eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در مورد ثواب زیارت امام رضا(علیه السلام) فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّار: به زودي پاره‏ي تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي‏کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام مي‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-رهایی از جهنم: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.» 2-استجابت دعا: امام رضا(علیه السلام) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562) 3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234) 4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات فوری ادا دین است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما یادآوری می کنم: 1.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند و زمان پرداخت بدهی نیز رسیده باشد  چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. 2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایحتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.  3.كسى كه بخواهد بدهی خود را پرداخت کند و دسترسى به طلبكار خود ندارد، چنانچه اميد نداشته باشد كه او را پيدا ‌كند بدهی را 1به فقیر شرعی پرداخت نماید و به نظر اکثر فقها بايد(فتوي يا احتياط واجب) پرداخت با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده او باشد. (فاضل، اراكي، گلپايگاني،صافي: احتياط واجب اين است كه اگر طلبكار سيد نيست به سيد ندهد. ) مساله٢٢٧٦رساله  مراجع  مساله٢٢٧٧) رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)    خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح: 1.به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی بدهی را از طرف صاحبش به فقیر بدهد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: 2 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمی‏شود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴) 2-قطع رابطه با برادر ديني پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینی‌ات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمی‌شود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴) 3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین امام صادق (علیه السلام) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نمي‌کند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349) 4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313) 5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از عبادتهایی که در اسلام هم جنبه عبادی و هم جنبه سیاسی دارد نماز جمعه است که در این زمینه چند نکته کوتاه را خدمت شما یاد آوری می کنم: 1. در ‌زمان ‌غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اكثر مراجع‌ واجب ‌تخییری است ‌به ‌این ‌معنا که انسان مخیر است بین شرکت در ‌نماز ‌ظهر ‌یا خواندن ‌نماز جمعه، اما‌ شرکت در نماز جمعه افضل است. و مسافر ‌هم‌ مي‌تواند‌ در ‌نماز‌ جمعه‌ شركت‌كند. (نماز ظهر نيز بنابر احتياط خوانده شود: صافي، گلپايگاني) (رساله مراجع ص842 مساله1) 2. نماز جمعه دو ركعت است مانند نماز صبح كه داراي دو قنوت مي‌باشد. در ركعت اول قنوت قبل از ركوع و در ركعت دوم قنوت بعد از ركوع مي‌باشد و اگر كسي اشتباه كند و در ركعت دوم بعد از قنوت به ركوع برود (در حالي كه قبل از قنوت هم به ركوع رفته است) نمازش باطل است. رساله مراجع ص848 مساله23 و 24و25) 3-کسی که به خطبه های نماز جمعه نرسد، و در نماز شرکت کند، باز هم صحیح است و کفایت از نماز ظهر نیز می کند. تعجيل‌در فرج امام زمان‌ عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: 3 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.  یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست. صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد. 2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (علیه السلام) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند. 3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد كه زائر پس از اتمام ايام زيارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام كند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِيارَةِ قُبُورِكُمْ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء) برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود. چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند. اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند: اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند. دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«علیه السلام» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید. خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.با توجه به این در انتهای ماه شعبان هستیم چند نکته کوتاه درباره روزه قضا خدمت شما عزیزان یادآوری کنم: 1. كسي‌ كه‌ بابت ‌ماه ‌رمضان ‌سال‌ گذشته ‌روزه قضا دارد به نظر اكثر مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه توانايي روزه گرفتن دارد بايد تا قبل از ماه رمضان سال جديد روزه ‌قضا‌ی خودش‌ را ‌بگيرد و چنانچه كسي در سال اول روزه قضا را نگيرد علاوه ‌بر‌ لزوم قضاي روزه در سالهاي بعد، بايد به ازاء هر روز 750 گرم نان ‌يا ‌برنج ‌و ‌مانند ‌اينها ‌به فقير بدهد. (امام رهبري گلپايگاني وحيد: احتياط واجب. فاضل مكارم: فتوي. مخالف خويي سيستاني: احتياط مستحب)(جزوه روزه ص 158و رساله اموزشي رهبري،احكام روزه قضا م 6) 2. افرادی که به جهت روزه نگرفتن کفاره بر عهده آنها ثابت شده است، چنانچه بخواهند بجای جنس کفاره پول آنرا به فقیر بدهند، توجه داشته باشند پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده پول کفاره به فقیر مطمئن باشد که فقیر شرعی از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. 3. اگر ‌انسان‌ عمدا‌ و ‌از‌ روي ‌اختيار‌كاري‌كه ‌روزه ‌را‌ باطل ‌ميكند مثل خوردن‌ و ‌آشاميدن، انجام‌ دهد ‌روزه‌ را‌ باطل ‌ميكند ‌و ‌اگر ‌بسبب‌ فراموشي‌ و غفلت ‌باشد ‌‌روزه ‌باطل‌ نمي‌شود. و در ‌اين‌ حكم ‌فرقي ‌بين‌ روزه ‌اداء‌، قضا‌، ‌واجب‌ و ‌مستحب‌ نيست. (رساله ‌مراجع‌ مساله1575,1553و1565‌ عروه ‌الوثقي‌كتاب ‌الصوم ‌فصل ‌في‌ النيه‌ م‌11) خداوند‌ متعال ‌ما را از روزه داران واقعي قرار دهد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد. @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام خامنه ای حفظه الله برای زیارت آدابی ذکر کرده اند که عرض میشود:  1- به حضور امام علیه السلام توجه کنید: شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آن‌جا یک یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.  2- با امام علیه السلام حرف بزنید: «به چشم دیدن» لازمه‌ی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می‌ شنود، حضور شما را می بیند، شخص شما را می بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات. 3- سلام بدهید: انسان وقتی به ملاقات کسی می رود، با او احوالپرسی می کند، به او سلام می کند؛ همین، در ملاقات روح مطهّر ائمّه (علیهم‌السّلام) و اولیای الهی هم لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد. 4-  با دل حرف بزنید: با دل حرف بزنید. سعی کنید ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید. 5-  در زیارت به مخاطب آن متوجه باشید: در حالی‌که متن زیارت را می خوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجّه باشید دارید خطاب به چه کسی می خوانید. اگر این شد، آن وقت می شود زیارت. 6- دلتان به امام علیه السلام متصل باشد: بعضی‌ها خیال می کنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمی شود، می خواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  خداوند درباره عبرت گیری میفرماید: لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود!(آیه 111 یوسف) برخی از پیامدهای عبرت گیری عبارتند از: 1- عبرت، کلید بصیرت: یکی از مهم ترین مقاصد تربیت آن است که انسان به درجه ای از درک و بصیرت برسد که بتواند قدرتی فراگیر برای سنجش و اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، حل و فصل امور و انتخاب و تصمیم گیری در ابعاد مختلف زندگی به دست آورد. امیرالمؤمنین(علیه السلام )می فرماید: کسی که عبرت آموزد، آگاهی یابد و کسی که آگاهی یابد، می فهمد و آنکه بفهمد، دانش آموخته است.( نهج البلاغه، حکمت 208) 2- عبرت، انتقال تجارب: خرمندان تلاش می کنند که حتی خطایی را که دیگران تجربه کرده اند، مرتکب نشوند و در واقع سعی دارند از تجارب دیگران استفاده کنند، چرا که از عاقل چیزی غیر از این انتظار نیست: همانا عاقل کسی است که تجربه ها او را پند دهند.( شرح غررالحکم ، ج3، ص75) براساس فرمایش امام علی(علیه السلام) تجربه اندوزی از سرگذشت دیگران، بهره مندی از حاصل عمر آنهاست. گویا انسان عمری به دارازی عمر همه آنها داشته است، با این تفاوت که خطاهای آنان را مرتکب نشده است.( نهج البلاغه: نامه 31) 3- عبرت و بازداری از خطا: عبرتها همواره انسان را به سوی رشد و کمال و راه درست هدایت می کنند و چراغهایی هستند که مسیر صحیح زندگی را نشان می دهند:هر چه دامنه عبرت گیری انسان وسیعتر باشد، دایره ارتکاب خطا کمتر خواهد بود:امام علی(علیه السلام) فرمود: هرکس عبرت گرفتن او بسیار باشد، لغزش او کم خواهد شد. چرا که فزونی عبرتها، ابهام را از چهره امور می زداید، شبهات را از بین می برد، صراحت خاصی به مسائل می بخشد و آنها را شفاف می کند.( شرح غررالحکم ، ج5، ص217) 4- عبرت چراغ راه آینده:تاریخ در حال تکرار است، همواره قومی می روند و قومی دیگر جایگزین می شوند. اختلاف حوادث و رویدادهای تاریخی، در جزئیات آنهاست، اما در کلیات شبیه یکدیگرند و اسباب و علل آنها هم مثل هم است. انسان عاقل و عبرت گیر می تواند با موازنه و مقایسه این پدیده ها و بررسی علل و اسباب آنها، پیامدها و نتایج آنها را پیش بینی کند و تصمیم درست و متناسب را در هر مورد اتخاذ نماید. امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود:از (حوادث) گذشته دنیا برای باقیمانده آن عبرت گیر،چراکه بعضی ازآن (حوادث) شبیه بعضی دیگراست. وپایانش به ابتدای آن می پیوندد و (درهرحال) تمام آن گذرا و ناپایدار است.( نهج البلاغه، نامه69) خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین(علیهم السلام) نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است. ابتهال به معناى‏تضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست. داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر كس در این موضوع دروغ‌گو است، خداوند بر او غضب كند و عذاب نازل کند. فمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ :  هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی(علیه السلام) وحسنین(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها ) را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند. به فرموده امام رضا(علیه السلام)  بزرگ‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین(علیه السلام)  در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست؛ پس به حکم خداوند،  کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) خداوند توفیق پیروی از اهل بیت علیهم السلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در اسلام بر آن سفارش و اهمیت فراوانی شده است حقوق همسایه هست، که جبرئیل آنقدر به پیامبر نسبت به همسایه سفارش می کرد که گمان پیامبر این بود که همسایه از همسایه ارث می برد که در این زمینه چند نکته را یادآوری میکنم: 1. از کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان است، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کارها پرهیز شود. 2.اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر  به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد. 3.دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد.  خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: یکی از نکاتی که هر مسلمان بدان با توجه داشته باشد این است که اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است  که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود: مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگی‌شان در صورت فقر و نیاز لازم است  مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند. مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب می‌آید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب میآید.(1) خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال  محمد. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سوالاتی که در موضوع خرید و فروش پرسیده می شود، حکم خرید و فروش پول نو به قیمت بیشتر و خرید و فروش چک به قیمت کمتر است، که در پاسخ عرض می شود: خرید و فروش پول نو به قیمت بیشتر به صورت نقدی به جهت اینکه فرد پول نو جهت عیدی بدهد، اشکالی ندارد. درباره خرید و فروش چک عرض می شود :اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی چک مدت دار گرفته یا بابت حقوق و مزد کارش چک مدت دار گرفته چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید آن، چک را نقدا به مبلغ کمتر بفروشد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است. ضمن اینکه مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.اما اگر چک صور‌ی باشد و بابت طلبکاری نبوده، مثل اینکه انسان چک خودش را مدت دار تاریخ بزند و به صورت نقدی به مبلغ بفروشد خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است.‌ خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست. (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869) (2) صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی. (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)(جهت اطلاع: البته قابل به ذکر است انچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب ودین، خرید و فروش می شود) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏کردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏» در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسان‌ها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم: 1. راستگویی و نیکی به والدین : پیامبر (صلی علیه و آله و سلم) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیکى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود. (أعلام الدین؛ ص365) 2. نیت خوب داشتن: امام باقر (علیه السلام ) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵) 3. سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر (صلی علیه و آله و سلم ) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح خیزى مایه برکت و رستگاریست. (نهج الفصاحه، ص371) 4. نماز شب: امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید. (ثواب‌الاعمال ،ص42) خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1. مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2. موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت. (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3. کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». 4. رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود. (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که دوری از اسراف بر همگان لازم است چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر که در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:  اسراف ‌و‌تبذير ‌از‌ گناهان ‌كبيره‌ است‌ و بايد از آن پرهيز شود، مصرف كردن ‌مال ‌بيش ‌از حد و اندازه نياز و زياده روي به نحو غير متعارف را اسراف ميگويند و مصرف كردن مال در كار بيهوده و ناشايست ‌تبذير ‌مينامند  اسراف و تبذیر مصادیق فراوانی دارد که تشخیص آن به عهده خود مکلف است و یکی از موارد اسراف حرام، زیادی روی در مصرف آب یا برق یا گاز یا دور ریختن میوه یا مواد غذایی در صورتی که به اندازه‌ای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمی باشد؛   مقدار مالي را که اسراف شده ، مکلف علاوه بر اینکه گناه کرده است، بايد خمس آن را هم بپردازد. . تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم چرا برخی از مرگ می ترسند؟ 1. جهل :از امام جواد (علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال کننده کرد و فرمود: چرا کودک از خوردن دارو امتناع مى کند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا کودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى کسى که آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290) 2. ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی ( علیه السلام ) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امام ( علیه السلام ) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129) 3. .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد امیرالمومنین على (علیه السلام) مى فرماید: مَنْ کانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر کس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲) 4. فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یکى از فرمایشات حکمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از کـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . برادران و خواهر دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:  اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط آن لازم است. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2) واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3) خداوند توفیق اداء حقوق الهی و حقوق مردم را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. منابع: (1) سیدعلی خامنه‌ای، رسالۀ آموزشی، ج۲، درس ۱۹، ص۷۴؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۲۷۰؛ ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج‌۳، ص۱۳۲ و ۱۳۳؛جهت اطلاع:ایت الله سیستانی و ایت الله مکارم دفاع را واجب نمی دانند.(2 و 3)ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 مسائل 484 و 485 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام امام صادق علیه السلام درباره عید نوروزفرموده اند: هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است(بحار، ج‏۵۶، ص‏۹۱) درباره نوروز احادیثی نقل شده که مورد تایید اکثریت علمای شیعه (شیخ طوسی-شیخ انصاری-جواهر-شهید اول و ثانی- بهایی-نراقی- عروه و..) از قدیم بوده است(البته برخی مخالفت کرده اند) ولی حتی اگر هیچ حدیثی نباشد بر طبق قاعده کلی (که هر سنت حسنه ای که باعث پیوستگی مردم واعمال خیر میشود را نباید مخالفت کرد ) مورد تایید است.- امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر فرمود: آیین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند، و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند(نهج البلاغة، صبحی صالح، ص‏۴۳۱) برخی از احادیث درباره نوروز ذکر میشود: 1-برای امام علی(علیه السلام) هدیه نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید!( من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص‏۳۰۰) 2- امام صادق (علیه السلام) فرمود: روز نوروز، همان روز است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) در غدیرخم برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) بیعت گرفت  همان روز است که علی(علیه السلام) بر نهروانیان پیروز شد و همان روز است که قائم ما و صاحبان حکومت، ظهور می کنند و خداوند، او را بر دجّالْ پیروز می گرداند و دجّال را در زباله دان کوفه به دار می آویزد. ما در هر نوروز، امید فرج داریم؛ چرا که نوروز، از ایّام ماست که پارسیانْ آن را پاس داشتند و شما آن را تباه نمودید(بحار، ج‏۵۶، ص91) 3- امام صادق(علیه السلام) در روز نوروز فرمود: هنگامی که نووز شد، غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و خودت را خوشبو ساز و آن روز را روزه بدار. پس هنگامی که نماز ظهر و عصر و نافله های آن را به جای آوردی، نمازی چهار رکعتی بگزار(رکعت1:ده قدر-رکعت2:ده کافرون-رکعت3:ده توحید-رکعت4: ده فلق و ناس). پس از نماز سجده شکر و دعا می کنی.و گناهان پنجاه ساله‏ات بخشیده می شود.( مصباح المتهجّد، ص‏۵۹۱) {برای بررسی احادیث مربوطه رجوع شود به: http://www.pasokhgoo.ir/node/24611  }      خداوند عیدی ما را فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیشاپیش حلول سال نو را تبریک عرض می کنم یکی از مصادیقی که مولای متقیان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است فورا اقدام کنند. سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در این زمینه چند نکته را یادآوری کنم: در هر جایی که منکر و حرامی انجام بگیرد یا یکی از واجبات الهی ترک شود، بر هر فرد مطابق توانش واجب است، که حقیقت را تبیین کند.البته نیاز به تبیین حقیقت ممکن است گاهی اوقات در محیط خانواده باشد و گاهی در محیط جامعه. مثلا اگر یک از فرزندان دچار انحرافی شده است بر اهل خانواده لازم است حقیقت را هر چند با کمک دیگران برای فرزندشان تبیین کنند. جوانان یا صاحب نظران چنانچه در فضای مجازی تضعیف باورهای به حق دینی یا مورد هجوم قراردادن مقدسات و احکام الهی را مشاهده کنند، واجب کفایی است که به هر زبان و به هر طریقی حقیقت را تبیین و دفاع مناسب صورت بگیرد و لازم است همگان آموزشها و مسائل شرعی مورد نیاز در راستای استفاده از مجازی را فرا بگیریم. یکی از مشکلات حال حاضر، که نیاز به تبیین دارد  مشکلات معیشتی است که میدان جنگ تمام عیار دشمن است، بر مردم و صاحب نظران جهت حفظ نظام اسلامی آنچه به اصلاح مشکلات کمک می کند، تبیین شود و یکی از آن موارد حمایت از تولید داخلی است که مردم و مسولین در این زمینه وظایفی دارند مثلا شایسته است مردم «استفاده از تولیدات داخلی» را به یک فرهنگ تبدیل کنند یا اینکه از تفاخر ترجیح دادن مارکهای خارجی بر کالای ایرانی پرهیز شود یا اینکه در مصرف از اسراف که یکی از گناهان کبیره هست پرهیز شود یا اینکه شایسته است که با وجود کالای ایرانی از خرید کالای خارجی اجتناب شود یا اینکه وظیفه مسولین این است که کیفیت تولیدات داخلی را ارتقا بدهند. در این ساعات و لحظات پایانی سال از خداوند متعال عاجزانه می خواهیم توفیق علم و عمل و همدلی را به یکایک ما با ظهور ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف روزی فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.  @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱ موضوع:   سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم- نوروز دارای سنتهای حسنه و نیکی است که برخی ذکر میشود: 1-صله رحم: در اسلام توصیه فراوان به صله رحم شده  که دارای آثاری مثل طول عمر،افزایش روزی،بخشش گناهان و... است 2-سفر کردن: در اسلام به مسافرت اهمیت داده شده است(سیروا فی الارض) 3-لباس تمیز و نو پوشیدن :امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با خوش بوترین عطرها خود را معطر ساز.( المیزان، ج 20، ص 144.) 4-درس عبرت گرفتن؛ توجه کنیم که وارد بهار شده ایم و باید از این دگرگونی طبیعت درس عبرت بگیریم. 5-دید و بازدید؛ امام علیه السلام در این باره می فرماید: این روز نوروز است که مردم در آن اجتماع دارند و همدیگر را ملاقات می کنند تا .( میزان الحکمه، ج 7،ص131) دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز؛ و شادباش گفتن سال نو به آنها در این ایام، دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد. 6- بررسی اعمال گذشته؛ بررسی کنیم که یک سال را چگونه سپری کردیم و محاسبه ای انجام دهیم که چه قدر گناه کرده ایم، آبروی چند نفر را بردیم و چقدر کار خیر انجام داده ایم؟ اگر اوصاف زشتی در ما هست، در رفع آنها بکوشیم و اگر کارهای خیری انجام داده ایم، کوشش کنیم که در آینده مداومت داشته باشد.  7- کینه ها را از دل برکنیم؛ با آمدن بهار کینه های گذشته را از دل برکنیم و سعی کنیم در برابر افردی که با آنها دشمنی داریم، بیشتر کنیم اگر چه ممکن است آنها به ما بدی کرده باشند. 8-رفتن به اماکن مطهره؛ مثل حرم ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام از اهمیت والایی برخوردار است. 9- رسیدگی به فقرا؛ با کمک به فقرا، آنان را در شادی خودمان شریک نمائیم. خداوند عیدی ما را فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف )قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجباتی که سفارش شده و آثار معنوی و مادی برای انسان دارد صله رحم می باشد. و ایام عید بهانه ای بر انجام این وظیفه شرعی است در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:  حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد.(مکارم سایت استفتائات معاشرت و صله رحم) 2.یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛‌یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد. 3.اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. خداوند الفت و صمیمت را در میان دوستان امیر المومنین علیه السلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  امیرمومنان‌على(علیه السلام) مى فرماید: صِلُوا ارحامَکُمْ وَ لَو بِالتَّسلیمِ»؛(صله رحم را به جا بیاورید، هر چند با یک سلام کردن باشد(. بحار، ج71، ص 126) صِلِه رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها و از آموزه‌های اخلاقی اسلام است. صله رحم طبق روایات آثار فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود: 1-طول عمر: امام صادق (علیه السلام) چیزی که سبب افزایش عمر گردد ،جز صله رحم نمی شناسم (کافی، ج2 ،ص152) 2-فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزى‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند(کافی، ج 2 ، ص 156) 3-بخشش گناهان و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود رسیدگى به خویشان، گناهان را پاک مى‌کند و بلا را دور مى‌سازد(کافی، ج2 ،ص152) 4-آرامش: امام صادق علیه السلام می فرماید دونفر فامیل وقتی یکدیگر را ببینند آرامش می یابند(امالی، صدوق ص420) 5-برآورده شدن حاجات: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که صله رحم کند، چهل هزار گناه از گناهان او پاک می‌گردد، و به همین میزان به درجات معنوی او افزوده می‌گردد... و هفتاد حاجت از حوائج دنیوی او برآورده می‌شود(بحار، ج۷۳، ص۳۳۵) لازم به ذکر است که ما خویشاوندی دینی و روحانی با اهل بیت علیهم السلام داریم چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من وعلی پدران این امت هستیم( عیون اخبار الرضا،ج1،ص91) لذا لازم است رابطه با این بزرگواران داشته باشیم و ارتباط با پیامبر و اهل بیت علیهم السلام ایشان مصادیقی دارد که یکی زیارت آنهاست که شما زائران ارجمند این توفیق را پیدا کرده اید. خداوند، دلهای ما را به هم نزدیکترکند، به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده و اجر فراوانی برایش نقل شده و به عنوان تجدید بیعت با امام علیه السلام به شمار آمد زیارت قبور ائمه معصومین علیهم السلام که اکنون توفیق زیارت حضرت رضا علیه السلام نصیب شما شده است که در این فرصت چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز زیارت یادآوری میکنم:  1-یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و حداقل زیارت است که انسان به نیت زیارت در کنار قبور معصومین علیهم السلام سلامی به ساحت امام علیه السلام عرضه بدارد و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.  2-نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.)  3-بیرون بردن اموال حرم جایز نیست و همچنین توجه شود کسانی که عذر شرعی دارند ( جنب و حائض) می‌توانند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است) (توضیح المسائل مراجع مساله 355) خداوند به حق حضرت رضا علیه السلام، مزد عزاداری ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قراردهد و بهترین سرنوشت را برای ملت ایران رقم بزند، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲ موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم خداوند درباره اسراف کنندگان می فرماید: ولا تطیعوا امر المسرفین: اطاعت فرمان مسرفان نکنید.(آیه 151  شعراء) اسرافکار، علاوه بر زیانهای اقتصادی که بر جامعه و ملت تحمیل می کند، برای خود نیز زیانهای جبران ناپذیری به بار می آورد:  1- خشم الهی; اسرافکار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم می زند، از رحمت خدا بدور و گرفتار خشم خدا می شود، همان گونه که در قرآن مجید آمده است: «انه لایحب المسرفین (آیه 14 انعام)) خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد، و امام صادق(علیه السلام) فرمود: اسراف مورد غضب خداست( کافی، ج 2، ص 275) 2- محرومیت از هدایت; خدای متعال که همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است خود را «غافر الذنب و قابل التوب (آیه 3 غافر)معرفی کرده است لکن نسبت به اسرافکاران می فرماید: «ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب (آیه 28 مومن) همانا خداوند کسی را که اسرافکار و دروغگوست هدایت نمی کند.  3-فقر: روشن ترین اثر اقتصادی اسراف، فقر است، زیرا که اسرافکار در اثر مصرف ناروای خود هم جامعه را به ورطه فقر می کشاند و هم خود دچار فقر می شود. حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: (اقتصاد و میانه روی باعث توانگری و اسراف و ولخرجی مایه فقر و تنگدستی است. (وسائل الشیعه 15/285.) 4- هلاکت; اسراف از هر نوعی که باشد انسان را به نابودی می کشد. قرآن مجید این حقیقت را چنین بیان می فرماید: ما مسرفان و ستمگران را هلاک کردیم(آیه 90 انبیا) و نیز حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: اسرافکاری زیاد انسان را به هلاکت می کشاند. (فهرست غررالحکم، ص 159) 5- جهنمی شدن: کیفر کسانی که از حدود الهی تجاوز کرده و اوامر و نواهی خدا را نادیده گرفته باشند، تنها فقر و تنگدستی در دنیا نیست بلکه عذاب اخروی نیز در انتظار آنان است. قرآن مجید در این باره می فرماید:«ان المسرفین هم اصحاب النار» براستی که مسرفان اهل دوزخند(آیه 43 غافر) خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi