چهارشنبه. مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲
موضوع: #فضایل_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_در_منابع_اهل_سنت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت
برخی از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها) در منابع اهل سنت نقل میشود:
1-غضب خدا در غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
2-سیده زنان اهل بهشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
3-فاطمه نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است( مجمع الزوائد : 9/201)
4-بوی بهشت در فاطمه: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق میکردم فاطمه را بو میکردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97)
5-اولین بهشتی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت میشوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52)
6-مظهر نیکویی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه میبود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف( مقتل الحسین : 1/60)
خداوند شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها را درحق ما قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲
موضوع: #تفاوت_اسلام_و_ایمان
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ» عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات)
بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست.
برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از:
1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّك قلبى است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمعالبيان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است كه در قلب مستقر مىشود و انسان به وسیله آن به خدا مىرسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مىكند؛ ولى اسلام چیزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مىگردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( كافى، ج2، ص26)
2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزهى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزهى ایمان حتماً معنوى است. امام صادقعلیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مىشود و ازدواج با مسلمانان حلال مىشود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( كافى، ج2، ص 24)
3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانكه در حدیث مىخوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( كافى، ج2، ص24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست.
4. تفاوت در رتبه:در حدیث مىخوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى كمیابتر از یقین نیست.( كافى، ج2، ص51)
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۳
موضوع: #قرائت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات نماز قرائت است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد ، دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید؛ این حروف نُه حرف(ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ح، ذ، ث) مانند صاد و ضاد و طاء و عین و غین .و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد تا غلط نخواند. و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است .(عروه مساله القرائه33)
2. ملاک صحیح بودن قرائت این است که حروف را از مخارج خودش ادا کند به گونه ای که عرب زبانان، آن را ادای همان حرف (نه حرف دیگری) بدانند.
3.کسى که به هیچ وجه نمىتواند قرائت نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد، مثلا هر چه تلاش کرده تا بتواند حمد و سوره یا اذکار نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد ولی نتوانسته است یاد بگیرد باید هر طورى که مىتواند آن را بخواند. (توضیح المسائل مراجع مساله 997)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظ الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۳
موضوع: #ازدواج_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_در_سن_9_سالگی
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.اختلاف سن ازدواج حضرت،از 9-19 سالگی: چون سال تولد ایشان دو قول (5سال قبل بعثت یا 5سال بعد بعثت) است (کافی ج2 ص355+مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۳۰)
2.در ازدواج، مهم بلوغ جسمی و عقلی است که برای افراد مختلف با قومیت و نژاد مختلف فرق میکند و عرب قدیم در هوای گرم عربستان، جثه قوی و تغذیه طبیعی داشتند و عرف آن زمان نیز این سن را برای ازدواج طبیعی میدانستند.
3.از لحاظ عقلی: حضرت اوج فکری را داشتند که احادیث و خطبه های حضرت شبیه معجزه است که علمای بزرگ، کتابها در شرح کلمات حضرت نوشته اند.
4. رضایت از زندگی و عشق فراوان میان ایشان با همسرشان، جزء واضحات تاریخ است که با اینکه قبلا: خواستگاران زیادی داشتند، ولی فقط امام را قبول کردند و فرمودند:(بهترین شوهر:خیر بعل) (بحار،ج 43 ص 133)
5.یک نمونه حتی نارضایتی ایشان از زندگی بعد از ازدواج نقل نشده ، و بهترین افراد بشر را تربیت کردند ( مادر 2 امام)
6.قدیم عرف همه کشورها ازدواج دختر درسن 9-12 بوده (روح القوانین ، مونتسکیو ص432) و حتی زرتشتی ها سن 12 را برای ازدواج حتمی میدانستند (روایات داراب، اونوالا ،ص177)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۳
موضوع: #وصیت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشت، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:
وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد .
متاسفانه برخی افراد که وصیت نامه می نویسند به جهت عدم شفافیت و عدم رعایت ضوابط شرعی مشکلاتی را بعد از فوت برای بازماندگان، به همراه دارد لذا جهت کمتر شدن مشکلات چند توصیه جهت نوشتن وصیت نامه اشاره می شود:
مورد اول : برای نوشتن وصیت نامه با افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاع دارند مشورت بشود.
مورد دوم: وصیّت کننده برای عمل به وصیّتنامه اش «وصیّ» یعنی اجرا کننده وصیت و «ناظر» یعنی نظارت کننده بر اجرای وصیت، مشخّص نماید و به آنها اطلاع دهد که جهت عمل به وصیت انتخاب شده اند و تا حدّ امکان، متن کامل وصیت نامه برای آنان خوانده و شرح داده شود تا جای ابهامی بعد از فوت در عمل به وصیّت باقی نماند و اگر بعد از اطلاع دادن تغییری در وصیت ایجاد شد به آنها اطلاع دهد.
مورد سوم : توصیه می شود وصایای شفاهی خویش را مکتوب نماید تا زمینۀ هر گونه نزاع و اختلاف در عمل به وصیّت بعد از وفات منتفی گردد هرچندکه عمل به وصیت شفاهی نیز لازم است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند مرگ ما را در راه خودش قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۳
موضوع: #علت_باز_کردن_درب_توسط_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) درب را بازکرد؟ باید گفت:
1-ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
2- حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
3- تصور حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّهاى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37)
4- وظیفه حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بود که از امام زمانش دفاع کند
5-امام علی ( علیه السلام ) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۴
موضوع: #ارث
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائل مهم مالی مساله ارث است که در این این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1-هنگامي كه انسان فوت مي كند قبل از اينكه ارثيه ميان ورثه تقسيم شود، چنانچه ميت داراي بدهكاري باشد واجب است ورثه ابتدا بدهي هاي ميت را از اموالي كه ميت بجا گذاشته، پرداخت كنند؛ هر چند ميت به پرداخت بدهكاري هايش وصيت نكردهباشد، لذا به نظر مشهور مراجع از جمله امام خامنه ای اگر فرزندان بدانند كه ميت خمس يا زكات بدهكار استبايدخمس و زكات اموالش را پرداخت نمايند هرچند وصيت نكردهباشد
2-امواليكه از ميت بعد از كسر بدهكاري و عمل به وصيتنامه شرعي میت، باقيميماند متعلق به همهورثه ميباشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند و تازمانيكه اموال تقسيم نشده است هيچ يك ازورثه بدوناجازه یا رضايت ديگر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، علاوه برارتکاب گناه ،مديون به ورثه نیزمي باشد.
3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را به فرزندان می بخشند و تحویل می دهند یا در قالب قرارداد شرعی دیگری به فرزندان منتقل می کنند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفيق يادگيري وعمل به دستورات دين را به همه عنايت بفرمايد به بركت صلوات برمحمد وآل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح)
(2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320)
(3) (رساله مراجع، مساله 2736)
(4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۴
موضوع: #آیا_امیرالمومنین_علیه_السلام_با_خلفا_بیعت_کرد؟
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام شهادت
سوال: آیا امیرالمومنین علیه السلام با خلفا بیعت کرد؟
هم شیعه و هم سنی معتقدند که تا زمان زنده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها ، امام علیه السلام با خلفا بیعت نکرد(صحیح بخاری ج6 ص396)
اما بعداز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، 2 قول است:1.هیچ وقت با آنها بیعت نکرد (فصول المختاره مفید ص56)
2. ازروی اکراه و اینکه یار نداشت و خلفا گفتند:اگر بیعت نکنی،کشته میشوی، بیعت کرد (بحار ج28 ص393)
علت بیعت:برای حفظ اسلام و دفع شر منافقان اقدام به بیعت کرد (المراجعات نامه 84)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۵
موضوع: #علت_عدم_موفقیت_پیامبر_صلی_الله_علیه_وآله_وسلم_در_تربیت_صحابه_برای_دفاع_از_دخترش
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام شهادت
سوال: چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از 23 سال بعثت نتوانست تعدادی صحابه تربیت کند که از دخترش دفاع کنند؟
حریص بودن زیاد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در هدایت مردم و زحمت زیاد ایشان در قرآن آمده (6کهف-128 توبه)
ولی تا ظرفیت پذیرش از خود افراد نباشد صرف دیدن پیامبر علت کامل برای خوب شدن نیست، همانطور که زن و پسر نوح به او ایمان نیاوردند و یا طی هزار سال فقط حدود 80 نفر به او ایمان آوردند.
یا حضرت موسی با بیشترین معجزه برای قومش و نجات آنها، فقط 40 روز به کوه رفت و موقع برگشت،اکثر قومش گوساله پرست شدند. (148-151 اعراف)
طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مهمترین کتاب حدیثی اهل سنت (صحیح بخاری ج 4 ص 35) درقیامت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میبیند که اکثر قومش بعداز او به جاهلیت برگشتند و درحوض وارد نمیشوند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۵
موضوع: #ایا_ائمه_علیهم_السلام_در_مورد_شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_مطلبی_گفتهاند؟
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- چرا امام علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها چیزی نگفتند؟
الف) امام علی ( علیه السلام ) هنگام دفن حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) فرمود:از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز که نزد خدا بروم) نهج البلاغه، خطبه 203(.
ب)امام علیه السلام نزد سلیم بن قیس در دوران حکومتش از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یاد کرد و فرمود: فاطمه ( سلام الله علیها ) از دنیا رفت در حالى که اثر تازیانه در بازویش مانند بازوبند باقى مانده بود. (کتاب سلیم بن قیس ، ص674)
ج) امیرالمومنین ( علیه السلام ) در جنگ صفین از کتابى که به املای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و به خط خودش بود برای ابن عباس خواند که چگونه حضرت زهرا علیها السّلام شهید شد (کتاب سلیم بن قیس الهلالی ، ص915 (
د) امام حسن ( علیه السلام ) به مغیرة بن شعبة فرمود: تو همان هستى که فاطمه دخت گرامى رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) را کتک زدى ؛ تا آنجا که خون آلود شد و فرزندی که در رحم داشت سقط کرد(احتجاج طبرسی ، ج 1، ص 278)
ه) امام حسین ( علیه السلام ) نقل می کند که پدرم هنگام دفن مادرم فرمود : بر این مصیبت بزرگ همچون مادرى که فرزند از دست داده مى نالیدم . یا رسول الله ! در محضر خداوند دخترت مخفیانه به خاک سپرده شد، حقّش را به زور گرفتند ، و آشکارا از ارث خود محروم گشت، و حال آن که هنوز از رحلت تو دیرى نپائیده و یاد تو فراموش نگشته است . (الکافی ،ج1 ،ص 458 )
و) آیا در زمانی که خلیفه دوم به بهانه جلوگیری از گریه بر میت تازه گذشته ، شبانه و بدون اجازه وارد خانه مردم میشود و زنها را کتک زده و حجاب از سر آنها بر میدارد ، میتوان مجلس عزاداری برپا کرد؟ (المصنف ، عبد الرزاق ،ج 3 ، ص 557)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۵
موضوع: #اثر_عمل_بدون_بصیرت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:
اَلعامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسائِرِ عَلى غَيرِ طَريقٍ فَلا تَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلاّبُعدا. هر كه بدون بصيرت عمل كند مانند كسي است كه بيراهه ميرود هر چند شتاب كند از هدف دورتر گردد.
چند نکته کوتاه در توضیح حدیث شریف:
1. حضرت در این حدیث شریف به نکته مهمی اشاره می کنند اگر انسان عمل یا اقدامی را بدون بصیرت انجام دهد یعنی نمی داند اقدام وعملش درست هست یا نه؟ نتیجه عمل و اقدامش چه چیزی خواهد بود؟ آیا عوامل و صحنه گردانی دارد یا خیر؟ مثل کسی وارد یک حزبی یا گروهی یا مجموعه ای می شود و متاسفانه از جزئیات و عوامل پشت صحنه و بازی گران اصلی و از اهداف هیچکدام اطلاع ندارد، قهرا کسی که اینگونه عمل کند اقدام بدون بصیرت است و این حرکت با گمراهی همراه است و طبیعتا هر قدمی که در گمراهی بیشتر بردارد از حق دور تر می شود. تلاش هم میکند، زحمت هم میکشد، عرق هم میریزد، اما این تلاشِ او، عملِ صالح نیست، او را به خدا نزدیک نمیکند، به حقیقت نزدیک نمیکند.
2. برای اینکه انسان در مسیر انحراف قرار نگیرد و از مسیر حقیقت دور نشود، در مسائل گوناگون زندگی، از جمله مسائل اجتماعی و مسائل خانوادگی قبل از هر اقدام و عملی باید جوانب آن را با مشورت با متخصیصین روشن سازد و از همه مهمتر هیچ عمل و اقدامی نباید خلاف شرع و مطابق حکم خدا باشد و اگر مخالف حکم خدا باشد هر چند منفعت دنیوی هم داشته باشد انسان از آن خودداری کند و گرنه در مسیر گمراهی قرار می گیرد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید.
خداوند متعال توفیق بصیرت در دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً (هل الشرط ابتدائی ام استمراری؟)- درس 146
جلسه 146، دوشنبه 1395/2/6
حدیث :
عن طلحة بن زید، عامّی است ولی ثقه است. قال: سمعتُ اباعبدالله الصادق«علیهالسلام» یقول: العاملُ علی غیرِ بصیرةٍ کالسّائرِ علی غیرِ الطریق. کسی که عملی را، اقدامی را انجام میدهد، لکن بدون بصیرت؛ نمیداند این عمل به کجا منتهی خواهد شد، چه خواهد شد، عواملِ پیرامونیاش چیست. اگر این کار را انجام بدهد، چه نتیجهای بر آن مترتب خواهد شد! اینها را نمیداند. که متأسفانه در دنیای امروز، هم در بین مسلمانها، هم در بین غیر مسلمانها، از جمله در کشور خودمان، عملِ به غیر بصیرت، کم نیست! وارد یک جماعتی، یک مجموعهای میشوند، افرادی در یک حزبی عضو میشوند یا هوادار میشوند، نه از جزئیاتش مطلعاند، نه از پشتِ صحنههایش مطلعاند، نه از بازیگرانِ عرصه مطلعاند، همینطور وارد میشوند مِن غیر بصیرةٍ، بدون بصیرت. این کسی که بدون بصیرت وارد میشود، قهراً حرکتِ او با گمراهی ملازم است، گمراه میشود. وقتی گمراه شد، نتیجه این است که هر قدمی که در گمراهی برمیدارد، یک قدم از حق دور میشود! تلاش هم میکند، زحمت هم میکشد، عرق هم میریزد، اما این تلاشِ او، عملِ صالح نیست، او را به خدا نزدیک نمیکند، به حقیقت نزدیک نمیکند. لذا دنبالش میفرماید: و لایَزیدُه سرعةُ السَّیرِ مِن الطریق الّا بُعداً. شما در یک جادهای حرکت میکنید، هر چه سرعتتان بیشتر بشود، به منزل و مقصد نزدیکتر میشوید. اما اگر از جاده زاویه پیدا کردید، از جاده خارج شدید، هر چه سرعتتان بیشتر باشد از جاده بیشتر دور میشوید! این، حقیقتی است. در همه کار، دنبال بصیرت باشید! بفهمیم که قضیه چیست. مسائل گوناگونی در زندگیِ انسان پیش میآید، بخصوص در مسائل اجتماعی؛ مسائل شخصی و فردی، تأثیراتشان چنان فراگیر نیست، اما در مسائل اجتماعی، تأثیراتش فراگیر است. وارد یک ماجرائی میشوند بدون اینکه جوانب قضیه را درست نگاه کرده باشند، فهمیده باشند، پشت پرده را، پشت صحنه را تشخیص داده باشند! این، میشود گمراه. گمراه که شد، هر چه بیشتر کار کند، زحمت بکشد، وقت بگذارد، از راه، بیشتر دور میشود.[1]
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۵
موضوع: #فضائل_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها
در توصیف و فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از همسران پیامبر می گوید:
مطلب اول : ما رَأَيْتُ اَحَدا اَشْبَهُ سَمْتا وَ دَلاًّ وَ هَدْيا بِرَسُولِ اللّه فى قِيامِها وَ قُعُودِها مِنْ فـاطِمَـةَ بِنْتِ رَسُولِ اللّه هیچ کس را چون فاطمه(علیهاالسلام) از نظر چهره و قیافه و رفتار و حرکات و سیره و روش شبیهتر به رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) نیافتم.
• پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله از سوی پروردگار به عنوان «اسوه و الگو» معرفی شده است: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»«همانا برای شما رسول خدا اقتدایی نیکوست». کمال انسان نیز به تبعیّت از این الگوی کمال و اخلاق است. کسانی به پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله نزدیکترند که در رفتار و زندگی به آن حضرت شبیهتر باشند. بانوی بزرگ حضرت زهرا سلاماللهعلیها پرورده دامان نبوت بود و گفتار و رفتارش جلوهای از خلق و خوی نبوی به شمار میرفت. پس میتوان او را در بالاترین درجه ایمان دید و آینه تمام نمای رسول خدا نامید.
مطلب دوم: كانت إذا دَخَلَت عَلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله قامَ إلَيها فَقَبَّلَها وأَجلَسَها في مَجلِسِهِ.
شدّت علاقه و احترام بین او و پدر گرامیش چنین بود که هر گاه بر پیامبر وارد میشود، حضرت برمیخاست به طرف او رفته و وی را میبوسید و در جای خود مینشاند، و فاطمه(علیهاالسلام) نیز همین رفتار را با پدر گرامی خود داشت.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
«پروردگارا! به حقّ عظمت زهرای اطهر ما را از دوستداران و یاران آن حضرت قرار بده و در آخرت از شفاعتش محروم مفرما!».
متن اصلی:
عن صحیح ترمذی: روی بسنده عن عایشة امّ المؤمنین قالت: ما رأیت احداً اشبه سمتاً و دلاً و هدیاً برسول الله(صلیاللهعلیهوآله) فی قیامها و قعودها من فاطمة بنت رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) و کانت اذا دخلت علی رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) قام الیه فقبّلها و اجلسها فی مجلسه و کان النبیّ(صلیاللهعلیهوآله) اذا دخل علیها قامت من مجلسها فقبّله و اجلسته فی مجلسها.
(فضائل الخمسة عن صحاح الستّة)
عایشه میگوید: هیچ کس را چون فاطمه(علیهاالسلام) از نظر چهره و قیافه و رفتار و حرکات و سیره و روش شبیهتر به رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) نیافتم. و شدّت علاقه و احترام بین او و پدر گرامیش چنین بود که هر گاه بر پیامبر وارد میشود، حضرت برمیخاست به طرف او رفته و وی را میبوسید و در جای خود مینشاند، و فاطمه(علیهاالسلام) نیز همین رفتار را با پدر گرامی خود داشت.
این روایت را که در منقبت و فضیلت حضرت فاطمۀ زهرا(علیهاالسلام) است، علاوه بر ترمذی، ابن داود در صحیح خود و همچنین حاکم در مستدرک الصحیحین و بخاری در کتاب الادب المفرد نقل کرده است.
«پروردگارا! به حقّ عظمت او ما را از دوستداران و یاران آن حضرت قرار بده و در آخرت از شفاعتش محروم مفرما!
@AhkameHarameRazavi