ماها معنای کلمات را میدانیم، گاهی هم دقت میکنیم معانیِ کلمات را در نظر میگیریم، اما توجه نداریم به اینکه الآن حاضرِ بینَ یَدَیِ الله تعالی هستیم! این را توجه نداریم. پس حضور قلب و نمازِ کامل متوقف است بر عملِ جوانحی که همین احساس قلبی است که انسان احساس کند در مقابل خدای متعال قرار گرفته است. اینجا داخل پرانتز عرض کنیم: جوانها! قدر جوانیتان را بدانید! مکرّر بنده به جوانها عرض میکنم: این کار در جوانی، تمرین کردنش آسانتر است. و اگر تمرین کردید و این حالت در شما ملکه شد، بعد، این میماند، تا آخر انسان همینطور خواهد بود، به مجردی که وارد نماز شد توجه پیدا میکند که دارد با خدا حرف میزند، همان حضورِ قلب. اگر در جوانی، انسان نتواند این تمرین را بکند و این حالت را برای خودش فراهم بکند، در سنین ماها خیلی مشکل خواهد شد. محال نیست، اما مشکل است. جوانها قدر بدانند، از
حالا تمرین کنند این حالت را در نماز تحصیل کنند.
امّا نماز، اعمالِ جوارحی هم دارد؛ رکوع دارد، سجود دارد، قیام دارد. این اعمال هم باید خوب و کامل انجام بگیرد. فرمود: این، چطور نماز خواندنی است؟! انسان نمیتواند در یک چنین نمازخواندنی با این سجود که مانند کلاغ نوک به زمین میزند، متوجه به خدا بشود، حضور قلب پیدا کند. در رکوع و سجود، ماها وضعمان معلوم است که چطور هستیم؛ ناقصیم، قاصریم، ضعیفیم، توانائیهایمان بسیار محدود است. در روایت دارد که امام صادق«علیهالسلام» در رکوع، پنجاه مرتبه عرض میکرد: «سبحان ربّیَ العظیم و بحمده»، ما خیلی جدیّت بکنیم، سه مرتبه مثلاً این ذکر را میگوییم. بنابراین، نمازِ خوب، نمازِ مستحسن، نمیگوییم نمازِ کامل، نمازِ مطلوب، هم به عملِ جوانحی احتیاج دارد که عبارت است از همان حضور قلب و احساس حضور بین یدَی الله«عزّوجلّ»، هم به اعمالِ جوارحی احتیاج دارد یعنی همین اعمالِ جوارحی را باید درست انجام بدهد. این ترکیب، بهترین ترکیبی است که خدای متعال مقرّر فرموده است، این ترکیبِ قیام و رکوع و سجود و تشهد و باز دوباره قیام و برداشتن سر از سجده و دوباره برگشتن به سجده، مجموعِ اینها یک هندسۀ کامل از لحاظ اعمالِ جوارحی است برای اینکه انسان بتواند آن بهرۀ وافی را از نماز ببرد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۷/۱۸
موضوع: #صفات_مومن
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه السلام در روایتی به امیر المومنین می فرمایند: سزاوار است كه مؤمن ، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی ها و تلاطمهای زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی حادثه را به خودش میدهد و سعی میکند که حادثه را بشناسد و از آن به سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعمّ است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگیهای راحت برخی انسانها را دچار غفلت و سقوط می کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. . قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شِکوه و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلانکس نیست؟ اینطور نباشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۷/۱۹
موضوع: #فضای_مجازی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یک از فضاهایی که جزء واقعیت زندگی ما شده است، فضای مجازی است در این زمینه چند مساله شرعی یادآوری می کنم:
تبلیغ در فضای مجازی و کسب درآمد از این طریق، در صورتی که تبلیغ کار حرامی و خلاف قانون نباشد، جایز است اما تبلیغ و کسب درآمد از این طریق مثل تبلیغ مدلهای ضد دینی یا ترویج و اشاعه بی بند باری بشود یا مطالبی که تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نمی باشد.
ارسال آهنگ های حرام از طریق فضای مجازی و غیر آن، که نوعی ترویج و اشاعۀ حرام (گوش دادن به صدای حرام) یا سبب ارتکاب آن یا ایجاد انگیزه برای ارتکاب این گناه توسط دیگران میشود، جایز نیست.
انتشار یا گذاشتن پروفایل یا استوری تصاویر زنان بی حجاب در فضای مجازی و یا ملأ عام که مستلزم مفسده و یا ترویج بی حجابی است، جایز نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۷/۱۹
موضوع: #سبک_زندگی
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:بر الوالدین اکبر فریضة. بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.( میزان الحکمة، ج 10، ص 709.)
اما مساله شرعی:
اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود:
مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگیشان در صورت فقر و نیاز لازم است
مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بیادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب میآید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب می¬آید.(1)
خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
جهت اطلاع: (1)نکته سوم هر چند در برخی منابع فقهی مشاهده شده است و برخی مراجع اصلا متذکر نشده است به نظر می رسد که سبک زندگی اسلامی هست و لازم است به آن توجه شود و مستندش می تواند برخی فتوای فقها باشد.
منابع: ایت الله سیستانی، رساله جامع ج2 م 519؛ ایت الله مکارم سایت معظم له، https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=4&mid=410254
@AhkameHarameRazavi
زمان:
حجم:
919.6K
🔺احکام #حق_الناس
🔹استاد #دارینی
🔸#تنبیه_فرزندان و #دیه آن (قسمت پنجم)
▪️جلسه 5⃣4⃣
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۷/۲۳
موضوع: #انتخاب_دوست
مناسبت: وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین در روایتی می فرمایند: أَلصّاحِبُ كَالرُّقْعَةِ فِى الثَّوبِ فَاتَّخِذْهُ مُشاكِلاً. همنشين و دوسـت، همانند وصله در لباس است، پس آن را همشكل انتخاب کن.
چند نکته کوتاه پیرامون این حدیث شریف عرض کنم:
درباره همنشین و دوست گاهی اوقات گفته می شود" هزار دوست كم است و يك دشمن بسيار یا گفته می شود انتخاب دوست، هنر است و هنر بزرگتر، نگهداشتن دوست است" اما از همه مهمتر معیار انتخاب دوست است چون گاهى صالحترين افراد، قربانى معاشرت با دوستان ناباب مى شوند. گاهى هم انسانهاى خطاكار و آلوده، در اثر همجوارى با افرادى خودساخته و پاك، از عطر صداقت و پاكى و ديندارى دوستان، معطر مى شوند و راهى نو در پيش مى گيرند.
به تعبير مولايمان حضرت على عليه السلام، گزينش دوست، مثل وصله زدن بر جامه اى است كه پاره شده است. عاقلانه آن است كه وصله را از جنس و نوع و رنگ پارچه اى انتخاب كنيم كه به هم بخورند و تركيب ناهماهنگى پديد نياورند، در انتخاب دوست هم بادی دوستانى انتخاب كنيد كه با فكر و فرهنگ و باورهاى دينى و سنتهاى ارزشمند مكتبى و ملى شما متناسب باشد، وگرنه چهره زندگى و اخلاق اجتماعى شما زشت و ناهماهنگ خواهد شد وکسى كه به ايمان و اخلاق و تعهد شما آسيب برساند، «وصله ناجور» بر اندام شماست.
رفیق و دوستی که انسان می خواهد انتخاب کند به گونه ای باشد وقتی با او مینشیند، او را به خدا نزدیک کند. و منظور از نزدیک شدن به خدا یعنی اینکه همنشینی با رفیق باعث شود انسان با معارف الهی آشنا شود و در بعد عملی هم به آنچه موردی رضای خداست عمل کند. چنین رفیقی اگر دارای این خصوصیت باشد مطلوب و بهترین استفاده را به انسان می رساند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت پیروزی جبهه مقاومت صلواتی عنایت بفرمایید.
با استفاده از متن ذیل:
فصل دوم: قواطع سفر
جلسه 241، 1396/7/17
حدیث:
عن ابی العباس الفضل بنِ عبدِ الملک، ابوالعباس البَقباق، که ثقه است. عن ابی عبدالله جعفرِ بن محمدٍ«علیهماالسلام». این روایت، فقرات متعددی دارد؛ یکی، دو فقره را میخوانیم.
قال: إنَّ رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله» قال: ما استَفادَ امرُؤٌ مُسلِمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الاسلام مِثلَ أخٍ یَستَفیدُه فی الله«عزّوجلّ». حضرت از پیغمبر«صلیاللهعلیهوآله» نقل میفرماید که فرمودند: هیچ مسلمانی بعد از نعمت اسلام، بعد از فایده و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است که خدا به انسانِ مسلم داده است، هیچ فایدهای برای او بزرگتر نیست از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب. مسألۀ رفاقت، مسألۀ مهمی است. خیلیها در صراط مستقیم حرکت میکنند، بعد یک رفیقی پیدا میکنند که آن رفیق دلش در صراط مستقیم نیست و این رفیق در حرکت و عمل او اثر میگذارد! این رفیق به تدریج در این آدمی که در صراط مستقیم حرکت میکرد، زاویه ایجاد میکند. ما از قدیم همیشه به نوجوانها و جوانها سفارش میکردیم که رفیق خوب بگیرند، از رفیق بد پرهیز کنند، به پدر و مادرها توصیه میکردیم مراقب جوانهایتان باشید که دچار رفیقِ بد نشوند، اینها را منحرف نکنند! واقعاً رفیق و معاشر در سرنوشت انسان تأثیر میگذارد. خطوطِ فاصل بین خود و کسانی را که از صراط مستقیم زاویه دارند، این خطوط فاصل را بایستی نگهدارید! بله، اگر بتوانید کسی را با دعوت و با هوشمندی به خودتان نزدیک کنید، زاویۀ او را نسبت به صراط مستقیم کم کنید، این کار، کارِ بسیار خوب، درست و عاقلانهای است، در این، شکی نیست. لکن آن کسی که خطوط فاصل را رعایت نمیکند، مأمون نیست از اینکه او از این خطوط تجاوز کند و به آن طرف برود. وقتی مرز بین دو کشور برجسته نبود، معلوم نبود، ممکن است از آن کشور وارد مرز شما بشوند با یک نیّتِ سوئی فرض کنید گوسفندهای شما را بدزدند و ببرند؛ یا ممکن است گوسفندهای شما بدون توجه به آنطرفِ مرز بروند، یا خودِ شما راه را گم کنید، آنطرف مرز بروید! خطوطِ مایز بین حق و باطل را بایستی همیشه در نظر داشت. رفاقتِ درست، یعنی این. خیلیها بخاطر رفیقِ خوب به بهشت میروند، خیلیها که طبیعتشان بهشتی است، بخاطر رفیقِ بد از راه بهشت منحرف میشوند، جهنّم میروند! این روایت، این را میگوید.
پس برادری که در راه خدا از او استفاده کند، وقتی با او مینشیند، او را به خدا نزدیک کند. به خدا نزدیک کردنِ یک انسان به این است که قلبِ او با معارف الهی آشنا بشود، عملِ جوارحی او به آنچه مورد رضای شرع است، نزدیک بشود. وقتی انسان با برادرِ خوب نشست، این خصوصیات در او بوجود میآید.[1] امالی شیخ طوسی، صفحۀ 47
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۷/۲۳
موضوع: #کمال_ایمان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: کمال ایمان مومن به سه چیز بستگی دارد که این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است:
اول: سُنّة مِن ربّه. فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر. سنّت و روشی از خدای متعال که آن رازداری است. رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف. اگر ملاحظه کنید، میبینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پردهدریها و شایعهپراکنیها شروع میشود.
دوم: سُنّة مِن نبیّه(صلیاللهعلیهوآله). و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلیاللهعلیهوآله) فمُداراة النّاس. سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) که آن مدارا با مردم است. همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت میشود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد.
سوم: سُنّة من ولیّه(علیهالسلام)، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیهالسلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. سنّت و روشی از امام(علیهالسلام) که آن صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات است که یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. و اگر صبر نکنیم، در راهی که در پیش گرفتهایم متوقّف میشویم و روش اولیاء خدا هم در برابر مشکلات و سختی ها و مضیقه های زندگی صبر و استقامت بوده است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال ما به اخلاق رضوی مزین گرداند به برکت صلوات
متن اصلی:
شروط معتبر در قصاص
الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً
جلسه 165، 1380/10/25
من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام):
قال الرّضا(علیهالسلام): لایکون المؤمن مؤمناً حتی تکون فیه ثلاثُ خصالٍ: سُنّة مِن ربّه و سُنّة مِن نبیّه(صلیاللهعلیهوآله) و سُنّة من ولیّه(علیهالسلام)؛ فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر، و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلیاللهعلیهوآله) فمُداراة النّاس، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیهالسلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء.
(تحف العقول، صفحۀ 442)
کمال ایمان مؤمن به سه چیز بستگی دارد، این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است:
1- سنّت و روشی از خدای متعال.
2- سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله).
3- سنّت و روشی از امام(علیهالسلام).مؤمن کسی است که رازداری را از خدای متعال و مدارای با مردم را از پیامبر گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) و صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات را از ولیّ خدا آموخته باشد و این صفات حمیده را در زندگیِ خود، در رفتار خود پیاده نماید.
رازداری: رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف، فرقی نمیکند. اگر ملاحظه کنید، میبینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پردهدریها و شایعهپراکنیها شروع میشود.
مداراة: همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت میشود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد.
صبر: صبر و استقامت و ایستادگی هم یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. اگر صبر نکنیم، در راهیی که در پیش گرفتهایم متوقّف میشویم- اولیاء خدا در برابر مضیقههای مالی، سیاسی مقاومت و استقامت میکنند- رعایت خصلتهای پسندیدۀ رازداری و مدارا و صبر و استقامت که آدمی را به مقام عالی انسانی میرساند.
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۷/۲۴
موضوع: #ناخن_مصنوعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما میرسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟
در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
1. کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.
2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.
3.کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق انجام دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۷/۲۴
موضوع: #نوافل
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام کاظم علیه السلام در روایتی می فرمایند: اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی اَتَمَّ صَلاةَ الفَریضَةِ بِالصَّلاةِ النّافِلَةِ. خداوند بزرگ، نماز واجب را با نماز نافله، مستحب کامل کرده است. بحار ج 84 ص27
1. نماز هاي مستحبي زياد است و آنها را نافله گويند و بين نماز هاي مستحبي به خواندن نافله هاي شبانه روز بيشتر سفارش شده است و آنها غير روز جمعه سي و چهار ركعتند. ( ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر، چهار ركعت اضافه مىشود.) نافله صبح دو ركعت است قبل از نماز صبح. نافله ظهر 8 ركعت قبل از نماز ظهر. نافله عصر كه 8 ركعت است قبل از نماز عصر. نافله مغرب 4 ركعت است بعد از نماز مغرب. و نافله عشاء دو ركعت است كه بصورت نشسته (احتياط واجب يا احتياط مستحب) و بعد از نماز عشاء خوانده ميشود. نافله شب هم 11 ركعت است كه، هشت ركعت آن بايد به نيت نافله شب، و دو ركعت آن به نيت نماز شفع، و يك ركعت آن به نيت نماز وتر خوانده شود. كه غير از نماز وتر تمامي نافله هاي يوميه به صورت دو ركعتي خوانده مي شود.
2. نمازهاى نافله را مىشود به صورت نشسته خواند.
3. وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزديك اذان صبح خوانده شود. مسافر و كسى كه براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مىتواند آن را در اول شب بجا آورد. (سيستاني : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
4. نافله ظهر و عصر را در سفر يعني در جايي كه نماز شكسته است، نبايد بخواند. ولى نافله عشا را به نيت اينكه شايد مطلوب باشد، مىتواند بجا آورد. (رساله مراجع م 764تا774)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمددر روایت است.
@AhkameHarameRazavi