eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در مورد وجه شباهت بین امام جواد و عیسی نبی علیهم السلام باید گفت: خدا به عیسی علیه السلام در حالی که طفل شیرخواره ای بیش نبود کتاب و نبوت داد و او در گهواره سخن گفت(مریم،31) خداوند به همین گونه در خردسالی به امام جواد علیه السلام امامت بخشید و او با مردم به کلام حکما و علما سخن می گفت در حالی که در سن کودکی قرار داشت. - در جریان حضرت عیسی بن مریم با نبوّت او تهمت از حضرت مریم زدوده شد، در جریان حضرت جواد علیه السلام هم امام رضای ما در اوج مظلومیت و غربت بود و متهم بود به اینکه او امام نیست و ادّعای امامت میکند. دلیل آنها هم این بود امام علیه السلام باید نسل داشته باشد و چون خدا دیر این فرزند را به امام رضا علیه السّلام داده بود، از این جهت سختترین تهمتها را فامیلهای خودش به او میزدند و واقفیه که یک جریان انحرافی بود ، افکار را علیه امام قرار داده بودند و حضرت رضا علیه السّلام هم میگفتند من صاحب فرزند خواهم شد. حضرت جواد علیه السّلام که آمد مشکل حل شد. خداوند ما را جزء یاران حقیقی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: شكرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است. (تحف‌العقول، ص ٣٧٦)  یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و و به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامه‌ی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به ‌معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94) لذا به جهت اهمیت این فریضه امر به معروف چند نکته کوتاه اشاره می کنم: . یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط، است و اگر کسی خودش گناهی را مرتکب می شود دلیل بر این نمی شود که این فریضه مهم را ترک کند. امر به معروف و نهی از منکر مراحلی‌دارد‌که‌ با ‌احتمال‌ دستیابی‌ به‌ هدف ‌به‌ وسیله‌ مراحل ابتدایی، عمل به مراحل دیگر جایز نیست. مرحله اول انكار قلبي يعني با شخص معصيت كار طوري رفتار‌ شود‌كه‌ معصيت‌كار‌ بفهمد كه به جهت گناهي كه انجام داده چنين رفتاري شده است مثلا مدتي با او ترك رابطه يا گفتگو نمايد. دوم اينكه با زبان امر ونهي كند و در صورتي كه احتمال بدهد كه با زبان موعظه و نصحيت وحسن خلق وكلام نيكو معصيت را ترك مي كند لازم است كه اكتفا به همين كند ودر اين صورت نبايد با زبان تند و خشن امر و نهي كند. سوم برخورد فيزيكي البته ‌اين ‌مرحله را، كسي بدون اجازه حاكم شرع ومسولين قوه قضائيه و امنيتي حق‌اقدام ندارد.(باكمي اختلاف تعابير ونظرات مراجع)‌ توجه ‌داشته ‌باشید‌که بهانه هایی مانند‌: ‌امر ‌به ‌معروف ‌و ‌نهي ‌از ‌منكر ‌دخالت ‌در ‌زندگی دیگران است يا خجالت كشيدن مجوز ترك اين واجب الهي نمي شود.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص756 م2791،)    تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هر چه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد. - طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا علیه السلام فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25): یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است. ثانیا: امام رضا علیه السلام فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛ ثالثا: امام رضا علیه السلام زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره) - امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣) مطمئنا معرفت به امام علیه السلام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد. خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر .امام مجتبی علیه السلام در روایتی می فرمایند : نعمت تا زمانی كه در دسترس و پابرجاست قدر آن نشناخته است، همین كه از دست رفت، قدر آن (تازه) شناخته می‌شود! (بحار، ج ٧٨، ص ١١٥) یکی از برکات دوره معاصر انقلاب اسلامی است و به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله انقلاب یک موجود زنده است که رشد و پیشرفت دارد اما در برخی آسیبها مانع رشد و پیشرفت او می شود، که در این فرصت به برخی گناهان که مانع پیشرفت این موجود زنده شده است، اشاره می شود: اشرافی گری برخی از مسولین کشور است  و اشرافی گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اولش بزرگ تر است. عیب اول اشرافی گری، اسراف است؛ اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ ‌سازی می ‌کند.(1)  اختلافات در مسائل کوچک که مایه اختلافات بزرگ می شود.(2)     کم کاری برخی از مسولین و سوء مدیریت آنها تزریق ناامیدی  و القای ناتوانی و مانند اینها از جانب دشمنان و معاندین نظام است.مثل  اینکه می گویند: "نمیشود، فایده ندارد، نمیتوانید" نسبت دادن ضعف یک مدیر را در یک بخش، به نظام. مثلا فلان مدیرِ فلان تشکیلات یک ضعفی نشان میدهد، یک کار اشتباهی را فرضاً انجام میدهد، این را عَلم میکنند برای اینکه نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند.  خداوند موانع پیشرفت را به کمک شما مردم برطرف بفرماید و نظام اسلامی سربلند و سرافراز باشد، به برکت صلواتی بر محمد وال محمد منابع: 1.( http: //farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۰۷۹) 2.( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39724) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم  تبریک ایام تعریف امامت: بهترین و جامع‌ترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج‏۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است». با این تعریف، هرچه معرفت دقیق‌تری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد. - مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى‏ است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل علیه السلام اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج‏۱، ص۱۹۹) این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام ) رسید. - علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه‏ هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاع‏ترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مى‏باشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212) خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام علیه السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از عباداتی که در مسجد انجام می گیرد و ثواب بسیار زیادی برای آن نقل شده است، اعتکاف است .اعتکاف وسیله‌ا ی است برای این‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم؛ سیاهیها، تاریکیها و گرفتاریها را از خود دور کنیم و خودمان را روشن سازیم. برای ما فرصت بزرگی است).۱۳۸۴/۰۵/۲۸، بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌) به همین مناسبت چند نکته درباره اعتکاف عرض می کنم: . در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند و در این سه روز فقط برای ضرورت می تواند از مسجد خارج شود. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله اعتکاف در مسجد جامع جایز است و اعتکاف در غیر مسجد جامع به امید ثواب مانعی ندارد. کسی که روزه گرفتن برایش ضرر دارد یا نمی تواند روزه بگیرد، نمی تواند معتکف شود  ودر هر زمانی که روزه گرفتن در آن زمان صحیح است، اعتکاف نیز صحیح است. بهترین وقت اعتکاف، ماه مبارک رمضان است و برترین اوقات ماه رمضان، دهۀ آخر ماه رمضان است که سنت رسول الله صلي‎الله‎عليه‎و‎آله نیز بوده است. خداوند  توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—تبریک ایام پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم: 1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰) 3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت و حساسیت بیت المال در روایتی به کارگزران خوداینگونه می فرمایند: مدادهای خود را در هنگام نام نوشتن، باريك بتراشيد و سطرهایتان را نزديك هم كنید و جمله‏هاى زيادى خود را حذف كنيد.(در ادامه می فرماید:) فإن أموال المسلمين لا تحتمل الإضرار.زیرا كه دارائى مسلمانان نبايد ضررمند شود. وسائل‏الشيعة، شیخ حرعاملی، ج۱۷،ص۴۰۴  چند نکته درباره بیت المال: 1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا با اجازه کسی باشد که از شرعا و قانونا حق اجازه دارد  در غیر این صورت استفاده غیر قانونی یا واسطه شدن برای استفاده غیر قانونی معصیت و حرام است هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (اجوبه س 1556 و جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1556 و استفتائات بهجت ج 4 ص360 ) 2.اگر کسی  به اموال عمومی خسارت زده یا اموال عمومی را ضایع کرده، مدیون است، بنابراین اگر عین آن مال موجود باشد باید عین مال را به بیت المال برگرداند و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهد و جهت پرداخت بدهی در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی دولت پرداخت نماید.   خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی ( علیه السلام ) را ذکر میکنیم: 1-ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2- امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰.) 3-امام علی،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4- در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5- علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)  خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبریک ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: کسی که می خواهد بر ای مردم کاری را انجام دهد سه ویژیگی را رعایت کند :   -1 کوچک شمردن خدمت تا خدا آن را بزرگ نماید؛ 2- پنهان داشتن آن تا خدا آن را آشکار کند؛ 3- شتاب در برآوردن نیاز حاجتمند تا مسرت بخش باشد.( لا یستَقِیمُ قَضاءُ الحَوَائِجِ اِلاّ بِثَلاثٍ: بِاِستِصغارِها لِتَعظُمَ، وَ بِاِستِکتامِهَا لِتَظهَرَ، وَ بِتَعجیلِهَا لِتَهنُؤَ. «نهج البلاغه، حکمت 101( برادران و خواهران دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود: اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2) واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3) خداوند توفیق اداء حقوق الهی و حقوق مردم را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. منابع: (1) سیدعلی خامنه‌ای، رسالۀ آموزشی، ج۲، درس ۱۹، ص۷۴؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۲۷۰؛ ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج‌۳، ص۱۳۲ و ۱۳۳؛جهت اطلاع:ایت الله سیستانی و ایت الله مکارم دفاع را واجب نمی دانند.(2 و 3)ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 مسائل 484 و 485 @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام  امام رضا(علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد. - طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25): یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 اماامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛ ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره) - امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣) مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد. خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ موضوع: مناسبت : ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت امیر المومنین علی علیه السلام و دهه فجر. حضرتش در روایتی می فرمایند :به یکدیگر هدیه بدهید و خوش اخلاق باشید تا روزی شما زیاد شود و همچنین محبّت را در میان خود بیفزایید.( عَلَیکُم ْ‏بِالسَّخاءِ وَ حُسنِ‏ الخُلقِ‏ فَإِنَّهُما یَزیدانِ‏ الرِّزقَ‏ وَ یو جِبانِ المَحَبَّةَ.)تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۷۸، ح ۸۵۲۸ چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه : 1.یکی از مستحبات هدیه دادن ،‌بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است. 2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت ‌دارد، ‌اما ‌اگر ‌یکی از فرزندان دارای خصوصیتی‌ باشد‌ که ‌سزاوار ‌برتری است ‌مثلا ‌فقیر ‌است‌ چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است. 3. مالی‌که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است. خداوند متعال ‌در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: ( ‌تحریرالوسیله‌کتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2‌کتاب الهبه مساله‌136؛ @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر ولایت فقیه از عقل استفاده میشود که توضیح داده میشود: 1.اسلام دینی جامع و در بردارنده‏ همه ابعاد حیات انسانی - اعم از امور فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی - است. 2.اجرای قوانین سیاسی، اجتماعی و قضایی اسلام بدون تشکیل حکومت دینی، ممکن نیست. 3. حکومت اسلامی، ماهیتاً حکومتی است که در آن قانون و هنجارهای دینی ملاک عمل باشد. 4. با توجّه به سرشت قانونی حکومت دینی، حاکم در آن لزوماً باید از سه عنصر علم (فقاهت)، عدالت، و توانایی (کفایت) برخوردار باشد. این مسأله علاوه بر آن که از ماهیت حکومت دینی به دست می‏آید، در نصوص فراوانی مورد تأکید واقع شده است. 5. اصل عدم اهمال شارع (قاعده لطف): محال است که شارع نسبت به مسأله ضروری و مهمی چون حکومت و رهبری شایسته جامعه اسلامی، بی‏تفاوت باشد و امت را در این باره بلا تکلیف رها بسازد. 6.نتیجه: خداوند «فقیه عادل» دارای توانایی و کفایت رهبری را برای امت اسلامی برگزیده و مسؤولیت داده است خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات  بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ موضوع: سلام علکیم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره اهمیت روزه می فرمایند: روزه سپري است‌ در برابر  آتش جهنم. ‌الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ ٱلنَّارِ. (الکافي، ج 2، ص 19) با توجه به اینکه این ایام روزه گرفتن سفارش زیادی شده، فرصت مناسب برای انجام روزه قضا هست به همین مناسب چند نکته کوتاه اشاره می کنم: 1. كسي‌ كه‌ بابت ‌ماه ‌رمضان ‌سال‌ گذشته ‌روزه قضا دارد به نظر اكثر مراجع چنانچه توانايي روزه گرفتن دارد بايد تا قبل از ماه رمضان سال جديد روزه ‌قضا‌ی خودش‌ را ‌بگيرد و چنانچه كسي در سال اول روزه قضا را نگيرد علاوه ‌بر‌ لزوم قضاي روزه در سالهاي بعد، بايد به ازاء هر روز 750 گرم نان ‌يا ‌برنج ‌و ‌مانند ‌اينها ‌به فقير بدهد. (امام رهبري گلپايگاني وحيد: احتياط واجب. فاضل مكارم: فتوي. مخالف خويي سيستاني: احتياط مستحب)(جزوه روزه ص 158و رساله اموزشي رهبري،احكام روزه قضا م 6) 2. وقت ‌نيت ‌روزه قضا ‌تا ‌قبل‌از اذان ظهر ‌است و در روزه مستحبي تا قبل از اذان مغرب، بشرط اينكه ‌تا‌ آن‌ موقع مبطلات روزه را انجام نداده باشد مثلا چيزي نخورده باشد. 3. اگر ‌انسان‌ عمدا‌ و ‌از‌ روي ‌اختيار‌كاري‌كه ‌روزه ‌را‌ باطل ‌ميكند مثل خوردن‌ و ‌آشاميدن، انجام‌ دهد ‌روزه‌ را‌ باطل ‌ميكند ‌و ‌اگر ‌بسبب‌ فراموشي‌ و غفلت ‌باشد ‌‌روزه ‌باطل‌ نمي‌شود. و در ‌اين‌ حكم ‌فرقي ‌بين‌ روزه ‌اداء‌، قضا‌، ‌واجب‌ و ‌مستحب‌ نيست. (رساله ‌مراجع‌ مساله1575,1553و1565‌ عروه ‌الوثقي‌كتاب ‌الصوم ‌فصل ‌في‌ النيه‌ م‌11) خداوند‌ متعال ‌ما را از روزه داران واقعي قرار دهد به برکت صلوات بر محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت دهه فجر .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید. اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.  یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد. سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند. بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از  ارزش های دینی دفاع نمود. سروران گرامی این را بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400                                                                                                 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر حضرت علی علیه‌السّلام می‌فرماید: « ما لا یُدرک کلّه لا یُترک کلّه ؛ کاری را که نمی‌توان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: زمانی که درباره چیزی به شما دستوری دادم، شما هر مقدار از آن را که می‌توانید، انجام دهید»(عوالی اللالی، ج 4، ص 58، ح 206 وح 207)  (اصل تنزل تدريجي -قاعدة الاهمّ فالاهم): مثال1: اگر شخصي به‌سبب بيماري قادر به خواندن نماز ايستاده نيست، آيا بايد نماز را رها کند؟ تمام فقها معتقدند که فرد بايد هر مقدار از نماز را که مي‌تواند، ايستاده بخواند و هرگاه نتوانست، نشسته بخواند و اگر نشسته نیز نمي‌تواند، آن را خوابيده اقامه کند. مثال دوم: اگرجان 10 نفر در خطر بود:و نجات جان تمام ده نفر (مصلحت تام و کامل) ممکن نيست، بايد براي نجات جان تمام هفت نفر باقي‌مانده (نزديک‌ترين مرتبه به مصلحت تام و کامل) اقدام کرد و فرد مجاز نيست حتي يک نفر را کنار بگذارد، چه رسد به اينکه بخواهد مثلاً پنج يا شش نفر ديگر را نیز به حال خود رها کند و براي نجات جان آنها دست به هيچ اقدامي‌ نزند. براي تأمين مصالح فردي و اجتماعي بشر و جلوگيري از هرج‌ومرج و فساد و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه ضروري و لازم است وبهترین حکومت، حکومت امام معصوم است که بی خطاست، ولی وقتی از امام محروم باشد باید نزدیکترین فرد به امام را گذاشت که 3صفت داشته باشد:(علم به احکام اسلام؛ عدالت؛ مدیریت و درک مسائل سیاسی) وچنین فردی همان فقیه جامع الشرایط است. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات  بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ موضوع: مناسبت: شب وفات حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت دهه فجر وتسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب سلام الله علیها حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه به امام حسن و امام حسین علیهما السلام وصیت می کنند و می فرمایند: .. وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا ... . همیشه دشمن ظالم و یار و یاور مظلوم باشید. یکی از واجبات دفاع است که در زمان کنونی در برخی موارد دفاع بر مسلمین نیز واجب است که به برخی موارد اشاره می شود:  مورد اول: دفاع از مظلوم یکی از ضروریات فقه شیعه می باشد و بر هر مسلمانی واجب است در صورت توانایی از مال و جان و ناموس خود و دیگر مسلمانان در برابر ظالم با رعایت شرایطی دفاع نماید مثلا اگر اثبات حق مسلمانی که مظلوم واقع شده، متوقف بر شهادت در دادگاه باشد چنانچه فرد شاهد بر قضیه بوده و شرایط شهادت را دارد، واجب است شهادت بدهد. (تحریرالوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، فصل فی الدفاع قسم دوم مساله3و4و5)  مورد دوم: اگر دشمن نقشه تسلط بر كشور اسلامي را در ابعاد نظامی یا اقتصادی خصوصات فرهنگی كشيده. بر مسلمانان واجب است به هر وسيله‏اى كه امكان داشته باشد ازكشوراسلامى دفاع كنند. مثلا در مقابل شبكه هاي صهيونيستي و شبكه هاي همسوي با انها مانند بي بي سي كه هدفشان تضعيف كشورهاي اسلامي و تسلط بر فكر وانديشه مسلمانان مي باشد هر مسلماني بايد خود را حفظ كند و به ديگران از باب نهي از منكر اگاهي ببخشد واز مرزهاي فكري اسلام و مسلمین دفاع كند.  مورد سوم:اگر شخصی بر انسان یا خانوده اش به قصد کشتن حمله ور شود واجب است از جان خود یا خانواده اش دفاع کند هر چند منجر به قتل مهاجم شود.  خداوند فرج امام زمان تعجیل فرماید، سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید . منابع:تحریر الوسیله حضرت امام خاتمه فی الدفاع @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم: 1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228) 2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت علیهم السلام: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366) 3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد. 4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند. خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ موضوع: مناسبت : وفات حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر و تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها.  حضرت علی (علیه السّلام) در روایتی می فرمایند:  افضَلُ العبادَةِ العِفافُ.عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است.«الکافی، ج ۲، ص ۷۹» یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم  سه نوع وظیفه را رعایت کند: الف:حجاب در لباس  یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه  31به آن اشاره می کند.   ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند. د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان  نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند. نکته پایانی حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود. خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134) 4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد علیه السلام را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: خدا می گوید : هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351) یکی از گناهان بزرگ توهین و تحقیر دیگران است که در این زمینه به نکاتی اشاره می شود:  1-توهین یعنی انسان با گفتارش یا عملش یا اشاره اش دیگری را خفیف و کوچک نماید. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود. 2-نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره) 3-انسان نباید خود را در برابر اشخاص دیگر خوار و ذلیل کند بنابراین اشتغال به اموری که موجب ذلت و خواری فرد می شود، جایز نیست.  (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614) خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِيهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَيکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَيهِمْ« اما رخدادهايي که پيش مي‌آيد، پس به راويان حديث ما مراجعه کنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181) کلمة (حوادث واقعه)، به‌هيچ‌وجه ازنظر لغت و دلالت وضعي به‌معناي احکام شرعي نيست، بلکه معناي بسيار وسيع‌تري دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهاي اجتماعي نيز مي‌شود مراد از( راويان حديث)، آن کسي نيست که فقط احاديث و رواياتي را از کتب روايي انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسي بخواهد حديثي از معصومي نقل کند، حتماً بايد بتواند براساس يک حجت و دليل شرعي معتبر آن را به ايشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حديثی، نياز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکي يا مهندسي و دیگر علوم نيست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقيه کسي است که چنين تخصصي دارد. بنابراين مقصود از راويان حديث، همان فقها و علماي دين هستند. در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(علیه السلام) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات  بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. حضرت سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند : خداوند بندگان شكور و سپاسگزار خود را دوست می‌دارد. (وسائل، ج ١١، ص ٥٣٩) یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و به تعبیر امام خامنه ای حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامه‌ی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به ‌معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94) یکی از مصادیق معروف که در حفظ نظام اسلامی از موثرترین عوامل هست، سلامت محیط خانوادگی است که خانواده از سنت های الهی است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود( بیانات حضرت اقا 7/12/97 در دیدار با مداحان مرد  و زن در زندگی مشترک واجب است با یکدیگر معاشرت نیکو و پسندیده داشته باشد. بنابراین،  نباید با یکدیگر با تندی و خشونت رفتار کنند. خانه داری کردن زن یک عمل مستحب و دارای اجر و پاداش فراوان است و در اهمیت این کار مقدس همین بس که بر اساس روایاتی از اهل بیت  اگر زنی لیوان آبی به دست همسرش بدهد ارزش آن از اینکه یکسال روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند، بهتر است. و همچنین طبق برخی روایات مردى که به  زن خود در خانه کمک کند، ثوابی که ذکر شد، شاملش می شود. بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود حفظ نماید مانند  عضو شدن در برخی کانال ها و گروه ها در فضای مجازی که باعث انحراف عقیده و اخلاق و  بدبین شدن به نظام اسلامی می شود، ویا دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا ‏‌مدارسی که در آنها معلمان ‌فاسدی میباشند.(سیستانی رساله‌جامع م 1466.) خداوند متعال رهبر عزیزمان را که در جهت حفظ نظام اسلامی تلاش فروان داشته اند محافظت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر امام صادق(علیه السلام) می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَديثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْيَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم يقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَيْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوي حديث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب‌نظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذيريد. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمي کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمرده‌اند و ما را رد کرده‌اند و آن‌کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98) عبارت (قَد رَوَى حَدِيثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصي که فقيه و مجتهد در احکام و مسائل دين باشد، نمی‌توان تطبيق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علماي دين هستند که آن حضرت، ايشان را حاکم بر مردم معرفي کرده، و حکم فقيه را مانند حکم خويش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقيه نيز واجب و الزامي است و ردکردن و نپذيرفتن حاکميت و حکم فقيه، به‌منزلة نپذيرفتن حاکميت امام معصوم علیه السلام و کوچک‌شمردن حکم ايشان است که گناهي بزرگ و نابخشودني به‌شمار مي‌آيد. در اينجا امام از واژة «قاضيا»استفاده نکردند و (جعلته عليکم حاکماً ) عموميت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکميت را شامل مي‌شود نه فقط قضاوت را. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات  بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر. امیر المومنین علیه السلام در روایتی میفرمایند: بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نمايد. اَلبَرَكَةُ ‌فى‌ مالِ‌ مَن ‌آتَى‌ الزَّكاةَ‌ وَ ‌واسَى ‌المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ الاقرَبينَ. (تحف العقول ص 172) اما چند نکته درباره احکام کفاره: 1.اگر کسی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که 750 گرم نان یا گندم یا برنج غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از ساقط است. 2.آنچیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پولی را به کسی بدهیم که مطمئن باشیم که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست. 3.کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمی‌توان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد. خداوند متعال همه مشکلات مومنین را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد‌ @AhkameHarameRazavi