شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۱۷
موضوع: #مقام_امامت_در_قران
مناسبت: شب ولادت امام کاظم علیه السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در آیه 124سوره «بقره» مى خوانیم: وَ اِذا ابْتَلى اِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِمات فَاَتَمَّهُنَّ قال اِنّى جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ وَ مَنْ ذُرَّیَّتى قالَ لایَنالُ عَهْدِى الظّالِمینَ:) «به خاطر آورید هنگامى که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود; و او به خوبى از عهده این آزمایش ها بر آمد خداوند به او فرمود: من تو را امام و «پیشواى مردم قرار دادم.» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانى قرار بده) خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمى رسد.» (و تنها آن گروه دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند شایسته این مقام هستند.
-حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از مقام نبوت،رسالت؛خلیل اللهی به مقام امامت رسید که نشان میدهد مقام امامت از نبوت بالاتر است.
-وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام درخواست مقام امامت رابرای فرزندانس کرد خدا فرمود: به ظالمین نمی رسد.
انسانها4حالت دارند:1.تمام عمرظالم باشند 2.اول عمر خوب و آخر عمرظالم باشند 3.اول عمر بد باشند و آخر خوب شوند 4. تمام عمر خوب باشند و گناه نکنند.—مطمئنا حضرت ابراهیم برای افراد ظالم 2 دسته اول درخواست نمی کند و دسته سوم را خدا رد کرده؛پس فقط افرادی می مانند که معصوم باشند که طبق آیه 33 احزاب(تطهیر) اهل بیت علیهم السلام مقام عصمت را دارند که شایستگی مقام امامت هستند.
خدواندا: عمل به دستورات دینی را با تبعیت کامل از آنها به ما عنایت بفرما
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۱۸
مناسبت: ولادت امام کاظم علیه السلام
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام۱
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۱۸
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام۲
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
تعریف امامت: بهترین و جامعترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیقتری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل ع اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مىفرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاعترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مىباشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۱۹
موضوع: #آثار_محبت_اهل_بیت_علیهم_السلام
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت علیهم السلام نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث! دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و باز خواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461)
2. قبولی کارهای نیک
اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد. (بصائر الدرجات، ص 364. )
و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168)
3. آمرزش گناهان
عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث میشود که گناهان و پلیدیها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیه السّلام) میفرمایند: محبت اهل بیت گناهان را میریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان میریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ )
4. شفاعت گنهکاران
امام ( علیه السلام ) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت میکنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات میدهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵)
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۱۹
موضوع: #رابطه_مودت_و_اطاعت_از_اهل_بیت_علیهم_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ:اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد. (آیه 31 آل عمران)
«مودت» به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی می گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت میگویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهل بیت علیهم السلام باشد.کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آنها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آنها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی میکند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش میکردی. زیرا محبّ، فرماندار محبوب است (تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر میگوید: امام باقر (علیهالسلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع میکند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته میشوند.
جابر می گوید عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمییابیم».
حضرت علیه السلام فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی (علیه السلام) را دوست دارم و ولایت او را میپذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی میکند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایدهای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کس قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آنها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاکدامنی و پارسایی به دوستی ما نمیرسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۰
موضوع: #فلسفه_حجاب
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب)
قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.
حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2. پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3. استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند
4. حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۰
موضوع: #حجاب_اجباری
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان): زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاریخ استفاده میشود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجابهای آنان با حجابهای مسلمین فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1. اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2. امر به معروف و نهی از منکر نیز واجب است.
3. نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند)
بنابراین چون بدحجابی منکر است واز طرفی حجاب امری اجتماعی(نه فردی) است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است .
4. از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۲
مناسبت: روز مباهله
موضوع: #اهمیت_آیه_مباهله
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین ( علیه السلام ) نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است.
ابتهال به معناىتضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست.
داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر کس در این موضوع دروغگو است، خداوند بر او غضب کند و عذاب نازل کند.
فمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ : هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی ( علیه السلام ) وحسنین ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند.
به فرموده امام رضا ( علیه السلام ) بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام ) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
خداوند توفیق پیروی از اهل بیت علیهم السلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۲
موضوع: #آیه_مباهله
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»؛به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدارا بر دروغگویان قرار دهیم
ـ احادیث فراوانى در بسیارى از منابع از شیعه و سنى آمده که در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) کسى را به مباهله نیاورد
روزى مأمون به امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: بالاترین فضیلت امام امیرالمومنین(على بن ابیطالب) که قرآن بر آن دلالت دارد بیان کنید. امام(علیه السلام): فرمود آیه مباهله است، خداوند مى فرماید: «فَمَنْ حاجَّکَ فیه ...» هنگامى که این آیه نازل شد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) حسن و حسین(علیهما السلام) را فرا خواند پس این دو نفر مصداق «ابنائنا» بودند و فاطمه(علیها السلام) را نیز فرا خواند. بنابراین او مصداق «نسائنا» بود و امیرالمؤمنین على(علیه السلام) را فرا خواند و او نفس و جان پیامبر به حکم خدابود و از آنجا که احدى از خلق خدابالاتر و بزرگوارتر از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نیست، بنابراین ثابت مى شود که احدى افضل از نفس رسول الله یعنى على (علیه السلام) نمى باشد».(بحار؛ج 10، ص 350،)
-علت جمع بودن (انفسنا):ما دو مرحله داریم مرحله قرارداد و مرحله اجرا. در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شوند تا بر همه مصادیق تطبیق گردند؛ ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسئله ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۳
موضوع: #عوامل_فقر 1
سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم
عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از:
1-کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمتهای الهی است، قرآن کریم در این باره میفرماید: خداوند قریهای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان میرسید، آنان نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42)
کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است.
2-اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمتها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمیکند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54)
3-احتكار: پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هركس كالاي مسلمانان را احتكار كند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشكستگي مبتلا ميكند.» (طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
4-دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ میگویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم میکند.
5-تحقیر نعمتها :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکنندهی آن نگریست، چه بسا نعمتهای کوچکی که سبب و راهی به نعمتهای بزرگ میشود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت میآورد.
امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمتهای فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۴
موضوع: #عوامل_فقر 1
سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم
عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از:
1-کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمتهای الهی است، قرآن کریم در این باره میفرماید: خداوند قریهای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان میرسید، آنان نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42)
کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است.
2-اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمتها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمیکند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54)
3-احتكار:پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هركس كالاي مسلمانان را احتكار كند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشكستگي مبتلا ميكند.» (طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
4-دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ میگویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم میکند.
5-تحقیر نعمتها :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکنندهی آن نگریست، چه بسا نعمتهای کوچکی که سبب و راهی به نعمتهای بزرگ میشود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت میآورد.
امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمتهای فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۴
موضوع: #قصد_دهه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موارد کامل بودن نماز مسافر جایی که مسافر قصد ده روز کند که برای صحیح بودن قصد ده روز شرایطی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
مدت اقامت برای قصد ده روز حداقل ده روز می باشد لذا مسافری که بین روز وارد محل اقامت می شود چنانچه بخواهد ده روز بماند حداقل باید 240 ساعت یا بیشتر در محل اقامت بماند.یعنی ساعت 9 صبح وارد شود باید حداقل بتواند تا 9 صبح روز یازدهم بماند. و اگر شب مثلا ساعت 12 وارد شود باید حداقل تا غروب روز دهم بماند.
از همان ابتدا مطمئن باشد که حداقل ده روز کامل به همین صورتی که توضیح داده شد، می ماند. بنابر این اگر از ابتدا مردد است، نمازش شکسته است.
محلی که می خواهد مجموعا ده روز بماند، یک شهر یا یک روستا باشد.(مهم وحدت مکان است)
از همان ابتدا هم قصد نداشته که بین ده روز به حد مسافت شرعی سفر کند. بنابراین مسافری که می خواهد در مشهد ده روز بماند چنانچه از ابتدا قصد داشته مثلا روز سوم به نیشابور برود، حتی برای یکی دو ساعت باشد؛ قصدش صحیح نیست و نمازش شکسته است اما اگر کسی بخواهد به اطراف مشهد که کمتر از مسافت است سفر کنید مثل طرقبه یا شاندیز برود برای صحیح بودن قصد ده روز جزئیاتش از دفتر مسائل شرعی سوال شود.
خداوند متعال سفر تمام مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:عروه قصد عشره و رساله مراجع
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۴
موضوع: #مذمت_احتکار_در_روایات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر)
در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود:
1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)
2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159)
3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426)
4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد میکنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد میکند و آنکه در بازار احتکار مینماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار میآید.( نهج الفصاحه، ص 278)
5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۴
موضوع: #نماز_جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
مسافرینی که می خواهند در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کنند، به دو روش می توانند اقتدا کنند:
روش اول: هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات هست اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای سوره نیست حداقل حمد را قرائت کنند و خودشان را به رکوع برسانند بلکه اگر برای خواندن حداقل حمد فرصت نیست(بنابر احتیاط واجب) در حالت ایستاده اقتدا نکنند.
روش دوم: هنگامی که امام کاملا در رکوع قرار گرفته اقتدا کنند ولی هنگامی که امام برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع می باشد، اقتدا صحیح نیست.
اگر امام جماعت تشهد و سلام رکعت آخر را می خواند، اما وظیفه ماموم تشهد و سلام خواندن نیست؛(مثل کسی که یک رکعت از امام عقب است) بهتر است ماموم نیم خیر بنشنید و صبر کند تا امام سلام بدهد و همچنین می تواند از ابتدا تشهد قصد فرادا کند و برخیزد.(جهت اطلاع مکارم: احتیاط واجب تا پایان نیم خیز بنشیند و ایت الله شبیری می فرمایند اگر بخواهد برخیزد قصد فرادا کند)
اگر فردی بعد از نماز متوجه شود که اتصالش در جماعت قطع شده یا افرادی که واسطه اتصال او بوده اند نمازشان باطل بوده است، نماز فرد صحیح است.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
رساله مراجع 1452 و عروه مستحبات نماز جماعت م۹
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۲۵
موضوع: #علل_ترس_از_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
چرا برخی از مرگ می ترسند؟
1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال كننده كرد و فرمود: چرا كودک از خوردن دارو امتناع مى كند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا كودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى كسى كه آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290)
2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ میترسند، شخصی از امام مجتبی(علیه السلام) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند میدانیم؟ امام(علیه السلام) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمیدارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129)
3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونهای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد
امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج۴ ،ص ۳۸۲)
4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یكى از فرمایشات حكمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از كـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۵
موضوع: #غش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهانی که در هنگام معامله و بستن قرارداد باید از آن پرهیز شود، غش در معامله است غش یعنی در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1.مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود و فروختن آن به عنوان جنس خوب، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه و به عنوان برنج درجه یک فروخته شود.
2. مخلوط کردن جنسی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با چیز دیگری که مشتری قصد خرید آن را ندارد و عرضۀ آن به عنوان شیء مورد نظر مشتری؛ مانند مخلوط کردن شیر با آب یا آمیختن روغن حیوانی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با روغن نباتی که مشتری قصد خرید آن را ندارد.
3. اظهار خصوصیت و ویژیگی خوبی بر ای جنس در حالی که در واقع آن ویژگی و خصوصیت را ندارد مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. اطلاع ندادن عیب و نقص کالا یا مرغوب نبودن آن، به خریداری که به علّت اعتماد به فروشنده به کالا نگاه نمیکند و به خیال آنکه سالم یا مرغوب است آن را میخرد و این در حالی است که فروشنده از اعتماد مشتری به وی اطلاع دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۵
موضوع: #فواید_یاد_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن یکی از ویژگیهای برجسته پیامبران را یاد مرگ میداند و میفرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموند:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۵
موضوع: #حجاب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسلمات دینی مساله حجاب و پوشش در برابر نامحرم است، پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ب. تنگ و چسبان نباشد و باعث جلب توجه نامحرم نشود. لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست ج. لباس زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده، باید در برابر نامحرم لباسی را انتخاب کند که این زینت و آرایش ها را بپوشاند .(مثلا برای پوشش صورت از پوشیه استفاده کند). ( رساله جامع م 1460)
زائرین گرامی مساله حجاب و پوشش دستور قرآن و روایات اهل بیت است. و قطعا این شکل از پوشش برای تکریم و احترام زن و همچنین حفظ کانون خانواده و آرامش و پاکی جامعه است. لذا جا دارد که به این مطلب توجه شود؛ به چه علت دشمنی که هیچ رحمی به ملت و زنان ندارد و بدترین تحریمها را وضع می کند دنبال کشف حجاب و برهنگی زنان است؟ قطعا هدفش از بین بردن عزت و احترام زن و نابودی فضای امن جامعه و خانواده است. پس بجاست که روی پوشش دینی زنان و مردان توجه بیشتری داشته باشند.
خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۶
موضوع: #عوامل_حضور_قلب_در_نماز
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
راهکارهای حضور قلب عبارتنداز: 1ـ رعایت آداب ظاهری نماز مثل اذان و اقامه 2ـ توجه به معانی اذکار نماز 3ـ اقامه نماز در مکانی خلوت و آرام 4ـ ترک گناه 5ـ به یاد خداوند بودن در ایام غیرنماز در طول روز 6ـ توجه به عظمت خداوند و فقر و کوچکی خود به هنگام نماز 7ـ به گونه ای نماز بخواند که گویی آخرین نماز عمر شخص است. 8ـ خواندن نوافل نمازها.
-خداوندا عبادت و نمازهایی با حضور قلب و توجه به همه ما عنایت بفرمابا ذکر صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۶
موضوع: #آفتاب_مطهرات_
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از چیزهایی که پاک کننده هست آفتاب می باشد سوالی که مطرح می شود این است که آفتاب چه چیزهایی را پاک می کند؟
در جواب عرض می شود:
آفتاب زمین و ساختمان و چیزهایی که در ساختمان مثل در و پنجره ساختمان را (جهت اطلاع: سیستانی و مکارم(ساختمان) بنابر احتیاط واجب در و پنجره را پاک نمی کند)با شرایطی پاک می کند که به برخی از آن شرایط اشاره می شود:
محل نجس باید خیس باشد لذا اگر خشک باشد آفتاب پاک نمی کند و چنانچه خشک باشد باید خیس بشود.
چیزی از تابیدن آفتاب مثل پرده مانع نشود البته اگر شیشه شفاف باشد که از تابش جلوگیری نکند اشکالی ندارد.
عین نجاست در محل نجس نباشد.مثلا اگر جایی خونی شده و عین نجاست خون باشد، آفتاب آنجا را پاک نمی کند.
آفتاب به تنهایی شی نجس را خشک کند پس اگر شی نجس بواسطه باد و آفتاب خشک شود کافی نیست.
نکته پایانی : آفتاب بسیار از موارد را پاک نمی کند مثلا آفتاب لباس یا فرش یا طناب لباس و مانند اینها را پاک نمی کند.
خداوند توفیق عمل به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۶
موضوع : #عوامل_عاقبت_بخیری
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحمیم
عوامل عاقبت بخیری در روایات عبارتند از :
1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی) 2ـ تحکیم و تثبیت عقاید3-توبه از گناهان4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند6-آینده نگری، عاقبت اندیشی و معاداندیشی7-حق خدا را مراعات کردن8-توجه به نماز اول وقت و نماز شب 9- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس 10-. دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب 11-دعا براى حسن عاقبت. مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا-مفاتیح-) و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک)
-خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۶
موضوع: #خرید_فروش_چک
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سوالاتی که در موضوع خرید و فروش پرسیده می شود، حکم خرید و فروش پول نو به قیمت بیشتر و خرید و فروش چک به قیمت کمتر است، که در پاسخ عرض می شود:
خرید و فروش پول نو به قیمت بیشتر به صورت نقدی به جهت اینکه فرد پول نو جهت عیدی بدهد، اشکالی ندارد.
درباره خرید و فروش چک عرض می شود :اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی چک مدت دار گرفته یا بابت حقوق و مزد کارش چک مدت دار گرفته چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید آن، چک را نقدا به مبلغ کمتر بفروشد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است. ضمن اینکه مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.اما اگر چک صوری باشد و بابت طلبکاری نبوده، مثل اینکه انسان چک خودش را مدت دار تاریخ بزند و به صورت نقدی به مبلغ بفروشد خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست. (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869)
(2) صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی. (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)(جهت اطلاع: البته قابل به ذکر است انچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب ودین، خرید و فروش می شود)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۷
موضوع : #اثرات_یاد_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام می فرماید: «ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَیُرِقُّ الطَّبْعَ وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا؛ یاد مرگ خواهشهای باطل را از دل زایل می کند و ریشه های غفلت را می کند و دل را به وعده های الهی قوی و مطمئن می گرداند و طبع را رقیق و نازک می سازد و عَلَمهای هوا و هوس را می شکند و آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را حقیر و بی مقدار می سازد»
-هنگامی که جنازه کسی را برداشتی، فکر کن که گویا تو خود آن کسی هستی که [در تابوت است و] آن را برداشته اند».
-پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموند: « مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
-امام علی علیه السلام فرموند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۷
موضوع: #حجاب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائل مهم رعایت پوشش دربرابر نامحرم است که در این زمینه چند نکته را یادآوری میکنم:
1.رعایت نگاه و پوشش در مقابل هر نامحرمی واجب است و فرقی نمیکند که نامحرم فامیل باشد یا غیر فامیل و همکار باشد یا غیر همکار.
2. اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد بنابراین بیمار نمیتواند برای سونوگرافی یا تزریقات به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این صورت به مقدار ضرورت جایز است. ( مخالف: ایت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد منهاج ج2 کتاب نکاح م 21)
3. پزشک نمیتواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر مجاز داشته باشد و یا بیمار نامحرم را لمس کند. ( اکثر مراجع؛صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م14- 15م20- 21- 22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م22 رساله مراجع مساله 2441).
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۷
موضوع : #علائم_قبولی_زیارت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166) --همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمیبرد».کافی: ج 1، ص430)
امام رضا علیه السلام فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
پروردگارا:زیارت ما را به کرمت قبول بفرما به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi