از آراستگی بیرون ... تا دلبستگی درون
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
گفتیم: تجمّلطلبی خوب است، اما نه بیحد و مرز ...
♦️ مرز قلبی تجمّل، دلبستگی است؛
ابتدا بین دو مقوله باید فرق نهاد:
بین «آراستگی و بهرهمندی از زینتهای دنیوی پروردگار که نِعَم او در این دنیا هستند»،
و بین «دلبسته و وابسته شدن به این زینتها».
بهرهبردن از زینتهای الهی ممدوح است و مستحبّ، اما دلبستن به آنها که باعث غفلت از خدا میشود، مذموم است و ناپسند.
♦️ فرهنگ «تجمّلگرایی» که امروز ناپسند شمرده میشود، همین است که یا دلبسته تجمّلات شوی یا در آن، راه افراط را در پیش گیری.
♦️ شاید آیهی زیر به همین مقوله اشاره میکند؛ زیرا به نبی اکرم(ص) توصیه میکند که مبادا زینت زندگی دنیا را طالب باشی و از کسی که قلب او از یاد خدا غافل شده و از هوای نفسش پیروی میکند و کارش به افراط کشیده، تبعیت کنی:
«... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطًا». (کهف، ۲۸)
پس این آیه نیز، نسبت به همان مرزهای ممنوعهی تجمّل هشدار میدهد؛ یعنی کسانی را مذمت میکند که آن چنان شیفتهی زینتها و پیرایههای حیات دنیا هستند و در این راه به افراط و اسراف افتادهاند که مقصد و مقصود اصلی را گم کردهاند و از خدا و عقبی غافل گشتهاند.
♦️ باز در جای دیگر:
«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً»؛ (حدید، ۲۰)
این آیه، زندگی دنیا را در «بازی و لهو و زینت و فخرفروشی و افزونطلبی در اموال و فرزندان» خلاصه کرده و در ادامه، آن را به بارانی تشبیه میکند که گیاهان کمعمر را سرسبز میکند و چشمها را به شگفت وا میدارد، اما اندکی بعد، پژمرده و زرد میگردند و خشک و شکسته میشوند.
به نظر، این نگاه تحقیرآمیز آیه به دنیا، معطوف به دلبستگی به حیات فانی و زودگذر دنیوی است که آدمی را از حیات باقی و ابدی اخروی غافل کند.
♦️ بنابر این، از زینتهای این دنیا لذّت ببر! اما مراقب باش که به بهانهی آراستگی بیرونی، در دام دلبستگی درونی نیافتی.
اصلاً به همین جهت است که در قرآن، «زینتهای دنیا» معیار سنجش رفتار انسانها معرّفی شده:
«إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (کهف، 7)؛
«ما آنچه بر روی زمین است را زینت آن قرار دادیم تا بیازماییم کدامشان در کردار نیکوترند».
پایان بخش ششم
(آخرین بخش)
📚@Alamolhoda_ir
#تجمل
#دلبستگی
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
در روايتی تکاندهنده آمده است:
امام صادق(ع) در واپسين لحظات عمر شريفش دستور داد تمام اقوام و خويشانش جمع شوند و آنگاه در برابر چشمان متعجّب و منتظر آنان آخرين و مهمترين وصيّت خود را چنين بيان داشت:
«إِنَّ شَفَاعَتَنَا لاَتَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلاَةِ»؛ (امالی الصدوق، ۴۸۴)
«کسي که نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما نائل نميشود».
منبع: www.Alamolhoda.ir
📚@Alamolhoda_ir
🔸 وضعیت فقه شیعه چگونه بود؟!
اگر امام صادق نبود...
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
▪️ بعد از وفات نبیّ اکرم ص حوادث و فجایع متعدّد و منتوّعی جامعهی مسلمین را درگیر خود کرد؛ اختلافات سیاسی و عقیدتی و فتوحات اسلامی و جنبشها و جنگهای داخلی و مظالم و مفاسد حاکمان و اختناق و سانسور حکومتی و تحریف در آموزههای دینی و دهها حادثه و فاجعه ریز و درشت و عمدتاً تلخ دیگر...
▪️ مجموع این حوادث، فرصت بازگویی و تبیین کامل و دقیق احکام فقهی را از امامان ع ستاند. از این رو تعداد احادیث فقهی روایتشده از بعضی از امامان ـ مثل امام حسین ع ـ شاید از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نکند!
▪️ بر این اساس، شیعیان تا زمان باقرین ع از احکام ضروری شریعت اطلاع دقیقی نداشتند و مثلاً حتّی خود بنی هاشم نیز نمیدانستند چگونه باید حجّ بجا آورند!
(بنگرید: شوشتری، کشف القناع عن وجوه حجّیة الإجماع، ص67).
▪️ امّا در دوران امام صادق ع اوضاع دگرگون شد؛ امام با جدّیت و کوشش مثالزدنی، حوزهی درسی تازهتأسیس پدر را به اوج رونق و شکوفایی رساند و با حسن استفاده از عنصر «تقیّه»، فرصتهای محدود و گذرا را مغتنم شمرد و مجالس علمی باشکوهی را تشکیل داد و به تربیت شاگردان فراوان و بسط و نشر گستردهی معارف شریعت پرداخت.
▪️ به همّت بلند این امام، نیاز علمی شیعیان در امر دین تا حدّ زیادی تأمین شد و با فراهم آمدن ذخائر گرانبهای حدیث، فقه و فرهنگ شیعی بنیان و اساس استواری گرفت.
▪️ در یک کلمه: دوران امام صادق ـ علیه السلام ـ از نظر تأمین منبع برای استخراج معارف اسلامی به ویژه فقه، مقطعی طلایی و بینظیر در عصر متشرّعه محسوب میشود.
#امام_صادق
#منابع_فقه
#تاریخ_حدیث
لینک کانال رسمی:
📚@Alamolhoda_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺
بدان که:
بزرگی و شاهی و فرخندگی،
توانایی و فرّ و زیبندگی ...
بدان است که وقت و فکرت را به دونان و فرومایگان مشغول نکنی و چشم از هدفت برنداری...
👈 تلاشی برای درک عمیقتر:
🍀 @Alamolhoda_ir
ما و «مدگرایی»
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ یک روز هیپی، و یک روز پانک، یک روز رپ، یک روز فشن...
«مُد» واقعاً چیست؟
♦️ «مُد» یک موج احساسی فراگیر و گذرا است که به نفع یک پوشش یا گویش یا آرایش یا رفتار و منش و ... به راه میافتد و لزوماً از منطق عقلانی و اصول زیباشناسی تبعیت نمیکند.
از این رو چه بسیار لباسهای مدشدهای که در عرف جامعه و حتی از سوی خود مدگرایان راحت و زیبا و زیبنده محسوب نمیگردند.
♦️ معمولاً معیار و انگیزه مدگرایی، سه چیز است که جملگی ریشه در فطرت آدمی به طور عام، و در عواطف و احساسات روحی و روانی دوران جوانی به طور خاص دارد:
یکی: حسّ تظاهر به همگونی و همرنگی برای یافتن هویتی مشترک
دومی: تنوّعطلبی و تمایل به تغییر
سومی: گرایش به مدرنیسیم و به روز بودن و میل گریز از گذشتهها و سنّتها
♦️ بر این اساس، مُدیسم سابقهی کهنی دارد که با گسترش و فراگیری رسانهها و ارتباطات جمعی، در دوران معاصر عیانتر و فراگیرتر نمود یافته است.
♦️ به هر حال، همان احساسات که منشاء حرکتهای آرمانخواهانه اجتماعی و سیاسی در جوانان میشود، گاهی نیز به سطح مدگرایی در منش و روش تنزّل میکند.
♦️ بسا تأثیر مد از حد پوشش و ظاهر خارج شده و به تحوّل فرهنگی و بینشی منتهی شود، اما «مدگرایی» و «غربگرایی» را نباید خلط کرد که این دو در مبانی متفاوتاند.
♦️ آری، امروز فرمان مد به دست مغربنشینان است؛
زیرا اولاً غرب، نماد امروزهگی است!
و ثانیاً اهمّیت مدیسم را به نیکی فهمیده است و حاضر است با حمایت کارتلها و بنگاههای عظیم اقتصادی و با استخدام سلبریتیها و تبلیغات رنگارنگ و کلان، برای آن هزینه کند.
و ثالثاً: بیعرضهگی و بیانگیزهگی شرقنشینان در ارائه مدهای مورد قبول جامعه و جوانان نیز مزید بر علّت است.
پایان بخش اوّل
ادامه دارد...
تلاشی برای فهم عمیقتر دین و زندگی:
📚 @Alamolhoda_ir
#مدیسم
#مد_زدگی
#تجمل
#آراستگی
#اسلام
-
فوروارد از اینستاگرام:
instagram.com/p/Blu3D5In2_E/
👇
در جرائد رسمی کشور خواندم که پسربچه دوازده سالهی یتیم، پس از آنکه فهمید مادرش دوچرخه و گوشی او را برای تأمین اجاره خانه ۴۰ متری واقع در محله نیمه مخروبه آبادان فروخته است، از شدّت غصّه خود را حلقآویز کرد و به زندگی کوتاهاش خاتمه داد!
آری، سهم پسرک یتیم از مال دنیا همین دوچرخه و گوشی بود که آن هم به ثمن ناچیزی فروخته شده بود! گویی دنیا دیگر برای او تمام شده بود...
و البته خدا را شکر!
خدا را صدهزار مرتبه شکر که ما بیغیرتیم و سرخوش!
و الا اگر این خبرها را باور میکردیم، همین یکی برای دق کردن کافی بود...
بگذریم...
حال من خوب است.
حال پسربچه دوازده سالهی من هم خوب است.
شما چطورید؟
#کودک_یتیم_آبادانی
#خودکشی
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
تلاشی برای فهم عمیقتر:
📚 @Alamolhoda_ir
✅ فهرست درسهای سال جدید:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برنامه دروس سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
حوزه علمیه قم
(تغییرات احتمالی متعاقباً اعلام خواهد شد)
۱ ـ 👈 📋 پایه ۹ :
کفایه ۱
از ابتدای کتاب
ساعت ۹صبح
مدرسه آیت الله گلپایگانی (قده)، مدرس۷۳ (زیرزمین)
تاریخ شروع: ۷ مهر ۹۷
۲ ـ 👈 📋 پایه ۱۰ :
مکاسب ۶
مبحث «خیار شرط»
ساعت ۸ صبح
مدرسه آیت الله گلپایگانی (قده)، مدرس۳۹
تاریخ شروع: ۷ مهر ۹۷
۳ ـ 👈 📋 خارج اصول و خارج فقه:
از شنبه تا سه شنبه، بعد از نماز عشاء
موضوع اصول: مبحث علم اجمالی
موضوع فقه: مبحث اجتهاد و تقلید
پردیسان،میدان شهرداری، بلوار ابوطالب، مسجد امام موسی کاظم (ع)
تاریخ شروع: ۹ مهر ۹۷
۴ ـ 👈 📋 حلقه ثالثه
از ابتدای کتاب
📌 جزئیات متعاقباً اعلام میگردد
ناشر دروس:
@Alamolhoda_org
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#دروس_حوزه_علمیه_قم
#اطلاعیه_ها
توصیههایی برای ساکنین کشورهای صنعتی.mp3
14.1M
🔲 توصیههای دینی برای ایرانیان مقیم کشورهای صنعتی
🔺 ژاپن، توکیو، سفارت جمهوری اسلامی ایران
شام غریبان / ۲۹ شهریور ۹۷
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#خودسازی
#محرم ۹۷
📚 @Alamolhoda_ir
مثبتاندیشی با رویکرد الهی.mp3
8.98M
🔲 نگرش مثبت به زندگی با رویکرد قرآنی
ـ نهادینهسازی «حال خوب» و «کار خوب»
ـ شکرگزاری
🔺 ژاپن، توکیو، ایرانیان مقیم
سوم امام ع/۳۱شهریور۹۷
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#خودسازی
#محرم ۹۷
📚 @Alamolhoda_ir
سیاست «قدغنسازی» در کارزار فرهنگی
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ مقولهی مد و مدگرایی امر مستحدثی است و در منابع روایی و فقهی به نام این موضوع، بابی گشوده نشده است.
آنچه مسلّم است اینکه: نمیتوان به صورت جزمی و کلی، مدگرایی را تحریم کرد، مگر آنکه ذیل یکی از از عناوین حرام بگنجد؛ مثل: لباس شهرت، تشبّه به کفار، اسراف، تبرّج، تخطّی از حدّاقل پوشش واجب و امثال اینها.
♦️ در مورد برندگرایی نیز نمیتوان به نحو مطلق حکم ممنوعیت داد. هر چند استفاده از یک برند معروف، لزوماً به معنای «تجمّل» مورد ستایش در احادیث نیست؛ بهویژه اینکه گاهی هزینهای که بابت نام این برندها پرداخت میشود، مصداق اسراف در اموال است و شاید در مواردی، اعانهی اقتصادی کفّار باشد.
♦️ و البته اصلاً موافق نیستم که با تحریمهای مبتنی بر محض احتیاط یا استوار بر بنیانهای قابل تجدید نظر، فضای جامعه را بر نسل جوان که به طبیعت خود، نوپوش و نوگرا و تحوّلخواه است، تنگ کنیم و زمینهی سوء استفاده معاندان دین را فراهم آوریم.
♦️ اگر تبعیت از مدها و برندهای غربی را شایسته جوانان خود نمیدانیم، قطعاً راه آن، مقولات سهل الوصولی از قبیل فتوا و الزام قانونی و برخورد قضایی نیست که به نظر من این، آسانترین و در عین حال، پرخطرترین راه برای مبارزه با مظاهر غرب است؛ چرا که بیتردید، در جوانان روحیهی عصیان و طغیان را نسبت به شرع و قانون تحریک میکند.
♦️ تنها راه، بالا بردن فرهنگ عمومی خودباروی است؛ زیرا خلأ و فقر «درون»، به تقلید بیچون چرا از «بیرون» میانجامد و بحران هویت فراگیر، به مدزدگی فراگیر ختم میشود.
پایان بخش دوم (از موضوع مدگرایی)
ادامه دارد...
بخش اوّل:
https://eitaa.com/alamolhoda_ir/37
تلاشی برای فهم عمیقتر دین و زندگی:
📚 @Alamolhoda_ir
#تجمل
#مدیسم
#مد_زدگی
#مدگرایی
#برندگرایی
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
-
آیا مُدسازی اسلامی شدنی است؟
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
♦️ این روزها برخی از مُد ملّی و اسلامی سخن میگویند که اگر مراد، ترویج سبکهای جدید پوششی و پیرایشی مبتنی بر آموزههای دینی و بومی است، که بسیار خوب است و نیاز هر جامعهی برخوردار از جمعیت غالباً جوان.
♦️ حاکمیت باید تمایل طبیعی جوانان به نوگرایی و مدگرایی را به رسمیت بشناسد و از هنرمندان خلّاقی که در میادین مربوط به مدسازی تخصّص دارند ، دعوت کند تا برای جوانان، الگوهای منطبق با فرهنگ بومی و اسلامی تولید کنند و سبک زندگی نسل نو را مدیریت کنند و از گرایش کورکورانه به مدهای غربی پرهیز دهند.
♦️ هر چند تجربه این سالیان نشان میدهد که ما در زمینه مدسازی ـ مثل سایر مقولات مشابه ـ چندان کننده نیستیم و موفّق عمل نکردهایم!
♦️ ابتدا باید حاکمیت بپذیرد که فرایند مدسازی بسیار وقتبر و هزینهزا است؛ زیرا اوّلین ایراد کار این است که سادهلوحانه مقولات فرهنگی را دستکم میگیریم و انتظار داریم با همین تهمانده حساب، در اندک زمانی، فرهنگ جامعه خودجوش وخود به خود سامان بگیرد!
♦️ مدسازان ما باید سختگیریهای بیمورد و تنگنظرانه را کنار بگذارند و بدانند که قرار است طرحی در خور پسند جوانان ارائه کنند، نه پدر و مادر و بزرگ محلّ و روحانی بلد!
♦️ مدسازان بومی باید به روحیات و سلایق جوانان اشراف داشته و بر اصول زیباشناسی مسلط باشند تا بتوانند مبتکرانه استیلهایی شایستهی نسل جوان پیشنهاد دهند.
♦️ مثلاً چه مانعی دارد که از رنگهای شاد برای طرّاحی پوشش جوانان استفاده کنیم؟
محدّث عیّاشی در تفسیر خود آورده است که روزی امام باقر ع لباسی به رنگ قرمز به تن داشتند که وقتی متوجّه نگاه تعجبآمیز برخی شدند، فرمودند: هیچ اشکالی در این نیست و سپس آیه «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ ...» را تلاوت کردند. (ج۲، ص۱۴)
♦️ نیز در الکافی، جرّاح مدائنی از امام باقر ع نقل کرده است که ما لباسهای زردرنگ و سرخرنگ میپوشیم!؛ «إِنَّا نَلْبَسُ الْمُعَصْفَرَاتِ وَ الْمُضَرَّجَاتِ». (ج۶، ص۴۴۷)
خلاصه به قول معروف: حلالهای خدا را حرام نکنیم، تا حرامهای او را حلال نکنند!
پایان بخش سوم (آخرین بخش)
بخش اوّل:
https://eitaa.com/alamolhoda_ir/37
بخش اوّل:
https://eitaa.com/alamolhoda_ir/45
#تجمل
#مدیسم
#مد_زدگی
#مدگرایی
#برندگرایی
#تجمل_گرایی
#آراستگی
#اسلام
تلاشی برای فهم عمیقتر دین و زندگی:
📚 @Alamolhoda_ir