eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۷ موضوع: نیستند؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم - امام در لغت: یعنی پیشوا ، رهبر و جلودار جامعه وآنكه از او پيروي مي شود (خواه انسان باشد يا كتاب يا چيز ديگر) اين شخص يا چيز پيروي شده ممكن است حق باشد يا باطل (مفردات راغب) -در قرآن حتی کلمه امامان کفر( ائمه الکفر -آیه 12 توبه) نیز آمده .  -در آیات (24 سجده-124 بقره-71 اسراء و...) کلمه امام ،آمده است -در مورد پیش نماز مساجد، کلمه امام جماعت گفته میشود.  -اهل سنت نیز به برخی بزرگان خود( امام) میگویند: مثلا: امام ابوحنیفه- امام شافعی- امام غزالی و.. -به پیشوایان سیاسی نیز امام گفته میشود(امام موسی صدر:رهبر شیعیان لبنان) -البته امام در فرهنگ شیعی: به کسی که جانشین پیامبر است و معصوم و برگزیده خداست و بعداز پیامبر فقط 12 نفرند، گفته میشود که اینجا منظور مقام امامت است که خدا حتی به حضرت ابراهیم بعد از امتحانات سخت در اواخر عمر داد. که علاوه بر ریاست در امور دین و دنیا و احرای حدود ،تربیت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» را نیز دارد. (تفسیر نمونه، ج 1، ص437) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
29.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اومدیم بدن میت رو تو غسالخانه غسل بدیم یه وقت دیدیم ناخن💅 کاشته😔 خانواده اش بیرون گریه می کردن و التماس می کردن تو رو خدا ناخن ها رو بکنید تا غسل مادرمون بیفته😭😭😭 ما هم می ترسیدیم اگر ناخن‌ها رو جدا کنیم انگشتان میت خونی بشه و دیه گردنمون بیاد😔😔😔 📣📣📣📣 با انتشار حداکثری از ثواب تبلیغ دین بهره مند شوید. متاسفانه در جامعه خیلی رواج پیدا کرده.😔😔
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود: 1-شناخت امام(علیه السلام ): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم. 2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است. 3-اذن دخول(اعتقادبه زنده بودن امام علیه السلام) :در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّي أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّريفِ في غَيْبَتِهِ كَما أَعْتَقِدُها في حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَكَ وَخُلَفآءَكَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْيآءٌ، عِنْدَكَ يُرْزَقُونَ، يَرَوْنَ مَقامي، وَيَسْمَعُونَ كَلامي، وَيَرُدُّونَ ‏سَلامي) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: سلام  علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه  السلام  که فرمودند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ  صلي  الله عليه و اله  أکْثَرُ مَا يَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ. رسول گرامي اسلام  صلی  الله  علیه  وآله   بيشتر وقت‌ها رو  به  قبله مي‌نشستند. وسائل، ج12، 109. چند نكته درباره قبله:                                                                              1.كسى كه مى‌خواهد نماز بخواند ، بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد ، تا يقين كند كه قبله كدام طرف است  و اگر يقين پيدا نكرد بايد به گمانى كه از محراب مسجد مسلمانان يا از راههاى ديگر  مثل قبله نما و گفته صاحب منزل يا صاحب مسافر خانه پيدا مى‌شود عمل نمايد.(رساله مراجع مساله782و783) 2.اگر فردي در بين نماز متوجه شود كه رو ‌به قبله نيست در صورتي كه انحرافش به سمت راست يا چپ قبله نرسيده، يعني90 درجه نرسيده  باشد آنچه تا آن لحظه خوانده صحيح است و بقيه را رو به قبله بخواند، 3.كسي كه با اعتماد به روش معتبري نماز را به يك طرف خوانده و بعد فهميد اشتباه كرده ، اگر انحرافش  به  حد راست يا چپ قبله يعني90 درجه نرسيده  باشد نمازش صحيح است و اگر رسيده  باشد و وقت نماز نگذشته باشد بايد نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهميد نمازش طبق نظر اكثر فقها  قضا ندارد.(مشهور  تحرير م4،احكام قبله،خوئي، منهاج م 516 سيستاني منهاج516.عروةالوثقي في احكام  الخلل في القبله مكارم:‌ اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نيست).                                             تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: 2 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-- زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-دل کندن از غیرخدا:زيارت دل کندن و روي گرداندن است. يعني از هر چه جز دوست و غير اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر مي خواهيم زائري راستين باشيم. بايد تمام همت و تلاش خود را به کار گيريم تا در خانه تکاني قلب و روح، هرچه غير از يار است، بيرون اندازيم. مگر مي شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جاي ديگر. 2-ملاقات امام علیه السلام نه حرم: بايد حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و براي ما زيارت و ديدار با صاحب خانه، سختي و مشقات سفر را به جان خريده ايم نه ديدن خانه! و خانه اگر عزيز مي شود و در و ديوارش بوسه گاه مي شود و خاک درش توتياي چشم مي گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به ديدن کاشي کاريها و آينه کاري ها برويم هزاران جاي ديگر هم بود 3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم اين که امام زنده و حاضر و ناظر است بايد بيش از کميت به کيفيت اهميت بدهيم. دعا و زيارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهيم، اگرچه کم باشد. با خستگي و رو در بايستي و بي حوصلگي زيارت نکنيم و از انجام کارها واعمالي که طاقتش را نداريم اجتناب کنيم. چه بسا يک خلوت کوتاه عارفانه، يک زيارت امين الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زيارت کار صدها ساعت خواندن و قيام و قعود را انجام مي دهد. مهم اين است که احساس کنيم با تمام وجود در نزد او ميهمانش هستيم، هم خودمان با نشاط، زيارت به جا آوريم و هم همراهان را به زحمت نيندازيم و همه روحيات و ظرفيت ها را در نظر بگيريم. خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود. كَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی ‌الذُّرِّیَّةِ.  (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣) چند نکته کوتاه درباره کسبهای حلال و حرام: خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است مانند بسیاری از تجارت ها و زراعت ها و تولیدی ها حلال است.  برخی از کسب ها و درآمد ها ، حرام و نامشروع می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود: مورد اول: درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید. مورد دوم: درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید. مورد سوم :پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.  مورد چهارم :درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالا ها  استخدام شده است یا کم کار کاری کند. خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
سوال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی در ملک مشاع هرگاه احدی از شرکاء از روی لجبازی مانع استفاده بقیه گردد، نه خودش استفاده می‌کند و نه به دیگر شرکاء اجازه استفاده می‌دهد آیا برای استفاده باز هم نیاز به کسب رضایت وی می‌باشد؟ جواب: سقوط اذن او در این صورت محل اشکال است.
سوال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی کسی که معذور است و نشسته نماز می‌خواند اگر از اینکه در آینده خوب شود ناامید گردد و با این حال نمازهای قضا شده خود را بخواند اگر بعدا خوب شد آیا نمازهایی را که نشسته خوانده مجزی است یا اینکه باید دوباره قضا کند؟ جواب: باید دوباره قضاء کند.
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که : اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است. ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه) ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی) رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود. خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند:.بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه. مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33) چند نکته در مورد احکام قرض: 1. قرض دادن، مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (تحریر، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج ج2 م1002 و 1003) 2. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276) 3. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد ، همان سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد.  4. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایجتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار مالی بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.  خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1- بالاترین خیر:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2- اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3- مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4- رهبران اهل بهشت:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام‎علیکم.‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‎به عهد  می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا  و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34) چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم: در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که احسان به والدین را انجام دهم یا غیبت را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668) اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش مثل خالق هستی، قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671) اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669) خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.  یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست. صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد. 2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (علیه السلام ) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عجل تعالی فرجه الشریف ) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند. 3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد كه زائر پس از اتمام ايام زيارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام كند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِيارَةِ قُبُورِكُمْ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. ‌ یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌. (خصال صدوق ص 125) دو نکته کوتاه درباره احکام تیمم:  1. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)  2. کیفیت تیمم: ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند و به نظر اکثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمین کافی نیست و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس با کف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. هر چند طبق نظر برخی مراجع عظام مانند امام خامنه ای احتیاط این است که دو مرتبه دست را به زمین زده و به پشت دستها کشیده شود. (رساله مراجع م‌700 الی707.صافی و اقای گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست. مقام معظم رهبری: و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. سایت امام خامنه ای)  تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام خامنه ای برای زیارت آدابی ذکر کرده اند که عرض میشود:  1- به حضور امام علیه السلام توجه کنید: شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آن‌جا یک یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.  2- با امام علیه السلام حرف بزنید: «به چشم دیدن» لازمه‌ی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می‌ شنود، حضور شما را می بیند، شخص شما را می بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات. 3- سلام بدهید: انسان وقتی به ملاقات کسی می رود، با او احوالپرسی می کند، به او سلام می کند؛ همین، در ملاقات روح مطهّر ائمّه (علیهم‌السّلام) و اولیای الهی هم لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد. 4-  با دل حرف بزنید: با دل حرف بزنید. سعی کنید ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید. 5-  در زیارت به مخاطب آن متوجه باشید: در حالی‌که متن زیارت را می خوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجّه باشید دارید خطاب به چه کسی می خوانید. اگر این شد، آن وقت می شود زیارت. 6- دلتان به امام علیه السلام متصل باشد: بعضی‌ها خیال می کنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمی شود، می خواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید. اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.  یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد. سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند. بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از  ارزش های دینی دفاع نمود. سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400                                                                                   خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
🔒پس‌‌انداز برای آينده نزدیک 🔑پس انداز پول مطلقا خمس دارد، مگر آنکه تا 5 روز بعد از سررسید سال خمسی در مؤونه مصرف شود، البته پس انداز مقداری پول برای پیش‌آمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس، مقدار باقیمانده کفایت نمی‌کند و نگرانی شخص برطرف نمی‌شود خمس ندارد. (امام خامنه ای) 📚جزوه ارسالی دفتر معظم له، دی ماه 1401، قبل از سوال 136.
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1- ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان: محبت به اهل بیت علیهم السلام موجب مى‌شود که زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در  قسمتى از زیارت، از خدا مى‎خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد». 2- استمداد از ائمه علیهم السلام برای حل مشکلات معنوی و مادی:بی تردید انسان در زندگی خود با مسائلی درگیر است که چه بسا از حل آنها عاجز است. توسل و استمداد از روح بزرگ ائمه: در حل این مشکلات کمک می‎کند؛ زیرا خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوند و واسطة فیض او هستند؛ پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است. 3-تقرب به خدا:یکی از آثار زیارت اهل بیت علیهم السلام: و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات ویژة اوست؛ چنانکه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند: خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت،قرار داده و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.( میزان الحکمه، ج5، ص2282) 4-بهره‌مندی از شفاعت و آمرزش گناهان: از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار می‎سازد، شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. قرآن مجید مؤمنان را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش کرده، می‎فرماید: (یَا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ) (مائده : 64) ؛ امام رضا(علیه السلام) می‎فرماید:هرکس زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود(من لایحضره الفقیه، ج2، ص584). خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:.چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید. مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق (‏غرر الحکم؛ ص689) برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند  مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟  در جواب عرض می شود : اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر رضایت خالق ترجیح دهد. ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام  (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.) نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148) خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین(علیه السلام) در مورد دروغگو می فرمایند: إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ اَلْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ اَلْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ اَلْقَرِيبَ: از دوستى با دروغگو بپرهيز كه او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزديك و نزديك را دور مى‏سازد (حکمت 38 نهج البلاغه) درغگویی عواقب اجتماعی بدی برای جامعه به همراه دارد که برخی ذکر میشود: 1-سلب اعتماد و اطمینان: مهمترين سرمايه يك جامعه اعتماد متقابل و اطمينان عمومى است، و مهمترين چيزى كه اين سرمايه را به نابودى مى‏كشاند دروغ و خيانت و تقلب است، و يك دليل عمده بر اهميت فوق العاده راستگويى و ترك دروغ در تعليمات اسلامى همين موضوع است. پيشوايان دين از دوستى با چند طايفه از جمله دروغگويان شديدا نهى كردند، چرا كه آنها قابل اطمينان نيستند ومثل سراب دور را نزدیک و نزدیک را دور نشان میدهند(حدیث بالا) 2- اضطراب و هراس :در واقع افرادی که دروغ می گویند در اضطراب و هراس هستند که مبادا حرف امروزشان با فردا تضاد داشته باشد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند: «راستی آرامش است ولی دروغ هراس است(کشف الغمه، ج1،ص535) 3-کم شدن برکات الهی: دروغ گفتن سبب می شود که برکات الهی از انسان قطع گردد چنانکه امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «هنگامی که زمامداران دروغ بگویند باران قطع می شود (شرح غررالحکم، ج 1، ص 310) 4- فقر و تنگدستي : زماني كه دروغ گفتن، رفتاري ثابت و عادي شود، فقر و تنگدستي را برای جامعه بار مي آورد و بركت را از زندگي مي برد. امير مومنان علي(علیه السلام) در شمارش سبب هاي فقر مي فرمايد:  عادت به دروغ، تنگدستي را به جاي مي نهد(وسائل ، ج ۱۵، ص ۳۴۷) 5- ضعيف شدن مروت و جوانمردي درجامعه: امام علي(علیه السلام) دراین زمنیه می فرماید:هركس دروغ گويد، جوانمردي خويش را تباه سازد(مستدرک، ص 221، ح 4415) خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت آغاز ایام الله دهه فجر. حضر سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند : خداوند بندگان شكور و سپاسگزار خود را دوست می‌دارد. (وسائل، ج ١١، ص ٥٣٩) یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و به تعبیر امام خامنه ای حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامه‌ی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به ‌معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94) یکی از مصادیق معروف که در حفظ نظام اسلامی از موثرترین عوامل هست، سلامت محیط خانوادگی است که خانواده از سنت های الهی است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود( بیانات حضرت اقا 7/12/97 در دیدار با مداحان مرد  و زن در زندگی مشترک واجب است با یکدیگر معاشرت نیکو و پسندیده داشته باشد. بنابراین،  نباید با یکدیگر با تندی و خشونت رفتار کنند. خانه داری کردن زن یک عمل مستحب و دارای اجر و پاداش فراوان است و در اهمیت این کار مقدس همین بس که بر اساس روایاتی از اهل بیت  اگر زنی لیوان آبی به دست همسرش بدهد ارزش آن از اینکه یکسال روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند، بهتر است. و همچنین طبق برخی روایات مردى که به  زن خود در خانه کمک کند، ثوابی که ذکر شد، شاملش می شود. بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود حفظ نماید مانند  عضو شدن در برخی کانال ها و گروه ها در فضای مجازی که باعث انحراف عقیده و اخلاق و  بدبین شدن به نظام اسلامی می شود، ویا دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا ‏‌مدارسی که در آنها معلمان ‌فاسدی میباشند.(سیستانی رساله‌جامع م 1466.) خداوند متعال رهبر عزیزمان را که در جهت حفظ نظام اسلامی تلاش فروان داشته اند محافظت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
🔓اقسام شک نسبت به خمس: الف. گاه شک در اصل صحت محاسبه گذشته است که حکم به صحت میشود. ب. گاه شک در پرداخت مال است که متعلق خمس بوده، اما اکنون شک دارد خمس آن داده شده یا خیر، خمس آن واجب است. ج. گاه شک بین مال مشمول خمسی مثل منفعت کسب با مال غیر مشمول خمسی مثل هدیه است که حکم به عدم وجوب خمس میشود. د. گاه شک در این است که درآمد امسال است یا سال گذشته؟ که این خود دو فرض دارد: اول: سر سال خمسی اش رسیده نمی داند این درآمد امسال است که متعلق خمس است یا درآمد سال گذشته است که خمس آن را محاسبه کرده است. بنابر احتیاط با حاکم شرع مصالحه شود. دوم: سر سال خمسی اش نرسیده، نمی داند این درآمد امسال است که متعلق خمس نیست یا درآمد سال گذشته است که خمس آن را نداده؟ جزء درآمد سال جدید محسوب می شود. (امام خامنه ای) 📚جزوه ارسالی دفتر معظم له، دی ماه 1401، قبل از سوال248.
نذر کردن در حال سفر 🔒آیا در سفر می‌توان نذر روزه مستحبی کرد؟ 🔑-نذر روزه مستحبی در حال سفر بنابر احتیاط واجب صحیح نیست. (امام خامنه ای، آیات عظام صافی، اراکی) 🔑-نذر روزه مستحبی در سفر جایز نیست؛ بلکه باید در حضر يا همان وطن خود باشد. (آیات عظام فاضل، نوری همدانی) 🔑-اشکال دارد؛ ولی اگر نذر کرد، احتیاط آن است که به نذر خود عمل کند. (آیت‌اللّه مکارم) 🔑-نذر روزه مستحبی در سفر جایز است. (آيات عظام سیستانی، تبریزی، زنجانی) 📚آدرس: توضیح‌المسائل مراجع، م۱۷۱۷؛ امام خامنه ای، سایت، احکام اعتکاف، اعتکاف مسافر؛ آیت الله سیستانی، رسالۀ جوان، ص۲۰۷، درس۶۳؛ آیت الله زنجانی، توضیح‌المسائل مراجع، ذیل م۱۷۱۷. مسائل جدید، ج6 ، ص؛ آیت الله خوئی، صراط النجاة، ج6، س1620؛ آیت الله صافی؛ جامع الاحکام، ج۱، ص۱۴۴، س۵۱۶؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۵۸۴؛ آیت الله نوری ‌همدانی، استفتائات، ج۱، س231؛ آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=6068&catid=6506&pid=61807
تصرفات منجزه در مرض مشرف به موت[1] 🔒اگر فردی در مرض متصل به فوت اموال خود را به دیگری هبه کند وضعیت این عقد چگونه است ؟به بیان دیگر منجزات مریض از اصل مال محسوب میگردد یا فقط نسبت به ثلث مال نافذ بوده و نسبت به مابقی نیاز به تنفیذ وراث دارد؟ 🔑-اگر هبه صحيح صورت پذيرد و تحويل موهوب له شود فی نفسه اشکال ندارد و از اصل مال محسوب می شود. و نيازى به اذن ورثه نيست. (حضرت امام، امام خامنه ای) 🔑-اگر بیماری مریض متّصل به مرگش شود، تصرّفات مالی وی چنانچه به‌طور مجّانی و بدون عوض باشد - مانند بخشش اموال، صلح بدون عوض، وقف، صدقه، بریء الذمّه کردن بدهکار - یا به کمتر از نرخ بازاری و معمول صورت بگیرد - مانند فروش یا اجاره دادن مال به کمتر از قیمت یا اجرت بازاری یا خرید مال به مبلغ بیشتر از معمول - و به‌طور کلّی همۀ تصرّفاتی که باعث نقص اموال وی و وارد آمدن ضرر بر ورثه باشد، تنها به اندازۀ ثلث مالش صحیح است. شایان ذکر است بعید نیست گفته شود: تصرّف فرد مریض در مدّت 2 یا 3 ماه قبل از فوت حکم تصرّفات بیماری متّصل به مرگ را دارد و نسبت به مدّت زمان 4 تا 6 ماه، مسأله محلّ اشکال است و در مدّت زمان 7 ماه و بیشتر قبل از فوت، حکم تصرّفات مرض متّصل به مرگ را ندارد.(آیت الله سیستانی) 🔑-از اصل مال محاسبه می شود لکن احتياط مستحب آن است كه در مرضى كه با آن از دنيا مى‏رود (يعنى در آستانة مرگ) در بيش از ثلث مال خود چنين تصرّفاتى نكند، مگر با اجازة ورثه. (آیت الله مکارم) [1] منظور از «بیماری متّصل به فوت»، مرضی است که فرد همراه آن در معرض خطر و مرگ باشد؛ امّا شامل مواردی مانند تب خفیف یک روزه که اتّفاقاً و برخلاف معمول موجب مرگ فرد گردد، نمی‌شود. 📚آدرس: حضرت امام، تحریرالوسیله، کتاب حجر، در احکام مرض (بیماری)؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، استفتاء خصوصی؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحين ـ الجزء الثاني، كتاب الحجر » 5. مرض الموت، مسألة 1122، توضیح المسائل جامع، ج3، م1688 و 1699؛ آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44495&mid=253035
نذر گرفتن روزه مستحبی در سفر با داشتن روزۀ قضا 🔒آیا کسی‌که روزۀ قضا دارد، می‌تواند نذر کند که در سفر روزۀ مستحبی بگیرد؟ 🔑-اگر در حضر (قبل از سفر) نذر کند که در روز معیّنى در سفر روزه بگیرد، نذر و روزۀ نذرى‌ تان صحیح است؛ هرچند قضاى روزۀ واجب برعهده‌‌ تان باشد. (امام خامنه ای). 🔑-فردی که روزۀ قضای ماه رمضان بر عهده دارد و می‌‌خواهد نذر روزۀ مستحبّی کند، در صورتی که روز آن را معیّن نکند، یا آنکه آن را معیّن کند در حالی که فرصت کافی و امکان انجام روزۀ قضا، قبل از روزۀ نذر، وجود داشته باشد، نذرش صحیح است؛ ولی در هر دو صورت جایز نیست روزۀ نذر را قبل از روزۀ قضا انجام دهد؛ امّا اگر نذر روزۀ معیّن کند و فرصت و امکان برای انجام روزۀ قضا قبل از انجام روزه نذر وجود نداشته باشد، نذرش باطل است. (آیت الله سیستانی) 🔑-اشکال دارد و اگر چنین نذری کرده احتیاط آن است که به آن عمل کند. (آیت‌اللّه مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س224؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م241. آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45830&mid=267477