eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در کتاب شریف مکارم الاخلاق حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در آن حدیث توصیه های حضرت لقمان به پسرش راجع به سفر و مسافرت نقل شده که فرموده اند: یَا بُنَیَّ وَ إِذَا جَاءَ وَقْتُ الصَّلَاهْ فَلَا تُؤَخِّرْهَا لِشَیْءٍ ، فرزندم! (در مسافرت هر جا که) وقت نماز شد آن را به هیچ توجیهی به تأخیر میانداز چرا که نماز دَینی بر عهده انسان است. (مکارم الأخلاق، ص252) امروز قصد داریم چند نکته کوتاه راجع به احکام نماز در سفر بیان کنیم: 1. مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است هر چند هنوز وقت برای وجود داشته باشد؛ بلکه همان نماز اول وقت که شکسته خوانده شده است افضل است. 2. اگر مسافر هنگام اول وقت نماز در مسافرت بوده و نمازش را نخواند و پایان وقت نماز به وطنش برسد؛ مثلا شخصی اهل شیراز، اذان ظهر را در سفر است و نماز نخوانده و قبل از قضا شدن نماز به شهرش می رسد ولی به علت فراموشی نمازش قضا می شود؛ در این صورت چون نماز در حالتی که کامل بوده قضا شده است باید قضایش را نیز کامل بجای آورد. و به طور کلی حکم شرعی این است که نماز هر گونه قضا شود قضایش باید به همان صورت انجام شود. (1) (نکته: در صورت بودن وقت صورت دوم نیز توضیح داده شود) تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع با استفاده از م 1367 و م 1368) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم در آيات و روايات برکات و آثاري براي کسب حلال بيان شده که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي شود: 1- بهترين عبادت: پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: عبادت هفتاد بخش است و بهترين بخش آن طلب حلال است. (ثواب الاعمال ،ص 385 ) ودر روایتی دیگر ترک لقمه حرام بهتر ازدوهزار نمازمستحبی شمرده شده است(تنبيه الخواطر، ص 360) 2- آمرزش الهی: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که روزي حلال بخورد، فرشته اي بالاي سرش قرار مي گيرد و براي او طلب آمرزش مي کند تا وقتي که از خوردن آن فارغ شود. (ميزان الحکمه، ج3 ،ص2701 ،ح17648) 3- نورانيت قلب: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که چهل روز مال حلال بخورد، خداوند قلب او را نوراني مي کند. (بحار، ج103 ،ص16 ) 4- جهاد در راه خدا: امام کاظم(علیه السلام) فرمود: کسي که درپي روزي حلال براي خود و خانواده اش باشد، همانند کسي است که در راه خدا جهاد کند. (بحارالانوار، 103، ص3) 5- هفتاد هزار حج مقبول: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): رد کردن يک دانگ از حرام (يک ششم دينار يا درهم) پيش خدا معادل هفتاد هزار حج قبول شده است. (جامع الاخبار، ص 442) نشان مي دهد که ترک حرام خواري در موقعيت آن خيلي سخت است خداوند روزی حلال به همه عنایت  بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۲ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام) خداوند در مورد برخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند،یکی ازسنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452) پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷) فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است. خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که در قرآن کریم بیش از 10 بار امر به این دو واجب اشاره شده است (1) ؛ به عنوان مثال در سوره آل عمران آیه 104 آمده است: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. باید از میان شما عده ای باشند که مردم را به نیکی فراخوانند و آنان را از کار زشت نهی کنند و این افراد (که واسطه هدایت خلق هستند) قطعا رستگار خواهند بود. نکاتی کوتاه در احکام امر به معروف و نهی از منکر: 1. با بودن شرایط امر به معروف و نهی از منکر، این امر به واجب و نهی از حرام به عهده انسان واجب می شود و ترک آن گناه است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان هم گناهی را مرتکب می شود باز هم وظیفه اش ساقط نیست و در صورت مشاهده همان گناه از دیگری (با وجود شرایطش) باید نهی از منکر کند. (2) 2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و ... را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و از طرفی با وجود شرایط ترک این دو واجب صرفا به خاطر حرف مردم جایز نیست؛ اگر کسی بگوید به تو ارتباطی ندارد صرف این حرف نمی تواند تکلیف او را ساقط کند. (چراکه حقیقتا ارتباط دارد و تکلیف شرعی است). (3) 3. واجب بودن این دو فریضه بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی اهمیت بیشتری دارد؛ لذا اگر شخصی در خانواده و نزدیکانش فردی می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، بی توجّه است یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها بی مبالات است، باید با اهمّیّت بیشتری‏ به انجام این دو واجب بپردازد. (4) خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سوره های: آل عمران آیات 104، 110، 114؛ توبه آیات 67 و 71 و 112؛ أعراف، آیه 157؛ حج آیه 41؛ لقمان آیه 17؛ طه آیه 132؛ نساء آیه 114؛ نحل آیه 90؛ نور آیه 21. (2) (مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری) (3) (اجوبه الاستفتائات، س 1082 و 1083 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215) (4) (توضیح المسائل جامع، م 2218 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در نقل است امام صادق (علیه السلام) به یکی ازخدمت‌گزارانشان (به نام مصادف) مبلغی دادند و به او فرمودند با این پول کالایی تهیه کن و تجارت کن! او همراه گروهی از تجار راهی سرزمین مصر شد. وقتی به نزدیکی آنجا رسیدند، با تاجرانی که از آنجا بازمی گشتند گفتگو کردند و معلوم شد همان کالای تجارتی آنها در بازار آنها نایاب است. اینها هم قسم شدند که هیچ کسی کالا را کمتر از دو برابر قیمت خرید نفروشد؛ و چنین کردند و با سود زیاد به مدینه برگشتند. مصادف اموال را نزد حضرت آورد و جریان را توضیح داد؛ حضرت با نارحتی زیاد فرمودند: سبحان الله! به زیان مسلمانان هم قسم شدید و کالا را به دو برابر قیمت فروختید! آنگاه به اندازه همان مقدار سرمایه اولیه از آن برداشتند و فرمودند ما را به چنین سودهایی نیاز نیست ... یَا مُصادَف مجاهدة السُیُوفِ اَهونُ مِن طَلَبِ الحَلال (برخورد شمشیرها در کارزار جنگ راحت تر از به دست آوردن مالی پاک و حلال است.) (1) اما مسئله شرعی امروز این است که پرسیده اند: تا چه مقدار کشیدن سود بر کالا و اجناس جایز است و حکم گرانفروشی چیست؟ مراجع تقلید فرموده اند چنانچه قیمت یک جنس به حدی زیاد و گران معین شود که به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به حدی باشد که مردم در این قیمتگذاری به او ظالم و ستمکار‏ می‏گویند این گران فروشی شرعا حرام است. (2) البته اگر در مواردی قیمت کالا در این حد هم زیاد نباشد ولی (خلاف قانون باشد) به این معنا که قانون برای آن کالا قیمتی مشخص کرده است فروشنده ها نباید از قانون تخلف کنند و این تخلف نیز شرعا جایز نیست.  نکته پایانی آن است که بر فروشندگان و بازاری ها مستحب است که به آن مقدار سودی که هزینه های زندگی شان را تأمین می کند، اکتفا نمایند. (3) خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۵۹ (2) (استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62 ) (3) سایت ادمین امام خامنه ای، شماره سوال: 1295325 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۲ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا(علیه السلام) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند: إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33) 2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»(کافی، ج4،ص 584) 3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(علیه السلام)می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35) 4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم یکی از واجبات که هم در قرآن (در سوره انفال آیه 41) به آن تصریح شده و هم از جانب معصومین علیهم السلام مورد تاکید است مسئله خمس است؛ به عنوان نمونه در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: ... لایحلُّ لِاَحدٍ أن یشْتَرِیَ منَ الخُمسِ شَیئاً حَتّی یصِلَ الَینا حَقَّنا. هیچ کس اجازه ندارد از مالی که به آن خمس تعلق گرفته چیزی بخرد تا اینکه حق ما را به ما برساند. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ص: 545) البته اینگونه نیست که پرداخت خمسِ تمام دارایی انسان واجب باشد، بلکه احکام آن متفاوت است و واجب شدن خمس به اموال مکلف شرایطی دارد که با وجود ان خمس واجب می شود. که لازم است با مراجعه و مطالعه از احکام شرایط آن مطلع شویم؛ در این دقایق دو سه نکته کوتاه در این موضوع خدمتتان بیان می کنیم: 1. اگر مکلف درامدش قبل از رسیدن تاریخ سال خمسی اش در هزینه های مورد نیاز زندگی مصرف شود خمس ندارد (مثل صرف خوراک پوشاک مسکن مسافرت هدیه دادن و مانند اینها). 2. منزل مسکونی، ماشین سواری شخصی و وسایل زندگی که با پولی که به ان خمس واجب نشده مثلا با درامد بین سال و قبل از رسیدن سال خمسی تهیه شده است خمس ندارد. 3. اگر از درامدهایش در سر سال خمسی چیزی باقی بماند فرقی نمی کند به صورت وجه نقد در حسابش باشد یا مواد مصرفی مانند برنج و حبوبات یاسایر موارد یا تبدیل به سکه یا ارزهای خارجی شده باشد هر چند با قناعت انها را جمع کرده باشد که مطابق بیشتر مراجع عظام تقلید به آنها خمس تعلق می گیرد. 4. کوتاهی در این واجب گناه است. و فرقی بین زن و مرد، مجرد و متأهل، مستقل و غیر مستقل، کارمند و کاسب یا کارگر نیست. (1) تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ تبریزی س882 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773 و 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ نوری م 1748 ؛ احکام الواضحه فاضل ص303 ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج الصالحین سیستانی ج1/392 ؛ خویی، وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645) @AhkameHarameRazavi
 سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۳ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که : اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است. ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی ( علیه السلام ) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه) ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بی غمی- نشاید که نامت نهند آدمی) رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود. خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امام صادق علیه السلام راجع به عفت و پاکدامنی نسبت به ناموس مردم اینگونه نقل شده است: عِفّوا عَن نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤكُم. نسبت به زنان مردم عفّت ورزيد تا نسبت به زنان شما عفّت ورزند. تحف العقول : 359.  زنان و مردان نسبت به یکدیگر یا محرمند و یا نامحرم و حالت سومی در بین این دو وجود ندارد. در اسلام، فقط سه گروه محرم می باشند و غیر از این موارد همه نامحرم می باشند: 1- کسانی که با ولادت به افراد محرم می شوند (محارم نسبی مانند مادر، خاله، عمه، عمو، دایی و ...)، 2- کسانی که با ازدواج کردن محرم می شوند (محارم سببی، مانند مادر زن، پدرشوهر، فرزند شوهر و ...) 3- محرمیتی که با شیر خوردن یک کودکی از یک مادر حاصل می شود البته شرایطی دارد. (محارم رضاعی) که اگر با شرایطش محقق شود آن کودک از لحاظ محرمیت دقیقا مثل فرزند واقعی آن زن می شود و تمام محرمیتهایی که در تولد نسبت به آن خانواده تصور دارد برای این کودک شیرخوار نیز ایجاد می شود. تا اینجا پس دایره محارم مشخص شد و غیر این سه گروه (مثل برادرشوهر، خواهرزن) نامحرمند و لازم است به طور کامل در رعایت احکام نگاه، پوشش و ارتباطات دقت شود؛  اما دو سه تا تذکر شرعی: 1- کسانی که فرزند خوانده به منزل می آورند صرف این عمل محرمیت نمی آورد مگر آنکه از طریق عقد ازدواج و یا شیرخوارگی (در صورتی که شرایط باشد) محرمیت درست کنند. البته احکام دقیقی دارد و باید جدا و مفصل بررسی شود. 2- چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت بشود در اسلام وجود ندارد. (1) 3- قبل از عقد ازدواج، دختر و پسر با هم نامحرم هستند حتی اگر به نام هم باشند و قصد قطعی ازدواج داشته باشند، بنابر این لازم است که در ارتباط تا قبل از عقد ازدواج مثل دو نامحرم حریمهای شرعی را رعایت کنند. از خداوند متعال درخواست می کنیم به همه ما توفیق یادگیری و عمل به دستورات دینی را مرحمت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (استفتائات بهجت ج4 س4960) (2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان) «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند. وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت) بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره) نتیجه اینکه توافقات ومعاهداتی مثل سند 2030؛FATA و... را قبول کنیم به این امید که دشمن از دست ما بردارد؛غلط و خلاف قرآن است. خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در میان ادیان و مذاهب رسم و رسوماتی در بین مردم رواج دارد که برخی پسندیده و برخی ناپسندند. سنتهای پسندیده مصداق این حدیث شریف هستند که پیامبر اسلام فرموده اند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ ... هر که راه و رسم نیکویی را بنیان نهاد در پاداش عمل به آن تا روز قیامت سهیم است. در ادامه حضرت به سنتهای ناپسند نیز اشاره کرده و فرموده اند: و هر کس روش زشتی را پایه گذاشت در کیفر و پیامد عمل به آن تا قیامت شریک است. (الکافی، ج5، ص9) یکی از سنتهای پسندیده و مورد تاکید دین، زیارت معصومین و اولیاء الهی علیهم السلام است لکن آداب اعمال و رفتارها در زیارت نیز باید به صورت دقیق آموخته شود تا اینکه گرفتار رفتارهای ناپسند و خرافات در زیارت نشویم. در زیارت: اموری مثل غسل، ذکر خداوند در مسیر و حین زیارت، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل امین الله و جامعه کبیره، قرآن خواندن، نماز زیارت و ... وارد شده است. نزدیک شدن به ضریح مقدس و دعا کردن در نزد حضرت نیز در صورت عدم مزاحمت برای دیگر زائرین سفارش شده است و همچنین یکی از آداب در ضمن زیارت، شتافتن و ملحق شدن به صفوف جماعت در اوقات نماز است که بسیار سفارش شده است. اما گاهی اوقات از برخی زائرین اموری مشاهده می شود که دلیل و مدرکی ندارد مانند بستن قفل و پارچه به شبکه‌ها و پنجره های ضریح، و حتی مواردی از این رفتارها ممکن است خطا و گناه نیز محسوب می شود مانند بردن مُهر یا کتاب از حرم، یا گرو برداشتن ظروف آب از حرم برای حاجت گرفتن، نوشتن برخی مطالب در کتب ادعیه و ... لذا باید دقت کنیم که هر دستوری که از اطرافیانمان می شنویم اول آن را بر عالم دینی عرضه کنیم و بعد از اینکه مطمئن شدیم مستند است و سفارش دین است به انجام آن بپردازیم و آنرا نشر دهیم. خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
 چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۴ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»:آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان مپنداریدکه آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1-بالاترین خیر:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2-اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3-مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4-رهبران اهل بهشت:پیامبر(ص) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۱/۳/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. فردا شب، شب شهادت حضرت امام صادق علیه السلام است که پیشاپیش محضر یکایک شما زائرین تسلیت عرض می کنیم. فُضَیل بن یَسار از حضرتش روایت کرده است که روزی امام صادق به من فرمودند: تَجلِسونَ و تُحَدِّثونَ؟ آيا با هم مى نشينيد و گفتگو مى كنيد؟ عرض كردم: آرى ، فدايت شوم؛ حضرت فرمودند: إنَّ تلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها ، فأحْيوا أمْرَنا، فَرَحِمَ اللّه ُ مَن أحْيا أمْرَنا. من اين مجالس را دوست دارم. اى فضيل ! راه ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن كه امر ما را زنده بدارد. اى فضيل! هر كس ذكر ما را بگويد يا در حضور او ذكر ما شود و از چشمش به اندازه پر مگسى اشك درآيد خداوند گناهان او را مى بخشد. (قرب الإسناد : 36/117.) برگزاری و بپاداری مجالس اهل البیت علیهم السلام بسیار سفارش شده است و مورد تاکید دین است. خوشا به حال کسانی که توفیق بپاداری مجالس اهل البیت علیهم اسلام را دارند. اما آنچه در این باب اهمیت دارد چگونگی برگزاری این مراسم پر نور و برکت است. بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد؛ (1) در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (2) عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (3) خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575) (2) مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50. (3) (اجوبه الاستفتائات س1448) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۴ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1. تحصیل علم:پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید;کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است;. (سفینه البحار، ج 1، ص 720) 2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت(علیهم السلام): حضرت علی (علیه السلام) میفرماید:;کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) او و اهلبیتش (علیهم السلام) را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است:(نهج البلاغه، خطبه 19) 3 . دفاع از خود: امام صادق (علیه السلام) می فرماید;کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است(سفینةالبحار، ج 1، ماده;شهد) 4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت: امام سجاد(علیه السلام) می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نگاه به داخل دهان زن 🔒آیا نگاه به داخل دهان زن به خودی خود (بدون مفسده) چه حکمی دارد؟ 🔑-اگر ضرورتی نباشد، احتیاط در ترک نگاه به داخل دهان زن نامحرم است. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑-نگاه به خودی خود جایز است. (آیت الله سیستانی) 📚آدرس: امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع نگاه، پوشش و معاشرت سوال شماره 1309665 تاریخ استفتاء: 1400/09/20 آیت الله سیستانی، استفتائات نجف، س1431؛ سایت آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=529&mid=267688
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۵ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیشاپیش شهادت مظلومانه امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم. فردا روز جمعه است در روایتی از پیامبر اکرم ص نقل شده که فرموده اند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ. جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می کند. (الکافی (ط الإسلامیة)/ ج‏3/414 / ص:413) 1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1) 2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3) 3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر امام خامنه ای و همچنین اکثر مراجع عظام تقلید کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادی مانند رکعت دوم نماز جمعه انجام دهد. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع ص842 م1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود.  (2) ینابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی (3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862) @AhkameHarameRazavi
 پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام پرسش: دوران امامت امام صادق ( علیه السلام ) مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق ( علیه السلام ) از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق ( علیه السلام ) از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست: اولاً شهادت امام حسین ( علیه السلام ) نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت خواهانه تا زمان امام صادق ( علیه السلام ) تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه. ثانیاً خود امام صادق ( علیه السلام ) از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق ( علیه السلام ) خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق ( علیه السلام ) در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد.( کافی، ج 2، ص 190) بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۵ موضوع: مناسبت: شب شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِ لِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسی که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص168 ، ح 280) یکی از دغدغه های معصومین علیهم السلام و همچنین امام صادق علیه السلام نسبت به مسلمین یادگیری و ترویج مباحث دینی می باشد. دو نکته شرعی کوتاه در این رابطه : 1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود رفتار نکند. مانند احکام نماز، روزه، معاملات مثل احکام خرید و فروش یا احکام وام و تسهیلات. (1) 2. در بعضی موارد آموزش دیگران نیز بر انسان واجب می شود که به دو مورد اشاره می شود: الف: بر پدر و مادر واجب است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ بنابر این اگر نسبت به مسائل شرعی فرزند کوتاهی شود و در زمان بلوغ، عدم رعایت وظایف شرعی فرزند به خاطر کوتاهی پدر و مادر باشد، والدین مسؤل خواهند بود. مثل مساله حجاب دختر. (2) ب: چنانچه فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که احتمال تأثیر وجود داشته باشد، راهنمایی او و یاد دادن مسأله شرعی واجب است؛ مانند کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است. (3) خداوند مراتب تسلیت ما را محضر حجتش ابلاغ فرماید و به همه ما توفیق کسب معارف دین و عمل به آن را عنایت فرماید تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع، مساله 11) (2) (تحریرالوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) (3) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربه‌معروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 24 ؛ توضیح المسائل جامع، م2222؛ امام خامنه ای، سایت استفتاء خصوصی ش 824789 ؛ بهجت، استفتائات، ج1، س112 ؛ فاضل، جامع المسائل،ج2، س94 ؛ سیدابوالقاسم خویی، صراط النجاه، ج۳، س۹۴۵ ؛ سیدابوالقاسم خویی، استفتائات، تقلید، س۱۴) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۳/۵ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: گاهی گفته می‌شود امام صادق ( علیه السلام ) کاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حکومت قیام نکردند، بلکه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام ( علیه السلام ) نشان نمی‌دهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حکوت ندارد؟ پاسخ: اولاً طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست می‌خوردند(کافی، ج 2، ص 190) ثانیاً پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند. ثالثاً امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بی‌تفاوت نبودند، بلکه مبارزه سیاسی امام، یک مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل: 1. امام حکومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه می‌دانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همکاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این کار منع می‌کردند، و می‌فرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسه‌ای را ببندم و یا چیزی بنویسم.( فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷) امام همچنین دادگاه‌های حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع می‌کردند و بجای آن دستور می‌دادند تنها به قاضیانی مراجعه کنند که به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند(وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹) 2. از طرف دیگر، امام نیروهای فداکاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز که به درون دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امکان، به نفع شیعیان بهبود دهند. 3. امام صادق ( علیه السلام ) صریحاً حکومت را حق الهی خویش می‌دانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تکرار کردند: «ای مردم! رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امام و پیشوا بود، سپس علی بن ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و اکنون من امام هستم». بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۶ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم: اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (علیه السلام ) و بیش از 2 هزار سال حضرت عیسی (علیه السلام ) و چند هزار سال خضر وجود دارد (رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء) ثانیا: قدرت خدا بی نهایت است و میتواند بر اساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) ثالثا: عجیب بودن و سخت بودن دلیل بر غیر ممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن طرفتر باور کردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است. رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم و دانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آورده‌‌اند، موفق شده‌‌اند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش پا افتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲) خامسا: از لحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل می‌کند. سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند: همه بافت ‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ ) خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۶ موضوع: مناسب: شام شهادت امامنا الصادق علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌  شهادت مظلومانه رئیس مذهب را محضر یکایک شما عزاداران تسلیت عرض می کنم. یکی از سفارشات اسلام اصلاح روابط بین مومنین است که به معنای زدودن دشمنی ها و تبدیل آن به دوستی و صمیمت است که مورد سفارش و سیره اولیاء الهی نیز می باشد. به عنوان نمونه نقل شده است امام صادق علیه السلام به یکی از شاگرادانشان به نام مفضل بن عمر فرمودند: إذا رَأيتَ بينَ اثنَينِ مِن شِيعَتِنا مُنازَعَةً فافتَدِها مِن مالي. هرگاه ميان دو نفر از شيعيان ما نزاعى [بر سر مال و اموال] پیش آمد با هزینه کردن از اموال من میان آن دو آشتی و صلح برقرار کن! (الکافی، ج2، ص209) همانگونه که در اسلام سفارش به اصلاح روابط بین مومنین شده است در مقابل یکی از گناهان ایجاد اختلاف بین افراد است که قصد داریم مصادیقی را در این باره عرض کنیم: الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی، غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن و شوهر شود. (برخی از والدین هستند که به گمان خودشان برای امتیاز گیری از طرف مقابل (عروس یا داماد خانواده) مطالب و توصیه هایی به فرزندشان دارند که جز ایجاد اختلاف بین ایشان هیچ ثمره ی دیگری ندارد که این مسلّماً حرام است) ب: ایجاد اختلاف بین فرزندان یکی دیگر از مصادیق این گناه است مثلا اگر فرق گذاشتن والدین (در هدیه دادن یا تقسیم اموال در دوران حیات) بین ایشان سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد شود حرام است. ج) گاهی اوقات است که افراد با بیان مطالبی که خود آنها نیز معمولا معصیت است (دروغ، تهمت، غیبت، توهین، سخن چینی و ...) سبب اختلاف در روابط بین خویشان و دوستان می شوند؛ لذا باید در گفتارمان دقت کنیم. (1) خداوند متعال دلهای مؤمنین را به یکدیگر مهربان تر فرماید هدیه محضر امام صادق علیه السلام صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1728 ؛ استفتائات مکارم ج2 س 1074 ؛ مناج الصالحین ج2 م 38) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۶ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ:آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را [در ارتباط با نیکى‏] فراموش مى‏کنید؟ در حالى که کتاب را مى‏خوانید. آیا [به وضع زیان‏بار خود] نمى‏اندیشید؟ (بقره:44 )؛ برای تبلیغ شیعه روشهایی وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم: تبلیغ دین با عمل و اخلاق عملی :خداوندمی فرماید: نزد خدا سخت منفور است اینکه چیزى را بگویید که عمل نمى‏کنید. (صف:3 )؛ » در این آیه ،خدا افرادی را که دیگران را دعوت به نیکی می کنند اما خود پایبند به خوبی ها نیستند، سخت مذمت کرده است. اهل بیت (علیهم السلام) نیز در دعوت عملی به اسلام و تاثیر آن می فرمایند: « کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم :بدون زبان خویش دعوت کننده مردم به نیکی باشید تا از شما سعی وکوشش (در انجام کارهای خیر) و صدق گفتار و پرهیز کاری را ببینند که این دعوت و تبلیغ است.( کافی، ج2، ص 83) 2-معرفی الگوه ها و اسوه های الهی: قرآن در معرفی این روش می فرماید: لَّقَدْ کاَنَ لَکُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب: 21)؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود. قرآن در این آیه، زندگی پیامبر اسلام را برای دیگر مسلمانان الگو می داند. چون انسان فطرتا طالب کمال است و عشق و علاقه به تکامل دارد، به محض شناخت الگوهای کامل به دنبال آن ها گام برمی دارد و سعی می کند خود را با آن ها تطبیق نماید. 3-دعوت با استدلال عقلی وموعظه نیکو :«ادْعُ إِلىَ‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالحْکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحْسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (نحل: 125)؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن.‏» در این آیه شریفه به سه روش تبلیغ اشاره شده است یکی استدلال عقلی که از آن به حکمت تعبیر شده است دیگری موعظه حسنه که به بعد عاطفی انسان توجه دارد و سوم با مناظره نیکو 4-بیان زیبایی های کلام اهل بیت(علیهم السلام): یکی از راههای تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ از این جهت امام رضا(علیه السلام) فرمودند:(لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.)(بحار،ج2،ص30)؛ اگر زیبایی های کلام ما را مردم درک کنند از ما تبعیت میکنند چون علوم اهل بیت به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد. خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۷ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن میفرماید: لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَیْنَا کِتَابٌ یَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ:ما هیچ کس را جز به اندازه تواناییش تکلیف نمی‌کنیم؛ و نزد ما کتابی است که (تمام اعمال بندگان را ثبت کرده و) بحق سخن می‌گوید؛ و به آنان هیچ ستمی نمی‌شود(آیه 62 مومنون) گاهی سوال میشود که فردی در خانواده مسلمان به دنیا می‌آید، مسلمان می‌شود و بهشتی، اما دیگری چون در خانواده‌ای کافر بزرگ می‌شود، کافر می‌شود و جهنمی؛ آیا این با عدالت خدا سازگار است؟ اولاً همیشه محیط و خانواده باعث بهشتی یا جهنمی شدن ما نمی‌شود؛ زیرا بسیاری از افراد در محیطهای بد، انسانهای خوب و مؤمنی شده‌اند،؛ مانند آسیه همسر فرعون و از آن طرف، بسیاری در خانواده‌ها و شرایط عالی رشد کرده‌اند، اما دچار شقاوت شده‌اند، مانند همسران حضرت نوح و لوط(علیهم السلام). ثانیاً : خداوند به هرکس به اندازه توانایی‌ها و امکاناتی که در اختیارش قرار داده، تکلیف کرده است و به همین میزان نیز از او انتظار دارد؛ لا یُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»(262 بقره) ثالثا: بر اساس آیه 39 سوره نجم (وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی) میزان و معیار پادش خداوند بر اساس سعی انسان است یعنی اگرچه امکانت معنوی در یک جتمعه ای زیاد باشد اما سعی انسانها در اطاعت الهی کم باشد از انسانی که در جای دیگر است وسعی زیاد کرده عقب تر است. بنابراین کسی که حقیقتاً به حقیقت و هدایت الهی دسترسی ندارد، تکلیفش با کسی که در شرایط مطلوبتری قرار داشته، اصلاً یکسان نخواهد بود و خدا آنها را به یک چشم نمی‌بیند تا عدالتش خدشه‌دار شود. البته خداوند راهنمایان و حجتهایی را در درون تمام انسان قرار داده مانند عقل و فطرت و وجدان که اگر شخصی بخاطر شرایط محیطی و خانوادگی، از هدایت راهنمایان بیرونی یعنی انبیا و اولیا محروم بود، باز هم تاحدی بتواند مسیر درست را تشخیص دهد. لذا تا این حد از تکلیف، همه انسانها با هم برابرند. خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۷ موضوع: مناسبت: افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم شخصی خدمت پيامبر خدا شرفیاب شد و عرض کرد: يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي خُلُقاً يَجْمَعُ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ (به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت را برای من جمع کند!) حضرت در پاسخ فرمودند: لَا تَكْذِب‏. دروغ نگو. (بحارالأنوار (ط-بیروت) ج ۶۹ ، ص ۲۶۲، ح ۴۳) چند نکته شرعی کوتاه درباره دروغ: 1. دروغ گفتن حرام است و گناه، در حرام بودن دروغ فرقی نیست بین اینکه جدی باشد یا شوخی و همچنین تفاوتی ندارد دروغ را به زبان بگوید یا به قلم بنویسید یا به اشاره بفهماند و مخاطب نیز فرقی نمی کند چه کسی باشد و دروغ حرام است به همسر، فرزند، دوست یا مشتری یا هر کس دیگری. (1) 2. اگر انسان خبر یا مطلبی بشنود یا در فضای مجازی مشاهده کند و از درستی و نادرستی آن مطلع نباشد یا حتی احتمال دروغ بدهد (مثل اخبار بی بی سی) نمی تواند این خبر را به عنوان یک خبر واقعی و صادق برای دیگران نقل کند یا نشر بدهد چراکه از مصادیق دروغ و حرام است ولی اگر به صورت احتمالی يا با ذکر منبع نقل کند حرام نیست. (مثلاً بگوید فلان منبع خبری چنین گفته است) (2) (صرفا جهت استحضار استاد: البته این را هم توجه داشته باشیم که ممکن است یک خبر از سوی یک منبعی چنان مبهم و ناقص نقل شود که ظاهر خبر راست و مطابق واقع ارزیابی شود ولی نشر دهنده آن دنبال اهداف و اغراض خودش می باشد و مخاطب فریب می خورد. لذا اینگونه اخبارِ مجمل نیز پذیرفته نیست.) 3. یکی از موارد دروغهای جایز دروغ گفتن به هدف رفع اختلاف و ایجاد صلح بین مومنین است مثلا خانمی از شوهرش می پرسد که آیا او را در فلان وضعیت دیده است یا نه! که در این صورت اگر راست بگوید منجر به اختلاف می شود ولی اگر راستش را نگوید ارتباطشان صمیمی خواهد بود در این صورت ایرادی ندارد. (3) خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی، ج2 ص: 217) (2) (امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع  گناهان  سوال شماره 576333؛ توضیح المسائل جامع، مساله 2224 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، دروغ) (3) رساله آموزشی مقام معظم رهبری، جلد2، درس 22   @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۷ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام) انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود. مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم. در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند. عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا  وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند. خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi