🔰وصایت و جانشینی امیرالمومنین علی (ع)
🔍 بررسی اجمالی احادیث ام المومنین عایشه:
📖 مضمون روایات _ غیر از روایات (امّ المومنین عایشه) _ اتفاق بر این دارد که ؛ رسول خدا درحالی وفات کرد که سرش در دامن پسرعمویس علی(ع) قرار داشت.
⚠️اما آنچه از عایشه روایت شده است ، در آن وصیت پیامبر به پسر عمویش علی(ع) را انکار کرده است.
👈حال اگر فرض را بر آن گذاریم که وفات پیامبر در میان سینه و حلقوم او (عایشه) یا میان ریه و گلوی ام المومنین عایشه ، صحت داشته باشد ، اینها هیچ یک ، لازمه اش عدم وصیت پیامبر (ص) به علی (ع) نخواهد بود ؛ بویژه که وصیت حضرت علی (ع) با نصوص متعددی اثبات شده است که از جمله آنها در 《یوم الانذار》 است که پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود : این برادر من و وصیّ من و خلیفه من در میان شماست، پس از او بشنوید و اطاعت نمایید... .
💡و حدیثی که (سلمان) روایت کرده و گوید:
گفتم: یا رسول الله‼️هر پیامبری را وصیّی هست ، وصی شما کیست⁉️ پاسخم را نداد و مدتی بعد که مرا دید ، فرمود: سلمان❗️
به سویش شتافتم و گفتم: لبیک‼️فرمود: می دانی وصیّ موسی کیست؟ گفتم: آری ، یوشع بن نون است. فرمود: برای چه⁉️
گفتم : برای آنکه او در آن روز اعلم آنها بود. پیامبر فرمود: پس وصیّ من و محل اسرارم و بهترین کسی که بعد از خود بر جای می گذارم و او وعده ام را وفا و دَینم را ادا می کند، علی بن ابی طالب است.
📚نقش عایشه در اسلام ج ۴ ص ۲۴۰ ، ۲۴۱
✅ کانال علامه عسکری 🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
⚠️آیا می توان باور کرد که پیامبر اکرم(ص) ، بخشی از آیات قرآن را فراموش کند⁉️
📖 در صحیح بخاری و صحیح مسلم با سند خود از امّ المومنین عایشه ، روایت کنند که گفت:
▫️رسول خدا در مسجد به قرائت مردی گوش می داد که ناگهان گفت : رحمت خدا بر او باد ، او آیه ای را که فراموش کرده بودم ، به یادم آورد.
▫️و در عبارتی دیگر اینگونه آمده است که؛ حضرت فرمود : رحمت خدا بر او باد که آیات فلان و فلان را که از سوره فلان و فلان انداخته بودم ، به یادم آورد.
✅ جواب :
👈اما با اندکی تامّل در اینگونه احادیث ، در می یابیم که چگونه رسول خدا(ص) ، می تواند چنین حرفی زده باشد؟
👈چگونه ممکن است رسول خدا آیاتی از قرآن را فراموش کند در حالی که خدای سبحان در (سوره اعلی آیه ۷) فرموده: * سنقرئک فلاتنسی *
[به زودی بر تو می خوانیم و تو فراموش نمی کنی]
و خداوند ، در (سوره طه آیه ۱۱۴) فرمود :
* و لا تجعل بالقرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه* [ و در خواندن قرآن پیش از پایان وحیش شتاب نکن]
👈در تفسیر آین آیه آمده است که پس از نزول این آیه،حضرت هیچ چیز را فراموش ننمود.
📖همچنین در صحیح بخاری و سنن ابن ماجه و مسند احمدبن حنبل از ، حضرت فاطمه (س) روایت کنند که گفت : پیامبر محرمانه به من فرمود که جبرئیل هر سال یکبار قرآن را با من مقابله می کرد و در این سال دو بار با من مقابله نمود و این را جز رسیدن اجلم نمی دانم.
👈چگونه رسول خدا آیاتی از قرآن را ساقط می کند در حالی که هریک از صحابه که نوشتن می دانست ، هرچه از قرآن نازل می شد آن را می نوشت❗️
حال ، چگونه پیامبر می تواند قرآن را فراموش کند؟؟؟!!
📚نقش عایشه در تاریخ اسلام ج۴ ص ۲۵۹ الی ۲۶۱
✅ کانال علامه عسکری 🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
📖 یعرفونه کما یعرفون ابناءهم (انعام/۲۰)
👈کسانی که به آنها کتاب دادیم،پیامبر را می شناسند،همانگونه که فرزندان خود را می شناسند
▪️مسئله تولد و بعثت و رسالت پیامبر اکرم و حتی صفات و ویژگی های حضرت ، برای کسانی از دین یهودیت اطلاع داشتند ، مسئله ای یقینی و ضروری بود.
▪️سیوطی در تفسیر خود از ابن عباس روایت کند :
از (عبدالله بن سلام) درباره این آیه سوال شد که یهود چگونه آخرین پیامبر را همچون فرزندان خود می شناسند و این شناخت چگونه است؟
(عبدالله سلام) گفت : به راستی که وقتی پیامبر را دیدم شناختم ، همانگونه که پسرم را به هنگامی که با کودکان بازی می کرد ، دیدم و شناختم. و من شناختم به محمد (ص) از شناختم به فرزند خود بیشتر است.
سائل پرسید چگونه؟
عبدالله گفت: زیرا او رسول بر حق خداست و خداوند او را در کتاب ما توصیف فرموده.
▪️در طبقات ابن سعد از ابن عباس روایت کند:
یهودیان بنی قریضه و بنی نضیر و فدک و خیبر ، صفات پیامبر و هجرت او به مدینه را پیش از بعثت می دانستند و هنگامی که رسول خدا به دنیا آمد ، علماء یهود گفتند: احمد در این شب به دنیا آمد ، چون ستاره ی آن طلوع کرد و هنگامی که به نبوّت مبعوث گردید ، گفتند: احمد به نبوت رسید ، چون آن ستاره ای که با نبوتش طلوع می کند ، طلوع کرد. آنها او را می شناختند و به او اقرار داشتند و صفاتش را بر می شمردند ولی حسادت و سرکشی آن کرد که نباید... .
▪️در روایتی از ابن عباس آمده است که :
رسول خدا (ص) به یهود خیبر نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم . از محمد ، رسول الله ، صاحب موسی و برادر او که تصدیق کننده آنی است که موسی(ع) آورده. آگاه باشید که خداوند به شما اهل تورات در کتاب خودتان فرموده : محمد رسول الله و الّذین آمنوا معه اشدّاء علی الکفار رحماء بینهم... . و شما آن را در کتاب خود می یابید.
📚نقش عایشه در اسلام ج۴ ص ۴۲۷ الی ۳۱۳
✅ کانال علامه عسکری 🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
هدایت شده از رفیق شفیق
شب های ماه مبارک رمضان10.MP3
زمان:
حجم:
7.1M
🎙بیانات استاد ادیبی در شب وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها
شب دهم ماه مبارک رمضان99
#بیانات_صوتی_استاد_ادیبی
#حضرت_خدیجه
@adibi_larijani
❌پیامبر: با خود گفتم؛ بر فراز کوهی می روم و خود را به پایین می افکنم و کشته می شوم و راحت می گردم❗️
⛔️ آیا ، مقام رسالت و پیامبری ، حضرت محمد (ص) یکدفعه بوده است⁉️ و ایشان را_نعوذ بالله_ سردرگم و پریشان کرده است⁉️
⚠️ از جمله روایات دروغین و ساختگی در منابع اهل سنت ، درباره آغاز نزول وحی است که ، شان نبی اکرم را پایین آورده...
👈ابن هشام و طبری از (وهب بن کیسان) روایت کنند که گفت: شنیدم ، شخصی از (عبیدبن عمر) ، درباره شروع نبوت رسول خدا پرسید و او در پاسخ سوال گفت : ...پیامبر در غار حراء بود که زمان بعثت و رسالت او فرا رسید.
رسول خدا فرمود : من خواب بودم و جبرئیل با کتابی پوشیده در حریر نزد من آمد و گفت: بخوان: گفتم چه بخوانم؟ مرا به سختی و به گونه ای که مرگ خود را احساس می کردم فشرد و سپس رهایم کرد و گفت: بخوان❗️ گفتم: چه چیز بخوانم⁉️ گفت: اقرا بسم ربک الذی خلق... علم الانسان ما لم یعلم ، آن را قرائت نموده تا بیدار شدم و از نزد من رفته بود.. .
پیامبر فرمود: در میان مخلوقات خداوند ، با هیچ کس بیش از شاعر یا مجنون دشمن نبودم...با خود گفتم ؛ کسی که از همه به شاعر یا مجنون دور تر است اکنون یا شاعر است یا مجنون . پس چاره ای باید اندیشید تا زبانزد قریش نگردد. بر فراز کوهی می روم و خود را به پایین می افکنم و کشته می شوم و راحت می گردم. با چنین هدفی بیرون آمدم تا میانه کوه رسیدم ، یک صدایی گفت : ای محمد❗️ تو رسول خدای هستی و من جبرئیل ام. این امر موجب شد که از خواسته ام منصرف شوم و برگشتم و نزد خدیجه رفتم و جریان را برای او گفتم. خدیجه بر خاست و نزد (ورقه بن نوفل که نصرانی بود)، رفت و جریان را بازگو کرد.او که تورات و انجیل بلد بود گفت: اگر راست گفته باشی ، یقینا آن جبرئیل بوده که نزد محمد(ص) آمده و او نبیّ است. خدیجه بازگشت و صحبت های (ورقه بن نوفل) را برایش گفت ، و پیامبر برخی از فشار های روحی اش کاسته شد.
👈و در (سیره ابن هشام) آمده است:
خدیجه به رسول خدا گفت: آیا میتوانی مرا از آمدن جبرئیل با خبر کنی؟ حضرت فرمود: آری. جبرئیل مانند همیشه نزد پیامبر آمد و رسول خدا خدیجه را صدا زد که جبرئیل نزد من آمده.
خدیجه گفت : آری، بر خیز و بر ران چپ من بنشین. رسول خدا برخاست و بر آنجا نشست ، خدیجه گفت : آیا او را می بینی؟ پیامبر گفت آری❗️خدیجه گفت: برخیز و بر ران راست من بنشین ، حضرت بر خاست و آنجا نشست ، خدیجه گفت : آیا او را می بینی؟ پیامبر گفت: آری ، خدیجه گفت بر دامان من بنشین ، پیامبر نشست و هنوز جبرئیل بود تا اینکه خدیجه مقنعه خودش را برداشت در حالی که پیامبر بر دامان او قرار داشت که جبرئیل رفت. خدیجه گفت؛ استوار باش❗️ به خدا سوگند او فرشته است ، نه شیطان.
👈در روایتی دیگر از محمد بن اسحاق:
...خدیجه پیامبر را وارد پیراهن خود کرده بود و در این حال جبرئیل رفت و خدیجه گفت: این فرشته است ، شیطان نیست.
⚠️در این زمینه روایت های دیگری هم در صحیح بخاری و صحیح مسلم و تفاسیر طبری و قرطبی و ابن کثیر و... موجود است.
✅ اما این احادیث دروغ و ساختگی است ، به دو دلیل:
اول: راویان سلسله سند این احادیث است که یا در آن موقع به دنیا نیامده بودند مانند ؛ ام المومنین عایشه ، ابن عباس ، عروه بن زبیر و ... و یا راوی حدیث در نزد علمای رجال ، متهم به کذب و دروغ گویی بوده است و یا به خاطر سن اندک ، امکان درک صحبت با پیامبر را نداشته اند مانند؛ عبدالله شدّاد لیثی.
البته به نظرما این احادیث را به آنها بسته اند ، نه آنکه خودشان گفته باشند.
دوم: محتوای اینگونه احادیث است که با آیات قرآن و حتی احادیث موجود در منابع اهل سنت ، نا سازگار است.
چگونه ممکن است پیامبر بیم آن داشته باشد که کاهن یا دیوانه شده باشد؟
از طرفی ، نشانه های نبوت پیامبر در حضرت محمد(ص) هویدا بود ، حتی قبل از تولد ایشان و پس از تولد و زمان بعثت حضرت و همچنین بروز آثار حکمت در رفتار و بیان پیامبر اکرم حتی در سنین کودکی که علمای یهود و افرادی که از تورات و انجیل شناخت داشتند به محض دیدن پیامبر در سنین کودکی و یا با اندکی صحبت با ایشان ، اقرار به نبوت او می کردند.
✍اینگونه احادیث در جهت تخریب شخصیت پیامبر و رسالت ایشان جعل و منتشر شده است.
📚نقش عایشه در تاریخ اسلام ج۴ ص ۲۸۹ الی ۳۲۱
✅ کانال علامه عسکری 🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
هدایت شده از رفیق شفیق
💠طرح پرسش و پاسخ
❇️سوال:
بسمه تعالی
فرق سنت و عترت در چیست و کدام یک از قرآن اکبر است ؟
❇️جواب :
از این که روحیه پرسشگری دارید جای تقدیر وتشکر دارد
درآغاز بررسی مختصری میکنیم ازاینکه سوال از کجا نشات می گیرد و سپس به پاسخ تفاوت بین عترت وسنت می پردازیم.
مقدمه:
یکی از احادیث مشهور و معروف و متواتر که از محدثان و دانشمندان مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب خلفا نقل شده است ، حدیث ثقلین است . در این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : «إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه و عترتي لن تضلّوا ما إن تمسّكتم بهما» ؛ در میان شما دو چیز گرانبها قرار دادم 1- قران 2- عترت من ، مادامی که به آن دو بپیوندید گمراه نمی شوید .
بعضی از دانشمندان مکتب خلفا کوشیدند تا صورت دیگری برای این روایت درست کنند لذا در جریان حذف و سانسور اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله، عترتی به سنتی تبدیل شد، واین طور بیان شد که پیامبر فرمودند کتاب الله و سنتی ، سنت من نه عترت من! همین مساله؛ایجاد اختلاف می کند که سنت و عترت چه تفاوتی با هم دارند ؟
در ابتدا باید هرکدام از سنت و عترت را تعریف کنیم تا به تفاوت این دو بپردازیم .
سنت :
اهل لغت راه و روشی که انسان در زندگی خود انتخاب می کند را سنت می نامندکه جمع آن سنن است و در آیه 137 سوره مبارکه آل عمران به همین معنا اشاره دارد.
اما سنت در اصطلاح به قول و فعل و تقریر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می گویند ؛ قول یعنی گفتار ، فعل به معنی رفتار و تقریر سکوتی که علامت رضایت از یک عمل باشد را می گویند . در مکتب اهل بیت علیهم السلام قول و فعل و تقریر معصومین علیهم السلام را سنت می گویند .
عترت : ابن اثیر در النهایه می گوید : عتره الرجل اخص اقاربه ، نزدیک ترین افراد به یک شخص را عترت وی گویند ؛ بنابراین عترتی که در حدیث ثقلین آمده است؛مقصود،نزدیکترین افراد به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را می گویند . که به دلائل مختلف منحصر به معصوم می شود از امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و ... که به این 13 معصوم عترت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفته می شود .
پیامبر گرامی برای شناخت اسلام راستین دو مرجع مهم به مردم معرفی کردند : 1- قرآن 2- عترت
قرآن نیاز به مفسر و مبین دارد که به تعبیر خود قرآن در سوره مبارکه نحل ایه 44 این مفسر و مبین شخص نبی مکرم می باشد ؛ پس پیامبر یا به عبارت دیگر سنت مفسر و مبین قرآن می باشد و عترت نیز مفسر و مبین سنت است و تمام سنت نزد عترت او هست ؛ کتاب الله و عترتی که در حدیث ثقلین آمده است . یعنی شما باید سنت مرا از عترت من یاد بگیرید ، در نتیجه تفاوتی میان سنت و عترت نیست . عترت و سنت به عبارتی همان انسان کامل است که انسان کامل قرآن مجسم و قرآن هم انسان کامل مدون است گرچه قرآن رابه خاطر کلام الله بودنش ثقل اکبر و عترت را ثقل اصغر می گویند .
@adibi_larijani
هدایت شده از رفیق شفیق
❇️نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم رمضان المبارک
💠شبهای قدر💠
📣 طبق فرمایش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم «قد اقبل الیکم شهرالله بالبرکه ...» این ماه، مبارک است و در میان این ماه، شبی است که مبارک است و آن، شب قدراست ؛
«انا انزلناه فی لیله مبارکه» (3-دخان)
«انا انزلناه فی لیله القدر » (1-قدر )
از این دو آیه می فهمیم که شب قدر شب مبارکی است. ماه مبارک و یک شب آن نیز مبارک، یعنی مبارک در مبارک ، برکت در برکت.
📌 باید توجه داشت که یکی از معانی برکت خیر کثیر است.
برکتش همین است که یک نماز در شب قدر، بهتر از هزار ماه نماز خواندن است هر عملی، هزار برابر است؛
«لیله القدر خیر من ألف شهر» (3 -قدر)
✳️ ان شاء الله خداوند توفیق فهم و درک و استفاده از شب قدر و این خیر کثیر را به ما عنایت فرماید.
🔰استاد ادیبی لاریجانی🔰
1399/02/22
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر معارف استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
#حدیث
☑️ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
🔹کَانَتِ الْفُقَهَاءُ وَ الْحُکَمَاءُ إِذَا کَاتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً کَتَبُوا بِثَلَاثٍ لَیْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ
🔸فقها و حکما هر گاه می خواستند نامه ای به هم بنویسند و نصیحتی کنند، سه جمله می نوشتند که چهارمی نداشت:
1⃣ مَنْ کَانَتِ الْآخِرَةُ هَمَّهُ کَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ مِنَ الدُّنْیَا
🔸کسی که همّتش آخرت باشد خداوند مهمات او را در دنیا کفایت می کند
2⃣ وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِیرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِیَتَهُ
🔸و کسی که باطنش را اصلاح کند، خداوند ظاهر او را اصلاح می کند
3⃣ وَ مَنْ أَصْلَحَ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ
🔸و کسی که رابطه ی خود را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه ی او را با مردم اصلاح می کند.
📚 بحارالانوار ج ۶۸ ص ۳۶۴
⚫️ شهادت مولی امیر المومنین علیه السلام بر همه عاشقانش تسلیت باد
@Allameaskari