شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۶
موضوع: #دعا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. شب عرفه از شبهای بسیار با فضیلت و فردا روز دعا و مناجات است، امیر المومنین علیه السلام درباره تشویق افراد بر دعا در درگاه خداوند متعال پیوسته می فرموند: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. از اين حديث فهميده مى شود كه هر فردى به دعا نياز دارد، چه آن كسى كه درعافيت است وچه آن كس كه به بلایی گرفتاراست. و انسان باید برنامه دعا و توسل و ارتباطش را با خدا بطور دائم در زندگی حفظ کند.
2. در کلمات ائمّه(علیهمالسلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان میکردند. این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیقترین، دقیقترین، عمیقترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهمالسلام) این معارف را پیدا میکند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا توجه دادن به دعا بخاطر ارتباط با خداست و کسب معارفی است در دعاها وجود دارد و همچنین یکی خواص مهم این است که دعا دفع بلا می کند.لذا حضرت می فرمایند: إدفَعِ البلاءَ بالدّعاء
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات
متن اصلی:
المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 76 جلسه 76، دوشنبه 1394/2/21 حدیث:
عن الصادق جعفر بن محمد«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهمالسلام» أنَّ علیاً«علیهالسلام» کان یقول: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. گاهی ما دچار گرفتاری میشویم، دچار بلا میشویم، دعا میکنیم. فرض بفرمایید بیماریِ سختی، بیمارداریِ سختی، قرضی، مشکل اجتماعیای، مشکل آبروئیای، مشکل جانیای برایمان پیش میآید، که دچار یک بلیّهای میشویم. این، موجب میشود که با تضرّع دعا کنیم، التماس کنیم، از خدای متعال بخواهیم. گاهی هست که هیچ گرفتاریای هم علی الظاهر نداریم؛ نه یک ناخوشیای داریم، نه یک ناخوشداریای داریم، هیچ مشکلی نداریم، در حال عافیتیم. اینجا هم باید دعا کنیم؟ حضرت میفرمایند: آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. آن آدمِ مشکلدار احقّ به دعا نیست از این آدمِ بیمشکل، از این آدمِ دارای عافیت. چرا؟ برای اینکه این کسی هم که در حال عافیت است، لایَأمَن البلاء، ایمن نیست از اینکه بلا متوجه او بشود. امروز سالمیم، این ساعت سالمیم، یک ساعت دیگر ممکن است یک عارضهای پیش بیاید؛ قلبِ انسان، ریۀ انسان، بدن انسان، مغز انسان دچار یک بلایی بشود. کسی از عزیزانِ انسان دچار یک مشکلی بشود، یک حادثهای برایمان پیش بیاید که مشکل درست کند، لایَأمَن البلاء. دعا را در همه حال بایستی داشت. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمودند من دوست دارم یک روز سیر باشم، یک روز گرسنه؛ تا آنروزی که سیرم، دعا کنم و شکر کنم. آن روزی که گرسنه هستم، دعا کنم و درخواست کنم. در همهحال، دعا؛ در حال سیری هم دعا، در حال گرسنگی هم دعا، در حال عافیت هم دعا، در حال بلاء هم دعا، در حال صحّت هم دعا، در حال بیماری هم دعا. دعا و توسل و ارتباط را بطور دائم بایستی حفظ کرد. این جملۀ امیرالمؤمنین جملۀ زیبا و بسیار پرمغزی است.[ امالی، صفحۀ 337.]
المسالة السادسة و العشرون: التکسب بالواجب
جلسه 533، 1391/11/24دیث:و من کلام له(صلیاللهعلیهوآله): إدفَعُ البلاءَ بالدّعاء.(1)
یکی از خاصیتهای دعا، دفع بلا است. البته دعا خواص متعدّدی دارد، بعضی هم از دفع بلا مهمتر است. رابطۀ قلبیِ بین ما و خدای متعال با دعا حاصل میشود. لذا ملاحظه میکنید که در کلمات ائمّه(علیهمالسلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان میکردند.
این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیقترین، دقیقترین، عمیقترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهمالسلام) این معارف را پیدا میکند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا هم به خاطر ارتباط با خدا که اصل قضیه این است، هم به خاطر معارفی که در دعا هست، هم به خاطر دفع بلا دعا کنید! از خدای متعال بخواهید که خدای متعال بلاها را دفع کند و خدای متعال با دعا بلا را دفع میکند. دعای معروفی است در تعقیبات نماز: اللهم انّ رسولَک الصادقَ المصدَّق قال- بنده وقتی میخوانم: قال میگویم علی ما نُقل (احتیاطاً)- أنّک قلتَ ما تَردَّدتُ فی شیءٍ أنا فاعِله کَتَردُّدی فی قَبضِ روحِ عبدیَ المؤمن یَکرَه الموتَ و أکرَه مَسائَتَه. بزرگان بحث میکنند دربارۀ این که «ما تردّدتُ» یعنی چه؟ مگر خدا هم در یک امری تردید پیدا میکند؟! وجوهی ذکر میکنند
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۷
موضوع: #آداب_دعا
مناسبت: روز عرفه
سلامعليكمبسماللهالرحمنالرحيم.یک از فرصتهای بی نظیر برای ارتباط با خدا و دعا روز عرفه است و ازامامصادق عليه السلام روایت شده: عَلَيكُم بِالدُّعاءِ ، فَإِنَّكُم لاتَقَرَّبونَ إِلَي اللّه بِمِثلِهِ؛شمارابهدعا كردن سفارشميكنم،زيراباهيچچيزمثلدعا به خدا نزديك نمي شويد.( كافي، ج2، ص467).
دو نکته کوتاه درباره دعا کردن:
1.برای دعا آدابی ذکر شده : از جمله اینکه :
الف: قبل از دعا توبه نماید(یعنی از گناهان پشیمان بوده و قصد جدی در ترک گناه داشته باشد و در انجام وظایف و ادای حق الناس و حق الله کوتاهی نکند.
ب: صلوات فرستادن در اول و اخر دعا
ج: واسطه قرار دادن اولیای الهی در درگاه خداوند
د: امید به استجابت داشتن
2. استجابت دعا موانعي نیز دارد مثلا: لقمه حرام از قبيل ربا و رشوه، عاق والدين بودن و قطع رحم، حق الناس را رعايت نكردن و ظلم به ديگران، ترك امر به معروف و نهي از منكر اينها مانع استجابت دعاست، در مورد امر به معروف امام خامنه ای مي فرمايند: امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ حرف بزنید، بگویید ؛ یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد؛ولازمنیست با خشم همراه باشد. شما بگویید ، دیگران هم بگویند ، گناه در جامعه خواهد خشکید.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۷
موضوع: #اعمال_عید_قربان
مناسبت: شب عید قربان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید قربان. یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است مخصوصا زیارت کردن حضرت سید الشهداء بسیار سفارش شده است و همچنین روز عید قربان یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است که اعمالی دارد:
1.غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته بنظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای (حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت) نمی تواند با غسل روز عید قربان نماز بخواند.(میشود نماز بخواند: سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری) (رساله مراجع م389 و391 و 644 و 646)
2.نماز عید خواندن که مثل نماز عید فطر است.
3.دعای ندبه خواندن.
4.قربانی نمودن که بسیار سفارش شده و چند نفر هم می توانند با هم یک قربانی انجام دهند و ثواب به همه آنها می رسد و حضرت سجاد و حضرت باقر علیهما السلام نسبت به گوشت قربانی اینگونه عمل میکردند که یک سوم به همسایهها، یک سوم به مستمندان میدادند و یک سوم برای خودشان نگه میداشتند. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
5.روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان حرام می باشد. (رساله مراجع م 1739)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۸
موضوع: #صفات_مومن
مناسبت: عید قربان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید قربان پیامبر خدا صلی الله علیه السلام می فرمایند: سزاوار است كه مؤمن ، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی ها و تلاطمهای زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی حادثه را به خودش میدهد و سعی میکند که حادثه را بشناسد و از آن به سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعمّ است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگیهای راحت برخی انسانها را دچار غفلت و سقوط می کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. . قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شِکوه و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلانکس نیست؟ اینطور نباشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۸
موضوع: #توجه_به_رشد_پیشرفت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: که حضرت علی علیه السلام مکررا این فرمایش را بیان می کردند - یعنی جزوه تعالیم آن بزرگوار بوده، که این، اهمیت مطلب را بیشتر روشن می کند- : در زندگیِ دنیا خیری نیست -یعنی اگر آدم در این حالت از دنیا برود، برایش بهتر است چون ادامه خسارت و ضرر است- مگر برای یکی از این دو فرد :
1. رجُلٌ يَزْدادُ كُلَّ يَومٍ إحْسانا. انسانی که هر روزی بر روزِ قبل از خود حُسن و احسانی اضافه می کند.
• مثلا یک روز فردی مقداری قرآن می خواند روزِ بعد یک قدری از این بیشتر بخواند یا کیفیت اش را بیشتر کند مثلا برخی آیات را به تفسیر مراجعه کند یا فرض بفرمایید فردی که در یک اداره ای مشغول کار هست، امروز نسبت به دیروز قدری کیفیت را بالا ببرد! یا ساعتِ کار را یک دقیقه، دو دقیقه اضافه کنید! «فَمن یَعمل مثقال ذرّةٍ خیراً یَره»، یک دقیقه هم در حساب الهی حساب می شود.
• اگر انسان هر روزی، یک عملِ نیک بر روزِ قبل بیافزاید وقتی که سرِ سال شد خواهد دید که مثلاً صدها کار نیک را بر کارهای قبلیِ خود اضافه کرده، و عادت هم می کند. و اگر یک روز بخواهد ترک کند، برایش سخت است. لذا در بعضی از روایات دارد که: عملِ خیری را که انجام می دهید، اقلّاً یک سال ادامه بدهید.
2. رجُلٌ يَتَدارَكُ سَيّئةً بالتّوبَةِ. كسى كه گناهش را با توبه جبران مى كند .
• انسان در معرض گناه هست، دو قوه غضب و شهوت عامل لغزش ها هستند و اگر انسان احیانا بر اثر این دو قوه دچار گناه و لغزش شد ، راهش این است که: هر گناهی که کردد، توبه کند! یعنی به مجرّد اینکه شیطان خبیث، شیطان نفس یا شیطان جنّ تسلّطی پیدا کرد، انسان یک عمل حرام و گناهی را انجام داد؛ بلافاصله از گذشته پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد. این توبه، آن سیاهی را، ظلمتی را که آن گناه در دل و جان انسان بوجود آورده، پاک می کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت عزت و سربلندی ملت ایران و پیروزی جبهه مقاومت صلواتی را عنایت بفرمایید.
متن اصلی:
الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص
جلسه 213، 1395/12/17
حدیث:
ثمّ قال الصادقُ«علیه السلام»: إنّ علیاً«علیه السلام» کان یقول. کان یقول یعنی: مکرّراً این فرمایش از ایشان صادر شده است، جزو تعالیم مستمرّ آن بزرگوار بوده است، که این، اهمیت مطلب را بیشتر روشن می کند. کان یقول: لاخَیرَ فی الدنیا الّا لأحدِ رجلَین. در زندگیِ دنیا خیری نیست مگر برای یکی از این دو انسان. معنای «در زندگی خیری نیست» این است که اگر آدم در این حالت از دنیا برود، برایش بهتر است. ماندن در این دنیا که بزرگترین نعمت الهی و زمینۀ همۀ نعمتهای دیگر و سرمایۀ اصلی زندگی است؛ اگر قرار شد که این زندگی به درد نخورد، از این سرمایه استفاده ای نشود بلکه دائماً ضرر بکند، نباشد، بهتر است. مثل بعضی از شرکتهایی که همه اش ضرر می کند! زیان ده است! شرکتی که دائماً ضرر می کند، بستن اش بهتر از ماندنش است. چرا بماند؟ انسان شرکت و بنگاه مالی را راه می اندازد برای اینکه استفادۀ مالی بکند. اگر همیشه ضرر می کند، نبودنش بهتر است. این بنگاهِ مورد استفادۀ ما که زندگی دنیاست، برای این است که ما یک فایده ای از این ببریم. اگر بنا شد که از این زندگی، انسان فایده ای نبَرد و ضرر بکند، نبودنش بهتر از بودنش است. یکی: رجلٌ یَزدادُ کلَّ یومٍ احساناً. انسانی که هر روزی بر روزِ قبل از خود یک چیزی، یک حُسنی، احسانی اضافه می کند. این را ما معیار بگیریم، واقعاً به این عمل بکنیم. یک روز شما فلان مقدار قرآن می خوانید، یا عبادت می کنید، یا خدمت می کنید یا ساعتِ کار دارید، روزِ بعد یک قدری از این بیشتر کنید! یا کیفیت اش را بیشتر کنید، یا کمیت اش را بیشتر کنید. این را اگر ماها در نظر داشته باشیم، جادۀ آسفالته ای، راهِ بازی بوجود می آید. زحمتی هم ندارد. فرض بفرمایید شما در همین زندگیِ معمولی تان تصمیم بگیرید که هر روزی مثلاً یک بار بگویید «سبحان الله و الحمد لله و لااله الّا الله و الله اکبر». دیروز نگفتید، امروز این را بگویید.
فردا این را دو بار بگویید! یا فرض بفرمایید که در یک مجموعه ای، در یک اداره ای مشغول کار هستید، خدمت می کنید؛ امروز نسبت به دیروز قدری کیفیت را بالا ببرید! یا ساعتِ کار را یک دقیقه، دو دقیقه اضافه کنید! «فَمن یَعمل مثقال ذرّةٍ خیراً یَره»، یک دقیقه هم در حساب الهی حساب می شود. هر روزی، یک عملِ نیک بر روزِ قبل بیافزایید! این خیلی کارِ آسانی است، جزو آسانترین کارهاست. بنابراین، وقتی که سرِ سال شد، یک سال از مبدأ این تصمیم گذشت، خواهید دید که مثلاً صدها کار نیک را بر کارهای قبلیِ خودتان اضافه کردید، و عادت هم می کنید. گاهی می گویند: فلان عمل را، فلان عبادت را انجام بدهید! آدم از دور به نظرش کارِ سختی می آید! وقتی وارد شد، آن عبادت را شروع کرد، یک مدتی انجام داد، بعد می بیند نه، خیلی آسان است، خیلی معمولی است. بعد طوری
می شود که اگر یک روز بخواهد آن عبادت را ترک کند، سخت اش است، به او فشار می آید. بعضی هستند همین نمازهای روزانه برایشان سنگین است؛ ولی شما اگر بخواهید نخوانید، یا ترک بکنید، ثقیل و سنگین است. همۀ عبادات همینطور است. تصمیم بگیرید مثلاً هر روز یک نماز جعفر بخوانید؛ ابتداء به نظر انسان سخت می آید، بعد که شروع کرد، یک مقداری انجام داد، می بیند یک امرِ عادی و معمولی است، مشکل نیست. همۀ کارهای خیر همینطور است، وقتی عادت کردید. لذا در بعضی از روایات دارد که: عملِ خیری را که انجام می دهید، اقلّاً یک سال ادامه بدهید! وقتی انسان یک سال عملِ خیر را انجام داد، دیگر می تواند آنرا کنار بگذارد، این می شود کارِ عمریِ انسان. بنابراین، یکی از این دو مردی که زندگی برایش دارای خیر است، همین است که: یَزداد کلَّ یومٍ احساناً. دوّمی: و رجلٌ یَتدارکُ سیّئتَه بالتوبة.
بالاخره من و شما در معرض گناهیم، از ماها گناه سر می زند! غضب و شهوت، این دو عاملِ گمراه کننده و لغزانندۀ انسان، انسان را به سمت گناه می کشاند، شیطان انسان را فریب می دهد. پس گناه از غیرِ معصوم لامحاله سر می زند. راهش این است که: هر گناهی که کردید، توبه کنید! «إنّ الذین اتَّقَوا اذا مَسّهم طائفٌ من الشیطانِ تَذکّروا فاذا هم مبصِرون». به مجرّد اینکه شیطان خبیث، شیطان نفس یا شیطان جنّ تسلّطی پیدا کرد، یک عمل حرامی را، گناهی را انجام دادیم؛ بلافاصله به خودمان بیاییم، توبه کنیم، بگوییم پروردگارا! ببخش. این توبه، آن سیاهی را، ظلمتی را که آن گناه در دل و جان انسان بوجود آورده، پاک می کند. این هم نفر دوّم. بنابراین، اگر انسان بخواهد زندگی برایش بابرکت باشد، زنده بودن برایش خوب باشد و بیارزد که دعا کند: خدایا! من را زنده بدار، عمر طولانی بده؛ این دو چیز را باید داشته باشد: هر روز یک احسانی بیش از دیروز انجام بدهد، یکی هم اینکه اگر گناهی از او سرزد، آن را با توبه بلافاصله پاک کند.
امالی، صفحۀ 765
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۹
موضوع: #لباس
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که برای این روز سفارش شده است پوشیدن پاکیزه ترین و فاخرترین لباس است، به همین مناسبت، چند نکته درباره احکام لباس اشاره می شود:
لباسی که موجب تحریک شهوت و لذّت جنسی یا ترویج فساد یا تبلیغ و ترویج و تایید فرقههای باطل گردد، پوشیدن آنجایز نیست.
لباسی که خانم در برابر نامحرم می خواهد استفاده کند واجب است سه شرط دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ب. تنگ و چسبان نباشد و باعث جلب توجه و تحریک نامحرم نشود. لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ( رساله جامع م 1460)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۹
موضوع: #نماز_مستحبی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که در روز عید غدیر سفارش شده خواندن دو رکعت نماز و بعد از نماز به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند که تفصیل کیفیت نماز مذکور در مفاتیح بیان شده است. به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و رکوع و سجودش را می توان با سر اشاره کرد لذا می توان این نمازهای مستحبی روز عید غدیر را در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد.
در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۳۰
موضوع: #جوامع_اسلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه به یکی اصحابشان می فرمایند: تو را به هفت چیز توصیه می کنم- البته برای ما هم توصیه هست- که اینا جزو جوامع اسلام هستند -یعنی عناوین و سرفصلهایی است که در ضمن آن معارف زیادی را داراست- که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. و لاتَقضِ فی امرٍ واحدٍ بِقضائین مختلفَین. در یک قضیۀ واحدی دو گونه قضاوت نکن! مثلاً فردی جرمی مرتکب میشود، هنگامی که می شنویم محکوم می کنیم اما همان کار را فرزندمان انجام میدهد، توجیه می کنیم به اینکه مثلا بالاخره انسان است، خطا از بشر صادر میشود. این، دو نوع قضاوت است! برای غیرِ خودمان، یک طور قضاوت کنیم، برای خودمان طور دیگر. برای دوستمان یک طور قضاوت کنیم، برای دشمنمان طور دیگر. در شرائط ضعف، یک طور، در شرائط قوّت یک طور. سپس حضرت می فرمایند نتیجه اینگونه قضاوتها این است که از حق دور میمانی، کار تو دگرگون خواهد شد.
2. خُض الغَمَرات الی الحق و لاتخف فی الله لومةَ لائم، بخاطر حق در گردابها دل طوفانها وارد شوید. نه اینکه انسان حق را تشخیص دهد به بهانه وارد میدان نشود و خودش را کنار بکشد و همچنین حضرت می فرمایند در کار خدایی از از ملامت ملامتگران نترسید.
3. و انصَحِ المرءَ اذا استَشارک، وقتی کسی با تو مشورت کرد، خیرِ او را بخواه! او را نصیحت کن! و انصَحِ المرءَ اذا استَشارک، وقتی کسی با تو مشورت کرد، خیرِ او را بخواه! او را نصیحت کن!
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
متن اصلی:
الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص
جلسه 233، 1396/3/1
حدیث:
اوصیکَ بِسبعٍ هُنّ مِن جوامعِ الاسلام. این بخش تقریباً پایانی فرمان امیرالمؤمنین«علیهالسلام» به جناب محمد بن ابی بکر است. مطلب بسیار مهمی را اینجا ذکر میکنند، میفرمایند: من تو را به هفت چیز توصیه میکنم که اینها جزو جوامعِ اسلام است. جوامع یعنی سرفصلهای مهم، عناوین مهمی که هر کدام از آنها در ذیل خود، معارف متعددی را دارا هستند. میفرمایند: من این هفت چیز را که از جوامع اسلام است، به تو توصیه میکنم. این توصیه، به ما هم هست.
1- ان تَخشَی اللهَ«عزّوجلّ» و لاتَخشَ الناسَ فی الله. از خدا بترسی، در مورد کارهای خدائی از مردم نترسی. در مورد مسائل روزمرۀ زندگی، ممکن است انسان از یکی بترسد. بعضیها میترسند، بعضیها هم نمیترسند. اما در مورد مسائل خدائی، از هیچکس نترس! از خدا بترس! فرض کنید یک وظیفهای است که برای شما روشن است که این، وظیفۀ شرعی است، باید انجام بدهید؛ اما اگر این وظیفه را بخواهید انجام بدهید، زید و عمرو و بکر زبانشان علیه شما دراز میشود، در روزنامه مینویسند، کاریکاتور میکشند، اهانت میکنند، سخنرانی میکنند! بعضیها از این چیزها میترسند، عقب مینشینند. میفرماید: نترس! البته در مسائل روزمرّۀ زندگیاش گاهی اوقات انسان یک ملاحظاتی از یکی دارد، از یکی میترسد، از یکی زیاد میترسد، بعضیها هم نمیترسند. این، محل کلام نیست. آنجایی که بحث وظیفۀ شرعی در میان است، آنجا فقط از خدا بترس! از غیر خدا نترس! ضرر نمیکنی. معنایش این است: اگر از خدای متعال ترسیدی و از غیر خدا نترسیدی، خدای متعال به تو کمک میکند. این، خیلی مهم است. همین یکی را اگر ما پایبند باشیم و عمل کنیم، خیلی از کارهایمان و کارهای مردممان درست خواهد شد.
دوّم: و خیرُ القولُ ما صَدَّقَه العمل. هر حرفی را نزن! حرفی را بزن که در عمل بتوانی آنرا اجرا کنی، عملِ تو قولت را تصدیق کند. این، خیرُ القول است. همین که بنده مثلاً گفتم: و لاتَخش الناس، اگر خودِ بنده از ناس بترسم، این قولی است که عمل آنرا تصدیق نمیکند. این قول فایدهای ندارد، باید عمل هم آنرا تصدیق کند.
سوّم: و لاتَقضِ فی امرٍ واحدٍ بِقضائین مختلفَین. در یک قضیۀ واحدی دو گونه قضاوت نکن! یک مطلبی مثلاً اتفاق میافتد، یک جرمی زید مرتکب میشود، ما میشنویم، محکوم میکنیم، میگوییم: بله، بسیار کار بد و زشتی است، بعد همان کار را فرزند خودمان انجام میدهد فرضاً. وقتی که برخورد میکنیم، میگوییم: بالاخره انسان است، خطا از بشر صادر میشود. این، دو نوع قضاوت است! برای غیرِ خودمان، یک طور قضاوت کنیم، برای خودمان طور دیگر. برای دوستمان یک طور قضاوت کنیم، برای دشمنمان طور دیگر. در شرائط ضعف، یک طور، در شرائط قوّت یک طور. وقتی در موضِع قدرت قرار داریم، یک حادثهای پیش میآید، یک قضاوت مثلاً تندِ آنچنانی میکنیم، بعد که در موضع ضعف قرار گرفتیم، همان حادثه پیش میآید، میگوییم بالاخره چه عرض کنم. میفرماید: این کار را نکن! که اگر کردی، فیَختَلِف امرُک و تَزیغَ عن الحق، از حق دور میمانی، کار تو دگرگون خواهد شد.
چهارم: و أحبَّ لِعامَّةِ رعیَّتِک ما تُحِبّ لنفسِک و اهل بیتک، هر چه برای خودت دوست میداری، برای خانوادۀ خودت، فرزندان خودت دوست میداری، برای همۀ رعیّتات هم آنرا دوست بدار. روستائی داری، شهری داری، دور داری، نزدیک داری، برای همه یک چیز و یک طور بخواه! نه اینکه برای خودت یک چیز بخواهی، برای آن کسی که دوردست است، چیز دیگری بخواهی. اینها آن نکات اصلی است، . امالی شیخ طوسی، صفحۀ 31.
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۳۰
موضوع: #اهمیت_رفیق
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلى الله عليه و آله در روایتی می فرمایند:ما استَفادَ امرؤٌ مسلمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الإسلام مثلَ أخٍ يَستَفيدُهُ في الله.
برای مسلمان بعد از نعمت اسلام و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است، فایدهای بزرگتر از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب نیست.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.در حدیث شریف حضرت بر اهمیت رفیق و دوست اشاره دارند و نکته ای که باید توجه داشت رفیق و معاشر واقعا در سرنوشت انسان تأثیر میگذارد لذا باید رفاقت، رفاقت درست و صحیح باشد
2.رفاقت صحیح یعنی اینکه انسان در هنگام رفاقت و دوستی با دیگران، فرد برای خودش خطوط ومرزهای بین حق و باطل را ترسیم کند و مراقب باشد که رفیق و دوست او را نسبت به مسیر حق دچار زوایه نکند و منحرف نکند. متاسفانه برخی رفیقی را انتخاب می کنند که دلش در صراط مستقیم نیست و باعث می شود به تدریج در حرکت و کردار فردی که در صراط مستقیم بوده، اثر بگذارد و نسبت به مسیر حق، زاویه دار می شود، قطعا این اتفاق به جهت عدم توجه به رعایت مرزهای بین حق و باطل است.خیلیها بخاطر رفیقِ خوب به بهشت میروند، در مقابل نیز خیلیها که طبیعتشان بهشتی است، بخاطر رفیقِ بد از راه بهشت منحرف میشوند، جهنّم میروند.
3.رفیق و دوستی که انسان می خواهد انتخاب کند به گونه ای باشد وقتی با او مینشیند، او را به خدا نزدیک کند. و منظور از نزدیک شدن به خدا یعنی اینکه همنشینی با رفیق باعث شود انسان با معارف الهی آشنا شود و در بعد عملی هم به آنچه موردی رضای خداست عمل کند. چنین رفیقی اگر دارای این خصوصیت باشد مطلوب و بهترین استفاده را به انسان می رساند.
لذا جوانان عزیز از انتخاب دوستان منحرف پرهیز کنند و پدر و مادر هم باید مراقب دوستان فرزندان باشند که سبب انحراف فرزند نشوند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ما را در دنیا و آخرت همنشین علی و آل علی علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات
فصل دوم: قواطع سفر
جلسه 241، 1396/7/17
حدیث:
عن ابی العباس الفضل بنِ عبدِ الملک، ابوالعباس البَقباق، که ثقه است. عن ابی عبدالله جعفرِ بن محمدٍ«علیهماالسلام». این روایت، فقرات متعددی دارد؛ یکی، دو فقره را میخوانیم.
قال: إنَّ رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله» قال: ما استَفادَ امرُؤٌ مُسلِمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الاسلام مِثلَ أخٍ یَستَفیدُه فی الله«عزّوجلّ». حضرت از پیغمبر«صلیاللهعلیهوآله» نقل میفرماید که فرمودند: هیچ مسلمانی بعد از نعمت اسلام، بعد از فایده و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است که خدا به انسانِ مسلم داده است، هیچ فایدهای برای او بزرگتر نیست از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب. مسألۀ رفاقت، مسألۀ مهمی است. خیلیها در صراط مستقیم حرکت میکنند، بعد یک رفیقی پیدا میکنند که آن رفیق دلش در صراط مستقیم نیست و این رفیق در حرکت و عمل او اثر میگذارد! این رفیق به تدریج در این آدمی که در صراط مستقیم حرکت میکرد، زاویه ایجاد میکند. ما از قدیم همیشه به نوجوانها و جوانها سفارش میکردیم که رفیق خوب بگیرند، از رفیق بد پرهیز کنند، به پدر و مادرها توصیه میکردیم مراقب جوانهایتان باشید که دچار رفیقِ بد نشوند، اینها را منحرف نکنند! واقعاً رفیق و معاشر در سرنوشت انسان تأثیر میگذارد. خطوطِ فاصل بین خود و کسانی را که از صراط مستقیم زاویه دارند، این خطوط فاصل را بایستی نگهدارید! بله، اگر بتوانید کسی را با دعوت و با هوشمندی به خودتان نزدیک کنید، زاویۀ او را نسبت به صراط مستقیم کم کنید، این کار، کارِ بسیار خوب، درست و عاقلانهای است، در این، شکی نیست. لکن آن کسی که خطوط فاصل را رعایت نمیکند، مأمون نیست از اینکه او از این خطوط تجاوز کند و به آن طرف برود. وقتی مرز بین دو کشور برجسته نبود، معلوم نبود، ممکن است از آن کشور وارد مرز شما بشوند با یک نیّتِ سوئی فرض کنید گوسفندهای شما را بدزدند و ببرند؛ یا ممکن است گوسفندهای شما بدون توجه به آنطرفِ مرز بروند، یا خودِ شما راه را گم کنید، آنطرف مرز بروید! خطوطِ مایز بین حق و باطل را بایستی همیشه در نظر داشت.