eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
166 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات
نشست علمی دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده فلسفه علم کلام- بایسته های پژوهشی علم کلام.mp3
5.38M
صوت نشست علمی: بایسته های پژوهشی علم کلام|سخنرانی دکتر ابراهیم علیپور و استاد دکتر محمد تقی سبحانی|یکشنبه 25 آذر97| پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام http://phil.theo.isca.ac.ir/ کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
چپ نو مسلمان☝️
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
گفتگوی_میان_هگل_و_فیسلوفان_اسلامی.pdf
1.69M
#متن #نشست_علمی 🔷موضوع: هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان 🔷با ارائه اساتید: یزدان پناه، پارسانیا، طلاب زاده، بهشتی و احسن 🔶زمان برگزاری: ۹۷/۰۹/۲۲ 🔶مکان برگزاری: مجمع عالی حکمت اسلامی - قم 🔷 تنظیم و پیاده سازی: محمد توپچی @fvtt_ir
📚 آثار استاد علی صفایی حائری 📚 يكي از سؤالاتي كه علاقمندان به انديشه استاد علي صفايي بسيار مي‌پرسند، اين است كه براي مطالعه آثار استاد آيا بايد بر اساس برنامه و ترتيب خاصي پيش رفت يا خير؟ در صورتي كه پاسخ مثبت است اين سير را بايد از كجا و چگونه شروع نمود. در پاسخ به اين سؤال مهم، گفتگوهايي را با چند تن از شاگردان استاد انجام داديم. نوشته حاضر، حاصل اين گفتگوها در پاسخ به اين سؤال است. البته نكته‌اي كه تمام اساتيد روي آن تأكيد داشتند و خود مرحوم استاد نيز در نوشته‌‌هاي خود به آن اشاره كرده‌اند، اين بود كه مطلوب آن است كه ابتدا با گفتگو، نيازهاي فرد، شناسايي و سؤالات او تنظيم و هدايت شوند؛ آنگاه در صورت لزوم كتابهايي را برای تقویت بنیان ‌های فکری ‌اش به او معرفي نمود. اما در صورتي كه امكان ارتباط و زمينه‌سازي به هر دليلي فراهم نيست، مي‌توان از نقطه مطلوب صرف نظر كرد و به معرفي كتاب اكتفا نمود. در زمينه سير مطالعاتي، افراد را با توجه به هدفي كه از مطالعه دارند، مي‌توان به سه دسته تقسيم نمود: 1⃣دسته اول: افرادي كه مي‌خواهند به جريان فكري دست پيدا كنند و اين مسير را به تدريج طي كنند. 2⃣دسته دوم: كساني كه قصد آشنايي با ساختار انديشه استاد را دارند. 3⃣دسته سوم: افرادي كه قصد مطالعات موضوعی دارند. کتاب های پیشنهادی برای این سه دسته در این فایل ضمیمه آمده است. تذكر: استاد در نوشته‌هاي خود بناي بر گزيده‌گويي داشته‌اند و مطالب بسياري را در قالب عبارات مختصر بيان كرده‌اند. از سويي ديگر، تأليفات ايشان از قوت ادبي و جذابيت بسيار بالايي برخوردارند؛ آنچنان كه گاه خواننده تحت تأثير قرار گرفته، تصور مي‌كند كه مطلب را به خوبي متوجه شده است؛ در حالي كه آن را به طور كامل نفهميده است. از اين رو اساتيد تأكيد مي‌كنند كه در كنار مطالعه هر كتاب، از جلسات تدريس آن نيز كه معمولا ضبط شده و لوح فشرده آن موجود است، استفاده شود. اين كار باعث مي‌شود استدلالهاي كتاب به صورت واضح بيان شوند، مطالب، دقيق‌تر و عميق‌تر فهميده شوند و در صورتي كه تصور اشتباهي از مطلبي در ذهن شكل گرفته است، اصلاح شود. 🌿 @einsad
radio-maaref-97_07_08-22_00.mp3
7.2M
#صوت #رواق_معرفت #محمد_عرب_صالحی ✅ #صوت پنجمین جلسه از برنامه #رواق_معرفت #رادیو_معارف 🎙 با ارائه : حجت الاسلام #محمد_عرب_صالحی ✒️ موضوع: تحلیل و نقد مبانی تاریخمندانگاری قرآن کریم 📅 یکشنبه 8 مهر ماه 📡 @iictchannel
مبناگروی در معرفت شناسی فلسفۀ اسلامی سؤال: آیا ممکن است توضیح دهید که چگونه معرفتشناسی اسلامی معرفت های مختلف را توجیه می کند و با مبناگروی از شکاکیت فاصله می گیرد؟ پاسخ. برای پاسخ به این سؤال باید به کتاب های معرفت شناسی مراجعه کرد و با پاسخ کوتاهی نمی توان آن را توضیح داد. اما بااین حال مبنای اصلی این معرفت شناسی را به صورت اجمال می توان این گونه بیان کرد. برپایۀ منطق و معرفت شناسی که از ارسطو آغاز شده و تا به امروز بسط یافته است می توان گفت معارف یا بدیهی هستند یا غیر بدیهی که به آن نظری می گویند. این تقسیم حاصر است، یعنی شق سوم فرض ندارد. در اینکه علوم نظری داریم شکی نیست. نظری باید به بدیهی منتهی شود وگرنه اعتبارش احراز نمی گردد. پس بطور ضروری علم بدیهی داریم، در غیر این صورت هیچ علمی نخواهیم داشت. بدیهی هر نوع معرفتی است که برای احراز حقانیتش به چیزی جز خود آن نیازمند نیستیم. بدیهی خود آشکار است (self-evident). بدیهیات مبادی و نقطۀ آغاز معرفت هستند. در اینکه بدیهیات چند گونه اند محل بحث است. اولیات (مدرکات عقلی بدیهی)، وجدانیات (یافته های درونی، حضوری و حواس باطنی) و حسیات (ادراکات حسی) نخستین معرفت های ما را تشکیل می دهند. سایر معارف عام بشری با فعالیت عقل برپایۀ این ادراکات شکل می گیرند. معارف نظری عام بشری یا عقلی محض هستند، مانند معارف منطقی، ریاضی و فلسفی، یا تجربی هستند مانند علوم طبیعی، یا نقلی هستند که آن نیز مبتنی بر حس و عقل است مانند علوم تاریخی. وحی و الهام راه های خاصی برای معرفت هستند که در اختیار انبیا و اولیا است. این معارف مستقیم و بی واسطه برای انبیا و اولیا حکم بدیهی را دارند. رهاورد این معرفت از راه حس و عقل و با همکاری آن ها برای دیگران معرفت دینی را به ارمغان می آورد. معرفت عرفانی نیز برپایۀ شهود است و رهاورد آن به کمک حس و عقل در اختیار دیگران قرار می گیرد. بعید نیست وحی و الهام و شهود نوعی ادراک حضوری و وجدانی باشند که البته در اختیار همگان نیست و نفوس خاصی مستعد دریافت آن هستند. بدینسان معرفت شناسی فلسفی همۀ انواع معرفت را به رسمیت می شناسد و خطوط کلی شکل گیری آن را تبیین می کند. باید یادآوری کرد که ارزش انواع معرفت یکسان نیست، بلکه بسته به مبادی نخستین و روش تولید و تکثیر آن متفاوت است. در همۀ معارف نظری اعم از عقلی محض، تجربی، تاریخی، دینی (معرفت دینی) و عرفانی (عرفان نظری) نقش عقل برجسته است. در همۀ این موارد عقل به کمک چیزی مثل شهود و حس معرفت جدیدی را تولید می کند. معرفت فلسفی که حاصل تأمل عقلی برپایۀ بدیهیات است یکی از انواع معارف در هندسۀ معرفت بشری است.      dreshkevari@ 🌺🍀🌳🌷🏝🎄🍀🌷🌹🌺🌻🍃🍁💐🌸🌴🌵🌾🌿
📚در این کانال جزوات،کتب،شرح ها و نرم افزارها به صورت رایگان ارائه میگردد. ♻️ دروس پایه یک تا ده ♻️کتب درسی و شروح اکثر پایه های حوزه برادران و خواهران ♻️نرم افزارهای نصبی گوشی موبایل از دروس ♻️کتب و جزوات برتر حقوقی برای وکالت و قضاوت ✅با همین آدرس حقوقی ها در تلگرام هم میتوانید به ما بپیوندید و بیش از 2000 فایل و جزوه را استفاده کنید. ⚖📖نرم افزار های حقوقی و حوزوی @hoghooghi_ha @hoghooghi_ha
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
⭕️ پاسخی بر دو شبهه جدید وهابیون 💭 اشکال وهابیون: شما شيعيان دشمنان آل البيت را لعن مى كنيد، حتى موقع نوشيدن آب بر «يزيد» لعن مى فرستيد، در حالى كه امام على (ع) ياران خود را از سب باز مى دارد و در خطبه 206 مى گويد: «من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، امّا اگر كردارشان را يادآور مى شديد و گمراهى ها و كارهاى ناشايسته آنان را برمى شمرديد به راست نزديكتر بود». 🔻پاسخ: گوينده شبكه «سب» را با «لعن» از نظر معنى يكى گرفته است. در لغت عرب به معناى فحش و شتم و به اصطلاح دشنام است در حالى كه نوعى نفرين بر طرف است و درخواستى است از خدا كه طرف را از رحمت خود باز دارد. در قرآن مجيد واژه «لعن» 41 مرتبه در 36 آيه بكار رفته شده است و روشن ترين گواه بر اين كه لعن بر ستمگران و بدكاران، كار مطلوب است. اينك برخى از آيات: (لَعَنَهُمُ اللهُ بِكُفْرِهِمْ) (إِنَّ اللهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا). (إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ). ➖➖➖➖ @HawzahNews 💭 اشکال دوم وهابیون: «شيعيان نسبت به دخت پيامبر، فاطمه زهرا (ع) مهرِ بيشترى می ورزند در حالى كه نسبت به همسر پيامبر(ص)، عايشه چنين مهرى اظهار نمى كنند؟👇👇 متن‌کامل+ منابع: http://hawzahnews.com/detail/News/472143
هدایت شده از سلمان رئوفی
خواجه نصیر طوسی.pdf
352K
🔆خواجه نصیرالدین طوسی و سطوح سه گانه کلامی، فلسفی و عرفانی در اندیشه او #استاد_یزدانپناه @salmanraoofi