✂️ برشی از یک کتاب
#جُرم_در_نظام_حقوقیِ_اسلام
حقوق اسلامی ... بر این بینش استوار است که در هستی ، #قَدر و اندازه هایی وجود دارد ، #نظام و #روابطی وجود دارد و این « اقدار » ، #حدودی را به وجود می آورند و این « حدود » ، #حقوقی را و این « حقوق » ، در رابطه با نظامِ حاکم بر هستی مطرح است ، نه در رابطه با نظام تولیدی جامعه و روابط اقتصادی آن .
با این توضیح ، جُرم تنها به معنای مخالفت با نظام موجود در یک جامعه نیست ، به معنای مخالفت با قوانینی که در یک جامعه ، جُرم محسوب میشود و در جامعه دیگر نمیشود ، در گذشته جُرم باشد و الان نباشد نیست ؛ چرا که جُرم ، #درگیری با نظامِ حاکم بر هستی ، سنت ها و قانونمندی های آن است . با این بینش ، جرم فقط در حدّ جامعه مطرح نیست که در رابطه با نظام ؛ یعنی سنت حاکم بر هستی که الله بیانگر آن بوده ، توضیح مییابد . پس هر نوع تخلف و تخطی از سنت های حاکم بر جهان #جُرم است .
📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۳۷ و ۱۳۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✋صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#سختی_لازمه_ی_رُشد_کودک
… چرا این مادر خوبی که سختی کشیده ، پدری که سختی کشیده است ، همه ی امکانات را بدون هیچ #ضرورتی برای بچه ی خود فراهم میکند ؟! بعد میگوید چرا بچه ام قدرنشناس است ؟ چون شما #بیزحمت امکانات را در اختیار او قرار دادید این #مانعِ رُشد بچه می شود . یک بچه ای دید ، پروانه می خواهد از پیله اش بیرون بیاید . دید خیلی دارد زور می زند ، انگار خسته شده ، رفت قیچی را آورد ، پیله را باز کرد . بعد پروانه که به دنیا آمد نتوانست پرواز کند . گفت پدر چرا این نمی تواند پرواز کند ؟ گفت : چون تو نگذاشتی ترشحاتی که برای بالش #لازم است ، ترشح شود و بالش قدرت پیدا کند . بادبادک باید رو به #باد باشد تا #بالا برود . مشکلات فرد را بالا میبرد ، فقط باید سوار مشکلات شد .
📚 از سیادت تا وزارت ، محمدجعفر غفرانی ، صفحه ۲۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#استغفارِ_رسول
در جامعه ی مرتبط و در هستی نظام یافته ، یک حرکت ساده و یک اشتباه ، تنها یک حرکت و یک اشتباه نیست که #ذنب ، مفهوم وسیعی دارد و در دعا آمده است « أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ » هر لذتی جز با #یادِ_او ، هر شغلی جز با #طاعتِ_او ، و هر خوشحالی جز با #توجه_به_او ذنب است ؛چون تو را #پُر کرده و مشغول داشته است . ذنوب خیلی دقیق تر و وسیع تر از آن چیزی هستند که ما خیال می کنیم . با این توجه ، کسانی که در حدِ رسول هستند ، استغفار دارند ؛ که هر کس در هر کلامی ذنبی دارد .
📚 حرکت علی صفایی حائری صفحه ۲۰۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#لاک_پشت
در هفت سال اول بچه درست مثل لاک پشت می ماند . زود می رود داخل لاکِ خودش . نباید بگذارید بچه #پنهان کند . برای این که پنهان نکند ، باید راحت با ما طرح کند . با بهترین کسی که میتواند راحت حرف بزند #مادر است . وقتی طرف دارد حرف میزند مادر آنجا نباید واکنش نشان بدهد ، آنجا نباید اصلاً برخورد کند . مثل #ضبط_صوت فقط ضبط کند . بعداً که حرفش تمام شد ، رفت دست و صورتش را شست لباس هایش را درآورد ، سر جایش گذاشت ، بعدها باید بنشینند حرف او را تحلیل کنند اگر لازم است با آن یک برخورد منطقی صورت بگیرد . مهمترین #ثمره هفت سالِ #اول اعتمادی است که مادران باید به وجود بیاورند و این خانه گریزی که در جوانان و نوجوانان ما هست . به نظر میرسد که علتش این باشد که در هفت سالِ اول بچه ها با خانه اُنس پیدا نکرده اند . چون در هفت سال اول یا مادر در خانه نبوده ، یا اگر هم در خانه بوده در آشپزخانه یا پای تلفن بوده . بچه مورد اعتنا و در کانون توجه مادر نیست .
📚از سیادت تا وزارت ، محمدجعفر غفرانی ، صفحه ۳۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#آسیبِ_نهضتِ_ما
نهضت ها از لحظه ای آسیب پذیر میشوند که #نفوذشان در دشمن ، محدود یا نفوذ دشمن در آنها #گسترده میشود . مُهره هاشان از دست میرود و مهره های دشمن جایگزین آنها میشود و تو می بینی که پنهانی و نامحسوس ، سرنشین ماشین را عوض کرده و در نتیجه #جهتش هم عوض خواهد شد .
📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۲۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب #مَسخِ_انسان_تربیت_نیست
تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد . هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با #انتخابِ من همراه نباشد ، در واقع #مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود . و این است که تربیت های #تلقینی و #تقلیدی و #تحمیلی و #سنتی ، ارزش نخواهد داشت ، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#صدورِ_یقین_با_زور_ممنوع
این درست نیست که دیدههای خود را نقّالی کنیم و از عشق خود حرف بزنیم و یا دیگران را بغل کنیم و یا بر #یقین خود پافشاری کنیم و #سوگند بخوریم ؛ چون یقینِ هر کس در درونِ اوست ، به دیگران نمی رسد . مگر هنگامی که نشان بدهیم که چگونه و از #کجا به این یقین رسیده ایم و به این روش دست یافته ایم و با چه کلیدها و ملاکهایی حرکت کرده ایم . هنگامی که میخواهیم فردی را #بسازیم و یا جامعه ای را بازسازی کنیم ، ناچاریم که در #اعماق بکاویم و ریشهها را بیدار نماییم .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#چه_می_کنیم؟
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
ما برای خدا هستیم . از آنِ او هستیم . از آنِ او . نه برای هوس ها و حرف ها و جلوه ها ... ما برای او هستیم و این است که به سوی او باز می گردیم و دادهها را در راهِ او می ریزیم . ما برای او هستیم و او جهتِ #حرکت ما و #هدف ما و #بازگشت ماست .
هر کس که #داراست ؛ دارای نعمتی ، ثروتی ، قدرتی ، همتی ، فکری و اندیشهای ، دارای قلمی ، قدمی ، درمی ... هر کس که داراست ، #مسئول است که آنچه داشته کجا خرج کرده و برای چه مصرف کرده و به سوی که بازگردانیده .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ما_مکتبی_خواهانیم_که
ما مکتبی را میخواهیم که بالاتر از #تکامل بهره بیاورد ما #مکتبی را می خواهیم که #انسان را زیاد کند ، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را ؛ انسان را #زیاد کند . تا او بتواند به استعدادهای تکامل یافته اش جهت بدهد و آن ها را رهبری کند ؛ که زیاد شدنِ انسان و رُشد انسان ، یعنی همین #جهت_دادن به خویشتن و رهبری کردنِ خویش .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#سرگرمی_یا_تفقّه
بر #عالِم_اسلامی ، که خود را دانشمند و متخصص در امور اسلامی می داند و از اسلام #سخن می گوید و به راهنمایی پیروان اسلام می پردازد واجب است ... تصوری #جامع و فراگیر نسبت به اسلام پیدا کند و دین را همچون مجموعه ای واحد که هیچ پاره ای از آن بریدۀ از پارۀ دیگر نیست بفهمد . و این است معنی #تفقّه_در_دین .
یعنی شناخت بخشهای گوناگون دین در حالت پیوستگی و ارتباط با یکدیگر و به صورت مجموعه ای یگانه ... نه به صورت فصلهایی پراکنده و بخشهایی از هم جدا . بنابراین ، آن کس که از اسلام بدین صورت آگاه باشد و آن را به همین شکل معرفی کند . دانشمند اسلامی و #نمایندۀ_اسلام و #سخنگوی آن است . نه آن کس که #علم_فقه بداند و از سیاستِ اسلامی بیخبر باشد ، یا آن کس که از علم و عقاید آگاه است ولی از مسائل#اجتماعی در اسلام چیزی نمیداند یا آن کس که از حدیث و علومِ آن با خبر است ولی از دستگاه اداری دین خبری ندارد ... این گونه کسان ، #تفقّه در دین #ندارند ، بلکه هر یک از جزئی از دین ، جدا از دیگر جزئهای آن آگاهی پیدا کرده اند .
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۱ ، ص ۵۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ندیدن_دلیل_بر_نبودن_نیست
#علوم_طبيعی که #قلمرو تاخت و تازش چهار دیواری #ماده و #طبیعت است ، تنها میتواند در این چهار دیواری تاخت و تاز کند ، مثلاً خواص موضوع خود(ماده) را جستجو نموده ؛ احكامی که از سنخ آن است کشف و استخراج نماید ، و یا خواص آلات و ادوات مادی که برای تکمیل تجارب خود بکار می برد بیان کند و اما اینکه در #پشت این چهاردیواری چه می گذرد و آیا چیزی هست یا نه؟ و اگر هست چه آثاری دارد ؟ در این باره نباید هیچگونه دخل و تصرفی و اظهار نظری بنماید نه #نفياً و نه #اثباتاً .
چون #نهایت چیزی که #علوم_مادی میتواند در باره پشت این دیوار بگوید این است که من چیزی #ندیدم ، و درست هم گفته چون نباید ببیند ، و این #ندیدن_دلیل_بر_نبودن_چیزی_نیست . و به همين دلیل اگر علوم مادی هزار برابر آنچه هست بشود ، باز در چهاردیواری ماده است و در #داخل این چهار دیواری هیچ موجود #غیر_مادی و خارج از سنخِ ماده و حكم طبیعت ، نیست تا او
ببیند .
📚 ترجمه تفسیر المیزان ، سید محمد حسین طباطبایی ، جلد ۱ ، ص ۵۵۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed