eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۷ موضوع : سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام حسین علیه السلام نقل شده است: مَنْ حَاوَلَ أمْرَاً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ. کسی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه می ترسد زودتر به سراغش می‌آید. (تحف العقول ص 177) چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش چک: اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی چک مدت دار گرفته یا بابت حقوق و مزد کارش چک مدت دار گرفته چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید آن، چک را نقدا به مبلغ کمتر بفروشد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است. مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.  اگر چک صور‌ی باشد و بابت طلبکاری نبوده، مثل اینکه انسان چک خودش را مدت دار تاریخ بزند و به صورت نقدی به مبلغ بفروشد خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است.‌ خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست. (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869) (2) صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی. (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)(جهت اطلاع: البته قابل به ذکر است انچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب ودین، خرید و فروش می شود) @AhkameHarameRazavi
📖 آداب استخاره گرفتن: فردی که برای دیگران استخاره می­کند، لازم است از گفتاری که مصداق «قول بدون علم یا حجّت» محسوب می­شود بپرهیزد. و شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید: 1. با وضو و طهارت باشد، بلکه غسل کردن برای خواندن نماز استخاره مستحب است و از وضو کفایت می‌کند؛ 2. رو به قبله باشد؛ 3. در استخاره با قرآن، رعایت احترام قرآن را بنماید؛ 4. حال توجّه و دعا و اقبال الی اللّه داشته باشد؛ 5. دعاهای نقل شده از اهل بیت­(علیهم السلام) جهت استخاره را بخواند؛ 6. در استخاره با قرآن، با مفاد آیات و تفسیر آن آشنایی داشته باشد؛ 7. از خداوند متعال، طلب خیر همراه با عافیت نماید. ❗ تکرار استخاره: از آنجا که استخاره برای رفع حیرت و تردید است، بعد از برطرف شدن حیرت و تردید با اوّلین استخاره، تکرار آن معنا ندارد، مگر آنکه موضوع یا شرایط آن تغییر کند، هرچند به این صورت باشد که فرد مقداری صدقه بدهد. ⛔استخاره های ناصحیح: استخارۀ برای رفع تردید در چند مورد جایگاه ندارد و صحیح نیست: 1. مواردی که خلاف شرع است، مانند سقط جنین، قطع رحم، ارتباط نامشروع، دریافت وام ربوی، خروج زن از منزل بدون اذن از شوهر. 2. برای تفأّل و پیش­گویی و اطلاع از غیب؛ مثل اینکه آیا در امتحانات قبول می­شود یا خیر؟ آیا در آینده کسب و کارش رونق پیدا کرده و خوب می­شود یا خیر؟ آیا فلانی او را دوست دارد یا نه؟ آیا در آینده صاحب اولاد خواهد شد یا نه؟یا در پیدا کردن دزد و قاتل و مانند آن، مثل موردی که وسیله‌ای از او سرقت شده و به فردی مشکوک است و استخاره می‌کند که دزد همین فرد است یا نه؟ 3. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل؛ همچنین، شایسته است انسان در اموری که می­خواهد دربارۀ آن تصمیم بگیرد، ابتدا تأمّل و دقّت کند و با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و از راه­های عقلایی که برای تشخیص مصلحت وجود دارد بهره برد و در صورتی که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، چنانچه خواست استخاره نماید. 📚آدرس: توضیح المسائل جامع، ج2، مسأله 525 و 527 و 528 و 529.
 پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۸ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم— امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ: بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲) وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم: اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی. ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(علیه السلام) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند. ثالثا امام غایب، فواید بی‌شماری دارد ازجمله: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه كبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم كرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏كند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره) رابعا: جامعه‌شناسان معتقدند که وجود رهبر اثر مهمی در موفقیت جمعی دارد؛ حتی اگر آن رهبر غایب باشد، مثلاً در تبعید یا زندان به سر ببرد. خامسا: امام غایب اثر تربیتى هم دارد؛ زیرا بر حسب آیات و روایات، ایشان نظاره‌گر اعمال و رفتار ما هستند (آیه 105 توبه)و اعمال ما در اوقات خاصی به محضرشان عرضه می‌شود. این نظارت باعث می‌شود منتظران بیشتر مراقب اعمال خود باشند. سادسا: امام باعث دفع بلا میشود،در این زمینه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود:خدای متعال به سبب وجود من، بلاها را از خاندان و شیعیانم دور می‌کند.( کمال الدین ، ج ۲، ص ۱۷۱) خداوند در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة. هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288) چند نکته درباره احکام نماز جماعت: مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می‌شود، کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام به‌جا آورد. اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام می‌رسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد. نماز گزار اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند در حالی که امام جماعت تکبیر برای رکوع را می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست، نباید اقتدا کند بلکه هنگامی که امام جماعت در رکوع مستقر شد باید اقتدا کرد. خداوند به همه توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۸ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— «خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)، اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون : ‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندك، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد) اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌كننده می‌‌شود. بنابراین عامل اصلی خستگی، كسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است كه به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود. ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد كه هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر كنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و استنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی! ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.) امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعاني ،ج27،ص96) و نكته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت! خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۸ موضوع :  ‌از امام صادق علیه السلام روايت شده که حضرت فرموده اند: ‌مردى‌خدمت ‌پيامبر ‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض كرد: گناهانم زياد شده و اعمالم سست ‌و ‌اندك ‌گشته؟‌ حضرت ‌فرمودند:‌ أكثِرِ ‌السُّجودَ‌ فإنّه ‌يَحُطُّ الذُّنوبَ كما تَحُطُّ الرِّيحُ وَرَقَ الشَّجَرِ‌. زياد ‌سجده كن؛ زيرا همچنان كه باد برگ درختان را می ریزد، سجده نیز گناهان را از بین می برد. (أمالي الصدوق : 404 / 11) در برخي موارد نمازگزار بايد بعد از سلام نماز فورا دو سجده سهو بياورد: كه به بعضي از موارد اشاره مي شود: 1. جائى كه نبايد نماز را سلام دهد مثلاً در ركعت سوم نماز چهار ركعتي سهواً سلام بدهد. 2. ‌تشهد‌ يا يك سجده را فراموش كند چنانچه قبل از ركوع ركعت بعد متوجه شود بايد ‌برگردد و تشهد يا يك سجده را بجا آورد ولي اگر در ركوع ركعت بعد يا در ركعات ‌بعدي ‌متوجه ‌شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز ابتدا بايد يك تشهد ‌و ‌يا ‌يك سجده به عنوان قضا انجام دهد و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (مشهور. ‌مخالف: سيستاني: ‌تشهد نياز به قضا ندارد و سجده نياز به قضا دارد رساله مراجع 1245) 3. كيفيت ‌سجده ‌سهو: ‌بعد‌ از سلام نماز فورا نيت سجده سهو كند و پـيـشـانى را به چيزى‌كه ‌سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـليك ايها النبي ورحمة اللّه وبركاته. بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكرى ‌را ‌كه ‌گفته ‌شد ‌بگويد ‌و بنشيند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد. (رساله مارجع م1250) خداوند ما را از نمازگزاران واقعي قرار بدهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
خمس منزلی که به جهت تأمین قیمت خرید آن، اجاره یا رهن داده شده 🔒اگر فرد خانه ­ای در حدّ شأن برای سکونت خودش بخرد و قسمتی از بهای منزل معامله را از درآمد بین سال بپردازد، ولی جهت تأمین بقیّۀ ثمن معامله، مجبور شود آن را اجاره یا رهن و اجارۀ شرعی دهد تا پس از ادای بدهی منزل خود، در آن ساکن گردد؛ حکم خمس منزل چیست؟ 🔑-سکونت شرط نیست و اگر خانه، مورد نیاز برای سکونت بوده، و قصد سکونت هم داشته اید در شأن هم باشد، مؤونه محسوب می شود و خمس ندارد. (امام خامنه ای) 🔑-باید در انتهای سال، خمس آن خانه را پس از کسر بدهیش پرداخت نماید. البتّه اگر روش فوق تنها راه معمول خانه­دار شدن برای فرد و امثال وی باشد، طوری که فراهم نکردن خانه­ بدین صورت، عرفاً کسر شأن و عیب برای فرد و کوتاهی در حقّ خانواده­اش و سهل‌انگاری نسبت به آیندۀ آنان محسوب شود، در این صورت پرداخت خمس آن لازم نیست. (آیت الله سیستانی) 🔑-اگر این مسکن اضافه محسوب نشود و جهت سکونت به آن نیاز داشته باشد ولو اینکه در حال حاضر به دلائلی در آن سکونت نکند، خمس ندارد. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، واحد همسان سازی سایت ادمین امام خامنه ای، س16، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م 615، آیت الله مکارم، استفتاء خصوصی، کد رهگیری : 140012190022.
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۹ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خدواند در قرآن دستور می‌دهد: اگر نمى‏دانید از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید. فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (آیه 43 نحل) دلایل عقلی و نقلی برای تقلدی وجود دارد که اشاره میشود: 1-طبق آیه نقل شده، وقتی که مطلبی را نمی دانیم باید از اهل علم و دانشمندان سوال کرد. 2-سیره و روش عقلاء  در اموری مختلف وبرای حل مشکلات ومسایل روز مره زندگی خودشان چنین است و به افرادی که بهتر می‌دانند، مراجعه می‌کنند و حال آنکه قطعا مساله ای مهمتر از این که حکم خدا چیست پیدا نمی‌شود ، بنابراین باید به کسانی که به اصطلاح مجتهد گفته می شود، مراجعه کرد. مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى. 3-ائمه طاهرین علیهم السّلام شاگردانى تربیت مى‌کردند و به اطراف مى‌فرستادند؛ یا افرادى مى‌آمدند و از آن بزرگواران  تعلیم مى‌گرفتند، و به وطن خود بر مى‌گشتند، سپس مشغول تدریس و تعلیم در بین مردم مى‌شدند. و شیعیان به آنان مراجعه مى‌کردند. به عنوان نمونه یونس بن عبد الرّحمَن که از بزرگان أصحاب است، در مسجد کوفه مى‌نشست مردم، مَسائل‌شان را سؤال مى‌کردند او نیز فتوى مى‌داد و موارد اختلافی را حل و فصل می کرد، وقتی از حضرت امام رضا علیه السلام سؤال شد: «آیا یونس بن عبد الرّحمن، مورد اطمینان است تا من از او معالم دینم را أخذ کنم؟ حضرت فرمودند: بله، معالم دین را از او أخذ کن» این در حالى است که حضرت رضا(علیه السلام) مدینه شرف حضور دارند و یونس در کوفه بود. ( وسایل الشیعه ج27 ص 147 ح33). نکته: از این روایت فهمیده می شود دسترسى به إمام معصوم در زمان خودشان هم براى همۀ مردم امکان پذیر نبود 4-عقل مي گويد، مخالفت با حكم خداي متعال استحقاق عقوبت را در پي خواهد داشت لذا از باب دفع ضرر محتمل و امان بودن از عقاب يا بايد خود عالم شوي و مجتهد يا به عالم رجوع کنی و تقلید نمایی و یا احتياط کنید. (موسوعه آيه الله خويي ج1 ص2) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام محمدباقر(علیه‌السلام) در روایتی می فرمایند:مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زیدَ فی‌عُمُرهِ. کسی که با اهل و خانواده‌اش خوش‌رفتار باشد عمر طولانی خواهد داشت. (تحف‌العقول، ص ٣٠٥) اما مساله شرعی : زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود: مرد در زندگی مشترک واجب است که طبق آیات قرآن با همسرش معاشرت نیکو و پسندیده داشته باشد. بنابراین، نباید به همسرش ظلم کند یا او را مورد اذیّت و آزار قرار دهد یا کتک بزند یا با وی با تندی و خشونت رفتار کند یا پرخاشگری و بد‌اخلاقی و تند زبانی کند یا او را رها کند به گونهای که زن، نه شوهردار محسوب شود و نه مطلّقه.طبیعتا بر زن هم حرام است که به همسرش ظلم کند یا او را مورد اذیت و آزار قرار دهد یا به او ناسزاگویی داشته باشد. خانه داری کردن زن یک عمل مستحب و دارای اجر و پاداش فراوان است و در اهمیت این کار مقدس همین بس که بر اساس روایاتی از اهل بیت  اگر زنی لیوان آبی به دست همسرش بدهد ارزش آن از اینکه یکسال روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند، بهتر است. زن و شوهر هر چه با یکدیگر موافق  باشند مورد سفارش اسلام است اما زن و شوهر نباید در معصیت از یکدیگر اطاعت کنند.مثلا اگر شوهر از همسرش می خواهد که حجاب شرعی را رعایت نکند، نباید از او  اطاعت کند. خداوند متعال الفت و صمیمت را میان خانواده ها قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد منابع: تحریر الوسیله، کتاب النکاح، فصل فی النشوز و الشقاق، توضیح المسائل جامع ج4،مسئله 272،270، @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام‌ روایت شده است که می‌فرمایند‌:‌ اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به،‌الصَلوةُ‌.‌ بهترین ‌چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به در گاه الهى تقرب پیدا مى‌کند، نماز‌است‌. (تحف‌العقول‌ص‌455) چند نکته کوتاه درباره احکام نماز احتیاط: 1. برخی از شکیات نماز سبب واجب شدن نماز احتیاط می شود مثلا نمازگزاری که در هر حالتی از نماز شک کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت باید بنا را بر‌چهار بگذارد یعنی آن را رکعت چهارم خودش‌ حساب ‌کند. و بعد‌از اتمام نماز بلافاصله بدون اینکه حالت نماز ‌بهم بخورد‌ یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا بیاورد. (مشهور، مخالف‌: شبیری بنابر احتیاط واجب دو رکعت نشسته بجا بیاورد) (رساله مراجع م 1199)  2. اما کیفیت نماز احتیاط: اگر نمازگزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید وحمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند .(رساله مراجع 1215)  3. نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آن را آهسته بخواند(3)                خداوند ما را با اقامه کنندگان نماز محشور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و اله محمد. منابع:(3) .(مشهور(بنابر فتوا یا احتیاط) آهسته خواندن حمد و بسم الله مخالف:سیستانی بنابر احتیاط حمد اهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب اهسته خوانده شود )رساله مراجع م 1216  @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:بر شما باد به قیام در شب(نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳) در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود: 1-پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه می‌باشد .پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک می‌شود. نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد. 2-قبولی اعمال: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.«(بحار، ج87، ص161) 3- استجابت دعا: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می‌گرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45) 4-رضایت خدا: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰) خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۳۰ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. «پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: مَن مَدَّ عَیْنَیْهِ الی ما فی أیدیِ النّاسِ مِن دُنیاهُم طالَ حُزنُهُ.کسی که همواره به دارایی و دنیای مردم چشم می‌دوزد غم و اندوه او طولانی خواهد بود. (تحف‌العقول، ص ٥١) چند نکته کوتاه درباره حکم مال پیدا شده: بر انسان لازم نیست مال پیدا شده را بردارد بلکه برداشتن شیئی که پیدا شده مثل پول، کفش، طلا و گوشی کراهت دارد و بهتر است انسان برندارد. (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: کراهت در جایی است که احتمال اینکه صاحب مال دنبال آن بیاید باشد). اگر مالی را که برداشته ارزشش به مقدار دو و نیم گرم نقره یا بیشتر می باشد و دارای نشانه ای هست که بواسطه آن صاحبش قابل شناسایی هست، باید تا یکسال در محل پیدا شده و محل عمومی، اطلاع رسانی کند تا صاحبش پیدا شود. مال گمشدهای را که انسان یافته و برداشته است، نوعی «امانت» به حساب می‌آید؛ پس چنانچه از بین برود یا خسارت ببیند، اگر در وظیفۀ خود نسبت به آن کوتاهی نکرده و در آن تصرّف غیر مجاز ننموده، ضامن نیست، وگرنه ضامن و بدهکار می‌باشد. خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد منابع: (رساله مراجع م‌2564-2574‌؛ منهاج الصالحین سیستانی ج 2م643، تحریر م5. (منهاج: ج2‌م‌766 و تحریر القول فی لقطه غیر الحیوان م 5. منهاج خویی و وحید م 643) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۳۰ موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) درمورد علم غیب ائمه(علیهم السلام) می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اَلْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِك: زمانی که امام اراده کند،چیزی را بداند،خدا او را آگاه می کند(کافی، ج1،ص 258 ) گاهی سوال میشود چرا ائمه(علیهم السلام) ازعلم غیب خود برای کشته نشدن، استفاده نکردند؟ باید گفت: 1-دوگونه علم وجود دارد(طبیعی-غیب) و انسان در برابرعلم طبیعی تکلیف دارد؛ ولی علمی که از ناحیه غیب به دست آمده، تکلیف نمی‌آورد؛ چون علم غیب در حقیقت علم امام، آگاهی بر قضای حتمی الاهی است که تغییر ناپذیر است؛ در نتیجه، هیچ تکلیفی ندارد; زیرا تکلیف در جایی معنا دارد که انجام یا ترک چیزی در اختیار مکلف باشد . امر و نهی درباره قضای حتمی بیهوده و بی اثر است; زیرا اراده انسانی در آن تاثیر ندارد 2-معصومین علیهم السلام مکلف به زندگی به شیوه عادی بودند تا از الگو بودن نیفتند،چون برای هدایت بشر آمده اند ؛ واگر ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شکست نمی خوردند و نمی توانند الگوی مناسبی برای مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشکل انسان های عادی شریک نیست که خلاف طبیعت است. البته گاه برای حفظ و عزت دین از علم غیب به دستور خدا استفاده می کنند; ولی قانون واساس بر این است که در جریان امور ظاهری از علوم عادی بهره گیرند 3-طبق برخی روایات(کافی، ج1،ص 258 ) ،علم غیب براى پیامبر و امامان شأنى است؛ یعنى، چنان نیست که این علم همواره، هر چیزى را در اختیار آنان قرار دهد. بر این اساس، ممکن است نسبت به نحوه شهادت خود با همه جزئیات آن علم نداشته باشد چون اراده نکرده که بداند. 4-معصومین علیهم السلام نیز باید امتحان شوند و سنت الهی این است و ازطرفی عمل به غیب موجب برهم خوردن قوانین طبیعی است. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
بیمه عمر و ماترک 🔒۱- آیا سرمایه بیمه عمر جزء اموال ماترک متوفی محسوب می شود؟ ۲- ایا زوجه می تواند جهت مطالبه مهریه سرمایه بیمه عمر را که در قرارداد کسی بعنوان وارث تعیین نشده را توقیف نماید؟ 🔑ج1) اگر در قرارداد بيمه، بيمه عمر براي شخص خاصي قرار داده نشده باشد،‌ جزء ترکه است. ج2) مي‌تواند. 📚آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع وصیت و ارث سوال شماره 552464، محمد رضایی (مسئول استفتاءات).
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن) آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است: 1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میداند(آیه 59 انعام) 2-برخی آیات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف) 3-برخی آیات گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن) راه جمع این است که بگوئیم: علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین علیهم السلام از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها میدهد(آیه 27 جن)،منظور غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست وبالفعل معصومین ندارند،ولی بالقوه دارند که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست . خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۱ موضوع: سلام‌علیکم بسم‌الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول گرامی صلی الله علیه‌و‌آله  که فرمودند: مَن ِ‌اقْتَصَدَ ‌فِي ‌مَعِيشَتِه ِ‏‌رَزَقَهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّه. کسی که در خرج زندگی ميانه روي را رعايت كند ، خداوند روزی او را زیاد گرداند و کسی که اسراف نموده و مالش را بيهوده مصرف کند،خداوند او را از نعمتهايش محروم می سازد. (وسائل‌الشيعه، ج 15، ص  277 چاپ قم آل بيت) چند نکته درباره اسراف و تبذیر: اسراف ‌و‌تبذير ‌از‌ گناهان ‌كبيره‌ است‌ و بايد از آن پرهيز شود، مصرف كردن ‌مال ‌بيش ‌از حد و اندازه نياز و زياده روي به نحو غير متعارف را اسراف ميگويند و مصرف كردن مال در كار بيهوده و ناشايست ‌تبذير ‌مينامند. ‌ اسراف و تبذیر مصادیق فراوانی دارد که تشخیص آن به عهده خود مکلف است و یکی از موارد اسراف حرام، زیادی روی در مصرف آب یا برق یا دور ریختن میوه یا مواد غذایی  در صورتی که به اندازه‌ای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمیباشد؛ مقدار مالي را که اسراف شده، مکلف علاوه بر اینکه گناه کرده است، بايد خمس آن پرداخته شود. خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هايش قرار دهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد منابع: (صافي جامع الاحكام ج 1/205 س 736- مكارم استفتائات ج1/101س 316-بهجت سوال3810-استفتائات  تبريزي ج2 سوال1024) توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص: 607.(آيت الله سيستاني، مسائل منتخبه ص16ش30) (رساله وحید م2077) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱ موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن راهکار آرامش را یاد خدا میداند و میفرماید: أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همانا با یاد الاهی قلب ها آرام می شود (آیه 28 رعد) برخی عوامل رسیدن به آرامش عبارتند از: 1-یادخدا: طبق آیه تلاوت شده یادخداباعث آرامش است،یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» منشأ اثر باشد وتمام قدرت و ملک و هستی از او است وعزت و ذلت بندگان نیز به دست او است؛ او بر همه چیز توانا است؛ اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد.  2- توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"(آیه 3 طلاق) چون رزق از ناحیه خداوند تعالی ضمانت شده وخداوند قادر است که از عهده ضمانت خود برآید. 3- رضایت به خواست الهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) دراین زمینه فرمود: هرکس اطمینان کند که آنچه خداوند برای او مقدر کرده، از او فوت نمی شود، قلبش راحت و آرام می گردد. (غررالحكم، ح 8763) خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۱ موضوع: سلام‎علیکم.‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‎به عهد  می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا  و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34) اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم: در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668) اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671) اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669) خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۲ موضوع : سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیماز پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت شده که حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک. همواره با طهارت باش تا خدا عمرت را زياد كند.(امالی مفید ص60 ح5) اما مسئله شرعی: چند نکته کوتاه درباره وضوی جبیره: 1. کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا زخم شده و باند پیچی است، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد، اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه‌اش عمل کرده است. (1) 2. وضوی جبیره مانند وضوی معمولی است با این تفاوت که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باید روی باند یا گچ دست مرطوب بکشد.  3.در مواردی که وظیفه شرعی مکلف انجام وضو یا غسل جبیره ای است انجام تیمم صحیح نیست و اگر با اینکه تکلیفش وضوی جبیره بوده کسی فقط با تیمم نماز خوانده، نمازش باطل است و باید دو مرتبه نماز را بخواند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی) (2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲ موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(علیه السلام) گناه را از عوامل سلب آرامش می داند و می فرمایند: کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛. چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.( کافی، ج 2 ، ص 451 ) بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از:  1-دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است(بحار، ج 73، ص 91)  امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود(نامه 26/4/1363) 2- طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد(بحار، ج 77، ص 172) 3- حسادت: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است"( بحار، ج 73، ص 256)  4- چشم و هم چشمی: وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند.  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: در امور دنیا به کسانی که وضع زندگیشان پایین تر از تو می باشد بنگر، نه به کسانی که وضع مالی آن ها از تو بهتر و برتر است(جامع السعادات، ج6، ص105) خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند: ...فَلایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه... .براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّف کند. (کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521) دو نکته کوتاه شرعی درباره اموال بچه نابالغ: 1. اختیار اموال ‏بچه ‏نابالغ با پدر و پدر بزرگ پدری است و میتوانند در اموال بچه به شرطی که به ضررش نباشد، تصرف کنند مثلا اموالش را در محلی مطمئن سرمایه گذاری کنند یا نیازهای بچه را با آن تامین کنند.(1) 2.اگر پدر و پدربزرگ پدری فوت کرده باشند در صورتی که آنها شخصی را به عنوان وصی و سرپرست بچه‌های نابالغ برای بعد از خودشان انتخاب کرده باشند همان شخص سرپرستی بچه‌ها را به عهده می‏گیرد ولی اگر انتخاب نکرده باشند باید ورثه به حاکم شرع‏ مراجعه ‏کرده تا برای بچه های نابالغ ‏قیم انتخاب نماید. 3.قیم و وصی فقط در صورتی ‏می‏توانند در ‏مال ‏طفل‏ تصرف کنند که مصلحت و منفعت طفل رعایت شود. بنابر این اگر مادر یا هر فرد دیگری با اجازه حاکم شرع به عنوان قیم انتخاب شده است فقط در مواردی می‌تواند اموال کودک را مصرف کند که به مصلحت کودک باشد.(2) خداوند انشاالله به همه ما توفیق اداء تکالیفمان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع: (مشهور عدم المفسده را کافی می‌دانند ولی،‌"آیه الله وحید آیت الله مکارم بنا بر احتیاط": لازم است مصلحت و نفع طفل رعایت شود، رساله مراجع مساله 2087، رساله آیه الله وحید 2115) (رساله‌مراجع‌مساله 2078) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) برای افزایش طول عمر می فرمایند: صَدَقه وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ یَزِیدَانِ فِی الْأَجل :نیکی به پدر و مادر و صله رحم موجب ازدیاد عمرند.(بحار، ج‏71، ص 83) در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود: 1-نیکی به والدین و صله‌رحم: صله‌رحم تا جایی نقش دارد که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی می‌آورند به سبب آنکه صله‌رحم را به جا می‌آوردند، دارای عمر طولانی خواهند شد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می‌فرماید: مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، به صله‌رحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانی می‌شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟ (کافی، ج 2، ص 155) 2- خوش اخلاقی: امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانی می‌کنند. (کافی، ج 2، ص 100) واین طبیعی است، چون با اخلاق خوش استرس کم شده و بیماریها کم میشود. 3- زیارت امام حسین(علیه السلام): در این باره امام صادق(علیه السلام) فرموده است: زیارت امام حسین(علیه السلام) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند (کامل الزیارات، ص 286) 4- نیکی به خانواده: امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: هر کس به شایستگی در حق خانواده‌اش نیکی کند، خداوند بر عمرش می‌افزاید. (کافی، ج 8، ص 219، ح 269) خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
🌓خورشیدگرفتگی در تاریخ سوم آبان 1401 محمد رنجبران کارشناس نجوم: کل گرفتگی در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت است. زمان اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۴:۵۸ خواهد بود. برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد. 🔓وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی الف) ابتدای وقت آن -از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) ب) انتهای وقت آن -بنا برا حتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی) -وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم) 💡 اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با چه نیتی بخواند؟ -باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -نیت ادا مانعی ندارد. (آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) 📚آدرس: توضیح المسائل مراجع ،ج1 ،م 1495، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067. توضیح المسائل مراجع ،ص 815 ،م 1496- تحریر ،ج1 ، ص 192 ،م 4 – عروة الوثقی،ج1 ، ص618 ،فصل فی صلاة الایات، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067 تاریخ: 1398/10/29.
کُلُر زیاد در آب 🔒گاهی اوقات آب شهری به دلیل وجود کلر خیلی زیاد تقریبا سفید رنگ است؛ آیا این آب حکم آب مضاف را ندارد؟ 🔑-گاز کلری که به جهت ضدّ عفونی شدن به آب افزوده می‌‌شود و گاه رنگ آب را تغییر داده و سفید رنگ می‌‌کند، ولی هر گاه آن آب چند لحظه در ظرفی بماند صاف و بی‌رنگ می‌شود، موجب مضاف شدن آب نمی‌‌شود و لازم نیست صبر کنند تا آب صاف و بی‌‌رنگ شود. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع وضو، غسل و تیمم سوال شماره 1074037، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م60. آیت الله مکارم، سایت: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44765&mid=254817
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۳ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که می فرمایند: إِنَّ الزَّلَازِلَ وَ الْکُسُوفَیْنِ... مِنْ عَلَامَاتِ السَّاعَةِ فَإِذَا رَأَیْتُمْ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَتَذَکَّرُوا قِیَامَ السَّاعَةِ. زلزله ها و خورشید و ماه گرفتگی از نشانه های رستاخیزند، هنگامی که یکی از اینها را مشاهده کردید به یاد روز رستاخیز بـیفتید. (وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 487) با توجه به خورشیدگی امروز چند نکته کوتاه رو یادآوری می کنم: 1. یکی از مواردی که به سبب آن نماز آّیات واجب می شود، خورشیدگرفتگی است. وقت واجب شدن نماز آیات در خورشید گرفتگی از زمانی است که خورشید شروع به گرفتن می کند و به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب باید نماز را تا قبل از شروع به باز شدن خورشید بخواند.(1) 2. نماز آیات دو رکعت است که در هر رکعتی پنج رکوع دارد و آسان ترین روش خواندن نماز ایات این است که انسان در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، یک سوره کامل را به پنج قسمت تقسیم کند و بعد از هر قسمتی به رکوع رود (امام خامنه ای سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند) مثلا سوره قدر را با خواندن بسم الله و ایه اول به رکوع رود و سپس سر بردارد آیه دوم را بخواند و سپس به رکوع برود و به همین شکل تا پایان ادامه دهد و رکعت دوم را به همین صورت بخواند..(رساله مراجع م 1507 ،1508عروه الوثقی فصل فی صلاه الایات م1 ) 3. کسی که هنگام گرفتن ماه یا خورشید اصلاً مطلع نشود و بعد از باز شدن آن بفهمد، درصورتی که گرفتگی کامل بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر فقط مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست. (1)به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله ایات عظام سیستانی، مکارم، زنجانی، فاضل... تا زمانی که خورشید به حالت طبیعی برنگشته است وقت باقی است.توضیح المسائل مراجع م 1495 @AhkameHarameRazavi