🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
بسمه تعالی
این کانال (کانال رسمی) قرار است در جهت انتشار اخبار و آثار عمومی استاد سیّد محمّدصادق علمالهدی مدرّس سطوح عالی و خارج حوزهی علمیهی قم در در موضوعات علمی، اخلاقی و اجتماعی در کنار کانال تلگرام فعالیت کند.
🔶 آدرس کانال بر روی تلگرام و ایتا:
@alamolhoda_org
🔶 کانال دروس جهت انشار دروس حوزوی استاد بر روی تلگرام، ایتا و سروش:
@Alamolhoda_ir
🔶 ادمین و مسئول فنّی کانالها:
@Oloom_Motoon
🔶 پیام مستقیم به استاد:
@Alamolhoda
Info@Alamolhoda.ir
🔶 صفحهی اینستاگرام استاد:
instagram.com/alamolhoda.ir
📌 تذکّر:
همه آدرسهای فوق در تلگرام نیز فعال است.
🔶 وبسایت:
www.Alamolhoda.ir
www.Alamolhoda.org
📌 آیا باید به آراستگی ظاهر اهمیت داد؟
📌 نظر شریعت؟
سلسله گفتارهایی برگرفته از:
مصاحبهی #سید_محمدصادق_علم_الهدی با خبرگزاری اجتهاد
همراه با ویرایش و اضافات
تاریخ مصاحبه: ۱۳ بهمن ۹۶
#آراستگی
#فقه
📚 @Alamolhoda_ir
سرآغاز:
رابطهی مقدّسمآبی و تجمّلگرایی؟
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ به راستی نسبت مساجد و مجالس مذهبی ما با چهرههای عبوس و موهای شانهنزده و لباسهای نافرم و چروکیده چیست؟...
♦️ بر خلاف پندار شایع میان مؤمنان، «تجمّل» و «خودآرایی» نه فقط در شریعت مذموم نیست، که اتفاقاً از عناوین ممدوح و مستحب است که در مورد آن نصوص روشن و فراوانی رسیده است...
♦️ نمونهی آن همین آیهی معروف سوره اعراف است که اهل بیت ع بارها به آن احتجاج کردهاند؛ آیهای که ـ به قول طلبهها: «به لسان استفهام انکاری» ـ آن کسان را که زینتهای خدا بر روی زمین را حرام میپندارند و حرام میپسندند، این چنین توبیخ میکند:
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ الَّتي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ» (اعراف، ۳۲)؛
چه کسی زینتهای خدا که برای بندگانش پدید آورده و رزقهای پاکیزه را تحریم کرده است؟!
♦️ از دید خدا، لباس آدمی، نه فقط برای پوشش، که برای زینت او خلق شده است:
«يا بَني آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباسًا يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشًا» (اعراف، ۲۶)؛
این فرزندان آدم! به یقین بر شما لباسی که عورت شما را بپوشاند و زینت شما باشد نازل کردیم!
♦️ و البته تأکید دارد که دنیا را زینت کرده است تا بیازماید چه کسانی بهتر رفتار خواهند کرد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (کهف، 7).
♦️ احادیث رسیده در سفارش مؤمنان به پوشش خوب و ظاهر آراسته، زیاده از حوصلهی نقل است، اصلاً در کتب احادیث ما، باب مستقلّی به مدح این موضوع اختصاص داده شده است.
♦️ به عنوان مثال: کلینی رازی از محدّثین قرن ۴ در موسوعه معتبر «الکافی» فصلی تحت عنوان «الزِیّ و التجمّل و المُروعة» گشوده است که یکی از ابواب آن به نام «باب التجمّل و اظهار النعمة» اختصاصاً در مدح تجمّل است.
مشابه همین باب را فیض کاشانی در «الوافی» آورده است.
شیخ حرّ عاملی هم در «وسائل الشیعه» بابی با عنوان «استحباب التجمّل و کراهة التباؤس» گشوده است.
پایان بخش نخست
ادامه دارد...
📚@Alamolhoda_ir
#تجمل
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
https://eitaa.com/alamolhoda_ir/14
آراستن ظاهر؛ توصیهای الهی
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ احادیثی که بر آراستگی و پیرایش و پوشش مناسب و مطابق شأن تاکید دارند، فراواناند. در این مجال، به سه حدیث که از معتبرترین و قدیمیترین مجامع حدیثی انتخاب شده، اشاره میشود:
♦️ ۱ ـ کلینی از امیر مؤمنان ع با سندی قابل تصحیح، مضمونی را نقل کرده که در روایات دیگر نیز میتوان آن را اجمالاً دید:
«إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ النِّعْمَةِ عَلَى عَبْدِهِ»؛
خدا زیبا است و زیبایی را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمت را در عبدش ببیند!
♦️ ۲ ـ همو از امام صادق ع آورده است:
«إِنَّ اللَّهَ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يُبْغِضُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ». (الکافی، ج۶، ص۴۴۰)
جالب آنکه در این حدیث، در مقابل محبوبیت الهی زیبایی و آراستگی، از مبغوضیت «بُؤْس» ـ یعنی نداری و تنگدستی ـ و «تباؤس» ـ به معنای اظهار فقر و ذلّت نفس ـ سخن گفته شده که میتواند توصیهای برای کسب درآمد حلال به منظور تأمین و صرف در هزینههای متعارف تجمّل و آراستگی محسوب شود.
♦️ ۳ ـ حتی در جمع احباب و دوستان نزدیک نیز، که معمولاً آداب ظاهری چندان رعایت نمیشود، توصیه به آراستن خود شده است؛ کلینی در الکافی و صدوق در الخصال به سند معتبر از امیر المؤمنین ع روایت کردهاند:
«لِيَتَزَيَّنْ أَحَدُكُمْ لِأَخِيهِ الْمُسْلِمِ كَمَا يَتَزَيَّنُ لِلْغَرِيبِ الَّذِي يُحِبُّ أَنْ يَرَاهُ فِي أَحْسَنِ الْهَيْئَةِ»؛ (همان، ص۳۳۹ و ۴۴۰)
هر کدام از شما خود را برای برادر مسلمانش به همان نحوی بیاراید که برای فرد غریبهای که دوست دارد او وی را در بهترین هیئت ببیند، میآراید (یعنی بسان کسی که با او رودربایستی دارد).
پایان بخش دوم
ادامه دارد...
📚@Alamolhoda_ir
#تجمل
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
https://eitaa.com/alamolhoda_ir/14
اهل بیت ع و آراستگی ظاهر...
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ تعبیری که شیخ صدوق در مورد امام رضا ع نقل کرده، جالب است: «إِذَا بَرَزَ لِلنَّاسِ تَزَيَّنَ لَهُمْ» (العیون؛ ج۲، ص۱۷۸)؛ وقتی نزد مردم حاضر میشد، خود را برای آنان میآراست.
♦️ اسوهی او نبی اکرم ص بود که گفتهاند: وقتی خواست مردی را در خانه به حضور پذیرد، در برابر کاسهی آبی، ریش و موی سر خود را صاف و مرتّب کرد. (طبرسی، مکارم الأخلاق، ص۹۷)
♦️ اخبار رسیده در احوال انبیاء و اهل بیت ع نشان میدهد که آنان به آراستگی ظاهر و پوشش خود مقیّد بودند؛ آن چنان که هر از گاهی از این بابت، مورد انتقاد و نکوهش جاهلان قرار میگرفتند.
♦️ حتی گزارشهایی در مورد بعضی از انبیاء و گاهی خود ائمه ع در دست است که نشان میدهد آنان لباسهایی که در عرف آن زمان فاخر محسوب میشد، به تن داشتهاند و به ویژه، در دورانی که توانمندی خرید لباس مرغوب برای غالب مردم فراهم بوده است، از پوشیدن لباسهای گرانمایه ابا نداشتهاند.
♦️ مثلاً در احادیث به پوشش پربها و زربافت دو تن از انبیاء که تمکّن دنیایی داشتهاند، تصریح شده است؛ یکی یوسف، و دیگری سلیمان. (بحار، ج۷۶، ص۳۰۳؛ همان، ص۳۰۵)
♦️ همچنین حمیری در قرب الاسناد نقل کرده است که امام سجاد ع «جبّهی خز» به پانصد درهم و «ردای خز» به پنجاه دینار طلا میخرید. (قرب الإسناد، ص۳۵۷)
لباسهای خز از پشم تهیه میشد و گاهی به ابریشم مزیّن میگشت و از لباسهای فاخر و مرغوب آن زمان به حساب میآمد.
استفاده از پوشش خز در مورد امام سجاد خصوصاً در ایام زمستان در احادیث متعددی نقل شده است. و البته در حدیثی آمده است که چون زمستان تمام میشد، حضرت آن را میفروخت و پولش را صدقه میداد. (رک: وسائل ، ج۴، ص۳۶۵)
♦️ کشی در رجال خود نقل کرده است که امام صادق ع گاهی جامه «قُوهی» میپوشید. پارچه قوهی جنسی مرغوب و لطیف و به رنگ سفید داشت که در منطقه کوهستان (قوهستان) ایران ـ منطقهای بین نیشابور و هرات ـ بافته میشد. (رجال الکشی، ص۳۹۲؛ همچنین: مکارم الأخلاق، ص۹۷)
پایان بخش سوم
ادامه دارد...
📚@Alamolhoda_ir
#تجمل
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
https://eitaa.com/alamolhoda_ir/14
پُر رمز و رازترین شب سال!
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
در بین شبهای هر سال، یک شب کاملاً متفاوت است؛ شبی بینظیر و رازآلود که قرآن چهار بار از آن به عظمت نام برده شده است؛ سه بار با نام «لیلة القدر » (القدر، ۱ ـ۳) و یک بار با نام «لیلة مبارکة» (الدخان، ۳)؛
شبی که خدا آن را برای نزول شالوهی آخرین دین خود ـ یعنی قرآن ـ برگزید؛
شبی که از نگاه مناسکی، هیچ روز و شبی از سال به عظمت آن در اسلام نیست؛
شبی معادل سی هزار شب و روز!
در عظمت شب قدر، همین بس که خدا پیامبر خود را ـ که آگاهترین فرد بشر است ـ چنین مخاطب قرار داد:
«وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ» (القدر، ۲)
«چه چیزی میتواند تو را در مورد حقیقت شب قدر آگاه کند؟»
پس نباید انتظار داشت که تا قیام قیامت، معمّای شب قدر برای انسان خاکی گشوده شود، امّا همین قدر باید دانست که آیات و اخبار، از وجود شبی بس عظیم و با آثاری شگفت و بیبدیل حکایت دارد ...
کانال رسمی:
📚 @Alamolhoda_ir
شب قدر دقیقاً کدام شب سال است؟
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
بر اساس روایات شیعه، احتمال آنکه شب قدر یکی از شبهای ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان باشد، بسیار زیاد است و در این بین، دو شب ۲۱ و ۲۳ مورد تأکید بیشتری قرار گرفته است. امّا در منابع اهل سنّت، شبهای ۲۳ و ۲۷ رمضان شهرت بیشتری دارد.
بنابراین اگر مجموع احادیث شیعه و سنّی را معیار قرار دهیم، شب ۲۳ بیشترین احتمال را دارد که شب قدر باشد.
امّا از سوی دیگر، شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام طبق نظر مشهور، شب ۲۱ رمضان واقع شده و بعید است خداوند علی ع را در سال آخر عمرش موفّق به درک فیض شب قدر نکرده باشد!
آن که یک عمر، حرکت و سکون و صحبت و سکوت و قیام و قعودش برای خدا بود، مستحق بالاترین عبادت (شهادت در راه خدا) در بهترین شب سال (شب قدر) است.
پس احتمال قدر بودن شب ۲۱ را جدّی باید گرفت.
#شب_قدر
کانال رسمی:
📚 @Alamolhoda_ir
برای آراستن خویش، قصد قربت کن!
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ البته این «تجمّل» ممدوح در احادیث، با آنچه به عنوان «تجمّلگرایی» مورد نکوهش بزرگان امروز است، متفاوت است؛
تجمّل ممدوح که در نصوص دینی از باب «اظهار نعمت» مستحب مؤکّد محسوب میشود و میتوان برای آن «قصد قربت» کرد، آراستن ظاهر به شکل متعارف و متناسب با عرف زمان است؛ مثل پیرایش موی سر و صورت، استحمام، گرفتن زوائد ناخنها، پوشیدن لباس در خور شأن و زیبا، عطر زدن و سوار بر مرکب شایسته شدن.
و این با «تجمّل گرایی» که در زمانهی ما صورت مذموم به خود گرفته و مقصود از آن، خروج از حدود مجاز تجمّل است، تفاوتهایی دارد که بعداً توضیح خواهم داد.
♦️ در مقابل، بینظمی و شلختگیِ رخت و رخسار؛ مثل ژولیدگی موی سر، چرک بودن لباس، کثیف بودن بدن در لسان روایات نکوهش شده است. (به عنوان نمونه رک: الکافي، ج۶، ص ۴۴۰)
و حتی «حمل کردن اشیاء دون شأن در معابر عمومی» مذّمت شده است. (همان)
♦️ در روایت امام صادق است: «اظهار نعمت، بهتر از نگهداری آن است» (الکافی، ج۶، ص۴۴۰) و این یعنی: از داشتههایت استفاده کن، و لو آنکه نابود شوند! مثلاً لباسهای خوب به تن کن، و لو کهنه و فرسوده شوند...
♦️ تهیهی لباس مطابق شأن برای خود آن قدر اهمیت دارد که در حدیث است امیر المؤمنین ع شمشیر خود را به گرو گذارد تا لباس مناسب بخرد (بحار، ج۷۶، ص۳۱۰ ـ ۳۱۱)
و حتی مرویّ است که امام رضا ع اجاز نداد کسی برای خرید قربانی در حجّ، لباسهایش را بفروشد و فرمود:
«لباس چیزی است که مؤمن خود را با آن میآراید، [به جای قربانی کردن] روزه بگیرد و چیزی از لباسهایش را نفروشد». (وسائل ، ج۱۴، ص۲۰۲)
♦️ استحباب تجمّل در بعضی مکانها یا زمانها افزون میشود؛ مانند هر مکانی که محل عبادت و سجود است: «يا بَني آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف، ۳۱)
یا بر حسب اخبار، در روزهای اعیاد، شب عرفه و روز جمعه، یا در محضر مؤمنان...
پایان بخش چهارم
ادامه دارد...
📚@Alamolhoda_ir
#تجمل
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
t.me/Alamolhoda_ir/444
گامهای کوچک و اهداف بزرگ.mp3
1.39M
🌤
🔺 طولانیترین راهها با گامی کوچک شروع و با گامهای کوچک بعدی تمام میشود...
#گفتار_اخلاقی، ۱۷
خرداد ۹۷
آخرین جلسه حلقات
◀️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
#خودسازی
#موفقیت_تحصیلی
📚 @Alamolhoda_ir
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺
جلوههای انسانیت همیشه زیبا است...
به هر شکلی
در هر کجایی
از هر کسی
و با هر ملّیت و مرامی...
🍀 @Alamolhoda_ir
خودآرایی خوب است،
اما فراتر از مرزها نباید رفت...
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ گفتیم که «تجمّلطلبی در شرع» مطلوب است، اما بیحدّ و مرز نیست؛
♦️ مرز اقتصادی تجمّل، اسراف است؛
یعنی بهگونهای نباشد که در عرف مردم بگویند: «پرداخت این مقدار پول بابت خرید فلان لباس اسراف است».
اصولاً در هر مقولهی پسندیدهای، افراط و تفریط باعث ناپسند شدن آن میشود. به نظر میرسد آنچه امروز به آن «اشرافیگرایی» گفته میشود، ناظر به همین شکل مسرفانه تجمّل است.
♦️ اما مرز اجتماعی تجمّل، «لباس شهرت» است؛
یعنی نباید به گونه خود را بیاراید که که در جامعه انگشتنما شود. به همین جهت است که در حدیث توصیه میکند:
«إِيَّاكَ أَنْ تَتَزَيَّنَ إِلَّا فِي أَحْسَنِ زِيِّ قَوْمِكَ» (الکافی، ج۶، ص۴۴۰)؛ مباد که خود را بیارایی، مگر در بهترین پوشش قوم و قبیلهات!
♦️ مرز اخلاقی تجمّل، فراهم شدن زمینه ارتباطات نامشروع است؛
مثل تجمل زن برای نامحرم که به شدّت مذموم است. نهی صریح قرآن است که:
«قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها» (النور، ۳۱).
دستوری است از خدا به بانوان که زینت خود را آشکار نکنند، مگر آن مقدار که معمولاً در عرف جامعه آشکار است.
باری، تجمل زن برای نامحرم که جلب توجّه او کند، «تبرّج» گفته میشود که در نصوص دینی بس نکوهش شده است.
♦️ اما مرز قلبی تجمّل سخن بسیار دارد...
پایان بخش پنجم
ادامه دارد...
📚@Alamolhoda_ir
#تجمل
#اسراف
#تبرج
#تجمل_گرایی
#لباس_شهرت
#آراستگی
#اسلام
-
واکنش اینستاگرامی:
instagram.com/p/BkfsI8MnLx7/
این (با اشاره به سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه در جهت آرامش فضای اقتصادی کشور) نمونهای از همکاری خوب قوه قضائیه با قوه مجزیه است؛
به امید روزی که همه مسؤولان ریز و درشت مملکت، هماهنگ و همصدا، به حل معضلات مزمن شدهی کشور کمر همّت ببندند؛
به جای نیش و کنایه زدنها و پروندهسازیها و دخالتهای بیجا در کار یکدیگر و خود شاخصِ انقلاب پنداریها و حرف زدن های زیادی و بیربط به حوزه مسؤولیت ووو ...، اختلافات جناحی و شخصی و سلیقهای را کنار بگذارند و با سعهی صدر و پذیرش اصل تکثر آراء و سلایق در جامعه، به درد کشور و به داد مردم برسند و تا دیر نشده بفهمند که:
در تلاطم این امواج سهمگین، همگی در یک کشتی گرد آمدهاند که هر آسیبی به آن، همگان را در معرض غرق و هلاک قرار میدهد.
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#تورم
#دلار
#اقتصاد
#سیاست
📚@Alamolhoda_ir