eitaa logo
✔️احکام شرعی🗒️🇵🇸
339 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
820 ویدیو
19 فایل
┄┅═✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼═┅┄ #نشـراحکام #احکام_شرعی‌👇: #پرســش #پاسخ👇 🕋↶【بہ ما بپیوندید:】↷🕋 🆔@Ahkameshariy
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 اطلاعیه: 🔹 به اطلاع کاربران گرامی ایتا می‌رساند به دلیل اجرای فاز نخست عملیات ارتقا و نصب تجهیزات جدید شبکه جهت افزایش تاب‌آوری خدمات 📲در مرکز داده میزبان ایتا، ارتباط کاربران از ساعت ۱:۰۰ لغایت ۶:۰۰ بامداد جمعه دهم آذرماه با اختلال [یا قطعی] مواجه خواهد بود! 🔸 پیشاپیش از شکیبایی کاربران عزیز سپاس‌گزاری نموده و امیدواریم با تلاش همکاران فنی، خدمت‌رسانی در سریع‌ترین زمان ممکن استمرار یابد! •┈••✾••┈• 🔰کانال رسمی اطلاع‌رسانی ایتا🆔
👇💕 قال الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : يُؤتى بالمرأةِ الحَسناءِ يَومَ القِيامَةِ التي قدِ افتُتِنَت في حُسنِها فتَقولُ : يا ربِّ ، حَسَّنتَ خَلقِي حتّى لَقِيتُ ما لَقِيتُ ! فيُجاءُ بمَريمَ عليها السلام فيقالُ : أنتِ أحسَنُ أو هذهِ ؟ قد حَسَّنّاها فلم تُفتَتَنْ . و يُجاءُ بالرُجلِ الحَسَنِ الذي قدِ افتُتِنَ في حُسنِهِ فيقولُ : يا ربِّ ، حَسَّنتَ خَلقِي حتّى لَقِيتُ مِن النِّساءِ ما لَقِيتُ ! فَيُجاءُ بيُوسفَ عليه السلام فيقالُ : أنتَ أحسَنُ أو هذا ؟ قد حَسَّنّاهُ فلم يُفتَتَن. و يُجاءُ بصاحِبِ البَلاءِ الذي قد أصابَتهُ الفِتنَةُ في بَلائهِ ، فيقولُ : يا ربِّ ، شَدَّدتَ علَيَّ البَلاءَ حتَّى افتُتِنتُ ، فيُجاءُ بأيّوبَ عليه السلام فيقالُ : أ بَلِيَّتُكَ أشَدُّ أو بَلِيَّةُ هذا ؟ فقدِ ابتُلِيَ فلم يُفتَتَنْ . 💢امام صادق عليه السلام فرمودند : روز قيامت زن زيبا رويى كه به سبب زيباييش فريفته و گمراه گشته است، آورده مى شود. او مى گويد : پروردگارا! مرا زيبا آفريدى و در نتيجه، آن ديدم كه ديدم! در اين هنگام مريم عليه السلام را مى آورند و به آن زن گفته مى شود: تو زيباترى يا اين؟ ما او را هم زيبا آفريديم، اما مفتون و گمراه نشد!؟ [سپس ]مرد زيبايى را مى آورند كه به خاطر زيباييش به فتنه و گناه كشيده شده است. او مى گويد : پروردگارا! مرا زيبا آفريدى و در نتيجه، از جانب زنان آن ديدم كه ديدم؛ پس، يوسف عليه السلام را مى آورند و به آن مرد گفته مى شود : تو زيباترى يا اين؟ ما او را هم زيبا آفريديم، اما گرفتار فتنه و فساد نشد!؟ [پس از او ]شخص گرفتار و بلا زده اى را مى آورند كه بر اثر آن به فتنه و گمراهى درافتاده است. او مى گويد : پروردگارا! مرا به سختى گرفتار و مبتلا كردى تا اين كه به فتنه و تباهى درافتادم؛ پس ايّوب (عليه السلام) را مى آورند و به آن مرد گفته مى شود: آيا رنج و بلاى تو سخت تر بود يا رنج و بلاى اين؟ او هم به رنج و بلا درافتاد اما دستخوش فتنه و تباهى نشد. 📚[میزان الحکمه ج۹.] [بحار الأنوار : 7/285/3.] ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_4990312910.mp3
8.21M
📝 سلام نور و چشم فاطمة(سلام الله علیها) ❤️ 👆صوت قرائت 🤲😭 منتظران ثابت قدم ظهور 🎵سرعت مناسب برای قرائت روزانه...💕 __☫🇮🇷☫_______ 📲 📱 🇮🇷 👇🆔لینک کانال یاوران امام زمان (عج) : https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌چرا زن‌ها باید حجاب داشته باشند تا مردها به گناه نیفتن⁉️😳 ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ 💦🕋 👇 ✅️ آیت الله خامنه‌ای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) می‌توان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسل‌های مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده می‌شوند، جانشین وضو نمی‌گردند. 🔹آیت الله سیستانی: مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل‌های دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسل‌های مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز می‌تواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد. 🔹 آیت الله وحید: مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد. 🔹 آیت الله فاضل: كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد. 📝 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنه‌اى، اجوبه، س 188 ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
دعای‌سمات۩سماواتی(2).mp3
3.28M
📿 دعای سمات😭🤲 🎙 با نوای حاج مهدی سماواتی این دعا معروف به دعای شبوّر [دعای عطا و بخشش] است که خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه مستحب است. این دعا از دعاهای مشهور است و بیشتر علمای گذشته بر خواندن این دعا مواظبت می‌نمودند. ❣️اللهم عـجل لوليڪ الفـرج❣️ 📖 https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴« لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ » را به نفع بی بند و بارها تفسیر نکنید 🎥تبیین جالب آیت الله جوادی آملی در مورد « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ » 🔰 آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) : ♦️ اگر معنای « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ » این باشد که در نظام شریعت، هر کس بی حجاب بود، بود؛ هر کس بی حیا بود، بود؛ خب، این می شود که! 🔻 این « خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ » پس برای چه کسی است؟! این های قیامت پس برای چیست؟! 🔻آنکه فرمود: « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »، یعنی در نظام است؛ یعنی بشر آزاد است. کمال در آزادی است. اما در حساب ، در حساب ، در حساب اینطور نیست که بگوییم هر کسی آزاد است، می خواهد هر وضع باشد؛ اینطور نیست. اگر « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »، به آن معنا باشد که می شود اباحی گری⁉️⚡️ ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خون کودکان غزه داره معجزه میکنه! 💛🕋زنان استرالیایی تحت تاثیر مردم غزه به صورت گروهی مسلمان شدند!❤️🕋 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce
📚 پیش افتادن از رکوع امام جماعت 💠 سؤال : با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب : بايد به ركوع برگردد و در اين صورت زياد شدن ركن، نماز را باطل نمیكند؛ ولى اگر به برود و پيش از رسيدن به حدّ ركوع، امام سر از ركوع بردارد، نمازش باطل است. 🔶 رساله نماز و روزه مساله ٧٣٧ ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا غربی‌ها از می‌ترسند؟🥺 🔆استاد عالی ⿻•⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━❅🌼❅━═━⊰❀⊱ 🕋 🇮🇷 🇵🇸 🇮🇷☫الله اکبر☫🇮🇷 (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)👇 :👇 https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce 🟩🟩🟩🟩🟩🟩 ☫. 🟥🟥🟥🟥🟥🟥
هدایت شده از 😂خنــده‌بازار🤣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ 💕عَلى عَلىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ 💕عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ 💕عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ. روزمان را اینگونه زیبا شروع میکنیم…🌺 🌞🌞🌞🌝🌞🌞🌞 ⿻•⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━❅🌼❅━═━⊰❀⊱ 🕋 🇮🇷 🇵🇸 🇮🇷☫الله اکبر☫🇮🇷 (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)👇 :👇 https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce 🟩🟩🟩🟩🟩🟩 ☫. 🟥🟥🟥🟥🟥🟥
هدایت شده از 😂خنــده‌بازار🤣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
…و در آخر ، 👆این صحنه را برای همه آرزو میکنم😍👶🏻 𝑱𝒐𝒊𝒏🌵📱👇کانال ما را به دوستان خود معرفی کنیدᯓ😉🤗 ツ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ـــد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌‌‌‌‌‌_بازار😂😂 ⿻•ᯓ 😁…ᯓ ᯓ🇯‌🇴‌🇮‌🇳 ↯ ᯓⓙⓞⓘⓝ↡ ⿻•___• @khanndehbazar 📡 🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🤣 تبلیغات: @s_j_h12345678
‼️ نماز به همراه اجزای حیوان حرام گوشت 🔷 س ۸۴۵۰: اگر اجزای حیوانی که خوردن آن حرام است مانند خرگوش، گربه، ماهی بدون پولک، مار، پشه و مگس؛ همراه نمازگزار باشد، نماز او چه حکمی دارد؟ ✅ ج: اگر از اجزای حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد مانند خرگوش و گربه، به همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل می گردد اما اگر حرام گوشتی باشد که خون جهنده ندارد مانند ماهی و مار، بنا بر احتیاط واجب نماز باطل خواهد بود و اگر از حشراتی باشد که گوشت ندارند مانند پشه و مگس، اشکال ندارد. ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
🔹مردسالاری غربی!! | 🖼 پوستر ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ᯓ 🇯‌🇴‌🇮‌🇳 ↯ 👇🏻 『 @Afsaran_Javan_ir 』 〽️•| @TahaAmin313 |•
⁉️چرا رسول بزرگواراسلام وامامان و امامزادگان عربند؟ چراباید برای اعراب این همه مایه بگذاریم؟ اعرابی که همین الآن مارا قبول ندارند!آیا ما یک ایرانی نداریم که به اومتوسل شویم؟ بجزسلمان فارسی؟چون رسول الله فرمودند سلمان منا اهل البیت! آیا اصلأمیتوان به سلمان متوسل شد؟ وقتی میرفتم قم باارادت به حضرت معصومه(س) متوسل میشدم اما الآن میگویم چرابایدبه یک بانوی عرب متوسل شد؟!! 💯پاسخ: 👌متاسفانه به نظر می رسد شما تحت تأثیرسخنان کسانی که گرفتاریک نوع نژاد گرایی ونگاه قومی وقبیله ای هستند، قرار گرفته اید وازاصول مبنایی،نگاه عقلانی و انسان مدارانه ناخواسته فاصله گرفته اید؛ به نظرمیرسد حتی اگرخودشمانگاهی مجدد به این نوع تعابیرکه "چرا بایدبرای اعراب این همه مایه بگذاریم؟" داشته باشید نادرستی مبنای آن رامی پذیریدکه ریشه درنگاه نژادی خاص دارد که دراین تفکرفرد,تنهاخودونژاد خودرامستحق مقام انسانیت ومراتب کمال وجایگاه های اجتماعی ویاتکریم واحترام میداند، هرچندمیدانیم شماخودگرفتار چنین تفکرنادرستی نیستید. این که عربهای امروزچه نگاهی به مادارند هرچه که باشد ازدوحال خارج نیست:یا نگاه متعالی و انسانی وحتی از روی تقدیر و تحسین دارند_که اتفاقا بسیاری عرب ها در سراسر دنیا چنین نگاهی به ماایرانیان دارند_که جا دارد ماهم نگاهی متقابل و انسانی و درخور فرهنگ ایرانی به آنها داشته باشیم ویانگاهی نژادگرایانه وتحقیر آمیز به مادارند که نفس زشتی همین رفتار میطلبدکه مانگاه درست و انسانی رابه آنها بیاموزیم و این رفتارنادرست را تکرارنکنیم و إلا تفاوتی بین ماو آنها نخواهدبود! این که چراپیامبر وامامان عرب هستندبه این حقیقت برمیگردد که مجموعه علل و عوامل سنت هدایت عمومی خداوند برای بشریت اقتضامیکرد که آخرین پیامبردر منطقه حجازکه منطقه ای عرب نشین است ظهورپیدا کند.همان گونه که این سنت می طلبید در چندهزارسال قبل پیامبری در منطقه فارس زبان یعنی"ایران"به نام زرتشت ظهورپیداکند یاپیامبران گوناگون درمناطق عالم که به زبان های عبری یا سریانی و ... تکلم میکردند ظهور پیدا کنند. از آنجاکه قاعده ومبنای تاثیرنتیجه بخشی بعثت هر پیامبری میطلبید که خداوندبرای همان قوم و منطقه فردی از بین خودشان و به زبان خودشان را مبعوث نماید چنان که در قرآن تصریح شده : « وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم(1) ما هيچ پيامبرى را، جز به زبان قومش، نفرستاديم تا (حقايق را) براى آنها آشكار سازد » لازم بود که پیامبر منطقه عرب نشین نیز عرب باشد و به همین دلیل پیامبر جهانی که در آخرین مرحله ارسال نبوت مبعوث شد منطبق با همان منطقه بعثت عرب زبان بود و امامان بعد از او نیز همچنین بودند. اما این هیچ ربطی به نگاه عمیق و دقیق انسانی اسلام به ارزش و اعتبار هر انسان بر اساس عملکرد و ایمان و رفتار او ندارد ، چنان که خود بزرگان دین اسلام بارها و بارها به این حقیقت تاکید کرده اند و تصریح نموده اند که در نزد خداوند نژاد و قوم و قبیله و تیره و مانند آن ارزش و اعتبار نیست و مهم ایمان و تقوا و ارزش های والای انسانی در وجود هر انسان است. چنان که امام سجاد در جواب کسی که به حسب و نسب آن حضرت اشاره کرده بود فرمودند: « این حرف ها را رها کن ... خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً- وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ وَلَداً قُرَشِيّا ؛ خداوند بهشت را آفريده براى بنده مطيع و نيكوكار گر چه غلامى سياه باشد و جهنم را آفريده براى هر كه معصيت كند گرچه از اولاد قريش (اشراف زاده ) باشد » (2) جالب آن است که از گذشته های دور تا کنون ایرانیان و مردم عجم دارای همین نگاه انسانی و بی تعصب بودند و همواره در جستجوی حقیقت گام برمی داشتند نه تعصبات کور کورانه نژادی که اعراب جاهلی داشتند و به همین جهت در قرآن خطاب به اعراب گفته شده :وَ لَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلىَ‏ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ * فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُواْ بِهِ مُؤْمِنِين(3) هر گاه ما آن را بر بعضى از عجم [غير عرب‏] ها نازل مى‏كرديم * و او آن را بر ايشان مى‏خواند، به آن ايمان نمى‏آورند! » در توضیح این آیه در روایات آمده که حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: اگر قرآن بر عجم نازل مى‏شد عرب به آن ايمان نمى‏آورد!ولى بر عرب نازل شد عجم ايمان آورد، اين فضيلتى است براى عجم»؛ پس ارزش و افتخار ما ایرانیان آن است که هم بزرگانی چون سلمان فارسی در صدر اسلام با جستجوی مناطق مختلف عالم و تحقیق و تفحص بسیار در نهایت حقیقت را در اسلام و پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) یافتند و آزادانه به این دین مبین گرویدند و بعد نیز توده مردم ایران آزادانه اسلام را پذیرفته و بر آن گردن نهادند.👇
ادامه… 👆بر این اساس محبت و ارادت ما به اهل بیت حتی به بزرگانی چون جناب سلمان فارسی نه از باب عرب یا عجم بودن آن ها که به دلیل ارزش و مقام ذاتی و انسانی و ایمانی آن هاست و به همین جهت بوده که غالب انسان های پاک نهاد و با فضیلت از خاندان پیامبر به سمت ایران هجرت کرده و در بین این مردم فضیلت شناس و حقیقت بین زندگانی کرده و از دنیا رفته اند. 🔰پی نوشت ها : 1. ابراهیم (14) آیه 4. 2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه . ق ، ج 46، ص 82. 3. همان، ج 9، ص 228 . 💯 ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
⁉️چرا نماز باید به زبان عربی خوانده شود؟ اگر ما آن آیه ها را به زبان فارسی بیان کنیم چه اشکالی دارد؟ 🔰پاسخ : برای روشن شدن پاسخ، ابتدا باید منظور از سؤال روشن شود؛ اگر منظور این است که به جای عربی زبان دیگری جایگزین شود، این سؤال برای افراد بی گانه از آن زبان نیز مطرح است و اگر منظور این است که چرا باید نماز را فقط به زبان عربی بخوانیم؟ و هر کسی نمی تواند به زبان مادری و محلی خود نماز بخواند، باید به نکات زیر توجه داشت: نکته اوّل: می توان گفت عمده ترین دلیل در خواندن نماز به زبان عربی، پس از آن که نماز، سنت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است و عبادات توقیفی (به جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.) هستند، حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود و چه بسا این تغییرات، به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت می کرد و شاید کم کم اصل نماز از اهمیت افتاده و کاملاً به فراموشی سپرده می شد. بدیهی است برای این که هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد؛ نظیر این که در مورد اندازه، میلی متر، سانتی متر و یا متر و در مورد وزن، گرم، کیلو و... را به عنوان معیار و میزان غیرقابل تغییر قرار داده اند، همچنین در مورد نماز، اموری را که به نام واجبات و ارکان است به عنوان معیار و ملاک قرار داده اند که یکی از آنها لزوم عربی بودن اذکار واجب آن است. نکته دوم: اسلام یک دین جهانى است و مى‏خواهد همه مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد. تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحدى که همه با هم تفاهم کنند، امکان ‏پذیر نیست و زبان عربى که به اعتراف اهل فن، از جامع‏ترین زبان‏هاى دنیاست، مى‏تواند به عنوان یک زبان بین المللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگى مسلمانان ‏باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، همچون به سوى قبله واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است. نکته سوم: ممکن است به ذهن کسی برسد که وادار کردن مردمی غیر مسلط بر زبان عربی به خواندن نماز به زبان عربی، نوعی ایجاد مشقت برای آنها و اجحاف و ستم در حق آنها است. در جواب می توان گفت: برای مردمی که برای رفع حوایج روزمره خود، ده ها و بلکه صدها اصطلاح و واژه­های بی گانه را به راحتی یاد گرفته و به کار می برند، یاد گرفتن کلمات نماز که مجموع کلمات واجب آن (با حذف کلمات تکراری) حدود 20 کلمه است، کار مشکلی نیست. از طرف دیگر، معنای ظاهری و سطحی کلمات نماز بسیار ساده و آسان است و همه مردم به راحتی می توانند معنای سطحی و ظاهری بسم الله الرحمن الرحیم و... را یاد بگیرند؛ هر چند این کلمات دارای معانی عمیق و گسترده نیز هست. نکته چهارم: از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کامل­ترین زبان های دنیاست که به خوبی می تواند مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالب های زیبا و کوتاه بیان کند[1]. نکته پنجم: عربى بودن الفاظ و اذکار در هر حکم و عبادتى شرط لازم نیست. همان طوری که بنابر نظر بعضى از علما، عربى بودن صیغه عقد ازدواج ضرورتى ندارد[2] و بعضى از علما همچون امام خمینى (ره) در این باره مى‏فرمایند: اگر مکلف خودش نمى‏تواند صیغه را به عربى بخواند، حتى در صورتى که بتواند وکیل بگیرد، جواز عقد به غیر عربى خالى از قوت نیست.[3] همچنین لازم نیست دعاها نیز حتماً به عربى خوانده شوند و انسان در غیر از حالت نماز می تواند با خداوند به هر زبانی صحبت و با او راز و نیاز کند و به فتوای اکثر مراجع، در نماز نیز در غیر از اذکار واجب و خصوصاً در قنوت، می تواند به زبان غیر عربی دعا کند.[4] البته آن چه گفته شد به معناى بى توجهى مسلمانان به معانى اذکار در نماز و... نیست، بلکه بر هر مسلمان لازم است که با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه مى‏گوید، و در این صورت است که اعمال او خشک و بى‏روح تلقى نشده و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت.[5] :👇 [1]. المیزان، ج 4، ص 160؛ تفسیر نمونه، ج 9، ص 300 و ج 13، ص 311. .[2] گرامى، معلقات، ج 4، ص 645. .[3] یزدی، سید محمد کاظم، عروة الوثقى، ج 2، حاشیه ص 645. [4]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 62. [5] اقتباس از نمایه شماره 407 (سایت: 423). ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سجده شخص معذور بر روی مهر بعضی از کسانی که وظیفه‌شان، نماز خواندن به‌صورت نشسته است، به‌جای اینکه مهر را با دست نگه داشته و پیشانی خود را روی مهر بگذارند، مهر را بالا آورده و به پیشانی خود می گذارند؛ در حالی که نمی دانند این کار، صحیح نیست❗️ ✅ نظر مراجع تقلید 🔸آیت الله مکارم: باید مهر را با دست نگه دارد و پیشانی را بر آن بگذارد. 🔹آیت الله سیستانی: کسی که می‌‌تواند بنشیند، ولی نمی‌‌تواند پیشانی را بر زمین برساند، اگر بتواند به اندازه‌ای خم شود که عرفاً سجده بر آن صدق کند، باید به آن مقدار خم شود و مُهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی مکان بلندی گذاشته و پیشانی را بر آن بگذارد؛ ولی باید کف دست‌‌ها و زانوها و انگشتان پا را در صورت امکان به‌طور معمول بر زمین بگذارد؛ البتّه اگر در این صورت، مکان بلندی نباشد که مُهر یا شیء دیگری که سجده بر آن صحیح است را روی آن قرار دهد و کسی هم نباشد که مثلاً مُهر را بلند کند و بگیرد تا آن شخص بر آن سجده نماید، باید مُهر یا شیء دیگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نماید. 🔸آیت الله بهجت: کسی که نمی‌تواند پیشانی رابه زمین برساند باید به‌قدری که می‌تواند خم شود و مُهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی را بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید بنابر احتیاط کف دست‌ها و زانوها و انگشتان پا را به‌طور معمول به زمین بگذارد. 🔸استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری: ❓سوال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند اما از روی جهل، مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته است؛ آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟ ✅ پاسخ: این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند.📿 ⁉️ برداشت های نادرست از احکام ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 … 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy 📎Ask us religious questions؟