eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه ظهر اعتقادی            1400/8/5 موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم  خداوند در قرآن در تشبیه همسر به لباس می فرماید :«هُنَّ لِباسٌ لَکمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن» «آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها( آیه 187 بقره) در تشبیه همسر به لباس، نکات بسیاری نهفته است، از جمله: 1- باید لباس در طرح و رنگ و جنس، مناسب انسان باشد، همسر نیز باید هم کفو انسان و متناسب با شخصیت انسان باشد. 2-لباس مایۀ زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایۀزینت و آرامش خانواده اند(لتسکنوا الیها) 3-لباس عیوب انسان را می پوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی های یکدیگر را بپوشانند. 4-لباس انسان را از خطر سرما و گرما حفظ می کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را از آسیب ها حفظ و آن را گرم و زندگی را از سردی می رهاند. 5-لباس حریم انسان است و دوری از لباس، مایۀ رسوایی، دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی می شود 6-در هوای سرد لباس ضخیم و در هوای گرم لباس نازک استفاده می شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. (چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 344) خداوند زندگی سالم و با آرامش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 1400/8/5 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام چنین روایت شده است‌که می فرمایند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ. طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (امالی شیخ طوسی ص 193) چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری: 1. در قراردادهای‌ کاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابر این اگر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است. و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند. (1) 2. از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است زمان‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، در صورتی که انجام کارهای شخصی بر خلاف قرارداد باشد یا باعث کوتاهی در انجام وظیفه شود، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد‌، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند. (2) 3. اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، ادارۀی دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (3) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 15 و م 16 ؛ رساله آموزشی، ج2 ، درس 48 ص: 196 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 399 و م 400) (2) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 27 و م 28 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 456) (3) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1955) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی            1400/8/5 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125) برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان 2- تحریک عواطف :خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات) 3- تبلیغ عملی :امام صادق ( علیه السلام ) می ¬فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78) و از امام علی ( علیه السلام ) نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73) خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی              1400/8/6 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ. زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص: 32) چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود: 1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (1) 2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از راه هایی به پاسخ برسد: 1. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (2) 2. پاسخ را از خود مرجع تقلید و یا شخص یا مرکزی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. 3. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و یا از سایت به روز شده خود مرجع تقلید مسئله را ببیند و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر موارد گفته شده، بدست آورد (مثلا از سایتها و وبلاگهای متفرقه و مختلف در اینترنت جستجو کند) شرعا اعتباری ندارد. (3) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد. (رساله مراجع مساله 11) (2) معنای عادل اختلافی است اکثر فقها می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است. (3) (رساله مراجع تقلید م 5) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی            1400/8/6 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن، از چند نوع ایمان و گرایش، انتقاد شده است: 1-گرایش های موسمی و فصلی: بعضی انسان ها فقط وقتی که احساس خطر کردند و کشتی خود را در آستانه ی غرق شدن دیدند فریاد «یا اللّه» سر می دهند. ولی همین که از مشکل رهایی پیدا کردند و کشتی خود را در ساحل دیدند مجدّداً به سراغ غیر خدا رفته، شرک می ورزند. در قرآن می خوانیم: «فإذا رکبوا فی الفُلک دعوا اللّه مُخلصین له الدّین فلما نجّاهم الی البرّ إذا هم یشرکون (عنکبوت، آیه 65 ) 2-ایمان سطحی: ایمان برخی انسان ها، سطحی است و در روح و روان و دل آنان نفوذ نکرده است. قرآن می فرماید: «قالت الأعراب امنّا قل لم تؤمنوا و لکن قولوا أسلمنا و لمّا یدخُل الإیمانُ فی قلوبکم(آیه 14 حجرات) گروهی از اعراب نزد پیامبر آمدند و گفتند: ما ایمان آورده ایم. خداوند به پیامبر فرمود: به اینها بگو: ایمان شما هنوز در قلبتان اثر نکرده است. و شما تنها اظهار ایمان می کنید. همانند چاهی که از درون نمی جوشد، بلکه با دست در آن آب می ریزند. 3- ایمان بدون عمل: با اینکه علم دارد امّا در مقام عمل تن پروراست. در قرآن آیات زیادی در مقام انتقاد از این افراد دیده می شود. «احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنّا و هم لا یفتنون» (آیه 2 عنکبوت) خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی              1400/8/6 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در سوره نور آیه 19 می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی‌الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ. آنان که دوست ‌دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختی‌خواهند بود. یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از ‏گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که به چند مورد اشاره می کنم: 1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند. 2. ارتکاب گناه در ملأ عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود. 3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند. (1) سامانه تلفنی 05132020 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین گرامی می باشد. خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (سیستانی، فقه برای غرب نشینان، معاملات، فصل 4 م 264 و فصل 9 م 518 ؛ مکارم، استفتائات سایت، ازدواج های حرام، احکام نگاه کردن، حکم مشاهده تصاویر مبتذل) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی            1400/8/6 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد ( علیه السلام )  در توصیف امام زمان ( علیه السلام )  فرمودند: «اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است ( الاحتجاج،ج2،, ص 449) برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که : اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ–همانطور که»به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براىظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست. ثالثاً: در این روایات، خبری از واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم. خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
 جمعه مغرب فقهی 1400/8/7 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: صاحِبُ النِّعْمَهِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَهُ عَلى عَیالِهِ. هر کسی که خدا به او نعمتی می دهد به خانواده خود توسعه دهد و اسباب رفاه آنها را فراهم کند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص:11) در تعالیم دینی زوجین در زندگی مشترک دعوت به توافق و تفاهم شده اند؛ اینکه نیازهای مشروع و حلال یکدیگر را برآورده کنند و نسبت به تکالیف شرعی نسبت به هم کوتاهی نکنند که لازم است همه کسانی که ازدواج کرده اند و زندگی مشترک دارند و یا قصد ازدواج دارند با شناسایی این دستورات به نحو صحیح، مطابق دستور دین عمل نمایند که می خواهیم چند مورد را خدمتتان گزارش کنیم: 1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود. 2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود: الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند. ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد. ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است. می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید یا به 30002020 پیامک کنید. خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی  1400/8/7 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید. یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست. صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد. 2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام  ( علیه السلام )  با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان  ( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )  و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند. 3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد که زائر پس از اتمام ایام زیارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام کند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِیارَةِ قُبُورِکُمْ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/8/8 موضوع: مناسبت: شهادت محمد حسین فهمیده ؛ روز نوجوان و بسیج دانش آموزی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ‏ الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ. فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6) امروز سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده است؛ همان شهیدی که حضرت امام خمینی درباره او فرمودند: رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها‏‎ ‎‏زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم‏‎ ‎‏نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.‏ (1) چند نکته ای کوتاه درباره وظایف پدر و مادر نسبت به تربیت فرزند خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. یکی از وظایف واجب والدین آن است که فرزندان خود را از کودکی، ‌تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ چرا که در زمان کودکی تاثیر پذیری بیشتری دارند بنابر این اگر نسبت به حجاب دختران کوتاهی شود و در زمان بلوغ حجاب را رعایت نکند والدین مسئول خواهند بود. (2) 2. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از موبایل یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند. (3) 3. همچنین می بایست اولیای اطفال آنها را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا بر دیگران باشد باز دارند و از هر کاری که خداوند آن را منع نموده مثل دروغ، غیبت جلوگیری نمایند. (4) خداوند متعال به همه فرزند صالح عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (صحیفه امام، ج14 ص: 74) (2) (حضرت امام، ‌استفتائات ج1ص 133 س25 ؛ مسائل جدید، ج1 ص179 و 180 ؛ ماده 1173 قانون مدنی) (3) (تحرير الوسیه ج 3 مساله 15) (4) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م 1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/8/8 مناسبت: شهادت محمد حسین فهمیده ؛ روز نوجوان و بسیج دانش آموزی موضوع:      سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: « یوم یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».: در آن روز مردم بصورت گروه های پراکنده ( از قبرها ) خارج می شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود، پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن(تجسم خارجی آن را) را می بیند! (آیات6-8 سوره زلزله) سه 3 گونه مجازات وجود دارد: 1-اعتباری و قراردادی:مثلا وقتی کسی از چراغ قرمز عبور کرد،جریمه میشود که این گونه قانون در خارج واقعیتی جز اعتبار قانونگذار ندارد،یعنی میتواند کم و زیاد شود یا نباشد؛مثلا پلیس جریمه نکند یا متوجه نشود یا جریمه را کم و زیاد کند. 2-مجازاتي كه با گناه رابطه تكويني و طبيعي دارد (مكافات دنيوي): كيفرهايي است كه رابطه علي و معلولي با جرم دارند، يعني كيفر معلول جرم و نتيجه طبيعي آن است.مثلا اگر کسی سم بخورد مسموم میشودیا اگر یک چاقو به شکمش بزند زخمی میشود واین نتیجه عمل است و جزء عمل است و به آن وابسته است 3-رابطه عینیت واتحاد عمل و واقعیت خود عمل: مثلا اگر کسی برای خودش در سفر،از یک شهر وسیله ای بخرد و به شهر خودش پست کند، وبعد از مدتی به شهر خودش برود،می بیند اداره پست وسیله را به منزلش فرستاده است و خود وسیله را می بیند. آن چه در آخرت به عنوان پاداش يا كيفر به نيكوكاران و بدكاران داده مي شود تجسم عمل خود آنها است. يعني ان چه به آدمي در آن جهان مي رسد، چه نعمت هاي بهشتي و چه عذاب دوزخي، همان چيزهايي است كه آدمي خودش آماده و مهيا ساخته است. مجازات آخرت، تجسم يافتن عمل است. نعمت و عذاب آن جا همين اعمال نيك و بد است كه وقتي پرده كنار رود تجسم و مثل پيدا مي كند. تلاوت قرآن صورتي زيبا مي شود و در كنار انسان قرار مي گيرد. غيبت و رنجاندن مردم به صورت خورش سگان جهنم در مي آيد. خداوند ما را از شر گناهانمان حفظ بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی 1400/8/8 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امروز قصد داریم راجع به زینت ناخن مصنوعی که متاسفانه اخیرا بین بانوان مسلمان در حال گسترش است نکاتی شرعی بیان کنیم؛ اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و حتی اصل کاشت ناخن آیا برای یک بانوی مسلمان متدین جایز است یا خیر؟ در پاسخ لازم است خدمتتان عرض کنیم که اولا اصل کاشت ناخن به تصریح برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله حرام است؛ که متن فتوای معظم له بدین شرح است: اگر کسی بخواهد برای زینت و زیبایی این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1) 3. در ادامه فتوا، مقام معظم رهبری فرمودند حالا کسی که حکم را نمی دانسته و ناخن مصنوعی کاشته است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است، اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (2) نظر برخی دیگر از مراجع هم تقریبا مشابه نظر مقام معظم رهبری است که می توانند عزیزان مراجعه بفرمایند و از کارشناس فقهی سوال کنند. خداوند متعال توفیق پاسداشت کرداری از دستورات دین به همه ما مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1)العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، م1 و 5. آیت الله مکارم: پوشاندن زیورآلاتی که معمولا در معرض دید نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده ای نداشته باشد واجب نیست ولی غیر اینها را باید از دید نامحرم پوشاند. رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی 1400/8/8 موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که  فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام) خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛‌ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷) فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدياد در گناه و عذاب الهي است. خداوند مي فرمايد: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ؛ و البته نبايد کساني که کافر شده اند تصور کنند اين که به ايشان مهلت مي دهيم براي آنان نيکوست، ما فقط به ايشان مهلت مي دهيم تا بر گناه خود بيفزايند و آنگاه عذابي خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آيه 178 ) يعني خداوند به کفار مهلت مي دهد و اين مهلت در حقيقت يک بستر آزمايشي است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختيار خود راه گمراهي را بر مي گزينند و فريب امهال الهي را مي خورند و غرق در گناه مي شوند. به بيان ديگر اين ازدياد گناه، نتيجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهاي خداوند است. خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی 1400/8/9 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ. مردم را به غیر از زبان خود دعوت کنید، تا پرهیزکارى و کوشش در عبادت و نماز و خوبى را از شما ببینند، زیرا اینها خود دعوت کننده است. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 78، ح 14) مسائل نماز بسیار مورد نیاز است و از طرفی نیز انسان واجب است مسائل مورد نیازش را یاد بگیرد تا در هنگام نیاز برخلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند؛ بنا دارم امروز چند نکته ای درباره تشهد نماز خدمت شما نمازگزاران تقدیم کنم: سوال: کسی که تشهد را فراموش کند تکلیف نمازش چیست؟ مثلا انسان در نماز ظهر در رکعت دوم تشهد را فراموش کند و نخواند وظیفه اش به چه صورت است؟ اگر انسان تشهد نماز را فراموش کند و بایستد و قبل از رکوع یادش بیاید که تشهد را نخوانده، باید بنشیند و تشهد را بخواند و دوباره بایستد و نماز را ادامه دهد. (1) و اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را تمام کند و بعد از سلام نماز، به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای تشهد را قضا کند، و بعد از آن (به فتوی یا احتیاط واجب) دو سجده سهو بجا آورد. (2) این که توضیح دادیم مربوط به زمانی است که شخص یقین دارد اما در صورت شک چطور؟ شک کند تشهد را انجام داده است یا نه؟ پاسخ این است که اگر انسان کثیرالشک نباشد یا این شک؛ الف: در حالی که نشسته است برایش پیش می آید، که باید تشهد را بخواند. ب: و یا اینکه در حال ایستاده است شک می کند که تشهد را در رکعت قبل خوانده یا نه؛ که در این صورت نباید به شک خود اعتنا کند و نماز را ادامه می دهد و نمازش صحیح است. (3) خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به مسائل دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) خوئی، تبریزی، صافی،وحید: بنابر احتیاط واجب بعد از نماز برای ایستادن بیجا دو سجده سهو انجام دهد. بهجت: بعد از اتمام نماز دو سجده سهو برای ایستادن بیجا و دو سجده سهو برای قرائت یا تسبیحات زیادی در صورتی که خوانده باشد نیز بجا آورد. (2) سیستانی، مکارم، زنجانی، وحید: قضای تشهد واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 1102) (3) (رساله مراجع تقلید م 1168 و م 1172 و م 1234 ؛ توضیح المسائل جامع م 1488) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی 1400/8/9 موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— «خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)، اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون : ‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندك، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد) اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌كننده می‌‌شود. بنابراین عامل اصلی خستگی، كسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است كه به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود. ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد كه هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر كنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی! ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.) امام صادق  ( علیه السلام  )  می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعاني ،ج27،ص96) و نكته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت! خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب  فقهی 1400/8/9 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام ‌می‌فرمایند: کُلُّ شَیْ‏ءٍ نَظِیفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ. همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.‌(وسائل الشیعه ج3ص467) یکی از احکام شرعی مورد ابتلا بحث طهارت و نجاست است و امشب قصد دارم چند نکته کوتاه درباره نجاست و پاکی را خدمت شما عرض کنم: 1. هر چیزی پاک است مگر انسان یقین کند نجس شده و لذا تا وقتی شک در نجاست چیزی وجود ‌دارد ‌پاک ‌‌است ‌‌و اگر ‌هم ‌‌بتواند ‌نجس ‌‌یا ‌پاک بودنش را بفهمد لازم نیست جستجو کند. (1) 2. اگر انسان نجس بودن چیزی را فهمید لازم نیست‌ به ‌دیگران اعلام کند مثلا لازم نیست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام کند مگر در چند مورد: اول: در صورتی که مسجد یا حرم‌ ائمه اطهار علیهم السلام نجس شود بر شخص لازم است فورا مسجد و حرم را تطهیر‌کرده و به فتوای اکثر مراجع تقلید یا به دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد (به فتوی یا احتیاط واجب) تا تطهیر نمایند.‌ (2) دوم: در ‌‌صورتی که میزبان و کسی که خوردنی را به دیگران می‌دهد مانند آشپز که غذا را پخش می‌کند متوجه شود غذا نجس ‌است باید به میهمان اطلاع دهد ولی اگر برخی از میهمانان متوجه شوند لازم نیست به‌ دیگران ‌اطلاع دهد ولی خودش نمی‌تواند از آن غذا بخورد. (3) سوم: اگر چیزی مثل ظرف را به ‌دیگری می‌دهد که استفاده نماید، در صورتی که بداند می خواهد آن را برای خوردن و آشامیدن استفاده کند باید نجس بودن آن را اطلاع دهد. (4) خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م123) (2) حضرت امام: اگر بی احترامی به مسجد باشد، بنابر احتیاط واجب باید به کسی که می تواند تطهیر کند، اطلاع دهد. سیستانی: اگر باقی گذاشتن نجاست موجب هتک حرمت باشد، چنانچه بداند یا بنابر احتیاط واجب احتمال معقول بدهد که اگر به دیگری اطلاع بدهد این کار انجام می گیرد باید به او اطلاع بدهد. (رساله مراجع م 901 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه م 19 ؛ توضیح المسائل جامع م 1068) (3) مکارم، اراکی: بنابر احتیاط به بچه هم ندهند. (رساله مراجع م 145 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 34 ؛ توضیح المسائل جامع م 146 و م 147‌) (4) (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 32) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی 1400/8/9 موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- حضور امام حسن  ( علیه السلام  )  و امام حسین  ( علیه السلام  )  در جنگ ایران (فتوحات خلفا) 1-هیچ کتاب شیعی ننوشته است 2-فقط دوکتاب اهل سنت با سند ضعیف نوشتند (فتوح البلدان بلاذری، ج ٢، ص 411+تاریخ طبری ج٣، ص ٣٢٣) 3-  طبری در دو صفحه بعد(ص325) قول دیگری نقل میکند که نبودند 4-طبری در مقدمه جلد1 گفته: مطالبی که نقل میکند، همه صحیح نیستند 5-برخی از راویان دروغگو یا مجهول هستند(حَنَش ‌بن مالک‌-علی بن مجاهد) و بلاذری به صورت(قیل:گفته شده) میگوید و خودش قبول ندارد 6-امیرالمومنین حتی زمان حکومت خودشان جلوی شرکتشان در جنگ را میگرفتند وفرمودند: مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم )  قطع شود(تاریخ طبری، ج 4 ص 440) 7-سنشان زمان عمر کم بوده و نوجوان بودند و زمان عثمان؛ امام علی  ( علیه السلام  ) کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرد 8-بر فرض رفتن: برای جلوگیری از ظلم بیشتر لشکریان رفتند و اینکه اسلام واقعی را یاد بدهند خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی 1400/8/10 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند: ... فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم ... . پرداخت خمس کلید رزق شماست. (وسائل الشیعه، ج‏9، ص: 538) یکی از مسائل بسیار مورد نیاز مسائل خمس است که با شرایطی به عهده انسان واجب می شود؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام خمس بیان می شود: 1. کسی که دارای درآمدی هست، در طول سال خمسی، آن مقداری از درآمد که برای نیازی های زندگی مطابق با شأن مصرف می شود خمس ندارد ولی آن مقداری که تا سال خمسی مصرف و هزینه زندگی نشود، باید خمس آن پرداخت شود. (1) 2. کالاهای مصرفی مثل مواد خوراکی و لوازم بهداشتی چنانچه تا سر سال خمسی مصرف نشود، سر سال به قیمتی که قابل فروش است، خمس آن باید پرداخت شود. (2) 3. کالاهای ثابت و غیر مصرفی که مورد احتیاج زندگی است مانند فرش و لباس و ظروف و اثاثیه منزل که از درآمدهای بین سال تهیه شده و مطابق با شأن باشد، چنانچه حداقل یکسال خمسی از اینها استفاده شود و سپس تا چند سال استفاده نشود، به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای به این کالاها خمس تعلق نمی گیرد هر چند قیمت آنها هم افزایش پیدا کرده باشد. (3) خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1775) (2) (توضیح المسائل مراجع م 1780) (3) (زنجانی: اگر کالا تا یکسال بدون استفاده بماند، خمس دارد.) (توضیح المسائل مراجع م 1781) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی 1400/8/10 موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند مي فرمايد : مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج : در امر دين هيچ گونه سخت گيري وجود ندارد (حج،78) یکی از مشکلات برخی از مردم،وسواس است ؛ و وسواسی کسی است که از حد متعارف خارج شده؛ مدام فکر می کند این نجس است، آن پاک نیست! پس اینها باید به حد متعارف برگردند؛ این یک نوع بیماری روانی هست که انسان مبتلا می شود؛ راه معالجه اش بی اعتنایی و بازگشت به حد متعارف مردم است برخی راهکارها برای دفع وسواس عبارتند از: 1-بداند وسواس از ناحیه شیطان است که شروع آن با شک و تردید است ودراحادیث نهی شده است و از نظر عقلی نیز مردود است، زیرا موجب اتلاف عمر و تضیع نمودن مال و هدر دادن آب،برق و سایر امکانات می شود. 2- برای رهایی از وسواس باید به شک های خود که موجب وسواس شده و می شود اعتنا نکند. 3- ایجاد اشتغال ذهنی با ذکر لااله الاالله، لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظیم، قرائت قرآن و روزه گرفتن. 4- تشریح کامل وظایف شرعی و تقویت اراده و تعهد عملی به احکام شرعی . 5- تغییر موقعیت در مورد عمل وسواسی؛ خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی 1400/8/10 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32) یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد؛ لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند: 1. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست. 2. ارتباط و تکلم به قصد لذت شهوت ‏نباشد بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد. 3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه‌های مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت ‏کند و ارتباط برقرار کند. (1) خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی 1400/8/10 موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده) درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود: 1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد. 2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند. 3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد. 4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟ 5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی 1400/8/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت کاظم علیه السلام می‌فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140) در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد دارم چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض ‌کنم: 1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1) 2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2) 3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3) قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672) (2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442) (3) (رساله مراجع م 1441) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی 1400/8/11 موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند درباره خمس می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ: بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید(آیه 41 انفال) 1- در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را می‌رساند.   2-معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.) 3-برخلاف آنچه احياناً گمان مى شود اين غنيمت تنها غنيمت جنگى نيست، گرچه آيه خمس در ضمن آيات جنگ آمده، زيرا اولًا لغت غنيمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آياتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة) غنيمتهايى بسيارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آيا خدا هم جنگ مى كند تا غنيمتى جنگى داشته باشد؟! ومثلا :امام علی ( علیه السلام  )  از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: اغتنم المهل : فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه) وپیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج می‌گردد(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546) 4-علت خمس: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: به راستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب كرده است(وسائل، ج 6، ص 337) 5-فلسفه خمس: امام رضا عليه السلام فرمود: «انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عَيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا؛ همانا خمس كمكى بر دين (و اهداف دينى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احاديث الشيعه، ج 8، ص 581) 6-مصرف خمس: در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترويج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف كند. از اين رو، اداره شئون مقام ولايت و رهبرى، تقويت مراكز دينى و اسلامى، تقويت بنيه اقتصادى حكومت اسلامى، تضمين استقلال آن، رفع محروميت ها و نيازمندى هاى جامعه (به ويژه سادات) و... از آثار و بركات خمس خواهد بود خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی 1400/8/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَجْلِسُ الْغِنَاءِ مَجْلِسٌ لَا یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَهْلِه... . مجلس غناء و آوازه خوانی مجلسی است که خداوند متعال به آن نگاه نمی کند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏2 ؛ ص207) اسلام با زیبایی و صداهای خوش مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل‏ کند و به سمت بی بند و باری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی موسیقی ها حرام است که به چند نکته کوتاه درباره موسیقی اشاره می شود: 1. به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای صدایی که از دستگاه های موسیقی نواخته می شود یا آواز آوزه خوان در صورتی که عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد، حرام است. مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت می باشد، هر چند برای شنونده تأثیری نداشته باشد. اما اگر شک دارد گوش کردن آن مانعی ندارد. (1) 2. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا و سیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست. بنابراین اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند. 3. در حرام بودن موسیقی حرام فرقی بین انواع آن از قبیل موسیقی سنتی و غیر سنتی، ایرانی و غیر ایرانی، نمی باشد. (2) خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) آیات عظام صافی، بهجت: گوش دادن به آهنگی که از نواختن آلات موسیقی تولید می شود، حرام است. (جامع الاحکام، ج1 س 996 و 998 و 1018 ؛ استفتائات بهجت، ج4 س6310) (2) (استفتائات حضرت امام ج2 س27 و28 ؛ اجوبه الاستفتائات س1128 و 1129 و 1130 و 1140 ؛ رساله جامع م2228 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س987 ؛ وحید سایت استفتائات س457) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/8/11 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام علی علیه السلام دراهمیت عمر می فرمایند: اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب: فرصت ها را غنیمت شمارید چون که همچون ابر در گذرند( نهج البلاغه، حکمت 20) درباره اهمیت عمر و وقت در اسلام ، نکاتی عرض میشود: 1-در اهمیّت زمان همین بس که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده ( وَالعَصر. إنَ الإنسانَ لَفی خُسر)در حقیقت تنها سرمایه بشر همین عمر است و از دست دادنش باعت بزرگترین خسران و زیان می شود. 2-در قرآن آنچه را که موجب اتلاف وقت می شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، چرا که موجب نابودی عالی ترین سرمایه زندگی، و عمر می گردد، خداوند در تعریف مومن می فرماید: (الّذین هم عن اللّغو معرضون) 3-عمر هرگز قابل برگشت نيست و بازتوليد نمي شود. وقت را نه توان به كسي داد و نه می توان از كسي قرض گرفت. عمر تنها ماشيني كه دنده عقب ندارد. ما فقط يك بار حق زيستن داريم و ديگر فرصت دومي برايمان نخواهد بود.  4-ابدیت ودنیای همیشگی و بدون انتهای بعدی، با همین زمان محدود ما ساخته میشود 5-در احکام شریعت نيز زمان اهميت دارد. اسلام برای هر عمل و حکمی وقت معيني را مشخص كرده است؛ مثل نماز،روزه وحج و... 6-از مهمترین سوالات شب اول قبر وهمچنین قیامت، چگونگی استفاده از عمر است. خداوند توفیق استفاده کامل از عمر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi