eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
887 دنبال‌کننده
117 عکس
142 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تفکر در ذات پروردگار، تحیّر می‌آورد. 📌بخشی از بیانات استاد در ؛ بیست و سوم آبان نود و چهار ▪️حجم تقریبی: چهارده مگابایت ▪️مدت زمان تقریبی: دو دقیقه ♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom/ ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
🔸 درمانِ بی‌قراری و عدم تمرکز یکی از دلایل بی‌قراری، عدم تمرکز فکری؛ و عدم تمرکز ناشی از تشویش؛ و آن هم به ضعفِ اراده بر می‌گردد. {انسان} باید در جهت تحکیم اراده قدم بیشتری بر دارد. اراده که باشد، قدرتِ نگه‌داشتنِ نیتی که دارد را پیدا می‌کند. برای تحکیم اراده هم آنچه –پس از توکل به خدا و توسل به أئمه(ع)- بیش از همه اهمیت دارد، نظم است. حتی اگر نظم سیّال{شناور} باشد؛ مانند اینکه فردی غذا خوردنش را با همسرش تنظیم کند، و برنامه‌اش این باشد، -« اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ »{پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، الکافي، جلد۴، صفحه۱۲}- هر ساعتی که باشد برایش فرقی نمی‌کند. برخی امور هم ساعت مشخص دارد، مثل اینکه هر روز ساعت هشت کلاس دارد؛ اگر در هفته یک‌بار تأخیر داشته‌ باشد، یعنی از جهت اراده ضعیف است. اگر انسان بی‌نظم باشد، در هیچ جهتی به کمال نمی‌رسد. کسی که برنامه‌ ظاهری زندگی مثل شرکت در کلاسِ درس سر یک ساعت مشخص را نتواند رعایت کند، چگونه می‌تواند برنامه بندگی داشته باشد، که نامحسوس است؟! مرحوم آقای سعادت‌پرور(ره) می‌فرمودند نظم و برنامه‌ریزی را از امور ظاهری، و چیزهای کوچک شروع کنید؛ مثلا جوراب‌‌تان را در جای ثابتی بگذارید، تا برای خروج از منزل دنبالش نگردید! و یا اگر برق رفت، در همان تاریکی بتوانید جای فلان کتاب را در قفسه پیدا کنید! بعد از نظم در امور ظاهری، شروع کند به برنامه‌ریزی برای امور نامحسوس و معنوی؛ مثلا اینکه پنج روز-چهل روز هم نه!- بعد از نماز صبح زیارت عاشورا بخواند، و یا یک وقتی در روز را بنشیند و فکر کند ... خود ایشان –که بنده از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم- نظم عجیبی داشت؛ هیچ ساعتی از ساعات، و هیچ فعلی از افعالش را سعی می‌کرد هدر ندهد. نظم عملی که از ایشان دیدم، فوق‌العاده بود. خودشان می‌فرمودند اگر نظم نبود، این کارها (اشاره به آثار مکتوب و ارتباط با شاگردان و ...) این‌طور پیش نمی‌رفت. البته استثنائاتی هم هست، و برخی در جهت خاصی از زندگی نظم دارند و به نتایجی هم می‌رسند... 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 یادگار عالم ذر 📂 استاد بیست و سوم آبان نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
. 📝 حضرت آیة الحق مرحوم «سيد عبداللّه جعفری تهرانی» یکی از برجسته‌ترین، گمنام‌ترین و وفادارترین شاگردان علمی و عملی علامه سید محمدحسین طباطبایی بود. او گمنامی و «رد پای خود گم کردن» را به عنوان اصلی‌ترین روش سلوکی و تربیتی خود انتخاب کرده بود، و در این راه چنان محکم و استوار بود که کسی را یارای شکستن دژ مستحکم مراقبه‌ی او نبود. ایشان که در امور علمی مرتبه بلندی داشت و بسیاری از بزرگان نام‌آور نزد او شاگردی کرده بودند؛ هرگز حاضر نشد کرسی تدریسی برای خود برپا کند. او همراه با نزدیک‌ترین دوست، و همراه و هم‌مباحثه‌ی همیشگی خود مرحوم آیة الحق پهلوانی تهرانی(سعادت‌پرور) نزدیک ربع قرن در حلقه سلوک علمی و عملی علامه طباطبایی شرکت داشتند. حلقه‌ای که کاملا سرّی و مخفیانه بود، و حتی بعضی از بزرگان از شاگردان علامه از آن اطلاعی نداشته یا مجاز به شرکت در آن نبودند. در این حلقه برترین معارف و علوم عرفانی و سلوکی مطرح می‌شد، و علامه در آن به ایراد مطالبی می‌پرداخت که هرگز در محفل دیگری بیان نمی‌کرد. این دو بزرگوار که خود در ابتدا از تربیت‌شدگان مکتب و مدرسه‌ی درخشان و برجسته‌ی آیة ‌الله برهان (مدرسه لرزاده) بودند؛ از اوایل ورود به قم به حضور علامه طباطبایی رسیدند و تا آخرین روزهای حضور علامه در قم، وفادارانه این ارتباط را ادامه دادند. ادامه دارد ... https://yun.ir/w3onvc 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 برای آشنایی با آیة الحق مرحوم «سيد عبداللّه جعفری تهرانی» پست قبل را ملاحظه بفرمایید. 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 حساب و کتاب فردی از شام خدمت حضرت رسول اکرم(ص) رسید و شروع به داد و فریاد و دشنام کرد؛ شخصی از اصحاب خواست جوابش را بدهد؛ حضرت فرمودند: «لاتعجل، الحلیم کاد أن‌یکون نبیّاٌ»؛ عجله نکن! شخص صبور و حلیم، نزدیک است به اینکه پیامبر باشد. بعد ایشان فرمودند او خسته‌ است و نیاز به مرکب دارد، کیست که در راه خدا به او مرکبی بدهد؟ یک شخصی شترش را به آن مرد بخشید،-مثلا پراید یا ال‌۹۰ امروزی- که قیمتی‌ بود؛ پیامبر به آن شخص(بخشنده) فرمودند: «لاتفتخر علی ناقتک» یعنی به این شتری که دادی افتخار نکن؛ بعد از آن حضرت نعمت‌ها و مواردی را برشمردند که خداوند به آن شخص {به عنوان پاداش} عطا کرده است، که بخشیدن آن شتر در مقابلش به حساب هم نمی‌آمد! مثل اینکه صد هزار تومان داد و در برابرش صد میلیارد گرفت؛ تازه آنها بقا دارد و می‌ماند، ولی این شتر را اگر نگه می‌داشت هم نمی‌ماند. آنچه در مقابل کارهای خوب و خیر، در حساب ما می‌آید و ذخیره می‌شود؛ اصلا قابل مقایسه نیست. لذا خداوند در روز قیامت با بنده‌اش مجادله می‌کند که چطور برای امور دنیوی حاضر به هر کاری بودی، ولی برای من و دین من کاری نکردی! برای دنیای خودت احتیاط کردی و توجیه آوردی، ولی برای دین من برعکسش را عمل کردی! برای ترس از مرگ و کرونا، یک ماه در خانه نشستی و همه چیز را ترک کردی؛ ولی برای دین من حاضر به این کار نشدی! اما آنچه خیلی خیلی خیلی امیدبخش است، فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل(البته دعای حضرت خضر(ع) را ایشان برای کمیل تلاوت می‌کردند) است: «فبالیقین أقطع لو لا ما حکمت به من تعذیب جاحدیک و قضیت به من إخلاد معاندیک»؛ عذاب برای کسی است که جحد و انکار دارد، و خلود(ماندگاری عذاب) برای کسی است که عناد(دشمنی) دارد؛ با این نگاهی که امیرالمؤمنین(ع) به ما داده‌اند در دعای کمیل، خیلی‌ها مورد بخشش قرار می‌گیرند. ممکن است کسی توجه‌اش هم به دنیا باشد و برای آن توجیه بیاورد، -مثلا به خاطر کرونا روزه نگیرد و بگوید ضرر عقلی دارد- ولی چون به ضعف عقل برمی‌گردد؛ خداوند متعال همه را می‌بخشد. طوری که روایت داریم شیطان هم طمع می‌کند که خدا او را هم ببخشد. البته بخشش خداوند یک طرف، شرمندگی بنده هم یک طرف؛ بخشش خداوند یک مطلب است، از دست دادن درجات بهشت هم یک مسئله است! 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بی‌همتا 📂 استاد سوم آذر نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
غریب در وطن.mp3
2.69M
🔸 «الغریب هو البعید عن وطنه، و هو مقیم فیه لقلّة جنسه» (غریب کسی است که از وطنش دور باشد؛ در حالی که در آن مقیم است، به سبب کمی هم‌جنس.) استاد: آن کس که از وطن اصلی خود که عهد ازل است، دورافتاده، ‌غریب‌ می‌باشد؛ با این حال مقیم در وطن اوست و به آن التفات ندارد ... 📌 کتاب ثمرات حیات(یادداشت‌های جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی‌ سعادت‌پرور(پهلوانی‌ تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۱۰ بخشی از بیانات استاد حجم تقریبی: ۲.۵ مگابایت مدت زمان: ۲:۴۰ دقیقه 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 مسیر سلوک امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»(وصیت به امام‌حسن-ع-، نامه۳۱) اگر خودت می‌خواهی مسیر کمال را طی بکنی، چند عامل را باید توجه داشته باشی؛ اول صفای قلب و بعد اجتماع رأی؛ یعنی تمرکز داشته باشید برای کاری که می‌خواهید بکنید. ایشان(مرحوم استاد سعادت‌پرور) فرمودند اشتغالات زیاد و درگیری‌های زیاد، با این مسیر سازگار نیست. لذا خودشان ترغیب نمی‌کردند به مسائل اجتماعی؛ بلکه به یک معنا نهی هم می‌کردند... البته به تناسب افراد متفاوت است. این فرمایش امیر‌المؤمنین(ع) را اگر در مثال بیاوریم، مثل یک زراعت‌کار است که می‌خواهد یک زمینی را کشت کند؛ ابتدا سنگ‌ها را بر می‌دارد، آشغال‌ها را بر می‌دارد، زمین را شخم می‌زند، زمین را صاف می‌کند، زمین را که کاملاً آماده کرد، زمین خشوع پیدا می‌کند برای بذری که می‌خواهد کاشته بشود؛ امیرالمؤمنین می‌فرماید که یا اقتدا بکن به اولیاء خدا، {چون} هر چه که می‌خواهی فکر کنی، آنها {پیش از تو} فکرش را کرده‌اند؛ هر چه که بخواهی نظر داشته باشی، آنها نظر دارند؛ ولی اگر بخواهی خودت اهل سلوک باشی، «فإِن أَبَتْ نفسُکَ...»، تعبیر نهج‌البلاغه اینطور است، اگر می‌گویی می‌خواهم خودم بروم {و} بالاتر از بهجت باشم، حضرت می‌فرمایند این سه تا محور را باید داشته باشی: «صفا قلبک فخشع...»، یعنی این زمینِ دل باید صاف باشد، هیچ آلودگی نداشته باشد، تا جایی که می‌تواند صافش کند؛ و نتیجه‌ی این صافی، خشوع این زمین است برای آن بذر. همان‌طور که زارع زمین را کاملاً صاف می‌کند تا زمین خشوع پیدا بکند برای آن بذری که می‌خواهد بکارد. در مرحله بعد که زمین مهیا شد و خشوع برای بذر پیدا کرد؛ بعد آن شخص تمرکز دارد که من در این زمین چی می‌خواهم بکارم! مثلاً در این زمین سیب‌زمینی بکارم، دیگر تمرکزش را از غیر سیب‌زمینی بر می‌دارد؛ دیگر هیچ کشت دیگری، حالا می‌خواهد انگور باشد، هندوانه باشد، همه چیز را می‌زند کنار و متمرکز می‌شود در سیب‌زمینی. حضرت می‌فرماید اگر می‌خواهی خودت سلوک داشته باشی، -حالا تعبیر سلوک از بنده است- «فإن أبت نفسک...»، {یا} اقتدا به دیگران می‌کنی و {یا} خودت می‌خواهی بروی، باید یقین بکنی: «فَإِذَا أَيْقَنْتَ أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، {باید} تمامیت رأی داشته باشی، تمرکز رأی داشته باشی، اجتماع رأی داشته باشی، «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، مثل اینکه زراعت‌کار تمرکز دارد در کشت سیب زمینی. در مرحله‌ی بعد حضرت می‌فرماید عامل سومی که نیاز داری به آن توجه داشته باشی: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً» یک هم و غم باید داشته باشی؛ بنا داری که سیب زمینی بکاری، روی همین سرمایه‌گذاری بکن؛ تمام کارهایی که می‌خواهی بکنی، همت عالی را به کار ببر، تا این زمین به این محصول برسد و این محصول را بیاری بیرون. اگر می‌خواهی زمینِ دلت که «قلبُ المؤمنِ عرشُ الرحمان»؛ اگر می‌خواهی آن عرش تجلی کند، «من أخلص لله أربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»(الوافي، ج۱، ص۱۰؛پيامبر اکرم-ص-)، چشمه‌های حکمت از قلبت بجوشد؛ در مرحله اول باید قلبت صاف باشد، در مرحله بعد باید تمرکز باشد: «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»؛ در مرحله سوم: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً». اگر دیدی که قدرت تمرکز داری، می‌توانی رشد بکنی. 📝 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) ⬛ شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
14.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معنای أحد «الله، وجودِ مجردِ بی‌نهایت کامل و بی‌حد» 📂 استاد بیست‌وسوم آبان نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom