بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میفرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ»بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آنها را از چشمها پوشاندهاند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)
وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر ( علیه السلام ) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمیشناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش میکند.
ثالثا امام عصر (علیه السلام) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما میرسد. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مىفرستد، آسمان را از سقوط حفظ مىکند، اندوهها را زایل و سختیها را برطرف مىسازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: احکام #ازدواج
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: کسى که شرایط ازدواج مجردى را فراهم نماید از کسانى است که در قیامت خداوند به او نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
فردا در تقویم، به عنوان سالروز ازدواج پیامبر اکرم ص و حضرت خدیجه سلام الله علیها ثبت شده است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج بیان می شود:
1. مراجع عظام تقلید فرموده اند یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد (پس کسانی که شرایط را دارند به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند). (1)
2. خواستگاری کردن و درخواست ازدواج با زنی که در شرف طلاق است ولی هنوز طلاق اجراء نشده است حرام است چراکه شوهردار محسوب می شود؛ و در حرام بودن فرقی ندارد که خواستگار به صورت صریح به این خانم درخواستش را مطرح کند یا با کنایه مطرح کند. نسبت به حکم خواستگاری کردن از خانمی که در حال سپری کردن عده است، حکمش به تفاوت اقسام عده متفاوت است که عزیزان این قسمت را چنانچه مورد سوال است، پیگیری فرمایند. (2)
3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است مثلا ازدواج با زنی که در حال سپری کردن عده می باشد، فرقی ندارد عده طلاق باشد یا عده وفات یا عده دیگری، ازدواج کردن حرام است و در برخی از موارد چنانچه زن و مرد در عده ازدواج کنند، به یکدیگر حرام ابدی شده و هیچگاه نمی توانند با یکدیکر ازدواج کنند.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال انشالله موانع ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
1- ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13)
2- (منهاج الصالحین ج3 م199 ؛ سایت مکارم، استفتائات ازدواج و طلاق، احکام عده، عده عقد موقت؛ سایت زنجانی، استفتائات س1048)
3- (رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #رابطه_محبت_و_اطاعت_از_اهل_بیت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْكُمْ اللَّهُ: اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی كنید، تا خدا شما را دوست بدارد) آیه 31 آل عمران)
به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی «مودت» میگویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت میگویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است كه شخص مدعی، پیرو اهلبیت(علیهمالسلام) باشد. كسی كه ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آنها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آنها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او كاسته خواهد شد.
امام صادق(علیهالسلام) میفرماید:كسی كه خدا را معصیت و نافرمانی میكند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش میكردی.زیرا محبّ، فرماندار محبوب است(تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر میگوید: امام باقر(علیهالسلام) به من فرمود: آیا كسی كه ادعای تشیع میكند، همین كه بگوید ما را دوست دارد، كافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان كه تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذكر خدا و روزه و نماز و نیكی به والدین و... شناخته میشوند.
جابر عرض كردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز كسی را به این صفت نمییابیم».
حضرت فرمود: ... آیا برای كسی كافی است بگوید: من علی(علیهالسلام) را دوست دارم و ولایت او را میپذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل كوتاهی میكند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نكند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایدهای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ كسی قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آنها است. كسی كه مطیع خدا باشد، دوست ما و كسی كه از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. كسی جز با عمل و پاكدامنی و پارسایی به دوستی ما نمیرسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 6/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: #کسب_حلال
سلامعلیکم بسماللهالرحمنالرحیم. از پيامبر گرامي اسلامصلیاللهعلیهوآله وسلم روايت شده است كه: اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزءاً، اَفضَلُها جُزءاً طَلَبُ الحَلالِ. عبادت هفتاد قسم دارد که بالاترين و بزرگترين قسم آنکسب درآمد حلال است. (وسائلالشيعه،ج17،ص21)
اما مسئله؛ برای کسب درآمد حلال در شرع مقدس راههایی بیان شده است، یکی از آنها دادن سرمایه به شخص دیگر و دریافت سود با قرارداد وكالت است
قرارداد وکالت به چند روش امكان دارد از جمله اينكه: صاحب سرمایه به طرف مقابلش بگوید: سرمايه ام را در اختيار شما قرار مي دهم، و شما با آن سرمايه به مدت (مثلا) يك سال كار سود آور حلال مانند خريد وفروش انجام دهيد و سود آن به شكلي كه در قرارداد ذكر مي شود تقسيم شود البته مشروط بر اینکه مبلغي را علي الحساب ماهيانه به صاحب سرمايه داده و پس از اتمام قرارداد طبق شرايط گفته شده عمل شود يا با يكديگر مصالحه كنند. مثلا ده مليون در اختيار كسي براي كار شرعي قرار داده مي شود با اين شرط كه بخش معيني از سود بدست آمده به صاحب سرمايه داده شود و قرار مي شود كه وكيلماهيانه200هزارتومانبهعنوانعلي الحساب به صاحب سرمايه بدهد و در پايان قراداد صاحب سرمايه با وكيل ميتوانند طبق توافق اوليه، درآمد واقعي را تقسيم كنندو يا اينكه با يكديگر مصالحه نمايند. (1)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به همه ما توفيق روزي حلال عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
1- (اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #روشهای_تبلیغ_شیعه
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ (بقره:44 )؛ آيا مردم را به نيكى فرمان مىدهيد و خود را [در ارتباط با نيكى] فراموش مىكنيد؟ در حالى كه كتاب را مىخوانيد. آيا [به وضع زيانبار و خطرناك خود] نمىانديشيد؟
برای تبلیغ شیعه روشهایی وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
تبلیغ دین با عمل و اخلاق عملی :خداوندمی فرماید: نزد خدا سخت منفور است چيزى را بگوييد كه عمل نمىكنيد. (صف:3 )؛ » در این آیه ،خدا افرادی را که دیگران را دعوت به نیکی می کنند اما خود پایبند به خوبی ها نیستند، سخت مذمت کرده است.
اهل بیت (ع) نیز در دعوت عملی به اسلام و تاثیر آن می فرمایند: « کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم :بدون زبان خویش دعوت کننده مردم به نیکی باشید تا از شما سعی وکوشش (در انجام کارهای خیر) و صدق گفتار و پرهیز کاری را ببینند که این دعوت و تبلیغ است.( کافی، ج2، ص 83)
2-معرفی الگوه ها و اسوه های الهی: قرآن در معرفی این روش می فرماید: لَّقَدْ كاَنَ لَكُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب: 21)؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود.
قرآن در این آیه، زندگی پیامبر اسلام را برای دیگر مسلمانان الگو می داند. چون انسان فطرتا طالب کمال است و عشق و علاقه به تکامل دارد، به محض شناخت الگوهای کامل و مجسمه های فضایل و کمالات، به دنبال آن ها گام برمی دارد و سعی می کند خود را با آن ها تطبیق نماید.
3-دعوت با استدلال عقلی وموعظه نیکو :«ادْعُ إِلىَ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالحْكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحْسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (نحل: 125)؛ با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن.»
در این آیه شریفه به سه روش تبلیغ اشاره شده است یکی استدلال عقلی که از آن به حکمت تعبیر شده است دیگری موعظه حسنه که به بعد عاطفی انسان توجه دارد و سوم با مناظره نیکو به سوی خدا دعوت نمایید.
4-بیان زیبایی های کلام اهل بیت(ع): یکی از راههای تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ از این جهت امام رضا(ع) فرمودند:(لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.)(بحار،ج2،ص30)؛چون علوم اهل بیت به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد.
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 6/8/1399
مغرب و عشاء
موضوع: #قصد_ده_روز
سلامعلیکم.بسماللهالرحمنالرحیماز حضرترضا علیه السلام روایتاست که می فرمایند : مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِيَارَتِي اسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ؛کسیکهبرای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده میشود. عیون اخبار الرضا ج1ص 285
دو نكته شرعی درباره نماز مسافر:
1-مسافريکه نمازش شکسته است اگر تصميم قطعي داشته باشد كه حداقل 10روز كامل در شهر يا روستاي محل اقامت بماند بايد نمازش را کامل بخواند.
2-كيفيت محاسبه ده روز كامل بنابه نظر امام خامنه ای حفظه الله بهاينصورتاستكهاگرکسی در ساعتی از شب تا قبل از طلوع خورشید به محل اقامت (مثلا مشهد) برسد 10روز وی غروب آفتاب روز دهم بهپایانمیرسد هر چند دويست و چهل ساعت نماند، ولی اگر بعد از طلوع خورشید و دربین روز وارد شهر ياروستايمحلاقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) باید 240 ساعت در مقصد بماند یعنی اتمام 10 روزاقامتویروزيازدهم و همان ساعت ورودش است، به عنوان مثال شخصي ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام ميشود ولي اگر بين روز مثلا ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برايكاملخواندن نماز بايد قصدماندن تا ساعت 9 روز يازدهم را داشته باشد. (1)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال سفر مسافرين سلام بويژه زائرين حضرترضا را بيخطر فرمايد به بركت صلوات برمحمدوآلمحمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #راهکارهای_رفع_بی_توجهی_به_نماز
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَر: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد(آیه 45 عنکبوت)
کوتاهی در نماز را میتوان با عللی از بین برد که برخی از علتها را خدمت شما عرض می کنیم:
1-شناخت بیشتر نسبت به نماز:پیامبر(ص) می فرماید: « اگر بداني نماز چيست و با چه كسي نجوي و گفتگو مي كني خسته نمي شود و نمار را به اتمام نمي بري »( بحار ، ج74 ، ص 80 )
2-ترک دوستی و حب دنیا: حضرت مسیح(ع) می فرماید: دنيا پرست از عبادت و انس با خدا لذت ني برد در حاليكه حب مال در دل او است »-( بحارالأنوار، ج14، ص309) چرا كه «حب الدنيا رأس كل خطيئه»است. از علاقه قلبي به دنيا و متعلقات دنياست كه حتي در نماز هم، تمام توجه محب دنيا به سمت دنياست و هيچ لذتي از نماز نمي برد و كم كم كاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترك كند و به خسران ابدي گرفتار شود.
3-ترک گناهان: وقتي انسان، آلوده به گناه ميشود، يا اصلا به سمت نماز و نيايش با خدا نمي رود و يا از نماز و عبادت خويش حظ و بهره اي نخواهد برد
4-ترک دوستان و محیط بد: انسان بطور طبیعی تحت تاثیر محیط ودوستان است و بخاطر قاعده شباهت سازی شبیه محیط و دوستانش میشود و با ترک محیط و دوستن بد و رفت و آمد با اهل نماز به سمت نماز می رود.
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 7/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: #اجیر_کردن_افراد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
امروز قصد داریم دو نکته مهم درباره احکام شرعی مربوط به کارگر و کارفرما بیان کنیم:
1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی را شرط کنند. (1)
2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
1- (عروه الوثقی، کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره ؛ تحریر الوسیله، الاجاره م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م383)
2- (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 ؛ تحریر الوسیله، الاجاره، م27 ؛ منهاج الصالحین ج2 م456)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #عوامل_ماندگاری_توبه
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—با تسلیت ایام سوگواری
علمای اخلاق به دنبال بحث توبه بحث ماندگاری توبه را هم مطرح نموده اند. کسانی که به توبه دست یافته اند نگران هستند که مبادا باز به گناه برگردند. برای ماندگاری توبه چند راهکار را خدمت شما عرض می کنیم:
1-دوری از عوامل گناه: مهمترین راه ،دوری انسان از عوامل ومقدماتی است که او را به گناه تشویق می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود : هرکس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است ( بحار،ج۶ ،ص ۲۱).اگر کسی می خواهد توبه اش واقعی باشد باید دوستان و جلساتش را عوض بکند.
2-رفتن به جلسات موعظه: انسان نیاز به موعظه دارد و باید معلم اخلاقی داشته باشد؛در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. سیره بزرگان و علما نیز همیشه بر این بوده است که بیش از آنکه موعظه کنند به تأسی از رسول گرامی(ص) که به جبرئیل فرمود «عظنی یا جبرئیل» خود را در معرض موعظه اهل معنا قرار میدادند(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص471)
3-مشارطه و مراقبه: براى استمرار توبه، برنامه زمانبندى شده براى مبارزه با گناه لازم است. این برنامه باید در ابتدا سبک و قابل اجرا و به تدریج جدىتر و سنگینتر باشد.- براى پایبندى به استمرار توبه، بازخواست از نفس و تعیین جریمه و اداى آن مثل دادن صدقه یا گرفتن روزه مؤثر است.
4-بداند شاهدانی او را میبینند: طبق قرآن، خدا،پیامبر،ائمه،ملائکه، زمان و مکان شاهدان اعمال ما هستند و اگر فرد بداند چه کسانی او را موقع گناه می بینند، مطمئنا از گناه جلوگیری میکند.
فردی به امام حسین (ع) گفت که من در برابر گناه نمی توانم مقاومت کنم . پایداری بر توبه چگونه است؟ امام فرمود :اگر می خواهی گناه بکنی، جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند.( بحار، ج 78، ص 126)
خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #تیمم
دو نكته كوتاه درباره تيمم:
1- تيمم بر سنگ،خاك،ريگ وكلوخ صحيح است و تيمم بر خاك از بقيه بهتر است. (1)
2-كيفيت تيمم: ابتدا نيت كند و دستها را به زمين بزند و به نظر اكثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمين كافي نيست و سپس از جايي كه مو روئيده با تمامدوكف دست پيشاني و همچنين دو طرف پيشاني و روي ابروها را(بنابراحتياط) مسح كند. و سپس با كف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس باكف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. (2)
عزیزان توجه داشته باشند برخی از مسائل را مکلف تا از نزدیک مشاهده نکند ممکن است جزئیاتی از آن برایش پوشیده بماند که روش تیمم صحیح از آن موارد است به هدف تامین این مهم و همچنین امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
1- (توضیح المسائل م6842)
2- (رساله مراجع م700 الی707 مخالف: صافي و اقاي گلپايگاني تمام كف دست چپ را بر تمام پشت دست راست)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #شرایط_توبه
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره توبه کنندگان می فرماید: « الاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ « مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشندة مهربان است.»(آیه 5 نور)
برای توبه ،شرایطی لازم است که برخی از شرایط: شرط اصلی و برخی از آنها شرط کمال است که در حدیثی از قول امام علی(ع) نقل شده است که فرمود:
«شخصى در حضور امام علیه السّلام بدون توجه لازم گفت: استغفر اللَّه، امام فرمود مادرت بر تو بگرید، مى دانى معناى استغفار چیست؟ استغفار درجه والا مقامان است، و داراى شش معنا است، اوّل- پشیمانى از آنچه گذشت، دوّم- تصمیم به عدم بازگشت، سوم- پرداختن حقوق مردم چنانكه خدا را پاك دیدار كنى كه چیزى بر عهده تو نباشد، چهارم- تمام واجبهاى ضایع ساخته را به جا آورى، پنجم- گوشتى كه از حرام بر اندامت روییده، با اندوه فراوان آب كنى، چنانكه پوست به استخوان چسبیده گوشت تازه بروید، ششم- رنج طاعت را به تن بچشانى چنانكه شیرینى گناه را به او چشانده بودى، پس آنگاه بگویى، استغفر اللَّه!( نهج البلاغه – قصار ۴۱۷)
علمای اخلاق گفته اند كه چهار شرط اول از شرایط قبولی توبه است و دو شرط آخر كمال توبه است ، یعنی دست یافتن به بالاترین مقام و مرتبه توبه كننده گان( مكارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج ۱ ص ۲۱۷)
روشن شد كه توبه واقعی، پشیمانی و حسرت از گناه گذشته است كه لازمه آن، عزم بر ترك آن در آینده وجبران مافات اعم از حقوق الهی و حقوق مردمی می باشد و وقتی توبه واقعاً انجام گرفت، به نظر همه علمای اسلام درپیشگاه خداوند مقبول است.
خداوند ما را جزء توبه کنندگان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 8/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: #حرمت_توهین_به_مومن
مناسبت: ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به روایت اهل سنت ؛ آغاز هفته وحدت ؛ شهادت محمد حسین فهمیده ؛ روز نوجوان و بسیج دانش آموزی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی. خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351)
چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است.
2. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
3. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی (که یکی از اهداف استعمار است) می گردد، حرام می باشد. (1)
4. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمیشود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد.(2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
1- (آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
2- (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #توسل_در_اسلام
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: یَأَایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ: ای کسانیکه ایمان آوردید،از خدا پروا نموده و برای نزدیک شدن به او وسیله بجوئید (آیه 35 مائده)
توسل در لغت به معنای «تقرب و نزدیکی» و نیز به معنای «آنچه با او تقرب حاصل می¬شود، می-باشد و در اصصلاح ، به آن عملي مي گويند که پيامبر يا يکي از ائمه را در درگاه خداوند وسيله قرار مي دهند تا از خدا حاجت و بخشش گناهان خویش را طلب کنند و آنها را شفیع نزد خداوند قرار دهند.
در قرآن نمونه هایی از توسل نقل شده است،مثل درخواست فرزندان حضرت یعقوب(ع) از پدرشان تا نزد خدا برای آنها استغفار بجوید:( يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُلکم-آیه 97 یوسف) و درخواست از پیامبر اسلام برای طلب استغفار نزد خدا برای مسلمانان نیز نقل شده است(آیه 64 نساء)
البته توسل به مرده با زنده فرقی ندارد،چون مرگ به معنای ازبین رفتن نیست و به معنای انتقال کامل از نقطه ای به نقطه دیگر است(وفات) و از طرفی خدا شهدا را زنده میداند(بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ-آیه 169 آل عمران)
البته توسّل به اولياى الهى به معناى مستقل دانستن آنها در تأثير و رفع مشکلات نيست؛ بلکه از آنها به سبب آبرومندى و بندگى شايسته نزد خداوند، مى خواهيم تا از خداوند طلب کنند مثلا مشکل ما را مرتفع سازد و يا گناهان ما را بيامرزد.
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #قسم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: مَنْ أَجَلَّ اللَّهَ أَنْ یَحْلِفَ بِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ خَیْراً مِمَّا ذَهَبَ مِنْه. هر کس خداوند را بزرگتر از آن بشمارد که به نام او سوگند یاد کند، خداوند بهتر از آنچه که از دست داده، به او می دهد. ( الکافی (ط- الاسلامیه) ج7 ص: 434)
دو نکته کوتاه درباره قسم:
1. اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به مشتری بگوید به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه راست بگوید، قسمش کراهت دارد و اگر راست نباشد، قسم دروغ است و گنهکار است ولی کفاره ای ندارد.
2. اگر انسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، و سایر شرایط قسم هم رعایت شده باشد، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم می خورم هر روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند، در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است. اما اگر در همین صورت به قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد، عمل به چنین قسمی واجب نیست. (1)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
1- (توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:#راهکارهای_وحدت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-با تبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن درباره وحدت می فرماید: تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا » بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم (آل عمران،64)
برای ایجاد وحدت صحیح راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1. گفت وگو و تعامل علمی میان دانشمندان و فرهیختگان مسلمان
یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای ایجاد وحدت و تقریب، سنت حسنه گفت وگو میباشد. بخش اعظمی از اختلافها از سوءتفاهم یا نفهمیدن حرف طرف مقابل ناشی میشود که در این میان گفتوگو تلاش و چارهای است برای شناخت دیدگاهها و نقطه نظرات یکدیگراست
گفت وگو و مشتقات آن، بیش از 17 بار در قرآن تکرار شده که بیانگر اهتمامِ ویژه اسلام به آن میباشد. اصلاً قرآن کریم خود کتابی است که سرتاسر آن را گفت وگوهایی میان خدا و پیامبر یا گفت وگو میان پیامبران با امتشان یا گفتوگو با معاندان و مخالفان تشکیل داده است.
2. یکی از راهکارهای قرآن برای تحقق وحدت، بیان آثار مثبت اتحاد و انسجام و همچنین بیان آثار سوء تفرقه و اختلاف است. مهمترین آثار اتحاد اسلامی از دیدگاه قرآن بدین شرح است:
الف. برچیده شدن زمینه سلطه بیگانگان و استعمارگران. (قصص، 4) ب. افزایش قدرت و هیمنه مؤمنان. (انفال، 46) ج. رسیدن به آرامش و آسایش. (آل عمران، 103 ) د. رعایت حقوق برادری و عیبجویی نکردن و گمان باطل به یکدیگر نبردن. (حجرات، 11 )
3. رجوع کردن به قرآن وسیره صحیح و مورد قبول و مشترک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای حل اختلاف
قرآن کاملترین و بهترین معیار و راهنمای ما مسلمانان در نیل به سعادت دنیوی و اخروی است. بنابراین مسلمانان باید آن را راهنمای فکری و عملی خود در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و برای حل اختلافات خویش بدان متوسل گردند.
در آیاتی از قرآن، خداوند این کتاب آسمانی را محور و اساس حل اختلاف معرفی کرده و فرموده است:
«وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَه لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» (نحل، 64) ما قرآن را فقط برای این منظور نازل کردیم که تو مواردی را که در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان دارند.
خداوند وحدت حقیقی را در میان مسلمانان برقرار نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه 9/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: #غسل_جمعه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. از امامصادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: براى روز جمعه در پیشگاه خداوند، حق و احترامىاست (که بايد مراعات شود) پس مواظب باش از اينكه حق جمعه را ضايع نکنی و در عبادت خدا (و انجام آداب آن) در این روز کوتاهيکنى! (کافی ج3 ص414)
دو نکته راجع به روز جمعه:
1. دردينمبين اسلام روزجمعهعيد شمرده شده وبين روزهاي هفته فضيلت خاصي داردواعمالی همچون نظافت(مانند كوتاه كردن ناخن و شارب)، استعمال بوي خوش، صدقهدادن،آموختنمسائلدينسفارششدهاست. (1)
2.يكي از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه استكه زمان آن از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزديك ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است بدون نیت اداء و قضاءتا غروب جمعه بجا آورد و كسي كه در روز جمعه موفق نشده مستحب استدر روز شنبه قضاي آنرا انجام دهد،انسان ميتواندچند غسل را نيت كرده (مثال غسل زیارت) و همه را با يكبار شستن انجام دهد. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
نکات توضیحی و منابع:
1- (مفاتيح،اعمالروز جمعه)
2- (رساله مراجع مساله 644و 647)
هدیه محضر حضرت رضا علیه السلام صلوات ختم بفرمایید.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #اقتدا در #نماز #جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته وحدت. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: ما مِن مؤمنٍ مَشَى إلى الجماعة، إلّا خفّف اللهُ عليه أهوالَ يومِ القيامة. هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک میگیرد. (وسائل الشیعه، ج5، ص372)
نکته ای کوتاه درباره اقتدا در نماز جماعت:
کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام جماعت برساند، اگر میداند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد بنا بر احتیاط باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. و البته مسافر باید بداند که اگر در رکعت سوم به جماعت متصل شد(که رکعت اول اوست) در رکعت چهارم جماعت که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات است و مصادف با رکعت دوم مسافر است باید خودش آهسته قرائت را بخواند.(1)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
1- (مشهور؛ خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع مسأله 1441 و م 1442)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
شنبه 10/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: #حکم_شرعی_معامله_با_سایر_فرق_مسلمین
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ... إنَّ یَدَ اللّهِ مَع الجَماعةِ، و إیّاکُم و الفُرْقَةَ، فإنَّ الشّاذَّ مِن النّاسِ للشَّیطانِ، کما أنّ الشّاذَّ مِن الغَنَمِ للذِّئبِ. دست خدا با جماعت است. از پراکندگى بپرهیزید که جدا شده از مردم، طعمه شیطان است، همچنان که گوسفند جدا شده از گله، طعمه گرگ است. (نهج البلاغه، خطبه 127)
گرامی می داریم هفته وحدت بین مسلمین جهان را؛ به همین مناسبت مساله ای فقهی راجع به داد و ستد با فرقه های مختلف مسلمین بیان می کنیم؛ اینکه می پرسند حکم"معامله کردن با فرقه های مختلف مسلمان یا مشارکت در سرمایه گزاری و مانند اینها از جهت شرعی چیست؟"
در پاسخ می گوییم شیعیان با دیگر مذاهب اسلامی اشتراکات فراوانی دارند، یکی از مشترکات، صحیح بودن معاملات با دیگر مسلمانان است اگرچه از مذاهب دیگر اسلام باشد؛ لذا خرید و فروش یا اجاره دادن یا شریک شدن و یا انعقاد بقیه قراردادهای شرعی همانطور که با یک فرد شیعه صحیح است با فردی که از دیگر مذاهب اسلامی می باشد نیز صحیح است و در صحت معامله تفاوتی وجود ندارد؛ مثلا اگر شیعه ماشینی را به مسلمانی که از دیگر مذاهب اسلامی است بفروشد و یا اینکه خانه ای را به او اجاره بدهد، این قرارداد صحیح است و پولی که دریافت می شود نیز حلال است. (1)
اما در مقابل توجه شود معامله و داد و ستد با کافری که در حال جنگ با مسلمین است مثل اسرائیل حرام است و همچنین اگر داد و ستد منجر به وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد، شرعا حرام است و در میان کفار، نسبت به بهائیان بطور مطلق هر گونه معامله و معاشرت و تقویت آنها شرعا ممنوع است. (2)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (سایت آیت الله مکارم، استفتائات، خرید و فروش، خریدار و فروشنده، معامله با اهل سنت)
(2) (تحریر الوسیله؛ کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول، م 5 و م 10 اجوبه الاستفتائات، س 1347 و س1355 و س1377)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #آثار_وحدت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-با تبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن در باره ضرورت وحدت می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید(آیه 103 آل عمران)
امیرمومنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه از وحدت، به منت والای خداوند بر امت تعبیر نموده و می فرماید: خداوند سبحان بر این امت به سبب الفت و وحدتی که بین آنها منعقد کرد، منت نهاد، الفتی که در سایه آن وارد می شوند و در کنار آن پناه می گیرند، نعمتی که کسی از آفریدگان، بهای آن را نمی داند، چرا که از هر کالایی برتر و از هر امر مهمی مهمتر و بزرگتر است. (نهج البلاغه- خطبه 236)
در نهج البلاغه آثاری برای وحدت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. اجرای حق و عدالت: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند: اگر مردم و حاکم حقوق یکدیگر رارعایت کنند عدالت برقرار و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پایدار گردد ؛پس روزگار اصلاح شود؛ولی اگر مردم و حاکم به یکدیگر ظلم کنند؛ وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار و نیرنگ بازی در دین فراوان می گردد. و راه گستردی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری های دل فراوان شود.
2. ریزش فیض الهی: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند: مبادا در دین دو رویی ورزیده که همبستگی و وحدت در راه حق از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است.
3. عزت و دفع دشمنان: امام در خطبه قاصعه می فرماید: هنگامی که در احوال گذشتگان تفکر می کنید، خود را ملزم به اموری می کنید که مایه عزت بخشی آنان شد از جمله علل پدید آمدن این کامیابی ها، اجتناب از تفرقه و اختلاف و پایبندی بر الفت و وحدت و تشویق و سفارش یکدیگر بر این امر مهم بود. (خطبه 234 نهج البلاغه)
نتیجه اینکه: اگر امت اسلامی بتواند با کنار گذاشتن اختلافات و اجتماع بر مشترکات خود، موارد فوق را تحقق بخشد، به تبع خواهد توانست فرهنگ و قدرت خود را عالمگیر کند. و اگر این امت تابع فرهنگ قرآن باشد، نهایتاً احکام، عقاید و اخلاق قرآنی سراسر عالم را فرا خواهد گرفت.
خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #احکام_فقهی_مرتبط_با_قرآن
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایتی نقل شده است که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: یا سَلْمانُ عَلَیْکَ بِقَراءَةِ القُرآنِ فَاِنَّ قَراءَتَهُ کَفّارَةٌ لِلذُّنُوبِ... . اى سلمان! برتو باد به خواندن قرآن، زیرا قرآن خواندن کفّاره گناهان است. (جامع الاخبار (للشعیری) ص: 39)
ضمن گرامیداشت هفته وحدت. یکی از محورهای وحدت بین تمام مسلمانان جهان کتاب آسمانی واحد به نام قرآن است. برای این کتاب آسمانی احکامی وجود دارد که به چند مورد آن اشاره می شود:
1. هرکاری که عرفا بی احترامی به قرآن محسوب شود، حرام است مثل به زمین انداختن قرآن به صورت عمد، ولی اگر کسی سهوا از دستش افتاد گناه نکرده و در هر صورت صدقه یا کفاره واجب نیست. (1)
2. دست زدن و رساندن جایی از بدن بدون طهارت به خط قرآن حرام است مگر از روی پوششهایی مثل پلاستیک، بنابر این پلاک و گردنبند و امثال اینها که آیاتی از قرآن مثل آیه و «إن یَکاد» در آن نوشته شده لازم است چسب یا پوشش دیگری بر آن قرار دهند که بدن شخص بدون طهارت با آن تماس پیدا نکند. (2)
3. اگر شخصی آیه سجده دار واجب قرآن را بخواند یا بشنود باید فورا سجده کند؛ و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای فقط خواندن آیه سجده دار واجب برای فردی که دارای حالت جنابت می باشد یا خانمی که عذر شرعی دارد حرام است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به برکت قرآن بر اتحاد بین مسلمانان جهان بیفزاید با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 318 و رساله جامع م399 و م 404)
(2) (رساله مراجع م 317 و رساله جامع م394 و 396)
(3) و به نظر تعدادی از مراجع (حضرت امام، بهجت، نوری: فتوا. وحید و سبحانی: احتیاط واجب)تمام سوره سجده واجب را نباید بخواند. (رساله مراجع م 355 و م 109)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #آثار_فحاشی_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-با تبریک هفته وحدت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: الْجنَّةُ حرامٌ علی کُلِّ فاحِشٍ انْ یدخُلها؛ وارد شدن در بهشت بر ناسزا گو حرام است. (مجموعة ورام، ج1، ص110)
در روایات برای فحش و ناسزاگویی آثاری بیان شده است که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1. دشمنی و عداوت: یکی از آثار ناسزاگویی ، عداوت و دشمنی است و ارتباطات اجتماعی را به هم می ریزد و اجازه نمی دهد تا جامعه به سمت همزیستی و همکاری کشیده شود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می کنید(کافی، ج2، ص 360، ح3)
2. دچار شدن به فسق: از نظر آموزه های اسلامی، دشنام گویی بویژه دشنام مومن از مصادیق فسق و معصیت الهی است. و برخلاف حکم خداوند عمل کرده و گرفتار فسق می شود و این گونه خود و آینده اش را تباه می سازد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشت او (غیبت کردن معصیت خداست(بحار،ج 75، ص 148)
3. هلاکت و نابودی: وقتی دیگری را دشنام می دهد خود در معرض آن قرارگرفته و اندک اندک درشرایطی قرارمی گیرد که موجبات هلاکت و نابودی خودش را فراهم می کند.پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ناسزاگوی به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد(منتخب میزان الحکمه، ص 264)
خداوند اخلاق خوش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
یکشنبه 11/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: #مسائل_مشترک_فقهی_بین_مسلمین
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.
وحدت بین مسلمین منحصر به یکی بودن خدا و پیغمبر و قبله و قرآن نیست و علاوه بر اشتراک در اصول دین در برخی مسائل فقهی و شرعی نیز مشترکاتی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. دادن صدقه مستحبی به مسلمان غیر شیعه جایز است. لذا اگر یکی از شیعیان به یکی از دیگر مسلمانان کمک مالی کند یا کمکی به عنوان صدقه کند، حکم صدقه مستحبی را دارا می باشد و شرعا مستحب است. (1)
2. ذبح توسط مسلمان غیر شیعه نیز جایز است. برای صحیح بودن ذبح شرعی یک حیوان حتما باید ذابح مسلمان باشد و فرقی بین مذاهب مختلف اسلامی نیست و البته می دانیم کافر اگر حیوانی را ذبح کند، خوردن گوشتش حرام است. (2)
3. در بحث ارث همانطور که شیعه از شیعه با وجود شرایط ارث می برد، اگر در طبقات ارث از مذاهب دیگر مسلمانان افرادی وجود داشته باشد، آنها نیز از میت شیعه ارث می برند و همچنین شیعه از آنها با رعایت شرایط ارث می برد. البته خوب است بدانیم اگر در طبقات ارث شخصی مشخص شد که کافر است این شخص از میت شیعه ارث نمی برد. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب صدقه، م 5 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1607)
(2) (توضیح المسائل مراجع ج 2 م 2594)
(3) (تحریر الوسیله، کتاب المواریث، موانع ارث، کفر، مساله 1 و مساله 3 ؛ توضیح المسائل مراجع، مساله 2783 ؛ امام خامنه ای، استفتاء شخصی، شماره استفتاء 950827 ، تاریخ 1397/11/27)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع : #تفرقه_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باتبریک هفته وحدت
خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید:
«وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.»
در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است.
در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام)
امام علی (ع) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
«امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمانهاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کردهاند».(24/8/86.)
خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #وضوی #جبیره
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
انس بن مالک از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم روایت کرده که آن حضرت فرمودند: أَکْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ فِی عُمُرِک. ای انسان زیاد وضو بگیر تا خداوند متعال، بر عمرت بیفزاید (عمرت را زیاد کند). (امالی مفید ص60 ح5)
ضمن گرامیداشت هفته وحدت؛
مسئله امشب راجع به وضوی افراد معذور است.
سوال این است: کسی که دستش شکسته و داخل گچ هست و یا دستش زخم است و باند پیچی شده و امکان باز کردن ندارد چگونه وضو بگیرد؟
دو نکته در جواب عرض می شود:
1. فردی که دستش شکسته و داخل گچ می باشد یا زخم شده و باند پیچی شده، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه اش عمل کرده است. (1)
2. وضوی جبیره به این گونه است که مثلا کسی که دست راستش شکسته و داخل گچ می باشد ابتدا صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد یعنی با دست مرطوب بر روی باند یا گچ مسح نماید بعد دست چپ را مانند صورت بشوید آنگاه با رطوبت آن سر و روی پاها را مسح کند. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی)
(2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع : #اهمیت_وحدت_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باتبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن می فرماید: : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا؛(همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید) (آیه 103 آل عمران)
حفظ وحدت از نظراسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد نیرومند و مقدس، و جمعیت فشرده و هماهنگ بود که مسلمانان در صدراسلام توانستند در برابر آن همه دشمنان فراوان، ایستادگى به خرج دهند. اسلام به آنها گفته بودو به این وسیله آنها را صریحاً از پراکندگى نهى کرده بود.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه .18)
پیامبر( ص) فرمود:مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی (نهج الفصاحه، حدیث .3112)
پیامبر( ص) فرمود: دست خدا بر سر جماعت است.(نهج الفصاحه، .3211) و فرمود:هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.(نهج الفصاحة، .2855)
عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار ، ابتکاری بی سابقه و انقلابی بود که دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه کن نمود.
از طرفی دیگر ازدواج پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان و یا افراد سرشناس مخالف که عمدتاً در مدینه اتفاق افتاد، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود که این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل بود.
پیامبر اسلام در بیان اینکه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی نیست ورسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد که به دین خدا گرویده، خواند وامت اسلامی را فراتر ازاین مرزهای ملی و نژادی دانست. بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود.
خداوند توفیق وحدت صحیح را به همه مسلمانان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi