او همزمان با تحصیل دبیرستان در اصفهان، دروس حوزوی را هم تا حد فقه و اصول گذراند و از همین رو علاوه بر تسلط به عربی، به مبانی و مباحث فقهی هم آشنایی خوبی داشت. با پایان دبیرستان به تهران آمد و لیسانس خود را در ادبیات فارسی و فوقلیسانس خود را در رشته جامعهشناسی از مؤسسه عالی علوم اجتماعی تهران کسب کرد. در رشته جامعهشناسی شاگرد اول شده بود، لیکن بهدلیل تسلط ملیگرایان مصدقی بر این مؤسسه، از دادن بورس تحصیلی خارج از کشور به آیت که به طرفداری از کاشانی شناخته شده بود، خودداری کردند. اتفاقاً از جمله کسانی که از سوی این مؤسسه بورس تحصیلی خارج از کشور دریافت کردند، یکی «سید ابوالحسن بنیصدر»، یک مصدقی دوآتشه ضدآخوند بود که بعدها اولین رییس جمهوری اسلامی ایران شد! داستان تقابل سید حسن آیت و سید ابوالحسن بنیصدر بعد از پیروزی انقلاب، خود یکی از مهمترین فرازهای زندگی شهید آیت بود.
تا زمانی که مرحوم کاشانی زنده بود، سید حسن آیت جوان هم در خط ایشان حرکت میکرد و مدافع خطمشی و مرام سیاسی کاشانی بود. با وفات آیت الله کاشانی در اسفندماه سال 40، آیت 23ساله که گویی فعالیت سیاسی با ذات و سرشت او عجین بود، باید برای ادامه مسیر مبارزه با استبداد پهلوی، از سه مسیر موجود یکی را برمیگزید: یا روش ملیگرایان طرفدار مصدق در دو شاخه جبهه ملی (لائیک) یا نهضت آزادی (مذهبی اما سکولار)، یا حزب توده که مشی مارکسیست ــ لنینیست داشت، یا روش طرفداران آیت الله کاشانی که بهصورت ویژه تحت رهبری مظفر بقایی در حزب «زحمتکشان» گرد هم آمده بودند.
سید حسن آیت، بهعنوان یک جوان عمیقاً مذهبی، طبعاً نمیتوانست هیچ همراهی با حزب توده مارکسیست داشته باشد، با ملیگرایان مصدقی هم هیچ سر سازگاری نداشت. آیت اعضای جبهه ملی را ضدشرع میدانست. درباره نهضت آزادی که بهنوعی انشعاب مسلمانان جبهه ملی بود، آیت معتقد بود که آنها صرفاً از دین بهعنوان عامل جذب نیرو و همچنین همراه کردن روحانیت استفاده میکنند، و عملاً هیچ اعتقادی به ورود دین به سیاست ندارند، از همین رو با دیدگاه آیت درباره رابطه دین و سیاست سازگار نبودند. خود آیت درباره دیدگاهش نسبت به ملیگرایان مصدقی گفته بود:
"من از همان سالهای 1332 که روزنامه شورش بهعنوان ارگان تبلیغاتی استعمارگران و بهعنوان بزرگترین مدافع مصدق، سنگینترین اتهامات و فحشهای رکیک را به آیتالله کاشانی میداد، به مظلومیت این شخصیت مجاهد اسلامی پی بردم و راه او را بهعنوان راه اسلام و آزادی تشخیص دادم".
در چنین فضایی، آیت برای ادامه مبارزه، حزب زحمتکشان را انتخاب کرد که توسط بقایی اداره میشد. لازم به ذکر است که مظفر بقایی در آن مقطع، گرچه ذاتاً انسان متشرعی نبود، اما چندان بروز ضدمذهبی عمومی نداشت، مضاف بر اینکه وقتی مراد سیاسی آیت، سید کاشانی، به بقایی اعتماد و اطمینان داشت و حتی پسران آیت الله کاشانی جملگی از یاران بقایی در زحمتکشان بودند، بر آیت 4ــ23ساله حرجی نبود. تازه روابط پیچیده بقایی با سرویسهای اطلاعاتی بیگانه در آن زمان از پرده برون نیفتاده بود و اطلاعاتی که امروز ما درباره بقایی داریم، در آن زمان موجود نبود.
«اسدالله بادامچیان» از دوستان شهید آیت که از همان دوران مبارزه با رژیم شاه، با او در ارتباط بود، در این زمینه گفت:
"اینکه چرا او وارد حزب زحمتکشان شده است، دلیلش این بود که در جریان نهضت ملی شدن نفت، دو جریان وجود داشت؛ یکی جریان آیتالله کاشانی و دیگری جریان مصدق. دکتر آیت جزو طرفداران جدی آیتالله کاشانی و مخالفان مصدق بود، بنابراین در این حرکت جریانی، به دکتر بقایی که از حامیان آیت الله کاشانی بود نزدیک شد و این نزدیکی او را بهطرف کار تشکیلاتی با دکتر بقایی پیش برد. اما از وقتی امام ظهور کردند، دیگر کسی نیاز به این افراد نداشت، به همین دلیل آیت با امام همراهی کرد و اختلافهایش از همانجا با دکتر بقایی شروع شد و در نتیجه از حزب زحمتکشان کنار رفت، بنابراین فعالیت او در حزب زحمتکشان مثل فعالیت همان کسانی است که در انقلاب اسلامی ما با گروههای گوناگون فعالیت کردند، ولی بعد از نهضت امام، با امام همراهی کردند. البته مخالفان شهید آیت از هر بهانهای علیه او استفاده کردند".
با این حال، آیت جوان در همان سالهای نخستین دهه 40، تلاش متمرکز و منظمی را آغاز کرد که به حزب زحمتکشان صبغهای مذهبی ببخشد و در پلاتفرم حزب، جایی برای مذهب باز کند. نمود این تلاش، نامهای مفصل و چند ده صفحهای بود که آیت در آذر 42 خطاب به رهبر حزب، بقایی، نوشت و نقش مهم و کلیدی مذهب را در مبارزه سیاسی در کشوری شیعه و دینمدار مثل ایران، یادآور شد. در بخشی از این نامه که مصداق بارزی از امر به معروف و نهی از منکر است، میخوانیم:
"در مرامنامه (حزب زحمتکشان) حتماً باید بعضی از اموری که جنبه مذهبی دارد و موجب جلب افراد مذهبی میشود گنجانده شود و نیز به مذهب اسلام و اجرای قوانین مذهبی اشاره گردد تا ضمن اینکه عدهای بدین وسیله به ما میگروند در آینده هم از حربهٔ دین بر علیه ما استفادهای نتوانند بکنند. همین اصلاحات ارضی را مطابق قوانین اسلامی شدیدتر و بهتر از این میشود انجام داد که صدای کسی هم درنیاید و همین حال را دارد بسیاری از امور دیگر. ما باید از نیروی روحانیون حداکثر استفاده را بکنیم. بیشتر با آنها و مردم متدین مراوده داشته باشیم، یقیناً به موفقیت ما کمک شایانی خواهد کرد".
البته کسانی چون «محمد قوچانی» که بهدلایلی کاملاً مشخص آیت را نواختهاند و او را که خود قربانی نفاق شد، به نفاق متهم کردهاند(!) این نامه مهم و قابل تأمل آیت به بقایی را مصداق «نهانروشی» و توصیه به استفاده ابزاری از دین میخوانند. اما باید دقت داشت که آیت 25ساله در سال 42 به رهبر 51ساله حزب که یک سیاستمدار شناختهشده و بسیار پیچیده بود، نامه نوشت و طبیعتاً نمیتوانست در همان ابتدای امر از او بخواهد که حزب خود را به یک حزب تماماسلامی تبدیل کند. اما همین که یک جوان 25ساله در مقطعی که هنوز نهضت امام فراگیر نشده و عموم مردمان تصوری از نقشآفرینی دین در سیاست و حکومت اسلامی ندارند، از رهبر حزب خود میخواهد که اسلام را وارد مرامنامه حزب کند، نمیتوان نامی دیگر جز «بصیرت» بر آن نهاد. آیت حتی با جسارت مثالزدنی خود، از در نصیحت رهبر کارکشته حزب درمیآید و به او گوشزد میکند که هیچگاه در منظر عموم، کاری صورت ندهد که مغایر با شرع باشد
در سال های 41 و 42، با ظهور حضرت امام خمینی بهعنوان یک رهبر مذهبی ــ سیاسی جدید در سپهر سیاست ایران، این آیت بود که با همراه کردن جوانان مذهبی حزب زحمتکشان همچون محمود کاشانی و محمدباقر کاشانی (فرزندان آیت الله کاشانی) توانست پذیرش مرجعیت دینی امام را به موضع رسمی حزب تبدیل کند. آنها حتی در جریانات خرداد 42، نشریهای مفصل در حمایت امام و روحانیت در مسئله «لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی» منتشر کردند.
این تحرکات آیت و کسانی که در حزب تحت تأثیر تفکر او بودند، بهشدت مورد مخالفت رهبری حزب، مظفر بقایی، بود که به هیچ عنوان به روحانیت بهعنوان یک نیروی فعال سیاسی اعتقادی نداشت و کاملاً به حکومت مشروطه سلطنتی پایبند بود. دکتر «حسین آبادیان»، در کتاب خود «زندگینامه سیاسی دکتر مظفر بقایی» درباره این مقطع از فعالیت حزب، چنین نوشته است:
"تحولات سالهای 1341 و 1342، بسیاری از نیروهای حزب زحمتکشان را که با انگیزههای مذهبی وارد صفوف این تشکیلات شده بودند، در مقابل مواضع رسمی بقائی قرار داد... بدون تردید برجستهترین منتقد خطمشی بقائی در این زمان، سید حسن آیت بود".
بهواقع، آیت و طیف او در این برهه در دستکم سه زمینه با رهبری حزب زحمتکشان در تقابل بودند: جشن گرفتن سالروز کودتای 28 مرداد و «قیام ملی» خواندن این کودتا توسط بقایی، عدمحمایت از حضرت امام و روحانیون و سکوت در برابر سرکوب قیام 15 خرداد، نبود کوچکترین انتقاد به شاه و دربار از جانب رهبری حزب.
✨نذر صلوات بر محمد و آل محمد✨
به نیابت از ❣️شهید سید حسن آیت❣️
به نیت
✅ سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران
✅ پیروزی جبهه حق در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
✅ تأییدات بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء
🔴لینک زیر جهت مشارکت در این نذر معنوی
https://EitaaBot.ir/counter/sh42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 کشف پیکر مطهر یک شهید در جزیره مجنون
🔹️گروههای تفحص شهدا موفق شدند در روز پنج شنبه مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ پیکر مطهر یک شهید دوران دفاع مقدس را در جزیره مجنون کشف نمایند.
4_5848036399470610798.mp3
5.49M
•°🌱
🎼 #پادکست_امام_زمانی
🎧 تشرف جوان روسٺایی
خدمٺ امام زمان"عج"
🎙 اسٺاد حاج حسن یوسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبر دختر بچه یمنی ست که بیش از یکسال از فوتش می گذرد و ۵ بار یا بیشتر به خواب پدرش آمده که از عذاب قبر همسایه کناریش در رنج است پدرش با علما صحبت کرده وجازه دادند قبرش را تعویض کردن وی حافظ کل قرآن بوده بعد از نبش قبر چهره اش اصلا تغییر نکرده همان طراوت زنده بودنش در کفن دیده می شود
1_24401085.m4a.mp3
3.38M
📿🌺🍃
🌺
❇️ صلوات ضراب اصفهانی
💠 سيدابن طاووس مي فرمايد:
اگراز هرعملي در عصرجمعه غافل شدي
ازصلوات ابوالحسنضرّاباصفهاني غافلنشو
چرا كه در اين دعا سري است كه خدا ما را برآن آگاه كرده است.
✨ اللهم عجل لولیک الفرج ✨
#جمعه
#ضراب_اصفهانی
📿🌺🍃
🌺
❇️ وقت مناسب برای دعا
💠 از حضرت زهرا«سلام الله علیها » نقل شده که پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» فرمودند:
✨ انّ فی الجمعة لساعة لایوافقها رجل مسلم یسأل اللّه عزّوجلّ فیها خیراً الّا اعطاه ایّاه. فقلت: یا رسول اللّه! ایّ ساعة هی؟ قال: اذا تولّی نصف عین الشمس للغروب. ✨
" همانا در روز جمعه ساعتی است که هر خواستهی خیر و نیکی در آن ساعت به اجابت می رسد.
پرسیدم ای رسول خدا! کدام ساعت است؟ آنگاه که نصف قرص خورشید در افق پنهان شود.✨
🕢بهترین زمان: غروب عصر جمعه
📚 وسائل الشیعة، ج 5، ص 29.
📚 کتاب دین شناسی از دیدگاه فاطمه الزهرا.سلام الله علیها، نوشته علی اصغر رضوانی
#جمعه
#حضرت_مهدی علیه السلام
@mojarebat
🌺
📿🌺🍃
🔴 پیام رهبر انقلاب به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت
🔹سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزهی قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همهی گروههای جهادی و سیاسی فلسطین.
🔹خداوند عزیز و قدیر را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد سپاس میگویم، و نزول سکینه و طمأنینه بر دلهای مجروح شهید دادگان، و رحمت و بشارت برای شهیدان، و شفای کامل برای آسیبدیدگان را از خداوند منان مسألت میکنم، و پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست را تبریک میگویم.
🔸 آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچهی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانهی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاهها، راهکار آیندهی فلسطینیها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچهی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانهوار مرتکب میشود که افکار عمومیِ همهی عالم را بر ضد خود برمیانگیزد و خود و دولتهای غربی پشتیبان خود بویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر میکند.
👈 ادامهی جنایتها و درخواست آتشبس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد.
👈 رژیم خبیث از این هم ضعیفتر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرتنمایی مجموعههای ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به صورت مستمر، فلسطین را روزبروز قدرتمندتر و دشمن غاصب را روزبروز ناتوانتر و زبونتر خواهد کرد.
🔸 زمان آغاز و توقف درگیریها بسته به تشخیص بزرگان جهادی و سیاسی فلسطینی است، ولی آمادهسازی و حضور قدرتمندانه در صحنه، تعطیلبردار نیست.
🔹 تجربهی «شیخ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرکنشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد.
🌷 به جوانمردان «شیخ جراح» درود میفرستم.
🔸 دنیای اسلام یکسره در برابر قضیهی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربههای حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید میکند.
🔹 دولتهای مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساختها و ویرانیها در غزه.
🔸 مطالبه و پیگیری ملتها، پشتوانهی این خواستهی دینی و سیاسی است. ملتهای مسلمان، باید انجام این وظیفه را از دولتهای خود مطالبه کنند، خود ملتها نیز در حدّ توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسیاند.
🔹 وظیفهی مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همهی وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گستردهی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بیمجازات بماند.
🔸 همهی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بینالمللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوهی الهی تحقق خواهد یافت، والله غالبٌ علی امره.
✨سلام بر تو که جانِ مایی
🍃مهربانا! خواستم وصف تو را کرده باشم، اما زبان خامم یارای توصیف بزرگواریِ عزیزی چون تو را ندارد. پس بگذار از حال و هوای این روزهایمان برایت بگویم...
🍃آقا جان! دنیا پر از نمرود هایی ست که دوستان خدا را، زنده زنده و بی گناه به میانهٔ #آتش میفرستند. پر از #فرعون هایی ست که آشکارا ادعای خدایی می کنند و مردم را #بندهٔ خود می دانند.
🍃پر از ابو سفیان و ابو جهل هایی ست که هیچگاه دست از دشمنی کردن با #خدا و اولیای خدا بر نمیدارند. حنجره های #کودکان_یمنی با آن شکم های چسبیده به کمر از شدت گرسنگی، فریاد میزند که ما #منجی خود را می خواهیم.
🍃قلّاب سنگ های در دستان مردم فلسطین داد میزند که کجاست نجات دهندهٔ ما؟ مردمانی که در زندان های تاریک و نمور رژیم غاصب صهیونیست و مستکبرین آمریکایی و امثالشان به سر می برند، تو را می خواهند.
🍃مهربان امام! خدا را به حق عظمت #زینب_کبری سلام الله علیها قسم میدهیم، برگرد. به ناله های شب هنگامِ سینه سوختگانِ فراقت. به اشک سه ساله های آواره در خرابه ها. به رگ های بریدهٔ رزمندگان اسلام...
🍃به #یاحسین، یاحسین گفتن های مظلومان. به بغض های فرو خفته در گلویِ اسیران. به شدت اضطراب گمشدگان. و به سوز جگرِ منتظران #ظهورت، برگرد. برگرد که این دنیا نفس تازه کند و به #عِطر_نرگس و یاس ، معطر شود.
💫#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🤲
✍نویسنده: #نازنین_سادات
#جمعه_های_انتظار
📅تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
❣بهای شهادت
سلام بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند !
دیده ایم كه تك سایزها را به حراج میگذارند،.. به خاطر مشتری كم شان،..
ولی تك سایز شهادت را مزایده ای میفروشند.
هر كسی بابت اش بهای بیشتری بدهد، میدهندش به او،
بیشترین بها، كه عبارت خوبی نیست، به جایش مینویسم
"تمام دار و ندارش را"
شهیدان هشت سال خون و حماسه و ایثار، ندای حسین زمان را لبیک گفتند و با آغوش باز خود را به خدای خویش سپردند.
آیا اینک مارا توان چنین کاری هست؟
آیاما خاکستر نشینان دنیا زده توان بریدن از زرق و برق این جهان را داریم؟
واگر نه چرا از فیض شهیدانمان بهره ای نبریم؟ مگر آنان اسوه کمال گرايی و حق طلبی نیستند؟
شهدا را شمع محفل بشریت دانسته اند ؛ اکنون در ظلمات دنیا طلبی از نور باطن شهدا بهره می بریم و خود را به جویبار زلال بندگی خداوند بسپاریم. ای شهیدان خدایی ، در این کویر ظلمت زده ما را تنها مگذارید.
#چله_سی_ام
#چهل_روز_با_هشت_شهید (شهدای با بصیرت)
✅ به فضل الهی هر 5 روز سر سفره یک شهید هستیم
✅ قرائت زیارت عاشورا از طرف شهید آنروز هدیه به امام حسین علیه السلام
الحقنی بالصالحین«یرتجی»
#چله_سی_ام #چهل_روز_با_هشت_شهید (شهدای با بصیرت) ✅ به فضل الهی هر 5 روز سر سفره یک شهید هستیم
سومین روز از چله 🌟 💫 سی ام 🌟💫
مهمان سفره شهید 🌷 سید حسن آیت 🌷 هستیم.
با شروع مبارزه امام خمینی (ره) با رژیم پهلوی شهید آیت از اولین کسانی بود که به امام خمینی پیوست و پس از قیام 15 خرداد با تدریس در دانشگاه ذهن دانشجویان خود را بیدار و آنان را در مسیر مبارزه به حرکت درمی آورد.
با اوج گیری مبارزه ملت مسلمان ایران در مقابل نظام استکبار، شهید آیت یکی از اولین کسانی بود که با سخنرانیهای خود در مساجد و دانشگاهها و ادارات دولتی به گسترش دامنه مبارزه با رژیم پرداخت و با حضور خود در این اجتماعات که شاید بیشترین سخنرانی های شهید آیت در طی این دوران انجام شده است، نقش بسیار سازنده و فعالی در بالا بردن سطح اطلاعات تودههای مردم ایفاء کرد.
با پیروزی انقلاب، شهید آیت به همراه شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی و سایر همرزمان از مؤسسان حزب جمهوری اسلامی و عضو شورای مرکزی این حزب بود که از همان ابتدا به عنوان دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد.
شهید آیت در انتخابات مجلس خبرگان، بعنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شد و بعنوان دبیر مجلس خبرگان انتخاب شد.
پس از حذف جلال الدین فارسی از نامزدی ریاست جمهوری، شهید آیت به عنوان تنها کاندیدای حزب در مقابل خطی که بنیصدر نامزدشان بود .
شهید آیت برای روشن شدن چهره منافقانه بنیصدر و اطرافیانش و میزان واقعیت وعدهها و نیز عدم اعتقاد او به ولایت فقیه، همه کاندیداها را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد.
شهید آیت، به دنبال افشاگریها و بیان نقطه نظرات سازنده و هشداردهنده خود در نطق های انتخاباتی رادیو تلویزیونیاش، در نامهای به وزارت کشور خواستار 15 روز تأخیر انتخابات شد.
در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب، شهید آیت به نمایندگی تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در همین دوران خدمت در مجلس، چهره بسیاری از منافقین و افراد وابسته به غرب را افشاء کرد
آیت انقلابی
مبارزات سیاسی پیش از انقلاب آیت را پس از جدایی از حزب زحمتکشان، می توان در سه فراز خلاصه نمود:
1- افشاگری های سیاسی: شهید آیت از همان روزهای شروع انقلاب و در شرایطی كه دستگاههای تبلیغاتی غرب درصدد برپا كردن جبهه ملی جدید بودند، به مقابله با این عوامل شناخته شده پرداخته و با اطلاعات و شناخت وسیعی كه از پرونده ی رهبران جبهه ملی داشت، افشاگریهای ارزندهای درباره آنها نمود و توانست نقش حقیقی آنان را به ملت انقلابی معرفی كند. نقش شهید آیت در افشای خط وابسته به آمریكا و انگلیس نقش مهمی است و در جریان انقلاب اسلامی ایران شهید آیت در رسوا كردن این خط انحرافی خطرناك، كوشش و جهاد بسیار كرده است.
2- تدریس و بیدارسازی دانشجویان: شهید آیت در طول سالهای بعد از پانزده خرداد سال 1342 به تدریس اشتغال داشت و چون موضوع درسهای او عموماً جامعهشناسی و مسائل اجتماعی بود، میتوانست ذهن دانشجویان خود را بیدار و آنان را در مسیر مبارزه به حركت دراورد. او كه دارای مطالعات بسیار عمیق و گستردهای در رشته جامعهشناسی سیاسی بود، در مدرسه عالی قضائی قم و مدرسه عالی لاهیجان و دانشكده علم و صنعت و مدرسه عالی اراك به تدریس جامعهشناسی پرداخت و در غالب كلاسهای او دانشجویان با استفاده از نوار ضبط صوت درسهایش را منتشر میساختند در همین رابطه شهید آیت چند بار در قم از طرف ساواك احضار شد و بازجوئیهای مفصلی از او به عمل آمد. وی بعلاوه، در حوزه علمیه قم در كلاسهای متعددی كه از طرف طلاب حوزه تشكیل میشد، به تدریس جامعهشناسی و تاریخ نهضت اسلامی ایران پرداخت و عده كثیری از طلاب حوزه علمیه قم همیشه در جلسات علنی و مخفی تدریس او حاضر میشدند.
3- مبارزه مسلحانه: شهید آیت، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از آن جا که راه مبارزه با رژیم پهلوی را مسلحانه می دید، به تشکیل هسته های منظم ضد رژیم در دل ارتش شاهنشاهی با عضویت نیروهای مذهبی ارتش و برگزاری جلسات متعدد با آنان همت گمارد. گرچه این کادرسازی زیرزمینی با پیروزی انقلاب اسلامی ناتمام ماند، ولی ثمره اش شناخت نیروهای نظامی مذهبی ای چون شهیدان نامجو و کلاهدوز بود که بعد ها در جمهوری اسلامی از آزمون خود سربلند بیرون آمدند.