46.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#وفات_حضرت_معصومه_ علیهاالسلام
▪️ *السّلام عليكِ يا بِنتَ ولیّ الله*
▪️ *السّلام عليكِ يا اُختَ ولیّ الله*
▪️ *السّلام عليكِ يا عمّة ولیّ الله*
سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها را خدمت حضرت ولیعصر(عج) و شیعیان و محبین حضرتش تسلیت عرض مینماييم.
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بخشش دروغين يا واقعى؟!
در شرایط امروز جامعه ما متاسفانه، بخشیدن، فضیلتی تخیلی شده که برخلاف نام و ظاهر پرجاذبه آن حقیقتی متضاد با نام خود را دربردارد. در بسیاری از موارد -که تا حدی فراگیر است- بخشیدنِ دیگری عملی است که در قالب آن اثبات حق خود و قضاوت بر علیه دیگران شکل گرفته و با این بخشیدن -به خیال خود- حق جدیدی برای خود -علاوه بر حقوق تخیلی قبلی- اضافه میکند و سقوط روحی خود، در این موضوع را تسریع میبخشد. بخشیدن واقعی و حقیقی فضیلتی غیرقابل انکار است و علائم مهمی دارد که مهمترين آن این است که بخشش با فراموشی و ندیدن فضیلت، همراه است. کسی که واقعا میبخشد هرگز عمل خود را نمیبیند و فضیلتی برای خود قائل نیست و حتی اگر کسی از او تعریف کند با صداقت -و نه تصنعی و ظاهری- انکار میکند...
#بخشش
#محمد_حسین_قدوسی
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜سوره مبارکه زخرف
🔸️يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (زخرف:۶۸)
خوف و حزن ناشی از انسان است و نه ناشی از جهان بیرونی؛
▪️خوف از آیندهای که هنوز نیامده و
▪️حزن از گذشتهای که دیگر گذشته و انسان پیوسته محزون آن است.
این هر دو ناشی از خود انسان است و راه رهایی از آن این است که انسان به آن حقیقتی که درونش هست توجه كند؛ حقيقتى كه او را تا بینهایت پیش میبرد و به مرحلهای میرساند که درک میکند خداوند از رگ گردن به او نزدیکتر است و با تمام کائنات متحدش میکند و به آن وحدت حقیقی جهان میرساند. انسان چنان به این حقیقت نزدیک میشود که:
فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى (نجم:۹)
در حقیقت این جهان و در حقیقت انسان، خوف و حزنی نیست مگر زمانی که در محدودیتهايى گرفتار میشود كه به خود تحميل كرده است و توجه انسان به این بینهایت است که خوف و حزن را برمیدارد.
🔸️در مقابل، کسانی که به راههای توجه به بینهایت ایمان میآورند و در مقابل آن تسلیم هستند و عناد و لجاجت ندارند و با رها شدن از این گرفتاریها و با انکار این محدودیتها و با پس زدن این مشکلاتی که انسان برای خودش درست میکند، به حقیقت ایمان میرسند، اینها خوف و حزنی ندارند و زمانی که پردهها برداشته بشود به آنها خطاب میشود :
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ (زخرف:۷۰)
شما و کسانیکه در سلوک همراه شما بودند و همسرانتان بدون هیچ حزن و ناراحتی و در نهایتِ شادمانی وارد بهشت شوید.
🔸این بهشت اگرچه بهشت نهایی و حقیقت این جهان است و زمانی که قیامت برپا شود به انسان نشان داده میشود اما مراتب و مراحلی از آن در این زندگی ما قابل درک است. از هر مرحلهای که در این دنیا گذر میکنیم و به مرگی از یک مرحله نائل میشویم بلافاصله آن جنت برای ما نشان داده میشود.
ما و ازواج، همسران؛ همسرانی که گاهی همسران واقعی انسان هستند و زمانی همسران عدمی انسان و گاهی هر چیزی که انسان در این جهان همراه آن است. قیمت این "تُحبرون" و شادمانی و این همراهی، تحمل این رنجی است که انسان در این جهان برای همراهی کشیده و بدون این امکان ندارد. همراهان گاهی همسر واقعی انسانند و زمانی تحمل انسان برای بیهمسری و این دوگانگی [دوگانگی عدمی] که گاهی حقیقتش برای انسان نامعلوم است و رنجی که در بود یا نبود آن انسان باید تحمل کند.
🔸️ انسان پیوسته در مقابل رنج مقاومت میکند؛ برای اینکه به این رنج توجه نکند و آن را تحمل نکند، آن حقیقتی که ورای این همراهی است را نبیند، به دنبال چیزهایی میرود که در این جهان برایش ارزش است. انواع پیشرفتهای ظاهری، منزلتهای اجتماعی، راحتی و رنج نکشیدن و هر چیزی که در مقابل این همراهی برایش ارزش دارد و میخواهد که تنها باشد تا به امور توهمی و تخیلی خودش برسد. همراهی با آنچه که برای او به صورت یک دوگانگی [وجودی و یا عدمی] مصلحت دیده شده و کائنات او را به سوی آن راه بردهاند و مسیر را برایش فراهم کردهاند تا او به انتخاب بنیادینی که کرده، برسد.
🔸️این رنجی که در مقابل او هست، پیوسته برایش سخت و طاقتفرساست و سعی میکند که از آن فرار کند ولی آن کسی که میپذیرد و میداند که ورای این رنج حقیقت و ارزشی هست، چه زوجیت وجودی و چه زوجیت عدمی، چه سختی، چه راحتی و هر چیزی که در راهش قرار داده شده و یا از آن محروم شده و یا بعد از به دست آوردن از او گرفته میشود و یا زمانی که چیزی را نداشته و به او میدهند یا هر هرچیزی که از این دوگانگی باید در این جهان رنجش را تحمل کند، این تحمل است که او را به مرحلهای میرساند که وقتی حقیقت این جهان پیدا شد، خطابی به او میرسد:
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ (زخرف: ۷۰)
آن زمانیکه انسان این شادمانی و پیشرفت و اوج را درک میکند در نهایت شادمانی است. وقتی که این اوج را درک کرد، میفهمد این رنجی که کشیده هزاران برابر برایش ارزش و فایده و ثمره دارد. این لحظه زمانی است که اگر به او بگویند حاضری لحظهای از این رنج کم کنی او حاضر نیست!
🔸این حقیقتی است که در همین جهان هم قابل تجربه است و نیازی نیست که انسان از روی اعتقاد انجامش دهد. فقط کافی است چشمانش را باز کند تا این تجربه را در این جهان ببیند و ببیند این رنج چه ارزشی دارد و چه چیزی به انسان میدهد. ارزشی که هرگز در چیز دیگری نیست هرگز در پیشرفتهای ظاهری و در چیزهایی که فکر میکند رشد معنوی است، پیدا نمیشود. با همراهی در رنجی که برای انسان سخت است و دوگانگیای که کائنات برای انسان آماده میکنند، آن وقت است که هرگز حاضر نیست لحظهای برای آن جانشین شود حتی اگر کائنات را به او بدهند. این چیزی است که اگر شما چشم باز کنید در دیگرانی که گاهی نزدیک هستند و گاهی دور ولی سرگذشتشان به ما میرسد خواهیم دید. کسانی که رنجهای سخت و طاقتفرسا کشیدند
ولی حاضر نبودند لحظهای از آن رنج فاصله بگیرند نه به دلیل اعتقاد و نه به دلیل تفکرات و نظریات بلکه به دلیل آن آثار عظيمى که در این همراهی دیدند.
🔸 "تحبرون" را درک کردند؛ آثار عظیم، معارفی است که بیحساب بر آنها باریده تا جایی که خودشان تعجب میکنند اینهمه معارف از کجاست.
يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ و أَكْوابٍ(زخرف:۷۱)
آن ظرفهای طلایی و جامهای زرینی که پر از شراب طهور است که بخشی از آن در همین جهان قابل تجربه و وصول است و همه چیزش برای آن جهان نیست بلکه نهایتش در آن جهان است. در همین عالم بخشی از آن را به انسان عطا میکنند و انسان میرسد.
وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ (زخرف: ۷۱)
آن دسته از انسانهایی که میفهمند، آن اشتهای اَنفسی، چیزی که انسان خوشش میآید و لذت چشم و گوش و اشتها برای آن مرحله است و در این مرحله باید اندکی تحمل کند. وقتی که این را تحمل کرد، آنوقت به آنجا میرسد.
فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ.
کسی که تحمل ندارد، هرگز به آن نمیرسد.
اما کسی که تحمل کرد
وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ(زخرف:۷۱)
🔸️وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(زخرف:۷۲)
این جنتی است که از عمل و نتیجه و تسلیم خود انسان، به وراثت به او میرسد. از تسلیم به آن چیزی که کائنات برای او ترسیم کردند، برای رسیدن انسان به انتخاب بنیادینش. هیچ چیزی اجبار نیست. همه چیز به انتخاب خود انسان است. اگرچه انسان وقتی که زحمات آن رنجها را میبیند داد و فریادش به آسمان میرود اما باز هم از آن انتخاب بنیادینش باز نمیگردد.
#سوره_زخرف
#رنج
#محمد_حسین_قدوسی
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊️غزلى زيبا از علامه طباطبايى(ره)
مهرخوبان دل و دین از همه بی پَـــروا برد
رُخ شَــطرنج نبُرد آنــچه رخ زیبـــا برد
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذرٌه یی بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد
من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هـــم به دل دریا برد
جام صَهبا ز کجا بود مگر دست که بود
که درین بزم بگردید و دل شیـــدا برد؟
خَمِ ابروی تو بود و کف مینوی تو بود
که به یک جلوه زمن نام و نشان یکجا برد
خودت آموختِیَم مِهر و خودتِ سوختِیَم
با برافروختــه رویی که قــرار از ما بــرد
همه یاران به سر راه تو بودیم ولی
خـــم ابروت مــرا دید و زمن یغمـا برد
همه دل باخته بودیم وهراسان که غمت
همه را پشت سـر انداخت مرا تنـها برد
#سلوك #غزل
#علامه_طباطبايى
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بايد باور كنيم كه مهمترين تعيين كنندگى در زندگى انسان و بالاترين قدرت و امكان انتخاب و اختيار انسان، در موارد پر سر و صدا، شعاری و تقلیدی نيست بلكه عموما در مورد امور دم دستى و زواياى کوچک و پیشپا افتادهای در زندگى است که در حالت عادی، به چشم انسان نمیآیند و آن ها را به حساب نمیآورد،
اما
به صورت خاموش، پيوسته مسیر زندگی را به سمتى میبرند که تنها پس از مدتها، نتايج عظيم آن معلوم میشود.
تغییر این زوایا، ابتدا نیازمند مقدماتی است؛
🔸بايد با اتكا به اركان ٥ گانه سلوك انسانى(خلوت و تمركز و وقت گذارى زنده، منظم و مستمر، و بهره گيرى از كتابت و رفاقت) این نقاط کوچک و در ظاهر کماهمیت را برای خود روشن كرد.
🔸بعد از در آوردن اين امور و زواياى ديد داراى نقص از تاريكى، بايد به آنها نور تاباند و توجه كرد.
🔸و در جهت تغييرشان برنامه ريخت و اقدامات مستمر انجام داد...
#امور_كوچك_سرنوشت_ساز
#محمد_حسین_قدوسی
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 از احساس جبر به سوى انتخاب
🔸در عالم حقیقت، اصل ورود انسان به این جهان، همه مشخصات زندگی اش و حتی "قدرت انتخاب و آزادی" اش، به تمامی، انتخاب خود اوست. اما انسان در زندگی روزمره و لابلاى مشغولیتهای خود، اين قدرت آزادى و انتخاب را فراموش میکند! لذا اکثر انسانها همانطور که احساس جبر کامل نمیکنند، از احساس آزادی کامل نیز برخوردار نیستند.
🔸آنچه كه اهمیت دارد، فاصله گرفتن از مرز جبر در حدی است که میدان آزاد انتخاب بتواند "حساسترین و حیاتیترین انتخابها و دوراهیها"ی انسان را در بر بگیرد. در اين صورت احساس آزادی و قدرت انتخاب، بر زندگی فرد سایه میافکند.
🔸در واقع در اکثر انسانها، آنچه که مانع عمل صحیح است، برخلاف تصور خودشان، بیانگیزه بودن، بیارادگی، تنبلی و بد بودن نیست. بلكه بیشترِ آن ناشی از اين است كه احساس آزادى و قدرت انتخاب ندارند؛ این احساس است که انگیزهها را از انسان میگیرد و ناامیدی، حالات انحرافى، بیحرکتی را بر او مستولی میکند و زمینگیرش مى كند.
🔸احساس آزادی در انتخاب هاى زندگى انسان، بايد برای او خودآگاه و قابل درک شود و ببيند، و بداند و بتواند در عرصه آن گام بردارد. اين درک، برای بسیاری، خود، بخش مهمی از مسیر است كه پس از آن، مابقی راه با سهولت بسیار بیشتری به نتیجه میرسد.
#محمد_حسین_قدوسى
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
برای انسان، رفتار مردمانی که زمان نزول رسالت بودند و عذاب را دروغ میدانستند و پیوسته به پیامبران میگفتند اگر راست میگویید عذاب را نازل کنید و به افکار خود مطمئن بودند عجیب است. اما این رویهی همیشگی انسان است، از جمله خود ما! ما که با عجله و تمرکز به سوی سیئات، امور منفی، افکار نادرست و ناامیدیها میرویم و به مغفرت، رحمت، هدایت، امید و همهی چیزهای مثبتی که جلوی رویمان روشن و آشکار و نقد هست بیتوجه هستیم. بعد دچار اینهمه اضطراب، تشویش، ناراحتی و یأس میشویم و نمیدانیم چهکار کنیم. این ما هستیم که با این افکار منفی با عجله پیش میرویم: يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ(۶)
🔸در اطراف ما حسنات پیوسته فراوان و نقد و در دسترس و کنار گوشمان و جلوی چشممان و جلوی پایمان روشن و واضح و آشکار است. اما ما افکار شیطانی و منفی پشت سرهم، تردیدها، این در و آن در زدنها، توهمات و ناامیدیها را میبینیم! این روحیهی ماست که عجله میکنیم و به سمت سیئات و ناامیدیها و افکار منفی میرویم و همهی عبرتها و حوادثی که در زندگی برای ما پیدا شده و میتواند ما را راهنمایی کند که جهان اینقدر منفی نیست، زندگی اینقدر ناامید نیست و مسیر اینقدر سخت نیست را نمیبینیم!
🔸️وقتی خداوند به نوعی این (مَثُلاتُ) را به ما یادآوری میکند، آن چیزهایی که گذشته، آن عبرتها و همهی آن اموری که بر خود ما جاری شده و وقتی بعد از این یادآوری، ما لحظهای توجه میکنیم و هوشیار میشویم، آنگاه به سمت مسیر صحیح میرویم ولی دو قدم و دو روز و دو هفته و دو مرحلهی دیگر دوباره استعجال به سیئات میکنیم!
اما با این حال: إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ(۶)
خداوند پیوسته به این استعجال ما بیتوجهی میکند؛ ما از او منفیها را میخواهیم، اما او به ما مثبتها را میدهد. اما اگر کسی بازهم خودداری نکرد و به سمت عِقاب خدایی رفت، عِقابی که ناشى از خودش است و به دلیل بیتوجهی به اینهمه راه صحیح است، دیگر تقصیر کسی نیست. این انسان است که مسیرهای صحیح را نسیه میپندارد و مسیرهای منفی را نقد.
🔸️وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ
مِنْ رَبِّهِ(۷)
وقتی که صحبت مسیر است، مسیر هدایتی است که جلوی روی انسان است، همهی اموری که او را هدایت میکند، اما او همهی اینها را مبهم و غبار آلود و مجهول تصور میکند و بعد دنبال نشانههای دیگری است! چیزی که آشکار و روشن است و جلوی چشمهایش هست را نمیبیند و چشمانش را میبندد و به منفیها نگاه میکند و بعد میگوید حالا نشانه به من نشان دهید.
🔸️إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ (۷)
نیازی به این آیات نیست و همه چیز روشن است و پیامبر و رسولان درونی و بیرونی برای این میآیند که این هدایت را به انسان دوباره یادآوری کنند و برای هر انسانی و هر گروهی هدایت کنندهای است و بدون هدایت کننده امکان ندارد.
اللَّـهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثى وَ ما تَغِيضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ (۸)
خداوند همه چیز را میداند، اختیار جهان بینهایت است اما كُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ(۸)
این مسیر باید از راه خودش برود تا انسان به کمال برسد. انسان خودش پذیرفته به این جهان برگردد تا به این مراحل برسد. اینهمه داد و بیداد و فغان از انتخابی که خودش کرده؟! انسان به عالمی آمده که با مقدار است با تقدیر و حساب و کتاب است و از راهش باید رفت.
🔸️عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ(۹)
این خداوند نیست که چیزی را از ما دریغ میکند او عالمِ غیب و شهادة و بزرگ و بلندمرتبه است.
🔸️لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ (۱۴)
او ما را به مسیری دعوت میکند که حق مطلق است. همهی این نگاههای باطل ما در آن جواب داده میشود و راه صحیح است، راهی است که خیر دنیا و آخرت و همهی آرزوها و رویاها و درخواستهای انسان به حق و حقیقت در آن جواب داده میشود. خداوند این دعوت را دارد، دعوتی حق و کامل و تمام عیار است و ذرهای باطل و شائبه در آن نیست. اما وقتی انسان توجهاش را از این دعوت برمیگرداند
الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ (۱۴)
هیچ چیزی برای آنها در این بازگشتشان نیست.
إِلاَّ كَباسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْماءِ لِيَبْلُغَ فاهُ (۱۴)
همچون انسانی که از دریای خروشان، از اقیانوس آب زلال، از اینهمه اموری که در دسترس انسان است، به کف آبی اکتفا میکند و سعی میکند با این کف آب ذرهای آب بنوشد و این آب را به دهانش برساند.
وَ ما هُوَ بِبالِغِهِ (۱۴)
اما همان یک ذره هم به او نمیرسد.
🔸️وَ ما دُعاءُ الْكافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلالٍ (۱۴)
انسانی که از اینهمه حق و حقیقتی که در مقابلش هست روی برمیگرداند و به امور باطل و ناامیدیها و توهمات توجه میکند، به تخیلات و به چیزهایی که ثمره و فایدهای ندارد، به اموری که هزاران بار آنها را تجربه کرده، به بازگشت به اموری که میداند ثمره و فایدهای ندارد اما در جواب وجدان خودش مدام انتظار نشانهی جدیدی دارد، نشانه پس از نشانه! اما کسی که اینگونه رفتار میکند هیچ نتیجهای نمیگیرد ولی هر موقع که بازگردد، همین لحظه، بلافاصله نتیجه برای او واضح و آشکار میشود.
🔸️لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ (۱۴)
این حق و حقیقت، کُنه حقیقتی است که پیش انسان حاضر و ظاهر و آشکار و آماده است. هر لحظه که برگردد جواب میگیرد و نیاز به هیچ چیز دیگری نیست.
#سوره_رعد
#عجله
#محمد_حسین_قدوسی
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار بر شما مبارک باد🕊️🤍
#ميلاد_حضرت_زينب #روز_پرستار
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
🔸️إِنَّ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا(یونس:۷)
انسان در زندگی سلوکی و حرکتش و در زندگی روزمرهای که دارد از رسیدن به مراتب بلند ناامید میشود. عدم رجاءِ لقاء خداوند و توجه نکردن به آن، برای انسانهای متوسط به گونهای است و برای اشقیا و بَدان عالم به گونهای دیگر است. آنهایی که به شقاوت رسیدهاند به این موضوع توجه ندارند و با تمام وجود در این دنیا و در غضب و شهوات خودشان غرق هستند. اما این عبارت بیشتر با انسانهای متوسطی همچون ما سازگاری دارد. امید به لقاء خداوند، رسیدن به مرتبهای است که توجه آنها به بینهایت به مرتبهی کاملی برسد.
🔸️ عدم توجه و امید نداشتن و یا اینکه انسان آن توجهاش به اندازه کافی نیست که امیدوار بشود و با قدرت حرکت کند و گرفتاریهایی که از این نوع برای انسان به وجود میآید. این گرفتاریها، بازهم برای انسانهای متوسط به وجود میآید و براى برخى به گونهای است که توجه به آن ندارند و امید رسمی ندارند، اما برای اکثر ما به گونهای است که در عین اینکه از حیث نظری میدانیم و تصدیق میکنیم و اطلاع داریم و اعتراف میکنیم که این مسیر به نتیجه میرسد، اما اثر عملی در وجود ما ندارد و وقتی به خودمان نگاه میکنیم تعجب میکنیم از اینکه چرا انقدر گرفتار و منجمد و رسوب زده و زمینگیریم؟!
🔸️وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا(یونس:۷)
انسان به همین چیزی که دارد رضایت دارد. چه بسا انسان فکر میکند اینکه در این مرحله زمینگیر و گرفتار شده به دلیل این است که توجه و امید و احتمال رسیدن به مراتب بالاتر در وجودش ضعیف شده اما گویا این آیه نشان میدهد رابطه عِلّی و معلولی در اینجا معکوس است. اینکه انسان در این دور روزمره گرفتار شده و اینجا مدام در حال دویدن است و به این دویدن راضی است، در حقیقت این است که نتیجهاش میشود: لا يَرْجُونَ لِقاءَنا. توجه بیش از حد به این اوضاع روزمره و به چیزهایی که دارد، به موانع و مشکلات، به لذتها، به غضب و شهوت. رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا، هر چیزی که در این جا هست. اگرچه انسان در زبان عدم رضایت را اعلام میکند و دنبال چیزهای بالاتر است اما در حقیقت با این امور به رضایت رسیده و اگر نارضایتیای هست نه برای رسیدن به مراتب بلند بلکه برای این است که در همین مرتبه و زندگی روزمره از چیزهایی که به آنها رسیده ناراضی است و بیشتر و بیشتر میخواهد و میخواهد با سَر در این حیات دنیا فرورود! این عدم رضایت به سمت نزول است نه به سمت صعود. نتیجه این میشود که امید به لقاء خداوند از دلش برداشته میشود.
🔸️ اطْمَأَنُّوا بِها (یونس:۷)
اطمینانی که انسان به دور روزمره پیدا میکند باعث میشود که انسان بخواهد هر چه عدم اطمینان است از طریق فرو رفتن بیشتر در دنیا برطرف کند و به اطمینان برسد. مسیری که هرگز به نتیجه نمیرسد و هر چه میدَوَد این عدم اطمینان بیشتر میشود اما در عین حال او مطمئن است راه همین است، راه به سوی این جهان و به سوی فرو رفتن و نزول کردن و غافل شدن بیشتر از خود و ندیدن بینهایتهایی که در وجود خودش هست!
🔸️الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ
نشانههای فراوانی که جهان پیش پای انسان میگذارد و لقاء خداوند و رسیدن به آن بینهایتها را به او نشان میدهد پیوسته انسان از آنها غفلت میکند؛ نه اینکه آنها را نمیبیند و جاهل است، نه! آنها را میبیند ولی غفلت میکند و فراموش میکند. این مسیر زندگی همهی ماست و هیچکدام از امثال ما از این امر (از این چهار خصلت) خالی نیستیم. اما همهی ما معکوس این فکر میکنیم. پیوسته دنبال نشانهی جدید و راه جدید و هدایتی هستیم که بدانیم باید چه کاری انجام دهیم، مدام سوال میکنیم اما این سوال در حالی است که جوابها اطراف ما با تمام قوا همچون شعلههای آتش فروزان هستند اما ما غفلت از آن داریم. و برعکس پیوسته به این چیزی که هست، به نگاه نکردن به این نشانهها رضایت پیدا کردهایم و اطمینان به آن داریم و در نتیجه این مسیر به سوی بینهایت را نمیبینیم.
🔸️أُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (یونس:۸)
آتش و سختیهایی که در زندگی برای ما هست، آتش حرکت کردن نیست بلکه آتش حرکت نکردن است. روح و وجود و همه هستی ما میخواهد حرکت کند اما ما به امور ساده و بدیهی و ابتدایی در این جهان گرفتار شدهایم و به آن رضایت دادهایم و در این آتش میسوزیم. اما کافی است که انسان یک لحظه این جهان و همهی اینها را ببیند. به محض توجه، آن هم توجهی که با روحش انجام میدهد و بعد به این توجه نظر میکند، به علم خودش چیزی که دارد را میبیند و این میشود "ایمان". ایمان غیر این نیست.
🔸️إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (یونس:۹)
اگر انسان ایمان بیاورد و به این ایمانِ
به بینهایتهای در زندگیاش که نشانههای آن همه جا وجود دارد، اندکی ملتزم باشد [التزام عملی به این ایمان] نتیجهاش عمل الصالحات میشود. آنوقت، يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْ
این هدایتهایی که از سمت بینهایت میآید همچون جریان رودی که خس و خاشاک را پیش میبرد به سوی دریای بیکران هستی پیش میبرد. تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ.
🔸️دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ اللَّـهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ (یونس:۱۰)
پیوسته این نیایش و توجه به بینهایت و دیدن این جهان بینهایت در اینکه از عیب و نقص منزه است و تحیت سلامی که با هر موجودی و با هر انسانی و هر حقیقتی، با تمام هستی در راه سلامت است و سلام میکند و سلام میشنود.
🔸️وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (یونس:۱۰)
و آخرین حرف و آخرین کلام و انتهای این زندگی در هر لحظه این است که همه چیز در حال ستایش است و در حال حمد است و همه چیز در جای خودش است. حتی اگر در نهایت سختی و مصیبت باشد. بدترین مصیبت که مصیبت عاشوراست و کسی که بیش از همه این مصیبت بر او نازل شده، زینب کبری سلام الله علیهاست که او در اوج سختیها بعد از همه شهادتها و در حالی که در اسارت است در آن لحظه میفرماید:
ما رأيت الا جمیلا .
این معنای " آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ" است.
#سوره_یونس
#محمد_حسین_قدوسی
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ديگه چه قيمتى داريد، اگه دعا نكنيد؟
خداى تبارك و تعالى مى فرمايد اگر مى خواهيد سير كنيد و از لجن به گُل تبديل شويد، از پايين ترين مراتب اعتباريات، به بالاترين مراتب كمال راه پيدا كنيد، جز به دعا به اين خواسته نخواهيد رسيد؛ «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ»؛ ديگه چه قيمتى داريد اگر دعا كننده نباشيد؟
تصور اشتباهی كه در ميان مومنين است، این است كه دعا فقط لفظ است! در حالیكه دعا حقيقت است، خواستن، چشيدن، تغذيه شدن و كسب كمال است. اگر خواستن زبان، با خواستن وجود، فاصله داشته باشه، این حقیقتاً خواستن نیست.
نكته مهم در مورد «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ» اين است كه تلقين و دادن دعا و ایجاد حاجت هم از خودش است؛ «یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوائِجَ السَّائِلِینَ». وقتی که فرد خواسته و حاجتش را ابراز کرد، بذر رسیدن به آن حقیقت در وجودش ریخته و به ودیعه گذاشته می شود. اگر كسى طالب كمال هست، درخواست كمال را خدا به او داده است، انسان فقط کافیست رد نكند...
چنانچه طبق آیه قرآن، حضرت نوح عرض میکند «انى دعوت قومى ليلا و نهارا فلم يزيدهم دعائى الا فرارا...»؛ من شب و روز برای قومم دعا کردم ولی دائماً باعث فرار آن ها شد؛ من درخواست فیض کردم، درخواست حیات کردم، درخواست عفو کردم، ولی مردم پس زدند...
ما اگر قیمت دعا رو بفهمیم،
بدانیم که ایجاد دعا از جانب خدای تبارک و تعالی ست،
اگر وجود ما حقیقتا خواهنده باشد و
به زبان جاری کردن حقیقی باشد،
عالم تغییر میکند...
#دعا #دعاى_وجودى
#سوره_فرقان
#علامه_طباطبايى
#شاگرد_سلوكى_مرحوم_سعادت_پرور
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستيابى به حقيقت دعا و استجابت، با رهايى از نار
⁉️چرا دعا میکنم، اما نتیجه نمیگیرم؟!
✅ باید آن موقعی که دعا میکنیم، بفهمیم که آن خواهشی که داریم را خدا به ما داده و آن دعا را بر زبانمان جاری کرده.
⁉️ولی چرا مرحمت کرده و چرا ما به زبان جاری میکنیم ولی نتیجه نمیگیریم؟
✅ چون حقیقتا خواهنده نیستيم و طلب نداریم، چون وجود ما با زبان ما سازگار نیست...
⁉️پس چه باید کرد؟
✅ اگر بخواهیم به این حقیقت، راه پیدا کنیم، هیچ ذکری بالاتر از استغفار و صلوات بر محمد و آل محمد نیست؛ «اللهم صل علی محمد و آل محمد». علتش این است که تكرار استغفار و گفتن «خدایا ببخش»، موانعی را که ایجاد کردیم، کنار میزند.
«فك رقبتى من النار»؛ این نار، ولایت دشمنان اهل بیت(ع) است که بر گُرده خود سوار کردیم. عرض میکنیم، این گردن من را از زنجیر تبعیت از آنها بیرون بیاور؛ «خلصنا من النار یا رب».
فکر بکنیم به دعایی که میکنیم، دعا لفظ نيست. از خدای سمیع و علیم بخواهیم که حقیقت دعا را به ما بفهماند، حقیقت استغفار را به ما بفهماند و حقیقت مغفرت را به ما بچشاند...
#دعا #مغفرت #استغفار #صلوات
#سوره_فرقان
#علامه_طباطبايى
#شاگرد_سلوكى_مرحوم_سعادت_پرور
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️به گرامى داشت چهل و سومين سالروز درگذشت علامه محمد حسين طباطبايى(ره)
رَحِمَ اللهُ مَن یَقرَأُ الفاتحة مَعَ الصَلَوات
#ياد_خدا
#علامه_طباطبايى
#در_مكتب_علامه_طباطبايی
.
🏴 سالروز شهادت مظلومانۀ أمّأبیها، بنت رسولٱللّٰه، زوجة ولیّٱللّٰه، أمّٱلأئمّة، حضرت سیّدةٱلنّساء فاطمةٱلزّهراء صلواتٱللّٰه علیها را به حضرت ولیّعصر عجّلٱللّٰهتعالیٰفرجهُ، شیعیان و موالیان حضرتش تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.
#در_مكتب_علامه_طباطبايی
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قَالَ الباقر(ع): «اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (بصائرالدرجات فى فضائل آل محمد، ج.١، ص٥٩)
تا جاييكه در خاطر دارم، از فرمایش مرحوم سعادتپرور(ره) هست كه، «عنصر» را معنا کرده بودند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل مفصلها كه قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم(ص) به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین(ع) به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت(ع) به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر»، یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به يكدیگر است. برگی که به شاخهای میچسبد، واسطهای میخواهد، یک وصلی میخواهد، وصلش حضرت زهرا(س) است. آن شاخهها که به تنه درخت متصل میشوند، وصل كننده مى خواهند. وصلکننده همهی این اجزاء حضرت زهرا علیها السلام است...
#شاگرد_سلوكى_مرحوم_سعادت_پرور
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم همه اش زنده است.
هر ذره در هستى از زمين و زمان؛ هر لحظه، هر روز هرنگاه، لباس انسان، فرش زير پا... زنده و داراى شعور است؛
"وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ" (اِسرا/٤٤)
و شاهد است بر اعمال ما؛
"يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" (نور/٢٤)
این صدایی که بر زبانها جاری میشود هم، طبق آیه قرآن؛ "خَشَعَتِ الْأَصْواتُ" (طه/۱۰۸) درک دارد، خشوع دارد!
بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
#علامه_طباطبايى
#در_مكتب_علامه_طباطبايى
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اخلاص؛ تنها وظيفه انسان
«وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ...(بينه/۵)»
تمام آنچه كه خداوند متعال، به عنوان وظيفه از انسان میخواهد و آن راهی که انسان را به هدف میرساند، اخلاص در مسير نامتناهى است.
انسان در سير به سوى كمال، بصورت مداوم زندان محدوديت ها را بشكند و نگاه و حركتش به سوى نامتناهی باشد؛
اخلاص همين است! حتى اگر اين نگاه و حركت، از دندانى تنگ تر به سوى زندانى بزرگتر باشد.
در اين مسیر، نبايد چيزى را با فراتر رفتن، مخلوط كرد.
موانع و مشكلات زمانى برای انسان پيش میآيد و زندگى دنيا و آخرتش بر هم میزنند كه از اخلاص رد شده و تسليم تشتتها(اهداف پراكنده واگرا) و گرفتاريهاى زندگى روزمره میشود.
راه برگشتن از اين تشتت، گرفتارى و غفلتها و اينكه نيروهايش را از پراكندگى و ضايع شدن بيرون آورد و در مسير حق، كه منفعت دنيا و آخرتش هست، قرار دهد، اخلاص و تمركز در مسير حركت بسوى نامتناهى است.
#سوره_بینه
#قرآن
#محمد_حسین_قدوسی
#در_مكتب_علامه_طباطبايی
"میقات خداوند" یعنی رسیدن انسان به مرحلهای که در آن، این حقیقت الهی را که از رگ گردن به او نزدیکتر است، ببیند. این وصول و این میقات و این توجه انسان به خویشتن و توجه او به حقیقتی که از همه چیز به او نزدیکتر است، همان حقیقتی است که او روز و شب میبیند، اما غفلت ناشی از زندگی روزمره باعث فراموشی و بیتوجهی او میشود.