eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم سوال:چرا امام به شیعیان در این بلا کمک نمیکند؟ 1-همانطور که خدا این بلا را میبیند و گاهی بدلایلی که مصلحت نیست؛ نجات نمیدهد، امام نیز مصلحت میبیند که این بلا را ببینند تا به فوایدی مثل یادخدا،آزمایش،تلنگر، شکستن غرور و..برسند 2-شاید کمک کرده باشد و قرار بوده که بیشتر از این باشد که با دعای امام کم شود(إِنَّا غَيرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكرِكُم)( احتجاج، ج۲، ص۳۲۳) 3-خدا امام را فرستاده، اما مقصر دوستانش هستند که زمینه را برای ظهورش فراهم نمیکنند تا بتوانند از برکات وجودش مثل دفع بیماری بیشتر استفاده کنند و اصل وجود امام همان لطفی است که خدا فرستاده، و اما عدم استفااده ازبقیه برکات بخاطر زندان غیبت است که یارانش ایشان را آزاد نمیکنند(با زمینه سازی ظهور) والبته امام مثل خورشید پشت ابر است که برخی از برکاتش استفاده میشود(مثل :امید دهی، خالی نشدن زمین از حجت؛ رزق دهی به برکت ایشان،نگهبانی از دین و...) و از برخی دیگر محرومیم یعنی همانطور که خورشید برای استفاده شدن نیازی به شرایط دارد، برخی استفاده ها از وجود حضرت نیاز به شرایطی از جانب ما دارد که وظیفه داریم مهیا کنیم و گرنه محروم میشویم که خودمان مقصرهستیم خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
جمعه 22/01/1399 مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند: ...لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه... . براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّف کند. (کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521) چند نکته در مورد تصرف در اموال دیگران : 1. برداشتن و تصرف در اموال دیگران بدون رضایت و اجازه جایز نیست و از گناهان بزرگ است و در این حکم تفاوتی بین غریبه یا زن و شوهر و یا والدین یا فرزندان وجود ندارد؛ و در زمان کنونی که حضور افراد خانواده در خانه بیشتر است باید نسبت به این مساله توجه بیشتر داشت. مثلا بدون اجازه موبایل خواهر یا برادر را نمی توان برداشت و در آن تصرف کرد و همچنین نسبت به وسایل شخصی هر فرد حکم به همین صورت است. 2. اگر انسان مالی را بدون اجازه بردارد باید به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین برود ضامن است و باید جبران کند و هر مقدار تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود. (رساله مراجع احکام غصب م 2548) 3. اینکه برخی از همسران یا فرزندان می گویند پول را بر می داریم یا باقی مانده پول خرید را نگه می داریم ولی در خانه خودش و برای خودش خرج می کنیم باز هم جایز نیست و بدون اذن و بدون رضایت صاحب مال تصرف گناه و حرام است. (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930 ، 4922) خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم آیا ویروس کرونا جزء علائم ظهور است؟ 1-همانطور که برای رانندگی شرایطی(گواهینامه.کارت بیمه.کارت ماشین) لازم است که باید خودشان فراهم کنند؛ برای ظهور نیز شرایطی لازم است که باید فراهم کنیم(یار به اندازه کافی، منجی گرایی در اکثر دنیا- ناامیدی از حکومتها و مکاتب فکری ) (کمال الدین، ج۱، ص۶۴۹.) هنگام رانندگی علائم رانندگی وجود دارد که راننده وظیفه ای در برابرش ندارد،برای ظهور نیز علائمی است که وظیفه درمقابلش نداریم 2-علائم دو مدلند:حتمی(سفیانی،یمانی، فرورفتن سپاه سفیانی در بین مکه و مدینه؛ صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه) که همان سال آخر ظهور و متصل به ظهور اتفاق می افتد و حتما اتفاق می افتد -علائم غیر حتمی:بیش از هزار علامت است که حتمی نیست و ممکن است بدون اتفاق افتادن این علائم ،ظهور اتفاق بیفتد برخی غیرحتمیها: فراگیری ظلم وستم، عمل نکردن به دین؛ همجنس گرایی، آمیزش با حیوانات؛ خوردن و خرید و فروش مشروبات الکلی بصورت آشکار؛تعطیلی کعبه؛ تعطیلی کتاب خدا ،خانه خدا و احکام، ریاست زنان؛کمفروشی، آشکار شدن موسیقی در مکه و مدینه؛ و...( بحار، ج۵۲، ص256) دو گونه مرگ: امام علی علیه السلام فرمودند: نزدیک ظهور حضرت مهدی مرگ سرخ و مرگ سفید و ملخ درغیر زمانش می باشد که مانند رنگ خون است و اما مرگ سرخ مرگ با شمشیر است و مرگ سفید طاعون است.» (عقد الدرر ، ص۹8) (مرگ با شمشیر کنایه از جنگ است که به صورت عمومی واقع می شود که یک سوم مردم را درکام خود فرو می برد – مرگ سفید یعی بیماریهای واگیر مثل طاعون ) از اميرالمؤمنين (ع) پرسيدند: «آيا براي ظهور علامت و نشانه اي است؟ فرمود: «نعم، قتل فظيع و موت سريع و طاعون شنيع(ارشاد القلوب، ص 286. ) .یعنی: کشتارهاي عالمگير و ناگوار و پست و مرگ هايي سريع و پي در پي و شيوع طاعون». برخی فرهنگ لغتها طاعون را به هر بیماری واگیر گویند(قاموس المحیط ج ۱ ص ۳۱) -ما نمیتوانیم بیماری کنونی(کرونا) را به عنوان علامت ظهور بدانیم و نمیتوانیم رد کنیم و در هرصورت جزء علائم غیر حتمی (نه حتمی) میشود که مهم نیست. تعطیلی مساجد : در روایات آمده در آخرالزمان مساجد آباد می شوند ولی کسی به آنها رفت و آمد نمی کند(مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَ هِيَ خَرَابٌ مِنَ اَلْهُدَى – بحار، ج 2 ، ص 190 ) نه آنکه درِ مساجد بسته باشد؛ یعنی مساجد با تجملات ساخته می شوند و به لحاظ ظاهری و مادی آباد هستند اما در باطن و به لحاظ معنوی خراب و ویران می شوند خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
شنبه 23/01/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره حقیقت نماز می فرمایند: أَنَّهَا إِقْرَارٌ بِالرُّبُوبِیَّةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلْعُ‏ الْأَنْدَادِ ‏... . نماز اقرار به ربوبیت خدا و نفی هر گونه شریک برای اوست. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص214) برخی از مکلفین در بعضی از مواقع مثل پرستاران و کادر درمانی که در زمان کنونی در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند، در موقعیتی قرار می گیرند که نمی توانند تمام شرایط نماز را رعایت کنند، سوالی که پیش می آید این است که وظیفه این افراد نسبت به نماز چیست؟ برای جواب این سوال به چند نکته باید توجه کرد: نکته اول: نماز از مهمترین واجبات دینی است و در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود. حال اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء) نکته دوم: در صورتی که تمام شرایط نماز را نمی توان رعایت کرد، مکلف هر مقدار از شرایط را که می تواند باید رعایت کند و نماز را بخواند. نکته سوم: در مورد وضو و تیمم اگر امکان انجام آن در تمام وقت نماز وجود ندارد، اگر در داخل وقت، نماز را بدون وضو و تیمم بخواند و بعدا قضای آن را بجا آورد طبق فتوای همه فقها صحیح است؛ البته طبق فتوای تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام خمینی فقط قضای آن را بجا آورد کافی است. (حضرت امام، سیستانی، زنجانی، نوری، وحید، بهجت: احتیاط مستحب نماز را در وقت بخواند. رهبری، مکارم، صافی، فاضل: احتیاط واجب نماز را در وقت بخواند.) (رساله مراجع، م 686 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء، م 7 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، القول فی صلاه القضاء، م 3 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 339 ؛ توضیح المسائل جامع، م 832 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 362) خداوند متعال همه ما را جزء نمازگزاران واقعی نماز قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم چرا صدقه ،برخی بلاها ( کرونا -سیل) را دفع نمی کند؟ همانطور که هر چیزی با شرایطش عمل میکند و باید موانع برطرف شود(آتش بشرطی چوب رامیسوزاند که کنار چوب باشد و چیزی مانع بین چوب و آتش نباشد)،صدقه نیز با شرایطی عمل میکند (اخلاص، پول حلال و...) و موانعی که آثار صدقه را از بین میبرد یا کم میکند(خوردن مال حرام و...) ممکن است بلای بزرگتر قرار بوده بیاید که صدقه جلویش را گرفته است ممکن است درآینده قرار است اثرش مشخص شود از طرفی دو گونه لوح وجود دارد(يَمْحُو اللَّهُ‌ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ‌ وَ عِنْدَهُ‌ أُمُ‌ الْکِتَابِ‌ -آیه 39 رعد) (ام الکتاب: حتمی است وقابل تغییر نیست) و لوح (محو و اثبات) که قابل تغییر است وبرخی حوادث حتما باید اتفاق بیفتد همچنین نمیشود صدقه بدهیم و هرکاری بکنیم و انتظار داشته باشیم اتفاق نیفتد(مثلا به دهها نفر ظلم کنیم وصدقه بدهیم و انتظار بلا نداشته باشیم) -گاهی بلا برای امتحان است وگاهی برای بخشش گناهان است و اگر کلا بلا نباشد انسان بودن و امتحان معنا نمیدهد خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّما حَرَّمَ اللّه عَز َّوَ جَلَّ الرِّبا لِئَلاّ یَذْهَبَ الْمَعْروفُ. خداى عز و جل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود. (من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 ) چند نکته کوتاه درباره ربا: 1. رِبا از گناهان کبیره است و به معنای زیاده گرفتن از اصل مال است، که در متون دینی به شدت نهی شده است و به عنوان جنگ با خدا معرفی شده است. 2. از جهت شرعی هر زیاده گرفتنی یا سودی یا درصدی ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد: مورد اول: ربای قرضی یعنی انسان مالی را به عنوان قرض بدهد و شرط سود کند. (تحریر کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1011) مورد دوم: ربای معاملی یعنی اینکه جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش می شود به مثل خودش ولی با زیاده خرید و فروش کنند. مثلا ده کیلو برنج ایرانی را در مقابل بیست کیلو برنج پاکستانی معاوضه کنند. البته اگر دو معامله مستقل انجام گیرد اشکالی ندارد یعنی ده کیلو برنج ایرانی در برابر پول فروخته شود و سپس بیست کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول خریداری شود. (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 ص72) مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت داده شود و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او گرفته شود. (تحریر کتاب الدین م8 ، منهاج الصالحین ج2 م992) 3. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین؛ زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی و تبریزی: ربا گرفتن بنابر احتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست. نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است.) (رساله مراجع م 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108) تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -چرا امام( بیماران کرونا را) شفا نمیدهد؟ الف)اثبات اصل قدرت شفا برای امام: 1-ولایت تکوینی(تصرف در امور عالم) که هر کار بخواهد انجام دهد در اختیار خداست 2-خدابه هر کس بخواهد میدهد؛مثلا خلق کردن یا شفای مریض کار خداست(آیه 80 شعرا) ولی حضرت عیسی به اذن خدا میتواند این کاررا بکند(49 آل عمران) 3-علم الکتاب ،همان علم تصرف در عالم است که مقداری از آن بصورت جزئی برای آصف بن برخیا در قران نقل شده(جابجایی تخت بلقیس در یک لحظه از کشوری به کشور دیگر-40 نمل)- کسانی هستند که تمام علم الکتاب را دارند (آیه 43 رعد)که در روایات اهل بیت هستند(نورالثقلین، ج 2، ص 523)-پس قدرت شفای مریض دارند ***علت عدم استفاده همیشگی این است که :1-گاهی شفا به نفع مانیست(عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُم -ْ216 بقره) 2-باید به وظایف طبیعی عمل کند وگرنه اثر ممکن است نکند،چون دنیا ظبق قواعد علت و معلول میچرخد وگرنه دیگر دنیای امتحان و زشد نیست 3-اگرقرار باشد همه چیز بادعا و تسل و شفا و..حل شود دیگر بقیه اسباب عالم بی ارزش و بی حکمت میشود و آزمایش معنا نمیدهد خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
یکشنبه 24/01/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ. هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284) نکاتی درباره غش در معامله: غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است: 1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی. 2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات 3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند. 4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد. 5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (رساله مراجع مسأله 2055 ؛ تحریر الوسیله، کتاب مکاسب، مسأله 17) خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم عدل به معنای این است که هرچیز را درجای خود قرار دهد(فرهنگ معین، واژه عدل.) برخی از عواملی که در زندگی انسان بوجود می آید و ما آن را بلا میدانیم مانند زلزله ، فقر ، قحطی و … اسباب و عواملی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود ؛ 1-جهان هستی دار آزمایش و امتحان است و خداوند به وسیله برخی از این امور انسان ها را آزمایش میکند. وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين (155 بقره) قطعا شما را به مقدارى از ترس ، گرسنگى ، كاهش اموال و نفوس و كمبود محصولات امتحان خواهيم كرد ، صابران را مژده بده (كه پيروزى در پى آنهاست). 2-بسیاری از مشکلات و بیماریها نتیجه عملکرد خود انسان است(ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ (نساء / 79 )،مثلا: به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک و گوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود 3-بخاطر ظلم انسان ها نسبت به یکدیگر باشد:مثلا :ممکن است این ویروس کرونا ساخته آزمایشگاهها باشد؛چنانکه تعدادی از مسئولین کشورها گفته اند 4-این امور ابزاری برای تنبه و بیداری انسان ها و نجات آنها از فرو رفتن در امور مادی و فراموش کردن انسانیت و بندگی است. 5-یکى دیگر از فلسفه بروز بلاها، درک وجود نعمتهاست،مثلا قدر راه رفتن در محیط آزاد، رفتن به منزل ارحام؛ تفریح، بغل کردن اعضای خانواده و.. را بخاطر این ویروس بدانیم 6- برخی بلاها نتیجه برخی از گناهان بشر باشد: امام رضا فرمود:“هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد” –(بحار الانوار،ج70 ص354) نکته نهایی اینکه : معمولا ما ان چیزی که به ضررماست را شر میدانیم،ولی ملاک شر بودن برای کل جهان هستی است نه فقط ما؛ مانند اینکه یک مادّه شیمیایى ممکن است براى ما سمّى مهلک محسوب شود ، در صورتى که ممکن است براى دیگرى دارویى حیاتبخش باشد و بالعکس … آنچه خداوند آفريده است شر مطلق نيست بلكه به خاطر اينكه موجب خلأ و كمبودي از انسان مي شوند آنها را شر مي شمارد. از طرفي انسان مي تواند اين كمبودها و بيماريها را براحتي جبران كند. ثانياً : وجود اين موجودات در جهان ماده يك امر اجتناب ناپذيري است زيرا تكامل جهان ماده مرهون اين موجودات ناسازگار است. زيرا ناسازگاري اين موجودات باعث حركت و فعاليت مي شود. چه بسا چیزی برای ما ناخوشایند باشد ولی به سود ما باشد و بالعکس. خداوند در قرآن می فرماید: شايد چيزى را ناپسند داريد حال آنكه براى شما خوب است و شايد چيزى را دوست بداريد حال آنكه براى شما بد است خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد (بقرة / 216) خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ. بر کسانى که طاقت و توانایی روزه را ندارند، لازم است کفّاره ‏اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند (و بیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است. (سوره بقره آیه 184) اما چند نکته درباره کفاره: 1. اگر کسی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که (اکثر مراجع، مخالف ایت الله شبیری مد طعام:900 گرم ) 750 گرم نان یا گندم یا برنج غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از او ساقط است. (توضیح المسائل مراجع، م1686 و 1991) 2. آن چیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374) 3. نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشت این است کسی که در ماه رمضان به خاطر مریضی یا مسافرت یا مثل بانوان به خاطر عذر شرعی روزه نگرفته باشد، تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی کفاره ندارد یعنی اگر تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی چیزی به عنوان کفاره پرداخت کند، کفاره حساب نمی شود؛ لذا اگر تا ماه رمضان بعدی روزه های قضا را نگرفته باشد، با فرا رسیدن ماه رمضان جدید تازه کفاره واجب می شود و باید برای هر روز که قضای روزه ها را انجام نداده، کفاره پرداخت کند.(مکارم: آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ: در فرض سؤال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید.) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 546078 تاریخ 16/03/1394 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2075 ؛ مکارم، استفتائات سایت، روزه، قضا و کفاره روزه، احکام کفاره روزه ؛ فاضل، جامع المسائل، ج2 س 401) خداوند متعال همه مشکلات مومنین را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد‌.
موضوع: (جبرگرایی) سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی میگویند مرگ دست خداست وما چه بهداشت را رعایت کنیم یانه؟ اگر قرار باشد بمیریم میمیریم و گرنه نه؟ در جواب باید گفت: اولا: در حديث معروفى از اميرمؤمنان عليه السلام مى‏ خوانيم كه در زير ديوار كجى نشسته بود. هنگامى كه چشمش به وضع ديوار افتاد از زير آن ديوار بلند شد و در جاى امنى نشست. كسى عرض كرد: « آیا از قضاى الهى فرار مى‏ كنى؟» (یعنی اگر بنا باشد که صدمه ای به تو برسد، می رسد) امام عليه السلام فرمود ؛ « من از قضاى الهى به‏ قدر الهى فرار مى‏ كنم»."توحید صدوق، ص۳۳۷) اشاره به اين‏كه قضاى الهى در اينجا مشروط به اين است كه من در زير اين ديوار بمانم ولى قدر و اندازه ‏گيرى ‏ها به من مى ‏گويد: نمان. در واقع اين يك قضاى مشروط بود كه امام عليه السلام با تقدير دادن شرط آن قضا را منتفى كرد. ثانیا: طبق آیه 11 رعد (إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ) تغییر سرنوشت به دست خود ماست ؛یعنی یک فرد مومن، باید اینگونه باشد. به حکمِ عقل،ازخود مراقبت می کند و در زندگی ، امور خودرا باتدبیر پیش می برد و درعین حال تدبیرش را به تقدیر الهی گره می زند و درهرحال به خدای متعال تکیه و توکل می کند. ثالثا: دو گونه اجل داریم(آیه 2 انعام): اجل حتمی که با دعا و صدقه و فرار از حوادث و رعایت امور و... عوض نمیشود،امّا «اجل غير حتمى ومعلق» سرآمدى است كه قابل اجتناب است که گاهی مى ‏تواند با رعايت موازين عقلايى از آن پرهيز كند، مانند: پوشيدن «زره» در تن و گذاشتن «خود» بر سر و گرفتن «سپر» به دست در ميدان جنگ، كه بى ‏شك جلوى بسيارى از مرگ و ميرها را مى‏ گيرد و نیز مراقبتهای بهداشتی برای پیشگیری از بیماری مثل کرونا. این اجل مشروط يا معلَّق قابل تغيير مى ‏باشد ، گاه به وسيله تدبير و احتياط خود انسانها و گاه به وسيله انجام اعمال نيكى همچون صله رحم و صدقه در راه خدا و گاه به وسيله فرشتگانى كه مأمور حفظ انسان در برابر خطرات غير حتمى هستند . ما چون علم غیب نداریم نمیدانیم که چه زمانی اجل معلق یا حتمی است و وظیفه دینی و عقلی، رعایت اصول و قواعد عقلانی و بهداشتی و حفاظتی و دینی است.(پیام امام امیر المومنین، ج 3 ،ص 26) خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
دوشنبه 25/01/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ثَلَاثَةُ أَوْقَاتٍ لَا یُحْجَبُ فِیهَا الدُّعَاءُ عَنِ اللَّهِ (تَعَالَى)... عِنْدَ نُزُولِ‏ الْمَطَرِ... . سه زمان است که درخواست و دعا از جانب خداوند مستجاب است که یکی از آنها هنگام نزول باران است. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص280) چند نکته درباره آب باران: 1. یکی از پاک کننده ها آب باران است و اگر آب باران به چیزی که نجس شده است ببارد یا برسد آن را پاک می کند. 2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باران به دو شرط شی نجس را پاک می کند: الف. باید طوری باشد که بگویند باران می آید لذا بارش چند قطره کافی نیست. (مشهور؛ مخالف: اراکی، بهجت، صافی: باید به مقداری باشد که اگر بر زمین سخت ببارد جاری می شود.) ب. با بارش باران عین نجاست از بین برود یا محل نجس دارای عین نجاست نباشد؛ خواه زمین باشد یا بدن یا فرش یا غیر اینها و در فرش و لباس و مانند اینها به نظر بسیاری از مراجع فشار دادن برای خارج شدن آب لازم نمی باشد. (مشهور؛ مخالف: سیستانی: احتیاط واجب در ادرار دو مرتبه برای بدن و لباس. تبریزی: بنابر احتیاط فشار لازم است. مکارم: غساله جدا شود. ) (رساله مراجع م 37 الی 43) خداوند متعال باران رحمتش را با خیر و عافیت نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی از دو روایت که در مورد قم است ،ترجمه و برداشت اشتباه کرده اند و گفته اند: نباید بیماری و بلایی برای اهل قم رخ دهد، چون ائمه گفته اند در مواقع بلاها و بیماریها به قم پناه بیاورید(إِنَ‏ الْبَلَايَا مَدْفُوعَةٌ عَنْ قُمَّ وَ أَهْلِهِ) و(إِذَا عَمَّتِ‏ الْبُلْدَانَ‏ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ ((بحار؛ ج57؛ ص214و213) در جواب باید گفت: اولا: منظور از بلا در عربی یعنی آزمایش و امتحان ، نه بیماری و در فرهنگ لغت آمده : «بلا الرجل» یعنی «آن مرد را آزمایش و امتحان کرد» (فرهنگ ابجدی/ص191) و در قرآن در مورئد حضرت ابراهیم آمده که: («إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِينُ/ بدرستیکه این امتحان بزرگی است». (صافات/106) یا آمده: «وَ لِيُبْلِيَ‏ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ‏ بَلاءً حَسَناً/ و برای اینکه مومنین را به آزمایش نیکویی امتحان نماید». (انفال/17) در زبان عربی، بیماری عمدتا با دو واژه «مرض» و «ضرّاء» آمده است. کما اینکه در قرآن از قول حضرت ابراهیم می‌فرماید:«وَ إِذا مَرِضْتُ‏ فَهُوَ يَشْفِين/ هرگاه بیمار شوم او مرا بهبودی می‌بخشد‏». (شعراء/80) بنابراین منظور دو روایت این میشودکه در آخرالزمان هنگام فتنه های عقیدتی به قم پناه ببرید: و ترجمه روایت چنین میشود: «از امام صادق علیه السلام نقل شده است که: هرگاه در سرزمین‌ها فتنه‌ها پدید آمد، به قم و نواحی آن پناه ببرید، بدرستیکه بلا از قم دفع شده است». ثانیا: روایات فوق در صدد معیار قرار دادن علما و محدثین شهر مقدس قم در امور اعتقادی و فقهی و اخلاقی است. به همین خاطر، خداوند با وجود علمایی که به وظیفه خود عمل می‌کنند، بلاهای فکری و اعتقادی را از شیعیان برطرف می‌کند و بدیهی است که بیماری کرونا و امثال آن هیچ ارتباطی با فتنه ندارد و حتی نمی‌توان از آن به عنوان بلاء نیز یاد کرد. پس این دو روایت شامل سختی‌های دنیوی، امثال بیماری و فقر و… نمی‌شود که اگر می‌شد دیگر در شهر قم نمی‌بایست شاهد هیچ نوع کمبود و تنگنای رفاهی می‌بودیم! ثالثا: در برخی روایات اتفاقا مردم قم را دارای مشکلات و تنگناهای دنیوی معرفی می‌کند مثلا در روایتی امام هادی درباره مردم قم می‌فرماید:«يَجْرِي عَلَيْهِمُ الْغَمُّ وَ الْهَمُّ وَ الْأَحْزَانُ وَ الْمَكَارِهُ/ غم و گرفتاری و ناراحتی و ناخوشی بر آن‌ها جاری می‌شود». (الاختصاص/ص101) رابعا: اتفاقا طبق احادیث مومنین بیشترین بلا را میبینند .امام صادق(ع) فرمود: شدیدترین بلاها در بین آفریدگان، نخست به پیامبران و سپس به اوصیاء می رسد و آنگاه به مثل و شبیه ترین مردم به آنها. مومن به مقدار نیکی هایش آزموده می شود. هر که دینش درست و کارش نیک باشد، بلایش شدیدتر است، چرا که خدای عزوجل دنیا را مایه پاداش مومن قرار نداده و نه وسیله عذاب کافر. اما آن که دینش نادرست و کارش سست باشد، بلایش اندک است. بلا به انسان مومن پرهیزکار زودتر می رسد تا باران به سطح زمین.(اصول کافی، ج2 ،ص259(باب شدة ابلاء المومن حدیث29)) خامسا: بلاها و سختیهای زیادی را خود معصومین دیده اند و جسم خود پیامبران نیز مریضی و سختی(سم وشمشیر و زخم ) دیده است خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ...الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَه. خداوند متعال وفای به نذر را موجب آمرزش قرارداد. (من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 568) چند نکته درباره نذر: 1. نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب می‌آید و نوعی درخواست از خداوند متعال است. و در نذر انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد یا کار بدی را ترک کند. (رساله مراجع م 2640 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 66) 2. نذر زمانی بر انسان واجب می باشد که شرائطش را داشته باشد که یکی از شرایط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به آن را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفاره‌ای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز ولادت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مجلس جشنی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر با این وضعیت موجود، مالی ندارد تا بتواند مجلس شادی را اقامه کند، برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذر هم بر او واجب نمی باشد. (مشهور؛ مکارم: اگر توانایی عمل به نذر در آن مکان یا آن زمان را ندارد در نزدیکترین مورد به موارد نذر، به نذر عمل کند.) (توضیح المسائل مراجع م 2647 ؛ سایت مکارم استفتائات تغییر نذر) 3. اگر کسی نذر شرعی داشته که روزه بگیرد اما به خاطر وضعیت شیوع بیماری کرونا نمی تواند روزه بگیرد، اگر نذر او زمان خاصی نداشته و مطلق بوده، بعدا باید روزه را بگیرد. اما اگر زمان معین دارد و نمی تواند در زمان معین روزه بگیرد به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید (به فتوا یا احتیاط واجب) بعدا قضای آن را بجا آورد. (رهبری، مکارم: احتیاط واجب قضای روزه را بجا آورد. وحید: باید قضای روزه را بجا آورد. شبیری: باید آن را قضا کند و اگر ممکن نشد برای هر روز یک مد طعام به فقیر صدقه بدهد. حضرت امام، (صافی: احتیاط واجب): برای هر روز یک مد طعام به فقیر صدقه بدهد. سیستانی: بنابر احتیاط واجب یا برای هر روز یک مد طعام به فقیر صدقه بدهد و یا دو مد طعام به کسی بدهد تا بجای روزه را بگیرد.) (تحریر الوسیله، کتاب نذر، م 24 ؛ رهبری، استفتاء خصوصی ؛ منهاج الصالحین ج 3 م 711 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام مورد نذر ؛ شبیری، توضیح المسائل م 2666 ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج3 م 1556) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم چرا بلاهایی مثل بیماری اخیر در قم و شهرهای مذهبی هست، مگر معصومین شفا دهنده نیستند؟ در جواب باید گفت: اولا:در آیه (إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبَارَكًا ... وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا.)(96 و97 آل عمران) منظور از امنیت «من دخله كان آمنا» كه در آیه آمده است به معنی خبر از امنیت تكوینی نیست كه به این معنی باشد هیچ آسیبی به هر كس وارد مسجد الحرام شود نمی رسد و فتنه ها و حوادث هولناك و سالب امنیت در این خانه رخ نمی دهد و در هر جای دنیا حادثه ای پیش آمد دامنه اش به آنجا نمی كشد. كما اینكه تاریخ گواه این مساله است از جمله فتنه آل زبیر و به منجنیق بسته شدن كعبه توسط یزید خبیث و جریانات دیگر. بلكه مراد حكم تشریعی است یعنی احترام این مكان مقدس واجب است نگه داشته شود و چون مردم احترام نگه داشتند امنیت برقرار خواهد شد. در مورد قم هم همین قضیه است.اهل بیت علیهم السلام كه فرمودند قم شهر ماست یعنی مردم احترام این شهر را نگه دارند و این مكان را مقدس بدارند كما اینكه در وجه تسمیه این شهر است كه شیطان اینجا نشسته بود خطاب آمد قم یعنی بلند شو برو اینجا مكان مقدسی است و جای تو نیست.( بحار الأنوار ؛ ج 57 , ص 217) لذا وقتی مردم احترام این مكان را رعایت كردند خودبه خود امنیت در اینجا برقرار شده و حتی از جاهای دیگر هم امن تر خواهد بود. بنابراین مراد امنیت تكوینی در این مكان نیست كما اینكه تاریخ ۱۴۰۰ ساله این شهر هم بر این مساله گواه است ثانیا: منظور از امنیت، امنیت معنوی است نه امنیت مادی؛ لذا مکه و مسجد الحرام همین حرم امن الهی بار‌ها دچار ابتلائات شدیدی مثل خشکسالی و قحطی و سیل و ویرانی و آتش سوزی و گروگان گیری و ... گردیده است. چرا که دنیای مادی ما، قواعد و سنت‌های خودش را دارد و نمی‌توان انتظار داشت قوانین جهانِ آخرت یا بهشت در این عالم مادی جاری شود؛ و قرار نیست انبیاء و اولیای الهی و اماکن و شهر‌های مقدس از قواعد حاکم بر عالم مادی مستثنی باشند. یعنی دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیایی است که قانون علیت و اسباب و مسببات در آن جریان دارد. طبق این قانون هر معلولی دارای علت خاص خویش است. بر همین اساس همانطوری که انبساط فلزات معلول حرارت در آنهاست، بیماریها نیز معلول عوامل خاص خویش است متاسفانه برخی از مردم چنین تصور می‌کنند که هر چیزی که مربوط به امامان و امامزادگان(علیهم السلام) است باید بر خلاف قانون طبیعی خود پیش برود و همه چیز باید با معجزه حل و فصل شود، مثلا اگر شیشه ای کنار ضریح شکست، نباید دست را ببرد و یا اگر شخصی تروریست وارد حرم شده و عملیات انتحاری انجام دهد، نباید این اقدام منجر به تلفات شود و حال آنکه طبق عالم اسباب و مسببات که پیشتر توضیح آن گذشت، هر کدام از این اقدامات، اثر طبیعی خود را بر جای خواهد گذاشت، چنانکه در جریان عملیات تروریستی سال ۱۳۷۳ در کنار ضریح امام رضا (علیه السلام) تعدادی از زائران به شهادت رسیدند و یا عملیات تروریستی در حرم امامین عسکریین(علیهماالسلام) منجر به تخریب این حرم گردید. جسم مطهر پیامبران و ائمه (ع) هم، چون یک بدن مادی و تابع قوانین کلی این جهان است، بیمار یا فرسوده می‌شود و با زهر مسموم و یا با شمشیر زخمی شده و به شهادت می‌رسند و اینطور نیست که، چون آنان ذوات مقدسه‌ای هستند پس هیچ کدام از عوامل مادی تاثیری بر آنان نخواهد گذاشت. کما اینکه شخص پیامبر اسلام (ص) در زمان حیات شریف خود چندین بار سخت بیمار شدند. وقتی جسم پیامبر زنده، مبتلا به ویروس و بیماری می‌شود، پس حرم ائمه و امامزادگان هم می‌تواند بستر انتقال واقع شود و این اصلاً ربطی به قداست و مَرتَبَت صاحب حرم ندارد. کما اینکه بیماری طولانی، چیزی از مقام و منزلت حضرت ایوب کم نکرد و بلکه او اسوه صابران شد. ثالثا: خود اهل بیت(علیهم السلام) بهداشت را رعایت می کردند و در این زمینه روایات بسیاری از آنها به جای مانده است. کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی» از آقای محمدی ری شهری حاوی بسیاری از این روایات می باشد. «رساله ذهبیه» امام رضا (علیه السلام)، مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص غذاها و نوشیدنیها،‌ راهکارهای بهزیستی و بهداشت و سلامت را به انسان می آموزند و ضمن توجه به تکنیک های مقابله با بیماری ها و آسیب های روحی و روانی،‌ این مسائل را نقد و بررسی نیز می کنند. خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سه شنبه 26/01/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: الْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَكِرُ مَلْعُون‏. کسی که ارزاق مردم را می آورد و در اختیارشان قرار می دهد روزی می خورد ولی محتکر و کسی که احتکار می کند نفرین شده و ملعون است. (وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424) چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی احتکار: 1. احتکار یعنی نگهدارى و انبار كردن اموال مورد نياز مردم به منظور افزايش قيمت آن؛ در حالى كه مراكز ديگر چنين مالى را عرضه نكنند. 2. احتکاری که در روایات حرام شمرده شده به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای فقط در غلات چهارگانه(گندم و جو و خرما وکشمش) و روغن حیوانی و روغن نباتی مورد نیاز طبقات مختلف اجتماعی، می باشد البته به نظر برخی از مراجع احتکار شامل هر کالای ضروری و مورد نیاز مردم است. (مکارم، بهجت: احتکار یعنی انبار کردن کالاهاي ضروري و مورد نياز مردم، به قصد آنکه بتواند با قيمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اينکه به اندازه کافي آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.) 3. مطابق نظر امام خامنه ای و حضرت امام چنانچه کالایی مورد نیاز ضروری مردم باشد و انبار کردن آن منع قانونی داشته باشد، هر چند حکم احتکار را ندارد، ولی با توجه به اینکه انبار کردن منع قانونی دارد، انبار کردن حرام است. (تحریر الوسیله،کتاب المکاسب و المتاجر، مساله 23 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1468 ؛ استفتائات حضرت امام، ج3 س: 101 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 50 ؛ مکارم، استفتائات، احکام پزشکی، متفرقه پزشکی ؛ هدایه العباد(للصافی) ج1 م 1718 و 1719 ؛ بهجت، استفتائات ج 3 ص: 257 س 4222 و جامع المسائل (بهجت)، ج‌2، ص: 541) خداوند متعال توفیق خدمت به خلق خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم گرچه اهل بیت طبق آیه 33 احزاب مطهرند(«إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا») ولی منظور از طهارت ، در ساحت باطنی است که از گناه و اشتباه مصون هستند؛ اما در جنبه ظاهر(انا بشر مثلکم-11کهف) هستند و نیاز به غسل و طهارت ظاهری پیدا میکنند و در جنگ اگر بدنشان خونی شود مطمئنا با آب طهارت میکنند اما اینکه حرم اهل بیت هیچ وقت الوده نشود،درست نیست ،زیرا دنیا طبق قواعد علت و معلول میچرخد و مطئنا اگر طفلی در حرم ادرار کند ؛نجس میشود و یا دست کسی خونی شود، همانطور که بمب در حرم مطهر منفجر شد و تعداد زیادی کشته شدند و خواه ناخواه حرم به خون اینها آغشته شد. از اینجهت اینکه گفته شود متدینین با الکلی که عمری میگفتند نجس است، حرم مطهر را شستشو دادند:گوییم: هر الکلی نجس نیست و الکل طبی فرق دارد، همچنین نجاست یک چیز دلیل بر بد بودن نیست مثل سگ که برای شکار و نگهبانی استفاده میشود و از طرفی الکل برای خوردن ضرر دارد نه برای شستشو و مابین این دو فرق است،همانطور که خوردن خاک حرام است و ضرر دارد، ولی استفاده فراوان دارد - البته شایسته است آداب ورود به حرم مثل(وضو،غسل، عطر ،لباس تمیز و... (محجّة البیضاء، ج4، ص91.))رعایت شود و باحالت جنابت وارد نشود(قرب الاسناد، صفحه 21) اما یکی از آدابی که رعایت آن در حرم اهل بیت لازم و ضروری است، مراقبت از سلامت خود و دیگران است. بدین معنا که زائر حرم اهل بیت اولا از سلامت و تندستی خود مراقبت نماید و از گرفتار آمدن به بیماری ها و ناراحتی های جسمانی دوری کند و ثانیا نسبت به ایجاد ناراحتی و انتقال بیماری به زوار و حاضران در حرم مطهر پرهیز نماید(مثل بوسیدن و لیس زدن)؛ خصوصا اگر آن بیماری واگیر داشته باشد و حضور او در مشاهد مشرفه موجب انتقال آن به زایران و خادمان حرم مطهر گردد و اسباب اذیت و ناراحتی ایشان را فراهم آورد. بنابراین رعایت «ادبِ بهداشت» در اماکن مقدسه اقتضا می‌کند که اگر کسی از یک بیماری واگیر رنج می برد، از حضور فیزیکی در حرم اهل بیت خودداری کند و فیض زیارت ائمه معصومین را از راه دور تجربه نماید. حال اگر وضعیت سلامت زائر به گونه ای باشد که بیمار محسوب نشود اما احتمال ابتلای به بیماری در او زیاد باشد، باز باید از رعایت آداب بهداشتی غفلت نورزد و حتی المقدور از اقامت زیاد در مشاهد مشرفه خودداری کند تا سلامت زائران حرم اهل بیت مصون ماند و احتمال ابتلای ایشان به حداقل ممکن برسد. این الزام بهداشتی، مسئولیت متولیان و خادمان حرم اهل بیت را سنگین‌تر کرده و ایشان را مکلّف می گرداند تا با توجه به اصل پیشگیری، از سلامت جسم و جان زائران حراست کنند و از شیوع بیماری در حرم اهل بیت جلوگیری نمایند. پاکی و طهارت اهل بیت با رعایت آداب بهداشت و سلامت در حرم ایشان منافاتی ندارد و این، دو حوزه کاملا متفاوت است. زیرا «پاکی» اهل بیت مربوط به ساحت معنوی و قدسی است که از وجود ملکوتی اهل بیت نشأت می گیرد؛ اما «پاکیزگی» حرم اهل بیت، مربوط به ساحت مادی و ظاهری می گردد که اقتضائات بشری زائران را پوشش می‌دهد. چطور که تعبیه سرویس های بهداشتی در حرم اهل بیت و نیز نظافت و غبارروبی آستان مقدس ایشان، جزو ضرورت های عقلی و عرفی است که مورد قبول همگان قرار دارد. بنابراین اعمال محدودیت‌های بهداشتی که به اقتضای شرایط زمان در حرم اهل بیت صورت می‌گیرد به منزله نادیده گرفتن طهارت معنوی امامان نیست و نظافت ظاهری اماکن مقدسه چیزی از طهارت قدسی اهل بیت نمی‌کاهد. خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم درباره نیکی به والدین در روایتی می فرمایند: کُنْ‏ بَارّاً وَ اقْتَصِرْ عَلَى‏ الْجَنَّة... . نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد. (اصول کافی، ج 2، ص 348) چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر: 1. یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدر است که با وجود شرایطی بر پسر بزرگتر واجب می شود و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و آن نماز قضا از عهده میت برداشته می شود. (نسبت به نماز قضای مادر: مکارم، نوری: فتوی. مقام معظم رهبری، فاضل، بهجت، صافی: احتیاط واجب.) (رساله مراجع ج1 م1390 ؛ رساله آموزشی ج1 درس54 ؛ استفتائات بهجت ج2 س1207) 2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع م 1391) 3. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند. (رساله مراجع م 1395) خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص حضرت رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم سوال:چرا درب حرم را بسته اند؟ جواب: 1- اولا در عقل و دین باید کارها را اهم و مهم کرد وطبق عقل و نقل حفظ جان خود و دیگران مهمتر از زیارت مستحب است (حفظ جان به لحاظ اهمیت آن در صورت تزاحم با دیگر واجبات یا ارتکاب محرمات، بر آنها مقدم می‌شود؛ از این رو، خوردن مردار در حال اضطرار برای حفظ جان، واجب است؛چنان که به جهت حفظ جان، و نیز اظهار کفر با اعتقاد قلبی به اسلام، در حال تقیه جایز است) 2-انداختن خود به هلاکت در قرآن نهی شده(لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة-195بقرهِ ) و مرگ یک نفر برابر مرگ تمام ادمها معرفی شده( منْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا-32مائده)؛ سوال اینجاست آیا واقعا این شلوغی ها باعث نخواهد شد حتی یک نفر بگیرد و بمیرد؟ مسئول کیست؟ 2-همه مراجع با بستن حرم موافقت کرده اند وسخنان رهبری و آیه الله سیستانی موجود است و ما باید تابع باشیم 3-رجوع به متخصص در هر زمینه ای(مثل پزشکی-مکانیکی) لازم است و پزشکان اعلان کرده اند بسته شود که خطر دارد 4-بستن درب اکنون برای حرم حضرت علی(ع) و حضرت عباس و تعطیلی عمره نیز صدق میکند،علاوه بر اینکه همیشه ساعاتی برای نظافت یا مسائل دیگر میبندند 5-تاقبل از سال 1358 شبها درب حرم امام رضا رامیبستند و زمان قاجار نیز بوده است (دائره‌المعارف آستان قدس رضوی، ج۱، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی،‌ گروه دائره المعارف، ۱۳۹۳. ) 6- اصل خود امام است نه ضریح، و ارتباط با امام وجود دارد و زیارت از راه دور هست واکثر مراتب زیارت مثل: تقرب به خدا، معرفت به امام، و.. در زیارت از راه دور نیز هست 7- در احادیث داریم که جایی که بیماری واگیر مثل طاعون و جذام است رفت و آمد نشود(وسایل الشیعه، ج۲، ص۴۳۰) و نگذارند آنها نیز بجای دیگر بروند و مراکز پرجمعیت مرکز خطر است(مثل حرمها) 8-اینکه گفته شود حرم کرونا نمیگیرد یعنی قوانین عالم درحرم عوض میشود با اینکه میبینیم حرم امام را منفجر کردند و دنیا طبق قواعد علت ومعلول میچرخد همنطور که چاقو میبرد و آتش میسوزاند و این بریدن و سوختن در حرم نیز هست 9-رعایت قانون لازم عقلی و دینی است ؛ همانطور که رعایت قوانین رانندگی و بقیه ادارت انجام میشود، الان مسئولین حرم گفته اند تعطیل است و باید اطاعت شود 10- خداوند درآیه 42 انعام میفرماید( فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ: پس (چون اطاعت نکردند) به بلاها و مصیبتها گرفتارشان ساختیم، شاید به درگاه خدا گریه و زاری کنند.) یعنی وقتی نعمتی را بگیرد بعدا بیشتر قدر نعمت را میدانند مثل آب و ماهی، ازین جهت؛ طبق این آیه گرایش به معنویات بیشتر خواهد شد که هدف سختیها همین است. مثال تاریخی آن قضیه کربلا هست که :همانطور که سالها مردم نتوانستند کربلا بروند اکنون ملیونی میروند، واین خاصیت عشق بین عاشق و معشوق است که وقتی مدتی عاشق از معشوق دور باشد بعد از مدتی که به او برسد بیشتر مشتاق میشود 11- اینکه گفته شود چرا فروشگاهها بسته نشده،میگوییم: برخی باید بسته شود و برخی بسته شده و برخی چون نیاز غذایی واحتیاجات روزانه مردم است نباید بسته شود و البته مدارس و دانشگاهها نیز تعطیل است وما به وطیفه دینی عمل میکنیم تا بقیه نتوانند از متیدنین و امورمرتبط با دین ایراد بگیرند وهجمه به دین نکنند و عملا از آنها الگوبگیرند خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
چهارشنبه 27/01/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ. هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. (وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84) در وضعیت کنونی که به خاطر شیوع ویروس کرونا خیلی از افراد در منزل می مانند و بیرون نمی روند، ممکن است از افرادی که از منزل خارج می شوند درخواست کنند که کالایی را برای آنها خریداری کند، حال اگر در هنگام خرید، فروشنده تخفیفی بدهد، آیا می توان مبلغ تخفیف را بدون اطلاع برای خود برداشت و قیمت کالا را بدون تخفیف به او بدهد؟ در پاسخ عرض می شود که اگر کالا را برای او خریداری می کند، نمی تواند مبلغ تخفیف را برای خودش بردارد و باید قیمت خرید با تخفیف را، اعلام کند. اما اگر مثلا قبل از وکالت، کالا را برای خودش خریداری کند و سپس به قیمت بیشتر به سفارش دهنده بفروشد، اشکالی ندارد و نیازی نیست که این مطلب را به سفارش دهنده بگوید و همه اینها بشرط این است که سفارش دهنده خرید را از فرد خاصی معلوم نکرده باشد. (آیت الله سیستانی: اگر در وکالتِ خرید و فروش، عقد انصراف به غیر وکیل داشته باشد، وکیل نمی تواند جنس خود را به سفارش دهنده بفروشد.) (تحریر الوسیله، کتاب الوکاله، م 38 ؛ ادمین، شماره استفتاء 758386 ، تاریخ 28/1/1396 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 1304 ؛ هدایه العباد، کتاب الوکاله، م 38 ؛ سایت مکام، استفتائات، کلیات وکالت) إن شاء الله خداوند روزی حلال را نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم هجوم به حرم برای زیارت(آیا هدف وسیله را توجیه میکند) 1 امام على علیه السلام مى داند که با رأى عبدالرحمن بن عوف مى تواند به خلافت برسد، اما براى به دست آوردن رأى عبدالرحمن هرگز راه دروغ و ناجوانمردى را پیش نمى گیرد و به هیچ وجه حاضر نیست براى رسیدن به قدرت و حکومت، به فریب و خدعه آلوده شود و به این جهت بى هیچ تردید و شبهه اى تصریح مى کند که تنها به کتاب خدا و سنت رسول اکرم صلى الله علیه و آله و اجتهاد خودش عمل مى کند و شرط عبدالرحمن بن عوف را با قاطعیت مردود مى داند (حیات فکرى وسیاسى امامان شیعه، رسول جعفریان؛ ص ۵۹.) -2 نفی فریب و حیله قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ذَاتَ يَوْمٍ وَ هُوَ يَخْطُبُ عَلَى الْمِنْبَرِ بِالْكُوفَةِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ كُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ أَلَا إِنَّ لِكُلِّ غُدَرَةٍ فُجَرَةً وَ لِكُلِّ فُجَرَةٍ كُفَرَةً أَلَا وَ إِنَّ الْغَدْرَ وَ الْفُجُورَ وَ الْخِيَانَةَ فِي النَّار؛ نهج البلاغه صبحى صالح و دشتى، خطبه ۲۰۰ و فیض الاسلام، خطبه ۱۹۱. «3-امام عل فرمود:؛ آیا مى خواهید پیروزى را به وسیله ستم بر رعیّت تأمین کنم؟! هرگز نمى شود. به خدا قسم! تا روز و شب باقى است و ستاره اى در آسمان مى درخشد، چنین روشى پیشه نخواهم کرد... هرگز از ابزار نامشروع استفاده نخواهم کرد (نهج اابلاغه، خطبه ۱۲۶.) یعنى چنین نیست که براى رسیدن به پیروزى، استفاده از هر وسیله و و روشى روا باشد؛ بلکه تنها و تنها باید از روش خدا پسندانه و ابزار مشروع بهره گرفت . 4-استفاده از روش نامشروع به هیچ قیمتى درست نیست و به بیان امیرالمؤمنین على علیه السلام : «..؛ به خدا قسم! اگر اقلیم هاى هفت گانه با هر آنچه در زیر آسمانهایش دارد، به من داده شود تا خدا را معصیت کنم و پوست جوى را از مورچه اى بگیرم؛ هرگز نمى پذیرم و چنین کارى را نمى کنم( خطبه ۲۲۴). 5-محدّث عالیقدر، مرحوم حاج میرزا حسین نورى ـ رضوان اللّه علیه ـ به خوبى توضیح داده است که قول به «جواز استفاده از دروغ در مقام عزادارى» خلاف ضرورت دین و مذهب است و اگر چنین امرى درست باشد، سبب آن مى گردد که بسیارى از محرّمات الهى تبدیل به مباح و بلکه مستحبّ شود! در حالى که حرمت افعالى چون غیبت و... ابدى است و تا قیامت باقى است. و از سویى دیگر طاعت و عبادت الهى را هرگز نمى توان با چیزى که سبب غضب و سخط خداست، به دست آورد و استحباب در جایى مى آید که اصل عمل جایز و مباح باشد. و بنابر آنچه گذشت، براى سوگوارى و عزادارى بر شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام نیز نمى توان از روش نامشروع مثل دروغ و... استفاده کرد ( ـ لؤلؤ و مرجان، ص ۱۸۳ـ۱۸۷ و نیز ر.ک: حماسه حسینى، شهید مطهرى، ج ۱، ص ۱۹ـ) بنابراین اینکه عده ای با حمله به ورودیهای حرم؛ درب حرم را بشکنند تا زیارت انجام دهند کار حرامی است و مدیون و ضامن هستند و چهره شیعه را در جهان خراب میکنند که اهل بیت فرمودند: کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً؛ یعنی زینت ما باشید، نه باعث ملامت و سرزنش ما» این عمل آیا موجب سرافندگی اهل بیت (ع) نیست؟ ما تلاش داریم دین اسلام و مذهب شیعه را جهانی کنیم، اما با این رفتار‌ها به این هدف نخواهیم رسید: نهایتا اینکه این رفتار‌ها با قرآن کریم، روایات و نه بلکه با عقل تناسبی ندارد. نهایت اینکه امیرالمومنین (عليه السلام )فرمود:هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ:دو تن در باره من بهلاكت اندرند، يكى دوستى كه غلوّ كند (و مرا از رتبه امامت در رتبه الوهيّت بنگرد) ديگر دشمنى كه مرا بمقام امامت نشناسد (و ديگران را بر من پيشوا داند) نهج البلاغه حکمت113) خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امیر مومنان علی علیه الصلاه و السلام در روایتی می فرماید: اِیّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَاِنَّهُ إیّاکم والدَّینَ،فإنّه هَمٌّ بِاللیلِ و ذُلٌّ بالنهارِ. از وام گرفتن پرهیز کنید زیرا بدهکار بودن سبب اندوه شب و خواری در روز است . (من لایحضره الفقیه ج 3 ص 182) چند نکته درباره احکام وام: 1. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وامهایی که از بانکها گرفته شود، چنانچه دارای سود باشد، در صورتی که وام بر اساس قرار داد شرعی باشد و متقاضی وام هر چند بطور اجمالی، قرار داد را متوجه باشد، دریافت چنین وامی اشکالی ندارد. (مخالف: آیت الله سیستانی: وام گرفتن از بانکهای خصوصی جایز نیست و از بانکهای دولتی با راهکار اصلاحی جایز است.) (اجوبه الاستفتائات، س 1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، احکام بانکها) 2. اگر کسی تسهیلات وام مسکن یا خودرو یا وام کالا و مانند اینها را که می گیرد چنانچه وام دارای سود باشد، وظیفه اش این هست که با مبلغ وام بایدمسکن یا خودرو یا کالا را برای بانک خریداری کند و سپس همان را بطور نسیه با سود مشخص برای خودش بردارد. 3. انسان نمی تواند وامی را که دریافت می کند، در غیر مورد قرارداد هزینه کند چنانچه هزینه کند، گنهکار و ضامن است. خداوند قرض مقروضین را از خزانه غیبش ادا فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم 1-در اسلام قاعده ای وجود دارد که ضرر رساندن به خود و دیگران حرام است(قاعده لاضرر: لا ضرر و لاضرار فی الاسلام جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج‏23، ص: 1042) 2-در قرآن آمده که نباید به دست خود ، خود را به هلاکت بیندازیم(البقرة : 195 وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة) 3- رسول خدا فرمودند ای امت، خدای متعال 24 خصلت را دوست ندارد و ازآنها نهی کرده است ... سخن‌گفتن با شخص جذامی را ناپسند می‌دانستند؛ مگر اینکه شخص با جذامی یک‌ ذراع فاصله داشته باشد از جذامی فرار کن، همچون فرارِ تو از شیر درنده (من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 557) 4-در کتب شیعه و سنی آمده که: پیامبر فرموده: از جایی که بیماری واگیر مثل وبا و طاعون داردخارج نشوید و به آنجا داخل نشوید(شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏12، ص: 43) 5- در اوایل قرن هفتم میلادی که مصادف با سال‌های پایانی عمر مبارک پیامبر اکرم(ص) بود، بیماری مسری و بسیار خطرناک طاعون در مناطق وسیعی از کره‌ زمین همچون امپراتوری روم و امپراتوری ایران شیوع پیدا کرد: این بیماری مسری و کشنده ده‌ها هزار نفر از مردم این مناطق را به‌کام مرگ کشاند؛ از جمله کسانی که براثر این بیماری درگذشت، قباد دوم شیرویه پسر خسروپرویز شاهنشاه وقت ایران در حکومت ساسانی بود. : خبر بروز این اپیدمی‌ به‌حضرت‌ محمد(ص) رسید. حضرت بعد از شنیدن این خبر در حدیث عجیبی فرمود: «إذَا سمِعْتُمْ الطَّاعُونَ بِأَرْضٍ، فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإذَا وقَعَ بِأَرْضٍ، وَأَنْتُمْ فِيهَا، فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا؛ هر گاه شنیدید در سرزمینی طاعون آمده وارد آن‌جا نشوید!و اگر در سرزمینی طاعون‌زده قرار دارید از آن‌جا خارج نشوید!» آیا جز این است که پیامبر اکرم(ص) در زمان خود از راه وحی الهی‌ می‌دانسته است که بیماری‌های مسری همچون طاعون یک دوران کمون (نهفتگی) دارند که دراین دوره قابل انتقال هستند و قرنطینه کردن شهرها و افراد‌ آلوده تنها راهی است که می‌تواند از شیوع بیماری مسری‌ در سطح وسیع جلوگیری کند؟! 6-نظر مراجع نیز در این زمینه رعایت قوانین بهداشتی و قرنطینه سازی است: خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
پنج شنبه 28/01/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: طُوبَى‏ لِمَنْ‏ ذَلَّ فِی‏ نَفْسِهِ‏ وَ طَابَ کَسْبُه‏... . خوشا به حال کسی که در نزد خودش فروتن و متواضع باشد و درآمدش پاک و حلال باشد. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490) چند نکته درباره احکام بیمه: 1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است. 2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند. 3. بیمه های عمری که در شرکتهای بیمه رایج است و شرکت متعهد می شود چنانچه فردی حق بیمه را تا مدت مشخصی مثلا ده سال پرداخت کند چند برابر مبلغ پرداختی، بپردازد، چنانچه بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود اشکالی ندارد. (استفتائات آیت الله سیستانی س 341 و 346 ؛ اجوبه الاستفائات 1953 و سایت مقام معظم رهبری) خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به‏ همه ‏ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد ‏و ‏آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم فایده بیماری کرونا: مثل ماهی در آب که قدر آب را زمانی میفهمد که از آب به دور بیفتد؛ ما هم قدرشناس برخی از نعمتهایی شدیم که تا حالا قدرش را نمیدانستیم:مثل: نفس کشیدن با خیال راحت، دست دادن ودرآغوش گرفتن اعضای خانواده و دوستان، تفریح و سفر و پارک رفتن؛و مخصوصا زیارت ومسجد رفتن و ... اثرات مثبتی نیز این ویروس داشته است مثل: یاد مرگ و امادگی برای توبه، بدانند مرگ خبر نمیکند، از انواع ارتباط با نامحرم و .. پرهیز کردن، اینکه از متخصصان در هر زمینه ای اطاعت بشود مثل علمای دین؛و رعایت بهداشت؛ و.. مطالبی را نیز به جامعه فهماند که بدانند وقتی کسی نهی از منکر میکند ، کسی نمیتواند بگوید به تو ربطی ندارد،چون بقیه را بیمار میکند، واین در قضایای دینی نیز درست است،چون گناهانی مثل بی حجابی و.. همه جامعه را مبتلا میکند فایده اعتقادی این ویروس این است که بشر بداند خیلی ضعیف هست و باید از خدا اطاعت کند (بطوری که دشمنان دین هم دست به دعا برداشتند) و از همه مهمتر بدانند ممکن است چیزی با چشم طبیعی دیده نشود، ولی وجود دارد و عملا زندگی همه را متوجه خدا کرده است در این شرایط باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشیم و به سفر غیر ضروی نرویم که ممکن است باعث مرگ افرادی شویم و عمل به دستورات متخصصین کنیم و همچنین به کسانی که اصول را رعایت نمیکنند، نهی از منکر کنیم خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد