هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
فرهمند4_5879609704790884519.mp3
زمان:
حجم:
10.3M
#دعای_افتتاح
#ادعیه_و_زیارات_ایام_خاص
#فرهمند
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللهُ جَميعاً إِنَّ أللهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ
هر امّتى قبلهاى دارد كه خداوند آن را تعيين كرده است؛ [و به جاى گفتگو دربارهی قبله،] در نيكيها و اعمال خير، بر يكديگر سبقت جوييد. هرجا باشيد، خداوند همهی شما را [در روز رستاخيز] حاضر مىكند؛ زيرا او بر هر چيزى تواناست.
(بقره/ ۱۴۸)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜السّجّاد (علیه السلام)- الفُقَدَاءُ قَوْمٌ یُفْقَدُونَ مِنْ فُرُشِهِمْ فَیُصْبِحُونَ بِمَکَّهًَْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً وَ هُمْ أَصْحَابُ الْقَائِم (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
📝امام سجاد (علیه السلام)- منظور از «فقراء» گروهی هستند که از بسترهایشان غیب میشوند و صبح در مکّه خواهند بود؛ و این همان قول خدای عزّوجلّ است: أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً و آنان یاران قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۲۸ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۶۸/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۳۱۳/ البرهان
📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ أَبِیسُمَیْنَهًَْ عَنْ مَوْلًی لِأَبِیالْحَسَنِ (علیه السلام) قَال: سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ (صلی الله علیه و آله) عَنْ قَوْلِهِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً قَالَ وَ ذَلِکَ وَ اللَّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَجْمَعُ اللَّهُ إِلَیْهِ شِیعَتَنَا مِنْ جَمِیعِ الْبُلْدَانِ.
📝امام کاظم (علیه السلام)- ابیسمیّه گوید: از آن حضرت تأویل آیهی أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً را سؤال کردم. فرمود: «به خدا قسم! اگر قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما ظهورکند، خداوند شیعیان ما را از تمام شهرها به دور وی گرد میآورد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۲۶ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۹۱/ العیاشی، ج۱، ص۶۶/ نورالثقلین/ البرهان
📜السّجّاد (علیه السلام)- المَفْقُودُونَ عَنْ فُرُشِهِمْ ثَلَاثُمِائَهًٍْ وَ ثَلَاثَهًَْ عَشَرَ رَجُلًا عِدَّهًُْ أَهْلِ بَدْرٍ فَیُصْبِحُونَ بِمَکَّهًَْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً وَ هُمْ أَصْحَابُ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
📝امام سجاد (علیه السلام)- آنها (یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)) که شبانه از بستر خوابشان، غیبشده [و به نزد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)بردهمیشوند]، سیصد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر هستند که تا صبح خود را به مکّه میرسانند و آن قول خدای تعالی است که میفرماید: أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعاً و آنان اصحاب قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۲۸ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۲۳/ الخرایج والجرایح، ج۳، ص۱۱۵۶/ العددالقویهًْ، ص۶۵/ کمال الدین، ج۲، ص۶۵۴/ نورالثقلین/ البرهان
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز سى و چهارم
أَيْنَ صَاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَ نَاشِرُ رَايَةِ الْهُدَى
أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَ الرِّضَا؛
كجاست صاحب روز پيروزى و گسترنده پرچم هدايت؟
كجاست گردآورنده پراكندگى صلاح و رضا؟
🌺🕊🌺
در اين دو فراز به ويژگىهاى ديگر امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف و حكومت جهانى وى اشاره شده است.
✅ يكى اينكه، امام صاحب روز فتح است
🔅و ديگرى آنكه، پراكندگى و تفرقه مردم را اصلاح مىفرمايد.
درباره اصلاح تفرقه قبلاً سخن گفتيم؛ اما درباره روز فتح در قرآن كريم آمده است:
✨وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ؛
و كفّار مىپرسند: اگر راست مىگوييد، اين پيروزى (شما) چه زمانى است؟ بگو: (بدانيد كه در) روز پيروزى، ايمان آوردنِ كسانى كه كفر ورزيدند به حالشان سودى نخواهد داشت و به آنان مهلت داده نخواهد شد.
📝نكتهها
💗١. امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود:
🔅«يَوْمُ الْفَتْحِ يَوْمٌ تُفَتَّحُ الدُّنْيَا عَلَى الْقَائِمِ؛
روز فتح روزى است كه دنيا به دست حضرت قائم فتح مىشود».
💗٢. آرى ايمان، در لحظه اضطرار سودى ندارد:
✨لا يَنْفَعُ... إِيمانُهُمْ.
در بخشى از آيه ١٥٨ سوره انعام نيز مىخوانيم:
✨يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً؛
روزى كه بعضى از نشانههاى پروردگارت بيايد كسى كه پيش از آن ايمان نياورده يا در مدّت ايمان خود كار خيرى را كسب نكرده، ايمان آوردنش سودى ندهد.
❇️جالب اين است كه امام صادق عليه السلام درباره آن فرمود:
آيات عبارت از ائمّه است و آيت منتظره، حضرت قائم عليه السلام است و در روز ظهورش كه با شمشير بپاخيزد، ايمان كسى كه پيشتر ايمان نياورده باشد، به وى سود نرساند، گرچه به پدران گذشته وى ايمان آورده باشد.
💗٣. گرچه مهلت دادن از سنّتهاى الهى است:
✨أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً؛ ولى آن هم داراى حدّ و مرزى است:
✨«وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ».
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز سى و پنجم
أَيْنَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ
أَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ؛
كجاست كسى كه خون انبيا و فرزندان انبيا
و شهيد كربلا را مطالبه كرده و انتقام بگيرد؟
🌺🕊🌺
در اين فراز بخش ديگرى از اقدامات حضرت حجت عجل الله تعالى فرجه الشريف نشان داده شده است كه آن انتقام و قصاص از دشمنان جبهه حق و قاتلان انسانهاى حق طلب است كه در رأس آنها انبياى گرامى و وجود مقدس سيدالشهدا است.
درباره اين جملات آياتى وجود دارد كه به توضيح آنها كمك مىكند و ما برخى از آنها را با نكاتش مىآوريم.
بايد دوباره به اين نكته اشاره كرد كه امام زمان عليه السلام جلوه مهر و لطف خداوند بر اهل زمين است و اگر شمشيركشيدن و جنگى نيز وجود دارد، در برابر ستمگران و مستكبرانى خواهد بود كه مانع بارش رحمت الهى بر مردم هستند. در حقيقت شمشير امام زمان عليه السلام براى كسانى كشيده خواهد شد كه جز منطق زور، چيز ديگرى نمىفهمند؛ مانند اسرائيلىهاى امروز. آيا اين صهيونيسم قابل نصيحت است؟! آيا سازمان ملل مىتواند او را مهار كند؟! آيا آمريكا مىتواند آن را كنترل كند؟! اصلاً چه قدرتى مىتواند اسرائيل را در جاى خود بنشاند؟ اين اسرائيل است كه جز منطق زور چيزى نمىفهمد، وگرنه امام زمان عليه السلام سر تا پا مهر و عطوفت است.
💢آيه اول
✨وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً؛
وهر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختيار ديه يا قصاص) قرار دادهايم.
📝نكتهها
🔺١. در روايات يكى از مصاديق «ولى»، حضرت مهدى عليه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزيزش امام حسين عليه السلام را خواهد گرفت.١ امام محمد باقر عليه السلام در تفسير آيه وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فرمود:
منظور اين آيه، امام حسين عليه السلام است؛ زيرا آن بزرگوار مظلومانه شهيد شد و ما امامان خونخواه آن حضرت هستيم. هنگامى كه قائم ما خاندان قيام كند، خون امام حسين عليه السلام را طلب خواهد كرد.
🔺٢. بنابر روايات حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف انتقام گيرنده دشمنان اسلام است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
قال الله: و به أنتقم من أعدائي؛ خداوند فرموده است كه به وسيله او (مهدى) از دشمنانم انتقام خواهم گرفت.
همچنين امام صادق عليه السلام فرمود:
🔅إذا قام قائمنا انتقم لله و لرسوله و لنا أجمعين؛
وقتى قائم ما قيام كند، انتقام خدا و رسولش و همه ما را خواهد گرفت.
٣. حمايت خداوند از مظلوم و سپردن حق قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدمكشى و هم بازدارنده از اسراف در قصاص است: جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً.
🔺٤. قرار دادن حقّ قصاص، براى حمايت از مظلوم است:
✨جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً.
🔺٥. اولياى مقتول داراى حق قصاص و كشتن قاتل هستند:
✨ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً.
🔺٦. «انتقام خدا» در قرآن به معناى مجازات و كيفر است، نه كينهتوزى؛ مانند آيه:
✨فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ؛
سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختيم، زيرا آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند.
ادامه مطلب👇👇
💢آيه دوم
✨وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ رُسُلاً إِلى قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ؛
و البتّه ما پيش از تو پيامبرانى را به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان دلايل روشن براى مردم آوردند، (برخى ايمان آوردند و بعضى كفر ورزيدند) پس، از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم، و (مؤمنان را يارى كرديم كه) يارى مؤمنان حقّى است بر عهدهى ما.
📝نكتهها
🔺١. در اين آيه چهار برنامه و سنّت الهى مطرح شده است:
الف) سنّت فرستادن پيامبر؛
ب) سنّت معجزه داشتن انبيا؛
ج) كيفر مجرمان؛
د) نصرت مؤمنان.
🔺٢. مسأله نصرت مؤمنان در قرآن چندين بار مطرح شده است؛ از جمله:
💠الف) اگر شما خدا را يارى كنيد، او نيز شما را يارى مىكند:
✨إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ يَنْصُرْكُمْ.
💠ب) كسانى كه در راه ما تلاش و مجاهده كنند، ما راههاى خود را به آنان نشان خواهيم داد:
✨وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا.
💠ج) ما قطعاً پيامبران و مؤمنان را يارى خواهيم كرد:
✨ إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا.
💠د) عاقبت و سرانجام نيك از آنِ متّقين و پرهيزكاران است:
✨وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.
🔺٣. آشنايى با تاريخ، عامل تسلّى است:
✨«مِنْ قَبْلِكَ رُسُلاً - فَانْتَقَمْنا - نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ».
🔺٤. ابتدا كار فرهنگى و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان:
✨«فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَانْتَقَمْنا».
🔺٥. مخالفان انبيا، مجرمانى محكوم و مغلوب هستند:
✨«فَانْتَقَمْنا - أَجْرَمُوا».
🔺٦. انتقام از مجرم، يكى از مصاديق نصرت مؤمنان است:
✨ «فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا - نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ».
🔺٧. پيروزى مؤمنان، وعدهى قطعى خداوند است (گرچه در ظاهر شهيد شوند ولى به هدفشان مىرسند):
✨ «كانَ حَقًّا عَلَيْنا».
🔺٨. هرچند انسان از خدا طلبى ندارد؛ ولى خداوند يارى مؤمنان را بر خود لازم كرده است:
✨«حَقًّا عَلَيْنا».
💢آيه سوم
✨وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛
اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حيات (و زندگى نهفته) است. باشد كه شما تقوا پيشه كنيد.
📝نكتهها
🔺١. گويا آيه در مقام پاسخ به يك دسته ايرادهايى است كه به حكم قصاص، بهويژه از سوى روشنفكر نمايان مطرح مىشود. قرآن مىفرمايد: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمينكننده حيات و زندگى است. قصاص يك برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمينكننده امنيت اجتماعى است. در جامعهاى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيت از بين مىرود، آنچنانكه گويا آن جامعه مرده است. چنانكه در پزشكى، كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات و سلامت انسان، گياه و حيوان از بين بردن ميكروبها و آفات است.
🔺٢. اگر به بهانه اينكه قاتل هيجان روانى پيدا كرده، او را رها كنيم، هيچ ضمانتى نخواهد بود كه در جنايتهاى ديگر اين بهانه مطرح نشود، چون تمام جنايتكاران در سلامت، آرامش روحى و فكرى دست به جنايت نمىزنند. بنابراين، تمام خلافكاران بايد آزاد باشند و جامعه سالم نيز بايد به جنگل تبديل شود تا هركس بر اثر هيجان و دگرگونىهاى روحى و روانى بتواند هركارى را انجام دهد. گمان نكنيم كه دنياى امروز، دنياى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنياست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خونبها داده تا به مصلحت اقدام شود.
🔺٣. توجيهاتى مانند اينكه از مجرمان و قاتلان در زندان با كار اجبارى به نفع پيشرفت اقتصادى بهرهگيرى مىكنيم، قابل قبول نيست. چون اين برنامهها، تضمينكننده امنيت عمومى نيستند. اصل، مقام انسانيت و جامعه عدالتپرور است، نه دنياى پرخطر همراه با توليد بيشتر، آن هم بهدست جنايتكاران و قاتلان!
🔺٤. از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت، امنيت و رمز حيات جامعه است، در پايان اين آيه مىفرمايد:
✨«لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
يعنى اجراى اين قانون، موجب خوددارى و جلوگيرى از بروز قتلهاى ديگر است.
🔺٥. اجراى عدالت، تضمين كننده حيات جامعه است:
✨«لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ».
🔺٦. تعادل ميان رأفت و خشونت لازم است. خدايى كه رحمن و رحيم است، قصاص را رمز حيات مىداند:
✨«لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ».
🔺٧. حذف عنصر خطرناك، يك اصل عقلانى است:
✨ «يا أُولِي الْأَلْبابِ».
🔺٨. زود قضاوت نكنيد. ممكن است در برخورد سطحى، قصاص را امر خوبى ندانيد ولى با خرد و انديشه در مىيابيد كه قصاص رمز حيات است:
✨«يا أُولِي الْأَلْبابِ».
🔺٩. تقوا و دورى از گناه، فلسفه احكام دين است. چه احكام عبادى و چه قضايى:
✨ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
🔺١٠. قصاص، سبب بازدارى مردم از تكرار قتل است:
✨«لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_ندبه
#زیارت_امام_زمان_عج
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ
بگو: «او قادر است كه از فرازتان يا از زير پاى شما، عذابى بر شما بفرستد؛ يا بهصورت دستههاى پراكنده شما را با هم بياميزد؛ و طعم جنگ [و اختلاف] را به هريك از شما بهوسيلهی ديگرى بچشاند». ببين چگونه آيات گوناگون را [براى آنها] شرح مىدهيم؛ شايد بفهمند [و بازگردند].
(انعام/ ۶۵)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- رَوَی جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیُّ (رحمة الله علیه) قَالَ حَجَجْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حِجَّهًَْ الْوَدَاعِ فَلَمَّا قَضَی النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) مَا افْتُرِضَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَجِ أَتَی مُوَدِّعَ الْکَعْبَهًِْ فَلَزِمَ حَلْقَهًَْ الْبَابِ وَ نَادَی بِرَفِیعِ صَوْتِهِ أَیُّهَا النَّاسُ فَاجْتَمَعَ أَهْلُ الْمَسْجِدِ وَ أَهْلُ السُّوقِ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله) اسْمَعُوا أَنِّی قَائِلٌ مَا هُوَ بَعْدِی کَائِنٌ فَلْیُبَلِّغْ شَاهِدُکُمْ غَائِبَکُمْ ثُمَّ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حَتَّی بَکَی لِبُکَائِهِ النَّاسُ أَجْمَعُونَ فَلَمَّا سَکَتَ مِنْ بُکَائِهِ قَالَ اعْلَمُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ أَنَّ مَثَلَکُمْ فِی هَذَا الْیَوْمِ کَمَثَلِ وَرَقٍ لَا شَوْکَ فِیهِ إِلَی أَرْبَعِینَ وَ مِائَهًِْ سَنَهًٍْ ثُمَّ یَأْتِی مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ شَوْکٌ وَ وَرَقٌ إِلَی مِائَتَیْ سَنَهًٍْ ثُمَّ یَأْتِی مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ شَوْکٌ لَا وَرَقَ فِیهِ حَتَّی لَا یُرَی فِیهِ إِلَّا سُلْطَانٌ جَائِرٌ أَوْ غَنِیٌّ بَخِیلٌ أَوْ عَالِمٌ رَاغِبٌ فِی الْمَالِ أَوْ فَقِیرٌ کَذَّابٌ أَوْ شَیْخٌ فَاجِرٌ أَوْ صَبِیٌّ وَقِحٌ أَوِ امْرَأَهًٌْ رَعْنَاءُ ثُمَّ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَامَ إِلَیْهِ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ (رحمة الله علیه) وَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَخْبِرْنَا مَتَی یَکُونُ ذَلِکَ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله) یَا سَلْمَانُ (رحمة الله علیه) إِذَا قَلَّتْ عُلَمَاؤُکُمْ وَ ذَهَبَتْ قُرَّاؤُکُمْ وَ قَطَعْتُمْ زَکَاتَکُمْ وَ أَظْهَرْتُمْ مُنْکَرَاتِکُمْ وَ عَلَتْ أَصْوَاتُکُمْ فِی مَسَاجِدِکُمْ وَ جَعَلْتُمُ الدُّنْیَا فَوْقَ رُءُوسِکُمْ وَ الْعِلْمَ تَحْتَ أَقْدَامِکُمْ وَ الْکَذِبَ حَدِیثَکُمْ وَ الْغِیبَهًَْ فَاکِهَتَکُمْ وَ الْحَرَامَ غَنِیمَتَکُمْ وَ لَا یَرْحَمُ کَبِیرُکُمْ صَغِیرَکُمْ وَ لَا یُوَقِّرُ صَغِیرُکُمْ کَبِیرَکُمْ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَنْزِلُ اللَّعْنَهًُْ عَلَیْکُمْ وَ یُجْعَلُ بَأْسُکُمْ بَیْنَکُمْ وَ بَقِیَ الدِّینُ بَیْنَکُمْ لَفْظاً بِأَلْسِنَتِکُمْ فَإِذَا أَتَیْتُمْ {أُوتِیتُمْ} هَذِهِ الْخِصَالَ تَوَقَّعُوا الرِّیحَ الْحَمْرَاءَ أَوْ مَسْخاً أَوْ قَذْفاً بِالْحِجَارَهًِْ وَ تَصْدِیقُ ذَلِکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُون.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- جابر (رحمة الله علیه) گوید: در سال حجهًْ الوداع با پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به حج رفتم، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بعد از انجام اعمال حج آمد تا با خانهی خدا تودیع کند. حلقه در را گرفت و با صدای رسا فرمود: «ای مردم»! با این صدا تمام مردمی که در مسجد الحرام و بازار بودند، جمع شدند. آنگاه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ای مردم آنچه را که بعد از من روی میدهد و هم اکنون به شما میگویم از من بشنوید! و حاضران شما به غائبین خود برسانند». سپس پیغمبر (صلی الله علیه و آله) گریست بهطوری که از گریه حضرت همهی مردم گریستند، چون حضرت (صلی الله علیه و آله) از گریستن آرام گرفت، فرمود: «ای مردم! خدا شما را بیامرزد! بدانید که شما از این روز تا صدوچهل سال بعد مانند برگی هستید که خار نداشته باشد، آنگاه تا دویست سال برگ و خار خواهد داشت و بعد از آن خار بدون برگ است بهطوری که در آن زمان جز سلطان ظالم یا ثروتمند بخیل یا عالم دنیاپرست یا فقیر دروغگو یا پیرمرد زناکار یا بچّه بیآبرو و یا زن احمق دیده نمیشود»! آنگاه پیغمبر (صلی الله علیه و آله)گریست، سلمان فارسی (رحمة الله علیه) برخاست و عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بفرمایید بدانیم: آنچه فرمودید کی واقع میشود»؟. فرمود: «ای سلمان (رحمة الله علیه) در زمانیکه علمای شما کم شوند و قاریان قرآن شما از میان بروند، و زکات خود را ندهند و کارهای زشت خود را آشکار سازند. و صدای شما در مساجد بلند شود و امور دنیا را روی سر بگذارید، و دانش را زیر پا بنهید، سخنان شما دروغ، و شیرینی گفتارتان غیبت، و آنچه بدست میآورید حرام باشد! نه بزرگان شما به کوچکتر رحم کنند و نه کوچکتران احترام بزرگان را نگاه بدارند .در آن اوقات آثار غضب خدا بر شما فرود میآید، و سختی شما را به همان وضع در میان شما قرار میدهد، و در میان شما از دین جز لفظ آنکه به زبان میآورید، باقی نمیماند هنگامیکه این خصلتها را پیدا کردید منتظر باد سرخ یا مسخشدن یا سنگ باران باشید؛ آنچه این را تصدیق میکند در کتاب خدا هست و آن این آیه است: قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ؛ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُون».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۱۸ جامع الأخبار، ص۱۴۰/ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۶۲
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زیارت_آل_یس
#زیارت_امام_زمان_عج
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7