eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی درباره آٍثار پرداخت خمس می فرمایند: فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَ ا‌تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم. پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. (عوالی‌اللئالی،ج‌3،127)  یکی از انفاقهای واجب خمس است و شخصی که خمس می دهد علاوه بر اینکه ثواب انفاق در راه خدا نصیبش می شود، عمل به تکلیف واجب هم می کند. که باید توجه داشت صدقات و انفاقهای مستحبی جایگزین پرداخت خمس نمی شود لذا به جهت اهمیت چند نکته را یادآوری میکنم: 1.پرداخت خمس در سررسید سال خمسی واجب فوری است و تاخیر آن بدون مجوز شرعی حرام است و کنار گذاشتن خمس کفایت از وظیفه نمی کند. 2.افرادی که تا الان خمس اموالشان را محاسبه نکرده اند بهترین گزینه برای انجام وظیفه، مراجعه به دفتر مرجع تقلید است تا سال خمسی تعیین و نسبت به خمس اموال گذشته تعیین تکلیف شود. 3.اگر فرد در سررسید سال خمسی از مواد مصرفی یا حقوق چیزی اضافه آمده است، باید خمسش محاسبه شود و ممکن است با محاسبه شرعی خمس به موجودی مذکور خمس تعلق نگیرد لذا برای محاسبه خمس به افرادی که در زمینه محاسبه خمس اموال اطلاع کافی دارند، مراجعه شود. 4.داشتن بدهکاری مجوزی برای عدم پرداخت خمس نیست مثلا فردی که بدهکاری او مربوط به سالهای گذشته است، اجمالا نمی تواند مبلغ بدهی کاری را از موجودی کم کند و خمس پرداخت نکند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق انجام تکالیف الهی را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک دهه کرامت. یکی از نکاتی که در زیارتها بخصوص زیارت جامعه کبیره خطاب به امام رضا علیه السلام شهادت می دهیم این است امام علیه السلام شخصیتی است که اهل امربه معروف و نهی از منکر بوده است در این زمینه چند نکته را اشاره می کنم: 1.    امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است. 2.    یکی از وظایف مومنین این است که از امرین به معروف حمایت کنند خواهشا کسی که به یک گناهی و خطایی تذکر می دهد پشتیبانی و حمایت شود. 3.    عزیزان زائرین عزیز امر به معروف فواید فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم: الف: نیکی و بدی، همچنان نیکی و بدی می ماند. ب: وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می‌خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد یکی از موجبات ناکامی تلاشهای امیر مؤمنان - با آن قدرت و عظمت - در ادامه‌ی این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.(بیانات حضرت آقا) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق احیاء وعمل به وظیفه مهم امر به معروف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أحسِنوا جِوارَ النِّعَمِ ؛ فإنّها وَحشِيَّةٌ ما نَأَت عَن قَومٍ فعادَت إلَيهِم . با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَم آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب می‌نماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید». چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.شکر نعمت مرکب از سه بخش است: اول: شناختن نعمت و توجه پیدا كردن به آن است.  یکی از آفتهای ما انسانها این است که به نعمت توجه نمی‌كنیم؛ نعمت سلامت را ‌جز بعد از مریض شدن و ناقص‌العضو شدن نمی‌فهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمی‌دهیم؛ نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمی‌فهمیم. مردم كوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، كه حجاج بالای سرشان آمد. بخش دوم شکر نعمت: این است که نعمت را از خدا بداند سوم: در جای خود مصرف کردن و درست مصرف کردن است.  2.اگر شکر نعمت بدرستی انجام نگیرد، همین نعمت وبال انسان می شود به تعبیر امروزی فرصت تبدیل به تهدید  می شود.مانند پدری که سرمایه ای را در اختیار فرزندش می گذارد چنانچه از این سرمایه بدرستی استفاده نکند بلکه در راه انحراف استفاده کند، فرصت تبدیل به تهدید می شود. 3.خصوصیت شکر این است که انسان را متوجه خدا می کند و ذکر او را در دل انسان زنده می کند و هچنین فایده مهم شکر این است که به انسان صبر می دهد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند ما را شاکر نعمت ولایت قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 170، 1380/11/8 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام) لعلی بن شعیب: یا علیّ! أحسنوا جوار النعم فإنّها وحشیة ما نأت عن قوم فعادت إلیهم. (تحف العقول، صفحۀ 448) با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَم آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب می‌نماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید». و اگر نعمتها از جامعۀ انسانی گرفته شد، برگشت آنها بسیار مشکل است. علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «قَلّ ما أدبر شیءٌ فأقبل». یکی از نِعَم بزرگ الهی در زمان ما، اقبال و توجّه مردم به دین است که باید قدر آن را دانست، اگر بی‌توجّهی کنیم در اثر ناسپاسی ما این نعمت بزرگ از ما سلب خواهد شد و به آسانی برنمی‌گردد. المسألة التاسعة: سب المؤمن جلسه 212، 1386/11/21 حدیث اخلاقی « فی الکافی و التهذیب عن الصادق (ع) انّ الله تعالی انعم علی قوم فلم یشکروا فصارت علیهم و بالاً و ابتلی قوما بالمصائب فصبروا ، فصارت علیهم نعمةً» گاهی خداوند متعال به مردمی نعمتی می‌دهد، مثلاً ثروت زیادی یا موقعیّت سیاسی اجتماعی جهانی به آنها عطا می‌کند ، ستعدادهایی به آنها می‌دهد ، نعمتهای گوناگونی که خدای متعال به یک قومی و یک ملتی می‌بخشد آنها شکر گذاری نمی‌کنند ، این نعمت به وبال ، به وزر ، تبدیل می‌شود ، به تعبیر رائج این روزها فرصتی است که تبدیل می‌شود به تهدید . چه طور شکر نمی‌کنند ؟ این نعمت را از خدا نمی‌دانند توجه نمی‌کنند که این نعمت ، نعمتِ خداست ، آن را در جای خود مصرف نمی‌کنند ، در مورد آن اسراف می‌ورزند ، آن نعمت را در واقع تضییع می‌کنند ، خود این نعمت برای آنها می‌شود وبال یعنی غرور ناشی از نعمت برای آنها می‌ماند ،‌ امّا منافع ناشی از آن نعمت برای آنها باقی نمی‌ماند . فرض بفرمائید خدای متعال به یک ملتی نفت عنایت می‌فرماید که یک نعمتِ زیر زمینی است ، شکر این نعمت به این است که آن را درست بشناسند ، از خدا بندانند آن را درست مصرف کنند ، اینکارها را نمی‌کنند ، چنانچه در کشورهای نفت خیز از جمله کشور ما اتفاق افتاد ، دشمنان را ، بیگانگان را مسلط کردند ، پولش را هدر دادند ، درآمدهایش را به نا حقّ بین غیر مستحقین تقسیم کردند ؟ خود این نفت شد مایة وبال ! بر اثر عدم شکر
نعمت . که شکر نعمت شناختن نعمت است اوّلاً ، از خدا دانستن آن است ، ثانیاً ، در جای خود مصرف کردن است ، ثالثاً ، شکر نعمت مرکب از این سه چیز است .  ................................ «شكر» چیست؟ شكر، چند پایه‌ی اصلی دارد: اول، شناختن نعمت و توجه پیدا كردن به آن است. آفتِ اول ما این است كه به نعمت توجه نمی‌كنیم؛ نعمت سلامت را ‌جز بعد از مریض شدن و ناقص‌العضو شدن نمی‌فهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمی‌دهیم؛ اشكال كار این است. نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمی‌فهمیم. مردم كوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، كه حجاج بالای سرشان آمد؛ مردم مدینه نعمت وجود امیرالمؤمنین و امام حسن را آن روز فهمیدند، كه مسلم‌بن‌عقبه بالای سرشان آمد، قتل‌عامشان كرد، زنهاشان را بی‌ناموس كرد، بعد هم گفت همه‌تان باید اقرار كنید كه برده‌ی یزید هستید. مردم یكی یكی آمدند و جلویش اقرار كردند و هر كس اقرار نكرد، گردنش را زد. آن مردم، آن وقت فهمیدند كه حكومت امیرالمؤمنین و حكومت امن و امان و حكومت احترام و تكریمِ به مردم در دورانِ قبل، چقدر ارزش داشته است.۱۳۸۵/۰۳/۲۹ بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ........................................ خودِ شکر، یک نعمت است. اولاً، وقتی شکر کردید، این شکر موجب ذکر می‌شود؛ متوجه خدا می‌شوید؛ خود شکر انسان را ذاکر می‌کند. ثانیاً، شکر به ما صبر می‌دهد.۱۳۸۵/۰۳/۲۹ بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت .امام رضا علیه  السلام در روایتی می فرمایند: کمال ایمان مومن به سه چیز بستگی دارد که این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: اول: سُنّة مِن ربّه. فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر. سنّت و روشی از خدای متعال که آن رازداری است. رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. دوم: سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله). و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس. سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که آن مدارا با مردم است. آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. سوم: سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام) که آن صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات است که یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. و اگر صبر نکنیم، در راهی  که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم و روش اولیاء خدا هم در برابر مشکلات و سختی ها و مضیقه های زندگی صبر و استقامت بوده است.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال ما به اخلاق رضوی مزین گرداند به برکت صلوات   متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 165، 1380/10/25 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام): قال الرّضا(علیه‌السلام): لایکون المؤمن مؤمناً حتی تکون فیه ثلاثُ خصالٍ: سُنّة مِن ربّه و سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)؛ فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر، و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. (تحف العقول، صفحۀ 442) کمال ایمان مؤمن به سه چیز بستگی دارد، این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: 1- سنّت و روشی از خدای متعال. 2- سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله). 3- سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام).مؤمن کسی است که رازداری را از خدای متعال و مدارای با مردم را از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات را از ولیّ خدا آموخته باشد و این صفات حمیده را در زندگیِ خود، در رفتار خود پیاده نماید. رازداری: رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف، فرقی نمی‌کند. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. مداراة: همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. صبر: صبر و استقامت و ایستادگی هم یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. اگر صبر نکنیم، در راهیی که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم- اولیاء خدا در برابر مضیقه‌های مالی، سیاسی مقاومت و استقامت می‌کنند- رعایت خصلتهای پسندیدۀ رازداری و مدارا و صبر و استقامت که آدمی را به مقام عالی انسانی می‌رساند. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت . یکی از مسائلی که در آیات و روایات تاکید فراوانی شده اهتمام به خانواده است که زن و مرد وظیفه دارند جهت تحکیم و آرامش خانواده تلاش و تدبیر لازم صورت بگیرد؛ یکی از دستورات قرآن که به حفظ کانون خانواده کمک می کند؛ مساله حجاب و پوشش است و بانوان گرامی توجه کنند، دشمنی که هیچ رحمی حتی به بیماران ما ندارد، به بهانه دفاع از حقوق زن، یک ضرورت و واجب مسلمی که به حفظ کانون خانواده و استواری اجتماع و آرامش فردی کمک می کند، هجمه می کند، لذا به جهت اهمیت چند نکته درباره این فریضه مهم دینی اشاره می کنم: 1.زن و مرد مسلمان هر کدام باید پوشش شرعی خود را در برابر نامحرم رعایت کنند و رعایت حجاب و پوشش در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل یا پزشک یا همکار واجب است. 2.پوشش واجبی که خانم در برابر هر نامحرمی باید رعایت کند این است اولا لباسی که خانم انتخاب می کند باید تمام بدن را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش واجب استثنا شده گردی صورت و دستها از سرانگشتان تا مچ دست است. دوما خانم اگر در بدن یا لباس خود آرایش و زینتی دارد  نباید آرایش و زینت خود را در برابر نامحرم آشکار کند و اگر زینت و آرایشی داشته باشد باید از نامحرم بپوشاند. 3.ناخن مصنوعی و مژه مصنوعی علاوه بر اینکه برای وضو و غسل مانع محسوب می شود و باید برطرف شود، زینت محسوب می شود و خانم باید انرا مانند دیگر زینتها مثل لاک از نامحرم بپوشاند. 4.وظیفه والدین این است که دختران را از کودکی عادت به حجاب بدهند که در زمان بلوغ به وظیفه واجب خود عمل کنند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود . خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۳۰ موضوع: مناسبت: شب ولادت امام رضا علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت رضا علیه السلام. اجتماع شما عزیزان در کنار مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام قطعا از روی عشق و علاقه به مقام شامخ حضرت رضا علیه السلام می باشد و جالب است بدانید که حضرت رضا علیه السلام از طریق عبد العظیم حسنی به شما شیعیان و دوستان حضرت، سلام رسانده است البته به شما عزیزان و زائرین با صفا و همه شیعیان حضرت سفارش هایی را بیان کرده اند که به برخی از آنها اشاره می کنم: توصیه اول حضرت به شما: أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا. در زندگی‌ راه برای شیطان باز نکنید.همیشه باید حواسمان به این دشمن قسم‌خورده و در کمین نشسته باشد.ارتکاب یک گناه به‌منزله چراغ سبز نشان دادن به او برای ورود به زندگی‌مان است. توصیه دوم دیگر حضرت به شما: لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ. خود را به دشمنی و بدگویی از یکدیگر مشغول نکنید؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد،  دعا می کنم که خدا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود. الاختصاص، ص 247؛ بحار الأنوار، ج 71، ص 230.. با توجه به کمبود زمان به همین دو توصیه اکتفا می کنم و در در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام خامنه ای حفظه الله و تمامی خدمت گذاران به دین و سلامتی زائرین حضرت رضا علیه السلام صلوات @AhkameHarameRazavi
🛐نماز توبه در یکشنبه های ذی القعده🛐 ✍پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز یکشنبه این ماه بر اصحاب وارد شد فرمود : چه کسی خواهان توبه است؟؟!! طبیعتاً همه گفتند: همهٔ ما خواستار توبه ایم. پس فرمود: ۱-امروز را غسل کنید ۲-و سپس وضو بگیرید ۳-و دو تا ، دو رکعتی نماز بخوانید در هر رکعت بعد از حمد ، سه بار توحید، و یکبار سوره فلق، و یکبار سوره ناس. ۴-بعد از اتمام نمازها هفتاد بار بگوید: «استغفِرُ اللّه» وسپس: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» و آن گاه بگوید: «يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ». ♦️با اینکه اصل نماز برای توبه است و فرشته ای از آسمان میگوید: توبه ات پذیرفته شد و گناهت آمرزیده گردید. اما پیامبر خواص دیگری نیز برای این نماز ذکر کردند: ⬅️منادی میگوید: برکت برای تو و خانواده ات و ذریه ات حاصل شد. ⬅️منادی دیگر میگوید: دشمنانت در قیامت از تو راضی خواهند شد ⬅️منادی سوم ندا میدهد: عاقبتت ختم به ایمان و خانه برزخت وسیع و نورانی خواهد بود. ⬅️نفر چهارم این خبر را میدهد: اسباب رضایت پدر و مادرت فراهم میشود و آنان نیز آمرزیده میشوند و خداوند در رزق دنیوی و اخروی تو را گشایش ایجاد خواهد کرد. ⬅️اما نفر پنجم حضرت جبرئیل است که می‌فرماید: من با فرشته مرگ وقت فوت تو خواهم آمد تا سفارش تو را به قابض الارواح بکنم تا با آرامی روح را از بدنت جدا کند. 🌟البته پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به راوی این حدیث بعد از پرسش او ، اجازه این نماز را با همین پاداش در غیر این ماه را داده اند.(مِثْلَ مَا وَصَفْتُ، وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ أُسْرِيَ بِي) 📚اقبال الاعمال ص۶۱۴ @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۳۱ موضوع: مناسبت: ولادت امام رضا علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت رضا علیه السلام. اجتماع شما عزیزان در کنار مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام قطعا از روی عشق و علاقه به مقام شامخ حضرت رضا علیه السلام می باشد و جالب است بدانید که حضرت رضا علیه السلام از طریق عبد العظیم حسنی به شما شیعیان و دوستان حضرت، سلام رسانده است البته به شما عزیزان و زائرین با صفا و همه شیعیان حضرت سفارش هایی را بیان کرده اند که به برخی از آنها اشاره می کنم: توصیه اول به شما: مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة. در گفتار خویش راست گو باشند و امانت را ادا کنند راستگویی مایۀ عزّت انسان است؛ زیرا دروغ خواه در گفتار و خواه در عمل که همان نفاق است، موجب بی‌اطمینانی مردم به دروغگو می‌شود و در نتیجۀ بین مردم خوار می‌گردد. بلکه انسان به خود نیز بی‌اعتماد شده و وقتی عادت به دروغ کرد، یک حالت خواریِ درونی در او بوجود می‌آید.(توضیح حضرت اقا درس خارج فقه جلسه 76، 1379/7/4) توصیه دوم حضرت به شما و شیعیان: مُرْهُمْ بِالسُّکوتِ. خاموشی را پیشه خود سازند.اگر انسان اهل صمت و سکوت بود راستگویی هم آسان می‌شود آدمی که پر حرفی می‌کند، از دهانش همه چیز بیرون می‌آید، حرف دروغ، حرف ضعیف، حرف مبالغه‌آمیز و… اما وقتی اهل صمت است حواسش جمع است. توصیه سوم: وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَة فَإِنَّ ذَلِک قُرْبَة إِلَیّ. شیعیان به همدیگر روی آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند؛ زیرا این کار موجب نزدیکی به من است. الاختصاص، ص 247؛ بحار الأنوار، ج 71، ص 230.. با توجه به کمبود زمان به همین سه توصیه اکتفا می کنم و در در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۳۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت امام رضا علیه السلام . امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: سه چیز در دنیا و آخرت  مایه سربلندی و افتخار مومن است. مورد اول: الصلاةُ فی آخرِ اللیل. انسان در آخر شب برخیزد و تهجّد و عبادت کند.خداوند متعال در قرآن درباره اهل ایمان می فرماید شبها برای ارتباط با خدا از رختخواب بلند می شوند و خداوند درباره عظمت بیدار خوابی در نیمه شب می فرماید: « فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ»، هیچ انسانی حدس نمی زند که چه روشنیِ چشمی برای این افرادی است که سحر پا می شوند وعبادت می کنند. مورد دوم: و یأسُه بما فی أیدی الناس. یعنی از اموال یا امکالناتی که دست مردم است خود را مایوس کند و چشم طمع نداشته باشد. متاسفانه برخی از افراد زندگی و امید خود را به کمک مالی  یا کمک آبرویی یا واسطه شدن نزد دیگران، وابسته می کنند که زیبنده مومن نمی باشد. مورد سوم: ». ولایةُ الامام مِن آل النبی. ولایت امام علیه السلام.  ولایت یعنی ارتباط وثیق و محکم  و ولایت پیوند دو طرفه است. محکم. ولایت فقط اعتقاد به ولایت نیست بلکه اعتقاد به حاکمیتِ آنهااست و باید انسان خودش را با آنها مرتبط کند ارتباط عملی، ارتباط فکری، ارتباط معارفی، ارتباط اخلاقی، ارتباط قلبی. این سه مورد برای مومن هم در دنیا برایش ارزش دارد؛ بخاطر اینکه اینها کمک می کند که زندگی پاکی را تجربه کند و کارهایش را به سامان می رسد و هم ارزش اخروی دارد چرا که ثواب الهی شامل حال او می شود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق کارهای خیر را به همه ما عنایت فرماید صلواتی عنایت بفرمایید. متن اصلی:  الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 184 جلسه 184، دوشنبه 1395/9/22 حدیث: عن عبدالله بن سِنان قال: سمعتُ اباعبدالله«علیه السلام» یقول: ثلاثةٌ هُنّ فخرُ المؤمن و زَینُه فی الدنیا و الآخرة. فخر مؤمن است، یعنی مایۀ سربلندیِ اوست، مایۀ افتخار اوست. نه به این معنا که او می تواند بخاطر این چیزها به دیگران فخر بفروشد! چون فخرفروشی به دیگران به هر جهتی مذموم است ولو بخاطر ارزشهای معنوی، مثل علم و تقوا و امثال اینها. همچنین به معنای این هم نیست که انسان پیشِ خودش بخاطر این عملْ حالت غروری پیدا کند، حالت فخر و افتخاری پیدا کند که این مایۀ عجب بشود. عُجب هم جزو مسقِطات انسان است. پس مراد از فخر، اینها نیست اما یک ارزش است؛ هم ارزشی است در دنیا، هم ارزشی است در آخرت. ارزش در دنیاست بخاطر اینکه به او در امور دنیای او هم کمک می کند، زندگی او را، حیات او را حیاتِ طیبه ای قرار می دهد، کارهای او را رو به راه می کند، به سامان می رساند و منافع دنیوی برای او دارد. در آخرت هم که ثواب الهی شامل حال او می شود. این سه چیز چیست؟ الصلاةُ فی آخرِ اللیل، یکی، این است که انسان در آخر شب برخیزد و تهجّد کند، نماز بخواند و عبادت بکند و توسل الی الله انجام بدهد. که آیۀ شریفه می فرماید: «فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ»[1]، آن کسانی که «تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ»، بعد می فرماید: « فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ»، هیچ انسانی حدس نمی زند که چه روشنیِ چشمی برای این افرادی است که سحر پا می شوند، عبادت می کنند. گذشتگان ما، بزرگان از علمای ما، خودشان که مقیّد بودند، هیچ، مقیّد بودند که طلاب را به این کار سوق بدهند. شنیده بودیم ما کسانی بودند از مدرسین و معلمین و مدیران مدارس حوزه های علمیه که سحر می آمدند در مدرسه و نگاه می کردند ببینند طلبه ها بیدار شدند، نشدند، نماز می خوانند، چراغها روشن است یا روشن نیست. این را ما بایستی در خودمان و در دیگران تقویت کنیم این نمازخواندن در آخر شب را.
دوّم: و یأسُه بما فی أیدی الناس. یعنی از اموالی که دست مردم است، امکاناتی که دست مردم است، خود را مأیوس کند، چشم طمع به دست مردم ندوزد! یعنی زندگی خود را منوط نکند به داده این و آن. این، خیلی مهم است. بعضی اوقات انسان زندگی خود را، امید خود را می بندد به اینکه زید و عمرو و بکر به او کمک کنند؛ یا کمک مالی، یا کمک آبروئی، یا پارتی او بشوند برای اینکه فلان شغل را پیدا کند، به فلانجا راه پیدا کند، چشمشان به این و آن است. در یک دائرۀ وسیع تر اگر نگاه کنیم، کسانی چشمشان به قدرتهاست، قدرتهای داخلی، قدرتهای خارجی، نگاه کنیم ببینیم آمریکا چه کمکی به ما می تواند بکند، اروپا یا غرب چه کمکی می تواند به ما بکند. آنچه در این روایت از ما خواسته شده است، و به این مضمون روایات زیادی هست، این است که انسان خود را از اینها مأیوس کند، چشم ببندد به کمک الهی؛ «ألیس الله بکافٍ عبدَه». خدا را وقتی که انسان دارد و کفایت می کند انسان را. از خدا بخواهد. خدای متعال البته از امکانات و وسائل مادی به انسان بهره می رساند، شکی نیست، اما دلها دست خداست، قدرتها دست خداست، حوادث عالم دست قدرت الهی است، از خدا بخواهیم. این هم دوّمین چیزی که مایۀ فخر مؤمن است. سوّم: و ولایةُ الامام مِن آل محمد«صلی الله علیه وآله». ولایت یعنی ارتباط وثیق و محکم. فقط اعتقاد به ولایت نیست، که این البته شرط اصلی است، اعتقاد به حاکمیتِ آنها، اعتقاد به ولیّ بودن آنها، این، شرط اصلی است اما این کافی نیست، باید انسان خودش را با آنها مرتبط کند؛ ارتباط عملی، ارتباط فکری، ارتباط معارفی، ارتباط اخلاقی، ارتباط قلبی، همین محبتها، که یک روایتی یک وقتی اینجا خواندیم که فرموده بودند: شما اگر ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا می کنیم. این که شما برای امامتان دعا کنید، امام هم که به فضل الهی و به قدرت الهی علم پیدا می کند به عمل شما و به ما فی الضمیر شما، او هم شما را دعا می کند. این، ولایت است. ولایت یعنی: پیوند دو طرفه. [2] امالی، صفحۀ 638 @AhkameHarameRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه‌شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۳/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. مکان نمازگزار دارای شرایطی است که باید به آن توجه داشته باشیم، چند نکته را در این زمینه یادآوری می کنم: 1.يكي از شرائط مكان نمازگزار اين است كه مباح باشد يعني غصبي نباشد و كسي كه در ملك غصبي يا روي فرش غصبي نماز بخواند نمازش باطل است.(مشهور: فتوي، احتياط واجب: سيستاني، مكارم، احتياط مستحب: زنجاني) (رساله مراجع مساله 886) 2.  خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم افراد مشخص و جدا ‏نشده، ‌بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمى‏توانند در آن ملک تصرف کند، و نماز خواندن در این خانه باطل است. و یا اگر فردی فوت کند و از خودش ملکی بجا بگذارد و در میان ورثه صغیر و یا دیوانه باشد بدون اجازه ولیّ شرعی صغیر و دیوانه، در آن مکان نماز خواندن صحیح نیست. (رساله مراجع مساله ٨٧٢ و877و 869) (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی)  3. محل سجده و جایی که پیشانی نماز گزار روی آن گذاشته می شود مثل روی مهر باید پاک باشد اما مثل فرش یا سجاده چنانچه نجس باشد، اشکالی ندارد بشرط اینکه نجاست مکان نجس به بدن یا لباس نماز گزار سرایت نکند.(العروه الوثقی فصل فی مکان المصلی، الثامن) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که بخشی از آنها به جهت اهمیت اشاره می شود:  مورد اول در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.  مورد دوم شخصی که می خواهد آمر به معروف و و ناهی ازمنکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.  مورد سوم یکی از وظایفی که برای همسر بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.  مورد چهارم:اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.  منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379 @AhkameHarameRazavi
یادبودمجازی آیت الله سیّدابراهیم رئیسی https://fatehe-online.ir/6 روی لینک بزنیم و فاتحه ای قرائت کنیم @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پبامبر خدا صلی الله علیه واله نسبت به دو چیز برای امت خودش نگران است: مورد اول: الهَوی. ‌هوی پرستی. خطر هوی پرستی چیه؟ حضرت می فرمایند: أما الهوی فیصد عن الحق. خطر هوی‌پرستی این است که انسان را از حق بازمی‌دارد و با اینکه حق برای او معلوم است، از آن پیروی نمی‌کند و گاهی مجذوب هوی‌شدن سبب می‌شود که حتی حقیقت را درک نکند. مورد دوم که سبب نگرانی پیامبر خدا صلی الله علیه و اله بر امتش هست: طول الامل. آرزوهای دراز و بی‌بنیاد که انسان برای آیندۀ خود حوادثی را مترتب بر هم در نظر بگیرد؛ فرض کند تجارتی می‌کند و از آن سودی می‌برد و با آن سود خانه‌ای تهیه می‌کند و با فروش آن خانه، منزل بزرگتری می‌خرد و همینطور... خب خطر آرزوی طولانی و بی بنیاد چی هست؟ حضرت می فرمایند: أما طول الأمل فینسی الآخرة. خطرش این است که انسان وقتی غرق در آنها شد، هدف بزرگ که اساس زندگانیِ انسان هست، یعنی آخرت را از یاد می‌برد و فراموش می‌کند که باید خود را برای زندگیِ اصلی آماده کند. مثل دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاه می‌رود تا موقعیت آیندۀ خویش را تثیبت نماید. حال، اگر این دانشجو سرگرم تماشای درختان و گلها و ساختمانهای دانشگاه شود، در اینصورت از هدف اصلیِ خود بازمانده است. انسان نیز اگر در این دنیا به فکر تهیۀ مسکن و مَرکب و شغل و غیره باشد، از هدف اصلیِ خود یعنی اخرت و زندگی جاودانه غفلت نموده است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خشنودی امام رضا علیه السلام صلوات (متن اصلی حضرت اقا جهت مطالعه) جلسه 223، 1381/10/22 عن النبیّ(صلی‌الله‌علیه‌وآله): «انّ أخوف ما أتخوف علی امّتی الهویٰ و طول الأمل أما الهوی فیصد عن الحق و أما طول الأمل فینسی الآخرة». (خصال شیخ صدوق، باب الإثنین، حدیث 63)   از دیدگاه پیامبر، از بین آسیب‌های اجتماعی و روانی که امت اسلام را تهدید می‌کند، دو مسأله در درجۀ اوّل است: 1- ‌هویٰ‌پرستی 2- آرزوهای دراز و بی‌بنیاد که انسان برای آیندۀ خود حوادثی را مترتب بر هم در نظر بگیرد؛ فرض کند تجارتی می‌کند و از آن سودی می‌برد و با آن سود خانه‌ای تهیه می‌کند و با فروش آن خانه، منزل بزرگتری می‌خرد و همینطور... اما خطر هوی‌پرستی این است که انسان را از حق بازمی‌دارد و با اینکه حق برای او معلوم است، از آن پیروی نمی‌کند و گاهی مجذوب هوی‌شدن سبب می‌شود که حتی حقیقت را درک نکند! اما آرزوهای دراز خطرش این است که انسان وقتی غرق در آنها شد، هدف بزرگ که اساس زندگانیِ انسان است را از یاد می‌برد و فراموش می‌کند که باید خود را برای زندگیِ اصلی آماده کند؛ مثل دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاه می‌رود تا موقعیت آیندۀ خویش را تثیبت نماید. حال، اگر این دانشجو سرگرم تماشای درختان و گلها و ساختمانهای دانشگاه شود، در اینصورت از هدف اصلیِ خود بازمانده است. انسان نیز اگر در این دنیا به فکر تهیۀ مسکن و مَرکب و شغل و غیره باشد، از هدف اصلیِ خود غفلت نموده است. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: لا تَغتَبْ فتُغتَبُ ، و لا تَحفِرْ لِأخِيكَ حُفرَةً فَتَقَعَ فيها ؛ فإنَّكَ كما تَدينُ تُدانُ. غيبت نكن، كه اگر غیبت کردی از تو غيبت مى شود. و براى برادرت چاه مكن كه خود در آن مى افتى؛ زيرا به هر دست بدهى، با همان دست پس مى گيرى. چند کوتاه درباره حدیث شریف: 1. یکی از مسائل مهم و اساسی این است که باید بدانیم که آنچه ما در دنیا انجام می دهیم علاوه بر آثار اخروی و معنوی، عکس العملهایی در همین دنیا دارد و در زندگی روز مره ما تاثیر گذار است. این جهان کوه است و فعل ما ندا؛ وقتی در مقابل کوه فریاد می زنید فریاد شما بر می گردد.مثلا اگر اهل بدگویی از دیگران شدید، مطمئنا شما هم مورد بدگویی واقع می شوید. اگر زمینه آبرو ریزی دیگران را فراهم کنید، زمینه آبرو ریزی شما هم پیش می آید.خلاصه اینکه همانطور که با دیگران رفتار می‌کنی، همانطور با تو رفتار خواهد شد.  2. علت این عکس العمل اعمال چیه؟ واضح است من و شما جزو اجزاء یک مجموعه به نام جامعه هستیم، اجزاء این جامعه روی هم اثر می‌گذارد، یک گناه وقتی از فردی از جامعه سربزند، آن بخشی از جامعه که از گناه اطلاع پیدا می کنند سبب می شود گناه در چشم آنها کوچک شمرده شود و دیگران هم به این گناه تشویق می شوند و گناه هنگامی که عادی شد بلایش همه را دامن گیر می شود. و اگر بخواهیم در جامعه امنیت اخلاقی باشد،همین حلال ها و حرام ها تعیین کننده مرز امنیت اخلاقی است که اگر رعایت نشود، ناامنی اخلاقی رخ می دهد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید. متن اصلی: الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً (هل الشرط ابتدائی ام استمراری؟)- درس 144 درس 144، سه شنبه 1395/1/31 حدیث : 4. عن الصادق جعفرِ بن محمدٍ«علیهماالسلام» قال: لاتَغتَب فَتُغتَب! غیبت نکن که اگر غیبت کردی، تو هم غیبت می‌شوی. این، مسألۀ مهم و اساسی است. این جهان کوه است و فعل ما ندا؛ وقتی در مقابل کوه فریادی می‌زنید، فریاد شما برمی‌گردد. آنچه ما انجام می‌دهیم، عکس العملهایی در دوران حیات دارد، غیر از آثار اخروی و معنوی، در زندگی روزمرّۀ ما تأثیرات دارد. می‌فرماید: اگر زبان به غیبت باز کردید، اهل غیبت کردن شدید، خودِ شما هم غیبت خواهید شد، غیبت‌تان می‌کنند! این، ساز و کارش چیست؟ اگر یک کار خلافی انجام دادید، آن عمل خلاف نسبت به خود شما هم انجام خواهد شد؟ به نظر می‌رسد یک ساز و کار واضحی است. من و شما جزو اجزاء این مجموعه‌ای هستیم که اسمِ آن جامعه است. اجزاء روی هم اثر می‌گذارد، از یکدیگر فرا می‌گیرند، کارهای یکدیگر را تکرار می‌کنند. یک گناه وقتی از من یا شما سربزند، در آن دائره‌ای که اطلاع از آن پیدا می‌کنند، اهمیت این گناه فروکاسته می‌شود، کم می‌شود. دیگری هم به این گناه تشویق می‌شود! نه اینکه اگر شما یکبار غیبت کردید، بلافاصله تأثیر می‌کند. غیبت کردنِ من و شما، غیبت کردن را در جامعه رائج می‌کند، عادی می‌کند، امرِ متعارفی می‌کند. در فضای مجازی، این تلفنهای همراه را دستشان می‌گیرند و تماس برقرار می‌کنند با یکدیگر به راحتی و آسانی، هر چه دلشان می‌خواهد می‌نویسند! شما که نوشتی، طرف مقابل هم می‌نویسد. یکی علیه شما می‌نویسد، یکی علیه دیگری می‌نویسد، می‌شود رائج! وقتی رائج شد، شما هم جزو کسانی قرار خواهید گرفت که مشمول این بلا خواهید شد. اینطور نیست که مردم به همدیگر فحش بدهند، بد بگویند، غیبت کنند، اهانت کنند اما در بین همۀ این مردم، بنده و جنابعالی مستثنا باقی بمانیم. معلوم است چنین چیزی نمی‌شود. اگر شما به رواج این عادت بد، این حرکت بد. کمک کردید، به قدرِ خودت کمک کردی، یک چند میلیونی‌ام. دیگری هم همین کار را بکند. از این چهل میلیون، پنجاه میلیون آدمی که این ابزار را در اختیار دارند، ده میلیونشان فرض بفرمایید این کار را انجام می‌دهند، رائج می‌شود، گناه اینطوری رواج پیدا می‌کند.
این امنیتِ اخلاقی که ما بارها ذکر کردیم، گفتیم در جامعه امنیتِ جانی فقط معیارِ امنیت نیست که بگوییم جامعۀ ما امن است چون مردم درِ دکّان یا مدرسه یا در مسیر رفت و آمد و در خیابان، کسی به آنها تعرّض نمی‌کند. امنیت فقط این نیست، امنیتِ اخلاقی لازم است، امنیت اعتقادی لازم است. امنیت اخلاقی یعنی اینکه ما آنچه شارع مقدس مرز قرار داده است، حرام قرار داده است، آنرا انجام ندهیم. مرزش مرزِ شارع است. یک جا ممکن است گفتنِ یک چیزی لازم باشد، شرع باید بگوید، معیارِ شرعی باید مشخص بکنند که کجا لازم است، کجا حرام است. اینهایی که معیارهای شرعی را قبول ندارند، اینجا گیر می‌کنند، بَلبَشو بوجود می‌آید. معیار شرعی، خط را مشخص می‌کند. بنابراین، لاتَغتَب فتُغتَب و لاتَحفِر، حَفر کردن، و لاتَحفِر لأخیکَ حُفرةً فَتَقَع فیها؛ چاهی برای دیگری، حفره‌ای برای دیگری حفر نکن! که اگر کردی، خودت هم در آن می‌افتی. اینها همه‌اش کلمات استعاری است، کلماتِ فصاحت‌آمیزِ اُمَراءُ الکلام است، ائمه«علیهم‌السلام» اُمراء الکلام بودند. خیال نکن که اگر این راه، سنگلاخ بود، فقط دیگران از این سنگلاخ زحمت می‌بینند. نه، خودِ شما هم زحمت می‌بینی. بعد فرمود: فإنَّک کما تَدین تُدان، همانطور که با دیگران رفتار می‌کنی، همانطور با تو رفتار خواهد شد. این، یک قاعدۀ کلّی است. البته در موارد دیگر هم شبیهِ این در روایاتِ دیگر نسبت به گناهان و تخلفات دیگر، مطالبی ذکر شده. این روایت دربارۀ غیبت بود و بعد هم حفره، یعنی هر توطئه‌ای برای دیگری بچینی. اگر شما باب توطئه‌چیدن و دسیسه‌چینی و زمینه خراب کردن و آبروریزی را باز کردید، یا از آن بابی که دیگری باز کرده، شما هم وارد شدید؛ طبعاً به توسعۀ این عمل، این تخلف، این گناه کمک کردید! وقتی کمک کردید، عمومی شد، خودِ شما هم مشمول آن خواهید شد. این، یک قاعدۀ کلّی است، اینها حکمت است، چیزهایی است که به نظر انسان ممکن است واضح بیاید، اما وقتی دقت می‌کند می‌بیند دریایی از معرفت و حقیقت در این خفته است.[1] امالی، صفحۀ 505 @AhkameHarameRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۳/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از از موضوعات مهم فراگیری مسائل شرعی است که در این زمینه به دو نکته خدمت شما خوبان یادآوری می شود:   1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابراین یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.).توضیح المسائل مراجع م 11   2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد: الف: اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود. ب: پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.) ج: پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. د: پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (توضیح المسائل مراجع م 5)  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.  خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.به مناسبت ایام حج نسبت به یکی از واجبات دینی که حج هست و  بر هر فردی که مستطیع باشد یکبار در عمر واجب می باشد که در این زمینه به چند نکته اشاره کنم: 1.اگر کسی توانایی خرید فیش آزاد و هزینه سفر را داشته باشد و شرعا مستطیع باشد باید حج را در اولین سال استطاعت انجام دهد و نمی تواند این واجب الهی را به سالهای دیگر تاخیر بیندازد.(جهت اطلاع: مطابق نظر ایت الله سیستانی اگر اطمینان داشته باشد که درسالهای آینده مانعی پیش نیامده و فریضه حج را انجام خواهد داد تاخیر جایز است. رساله جامع ج 2 م343 ) 2.اگر کسی برای تشرف به حج ثبت نام کرده است ولی نوبت او هنوز نرسیده اما فرد هم اکنون مستطیع بوده و توانایی خرید فیش آزاد و تشرف به حج را  دارد باید فورا این کار انجام دهد و منتظر نوبت نماند. 3.افرادی که فیش حج دارند و درگذشته استطاعت رفتن به حج را نداشته اند و هم اکنون هم ازجهت مالی توانایی تکمیل وجه فیش حج را برای تشرف ندارند این افراد مستطیع نبوده و می توانند فیش خود را بفروشند. یا اگر فوت کرده است ورثه می توانند فیش را فروخته و بین خود تقسیم کنند. 4.کسی که قبلا مستطیع بوده و حج بر او واجب شده و آن را بجا نیاورده وقتی از دنیا برود باید از اموالش به نیابت از او برایش حج انجام بدهند و لازم است در همان سال فوت، حج را ادا نمایند و تاخیر از آن جایز نیست (مناسک حج) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.  خداوند ان شاء الله زیارت بیت الله الحرام را نصیب و روزی همه بگرداند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۴ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موضوعاتی که از جهت شرعی احکامی دارد، موضوع محرمیت است که محرمیت از جهت شرعی از سه راه حاصل می شود: 1-تولد 2- شیرخوردن با  شرایطی 3- ازدواج.  که در این فرصت به محارمی که از طریق ازدواج ایجاد می شود، اشاره می شود:  1. اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با تمامی فرزندان و نوه های شوهر محرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.   2.اگر آقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و چه مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.   3.با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و برادر شوهر با خانم محرم نمی شوند.و واجب است خانم در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل پوشش شرعی را رعایت کند.     در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.    سلامتی و تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا