eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه ظهر « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۱۴ موضوع: استغفار انبیاء سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم  با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مى‏کنند؟ اگر سالن بزرگى را با نور کمى روشن کردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن کردیم حتى یک پوست تخمه و ذره کاغذ دیده خواهد شد. نور افراد عادى کم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را مى‏بینند ولى پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام که از نور ایمان بسیار بالایى برخوردارند حتى اگر یک لحظه از عمرشان را به اعلى درجه ممکن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه برمى‏دارند. مثال دیگر: دراز کردن پا براى کسى که درد پا دارد، نه حرام است نه مکروه، ولى مى‏بینیم که گرفتاران به درد پا به هنگام دراز کردن پا از اطرافیان خود عذر خواهى مى‏کنند، زیرا براى آنان احترامى قائلند که حتى از کار مباح خود شرمنده هستند. مثال دیگر: گاهى افرادى که در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه مى‏کنند و فوراً از تمام بینندگان عذرخواهى مى‏کنند، با اینکه سرفه کردن گناه ندارد ولى چون خودشان را در محضر مردم مى‏بینند، عذرخواهى مى‏کنند. اولیاى خدا نسبت به ذات مقدّس او چنان معرفت و شناختى دارند که اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصّر مى‏دانند. خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب « فقهی » ۱۴۰۰/۵/۱۴ موضوع: جمعه سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار. هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می سازد. (وسائل الشیعه، ج7 ص: 297) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ فردا روز جمعه است و بفضل الهی شرایط برگزاری نماز جمعه فراهم است و در حرم مطهر نیز نماز جمعه برگزار می شود؛ لذا امشب چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه بیان می کنیم: 1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1) 2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3) 3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادی انجام دهد. زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1) (2) (بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی) (3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 ) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۱۴ موضوع:   سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم  در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران) 2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا [ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مى‏کنم»( من‏لایحضره‏الفقیه، ج3، ص 481) 3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد. در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را می‌کشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء) شخصی به امام کاظم (علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3) 4. باید سبک زندگی را تغییر داد؛ و از اسراف و راحت طلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم. البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست. خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب « فقهی » ۱۴۰۰/۵/۱۵ موضوع: همسایه سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ. صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839) در اسلام تاکید زیادی نسبت به همسایگان و رعایت حقوقشان شده است از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ بنابراین در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق همسایگان خدمت شما عرض می کنیم: 1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود: الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1) ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2) 2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3) 3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) و همچنین در زندگی آپارتمانی در ساعت رفت و آمد در راهروها و سرویس پله ها و همچنین سر و صدا کردن باید دقت شود. 4. رعایت مسائل بهداشتی و دقت در این امر نیز حق الناس است. اینکه مثلا زباله ها بی موقع بیرون بگذاریم و حتی از بوی بد آن همسایه و یا عابر آزرده شود، این موارد نیز حق الناس است چه برسد به اینکه این آلودگی ها منجر به بیماری و صدمه و خسارت شود. زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مؤمنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339) (2) (اجوبه الاستفتائات س 1447) (3) (جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235) (4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر « فقهی » ۱۴۰۰/۵/۱۶ موضوع: بودن حفظ جان سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا. اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29) در مساله 11 مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. از آنجایی که یکی از مسائل روز درگیری مردم با ویروس کرونا است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره حفظ جان خدمت شما عرض می شود: 1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است انجام دهد و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (1) (تذکر به مردم راجع به رعایت فاصله و ماسک و همچنین رعایت مسائل بهداشتی) 2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (2) 3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران شرعا حرام است. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632) (2) (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4) (3) (امام خامنه ای، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۱۶ موضوع: امام به کاروان یزید؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - آیا امام حسین(ع) به کاروان یزید درمسیر کوفه حمله کرد و به زور گرفت؟ 1.شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68) 2.اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است 3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت  قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب « فقهی » ۱۴۰۰/۵/۱۶ موضوع: مسافر (کثیرالسفر) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ... . خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد که یکی از مسائل مبتلا به مساله نماز است؛ برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد یعنی باید تمام آن شرایط وجود داشته باشد که نماز شکسته شود. یکی از شرایط نماز مسافر این است که انسان مسافرتهایش زیاد نباشد اما اگر شخصی زیاد سفر می کند لازم است در رابطه با نماز و روزه (اینکه کامل است یا شکسته) با مراجعه و پرسش طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند؛ که در این فرصت کوتاه بنا داریم دو نکته ای را طبق فتوای امام خامنه ای خدمت شما بیان کنیم. (1) 1. اگر شخصی برای شغلش زیاد سفر کند به طوری که عرفا سفر، شغل یا مقدمه شغل او محسوب شود؛ در سفرهای شغلی باید نمازش را کامل بخواند. مثلا اگر شخصی برای کار به مدت حداقل سه ماه هر روز غیر از ایام تعطیل سفر داشته باشد یا اگر به مدت حداقل یک سال در خلال هر 10 روز یک سفر کاری داشته باشد، در سفرهای شغلی نمازش کامل است. (2) 2. طبق فتوای امام خامنه ای کسی که کثیرالسفر شغلی باشد یعنی برای کارش زیاد مسافرت کند در صورتی که سفر غیر کاری برود مثل اینکه سفر زیارتی یا سفر تفریحی برود، در این سفرها نمازش شکسته است. (3) زائرین دقت بفرمایید که در این مساله تفاوت فتوی وجود دارد و هر کسی باید طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند؛ در همین راستا می توانید با شماره تلفن 05132020 تماس بگیرید و یا به شماره 30002020 سوالتان را پیامک کنید و جواب سوالات شرعی و دینی خود را دریافت کنید. خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، شروط القصر، السابع) (2) (سایت لیدر، احکام سفر شغلی و وطن؛ www.leader.ir/fa/content/1383) (3) (توضیح المسائل مراجع م 1307 ؛ مقام معطم رهبری، احکام سفر، س 2 ، 118 ، 121 ، 134 ، و 135 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج3 ، س253 ؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1 م 1585) @AhkameHarameRazavi
 شنبه مغرب « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۱۶ موضوع: (کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - آیا جمله(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) حدیث است؟ 1.این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست(لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست 2.گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی: صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم . «منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره می‌کند. خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت  قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر « فقهی » ۱۴۰۰/۵/۱۷ موضوع: از وسایل مشترک سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... . کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395) در رساله مراجع تقلید در مساله 11 بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. یکی از مسائل مورد نیاز، احکام استفاده از وسایلی است که از آنها استفاده می کنیم؛ لذا چند نکته کوتاه درباره استفاده از وسایل مشترک بین حلال و حرام خدمت شما بیان می شود: 1. وسیله ای که دارای استفاده حلال و حرام می باشد مثل موبایل یا کامیپوتر وسیله مشترک گفته می شود و چنانچه به قصد استفاده حلال خریداری و نگه داری شود مانعی ندارد. 2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده او در راه حرام و گناه از این وسیله استفاده نمایند، نگهداری آن وسیله جایز نیست؛ لذا گوشی های موبایل که قابلیت نصب نرم افزار‌های مختلف و یا اتصال به شبکه های اجتماعی یا اینترنت را دارا می باشد، چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می افتد یا سبب تضعیف عقاید و ایمانش می شود نمی تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم افزار این امکانات را در گوشی همراه خود بارگزاری نماید. (1) 3. باید توجه داشت که نگهداری و نشر و دیدن فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن یا رد و بدل کردن کلمات تحریک آمیز یا ارتباط‌های نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفه‌هایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد از جمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل باید از آن پرهیز کرد. در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب التجارة، مقدمه م10 ؛ رساله آموزشی، ج 2 ، درس 4 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین ج2 م10 ؛ مکارم، استفتائات سایت، خرید و فروش، معاملات حرام و باطل) @AhkameHarameRazavi
 یکشنبه ظهر « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۱۷ موضوع: بودن یزید و امام حسین(علیه السلام) سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - آیا امام حسین(علیه السلام) و یزید فامیل و پسرعمو بودند ؟ در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد  2-امیه فرزند عبدالشمس است -اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيق‏ »: «لصيق» به معناى كسى است كه نسب او روشن نيست و او را به شخص يا قبيله‏ اى نسبت مى ‏دهند(لسان العرب ج 10 ص 329) علامه مجلسی درتوضیح گوید: « كلمه «لصيق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى‏ اميّه دارد و «اميّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلكه وى غلام رومى بوده است كه عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهليّت هرگاه كسى مى‏ خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد كرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدين ترتيب آن غلام به نسب وى ملحق مى‏ گشت. »« بنابراين، بنى‏ اميّه اساساً از قريش نيستند، بلكه منسوب به قريش مى‏ باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107) -اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202) -برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309) امام صادق :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58) -حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند نسب امام حسین (علیه السلام): حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف -خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت  قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب « فقهی » ۱۴۰۰/۵/۱۷ موضوع: واگیردار (کرونا) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: الْمَرَضُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ. بیماری برای مومن، پاک شدن از گناهان و رحمت خداوند متعال است، و برای کافر عذاب و لعنت است. بیماری از مومن زدوده نشود تا آنگاه که همه گناهانش پاک شود و گناهی بر او باقی نماند. (وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401) خداوند متعال انسان ها را طوری خلق کرده است که اجتماعی زندگی می کنند؛ لذا دین مقدس اسلام برای مسائل اجتماعی نیز مساله فقهی دارد که به چند نکته کوتاه درباره بیماری واگیردار(کرونا) اشاره می شود: 1. در زمان فعلی حضور در تجمعات چنانچه از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فی نفسه و به خودی خود اشکال ندارد. 2. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او جایز نیست ولی در صورت معلوم نبودن سرایت بیماری تکلیفی ندارد. 3. کسی که دچار بیماری واگیردار هست چنانچه بیماریش به دیگران سرایت کند و باعث فوت یا نقص عضوی و مانند آن شود، ضامن است. (1) 4. در آستانه ماه محرم هستیم؛ دقت داشته باشیم که نهایت رعایت را مثل قبل داشته باشیم و جلسات را در فضاهای باز و با تعداد کمتر برگزار کنیم و رعایت مسائل بهداشتی را نیز داشته باشیم و کسانی که حتی علائم اولیه سرماخوردگی را دارند برای خدا در آن ایام کسالت در جلسات حضور پیدا نکنند و به صورت مجازی مجالس را دنبال کنند. در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال بلاها را از بلاد اسلامی خاصه کشور ایران دفع بفرماید و همه مریض های اسلام را به حق حضرت رضا علیه السلام شفای عاجل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398) @AhkameHarameRazavi
 یکشنبه مغرب « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۱۷ موضوع: حج توسط امام علیه السلام سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - آیا امام حسین (علیه السلام) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه حرکت کرد؟ 1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است 2.امام صادق علیه السلام فرمود:"  شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535) 3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349) 4. امام  برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود. خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi