eitaa logo
علامه ذوالفنون (حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
5.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
35 فایل
الهی! همه گویند خدا کو؟! حسن گوید جز خدا کو؟!... 🔰متن دروس و شرح دستور‌العمل‌های اخلاقی و عرفانیِ سیر و سلوک در کلام علامه ذوالفنون ✨ 🔰قرار عاشقی ۸ صبح و ۸ شب به نیت امام هشتم 🕗 🔰نشر آثار علامه ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده آملی🌟
مشاهده در ایتا
دانلود
✅چرا بفرستیم؟ 🔸فايده ي به چه كسي ميرسد؟ به ما يا به پيامبر صلوات الله عليه؟ 🔸 بر محمد وآل محمد كاري از كارهاي ما به شمار مي رود و علم و عمل انسان سازند و عين حقيقت انسان ميشوند 🔸بنابراين همانگونه كه ساير اعمال در ساختن ما نقش دارند، نيز چنين است. در حالي كه انسان كامل، در كمال به فعليت رسيده است و مبراي از امكان استعدادي است 🔸پس نصيب كسي ميشود كه از 🍀نقص به كمال 🍀و از "قوه " به "فعليت " مي رود نه عائد كسي كه عاري از "قوه " است و به فعليت تمام رسيده است. هزار و يك نكته علامه حسن زاده آملی
‍ 🔸🔸بنده ی خدای، به خود آی! 🍃ای بنده ی خدای! به خود آی و در حضور و مراقبت می کوش. 🍃ندانم کدام ذره ی بی مقدار در خواب غفلت است تا بنی آدم غافل باشد! 🍃اگر چه هیچ ذره ای بی مقدار نیست. 🍀دل هر ذره را که بشکافی   🍀آفتابیش در میان بینی
22.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای نخستین بار در دنیا، اجرای دقیق تمام وقایع جنگی روز عاشورا در کشور عراق که هر مسلمانی آرزوی دیدنش را دارد... این صحنه آرایی باشکوه و خارق العاده روز عاشورا که منطبق بر مقاتل معتبر موجود می باشد، توسط هزاران هنرمند زن و مرد عرب، طی شش ماه تمرین مداوم و سخت، در خاک کربلا به تصویر کشیده شده است؛ 💠 تفاوتِ این کلیپ با سایر کلیپ های در حال انتشار، گنجاندنِ دو روضه کوتاه حضرت ابوالفضل العباس علیه السّلام و حضرت عبدالله بن الحسن علیه السلام از روضه های سالِ ۱۳۵۱ شمسیِ علامه حسن زاده آملی لابلای این کلیپ است. @noortowhid
علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته من نمی گویم چه دارید و چه ندارید، اگر میل شب و سحر دارید، همه چی دارید؛ خدا شما را دعوت کرده، مهمان یارید. @noortowhid
علامه حسن زاده آملي رفع الله درجاته الهی، چه فکرهایی می‌کردم و به دنبال این و آن می‌رفتم و این در و آن در می‌زدم و موفق نمی‌شدم و خدا خدا می‌کردم که چرا موفق نمی‌شوم. بار خدایا شکرت که جوابم را ندادی و چه نکو شد که نشد، و گرنه حسن نمی‌شدم. تسلیم توام؛ حکم آنچه تو فرمایی، لطف آنچه تو اندیشی . @noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شخص کافری به اسم ((عبدالملک )) خدمت امام صادق علیه السلام رفت تا درباره توحید و خداشناسی با امام علیه السلام بحث کند . امام به او فرمود : آیا می دانی که زمین زیر و زبری دارد ؟ عرض کرد : آری . فرمود : آیا تا به حال به زیر زمین رفته ای ؟ عرض کرد : نه . فرمود : آیا می دانی که زیر زمین چه خبر است ؟ عرض کرد : نمی دانم ، ولی گمان می کنم چیزی نباشد . فرمود : آیا به آسمان ، بالا رفته ای ؟ مرد گفت : نه . فرمود : از تو عجیب است که نه به شرق عالم رفته ای و نه به غرب عالم ، نه به زیر زمین فرو شده ای و نه به آسمانها بالا رفته ای ، تا بفهمی که آفریده ای دارند و منکر هر چه در آنهاست ، هستی .
حضرت علامه حسن زاده آملی: ما كارى مهمتر از خودسازى نداريم , و در احياى معارف اسلامى نقشى مؤثرتر از اين نقش نيست كه به سيره و روش خودمان معارف حقه الهيه را معرفى كنيم حق سبحانه فرمود : ولا تكونوا كالذين نسوا الله فانساهم انفسهم آن كس كه خود را فراموش كرده است مانند انعام سائمه در فكر اصطبل و علف و ازعاقبت خود بى خبر است او نبيند جز كه اصطبل و علف از شقاوت غافلست واز شرف... كسى كه خود را فراموش كرده است ،دنيا و آخرتش هر دو را از دست داده است ، چنين كسى اهل دنيا هم نيست زندگى دنيا هم براى او لذت بخش نيست. مشاغل و آرزوهاى دنيوى و خواسته هاى نفسانى انسان را مبتلاى به مرض غفلت مى كند كه از توجه به ملكوت , و سير و سلوك روحانى و نيل به لقاءالله باز مى ماند . خداوند سبحان در سوره والشمس قرآن يازده بار قسم ياد فرمود و جواب قسم اين كه : قد افلح من زكيها وقد خاب من دسيها رستگار كسى است كه نفس را تزكيه كرد و پاك گردانيد و نااميد و زيانكار شد كسى كه نفس را گم كرد و از دست داد و در پى اصلاح و تزكيه آن برنيايد. اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد: عجبت لمن ينشد ضالته وقد اضل نفسه فلا يطلبها يعنى در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد و در پى يافتن و پيدا كردن آنست , و خودش را گم كرده است و طلب نمى كند چنانكه فرمود : عارف كسى است كه خود را شناخت و از هر چه كه او را دور مى كند آزاد و پاكش گردانيد.. مجموعه_مقالات علامه حسن زاده ی آملی رفع الله درجاته
چرا خلوت و شب زنده‌داری نداریم؟ 🌿 علامه حسن زاده آملی: کسی که شب با خدا خلوتی ندارد و اُنس با او ندارد، این در دوستی‌اش دروغگوست. ♨️این گناه که نمی‌گذارد با خدا خلوت کنیم و نماز شب بخوانیم چیست؟ برای بنده و جنابعالی که نباید قمار و دزدی باشد، نیّت خلاف نمی گذارد ما نماز شب بخوانیم. ❗️ و هرکس باید مطابق مقام و موقعیت و تحصیل و غیره ببیند آن چیست که از او توفیق شب زنده‌داری و نماز شب خواندن را گرفته است
الهی! دلِ بی حضور ، چشمِ بی نور است؛ این دنیا را نمی بیند و آن عقبی را!
جامعه‌ی بی عرفان، کالبد بی‌ جان است. علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته هزارویک‌نکته، نکته ۲۳٤
💠 منم آن تشنۀ دانش که گرد دانش شود آتش مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمن ها شرح عکس: حضرت علامه رفع الله درجاته در حال تلاوت قرآن به زبان فرانسه
💢 تسلط علامه به زبان فرانسه سوال: شنیده‌ایم حضرت عالی به زبان فرانسه نیز مسلط هستید لطفا در این مورد توضیح دهید. پاسخ : چون زبان هر قوم و فرقه ای نردبان رسیدن به معارف آن فرقه است، گفت: « دستم تهی است، ورنه خریدار هر ششم » بنده سرنوشت تحصیلی پرحرفی دارم، در غزلی راجع به خودم گفته ام: منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش / مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمن‌ها اگر مقدورم بود تمامی زبان‌های دنیا را فرا می‌گرفتم. ما روی عشق و علاقه به زبان زمانمان که « فرانسه » بود و در آن موقع بسیار رایج بود به فراگیری آن پرداختیم. استادمان علامه شعرانی رحمة الله علیه زبان فرانسه‌اش بسیار قوی بود، و کتب طبی را که پیش ایشان می‌خواندیم، از جمله « تشریح» به زبان فرانسه بود. همین کتب طبی و کتب ریاضیات و ... باعث شد که ما زبان فرانسه را دنبال کنیم و کتبی ارزشمند به زبان فرانسه دارم و آنها را مطالعه می‌کنم. اگر دستم می‌رسید و با هزاران اگر دیگر، مایل و علاقمند بودم که دیگر زبان‌ها را نیز فرابگیرم، و از هیچ علمی و زبانی انزجار ندارم. همان‌طوری که شیخ الرئیس فرمود: افرادی که اعتدال مزاج دارند، انزجار برایشان پیش نمی‌آید، شاکرم خدای سبحان را که بنده نیز چنینم. 📗 کتاب گفتگو با حضرت علامه حسن زاده آملی، ص۱۴۴و۱۴۵
🌴 تسلیم بودن به مشیت الهی استاد علامه حسن زاده آملی: روايتی از امام نهم عليه السلام نقل شده است كه مى‌فرمايند: در قيامت، بلا ديده‌ها و رنج كشيده‌ها مقاماتى دارند عالى و ارجمند. اينها كسانى هستند كه تسليم مشيت حق تعالى بوده‌اند و صبر داشته‌اند. ❤️ اينها كسانى هستند كه مى‌گويند: عاشقم بر لطف و بر قهرش به جِدْ اى عجب! من عاشق اين هر دو ضد در بلايم مىچشم لذات او مات اويم ، مات اويم ، مات او 🌸يا به قول شاعر ديگر: هر كه در اين بزم مقربتر است جام بلا بيشترش مى‌دهند 📚فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن‌زاده آملی رفع الله درجاته ‎ اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋 @noortowhid
✨ای پیک کوی قدسیان از من بگو جانانه را ✨کای شمع بزم عاشقان رحمی مر این پروانه را ✨درد مرا درمان کند، دشوار من آسان کند ✨هرچه که خواهد آن کند؛ حکم است آن فرزانه را ✨ای ساقی بزم الست، ای کهنه رند می پرست ✨از ساغری میدار مست، این سرخوش پیمانه را ✨بیتابم از درد فراق؛ طاقت ز من گردیده طاق ✨تا کی رسد روز تلاق؛ بینم رخ جانانه را ✨ای دوستان یکدله، دیگر ز من شد حوصله ✨کو سلسله، کو سلسله؟ بندید این دیوانه را ✨آنچه که اندر دل بود، اظهار آن مشکل بود ✨دردم همه از دل بود؛ سرّی است این کاشانه را ✨لطف الهی یار شد؛ بیگانه ای غمخوار شد ✨خوابیده ای بیدار شد؛ رحمت مر آن بیگانه را ✨بیگانه ای بس آشنا، دل داده ای مست خدا ✨عیسی دمی مشکل گشا، گویم چه آن دردانه را؟ ✨فانیّ در توحید بود؛ تابنده چون خورشید بود ✨درگاه او امّید بود؛ آبادی ویرانه را ✨نجمش به سیر مستقیم، در اوج وحدت شد مقیم ✨از کثرتش دیگر چه بیم؟ کوتاه کن افسانه را 📖 دیوان اشعار
🔻تمجید حیرت‌انگیز علامه شعرانی از مقام علمی علامه حسن‌زاده آملی در دوره جوانی 🔹علامه شعرانی از علمای تراز اول معاصر که در علوم مختلفی از عرفان و فلسفه و تاریخ گرفته تا نجوم و ریاضیات متبحر و سرآمد بود، درباره شاگرد جوان خود «حسن حسن‌زاده آملی» اینطور می‌نویسد: 🔹مولانا الاجلّ الموفق نجم الدین و نور الصبایه و مصباح العلم و شمس الهدایه شیخ حسن آملی معروف به حسن‌زاده در علم قرآن، لفظ و معنایش، باطن و ظاهرش، قرائت و کتابتش و دیگر امور متعلق به آن بر اقران خویش فائق و در تتبع احادیث و علوم ادبی مورد نیاز در آن بر غیر خویش برتر گشته‌است. کلمات کتاب شریف کافی را ضبط کرده و آن را به نحوه شگفت‌آور اعراب‌گذاری کرده‌است. در علم نجوم و ریاضیات وابسته ید طولایی دارد و در استخراج افلاک و کسوفین دارای مهارت است. او در علوم شرعیه عقلیه و نقلیه سوار کار ماهر میدان مسابقه است. من او را بر استنباط فروع از اصول توانا دیدم و به او اجازه دادم روایاتی که نقل آن برای من صحیح است، از من روایت نماید.
حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(ره) در دیوان اشعار می فرمایند: 🔅دار حضور وادب، همت و آنگه طلب 🔅وقف براین چهار کنید یک سره اوقات را
زمانی هم از علامه حسن‌زاده آملی می‌خواهند درباره خود چیزی بنویسد و او این‌چنین می‌نویسد: «این کمترین درباره خود چه بنگارد که نه تألیفی شایان تعریف دارد و نه تصنیفی سزاوار تحسین. نه عقده‌ای را به دنبال خود گشوده است و نه مشکلی را به بیان خود حل کرده. نه اهل حل و عقد است و نه مرد رتق و فتق. نه به مقامی واصل شده است و نه بهره‌ای از او حاصل. گویی درباره وی گفته آمد: نه شکوفه‌ای نه برگی، نه ثمر نه سایه دارم / همه حیرتم که دهقان به چه کار کشت ما را
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علامه حسن‌زاده آملی در جریان سفر رهبر انقلاب اسلامی در سال ۷۷ به آمل، رساله‌ی شریفه‌ی "انسان در عرف عرفان" را که تالیف آن تازه به اتمام رسیده و هنوز چاپ نشده بود را با عشق و علاقه زائدالوصفی به محضر حضرت آقا تقدیم کردند. @noortowhid
آیت‌الله حسن‌زاده آملی رفع الله درجاته اثر ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» چیست ؟
💫علامه‌حسن‌زاده‌آملی رفع الله درجاته 🍃تا با اصل خود انس نگرفتى، انسان نيستى. انسان چون با اصل خود انس گرفت آن مي شود. 🍃 تا گم نشدى، چيزى در تو پيدا نشود. 🍃 تا بيننده و گيرنده نشدى، انسان نشدى. 🍃 تا محجوبى دعوى دوستى مكن، كه سرّ دوست بر دوست مستور نيست. 🍃 تا بارت را ننهى، بار نيابى. 📚 /نکته ۹۸۷
🌹 نا زَر دار، نا زور دار، شِه خدّه جمع و جور دار... 🔹 علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته ترجمه: نه مال و منال داشته باش و نه قدرت. فقط پی اعمال خودت باش و حواست به محاسبه آن باشد...
الهی چگونه گویم که نشناختمت، که شناختمت؛ و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت علامه حسن‌زاده آملی از مقام معنوی شهدا دکتر منصوری لاریجانی: 🔹علامه مزار شهدا را مزار اولیاءالله می‌دانستند و بر سر مزار شهدا مانند مادر فرزند از دست داده گریه می‌کردند. 🔹 می‌فرمودند شهید نظر به وجه‌الله می‌کند و عارف به لقاءالله می‌رسد، معلوم است که شهید مقام بالاتری دارد. 🔹وقتی شهید گمنامی را در لاریجان دفن کردیم، علامه دستشان را به خاک مزار زدند و به چشمشان کشیدند و تبرک کردند. @noortowhid
*علامه حسن زاده آملی: ظهور اتفاق افتاده است* *اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینه‌ای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت. بدین علت حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است* اوایل روزهای سال 1380 با جمعی از دوستـــان عازم شهر مقدس قـــم شدیم در ایام حضور در قم با محقق بزرگواری آشنا شدیم که در مورد ظهور و نشانه‌های آن تحقیقات گسترده‌ای انجام داده بود و با استدلال‌های روایی جالب معتقد بود که ظهور بسیار نزدیک است نکات علمی سخنان ایشان، هر شنونده‌ای را به تفکر وامی‌داشت و قضیه فراتر از یک ادعای احساسی و بی‌بنیان بود تا این که در همان ایام توفیق، یارِ جمع دوستان شد و در صبح یک روز بهاری موفق به حضور در بیت علامه حسن‌زاده آملی (حفظه الله تعالی) شدیم و از نزدیک این دانشمند گران‌قدر را زیارت کردیم داستان چگونگی حضور در محضر ایشان و ساعتی که در خدمت معظم له بودیم خود جریانی شیرین و درس‌آموز است که وقت مستقلی برای بیان می‌خواهد که در این مقاله مختصر نمی‌گنجد. اما آنچه باعث شد آن جلسه برای این حقیر به‌یادماندنی و سرنوشت‌ساز شود مطرح‌شدن ماجرای تحقیق برادر محققمان در مورد ماجرای ظهور و نشانه‌های آن بود آن طلبه فاضل به تفصیل موضوع را برای حضرت علامه شرح دادند و ایشان باادب و حوصله مثال زدنی به دقت به سخنان ایشان گوش دادند همه دوستان حاضر در جلسه لحظه‌شماری می‌کردند تا عکس‌العمل علامه حسن‌زاده را در قبال مسائل مطرح‌شده مشاهده کنند بعد از پایان سخنان برادر بزرگوار، استاد لحظه‌ای تأمل کردند و سپس با خنده شیرین و معناداری به جمع نگاه کرده و با آن لهجه شیرین فرمودند خلاصه عرایض حضرات این است که می‌خواهید بفرمایید که ظهور حضرت نزدیک است؟ با تأیید دوستان ایشان فرمودند: اگر بــــگویم ظــــهور اتفـــاق افتـــــاده چه؟ همه جا خوردیم. اصلاً انتظار چنین مطلبی را از ایشان نداشتیم همه مات و متحیر این سخن ایشان بودیم و نمی‌دانستیم چه بگوییم؛ علامه که متوجه تحیر جمع شده بود بابیانی حکیمانه این‌گونه مطلب را توضیح دادند برای توضیح مطلب باید مثالی بیان شود پروردگار متعال قواعد عالم ملکوت را نظیر و شبیه قواعد عالم ملک قرار داده و عالم تکوین را منطبق با عالم تشریع خلق کرده تا بشر با پی بردن به اسرار و قواعد عالم ملک و تکوین، پی به اسرار ملکوت و تشریع ببرد و از این هماهنگی و شباهت حکمت‌هایی استفاده کند یکی از این قواعد مسلم و عمومی طبیعت، تدریجی بودن تحولات می‌باشد فی‌المثل حرکت وضعی زمین و در پی آن طلوع و غروب خورشید یک فرایند تدریجی است اگر خورشید به یک باره در آسمان زندگی مادی و طبیعی طلوع یا غروب کند در روند حیات اختلال ایجاد می‌شود و هیچ موجود زنده‌ای قادر به تطبیق خود با تغییر وضعیت نور در میدان حیات نخواهد بود و نظم زندگی به هم می‌ریزد. خورشید باید به تدریج غروب و طلوع کند تا موجوداتِ تحت تأثیر خورشید بتوانند خود را با تغییرِ رخ داده تطبیق کرده و حیات به چرخه‌ی نظم خود ادامه دهد نظیر همین اتفاق نیز در حیات معنوی و ملکوتی بشر، در حال، اتفاق افتاده است. علامه بزرگوار در توضیح این مطلب فرمودند: امام معصوم، خورشید آسمان حیات معنوی بشر است و طلوع و غروب ایشان در صحنه حیات بشر تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینه‌ای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت. بدین علت حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است با بررسی تاریخ حیات بابرکت حضرت در میابیم که این اتفاق در مورد غیبت حضرت واقع شده است غیر از اینکه حیات سه امام همام قبل از امام عصر(عج) تقریباً به حالت غیبت بوده و نوعی تمرین برای شیعیان برای زندگی مومنانه بدون ارتباط فیزیکی با امام بود. غیبت حضرت به دو مرحله غیبت صغری و کبــــــری تقسیم می شود مرحله غیبت صغری به مثابه آماده کردن مردم برای غیبت اصلی و طــــــولانی حضرت بوده است. همین حکمت در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد بشری که در طول صدها سال در دل ظلمت زندگیِ بدون حاکمیت فرهنگ توحیـــــدی-ولایــــــی نشو و نما پیداکرده ظرفیت تحمل ناگهانی نور وجودی که به تعبیر قرآن زمین را اشراق می‌کند "اشرقت الارض بنور ربها..." را ندارد لذا باید واسطه در این بین وجود داشته باشد بدین معنا که مجالی برای تجلی نور ایشان در وسعت‌های محدود به وجود آید، که مردم بتوانند خود را برای حضور آن مقام رفیع آماده کنند. سپس آن عارف روشن‌ضمیر تأملی کرده و با قاطعیت، جملاتی فرمودند که باعث شد جمع حاضر به وجد آمده و طوفانی از شادی و سرور در دل و جان حضار پدید آید؛ و آن از این قرار بود: قرائن و شواهد نشان می‌دهد انقــــلاب اســـلامی و نــــظام مقـــــدس جمهـــــوری اســـــلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکوم
ت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می‌باشد. آنگاه این مژده بزرگ را بیان مثال‌هایی شرح دادند ایشان فرمودند: مثلاً این مراسمات عبادی و معنوی را ببینید روزی در همین شهر قم، اگر چند طلبه به صورت انفرادی و با هزینه شخصی چند روزی اعتکاف می‌کردند، می‌گفتیم الحمدالله معنویت در حوزه پیشرفت کرده ولی اکنون می‌بینیم چند هفته قبل از ایام اعتکاف شاهد جوانانی هستیم که چندین شبانه‌روز و در سخت‌ترین شرایط و با کم‌ترین امکانات در مساجد و حرم‌ها معتکف می‌شوند و عمده هدف خود را خودسازی برای آمادگی ظهور اعلام می‌کنند مگر در ایام رژیم گذشته عموم مردم از معارف اهل‌بیت و ادعیه ایشان این قدر اطلاع داشتند!؟ در روز عرفه در غیر صحرای عرفه شاید خواصی پیدا می‌شدند که دعای عرفه سیدالشهدا را با آن مضامین بلند و عرشی را قرائت می‌کردند؛ اما اکنون چه؟ از ظهر تا عصر عرفه، مساجد، حرم‌ها و خیابان‌های اطراف و رسانه‌ها بسیج می‌شوند تا میلیون‌ها انسان اعم از نوجوان و جوان و پیر و زن و مرد و عامی و عالم در کنار هم نشسته و با ناله و تضرع، این دعای به این حجم را قرائت می‌کنند، این‌ها فرج امام زمان نیست، پس چیست؟ زمانی بر این ملت گذشت که حتی در میان خواص کمتر کسی پیدا می‌شد که بتواند قرآن را از روی مصحف، به درستی قرائت کندتا چه رسد به درک معانی و معارف قرآن اما اکنون می‌بینیم که در سراسر کشور ده‌ها هزار حافظ و قاری قرآن تربیت‌شده‌اند که به دنبال درک حقائق قرآن و عمل به آن‌ها هستند، آیا این‌ها جلوه‌های ظهور نیست؟ نمـــاز جمعه‌ها، راهپیمایی‌ها، جهـــادها و شهادت‌ها، احیـــاء مهدیه‌ها و جمـــکران، اقـــــبال مردم به دعـــــای ندبــــه و... همه و همه نشان از یک خیزش عظیم و تحولی بی‌سابقه در تاریخ تشیع و همه جلوه‌هایی از ظهور صغری است. انقـــــلاب اســـــلامی ایـــــران ظهـــــور برنامه‌ای، شخصیـــــتی و حقــــوقی حضرت مهـــــــدی موعـــــود(عج) بوده و ظهــور جهانی و اصلی حضرت، ظهـــور شخصی و حقیـــقی ایشــان می‌باشد هر کس هر کاری می‌خواهد در دوران ظهور انجام دهد الان شروع کند چون وقتش فرا رسیده و زمینه‌اش از هر جهت آماده است. منبع: جهان نیوز به نقل از کانون مهدویت دانشگاه فردوسی مشهد