eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: وذكّر فانّ الذّكری تنفع المؤمنین؛و موعظه كن كه به مؤمنین سود می‌رساند؛(سوره ذاریات، ایه 55) ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است: 1-قرآن: و من اعرض عن ذكری؛و هر آن كه از ذكر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124) 2-رسول: قد انزل الله الیكم ذكراً.رسولاً یتلوا علیكم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد كه بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11) 3-نماز: ولذكر الله اكبر؛و به تحقیق كه ذكر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنكبوت، ایه 45) 4-یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد كردن به زبان( فاذكروا الله كذكركم آباءكم؛پس خداوند را یاد كنید، همچنان كه از پدرانتان یاد می‌كنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد كردن در دل:( ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد كردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: فاذكرونی اذكركم؛پس از من پیروی كنید، تا من نیز به شما پاداش دهم ؛ (سوره بقره، ایه 152) خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: مناسبت: شب شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ. سلام کردن يكي از نشانه هاي تواضع است. (تحف العقول، النص، ص: 487) امروز قصد داریم چند نکته راجع به احکام شرعی سلام کردن عرض کنیم: 1. شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام فوری است یعنی شنونده سلام باید بلافاصله پاسخ سلام را بدهد ولو در نماز باشد؛ هر چند سلام کننده بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد. و همچنین اگر سخنران یا قاری یا مداح به مخاطبین سلام کند، واجب است حداقل یک نفر جواب سلام را بدهد. (عروه الوثقی مبطلات نماز م 37، توضیح المسائل مراجع 1141و1138) 2. انسان در حالت معمولی باید طوری جواب سلام را بدهد که سلام کننده، جواب سلام را بشنود و نمی تواند جواب سلام را با اشاره سر یا دست بدهد، لذا اگر انسان مثلا در حال مکالمه با تلفن همراه هست، چنانچه در همین حال کسی به انسان سلام کند، شرعا واجب است در بین مکالمه جواب سلام را به گونه ای که سلام کننده بشنود، جواب بدهد. (عروه الوثقی، مبطلات نماز، م 26و توضیح المسائل مراجع م 1139) 3. اگر کسی از روی استهزا و تمسخر و شوخی سلام کند، جواب سلامش واجب نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1144) خداوند متعال همه ما را عامل به دستورات دینی قرار بدهد هدیه محضر امام عسکری علیه السلام صلواتی بر محمد و ال محمد. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: «فیِ جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ• عَنِ الْمُجْرِمِینَ• مَا سَلَککمُ‌ْ فیِ سَقَرَ• قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ»«آنها در باغهای بهشتند و از مجرمان سؤال می‌کنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم».(آیات 40-43 مدثر) عواملی در ترک نماز وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم: 1-گناهان: .در دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد(ع) به بررسی عوامل بی رغبتی نسبت به نماز و مناجات پرداخته و به خداوند عرض می کند:"خدایا چه شده است که هرگاه با خود می گویم که آماده نماز شوم و مناجاتی با تو داشته باشم،کسالت را در هنگام نماز بر من مسلط می نمایی؟و لذت مناجات را از من سلب می کنی... شاید به جرم و گناهم مرا مجازات نموده ای؟( بحار، ج 14، ص 310) 2-عدم شناخت و بی مهری به خداوند:خدا به حضرت موسی(ع) فرمود: اگر ببینی آنان را که درون شب برای من نماز می خوانند گویا من درپیش چشمان آنانم و با من به گفتگو نشسته اند... ای فرزند عمران،خطا می کند و دروغ می گوید آن کس که می پندارد مرا دوست دارد اما همینکه شب فرا می رسد می خوابد.آیا هر محبی سخن گفتن در خلوت با محبوب خود را دوست نمی دارد(بحار،ج87.،ص139) 3-دوستان بد:یکی از عوامل اصلی در ترک نماز دوستان بد هستند،چون دوست بر عقادی دوست اثر فراوانی دارد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: افراد تابع عقیده دوست خود هستند، پس مواظب باشید که با چه کسی دوست می شوید".( مستدرک؛ ج 2،ص 63) 4- عدم شناخت درست از آثار سبک شمردن يا ترك نماز: اگر افراد به اهميت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دين و بازدارنده از فحشا و منکرات است و سستي در انجام نماز چه پيامدهايي دارد، قطعاً سستي نخواهند کرد. خداوند ما را جزء نماز گزارن واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
یکشنبه 4/8/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه اسلام از حضرتش نسبت به مسئله تقلید روایت شده که فرموده اند: بر مردم لازم است که در بین فقهاء از کسی که پرهیزکار بوده و با هوای نفس مبارزه می‌کند و مطیع دستورات پروردگار است، تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131) یکی از مسائلی که ذهن برخی را به خود مشغول کرده است روش صحیح انتخاب مرجع تقلید است؛ اینکه بین مراجع کدام عالمتر و شایسته تر برای تقلید است؛ که به صورت خلاصه به دو روش انتخاب مرجع اعلم اشاره می شود: 1. اینکه دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند، اعلم بودن (شایستگی برای تقلید) کسی را تصدیق کنند. 2. (مسیر دوم که شاید بیشترین کاربرد را بین روشها در انتخاب مرجع تقلید داشته باشد حصول اطمینان به اعلمیت مرجعی بین مراجع تقلید است) اینکه عده ای از اهل علم و طلاب علوم دینی، فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و شخص مکلف از گفته آنها اطمینان حاصل کند. حتی به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از این راه ها برای انسان حتی گمان یا احتمال هم حاصل شود باز هم باید از همان کسی که گمان یا احتمال به اعلمیتش پیدا کرده است تقلید شود. (1) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: 1- (اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. توضیح المسائل جامع، مساله 12) (رساله مراجع، مساله 3 و 4) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام امام عسکری(علیه السلام) از شیعیان می خواهد که : «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ: از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستى‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید(تحف العقول، ص 520 ) از مهمترین انتظارات امامان مخصوصاً امام عسکرى(ع) از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند این‏ها شیعیان على(ع) و امامان معصوم هستند. برخی از انتظارات امام عسکری از شیعیانش عبارتند از: 1- اندیشه و تفکر: اساس تمام پیشرفتهاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است. قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقّت و تفقه بیان نموده است در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر نموده، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است. در این زمینه امام عسکری فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است(بحار، ج 8، ص 115) 2- حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان‏ : رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگویى وجدان اخلاقى است.لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادى داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى، و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آنهایى هم که مسئولیت‏ هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند. 3- استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت‏ : انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند، و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا نماید(کمال الدین، ج 2، ص 384) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: و سلام ‌علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت أمیرالمومنین علیه ‌السلام‌ روایت شده که می فرمایند: مَنْ أحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أعَانَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ مَعَنَا أعْدَاءَنَا بِیَدِهِ فَهُوَ مَعَنَا... . هرکس ما را قلبا دوست داشته باشد و با زبانش ما را یاری نماید و با دشمنان ما مبارزه نماید، او با ما خواهد بود. (الخصال، شیخ صدوق ص 629) امروز قصد داریم نکاتی در باب تولی و تبری که از فروع دین است بیان کنیم: 1. تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید با اهل ایمان‌ دوستی ‌کند و از اهل باطل بیزاری بجوید که بالاترین مرحله این دو، دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام است و بیزاری جستن از سران شرک و کفر و دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد. 2. نکته ‌ای که باید به آن توجه کنیم این است تولی و تبری راه های صحیحی دارد مانند مداحی و ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و نمی‌توان به این بهانه برخی از محرمات را مرتکب شد مثل برگزاری مجلس مختلط یا مشتمل بر رقص و آهنگ های حرام و به زبان آوردن کلمات رکیک و مستهجن. (استفتائات مکارم ج1 س 1625 جامع الاحکام ج 2 س 1581) 3. تبری جستن از دشمنان اهل بیت به این معنی نیست که با تمام مخالفان فکر و عقیده خود بجنگیم یا به آنان فحش و ناسزا بگوئیم و البته وحدت‌، دست برداشتن از عقاید نیست بلکه وحدت به معنای توجه به مشترکات و پرهیز از تفرقه (که پسندیده دشمنان اسلام است) ‏است.‌‏ (رساله نوین ج4ص 197) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد وآل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در آیه 108 سوره انعام سب و دشنام به دشمنان را جایز ندانسته و فرموده است: و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله؛ و کسانی که غیر خدا را می‌خوانند، دشنام مدهید. امام صادق علیه السلام در تبیین علل و چرایی نهی خداوند از دشنام به دشمنان فرموده است: از دشنام به دشمنان خدا بپرهیزید، زیرا آنان به خداوند دشنام خواهند داد. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 238) در روایتی دیگر آمده است: مراد از «سب‌الله»، سب ولی خدا است. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 237) پس مومنان برای اینکه معصومین علیهم السلام مورد سب و دشنام قرار نگیرند، باید از دشنام به دشمنان و مقدسات آنان اجتناب کنند. طبق قرآن مهم‌ترین کسانی که اهل دشنام و فحش هستند عبارتند از: الف) بی‌خردان و سفیهان: و اذا خاطبهم الجاهلون (فرقان، آیه 63) ب)دشمنان پیامبر (قلم، آیات 4 و 13)؛ ج)بدمستان از ثروت (مؤمنون، آیات 66 و 67)؛ د) مشرکان (انعام، آیه 108)؛ ه) یهودیان (نساء، آیه64) و... خداوند از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواسته تا از اهل دشنام و فحش، اجتناب کرده و دوری کند( ولا تطع... هماز مشاء بنمیم... عتل بعد ذلک زنیم؛ اطاعت مکن... کسی را که بسیار عیبجویی و به سخن‌چینی آمد و شد می‌کند،... علاوه بر اینها کینه‌توز و پرخور و خشن و بدنام است! (قلم، آیات 10 و 11 و 13) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
دوشنبه 5/8/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: مَن حَافَظَ عَلَى الجَمَاعَة حِيثُمَا كَانَ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ كَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع. کسی ‌که ‌هر‌ جا که هست محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد (اثر معنوی اش آن است) مانند برق، سریع و نورانی ‌از‌ پل‌ صراط‌‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال،343) امروز مسئله ای راجع به نماز جماعت بیان می شود: نمازگزاران گرامی! در توضیح المسائل برای صحیح بودن ‌نماز ‌جماعت شرایطی بیان شده؛ از جمله اتصال، نبود حائل و جلوتر نبودن ماموم از امام جماعت و ... یکی از این شرایط نبودن فاصله زیاد بین مامومین است، که منجر به قطع اتصال می شود. یکی از تذکراتی که قبل از شیوع این بیماری معمولا در نمازهای جماعت داده می شد به هم پیوستگی صوف نماز جماعت بود به نحوی که هیچ جای خالی در صفوف نباشد که از آداب و مستحبات نماز جماعت است؛ لکن در وضعیت فعلی به هدف پیشگیری از شیوع بیماری و حفظ جان مسلمین (که واجب است) موقتا به این ادب عمل نمی شود و صفوف با فاصله ای که ملاحظه می فرمایید تنظیم می شود، البته باید دقت داشته باشیم که فاصله از مقدار حداکثری نیز نباید تجاوز کند تا اتصال شرعی صفوف حفظ شود که به فتوای بسیاری از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای این فاصله تا حدود یک متر اشکالی ندارد. (1) بزرگواران دقت بفرمایند همین مدل که در حرم مطهر رضوی در نمازهای جماعت در مقدار فاصله اجرا می شود را می توانید در مساجد و اماکن دیگر نیز اجرا عملی کنید که هم رعایت پروتکلها باشد و هم از فیض جماعت محروم نشویم. در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران گرامی می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- (رهبری، استفتاء شخصی، سوالات سامانه جامع، نماز، سوال شماره 1135490 ؛ رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ»بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲) وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم: اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی. ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر ( علیه السلام ) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند. ثالثا امام عصر (علیه السلام) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏کند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: کسى که شرایط ازدواج مجردى را فراهم نماید از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به او نظر لطف مى‏ کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45) فردا در تقویم، به عنوان سالروز ازدواج پیامبر اکرم ص و حضرت خدیجه سلام الله علیها ثبت شده است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج بیان می شود: 1. مراجع عظام تقلید فرموده اند یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد (پس کسانی که شرایط را دارند به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند). (1) 2. خواستگاری کردن و درخواست ازدواج با زنی که در شرف طلاق است ولی هنوز طلاق اجراء نشده است حرام است چراکه شوهردار محسوب می شود؛ و در حرام بودن فرقی ندارد که خواستگار به صورت صریح به این خانم درخواستش را مطرح کند یا با کنایه مطرح کند. نسبت به حکم خواستگاری کردن از خانمی که در حال سپری کردن عده است، حکمش به تفاوت اقسام عده متفاوت است که عزیزان این قسمت را چنانچه مورد سوال است، پیگیری فرمایند. (2) 3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است مثلا ازدواج با زنی که در حال سپری کردن عده می باشد، فرقی ندارد عده طلاق باشد یا عده وفات یا عده دیگری، ازدواج کردن حرام است و در برخی از موارد چنانچه زن و مرد در عده ازدواج کنند، به یکدیگر حرام ابدی شده و هیچگاه نمی توانند با یکدیکر ازدواج کنند. نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال انشالله موانع ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13) 2- (منهاج الصالحین ج3 م199 ؛ سایت مکارم، استفتائات ازدواج و طلاق، احکام عده، عده عقد موقت؛ سایت زنجانی، استفتائات س1048) 3- (رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْكُمْ اللَّهُ: اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی كنید، تا خدا شما را دوست بدارد) آیه 31 آل عمران) به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی «مودت» می‌گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت می‌گویند. ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است كه شخص مدعی، پیرو اهل‌بیت(علیهم‌السلام) باشد. كسی كه ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آن‌ها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آن‌ها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او كاسته خواهد شد. امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید:كسی كه خدا را معصیت و نافرمانی می‌كند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش می‌كردی.زیرا محبّ، فرماندار محبوب است(تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 ) جابر می‌گوید: امام باقر(علیه‌السلام) به من فرمود: آیا كسی كه ادعای تشیع می‌كند، همین كه بگوید ما را دوست دارد، كافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان كه تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذكر خدا و روزه و نماز و نیكی به والدین و... شناخته می‌شوند. جابر ‌ عرض كردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز كسی را به این صفت نمی‌یابیم». حضرت فرمود: ... آیا برای كسی كافی است بگوید: من علی(علیه‌السلام) را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل كوتاهی می‌كند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نكند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایده‌ای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ كسی قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آن‌ها است. كسی كه مطیع خدا باشد، دوست ما و كسی كه از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. كسی جز با عمل و پاك‌دامنی و پارسایی به دوستی ما نمی‌رسد.(بحار، ج ۱۵، ص141) خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 6/8/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام‎علیکم بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم. از پيامبر گرامي اسلام‎صلی‎الله‎علیه‎وآله وسلم روايت شده است كه:‏ اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزءاً، اَفضَلُها جُزءاً طَلَبُ الحَلالِ. عبادت ‏هفتاد ‏قسم دارد ‏که ‏بالاترين‏ و ‏بزرگترين‏ قسم آن‏کسب درآمد ‏حلال ‏است. (وسائل‎الشيعه،‎ج17،‎ص21) اما مسئله؛ برای کسب درآمد حلال در شرع مقدس راههایی بیان شده است، یکی از آنها دادن سرمایه به شخص دیگر و دریافت سود با قرارداد وكالت است قرارداد وکالت به چند روش امكان دارد از جمله اينكه: صاحب سرمایه به طرف مقابلش بگوید: سرمايه ام را در اختيار شما قرار مي دهم، و شما با آن سرمايه به مدت (مثلا) يك سال كار سود آور حلال مانند خريد وفروش انجام دهيد و سود آن به شكلي كه در قرارداد ذكر مي شود تقسيم شود البته مشروط بر اینکه مبلغي را علي الحساب ماهيانه به صاحب سرمايه داده و پس از اتمام قرارداد طبق شرايط گفته شده عمل شود يا با يكديگر مصالحه كنند. مثلا ده مليون در اختيار كسي براي كار شرعي قرار داده مي شود با اين شرط كه بخش معيني از سود بدست آمده به صاحب سرمايه داده شود و قرار مي شود كه وكيل‎ماهيانه‎200‎هزار‎تومان‎به‎عنوان‎علي الحساب به صاحب سرمايه بدهد و در پايان قراداد ‎صاحب‎ سرمايه ‎با ‎وكيل‎ مي‎توانند ‎طبق‎ توافق ‎اوليه، درآمد واقعي را تقسيم ‎كنند‎و ‎يا‎ اينكه ‎با يكديگر ‎مصالحه‎ نمايند. (1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال به همه ما توفيق روزي حلال عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- (اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ (بقره:44 )؛ آيا مردم را به نيكى فرمان مى‏دهيد و خود را [در ارتباط با نيكى‏] فراموش مى‏كنيد؟ در حالى كه كتاب را مى‏خوانيد. آيا [به وضع زيان‏بار و خطرناك خود] نمى‏انديشيد؟ برای تبلیغ شیعه روشهایی وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم: تبلیغ دین با عمل و اخلاق عملی :خداوندمی فرماید: نزد خدا سخت منفور است چيزى را بگوييد كه عمل نمى‏كنيد. (صف:3 )؛ » در این آیه ،خدا افرادی را که دیگران را دعوت به نیکی می کنند اما خود پایبند به خوبی ها نیستند، سخت مذمت کرده است. اهل بیت (ع) نیز در دعوت عملی به اسلام و تاثیر آن می فرمایند: « کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم :بدون زبان خویش دعوت کننده مردم به نیکی باشید تا از شما سعی وکوشش (در انجام کارهای خیر) و صدق گفتار و پرهیز کاری را ببینند که این دعوت و تبلیغ است.( کافی، ج2، ص 83) 2-معرفی الگوه ها و اسوه های الهی: قرآن در معرفی این روش می فرماید: لَّقَدْ كاَنَ لَكُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب: 21)؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود. قرآن در این آیه، زندگی پیامبر اسلام را برای دیگر مسلمانان الگو می داند. چون انسان فطرتا طالب کمال است و عشق و علاقه به تکامل دارد، به محض شناخت الگوهای کامل و مجسمه های فضایل و کمالات، به دنبال آن ها گام برمی دارد و سعی می کند خود را با آن ها تطبیق نماید. 3-دعوت با استدلال عقلی وموعظه نیکو :«ادْعُ إِلىَ‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالحْكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحْسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (نحل: 125)؛ با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن.‏» در این آیه شریفه به سه روش تبلیغ اشاره شده است یکی استدلال عقلی که از آن به حکمت تعبیر شده است دیگری موعظه حسنه که به بعد عاطفی انسان توجه دارد و سوم با مناظره نیکو به سوی خدا دعوت نمایید. 4-بیان زیبایی های کلام اهل بیت(ع): یکی از راههای تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ از این جهت امام رضا(ع) فرمودند:(لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.)(بحار،ج2،ص30)؛چون علوم اهل بیت به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد. خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 6/8/1399 مغرب و عشاء موضوع: سلام‎علیکم.‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎از حضرت‎رضا علیه السلام روایت‌است که می فرمایند : مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِيَارَتِي اسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ؛کسی‌که‎برای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده می‎شود. عیون اخبار الرضا ج1ص 285 دو نكته شرعی درباره نماز مسافر: 1-مسافري‌که ‌نمازش ‌شکسته ‌است‌ اگر ‌تصميم ‌قطعي ‌داشته ‌باشد ‌كه ‌حداقل 10روز كامل در شهر يا روستاي محل اقامت بماند بايد نمازش را کامل بخواند. 2-كيفيت محاسبه‌ ده ‌روز ‌كامل بنابه نظر امام خامنه ای حفظه الله ‌به‌اين‌صورت‌است‌كه‌اگر‌کسی در ساعتی از شب تا قبل از طلوع خورشید به محل اقامت (مثلا مشهد) برسد 10روز وی غروب آفتاب روز دهم ‌به‌پایان‌می‌رسد هر چند دويست و چهل ساعت نماند، ولی اگر بعد از طلوع خورشید و دربین روز وارد شهر يا‎روستاي‎محل‎اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) باید 240 ساعت در مقصد بماند یعنی اتمام 10 روز‌اقامت‌وی‌روز‌يازدهم و همان ساعت ورودش است، به عنوان مثال شخصي ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام مي‌شود ‌ولي ‌اگر بين ‌روز ‌مثلا ‌ساعت ‌9 صبح ‌وارد ‌مشهد شده باشد، براي‌كامل‌خواندن نماز بايد قصدماندن تا ساعت 9 روز يازدهم را داشته باشد. (1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال سفر مسافرين سلام ‌بويژه ‌زائرين ‌حضرت‌رضا‌ را ‌بي‌‌خطر ‌فرمايد ‌به ‌بركت‌ صلوات‌ برمحمد‌و‌آل‌محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَر: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد(آیه 45 عنکبوت) کوتاهی در نماز را میتوان با عللی از بین برد که برخی از علتها را خدمت شما عرض می کنیم: 1-شناخت بیشتر نسبت به نماز:پیامبر(ص) می فرماید: « اگر بداني نماز چيست و با چه كسي نجوي و گفتگو مي كني خسته نمي شود و نمار را به اتمام نمي بري »( بحار ، ج‏74 ، ص 80 ) 2-ترک دوستی و حب دنیا: حضرت مسیح(ع) می فرماید: دنيا پرست از عبادت و انس با خدا لذت ني برد در حاليكه حب مال در دل او است »-( بحارالأنوار، ج14، ص309) چرا كه «حب الدنيا رأس كل خطيئه»است. از علاقه قلبي به دنيا و متعلقات دنياست كه حتي در نماز هم، تمام توجه محب دنيا به سمت دنياست و هيچ لذتي از نماز نمي برد و كم كم كاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترك كند و به خسران ابدي گرفتار شود. 3-ترک گناهان: وقتي انسان، آلوده به گناه مي‌شود، يا اصلا به سمت نماز و نيايش با خدا نمي رود و يا از نماز و عبادت خويش حظ و بهره اي نخواهد برد 4-ترک دوستان و محیط بد: انسان بطور طبیعی تحت تاثیر محیط ودوستان است و بخاطر قاعده شباهت سازی شبیه محیط و دوستانش میشود و با ترک محیط و دوستن بد و رفت و آمد با اهل نماز به سمت نماز می رود. خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 7/8/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امروز قصد داریم دو نکته مهم درباره احکام شرعی مربوط به کارگر و کارفرما بیان کنیم: 1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی را شرط کنند. (1) 2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- (عروه الوثقی، کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره ؛ تحریر الوسیله، الاجاره م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م383) 2- (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 ؛ تحریر الوسیله، الاجاره، م27 ؛ منهاج الصالحین ج2 م456) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—با تسلیت ایام سوگواری علمای اخلاق به دنبال بحث توبه بحث ماندگاری توبه را هم مطرح نموده اند. کسانی که به توبه دست یافته اند نگران هستند که مبادا باز به گناه برگردند. برای ماندگاری توبه چند راهکار را خدمت شما عرض می کنیم: 1-دوری از عوامل گناه: مهمترین راه ،دوری انسان از عوامل ومقدماتی است که او را به گناه تشویق می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود : هرکس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است ( بحار،ج۶ ،ص ۲۱).اگر کسی می خواهد توبه اش واقعی باشد باید دوستان و جلساتش را عوض بکند. 2-رفتن به جلسات موعظه: انسان نیاز به موعظه دارد و باید معلم اخلاقی داشته باشد؛در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. سیره بزرگان و علما نیز همیشه بر این بوده است که بیش از آنکه موعظه کنند به تأسی از رسول گرامی(ص) که به جبرئیل فرمود «عظنی یا جبرئیل» خود را در معرض موعظه‌ اهل معنا قرار می‌دادند(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص471) 3-مشارطه و مراقبه: براى استمرار توبه، برنامه زمان‏بندى شده براى مبارزه با گناه لازم است. این برنامه باید در ابتدا سبک و قابل اجرا و به تدریج جدى‏تر و سنگین‏تر باشد.- براى پایبندى به استمرار توبه، بازخواست از نفس و تعیین جریمه و اداى آن مثل دادن صدقه یا گرفتن روزه مؤثر است. 4-بداند شاهدانی او را میبینند: طبق قرآن، خدا،پیامبر،ائمه،ملائکه، زمان و مکان شاهدان اعمال ما هستند و اگر فرد بداند چه کسانی او را موقع گناه می بینند، مطمئنا از گناه جلوگیری میکند. فردی به امام حسین (ع) گفت که من در برابر گناه نمی توانم مقاومت کنم . پایداری بر توبه چگونه است؟ امام فرمود :اگر می خواهی گناه بکنی، جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند.( بحار، ج 78، ص 126) خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: دو نكته كوتاه درباره تيمم: 1- تيمم بر سنگ،خاك،ريگ وكلوخ صحيح است و تيمم بر خاك از بقيه بهتر است. (1) 2-كيفيت تيمم: ابتدا نيت كند و دستها را به زمين بزند و به نظر اكثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمين كافي نيست و سپس از جايي كه مو روئيده با تمام‎دو‎كف دست پيشاني و همچنين دو طرف پيشاني و روي ابروها را(بنابراحتياط) مسح كند. و سپس با كف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس باكف دست‎ راست‎ تمام‎ پشت دست چپ مسح شود. (2) عزیزان توجه داشته باشند برخی از مسائل را مکلف تا از نزدیک مشاهده نکند ممکن است جزئیاتی از آن برایش پوشیده بماند که روش تیمم صحیح از آن موارد است به هدف تامین این مهم و همچنین امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: 1- (توضیح المسائل م6842) 2- (رساله‌ مراجع ‌م‎700 ‎الی707 مخالف: صافي ‎و ‎اقاي ‎گلپايگاني ‎تمام‎ كف‎ دست‎ چپ‎ را‎ بر ‎تمام ‎پشت‎ دست راست) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره توبه کنندگان می فرماید: « الاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ « مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشندة مهربان است.»(آیه 5 نور) برای توبه ،شرایطی لازم است که برخی از شرایط: شرط اصلی و برخی از آنها شرط کمال است که در حدیثی از قول امام علی(ع) نقل شده است که فرمود: «شخصى در حضور امام علیه السّلام بدون توجه لازم گفت: استغفر اللَّه، امام فرمود مادرت بر تو بگرید، مى‏ دانى معناى استغفار چیست؟ استغفار درجه والا مقامان است، و داراى شش معنا است، اوّل- پشیمانى از آنچه گذشت، دوّم- تصمیم به عدم بازگشت، سوم- پرداختن حقوق مردم‏ چنانكه خدا را پاك دیدار كنى كه چیزى بر عهده تو نباشد، چهارم- تمام واجب‏هاى ضایع ساخته را به جا آورى، پنجم- گوشتى كه از حرام بر اندامت روییده، با اندوه فراوان آب كنى، چنانكه پوست به استخوان چسبیده گوشت تازه بروید، ششم- رنج طاعت را به تن بچشانى چنانكه شیرینى گناه را به او چشانده بودى، پس آنگاه بگویى، استغفر اللَّه!( نهج البلاغه – قصار ۴۱۷) علمای اخلاق گفته اند كه چهار شرط اول از شرایط قبولی توبه است و دو شرط آخر كمال توبه است ، یعنی دست یافتن به بالاترین مقام و مرتبه توبه كننده گان( مكارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج ۱ ص ۲۱۷) روشن شد كه توبه واقعی، پشیمانی و حسرت از گناه گذشته است كه لازمه آن، عزم بر ترك آن در آینده وجبران مافات اعم از حقوق الهی و حقوق مردمی می باشد و وقتی توبه واقعاً انجام گرفت، به نظر همه علمای اسلام درپیشگاه خداوند مقبول است. خداوند ما را جزء توبه کنندگان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 8/8/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به روایت اهل سنت ؛ آغاز هفته وحدت ؛ شهادت محمد حسین فهمیده ؛ روز نوجوان و بسیج دانش آموزی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏. خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351) چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران: 1. توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است. 2. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود. 3. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی (که یکی از اهداف استعمار است) می گردد، حرام می باشد. (1) 4. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد.(2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- (آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره) 2- (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: یَأَایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ: ای کسانیکه ایمان آوردید،از خدا پروا نموده و برای نزدیک شدن به او وسیله بجوئید (آیه 35 مائده) توسل در لغت به معنای «تقرب و نزدیکی» و نیز به معنای «آنچه با او تقرب حاصل می¬شود، می-باشد و در اصصلاح ، به آن عملي مي گويند که پيامبر يا يکي از ائمه را در درگاه خداوند وسيله قرار مي دهند تا از خدا حاجت و بخشش گناهان خویش را طلب کنند و آنها را شفیع نزد خداوند قرار دهند. در قرآن نمونه هایی از توسل نقل شده است،مثل درخواست فرزندان حضرت یعقوب(ع) از پدرشان تا نزد خدا برای آنها استغفار بجوید:( يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُلکم-آیه 97 یوسف) و درخواست از پیامبر اسلام برای طلب استغفار نزد خدا برای مسلمانان نیز نقل شده است(آیه 64 نساء) البته توسل به مرده با زنده فرقی ندارد،چون مرگ به معنای ازبین رفتن نیست و به معنای انتقال کامل از نقطه ای به نقطه دیگر است(وفات) و از طرفی خدا شهدا را زنده میداند(بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ-آیه 169 آل عمران) البته توسّل به اولياى الهى به معناى مستقل دانستن آنها در تأثير و رفع مشکلات نيست؛ بلکه از آنها به سبب آبرومندى و بندگى شايسته نزد خداوند، مى خواهيم تا از خداوند طلب کنند مثلا مشکل ما را مرتفع سازد و يا گناهان ما را بيامرزد. خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: مَنْ أَجَلَّ اللَّهَ أَنْ یَحْلِفَ بِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ خَیْراً مِمَّا ذَهَبَ مِنْه‏. هر کس خداوند را بزرگتر از آن بشمارد که به نام او سوگند یاد کند، خداوند بهتر از آنچه که از دست داده، به او می دهد. ( الکافی (ط- الاسلامیه) ج7 ص: 434) دو نکته کوتاه درباره قسم: 1. اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به مشتری بگوید به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه راست بگوید، قسمش کراهت دارد و اگر راست نباشد، قسم دروغ است و گنهکار است ولی کفاره ای ندارد. 2. اگر انسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، و سایر شرایط قسم هم رعایت شده باشد، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم می خورم هر روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند، در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است. اما اگر در همین صورت به قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد، عمل به چنین قسمی واجب نیست. (1) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- (توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن درباره وحدت می فرماید: تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا » بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم (آل عمران،64) برای ایجاد وحدت صحیح راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1. گفت وگو و تعامل علمی میان دانشمندان و فرهیختگان مسلمان یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای ایجاد وحدت و تقریب، سنت حسنه گفت وگو میباشد. بخش اعظمی از اختلافها از سوءتفاهم یا نفهمیدن حرف طرف مقابل ناشی میشود که در این میان گفتوگو تلاش و چارهای است برای شناخت دیدگاهها و نقطه نظرات یکدیگراست گفت وگو و مشتقات آن، بیش از 17 بار در قرآن تکرار شده که بیانگر اهتمامِ ویژه اسلام به آن میباشد. اصلاً قرآن کریم خود کتابی است که سرتاسر آن را گفت وگوهایی میان خدا و پیامبر یا گفت وگو میان پیامبران با امتشان یا گفتوگو با معاندان و مخالفان تشکیل داده است. 2. یکی از راهکارهای قرآن برای تحقق وحدت، بیان آثار مثبت اتحاد و انسجام و همچنین بیان آثار سوء تفرقه و اختلاف است. مهمترین آثار اتحاد اسلامی از دیدگاه قرآن بدین شرح است: الف. برچیده شدن زمینه سلطه بیگانگان و استعمارگران. (قصص، 4) ب. افزایش قدرت و هیمنه مؤمنان. (انفال، 46) ج. رسیدن به آرامش و آسایش. (آل عمران، 103 ) د. رعایت حقوق برادری و عیبجویی نکردن و گمان باطل به یکدیگر نبردن. (حجرات، 11 ) 3. رجوع کردن به قرآن وسیره صحیح و مورد قبول و مشترک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای حل اختلاف قرآن کاملترین و بهترین معیار و راهنمای ما مسلمانان در نیل به سعادت دنیوی و اخروی است. بنابراین مسلمانان باید آن را راهنمای فکری و عملی خود در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و برای حل اختلافات خویش بدان متوسل گردند. در آیاتی از قرآن، خداوند این کتاب آسمانی را محور و اساس حل اختلاف معرفی کرده و فرموده است: «وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَه لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» (نحل، 64) ما قرآن را فقط برای این منظور نازل کردیم که تو مواردی را که در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان دارند. خداوند وحدت حقیقی را در میان مسلمانان برقرار نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه 9/8/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. ‎از ‌امام‌صادق ‌علیه‌ السلام ‌روایت ‌است‌ که می فرمایند:‌ ‎براى‌ روز جمعه‌ در ‌پیشگاه ‌خداوند،‌ حق ‌و احترامى‌است‌ (که ‌بايد ‌مراعات شود) پس ‎مواظب باش‎ از ‎اينكه ‎حق ‎جمعه‎ را ‎ضايع ‎نکنی ‎و در عبادت خدا (و انجام آداب آن) در این روز کوتاهي‌کنى! (کافی ج3 ص414) دو نکته‌ راجع به روز جمعه: 1. در‎دين‎مبين اسلام روز‎جمعه‎عيد شمرده شده وبين روزهاي هفته فضيلت خاصي‎‌ دارد‌و‎اعمالی همچون نظافت(مانند كوتاه كردن ناخن و شارب)، استعمال بوي خوش، ‎صدقه‎دادن،‎آموختن‎مسائل‎دين‎سفارش‎شده‎است‎. (1) 2.يكي ‌از ‌اعمال ‌مستحب ‌و ‌سفارش ‌شده ‌در ‌روز جمعه، غسل جمعه ‌است‌كه ‌زمان ‌آن ‌از ‌اذان ‎صبح ‌‎تا ‎اذان ‎ظهر ‌است ‌و ‌بهتر ‌است‌ نزديك‌ ظهر‌ انجام ‌شود و اگر تا ظهر انجام ‌ندهد‌ بهتر است بدون نیت اداء و قضاءتا غروب جمعه بجا آورد ‌و ‌كسي ‌كه در ‌روز‌ جمعه ‌موفق ‌نشده ‌مستحب ‌است‌در روز شنبه قضاي آنرا انجام دهد،انسان ‌مي‌تواند‌چند غسل را نيت كرده (مثال غسل زیارت) و همه را با يكبار شستن انجام دهد. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. نکات توضیحی و منابع: 1- (مفاتيح،‎اعمال‎روز جمعه) 2- (رساله مراجع مساله 644و 647) هدیه محضر حضرت رضا علیه السلام صلوات ختم بفرمایید. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: در سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته وحدت. از‌ رسول خدا صلی الله علیه و آله ‌روایت ‎است ‎که ‌فرمودند:‌ ما‌ مِن‎ مؤمنٍ‎ مَشَى‎ إلى ‎الجماعة،‎ إلّا خفّف ‎اللهُ عليه ‎أهوالَ يومِ ‌القيامة. هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت ‌‌قدم ‌بردارد ‌مگر ‌این که خداوند تبارک ‌و‌ تعالی ‌ترس و هراس روز قیامت ‌را برای ‌او‌ سبک‌ می‌گیرد. ‌(وسائل ‎الشیعه‎،‎ ج‎5،‎ ص‎372) نکته ای کوتاه درباره اقتدا در نماز جماعت: کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد بنا بر احتیاط باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در ‌حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. و البته مسافر باید بداند که اگر در رکعت سوم به جماعت متصل شد(که رکعت اول اوست) در رکعت چهارم جماعت که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات است و مصادف با رکعت دوم مسافر است باید خودش آهسته قرائت را بخواند.(1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: 1- (مشهور؛ خوئی، بهجت، تبریزی، ‌سیستانی: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع مسأله 1441 و م 1442) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi