوت الزام آور نیست و تکلیف واجبی ایجاد نمی کند. و در هر حال انجام این کار در غیر روز غدیر به امید مطلوبیت اشکال ندارد. (امام خامنه ای) شماره استفتاء: 646813 تاریخ استفتاء: 1395/02/03
- شايسته است برادران مومن، در روز غدير، با يکديگر عقد اخوت و برادري به شکلي که در مفاتيح آمده، جاري کنند که بعد از آن سزاوار است برخي امور را رعايت نمايند: 1- براي يکديگر دعا کنند. 2- در زيارت ها بجاي ديگري نيز زيارت کنند. 3- در آخرت يکديگر را شفاعت کنند. (آیت الله مکارم)
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259928
آیا عقد اخوت فقط در روز عید غدیر باید صورت گیرد
- انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست هرچند اولی و احوط است. (امام خامنه ای) شماره استفتاء: 927899 تاریخ استفتاء: 1397/09/08
- عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به قصد رجاء مانعی ندارد. (آیت الله مکارم)
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259930
#عقد_اخوت_برای_بانوان
سوال: آيا خانمها هم مىتوانند مانند آقايان عقد اخوّت بخوانند؟
- عهد اخوت مخصوص مردان می باشد و نسبت به زنان مشروعیت آن ثابت نیست. (امام خامنه ای) شماره استفتاء: 481942 تاریخ استفتاء: 1393/07/20
- زنان نیز مى توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند. (آیت الله مکارم)
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259929
موضوع: #عقد_اخوت
مناسبت: عید سعید غدیر خم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید غدیر از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یا علیُّ أنتَ أخی وَ أنا أخوکَ، أنا المُصطَفی للنُّبُوَّة وَ أنتَ المُجتَبی لِلإمامَةِ... . ای علی! تو برادر من، و من برادر توام، من برای نبوت انتخاب شده ام، و تو برای امامت... ( امالی شیخ صدوق ص۲۹۵ و وسائل الشیعة، ج27، ص: 188حدیث33563)
یکی از اعمالی که در روز عید غدیر توصیه شده عقد اخوت است و نقل شده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز بین اصحاب خود عقد اخوت و برادری برقرار کردند. به همین مناسبت چند نکته درباره عقد اخوت عرض میکنم:
۱. با خواندن عقد اخوت دو نفر برادر معنوی یکدیگر خواهند شد و مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. که در واقع این دو شخص متعهد میشوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند همدیگر را شفاعت کنند.
۲. این عقد باعث محرمیت و ارث بین دو طرف نمی شود. بنابراین این افراد از هم ارث نمیبرند و هیچ گونه رابطه محرمیت میان آنها نمیشود. و تنها عقدی که موجب محرم شدن است عقد ازدواج است و عقدی دیگر که باعث محرمیت شود به نام خواهر برادری یا غیر آن نداریم .
۳. لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند و می توانید برای چگونگی آن به مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر ،مراجعه فرمایید. (اجوبه س 1463و 1464؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید،ج3،س 611 ؛ توضیح المسائل مراجع ،ج2،سؤال2443. مفاتیحالجنان و مفاتیح نوین، آدابعید غدیر)
خداوند متعال اتحاد و یکدلی را بین همه مسلمانان بیشتر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #فضایل_ویژه_امیرالمومنین2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر (صلی الله علیه و آله )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی(علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم النار و الجنة» مىباشد،عدهاى آن را چنین معنى کرده اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عدهاى گفته اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده اى را به آتش مى فرستد و عده اى را به بهشت داخل مى نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ایام عید بزرگ غدیر در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتِ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... . اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مىگردد. ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص237)
دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده،چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجامدهد باز هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #معنی_کلمه_مولا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نیستم؟گفتند: آری!فرمود: کسی که من مولی و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علی (علیه السلام ) مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست »
جمله قبل یعنی(أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ) نشان میدهد معنی -ولی-سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه مولا نیز همان معنا رامیدهد.
قراین دیگر که نشان میدهد کلمه((مولا و ولی) به معنای دوست نیست:
1. هوای گرم غدیر:دوستی مطلب جدیدی نبود.
2. سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد.
3. تبریک گفتن(بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد.
4. شعر سرودن شعرا در غدیر
5. اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند.
6. کلمه - من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد.
7. کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وخلیفتی- امامکم
8. دستور به اطاعت از او: أَطیعُوهُ.
9. داستان درخواست نزول عذاب حارث و خوردن سنگی بر او از آسمان.
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
موضوع: #احکام_مسجد
مناسبت: روز جهانی مسجد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ. کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند. (وسائل الشیعه، ج5 ، ص200 )
به مناسبت روز جهانی مسجد چند نکته کوتاه درباره احکام مسجد اشاره می شود:
1. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست. (سایت لیدر، احکام مسجد ؛ سایت مکارم استفتائات وقف، مسجد ؛ توضیح المسائل فاضل م2193 ؛ استفتائات بهجت ج2 س 1807)
2. ورزش کردن و انجام تمرین های ورزشی در مسجد بلکه هر کاری که که با شأن و منزلت مسجد ناسازگار است و عرفاً هتک حرمت مسجد به حساب میآید، باید پرهیز شود. (امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س393؛ بهجت، استفتائات، ج2، س1806؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س898؛ مکارم، سایت، استفتائات، احکام مساجد؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م1089)
3. اجاره دادن قسمتی از مسجد جایز نیست مثلا اگر زیر زمین مسجد جزء مسجد است نمی توان برای آشپزخانه یا کار دیگری اجاره داده شود. (صافی، جامع الاحکام، ج1، س931؛ فاضل، جامع المسائل، ج2، س61؛ مکارم، استفتائات، ج1، س170 و ج3، س200؛ امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س417)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد.
خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #رابطه_مودت_و_اطاعت_از_اهل_بیت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ:اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد(آیه 31 آل عمران)
«مودت» به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی می گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت میگویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهلبیت علیهمالسلامباشد.کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آنها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آنها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق (علیهالسلام) میفرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی میکند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش میکردی.زیرا محبّ، فرماندار محبوب است (تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر میگوید: امام باقر(علیهالسلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع میکند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته میشوند.
جابر می گوید عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمییابیم».
حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی(علیهالسلام) را دوست دارم و ولایت او را میپذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی میکند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایدهای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کس قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آنها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاکدامنی و پارسایی به دوستی ما نمیرسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #موسیقی
مناسبت: ولادت حضرت موسی الکاظم علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام کاظم علیه السلام در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: بَيْتُ الْغِنَاءِ لَا تُؤْمَنُ فِيهِ الْفَجِيعَةُ وَ لَا تُجَابُ فِيهِ الدَّعْوَةُ وَ لَا يَدْخُلُهُ الْمَلَكُ. خانه ای که در آن غنا و موسیقی (حرام) باشد از بلای ناگهانی در امان نیست و در آن خانه دعا مستجاب نمی شود و ملائکه بر آن خانه وارد نمی شوند. (الکافی(-ط الاسلامیه) ج6 ص:433)
چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل کند و به سمت بی بندباری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی صداها حرام است.
2. به نظر اکثر مراجع صدایی که از دستگاههای موسیقی نواخته می شود یا آواز آوزه خوان در صورتی که عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی یا آوازی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت میباشد حرام است، هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد. اما اگر شک دارد، گوش کردن آن مانعی ندارد.
3. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا و سیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست. بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #آثار_محبت_اهل_بیت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث! دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و بازخواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461)
2. قبولی کارهای نیک
اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد(بصائر الدرجات، ص 364. )
و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168)
3. آمرزش گناهان
عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث میشود که گناهان و پلیدیها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیهالسّلام) میفرمایند: محبت اهل بیت گناهان را میریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان میریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ )
4. شفاعت گنهکاران
امام ( علیه السلام ) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت میکنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات میدهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵)
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #عصبانیت
مناسبت: ولادت حضرت موسی الکاظم علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک به مناسبت ولادت امام کاظم علیه السلام، حضرتش در روایتی می فرماید: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَخِیکَ وَ أَبْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَیَاءِ. ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود. (وسائل الشیعة، ج12، ص: 146)
یکی از عواملی که حرمتها را میان خانواده و اجتماع از بین می برد عصبانیت است و سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اگر کسی در حال خشم و عصبانیت خسارتی به اموال دیگران وارد کند یا نذر یا عهد یا قسمی بخورد چه وظیفه ای دارد؟
1. اگر کسی در حال عصبانیت به مال دیگران خسارت وارد کند یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود مثلا بدنش سرخ شود باید خسارت و دیه را جبران کند و بدهکار است ، و در صورت توانایی باید فورا بدهی خودش را پرداخت کند؛ هر چند عصبانیتش به حدی بوده که متوجه نشده است.
2. اگر کسی در حال عصبانیت قسم یا عهدی یا نذری کند چنانچه عصبانیت او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است؛ چنین عهد یا قسمی هر چند شرایط دیگر قسم را دارا باشد اعتباری ندارد.
خداوند به حق باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام توفیق کنترل خشم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
موضوع: #نقش_امام_کاظم_در_پیشبرد_شیعه
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام
امام کاظم ( علیه السلام ) با رزوشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود:
1. نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم (علیه السلام ) به بعد ائمه اطهار ( علیهم السلام ) وارد عرصه سیاست میشوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار میدهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند.
2. سازمان وکالت، مجموعهاى متشکل از امامان معصوم (علیهم السلام) و عدهاى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل میشد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
3. بنیانگذاری دهه اول محرم :طبق فرموده امام رضا (علیه السلام) اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند
4. تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی: از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… میباشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
یک روز هارون، به امام هفتم (علیه السلام) عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام) فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام ( علیه السلام) فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم و عصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمیماند» ؟!.امام کاظم ( علیه السلام ) فرمود: «میدانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب (ع) ۳۲۰:۴)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #شرط_بندی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت است که میفرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... . از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) میشود، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)
چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است مثل اینکه شرط شود هر کس ببازد باید پول سالن ورزشی را حساب کند و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #اثبات_علم_غیب_امام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میدانند(آیه 59 انعام)
2-طبق برخی آیات پیامبر(ص) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف)
3-برخی آیات می گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا می گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها علم میدهد(آیه 27 جن)،منظور علم غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست نه ذاتی که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #ازدواج
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. مضمون آیه شریفه این است که می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند آگاه و دارای رحمت بی منتهاست. (سوره نور 32)
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و گوینده کلمه لا اله الا الله و تربیت فرزند صالح است.و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیاید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. البته چنانچه جنینی حتی از راه حرام بسته شود باز هم سقطش حرام است و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند.
3. به نظر اکثر مراجع اگر کاری سبب جلوگیری دائمی از بارداری شود حرام است حتی اگر کاری که سبب جلوگیری موقت از بارداری میشود در صورتی که مستلزم نگاه یا لمس حرام بشود باز هم گناه و معصیت است. اجوبه الاستفتاآت،سوال1266؛مسائل جدید ج1ص193و194و195ج4ص237و138؛بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4، مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379، مسائلجدیدج1.ص193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #شاهد_بودن_معصومین_بر_اعمال
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در قرآن می فرماید:یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)
«شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید.
در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(ع) فرمود: « روز پنجشنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(ع) عرضه میشود». (بحار، ج23، ص 345)
در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)
در توقیعی از حضرت مهدی(ع) آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستیهای عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمیماند».(بحار،ج53، ص 175)
خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد