eitaa logo
اخلاق
30.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
5.4هزار ویدیو
104 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/GB0d.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
💚سلام امام زمانم💚 📖 السَّلاَمُ عَلَى بَقِيَّةِ اللَّهِ فِي بِلاَدِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلَى عِبَادِهِ... ❣سلام بر مولایی که زمینیان، عطر خدا را از وجود او استشمام می کنند؛ سلام بر او و بر روزی که حکومت خدا را روی زمین برپا خواهد کرد. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله، ص 631 ✳️ @Akhlagh_Et
✍ نامردی شیطان در عصر قیامت 🔺 وقتی خدا گناهکارا رو تو جهنم می‌ندازه، شيطان‌ به‌ جهنّميان‌ مي‌گه: خدا یه وعده‌های خوبی به شما داد، منم‌ یه وعده‌هایی دادم‌ که الان تخلف کردم؛ اما ‌تو دنيا مجبورتون نکردم که گناه کنید، فقط‌‌ دعوتتون کردم و شما هم گوش کردید. پس منو سرزنش‌‌ نكنيد برید‌ خودتونو سرزنش‌‌ کنید. امروز نه من می‌تونم به داد شما برسم نه شما می‌تونید به داد من برسید. 📚 بر اساس سوره ابراهیم آیه ۲۲ ✳️ @Akhlagh_Et
اخلاق قسمت اول مرحوم سید عبدالله شبر مترجم : محمدرضا جباران باسمه تعالى و له الحمد يكى از موضوعاتى كه انسان ناخودآگاه به سوى آن كشيده مى‏شود بحث از تهذيب نفس و پاكسازى وجود از صفات ناپسند است. مطابقت مباحث اخلاقى با فطرت انسانى باعث مى‏شود كه انسان از شنيدن آنها لذت برده و بدون هيچ تأملى قهرمانان ميدان مبارزه با نفس را بستايد. ولى بايد توجه داشت كه اين سخن به آن معنى نيست كه هر كس مىیتواند به آسانى اخلاق ناپسند خويش را ترك كرده به فضايل و سجاياى پسنديده روى آورد. بديهى است كه انسان به همان اندازه كه از فكر داشتن خلقيات و صفات پسنديده لذت مى‏برد از ترك صفات زشتى كه در درون او ريشه زده و آثارشان در كردار و رفتارش ظاهر گرديده ناخشنود؛ بلكه هراسان است و به همين دليل است كه وارستگان از صفات حيوانى بسيار اندك و بازماندگان در ورطه هواهاى نفسانى بى شمارند. اين دوگانگى به اين دليل است كه رهائى از خلق و خويى كه انسان به آن عادت كرده بسيار مشكل بوده و جز با تلاش پى‏گير و مداوم در طول ساليان متمادى امكان‏پذير نيست. انسان راحت‏طلب علیرغم اين كه راه سعادت را به خوبى میشناسد و چه بسا در آرزوى رسيدن به آن آه حسرت میكشد به آسانى حاضر نمیشود مشقت و مشكلات اين راه را بر خود هموار سازد. و درست به همين دليل است كه كتب اخلاقى علیرغم دارا بودن بيشترين خواننده در مقايسه با ساير كتب كمترين اثر را در خوانندگان خود به جا مىیگذارند. اين در حالى است كه همان تأثير اندك بيش از آنكه بر كتاب و شيوه تأليف و روش استدلال آن متكى باشد از نويسنده و روحيات او سرچشمه میگيرد. اگر نويسنده يك كتاب اخلاقى خود به اخلاق حميده و صفات پسنديده آراسته باشد مى‏توان اميد داشت نوشته او در قلوب آماده و نفوس مستعده تأثيرى به جاى گذارد وگرنه همان به كه از آن قطع اميد كرده بيهوده دل به آن خوش نداريم. اگر به آنچه تاكنون گذشت اين نكته را اضافه كنيم كه اخلاق به عنوان يكى از علوم كاربردى ارزشى جز به كار بستن در مقام عمل ندارد و آموختن آن بدون استفاده در ميدان عمل اگر زيان به بار نياورد سودى نخواهد بخشيد، در مى‏يابيم كه ملاك اصلى و معيار اساسى در ارزشيابى كتب اخلاقى ارزش اخلاقى و جايگاه معنوى نويسنده است نه نحوه تأليف و شيوه نگارش و امثال آن بنابراين براى شناخت كتابى كه پيش‏رو داريد كافى است بدانيد كه اين كتاب اثر اسوه‏اى در اخلاق و اسطوره‏اى در عمل چون مرحوم سيد عبدالله شبر است. اثرى كه اين كتاب در خواننده خود باقى مى‏گذارد بيش از آن كه مرهون خصوصيات كتاب باشد مديون ويژگى‏هاى روحى و برجستگى‏هاى اخلاقى مؤلف است ولى با اين حال نمیتوان خصوصيات خود كتاب را از نظر دور داشت خصوصياتى كه اين كتاب حائز است در كمتر كتابى به چشم میخورد، مرحوم شبر در اين نوشته سعى بر آن داشته تا همراه با شيوايى قلم و سلاست كلام بدون آنكه مبحثى را طولانى كند عمده مسائل لازم را در عباراتى خلاصه و دلچسب جمع نمايد. در تطبيق اين كتاب با ديگر كتب اخلاقى چنين به دست میآيد كه مرحوم سيد در اين كتاب بيش از هر چيز تحت تأثير احياءالعلوم غزالى بوده است، به طورى كه در بسيارى از مباحث عين عبارت احياءالعلوم را نقل كرده و به طور خلاصه میتوان گفت نوشته مرحوم شبر خلاصه‏اى اصلاح شده از كتاب غزالى است. وقتى براى اولين بار اين كتاب شريف را مطالعه مى‏كردم با خود میانديشيدم كه چقدر خوب بود اگر كتابى به اين روش به زبان فارسى داشتيم تا آنكه خداوند منان توفيق داد به ترجمه آن همت گمارم، نخست جلد اول آن را در سال 1364 با هزينه شخصى خود به وسيله نشر روح به چاپ رساندم و اكنون ترجمه كامل كتاب را با اصلاحاتى تكميل نموده و امتياز چاپ آن را به انتشارات هجرت واگذار نمودم تا در اختيار خوانندگان قرار گيرد. با خود فكر میكردم كه اگر قرار باشد چيزى به عنوان مقدمه بر اين ترجمه بنويسم بهتر است در چه موضوعى باشد، در اين مورد چيزى به نظرم نرسيد جز چند تذكر كه توجه به آنها براى خواننده خالى از فايده نيست. 1 - نوع كارى كه هر انسان انجام میدهد نشانه‏اى است از ذوق و استعداد او ولى بر وجود ملكه در نفس او دلالت ندارد، كودكى كه با قلم بر صفحه سفيدى شكلك میكشد ذوق نقاشى دارد ولى هنر نقاشى در او نيست، میتوان گفت استعداد نقاش شدن را دارد وليكن نمیتوان گفت نقاش است، همين طور كسى كه در اخلاق كار میكند به اخلاق علاقه دارد ولى معلوم نيست داراى اخلاق پسنديده باشد. مغضوب خداست كسى كه در اين باب سخنى بگويد كه خود آراسته به آن نباشد، و اين بنده خود را كوچكتر از آن میداند كه در اين وادى راهى پيموده باشد تا چه رسد كه داعيه هدايت ديگران در سر بپروراند و لذا بيم آن میرود كه مصداق آيه شريفه: ادامه دارد.... ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امیرالمؤمنین امام علی (علیه‌السلام) : كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. 📚 غررالحكم، ح۸۸۸۳ ‌ ✳️ @Akhlagh_Et
46.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 بیانات آیت الله گرامی پیرامون شخصیت حضرت آیت الله ✳️ @Akhlagh_Et
فرازی از خطبه ی حضرت زینب (سلام الله علیها) در مجلس یزید (لعنت الله علیه): فَوَاللهِ ما فَرَيْتَ إِلاّ جِلْدَكَ، وَلا حَزَزْتَ إِلاّ لَحْمَكَ، وَ لَتَرِدَنَّ عَلى رَسُولِ اللهِ بِما تَحَمَّلْتَ مِنْ سَفْكِ دِماءِ ذُرِّيَّتِهِ، وَ انْتَهَكْتَ مِنْ حُرْمَتِهِ فِي عَتْرَتِهِ وَ لُحْمَتِهِ، حَيْثُ يَجْمَعُ اللهُ شَمْلَهُمْ، وَ يَلُمُّ شَعْثَهُمْ، وَ يَأْخُذُ بِحَقِّهِمْ [اى يزيد] به خدا سوگند [با اين جنايت] جز پوست خود را ندريدى و جز گوشت خود را نبريدى و در حقيقت خود را نابود كردى؛ به يقين با حمل بارى كه ـ از ريختن خون فرزندان رسول خدا و هتك حرمت آن حضرت در ارتباط با خاندان و جگر گوشه هايش ـ بر دوش دارى، بر رسول خدا وارد خواهى شد؛ در آن جا خداوند آنان را گرد خواهد آورد و پريشانى آنها را بر طرف خواهد ساخت و داد آنها را بستاند . مقتل الحسين مقرّم، ص 357 - 359 ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آخرت فکری کنید مرحوم حضرت آیت الله حاج سید جواد حیدری ✳️ @Akhlagh_Et
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «اولین راه کنترل قوه‌ی خیال» 🔸"اولین قدم در تربیت نفس" (قسمت پنجم) دقایقی پای کرسی اخلاق 🔻 قسمتی از بیانات استاد در جلسه درس اخلاق ✳️ @Akhlagh_Et
قالَ الامام الْحُسَيْنُ (عليه السلام): لَوْلَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّيَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَقِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُول. . امام حسين (عليه السلام) فرمودند: اگر از دنيا به‌جز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد تا اينكه مردى از خاندان من ظهور كند، و دنـيا را پـر از عـدل و داد كند همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است، از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) چنين شنيدم. . كمال الدين، ص317 ـ بحارالانوار، ج51، ص133 ✳️ @Akhlagh_Et
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کدام اشک برای امام حسین علیه‌السلام آتش جهنم را خاموش می‌کند؟ 👤 آیت‎الله ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5789488028061796864.mp3
4.52M
📲 فایل صوتے 🎙واعظ: آیت الله 🔖 گناه حق الناس و عواقب آن 🔖 ✳️ @Akhlagh_Et
قسمت دوم يا ايها الذين آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون كبر مقتاً عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون باشد. ولى آنچه كه اميد مى‏رود او را از اين زمره بيرون برد، اينكه او اين سخنان را از خود نگفته است بلكه از كسى نقل مى‏كند كه خود مزين به زينت اخلاق حسنه بوده، به اميد اينكه جوانان فارسى زبان را از اين نفس قدسى بهره‏اى باشد. 2 - نوع ترجمه‏اى كه در اين جزوه به كار گرفته شده چيزى است بين ترجمه آزاد و ترجمه تحت اللفظى، يعنى هر جا كه براى حفظ مطلب يا لطافت و شيوايى آن لازم بود تعبيرات و الفاظ اصل كتاب حفظ شود دقيقاً همان الفاظ و تعبيرات را به فارسى نقل كردم و هر جا كه براى حفظ مطلب نيازى به حفظ الفاظ نبود يا ترجمه تحت اللفظى سلاست كلام را سلب مى‏كرد قلم را از قيد الفاظ رهانيده منظور و مقصد كلام را بيان نمودم. 3 - در تمام كتاب سعى بر آن داشتم كه ترتيب و عناوين كتاب را بر مبناى اصل قرار دهم جر بحث صفات رسول خدا (صلى‏الله عليه و آله و سلم) كه براى جلوگيرى از تكرار، آن را ترتيبى ديگر دادم. 4 - بعضى از عبارات كتاب پس از ترجمه نياز به توضيح داشت آنچه را ممكن بود در پاورقى توضيح دادم ولى اين روش براى توضيح بعضى از عبارات كافى به نظر نرسيد لذا توضيح را در خلال متن آورده و آن را به وسيله دو پرانتز از متن متمايز نمودم، البته به جز آيات قرآن كه از اين قاعده مستثنى هستند. 5 - هر بار كه براى بازنويسى يا تصحيح ترجمه، آن را مرور مى‏كردم اشكالات و اشتباهاتى را در آن مشاهده مى‏كردم كه در دفعات قبل، از ديدم مخفى مانده بود و اكنون كه آن را براى آخرين بار كنترل كرده‏ام به صحت كامل آن معتقد نيستم بلكه هر جاى آن را براى نقد و اشكال صالح دانسته و اميد عفو و اغماض دارم. والسلام على من اتبع الهدى 2 / 8 / 74 قم المقدسه محمد رضا جباران زندگينامه مؤلف قال رسول الله (صلى‏الله عليه و آله و سلم): علماء امتى افضل من انبياء بنى‏اسرائيل به طور كلى تاريخ شيعه را مى‏توان به دو بخش اساسى تقسيم نمود و نقش علما را در اين دو مرحله مهم به تناسب شرايط زمان بررسى كرد. 1 - زمان حضور ائمه (عليهم السلام) تا آخر غيبت صغرى در طول اين مرحله ائمه اطهار همواره به منزله قطب آسياب، محور حركت اسلام بوده و آن را از انحراف به چپ و راست حفظ مى‏كرده‏اند و وجود آنها چون شمعى به جامعه اسلامى نورافشانى مى‏كرده و در اين ميان هميشه به دور شمع وجود ائمه پروانه‏هايى در طواف بوده‏اند كه از وجود ائمه كسب فيض كرده و به مثابه پيامبرانى از طرف ائمه تا اقصى نقاط بلاد اسلامى فرستاده مى‏شدند و آنچه را كه از امام گرفته بودند به مردم مى‏رساندند، اينها كسانى بودند كه در جو خفقان حكومت‏هاى اموى و عباسى جان خود را در طبق اخلاص نهاده و با تلاش پى‏گير نداى هر امامى را در زمان خود به پيروانش مى‏رساندند و از طرف ديگر سنت و روش آنان را در ضمن كتاب‏ها و رساله‏هايى كه هر سطر آنها حكايت از زحمات و كوششهاى طاقت فرسا و ريخته شدن خون بزرگانى از اين سلسله دارد، براى ما به يادگار گذاشتند. 2 - زمان غيبت كبرى غيبت كبرى فرا مى‏رسد و حضور ائمه در ميان امت پايان مى‏يابد ولى اين سلسله فداكار به فعاليت خود ادامه مى‏دهند و با زحمات بى‏وقفه خود اسلام را در مسير شايسته‏اش حركت مى‏دهند، تا آنجا كه اكنون آن را به دست ما سپرده و اين مسؤوليت بزرگ را به عهده ما نهاده‏اند. اين گروه فداكار كسانى هستند كه مى‏توانند پس از معصومين به عنوان بهترين الگو براى جامعه بشريت مطرح باشند، چرا كه زندگى هر كدام از آنان سراسر زهد و تقوا و تلاش و كوشش است. و اينك كه جامعه ما در بستر تعالى و تكامل در حركت است، ضرورى و مناسب است كه تا حد امكان تاريخ زندگى اين بزرگان را بررسى كرده روش زندگى را از ايشان بياموزيم. به همين جهت اكنون كه كتابى از اين سلسله بزرگوار براى مطالعه پيش رو داريم، لازم است مختصرى از زندگى اين عالم بزرگ را بررسى كرده و آن را سرمشق زندگى قرار دهيم. براى اين منظور خلاصه‏اى از دو زندگينامه، كه يكى از آنها نوشته محمد صادق سيد محمد حسين صدر و ديگرى نوشته يكى از شاگردان مرحوم شبر سيد محمد ابن مال الله ابن معصوم قطيفى نجفى است اقتباس كرديم. اميد است كه روش زندگى اين بزرگ مرد كه نشان از زندگى ائمه معصومين (عليهم السلام) دارد برنامه زندگى ما باشد. تولد مؤلف مرحوم حجه‏الاسلام سيد عبدالله شبر (قدس سره) در سال 1188 هجرى قمرى در نجف اشرف متولد شد. پس از تولد او پدر بزرگوارش مرحوم علامه سيد محمدرضا شبر به كاظمين نقل مكان كرد و در همان جا تا هنگام وفات مشغول به تدريس و تأليف بود. ادامه دارد... ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ الامام الْحُسَيْنُ (عليه السلام ): اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ ... . امام حسين عليه السلام(در پاسخ به پيشنهاد مروان بن حكم كه با يزيد بيعت كن) فرمودند: در اين صـورت بايد گفت: انا للّه و انا اليه راجعون و فاتحه اسلام را خواند زيرا امّت اسلام گرفتار چوپانى همانند يزيد شده است ... موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام 285، ح252 ✳️ @Akhlagh_Et
فرازی از خطبه ی حضرت زینب (سلام الله علیها) در مجلس یزید (لعنت الله علیه): وَ لَئِنْ جَرَّتْ عَلَيَّ الدَّواهِي مُخاطَبَتَكَ، إِنِّي لاََسْتَصْغِرُ قَدْرَكَ، وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِيعَكَ، وَ أَسْتَكْثِرُ تَوْبِيخَكَ، لكِنَّ العُيُونَ عَبْرى، وَ الصُّدُورَ حَرّى اگر مصيبت هاى بزرگ روزگار، كارم را به اينجا كشانده كه با تو سخن بگويم، ولى [بدان] من به يقين، ارزش تو را كوچك و ناچيز، و سرزنش تو را بزرگ مى شمارم و فراوان تو را توبيخ مى كنم، ولى چه كنم كه ديده ها گريان و سينه ها سوزان است. مقتل الحسين مقرّم، ص 357 - 359 ✳️ @Akhlagh_Et
. ❣❣ 🔅 السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیَاءِ الدَّوْلَةِ الشَّرِیفَةِ...✋ 🌱سلام بر تو و بر امید فرح بخش آمدنت، آنگاه که حکومت خدا را نشانمان میدهی و خشکسال آرزوهای ما را با باران مهربانی ات سیراب میکنی؛ آنگونه که بعد از آن هیـــچ عطشی، هـرگــز بی تابمان نکند. 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در ســرداب مقـــدس، ص610. ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «رابطه‌ی قوه‌ی خیال با تماشای فیلم» 🔸"اولین قدم در تربیت نفس" (قسمت ششم) دقایقی پای کرسی اخلاق 🔻 قسمتی از بیانات استاد در جلسه درس اخلاق ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیمت زیارت حضرت سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه استاد بندانی نیشابوری ✳️ @Akhlagh_Et
🌷 یکی از دوستان آقا مجتبی یک مرتبه ایشان را در خواب میبینند و متوجه مقام بالایشان میشوند. از شهید صالحی میپرسند شما چگونه به این مقام رسیدی؟ ایشان سه مرتبه فرموده بودند: اخلاص مرحوم فلسفی از بنده خواسته بودند اگر شهید را در خواب دیدم از ایشان در مورد آینده جنگ بپرسم. وقتی شهید صالحی را در خواب دیدم پرسیدم  اما از پاسخ دادن امتناع کردند. به ایشان گفتم: از نامه زهرا بگو. پرسیدند: شما هم شک داری؟! گفتم: نه والله، من شک نکردم ولی به مردم چه بگویم؟ فرمودند: کسانی که شک کردند در حال شک باشند تا روز قیامت. نامه زهرا را من امضا کردم. هم اکنون نسخه اصلی این نامه در موزه شهدای تهران نگهداری میشود. 📚 همسر شهید سید مجتبی صالحی خوانساری ‌⚘ شادی روح شهدا صلوات ⚘ ‌ ✳️ @Akhlagh_Et
✅مرگ ناگهانی واهمیّت صلوات 🔸مرحوم قطب الدّین راوندی رضوان اللّه تعالی علیه به نقل از ابوهاشم جعفری حکایت نماید: روزی شخصی به محضر مبارک حضرت ابوجعفر، امام محمّد جواد علیه السلام وارد شد و اظهار داشت: یاابن رسول اللّه! پدرم سکته کرده و مرده است و دارای اموال و جواهراتی بسیار می باشد، که من از محلّ آن ها بی اطّلاع هستم. و من دارای عائله ای بسیار سنگین هستم، که از تامین زندگی آن ها عاجز و ناتوان می باشم. و سپس اظهار داشت: به هر حال من یکی از دوستان و علاقه مندان به شما هستم، تقاضامندم به فریاد من برسی و مرا از این مشکل نجات دهی. امام جواد علیه السلام در پاسخ به تقاضای او فرمود: پس از آن که نماز عشای خود را خواندی، بر محمّد و اهل بیتش علیهم السلام، صلوات بفرست. پس از آن، پدرت را در عالم خواب خواهی دید؛ و آن گاه تو را نسبت به محلّ ثروت و اموالش آگاه می نماید. آن شخص به توصیه حضرت عمل کرد و چون پدر خود را در عالَم خواب دید، به او گفت: پسرم! من اموال خود را در فلان مکان و فلان محلّ پنهان کرده ام، آن ها را بردار و نزد فرزند رسول خدا، حضرت ابوجعفر، امام محمّد جواد علیه السلام برسان. هنگامی که آن شخص از خواب بیدار گشت، صبحگاهان به طرف محلّ مورد نظر حرکت کرد. و چون به آن جا رسید، پس از اندکی جستجو اموال را پیدا نمود و آن ها را برداشت و خدمت امام جواد علیه السلام آورد و جریان را برای حضرت بازگو کرد. و سپس گفت: شکر و سپاس خداوند متعال را، که شما آل محمّد علیهم السلام را این چنین گرامی داشت؛ و از شما را از بین خلایق برگزید، تا مردم را از مشکلات و گرفتاری ها نجات بخشید. 📚 الخرایج والجرایح: ج 2، ص 665، ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5814662368981943900.mp3
3.41M
📲 فایل صوتی 🎙واعظ: حاج آقا 🔖 ریا، آفت عمل 🔖 ✳️ @Akhlagh_Et
قسمت سوم رشد و نمو سيد بديهى است كه تربيت در تهذيب و ترقى كودك اثر بسزائى دارد ولى براى رساندن يك انسان به درجات عالى انسانى، كافى نيست مگر در صورتى كه كودك داراى استعدادى فطرى - كه او را براى ترقى و پيشرفت آماده كند و به او لياقت رشد و كمال دهد - باشد، و اين از آن جهت است كه تربيت نه مرد را به وجود مى‏آورد و نه چيز جديدى در او خلق مى‏كند، به عبارت ديگر مى‏توان گفت كه تربيت خالق نيست بلكه آنچه را كه وجود دارد رشد مى‏دهد. بنابراين هر كس را به اندازه آنچه دارد مى‏تواند اصلاح كند، مثلاً كسى را كه در وجودش ذره‏اى شجاعت نيست نمى‏توان به وسيله تربيت شجاع كرد بلكه بايد صلاحيت و استعداد هر چيز در وجود انسان باشد تا به وسيله تربيت به مرحله ظهور و بروز برسد. پس براى كمال يك انسان تربيت به تنهايى كافى نيست بلكه بايد همراه با تربيت، از ذكاوت و استعداد ذاتى برخوردار باشد و اين دو عنصرند كه در كنار هم مى‏توانند انسان را بسازند، مرحوم سيد عبدالله شبر از زمره كسانى است كه اين دو عنصر را با هم دارا بود، يعنى هم از هوش و ذكاوت سرشار برخوردار بود و هم از توجه اولياء. لذا مى‏بينيم كه به حق يكى از افتخارات عالم تشيع شد، علمش تكيه‏گاه و عملش ضرب‏المثل گرديد. سرمايه علمى سيد در بررسى شخصيت بزرگى چون سيد و سرمايه علمى او چاره‏اى نيست جز اين كه در مقابل اين شخصيت بزرگ سر تعظيم فرو آوريم و در مقابل اين معجزات و كرامات كه به صورت تأليف تبلور يافته دست قدردانى بلند كنيم. هنگامى كه انسان اين همه تأليفات را با عمر كوتاهى چون عمر سيد كه بيش از پنجاه و چهار بهار را سپرى نكرده، مى‏سنجد دچار حيرت مى‏شود و هنگامى حيرتش زياد مى‏شود كه بداند تمام اين آثار زاييده بحث و كوشش و فكر نافذ و نظريات صحيح او هستند. شاگردش چنين نقل مى‏كند: در مجلسى، يكى از علما به سيد گفت: من درباره دو چيز از تو توضيح مى‏خواهم، اول اينكه زندگى ماديت از كجا تأمين مى‏شود و دوم اينكه چگونه مى‏توانى به اين سرعت كتابهايت را تأليف كنى؟ مرحوم سيد در جوابش فرمود: امر معاش كه به عهده خداست، و اما درباره سرعت تصنيف بايد بگويم كه من حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) را در خواب ديدم، ايشان به من فرمود بنويس و جمع‏آورى كن كه قلمت تا روز مرگت خشك نخواهد شد. معروف‏ترين علماى شيعه در كثرت تأليف، مرحوم علامه مجلسى (ره) است كه به حق مايه افتخار عالم تشيع است و به تعبير يكى از بزرگان بحارالأنوار او يك كتاب نيست بلكه يك كتابخانه است هنگامى كه تأليفات اين مرد بزرگ را شماره كردند دريافتند كه براى نوشتن اين كتابها بايستى علامه از روز ولادت تا روز وفات هر روز يك دفتر نوشته باشد. در بررسى تأليفات سيد نيز به دست مى‏آيد كه نوشتجات او كمتر از آثار مرحوم علامه نيست و به همين جهت است كه مردم زمانش او را مجلسى دوم لقب دادند. همان طور كه در بحث تأليفات سيد خواهيم ديد، تنوع تأليفات او نشانگر اطلاعات وسيع و قدرت علمى او در تمام رشته‏ها است. علاوه بر اين سيد از حافظه‏اى بى‏نظير و قوه ضبط قوى برخوردار بود، به طورى كه بسيار اتفاق مى‏افتاد كه به خاطر امتحان، متن روايتى را بدون ذكر سند براى او مى‏خواندند، و او سندش را ذكر مى‏كرد تا به معصومى كه گوينده او بود مى‏رسيد. روش تأليف سيد مرحوم سيد براى نوشتن مطالب، نياز به محل خلوت يا اتاق مخصوصى نداشت، بلكه بسيار ديده مى‏شد كه در مجلس عموميش نشسته و قلم به دست گرفته گاهى مى‏نويسد و گاهى با واردين صحبت مى‏كند و گاهى در ضمن، مشاجراتى را كه به خدمتش مى‏آورند با بهترين روش حل مى‏كند ولى هيچ گاه كثرت مراجعه كنندگان و سر و صداى شاكيان او را از تأليف و تصنيف باز نمى‏داشت و اين نشان مى‏دهد كه اين مرد بزرگ حلاوت علم را چشيده بود و به همين خاطر هر مشكلى را در اين راه سهل مى‏انگاشت و با آن مبارزه مى‏كرد. تأليفات سيد اگر حواشى و جوابيه‏هايى كه از مرحوم شبر به يادگار مانده است را نديده بگيريم حدود 70 كتاب و رساله در علوم مختلف از وى به يادگار مانده است كه بعضى از آنها مشتمل بر 20 جلد و بعضى ديگر مشتمل بر 8 يا 6 جلد و اكثر آنها يك يا دو جلدى هستند. تأليفات مرحوم شبر از دو جهت مورد توجه است: اول از جهت كميت و حجم، كه اگر قرار باشد نوشته‏هاى او به سبك جديد چاپ شود به چند صد جلد خواهد رسيد. دوم از جهت تنوع علومى كه در اين نوشته‏ها مورد بحث قرار گرفته است، علومى كه مرحوم شبر در آنها دست به تأليف زده تا بدان پايه متنوع است كه مى‏توان گفت همه علوم اسلامى را در بر مى‏گيرد. عمل سيد هنگامى كه انسان به كثرت تأليفات سيد توجه مى‏كند چنين به نظر مى‏آيد كه يك انسان آن هم با عمر چنين كوتاه براى نوشتن اين همه كتاب بايستى تمام اوقاتش را صرف نوشتن كرده و از هر كارى جز نوشتن منصرف شود و چنان غرق در تأليف و تصنيف شود كه حتى به عبادات مستحبى نرسد. ادامه دارد... ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا