eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ موضوع:  سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ذلک خیر لکم ان کنتم تعلمون(توبه41):با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است. جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1. جهاد با نفس : رسول خدا (ص) می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778) 2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12) 3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند». خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم: 1.    اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است. 2.    میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود. 3.    اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی همه مسافرین اسلام خصوصا زائرین عزیز صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1- بالاترین خیر:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2- اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3- مقام شفاعت داشتن:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4- رهبران اهل بهشت:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت در سجاد علیه السلام در مسجد مدینه خطاب به مردم دربخشی می فرمایند: وَيحَكَ يا بنَ آدمَ ! الغافِلُ و ليسَ بمَغفولٍ عَنهُ. وای بر تو ای فرزند آدم! اى غافلى كه از تو غافل نيستند. چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: •    مقصود از کسانی که از انسان غافل نیستند خدای متعال و فرشتگان هستند. دائم زیر نظر هستیم. اگر ما توجه داشته باشیم که زیر نظریم، چطوری رفتار می کنیم؟  •    آنجاهایی که انسان می داند که افراد دیگری متوجه او هستند، مراقب رفتار خودش هست، مواظب است که خطایی نکند، پای کجی، قدم کجی برندارد.مثل اینکه ببیند صاحب کارش دوربین و نظارت دارد. •    از این که انسان دیگری ما ببیند مراقبت می کنیم اما غافلیم از اینکه خدا  و فرشتگان دائم مراقب ما هستند، نه اینکه این مراقبین مراقب اعمال ظاهری باشد، توجه به خطورات قلبی ما هم دارند. •    همین یک نکته را اگر به آن توجه کنیم، خیلی از کارهای ما، رفتارهای ما تفاوت خواهد کرد. البته انسان گاهی اوقات غفلت می کند! اما به مجرّد اینکه توجه پیدا کرد کلام کوتاه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که فرمودند: «عالم، محضر خداست» اشاره به همین مطلب است یعنی عالم محل حضور خداست، خدای متعال حضور دارد در همۀ آنات ما، در همۀ حالات ما. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای صلوات متن اصلی: الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 173 جلسه 173، دوشنبه 1395/8/10 حدیث: دنبالۀ آن حدیثی که از سعید بن مسیّب نقل شده بود، از بیانات امام سجاد«سلام الله علیه» خطاب به مردم در هر جمعه در مسجد مدینه. مفصّل است، چند فقره را می خوانیم: وَیحَک ابنَ آدم! وَیحَک با وَیلَک فرقش این است که وَیلَک در مقام تعرّض است، به معنای وای بر توست. وَیحَک در مقام دلسوزی است. مثل اینکه کسی بگوید: آخر برادرِ من! چرا اینطوری می کنی؟! وَیحَک ابنَ آدم الغافِل و لیس بمَغفولٍ عنه. تو غافلی اما مغفولٌ عنه نیستی. تو داری می روی، حواست نیست اما دیگران متوجهِ تو هستند. اینجا مراد، علی الظاهر ذات اقدس ربوبی است که علمش به همۀ ذرّات عالم احاطه دارد، و کرامُ الکاتبین، فرشتگانی که - کنّا نَستَنسِخ- همۀ کارهایی که از شما سرمی زد، آنها را استنساخ می کردند، نسخه اش را نگه می داشتند. اینها از شما غافل نیستند، دائم زیر نظرید. اگر ما توجه داشته باشیم که زیر نظریم، چطوری رفتار می کنیم؟ آنجاهایی که انسان می داند که افرادی از بنی آدم متوجه او هستند، مراقب رفتار خودش هست، مواظب است که خطایی نکند، پای کجی، قدم کجی برندارد. این رژه ای که نیروهای مسلّح می روند، تا وقتی به جایگاه نرسیدند که مورد توجه اند، حرکتشان عادی است. به مجرّدی اینکه می رسند به نزدیک جایگاه که می بینند چشمهایی متوجه اینهاست، دارد حرکات اینها را نگاه می کند، قدم زدنشان را، راه رفتن شان را، سرشان را بالا گرفتن، اسلحه شان را اینطوری گرفتن، در این فاصله، رفتارشان فرق می کند. اینطوری باید باشد. دائم مراقب مایند. ما غافلیم اما دیگران یعنی آن شاهدِ غیبی از ما غافل نیست، متوجه ماست. همین یک نکته را انسان در زندگی اش مورد توجه قرار بدهد، خیلی از کارها اصلاح می شود. توجه هم بکنیم که این کسی که متوجه ماست، فقط متوجه اعمال ظاهریِ ما نیست، یَعلَم خائنةَ الأعیُن و ما تُخفی الصدور، إنّ الله علیمٌ بذاتِ الصدور، یعنی آنچه در دلمان خطور می دهیم، مثل همین رفتار ظاهریِ ما، مورد توجه و نگاهِ ربوبی و عُمّال حضرت حق است که دارند بر دل ما نگاه می کنند. همین یک نکته را اگر به آن توجه کنیم، خیلی از کارهای ما، رفتارهای ما تفاوت خواهد کرد. البته انسان گاهی اوقات غفلت می کند! اما به مجرّد اینکه توجه پیدا کرد، همانطور که امام«رضوان الله علیه» در آن بیان کوتاهشان فرمودند: «عالم، محضر خداست»؛ محضر خدا یعنی محل حضور خداست، خدای متعال حضور دارد در همۀ آنات ما، در همۀ حالات ما.
ابن آدم! إنَّ أجَلَک أسرَع شیءٍ الیک. أجل یعنی: سرآمد، پایان کار، آن سرآمدِ تو به سوی تو دارد با سرعت حرکت می کند و می آید. غافلیم از این. قد أقبَل نحوَک حثیثاً، بی سر و صدا؛ حَثیث یعنی آرام و بی سر و صدا دارد به طرف شما می آید. خدا رحمت کند یکی از بزرگان علماء که با بنده خیلی محبّت داشت، سی سال فاصلۀ سنّی هم با ما داشت، می گفت: فلانی! من در این سنّ می گویم پیرم اما در دلم باور ندارم پیرم! انسان خودش را همواره در سنین دیگری می بیند. در سنّ هفتاد سالگی، هشتاد سالگی، انسان خودش را مثل یک آدم هفتاد، هشتاد ساله نمی بیند، مثل یک آدم چهل، پنجاه ساله می بیند. این، معنایش چیست؟ معنایش این است که این اجل، سرآمد، که با قدمهای عمر شمرده می شود، این، خودش را نزدیک کرده ما ملتفت نشدیم! توجه نکردیم! همینطور آرام، بی سر و صدا به طرف ما آمده. حثیثاً یعنی این. و یَطلُبُک و یُوشَک أن یدرِکَک، دارد دنبال تو می آید این سرآمد و اجل، نزدیک است و گمان است که دستش به تو برسد شما را بگیرد. پیر و جوان هم ندارد، شما اغلب جوان هستید، انشاءالله که شصت سال، هفتاد سال دیگر عمر کنید، اما اعتباری ندارد. افراد زیادی در سنینی از سنین ما خیلی کمتر و در جوانی از دنیا رفتند! اجل اینطوری است، سراغ انسان می آید. به اینها بایستی توجه کرد. [1] امالی، صفحۀ 593 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ موضوع: در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1. تحصیل علم: پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: "کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است". (سفینه البحار، ج 1، ص 720 ) 2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت علیهم السلام: حضرت علی علیه السلام میفرماید: "کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او و اهلبیتش علیهم السلام را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است"(نهج البلاغه، خطبه 19) 3. دفاع از خود: امام صادق علیه السلام می فرماید: "کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است"(سفینةالبحار، ج 1، ماده "شهد" ) 4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت علیهم السلام : امام سجاد علیه السلام می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می فرمایند: روی حضرت عیسی از قبرستان عبور می کردند و متوجه شدند که یکی از مردگان روحش در عذاب است و مدتی گذشت مجدد از عیسی از کنار همان قبر عبور کردند متوجه که روح آن مرده در عذاب نیست، از خدای متعال علت را سوال کرد. خدا به جناب عیسی وحی کرد:  يا رُوحَ اللّه ِ ، قَد أدرَكَ لَهُ وَلَدٌ صالِحٌ فأصلَحَ طَريقا و آوى يَتيما ، فغَفَرتُ لَهُ بِما عَمِلَ ابنُهُ.  اى روح خدا؛ فرزند صالحى از او بزرگ شد و راهى را درست كرد و يتيمى را سرپرستى نمود و من او را براى آنچه اين فرزندش انجام داد آمرزيدم. چند نکته درباره این حدیث نورانی: 1. آنچه ما از این حدیث و امثال این باید استفاده کنیم و عبرت بگیریم، این است که: تأثیر عملِ فرزندمان را در سرنوشت خودمان ببینیم لذا بچه ها را رها نکنیم و آن در مسیرالهی صحیح تربیت کنیم. 2.یکی از اشکالات اساسیِ تربیتِ امروزیِ برخی از ماها این است که فرزندان را رها می کنیم و گویا هیچ مسولیتی فرهنگی در برابر فرزندانمان نداریم و همچنین متاسفانه برخی فرزندان هم احساس می کند که در مقابل پدر و مادر هیچ مسولیت وتعهدی ندارد که این فکر متاسفانه الگوی پذیری از فرهنگ غلط غرب است.مثلا شاید شنیده باشید در غرب به بهانه حقوق بشر یا حقوق کودکان چنانچه کودک نابالغی به پلیس تماس بگیرد و بگوید پدرم به پشت گردن من زده، پلیس پدر را مواخذه و جریمه می کنند در حالی که گاهی اوقات درموارد نادر به اقتضای مسولیت پذیری پدر بوده است اما غلط بودن معیارها روشن است و سبب بسیار از کج رویها و بی حرمتی می شود. و از طرفی چشمشان را هزاران جنابت علیه کودکان مظلوم غزه می بندند. البته نکته ای که باید توجه شود این که با این سخن توجیه برخی از سختگیری های بیجا و بی مورد والدین توجیه نمی شود. 3.تربیت پدر و مادر نسبت به فرزندان که یک وظیفۀ قطعی و حتمی است. ووقتی فرزندِ صالح به بلوغ می رسد و عملِ نیکی انجام می دهد، در عالمِ برزخ، در حال آن پدر ومادر اثر مثبت می گذارد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. جهت شادی روح همه گذشتگان و پدران و مادران و شهدای عظمیم الشان و امام شهدا صلوات متن اصلی: الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 178 جلسه 178، یک شنبه 1395/8/23 حدیث: عن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهم السلام» قال: قال رسولُ الله«صلی الله علیه وآله»: مَرَّ عیسیَ بنُ مریم«علیهماالسلام» بِقَبرٍ یُعَذَّبُ صاحِبُه ثمّ مرّ به مِن قابلٍ فإذا هو لیس یُعذِّبُ. فقال: یا ربِّ! مَررتُ بهذا القبر عامَ أوَّل فکان صاحبُه یُعذِّبُ ثمّ مررتُ به العامَ فإذا هو لیس یعذِّبُ! فأوحی الله«عزّوجلّ» الیه: یا روحَ الله! إنّه أدرکَ ولدٌ صالح فأصلَح طریقاً و آوی یَتیماً فَغَفرتُ له بِما عَمِلَ ابنُه. حضرت عیسی«علیه السلام» با آن چشم ملکوتی چیزهایی را می دید که انسانِ معمولی نمی تواند ببیند. دید که صاحب این قبر، این مُرده، در حال عذاب است! بعد از گذشت یک سال، دوباره حضرت از آنجا عبور می کردند، دیدند این مُرده روحش معذّب نیست. اگر این فرد، گناهکار بود، طبیعت امر این است که عذابش استمرار داشته باشد. دیدند صاحب این قبر، معذّب نیست. قهراً برایش سؤال ایجاد شد، قبل از اینکه او سؤال بکند، خدای متعال وحی فرستاد و جواب داد که: یا روحَ الله! این که می بینی عذاب از او منقطع شده است، چون یک فرزند صالحی از او به بلوغ رسیده است که یک کار نیکی انجام داد؛ مثلاً راه مردم را اصلاح کرد، جاده ای را درست کرد یا یک یتیمی را پناه داد یا یک صدقه ای داد، یا یک تعلیمی کرد، از این قبیل کارهای نیک انجام داد. خداوند متعال می فرماید: من از گناه پدر گذشتم بخاطر کار نیک فرزندش.
گاهی آباء به کردار اولاد دچار ثواب یا عقاب می شوند! گاهی هم به عکس است؛ «ذُرِّیَّةً ضِعَافاً خَافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً »[1]، عملِ پدر موجب می شود که فرزندان یا ذریّۀ ضعاف مورد یک ناراحتی قرار گیرند! ساز و کار این، به قول فرنگی مآبها: مِکانیسم این چیست؟ این، یک حرف جداگانه ای است در جای خود. آنچه ما از این حدیث و امثال این باید استفاده کنیم و عبرت بگیریم، این است که: تأثیر عملِ فرزندمان را در سرنوشت خودمان ببینیم، بچه ها را رها نکنیم! یکی از اشکالات اساسیِ تربیتِ امروزیِ ما این است که فرزندان را رها می کنیم. این هم از سیّئاتِ غربیهاست که بر ما تحمیل شده! جزو سرریزهای فرهنگ آنهاست که: فرزند در مقابل پدر و مادر کأنّه هیچ تعهدی و هیچ مسئولیتی ندارد. البته متقابلاً هم همین طور است، یعنی پدرها هم در مقابل فرزندان گویا مسئولیتی ندارند. پسر، خانه را رها می کند، از پدر اجازه نمی گیرد، جلو روی پدر یا مادر می ایستد! اینها رفتارهایی است که در جوامع غربی رائج است. گاه یک بچۀ نابالغ به پلیس تلفن می زند و از پدرش شکایت می کند که: با من دعوا کرده یا فرض کنید پشتِ گردنِ من زده! پلیس هم پدر را جریمه می کند! ببینید چقدر @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏كند نه  مأمور دولت. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ موضوع: علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که : اولا:ا ز لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است. ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه) ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی) رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود. خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. نمازگزار در نماز به برخی از شکها نباید اعتنا کند: مورد اول: شک بعد از محل یعنی شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته بنابر این اگر انسان وارد جزء بعدی نماز شده حتی جزء مستحب دیگر از محل گذشته است. لذا اگر در هنگام قرائت تسبیحات اربعه شک کند، تشهد را خوانده یا نه،  به شك خود اعتنا نكند. مورد دوم: شک بعد از سلام نماز.مثلا در نماز چهار رکعتی بعد از سلام شک کند، دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، به شکش اعتنا نکند. مورد سوم:شک بعد از وقت. یعنی بعد از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز خوانده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند و خواندن آن لازم نیست.مثلا در شب شک کند نماز ظهر وعصر را بجا آورده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سفارشات دین بر هدیه دادن است که در این زمینه به چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه اشاره می کنم:    1.یکی از مستحبات هدیه دادن ،‌بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است و نسبت به مادر تاکید بیشتری شده است.  2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت ‌دارد، ‌اما ‌اگر ‌یکی از فرزندان دارای خصوصیتی‌ باشد‌ که ‌سزاوار ‌برتری است ‌مثلا ‌فقیر ‌است‌ چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.  3. مالی‌که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال ‌در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌ها عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: ( ‌تحریرالوسیله‌کتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2‌کتاب الهبه مساله‌136؛ @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ موضوع: مناسبت: ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در اسلام در جنبه های مختلف زن و مرد حقوق یکسانی دارند که برخی ذکر میشود: 1. طلب علم: اسلام نه تنها فراگیری دانش را برای زنان جائز شمرده، بلکه بر آن ها لازم دانسته است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمة »( بحارالانوار، ج 1، ص 177) 2. الگو بودن: خداوند همسر فرعون را الگوی همه انسانها اعم از زن و مرد میداند. (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11) 3. حق مالکیت: در اسلام زنان عین مردان حق مالکیت دارند و. خداوند متعال به صراحت می فرماید لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ(آیه 32 نساء); «مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می آورند دارند [و نباید حقوق هیچ یک پایمال شود] البته در بحث نصف بودن دیه و ارث، بجایش نفقه و مهریه می گیرند و همچنین وظیفه خرجی دادن همسر و فرزند را ندارند. خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ موضوع: مناسبت: ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و همچنین گرامیداشت روز زن. امیر المومنین علیه السلام دریک روایت نورانی می فرمایند: إنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و لَيسَت بِقَهرَماَنةٍ. زن گل است و لطيف ، نه كارگزار. چند نکته درباره شان زن در جامعه و خانواده و توضیحی کوتاه درباره حدیث شریف: 1.مقصود از قهرمان در روایت شریف کاگزار است یعنی زن در خانه کارگزار خانه نیست بلکه به مانند گل لطیفی است.و اگر در خانواده و جامعه، به زن با این چشم نگاه بشود، تکریم و حفظ حرمت و برخورد ملاطفت آمیز را با زن بدنبال دارد و موجب می شود که زن احساس امنیّت و آرامش کند. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ 2.دنیای فاسد غرب شخصیت زن را در این می داند که برای مردان چشم‌نواز باشد. و دنیای غرب تحت تأثیر دستهای صهیونیستی تعظیم زن را به این می دند که زن بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه‌گری کند تا مردها خوششان بیاید که اینها افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. بلکه  عظمت زن آن است که بتواند حیا و عفاف زنانه را که خدا در خلقت زن به ودیعه نهاده است، حفظ کند. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۸۹/۰۲/۰۱ 3.نکته ای که مادران باید درتربیت فرزندان توجه کنند این است مادر میتواند فرزندان را به بهترین وجه تربیت کند. تربیت فرزند به وسیله‌ی مادر، مثل تربیت در کلاس درس نیست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالائی خواندن است؛ با زندگی کردن است. مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت میکنند. هرچه زن صالح‌تر، عاقل‌تر و هوشمندتر باشد، این تربیت بهتر خواهد شد. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۹۲/۲/۱۱ در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند به همه زنان عزت و عفت را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ موضوع:  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در مورد زنان فرمود: أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ؛بیشترین خیر و برکت در زنان است.( من لایحضره الفقیه، ج3، ص385، ح4352) در روایات زنان دارای مقام و ارزش زیادی هستند که برخی ذکر میشود: 1. مهربانتر بودن خدا با زنان:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هیچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمى کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد مى کند.(کافى، ج6، ص6، ح7) 2. گل بودن زنان: امام على علیه السلام فرمود:...المَرأَةَ رَیحانَةٌ وَلَیسَت بِقَهرَمانَةٍ:کارى که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و کار فرما.(نهج البلاغه، نامه 31) 3. نتیجه محبت به اهل بیت علیهم السلام ،محبت به زنان است: امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس علاقه اش به ما بیشتر باشد، علاقه اش به زن بیشتر است.(مستطرفات السرائر : ۱۴۳/۸) 4. بهترین مردم: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسائِکُم وَ بَناتِکُم:بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند. (مستدرک، ج ١٤، ص ٢٥٥) 5. خدمت به زنان، کفاره گناهان کبیره: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدمت به اهل و عیال، کفارة گناهان کبیره و غضب پروردگار را خاموش می‌کند. مهریة حوریان بهشتی است و بر حسنات و درجات انسان می‌افزاید. (جامع‌السعادات، ج ٢، ص ١٤١) 6. ایمان بیشتر در محبت بیشتر به زنان: هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به‏ همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید. (النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩) خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:  إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي مَنَامِهِ فَتُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَتُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ.  همانا مؤمن خواب هولناك مى بيند و به سبب آن گناهانش بخشوده مى شود و آسيب بدنى مى بيند و بدان سبب گناهانش آمرزيده مى شود . چند نکته کوتاه در توضیح حدیث شریف: 1.    در این حدیث شریف دو نمونه برای یک مطلب مهمی بیان شده و آن مطلب مهم این است که معادله و ترازوی دنیا و آخرت، یک ترازوی عادلانه است. هر مومنی که در دنیا به هر جهتی سختی بکشد، در آنجا پاداش این سختی‌کشیدن را خواهید دید لذا اگر مومنی در دنیا بیماری سختی دارد یا حوادث خانوادگی دشواری دارد بدون پاداش نمی ماند البته این مطلب مجوزی برای کم کاری دیگران در انجام وظایفشان برای کمک و حل مشکلات از مومنین نمی شود. . لذا در روایت دارد که پای مؤمن به یک سنگی گیر می‌کند، می‌لغزد و می‌افتد، خدای متعال بخاطر همین، یک اجری به او می‌دهد. 2.    اگر انسان در زندگی، هیچگونه رنجی، ناراحتی‌ای نداشته باشد که البته چنین چیزی کم اتفاق می‌افتد، در آخرت از برخی از دستاوردهایی که افراد رنج‌کشیده دارند، محروم خواهد بود. البته اگر این امکانات از راه حرام باشد علاوه بر اینکه از اجر محروم هستند، به عذاب الهی هم دچار می شوند. 3.    این حدیث شریف یک جهابینی ارزشمندی را به انسان عرضه می کند که اگر با این نگاه پیش برویم، بسیاری از حسادتها و دعواها و غصه‌ها و حرام‌خوری‌ها از بین می‌رود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند معرفت دینی را به همه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد متن اصلی: الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 170 جلسه 170، دوشنبه 1395/8/3 حدیث : عن ابان بن تغلِب قال: - سند این حدیث سند خوبی است- قال ابوعبدالله الصادق جعفرُ بنُ محمدٍ«صلوات‌الله‌علیهما»: إنّ المؤمن لَیُهَوَّلُ علیه فی منامِه فتُغفَر له ذنوبُه. در این حدیث، دو نمونه ذکر شده است برای بیان یک مطلب مهمی گرچه خود این دو نمونه علی الظاهر حامل مسألۀ مهمی نیست. نمونۀ اوّل این است که: اگر یک بندۀ مؤمنی یک خواب بدی، کابوس ببیند، ناراحت شود، می‌فرماید: همین خواب بدی که او می‌بیند، موجب آمرزش گناهان او می‌شود. خواب بد چه تأثیری در آمرزش گناه دارد؟ اینجا مسأله، مسألۀ خوابِ بد و این حادثۀ خاص نیست، مسأله یک مسألۀ مهمتری است. می‌خواهند بفرمایند: معادله و ترازوی دنیا و آخرت، یک ترازوی عادلانه است. هر چه اینجا سختی کشیدید، در آنجا پاداش این سختی‌کشیدن را خواهید دید. اینطور نیست که اگر کسی در این دنیا سختی‌هایی را تحمل می‌کند، بدون پاداش باشد؛ بعضی از انسانها غصه‌ و ناراحتی‌ای دارند، بیماریِ سختی دارند، حوادث خانوادگیِ دشواری دارند. و بعضی مراقب مزاج خودشان هستند، سالم زندگی می‌کنند، غذاهای خوب می‌خورند، اگر بیمار شوند دوای لازم، طبیب لازم، در وقت خودش در اختیار دارند. آن یکی یا پزشک در اختیار ندارد، یا محل دوردستی است که به بیمارستان جاده ندارد، یا پول بیمارستان و پزشک را ندارد! اینکه بگوییم شانس و اقبالِ این دو چنین است. نخیر، اینطوری نیست. عِلل و عوامل گوناگون طبیعی و اجتماعی در صحّت، یا بیماری، راحتی یا ناراحتی انسان نقش دارند، تأثیر دارند اما علّت را هر چه فرض کنیم، خودِ این حادثۀ تلخ که برای من و شما پیش می‌آید، در مقابلش نزد خدای متعال یک اجری وجود دارد. اینجا کم آوردید، برایتان مشکل درست شد؛ آنجا به شما پاداش خواهند داد. این، یک قاعدۀ کلّی است. لذا در روایت دارد که پای مؤمن به یک سنگی گیر می‌کند، می‌لغزد و می‌افتد، خدای متعال بخاطر همین، یک اجری به او می‌دهد.
نقطۀ مقابلش هم همین‌طور است. اگر انسان در زندگی، هیچگونه رنجی، ناراحتی‌ای نداشته باشد که البته چنین چیزی کم اتفاق می‌افتد، در آخرت از برخی از دستاوردهایی که افراد رنج‌کشیده دارند، محروم خواهد بود. در روز قیامت، به آن کسانی که زندگی را در لذّات غیرحرام گذراندند، خدای متعال می‌فرماید: «اذهبتم طیّباتکم فی حیاتکم الدنیا و استمتعتم بها»[1]، خوبی‌ها و طیّباتی که لازم بود، شما آنجا استیفاء کردید! اینجا دیگر چیزی ندارید. البته اگر از راه نامناسب و حرام باشد، از راه نامشروع باشد، که عذاب و آتش است. اگر از راه مشروع باشد، از اجر اخروی محروم می‌شوند. در یک روایتی دارد که فقراء در روز قیامت در رفتن به بهشت از اغنیاء سبقت می‌گیرند! آن اغنیاء مؤمن که آنها هم اهل بهشتند. آن فقری که او در دنیا کشیده است، آنجا به دردش می‌خورد. این جهان‌بینی، چه تغییری در زندگی انسان بوجود می‌آورد. این، یک نگاه و یک تلقّی از جهان و حوادث است. ما از حوادث چه تلقّی‌ای داریم؟ تارةً تلقّی ما این است که خیرات، همین رفاه و لذائد زودگذر است. قارون وقتی راه می‌رفت، کنوزش را هم با خودش می‌برد، بعضی‌ها با حسرت نگاه می‌کردند، می‌گفتند: «یا لیتَ لنا مثل ما اوُتِیَ قارون»[2]، کاش ما هم چنین ثروتی بدست می‌آوردیم. این یک طور جهان‌بینی است. ولی افراد مؤمن تنگدست می‌گویند: ما آنجا که حیات و زندگی اصلی است، یک چیزی بدست خواهیم آورد که برای ثروتمند در دنیا مایۀ حسرت است، گیرِ او نمی‌آید. این هم یک جهان‌بینی است. ببینید، این جهان‌بینی چقدر حسادتها را، دعواها را، غصه‌ها را، حرام‌خوری‌ها را از بین می‌برد. این روایت می‌خواهد بگوید: شما کوچکترین رنجی که در دنیا می‌برید، در مقابلش اجری دارید. یکی از رنجهای کوچک این است که خواب بد ببینید؛ خوابِ بد چند دقیقه‌ای، نیم‌ساعتی، یک ساعتی انسان را اذیت می‌کند، بعد تمام می‌شود. اما همان مقداری که شما را اذیت می‌کند، در مقابلش غفرانِ ذنوب است. و إنَّه لَیُمتَهَنُ فی بدنِه فتُغفَر له ذنوبُه. این، نمونه دوّم است. بعضی‌ها کارشان آسان است، و بعضی سخت؛ مثلاً در بیابان، زیر آفتاب کار می‌کند، یا در سرما، سرِ پستِ نگهبانی است، بعضی از مردم کارهای سخت را تحمل می‌کنند. این فشار آوردن به بدن را امتهان می‌گویند با هاء هوّز. امتهان در بدن هم موجب آمرزش می‌شود، یُغفر له ذنوبُه.[3 @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ موضوع:  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید : إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ : گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست (آیه 13 حجرات) در دین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است. قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است که در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد رعایت شده است. اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است. در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود: 1. در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست. 2. در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد. 3. در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟ اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».( (وسائل الشیعه، ج17، ص 437) امام صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی(جهاد) را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است ( المیزان، ج4، ص 360) با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است خداوند ما را با معارف حقیقی اسلام آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. مکان نمازگزار دارای شرایطی است که باید به آن توجه داشته باشیم، چند نکته را در این زمینه یادآوری می کنم: 1.يكي از شرائط مكان نمازگزار اين است كه مباح باشد يعني غصبي نباشد و كسي كه در ملك غصبي يا روي فرش غصبي نماز بخواند نمازش باطل است.(مشهور: فتوي، احتياط واجب: سيستاني، مكارم، احتياط مستحب: زنجاني) (رساله مراجع مساله 886) 2.  خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم افراد مشخص و جدا ‏نشده، ‌بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمى‏توانند در آن ملک تصرف کند، و نماز خواندن در این خانه باطل است. و یا اگر فردی فوت کند و از خودش ملکی بجا بگذارد و در میان ورثه صغیر و یا دیوانه باشد بدون اجازه ولیّ شرعی صغیر و دیوانه، در آن مکان نماز خواندن صحیح نیست. (رساله مراجع مساله ٨٧٢ و877و 869) (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی)  3. محل سجده و جایی که پیشانی نماز گزار روی آن گذاشته می شود مثل روی مهر باید پاک باشد اما مثل فرش یا سجاده چنانچه نجس باشد، اشکالی ندارد بشرط اینکه نجاست مکان نجس به بدن یا لباس نماز گزار سرایت نکند.(العروه الوثقی فصل فی مکان المصلی، الثامن)    در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ موضوع:   سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم و با تبریک ایام ولادت اسلام در جنبه های گوناگون بین زن و مرد تبعیض قائل نشده است: 1-جنبه انسانیت: در اسلام در جهات ارزشی و انسانیت بین زن و مرد فرقی نیست و ارزش افراد به ایمان و تقواست(إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ-13 حجرات) وعملش به هیچ عنوان ربطی به جنسیت ندارد کما اینکه می فرماید:مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً (۹۷ نحل) هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگى نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل مى‏کرده ‏اند مى‏دهیم. و حتی یک زن می تواند آنچنان مدارج ترقی را طی کند که خدای متعال او را الگویی برای تمام مومنان (اعم از زن و مرد) بر شمارد. و این بیان در قرآن نسبت به همسر فرعون آمده است(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن-۱۱ تحریم) 2-جنبه اجتماعی: جنس مونث را می توانیم در یکی از سه جایگاه ببینیم ۱-مادر ۲-دختر ۳-همسر: اگر کسی اندک آشنایی ای با متون اسلامی درباره این سه جایگاه داشته باشد، می فهمد که هر سه آنها با تکریم و تجلیل یاد شده اند که در هرعنوان از بین دهها حدیث یک نمونه نقل میشود: مردى خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! به چه کسى نیکى کنم؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: سپس به چه کسى؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: سپس به چه کسى؟ فرمود: به پدرت.(کافی،ج ٢،ص١٥٩) همچنین درباره دختر با اینکه اسلام در محیطی متولد شد که دختر را زنده به گور می کردند ولی اسلام حتی گاهی ارزش دختررا نه فقط به اندازه پسر بلکه گاهی بیشتر احترام می کرد ؛ پیامبر مهربانی در جایی دیگر می فرمایند:خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می کند(الفروع من الکافی، ج 2، ص 82.) .درباره همسر نیز روایات بسیاری وجود دارد از جمله آنکه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند : هر چه ایمان بنده بیشتر شود، محبتش به زنش افزونتر مى شود. (النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩) خداوند توفیق فهم درست معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان بزرک دروغ هست، چند نکته کوتاه درباره احکام دروغ یاد آوری می کنم: 1.   دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعده‌ای بدهد که  همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.رساله اموزشی درس 21 2.   دروغ تنها با زبان نیست بلکه اگر کسی دروغی را بنویسید یا اشاره کند یا از طریق شبکه های مجازی انتشار دهد، نیز حرام است.رساله اموزشی درس 21 3.   اگر فرد خبری خلاف واقع ‌بدهد و مقصودش از آن خبر این باشد که افراد را بخنداند (دروغ به شوخی) چنانچه از قرائن و شواهد مانند نوع کلام یا رفتار یا حالت فرد، شوخی بودن آن معلوم نباشد، حرام است.رساله آموزشی درس 21 و رساله جامع ج 2  م 468(جهت اطلاع به نظر ایت الله سیستانی: اگر معلوم هم باشد به گونه‌ای که طرف مقابل، متوجّه شود که گوینده، قصد جدّی و حقیقی ندارد، بنابر احتیاط واجب جایز نمی‌باشد.) 4.   اگر کسی مطلبی را به جهت مبالغه بیان کند مثلا بگوید: "من هزار مرتبه به فلانی تذکّر داده‌‌ام"، این مبالغه است و یقیناً مراد هزار مرتبه نیست بلکه مقصود این است که مکرّر به او گفته‌‌ام.دروغ محسوب نمی شود.رساله آموزشی، امام خامنه ای درس 21 در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. مغفرت اموات و شادی روح شهدا خصوصا امام شهدا صلوات @AhkameHarameRazaviج
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ يُرَى‏ فِي النَّوْم‏»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(كافي ،ج‏3، ص 482)   با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های  دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت  بیان شده است. گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شكل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از كجا معلوم كه آنی كه در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است. علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی كه راهی جز استناد به ادله اربعه (كتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره انواع خواب فرمودند: الرؤيا ثلاثةٌ: بُشرى مِن اللّه ِ و تَحزِينٌ مِنَ الشيطانِ و الذي يُحَدِّثُ بهِ الإنسانُ نَفسَهُ فَيَراهُ في مَنامِهِ : رؤيا سه گونه است:بشارتى از جانب خدا و غمى از جانب شیطان و حديث نفس‌هاى انسان با خودكه آنها را در خوابش مى‌بيند(بحار،ج58؛ص191) بین مرگ و خواب شباهت های زیادی وجود دارد. در هر دو حال، روح، تعلق خود را از بدن قطع می کند. با این تفاوت که در حال خواب تعلق روح به طور کامل قطع نمی شود. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از خواب به عنوان برادر مرگ نام می برد:  1ـ نفس آدمی غیر از بدن اوست، برای آن که در هنگام خواب از بدن جدا می شود و مستقل از بدن و جدای از آن زندگی می کند. 2ـ مردن و خوابیدن هر دو توفی و قبض روح است»(آیه 42 زمر) از دیدگاه متون دینی، خواب‏ها دارای سه قسم می باشند:   1- بخشی از خواب‏ها انعکاس همان افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت خودش و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خودنمایی می‏کند. این قسم خواب‏ها در روانکاوی و به نظر روان‏شناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله آنها می‏توان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ناخوشی روانی آنها را تشخیص داد.  2- بخش دیگر خواب‏ها عبارت از افکار سرگردان و آشفته‏ای است که گاهی در بیداری و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص می‏شود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در برخی از روایات به «اضغاث احلام»تعبیر شده است   3- بخش دیگر خواب‏هایی است که جنبه‏الهامی دارد و گاهی به وسیله آنها حقایق از هر جهت مجهولی واضح و آشکار می‏گردد.  خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم: 1. یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین نسبت به فرزند بدی کرده باشند. 2.اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد. 3. اگر پدر و مادر درباره امورمربوط به فرزند دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستور شان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.بنابراین اگر فرزند با دوستانی معاشرت داشته باشد که والدین از این ارتباط فرزندشان با او رنج می برند و قلبا آزرده خاطر می شوند بر فرزند ترک این رفاقت واجب است.( از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. شادی روح همه گذشتگان مخصوصا پدر و مادرانی که از جمع ما به رحمت خدا رفته اند صلوات @AhkameHarameRazavi