eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  خداوند در قرآن می فرماید: وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(آیه 5 قصص) اینکه گفته میشود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشتار زیادی موقع ظهور برپا می کند،غلط است به چند دلیل: 1- عمل به سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سیره جدش عمل می کند و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رحمت است؛ «وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ» راوی از امام باقر (علیه السلام) سوال کرد:وقتی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند به چه روشی با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشی که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشکار گشت.(اثبات الهداة ،ج 3 ،ص 455) 2- امام برای اجرای عدالت ظهور می کند و عدالت با کشتار و خونریزی شدید ناسازگار است 3- برخی از کشتارها که در روایات آمده، مربوط به وضعیت دنیا قبل از ظهور است و ربطی به ظهور ندارد. 4-بیشتر روایات کشتار از اسرائیلیات است و ضعیف است، و راویانش کذاب و دروغگو هستند. 5- در احادیث آمده است که تمام ساکنین زمین و آسمان از حکومت او خشنود می شوند(بحار؛ ج52، ص129) و به همه مردم بشارت ظهور او داده شده است ؛ بنابراین چنین فردی نمی تواند خونریز باشد، مگر برخی خونهایی که باید ریخته شود و چاره ای در آن نیست. خداوند ما را از یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ موضوع:  سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.والدین و سرپرست شرعی در برابر فرزندان خصوصا فرزندان نابالغ خود وظایفی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود: واجب است فرزند را از آنچه موجب فساد عقیده و نقص در ایمان یا فساد اخلاق و رفتارش مراقبت کنیم.مثلا فعالیت فرزندان نابالغ را در فضای مجازی مستقیم یا بوسیله نرم افزارهای مخصوص مدیریت کنیم. و در همین بخش همچنین باید فرزندان نابالغ را از اعمالی که شرع مقدّس به هیچ عنوان راضی به واقع شدن آنها - حتّی از افراد غیر مکلّف - نمی باشد جلوگیری کنیم؛اعمالی مانند ارتکاب فحشا،سخن‌چینی، غیبت و گوش دادن به آهنگ حرام. واجب است فرزند خویش را با معارف دین و اعتقادت صحیح از قبیل توحید، نبوت، ولایت، معاد و قیامت و... و مسائل حلال و حرام آشنا کند البته با در نظر گرفتن سن و استعداد و ظرفیتش، وی را به تدریج با معارف اصلی دین آشنا نماید.  دشنام دادن و آزار و اذیّت و ترساندن فرزند  حرام است. در پایان یادآوری کنم که والدین هم حقوقی دارند که یکی از آنها برخورد نیکو با والدین و بدور از اذیت و ناراحتی آنها می باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در باره ظالمین شفاعت را نمی پذیرد و می فرماید: مَا لِظّالِمِین مِن حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطاع؛[ برای ستمكاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت كننده‏ ای كه شفاعتش پذیرفته شود"( آیه 18غافر) برخی از اعمال باعث میشود که گنهکاران شامل شفاعت نشوند که عبارتند از: 1-ظالم و ستمگر بودن: از آیات استفاده می شود كه از شرایط حتمی شفاعت شدن، پرهیز از ظلم و ستم است. در قرآن از قول خداوند خطاب به نوح نبی (عليه السلام) آمده : "وَ لَا تُخَاطِبْنِی فِی الّذِینَ ظَلَمُوا؛[هود، آیه 37] درباره ستمگران شفاعت مكن، زیرا آنان محكوم به عذابند و مسلّماً غرق خواهند شد". 2-سبک شمردن نماز: امام صادق(علیه السلام)فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد(من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1 ،ص 206  )پس مطمئنا کسی که اصلا نماز نخواند به هیچ وجه شامل شفاعت نمیشود. 3-عمل نکردن به دستورات دین : در منابع دینى شرط شفاعت، عمل به دستورات دین و اطاعت از خدا و امامان معصوم(علیهم السلام) ذكر شده است. كسى كه روش عملى او اطاعت از خدا و عمل به وظایف و مسؤولیت‏هاى دینى بوده؛ لكن گاهى هم دچار لغزش و خطا شده است، شایستگى دریافت رحمت الهى را در آخرت خواهد داشت. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «هركس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید در صدد جلب رضایت خداوند برآید. بدانید هیچ كس رضایت خداوند را جلب نخواهد كرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیاى الهى از آل محمد( صلی الله علیه و آله و سلم)».( بحار الانوار، ج 75، ص 220. )این روایت ضمن بیان شرط اساسى شفاعت (رضایت خداوند)، راه جلب خشنودى او را عمل به دستورات دین دانسته است. 4-توبه نکردن : امام صادق(علیه السلام)فرمودند:شفاعت ما برای شیعیانی از ماست که گناه کبیره انجام داده اند اما آنهایی که توبه کنند؛ پس توبه نکردن از گناه مانع شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)می شود(من‏لایحضره‏الفقیه  ج 3 ص 574 ) خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.یک سوال: اگر انسان معامله ای انجام دهد که بر اساس ضوابط شرعی درست نیست یا شک داریم درست یا خیر، وظیفه چیست و چه اثری بار می شود، در این باره چند نکته کوتاه را یادآوری می کنم: اگر معامله ای از قبیل خرید و فروش نسیه بر اساس ضوابط و شرایط شرعی نباشد، آن معامله باطل است هر چند طرفین نسبت به قرارداد انجام گرفته رضایت داشته باشند. اگر انسان بواسطه معامله باطلی کالایی بدستش رسیده است مثلا آهن و مصالح ساختمانی را نسیه خریداری کرده است و زمان تحویل پول آن در هنگام قرارداد مشخص نشده ، در این صورت معامله باطل است و آهن و مصالحی که بدست انسان رسیده است، را مالک نمی باشد و شرعا حق تصرف و استفاده از مصالح را ندارد مگر اینکه که فرد اطمینان داشته که فروشنده رضایت دارد که از مصالح استفاده شود هر چند معامله باطل باشد. اگر خریدار کالا اطمینان داشته است که فروشنده رضایت به استفاده و تصرف در کالا درهر حال داشته چه معامله صحیح باشد و چه باطل، اما بعد از سپری شدن مدّتی، شک نماید که فروشنده از رضایتش برگشته یا نه، میتواند بنا بر رضایت وی گذاشته و در مال تصرّف نماید. خداوند توفیق کسب روزی حلال را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد منابع:رساله مراجع م 2052، تحریر الوسیله حضرت امام، کتاب البیع، م 13، رساله جامع ایت الله سیستانی ج 3 م 171 و 172  @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع:   سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ: آیا( گنهکار) نمی داند که خدا او را میبیند؟(آیه 14 علق) برای اینکه بتوانیم گناه را ترک کنیم باید اموری را رعایت کنیم:  1-ترك زمینه گناه: پیشگیرى از گناه آسان ترین راه مبارزه با گناه است . فردى كه مى خواهد گناه نكند باید خود را از صحنه هاى گناه دور نگه دارد؛یعنی باید مقدمات گناه را ترک کند ومبادی ورودیهای بدن را کنترل کند؛مثلا: برای غیبت نکردن از جلسات غیبت دوری کند؛ برای کنترل چشم از مجالس مختلط وفیلم و عکس مبتذل دوری کند و... 2-ترك فكر گناه: هر چه بیشتر و دقیقتر زمینه گناه ترك شود فكر گناه كمتر به سراغ انسان مى‏آید. این فكر گناه است كه شوق در انسان ایجاد مى‏نماید و بعد از شوق اراده‏ى عمل سپس خود گناه محقق مى‏شود، مسلما تا اراده و شوق و میل نسبت به كارى نباشد انسان مرتكب آن كار نمى‏گردد. 3-اشتغال به برنامه شبانه‏روزى: حتما باید شبانه‏روز خود را با برنامه‏ریزى صحیح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر كنیم و هیچ ساعت بیكارى نداشته باشیم تا نفس، ما را مشغول كند. در اوقات بیكارى وسوسه‏هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى‏آید و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى‏كشاند 4-توجه كامل به این كه خداوند در همه حالات آگاه و ناظر بر اعمال ما است و حتی بر خطورات قلبی ما (در دل می گذرد) احاطه دارد و از آن ها هم با خبر است. اگر انسان چنین یقینی داشته باشد، خجالت می كشد گناه كند و از دستورهای خالقش سرپیچی نماید. خداوند توفیق ترک گناه به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید. اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.  یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد. سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند. بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از  ارزش های دینی دفاع نمود. سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400                                                                                     خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
حکم دوچرخه سواری بانوان در معرض نامحرم 🔒آیا دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام جایز است؟ 🔑-بطورکلی دوچرخه سواری بانوان در جایی که در معرض دید و جلب توجه نامحرم است، جایز نیست. (امام خامنه ای) 🔑-بر بانوان لازم است علاوه بر رعایت وظیفۀ حجاب در مقابل نامحرم از انجام حرکات و رفتارهایی که موجب جلب توجّه نامحرم و مفاسد اجتماعی می‌شود و خلاف عفاف، حیا، متانت و شأن زن مسلمان محسوب می­شود، مانند دوچرخه یا موتور سواری، هنر پیشگی در بعضی از فیلم­ها و سریال­ها پرهیز نمایند؛ به همین جهت، برخی از ورزش‌ها توسط بانوان هرچند در آنها شرایط حجاب رعایت شود، نباید در حضور نامحرم انجام گیرد. (آیت الله سیستانی) 🔑-با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود و به وسوسه هایى که این و آن مى کنند توجّه نکنید. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: سایت امام خامنه ای: https://www.leader.ir/fa/content/16227/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م50، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46490&mid=260100 @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم جاری است به تعبیر روایات، وقف کردن هست، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مطلوب است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد. 2-به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)  3-اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد ویا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن اشکالی ندارد. خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷) برای ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛  که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است نکاتی درباره سید یمانی: سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴) یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶) قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم  و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.) یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از نسل امام باقر(علیه السلام) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱) اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵) خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات و عبادات مالی که آثار مادی و معنوی در زندگی دارد پرداخت خمس است لذا هر فردی که در در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود: 1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . لذا در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1) 2. مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2) 3.دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3) 4.هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4) خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد منابع: (1) (رساله مراجع مساله1754)   (2) (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)(3) (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)  (4)(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، امام خامنه  ای، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ موضوع: 1 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-ایمان نداشتن به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام باقر (علیه السلام) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمی‏گردد" (کافی، ج1، ص449) 2-سبک شمردن نماز : پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "چه‏ بسا شخصی پنجاه سال نماز می‏خواند ولی یک نمازش قبول نمی‏شود؛ چون نمازش را سبک می‌گیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمی‏گردد". ( کافی، ج 3، ص 269) 3- نداشتن حضور قلب: امام صادق(علیه السلام) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش يا خمسش بالا برده مي شود و آن مقداري از نماز كه توجّه قلبي داشته باشد بالا برده مي شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238) 4-.ریا و خودنمایى در نماز امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "در روز قیامت بنده‌اى را مى‌آورند كه اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می‌كند. به او مى‏گویند: تو برای آن نماز خواندی كه تو را ستایش كنند؛ پس به فرشتگان دستور مى‏رسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده ‏اند: كسى كه براى خودنمایى نماز بخواند، مشرك است. (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71) 5- مرداني كه زنانشان را آزار دهند و زناني كه شوهرانشان را آزار مي دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائلی که برای جلوگیری از اسراف آب موثر هست، یادگیری آبکشی شرعی هست که در این فرصت چند نکته کوتاه را خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم: 1- اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1) 2-. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2) 3-لباسشویی های فعلی که هنگام شستشو متصل به آب کر هست یا با آب قلیل دو مرتبه لباسها را آبکشی می کند، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای پاک کننده است. خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع:  (1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )  (2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)‌(رساله مراجع مساله 160 و ۲۷ @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم خداوند در نفی نژاد پرستی می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُم: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛(آیه 12 حجرات) این آیه بر تمام امتیازات ظاهری و مادی از جمله نژاد خط بطلان کشیده و این ها را تنها وسیله شناخت افراد از یکدیگر دانسته است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: برتری برای عرب بر عجم و نیز عجم بر عرب نیست؛ همه شما از حضرت آدم علیه السلام خلق شدید و حضرت آدم علیه السلام نیز از خاک آفریده شد.( نهج الفصاحه،ص 675)( بحار الأنوار : 70/287/10.) پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)می‌فرمود: «نسب‌های خود را نزد من نیاورید بلکه عمل‌های خود را آورید.( تاریخ یعقوبی، ج2 ص110) یاران پیامبرافرادی مثل سلمان فارسی(سلمان منا اهل البیت)،بلال حبشی،صهیب رومی و ابوذر غفاری بودند شیطان اولین کسی بود که تعصب نژادی را مطرح کرد که من از آتشم و آدم از خاک. نقشه دشمن این است که با تبعیض نژادی بین عرب و عجم، و قومیتهای مختلف با تفرقه افکنی به منافع خود برسد که گاهی بوسیله جوک و طنز این نقشه اجرا میشود خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از روشهای متداول امروزی قرض الحسنه غیر رسمی است که در جلسات فامیلی یا هیئات و مانند آن تشکیل می شود، در این باره چند نکته را خدمت شما بزرگوران یادآوری میکنم: 1-صندوقهایی که افراد به یکدیگر قرض می دهند و فردی را به عنوان مدیر صندوق و نماینده اعضا انتخاب می کنند که وجوه جمع آوری شده را به برنده قرعه کشی قرض بدهد، و هیچگونه سود و کارمزدی دریافت نمی شود، اشکالی ندارد هر چند افراد به انگیزه برنده شدن در قرعه کشی شرکت کنند. 2-اگر مدیر صندوق از قرض دهندگان مبلغی بابت حق الزحمه خودش دریافت کند اشکالی ندارد.مثلا اگر تعداد اعضا ده نفر باشد و مبلغی ماهانه حسب قرعه به هر نفر داده می شود، یک ملیون باشد و کارمزد آن 20 هزار تومان باشد، بجز نفر اول، همه اعضا قرض دهنده هستند، و مدیر می تواند حق الزحمه دریافت کند. 3-برداشتن وام اول توسط مدیر صندوق در صورتی  صحیح است که با رضایت همه اعضا باشد و در برابر انجام کارهای صندوق نباشد. 4-مدیر صندوق بدون رضایت اعضا نمی تواند در وجوه جمع آوری شده از اعضا دخل وتصرفی  انجام دهد مگر اینکه از طرف اعضا اختیار داشته باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم راوی می گوید:امام سجاد(علیه السلام) را دیدم که بر خاک افتاده و بی تابی وزاری می کند. عرض کردم: شما که پدرتان حسین بن علی است و مادرتان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و جدتان رسول خدا - یعنی با این نسبت شریف و پیوند عالی چرا ناراحت هستید؟ امام فرمود: "نسب را کنار بگذار. خداوند بهشت را برای کسی آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد، هر چند غلامی سیاه باشد. به خدا قسم! تو را فردا سود نمی‏دهد مگر عمل صالحی که امروز پیش می فرستی"( بحار، ج 46، ص 81) از آیات و روایات استفاده می شود که انتساب به کسی امتیاز ایجاد نکرده، انسان‏ها در قیامت مرهون اعمال خود هستند: "کل نفس بما کسبت رهینة(آیه 38 مدثر) در قرآن خطاب به فرزند نوح پیغمبر آمده است: "قال یا نوح انّه لیس من اهلک "(آیه 49 هود)؛او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) عمل غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیر صالح خویشاوندی را از بین می‏برد.حتّی فرزند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار می‏دهد؛ به خلاف آن جا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت قرار می‏گیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست». نمونه زیر بیانگر آن است که بستگان برخی از بزرگان دین از مسیر حق خارج شدند. در صدد بودند از انتساب خود سوء استفاده کنند: امام رضا(علیه السلام) برادری داشت به نام "زید النار". این برادر چندان مورد رضایت امام نبود. روزی امام در مجلسی سخن می گفت و زید در آن جا حضور داشت. امام متوجه شد که زید عدّه‏ای از اصحاب را مخاطب قرار داده و از مقام خاندان پیامبر سخن گفته و به طور غرورآمیزی دائماً "نحن، نحن" (ما چنین، ما چنان هستیم) می گوید: امام رضا(علیه السلام) سخن خود ر ا قطع کرده، خطاب به زید فرمود: "این سخنان چیست که می گویی؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشد و خداوند بدکاران آن‏ها را عذاب نکند و بدون عمل به آن‏ها پاداش دهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر(علیه السلام) نزد خدا گرامی‏تری، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی، می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری!"(عیون اخبارالرضا،ج1،ص257) خداوند در قرآن می‌فرماید: «صبغة الله و من احسن من الله صبغة؛رنگ الهی (رنگ ایمان و توحید بپذیرید) و چه رنگی بهتر از رنگ خدایی است؟»(آیه 138 بقره) بنابراین رنگ خدایی نه رنگ پوست و نژاد نزد خدا ارزش دارد خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
خروج زن برای دیدار اقوام و عیادت و تشییع 🔒حکم اذن به زوجه برای دیدار با خویشان چیست؟ 🔑-شایسته است مرد برای دیدار بستگان همسر خویش، عیادت بیماران و تشییع جنازۀ ­اقوام منسوب به وی و امور مانند آن، به وی اجازۀ خارج شدن از منزل بدهد؛ بلکه اجازه دادن برای امور فوق به مقداری که عرفاً معاشرت به شیوۀ نیک و پسندیده محسوب می­شود، بر زوج واجب است. بنابراین، چنانچه منع کردن زوجه نسبت به خارج شدن از منزل در برخی موارد، خلاف «معاشرت به معروف» باشد جایز نیست. نکته: در صورت عدم اذن زوج به مقدار واجب خروج برای زوجه جایز نیست هرچند مرد مرتکب معصیت شده است. (آیت الله سیستانی) 🔑-برای صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم خروج جایز است؛ منظور از مقدار لازم این است که در حدود متعارف باشد و زائد بر آن بدون اذن شوهر جایز نیست. منظور از متعارف یعنی اینکه مثلا اگر شهرستانی باشد ماهی یکبار دیدار کند و اگر در همان شهر است هفته ای یکبار دیدار کند و در همان روز برگردد. (آیت الله مکارم) نکته: در مقام پاسخگویی به گونه ای بیان شود که ایجاد تنش و اختلاف نکند. 📚آدرس: آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م269. سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=976&mid=263798 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=976&mid=260829 @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. غذایی که مومن می خواهد استفاده کند نکاتی را باید رعایت کند:  هر غذایی که شرعا مجاز باشد باید سه ویژیگی داشته باشد: الف: حلال باشد. ب: پاک باشد. ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد. به همین استفاده از هر ماده مخدری حرام است.  اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است، هرچند اطمینان به رضایت قلبی وی وجود نداشته باشد؛ ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست، هرچند به زبان ابراز رضایت کند، نمیتواند از آن غذا استفاده نماید.رساله جامع ج 2 م 1413   در هنگام خوردن بهتر است به برخی از نکات توجه شود : الف:در خوردن میانه روی نماید و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد . ب:لقمه را کوچک بردارد و غذا را خوب بجود و غذا خوردن را طول دهد.  ج:خوردن غذای داغ و همچنین فوت کردن و دمیدن در غذا و نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ترک شود. رساله مراجع م 2636 و 2637 . خداوند متعال رزق و روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود: 1-شناخت امام(علیه السلام): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم. 2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است. 3-اذن دخول(اعتقادبه زنده بودن امام) :در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّي أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّريفِ في غَيْبَتِهِ كَما أَعْتَقِدُها في حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَكَ وَخُلَفآءَكَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْيآءٌ، عِنْدَكَ يُرْزَقُونَ، يَرَوْنَ مَقامي، وَيَسْمَعُونَ كَلامي، وَيَرُدُّونَ ‏سَلامي) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائلی که مسافرین عزیز باید آن توجه داشته باشند قصد ده روز است که چند نکته کوتاه را خدمت شما یادآوری می کنم: 1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند ‌نمازش کامل و روزه در آنجا صحیح است. لذا فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد که ده روز می ماند یا کمتر از ده روز، نمازش شکسته و روزه صحیح نیست.  2. کیفیت محاسبه دقیق ده روز کامل بسیار مهم است لذا اگر فردی از زمانی که وارد وارد شهر یا روستای محل اقامت شود، چنانچه بتواند حداقل 240 سال بماند، قصد ده روز صحیح است البته اگر شب وارد شود چنانچه تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند 240 ساعت نشود مثل کسی که ساعت12 شب ‏وارد ‏شهر مشهد شده چنانچه تا غروب روز دهم در مشهد بماند، برای تحقق ده روز کافی است. 3.‌ شخصی که قصد ده روز داشته‌، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی‌، به هر جهتی از قصد‌ خود منصرف شود، نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی که در آن مکان قرار دارد نمازش‌ کامل ‌است (رساله مراجع‌1342)  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ موضوع: 2 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم--  زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-دل کندن از غیرخدا:زيارت دل کندن و روي گرداندن است. يعني از هر چه جز دوست و غير اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر مي خواهيم زائري راستين باشيم. بايد تمام همت و تلاش خود را به کار گيريم تا در خانه تکاني قلب و روح، هرچه غير از يار است، بيرون اندازيم. مگر مي شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جاي ديگر. 2-ملاقات امام علیه السلام نه حرم: بايد حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و براي ما زيارت و ديدار با صاحب خانه، سختي و مشقات سفر را به جان خريده ايم نه ديدن خانه! و خانه اگر عزيز مي شود و در و ديوارش بوسه گاه مي شود و خاک درش توتياي چشم مي گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به ديدن کاشي کاريها و آينه کاري ها برويم هزاران جاي ديگر هم بود 3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم اين که امام زنده و حاضر و ناظر است بايد بيش از کميت به کيفيت اهميت بدهيم. دعا و زيارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهيم، اگرچه کم باشد. با خستگي و رو در بايستي و بي حوصلگي زيارت نکنيم و از انجام کارها واعمالي که طاقتش را نداريم اجتناب کنيم. چه بسا يک خلوت کوتاه عارفانه، يک زيارت امين الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زيارت کار صدها ساعت خواندن و قيام و قعود را انجام مي دهد. مهم اين است که احساس کنيم با تمام وجود در نزد او ميهمانش هستيم، هم خودمان با نشاط، زيارت به جا آوريم و هم همراهان را به زحمت نيندازيم و همه روحيات و ظرفيت ها را در نظر بگيريم. خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 خبری در راه است.. 🔹 وعده دیدار ما با ولی امر مسلمین جهان ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ، رواق امام خمینی«ره»
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. یکی ازقراردادهای معمول و مورد استفاده مومنین قرارداد اجاره است که سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا مستاجر نسبت به خرابی وسایل مورد اجاره یا نقص که در وسایل ایجاد می شود ضامن است یا خیر؟ در جواب عرض می شود: 1-مال مورد اجاره در مدت اجاره نوعی امانت در دست مستاجر است و چنانچه در این خرابی یا نقص وسیله مورد اجاره، مستاجر کوتاهی نکرده باشد، ضامن نیست مگر اینکه موجر و مالک شرط کند، که مستاجر در هر صورت، باید خسارت را از اموال خودش جبران کند، که در این صورت مستاجر در صورت خرابی باید خسارت را از جیب خودش جبران کند. 2-موجر و مالک زمانی می تواند خسارت را بر اساس شرط از مستاجر بگیرد، که شرط را در ضمن قرارداد به مستاجر تفهیم کرده باشد. 3-مستاجر اگر در خراب شدن وسایل مالی که اجاره کرده مقصر باشد مثل اینکه روی کابینت ام دی اف آب بگیرد و سبب خرابی کابینت شود، در این صورت قطعا مستاجر ضامن است هر چند با مستاجر نسبت به خسارت شرطی نشده باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا(علیه السلام) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ: من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33) 2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584) 3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(علیه السلام) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35) 4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از فضاهایی که امروزه نسبت به آن باید آگاهی لازم را داشته باشد فضای مجازی است که در این چند نکته را خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: تبلیغات در فضای مجازی و کسب درآمد از این طریق، در صورتی که تبلیغ کار حرامی و خلاف قانون نباشد، جایز است اما تبلیغ و کسب درآمد از این طریق مثل تبلیغ مدلهای ضد دینی یا ترویج و اشاعه بی بند باری بشود یا مطالبی که تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نمی باشد. در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است. انتشار یا گذاشتن پروفایل یا استوری تصاویر زنان بی حجاب در فضای مجازی و یا ملأ عام که زمینه ساز گناه می باشد و یا ترویج بی حجابی است، جایز نیست.(جهت اطلاع:به نظر امام خامنه ای: نشان دادن عکس یا فیلم بدون حجاب زن محجبه به مرد نامحرم یا گذاشتن آن در صفحه شخصی یا پروفایل در شبکه ها یا پیام رسان های اجتماعی، توسط صاحب عکس یا دیگران بنابر احتیاط جایز نیست.) انتشار مطالبی که صحتش معلوم نیست و انسان علم به صحتش ندارد و آن را به عنوان مطلب جزمی دارد، حرام است زیرا از مصادیق قول به غیر علم می باشد که از گناهان بزرگ می باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛ @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در مورد ثواب زیارت امام رضا(علیه السلام) فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّار: به زودي پاره‏ي تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي‏کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام مي‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-رهایی از جهنم: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.» 2-استجابت دعا: امام رضا(علیه السلام) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562) 3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234) 4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi