💠روز شمار #غدیر
🌸 1 روز مانده تا عید سعید غدیر خم
🔸به جوانت اعتماد کن
🍀مشورت با فرزندانِ جوان، سفارشی است که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به ما فرموده است:
♨️هرگاه در کاری که برایت پیشآمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیزهوشتر و از سرعت حدس بیشتری برخوردارند.
📗شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید، ج 20، ص337
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #تربیت_فرزند
📎 #خانواده
📎 #عیدغدیر
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔆 نقش #علامه_امینی در پاسداشت واقعه #غدیرخم
مباحث جلد چهارم و پنجم الغدیر
در جلد چهارم غديريههای قرون چهار، پنجم و ششم مورد بررسی قرار گرفته است.
در ميان غديريه سرايان اين دوره، چهرههای برجستهای نظير شريف رضی، سيد مرتضی و خطيب خوارزمی ديده میشود.
غديريههای جلد پنجم مربوط به اواخر قرن ششم تا اواخر قرن هفتم است و نيز در باب جعل احاديث در خصوص خلافت خلفای غاصب نيز به صورت مشروح، سخن به ميان آمده است.
علامه امينی در اثبات مناقب ائمه هدی (ع)، تحقيقات عميق و گسترده خود را در چند مرحله ارائه كرده است.
مبحث مهم ديگری را كه علامه در اين جلد به آن پرداختهاند مبحث جعل احاديثی در خصوص خلافت خلفای غاصب است.
روايان دروغگو و كذاب برای اينكه انحراف از امامت حضرت علی (ع) را توجيه كنند به ساختن اكاذيب متوسل شدند و در مقابل هر يك از احاديث در منقبت اميرالمومنين علی (ع)، حديثی را برای خلفا جعل كردهاند.
البته جعل حديث تنها به خلفا ختم نشد و پس از آن در مورد ابوحنيفه، شافعی، مالك و احمدبن حنبل هم رواج يافت و در مورد ايشان نيز احاديثی جعل شد.
در جلد پنجم الغدير نام 700 راوی از بزرگان اهل تسنن ذكر شده است كه همگی آنها كذاب بودهاند.
روايات و احاديثی كه اين 700 نفر ساختهاند در تمامی كتب اهل تسنن پراكنده است.
شايان ذكر است كه تنها 43 نفر از اين 700 راوی، تعداد 408684 حديث ساختهاند.
🔗 بیدار باش
#غدیرخم
#علامه_امینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💠امام سجاد علیه السلام :
علۍ مانند کعبه است ... 🦋✨
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #عیدغدیر
📎 #استوری
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
#۱۳۵۰
1400/5/5
اگر چه جای پایش در زمین است
صدایش جاری از عرش برین است
هر آنچه خواستید از او بپرسید
به افلاک آشناتر از زمین است
اگر ثروت بخواهید آخرین اوست
اگر ایمان بجویید اولین است
اگرچه مسندش در عرش اعلیست
ولی با مستمندان همنشین است
به جای نان غم ایتام خورده
غذای هر شب و روزش همین است
اگر تسبیح در دستش بگیرد
مناجاتش طریقالعارفین است
اگر شمشیر در دستش بگیرد
ثنایش کار جبریل امین است
چنان از قلعه آن دروازه را کند
که مانندی ندارد بیقرین است
خبر پیچید بین خیبریها
یداللهی که میگفتند این است
چقدر اعجاز دارد دستهایش
مگر دست خدا در آستین است؟
اگر بالا روم پایین بیایم
علی تنها صراط راستین است
دوباره بیخود از خود کرد ما را
که وصفش خودبهخود شورآفرین است
علی هم مصطفی را جان شیرین
علی هم مصطفی را جانشین است
به مدحش باکی از تضمین ندارم
فقط حیدر امیرالمومنین است
#جعفر_حیدری
#عید_غدیر
📣این سال قمری، دارد نم نم به آخر میرسد
و عید #غدیر، حراج آخر سال خداست!!
📣بخششهای بی حد و حساب و بهتآور خدا در عید غدیر، فرصتی بینظیر است تا اعمال این روز را، به نیت تعجیل فرج انجام دهیم و دلهای شکستهای را شاد کنیم.
🕊🌴💐❣️🇮🇷❣️💐🌴🕊
@Aftabe_hedayat
https://btid.org/pt
✍🏼 یادداشت تحلیلی علیرضا پناهیان در مورد واقعه غدیر
🔰 غدیر، روز ولایت دو امام
🔻فهرست مطلب:
➖آنچه که در روز غدیر غریب ماند، قبل از ولایت امیرالمؤمنین(ع) و مهمتر از آن، ولایت خود رسول خدا(ص) بود.
➖غدیر قبل از آنکه محلّی برای اعلام ولایت و وصایت امیرالمؤمنین (ع) باشد، محلی برای تجلی ولایت اعظم رسول خدا (ص) بود
➖ما عید غدیر را به دو دلیل جشن میگیریم. یکی عالیترین تجلی ولایت رسولالله(ص) و دیگری فراگیرترین اعلام رسمی ولایت علی ولیالله (ع).
👈🏻 متن کامل، پیدی اف و صوت:
Panahian.ir/post/509
@Panahian_ir
#عید_غدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 آداب عید غدیر از زبان امیرالمؤمنین(ع)
🔻 برای آقا کم نگذارید ...
#عید_غدیر
💢 #هشدار_تربیتی
💠 هیچ چیز برای نوجوان مهمتر از آبرویش نیست.
🔰 والدین هوشیار هرگز با آبروی بچه ها بازی نمی کنند. آبرو بردن از فرزندان لطمه های جبران ناپذیری به روان وی وارد کند.
🔻 جملات کِنِف کننده در حضور جمع
🔻 تحقیر آمیز
🔻 مایه خنده دیگران
🔻 تمسخر آمیز
🔻 و کلماتی که برخاسته از خشم است؛
👈 را از گنجینه واژگان و جملاتمان بیرون برانیم.
💠 امام موسی کاظم (علیه السلام) در این باره فرمودند:
🍃 هر كه خود را از ریختن آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش می گذرد، و هر كه خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد.
📚 تحف العقول، ص 395
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #مشاوره
📎 #تربیت_فرزند
📎 #خانواده
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸نگویید: «مستحب است؛ شد، شد؛ نشد، نشد»🔸
هرچه می توانید سنتهای خود را در #عید_غدیر، جدیتر بگیرید. نگویید: «مستحب است؛ شد شد؛ نشد نشد». این سنتها از اوجب واجبات است. چرا؟ چون #شناسنامۀ ما شیعیان است.
پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچهها از یک ماه، دو ماه قبل #چشمانتظار عید غدیر باشند! حتی اگر لازم شد، #قرض کنید و یک عیدی حسابی -به اندازهای که به علی ارادت دارید- به بچهها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض میشوی، خب بشو! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده ای، یک بار هم برای حضرت علی مقروض شو.
مسیحیها بابانوئل درست میکنند و به بچه هایشان میگویند: «او برای تو هدیه را آورده؛ مسیح برای تو این هدایا را آورده». بچه از اول ذهنش با عیسی (علیهالسلام) انس میگیرد، رفاقت میکند.
حالا بروید ببینیم چه کار میکنید! این شما و این عید غدیر. سفری، تفریحی، گردشی میخواهی ببری، بگو این مال عید غدیرت است! اگر هم تابستان میبری بگو، قولش را عید غدیر به شما دادم. قولهایی که میخواهید به آنها بدهید، عید غدیر بدهید. هدایایتان و وعدههایتان را بگذارید در این روز تا اینها با عید غدیر جوش بخورند.
@haerishirazi
هدایت شده از بانک تولیدات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 شیعه ژاپنی، دلتنگ حرم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #غدیر
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
﷽
🔸در مناقب مولا علی (علیه السلام)
💫عن أبي حمزة الثمالي، عن الإمام الباقر (عليه السّلام)، قال:
💥قال أمير المؤمنين (علیه السلام) :
إنّ اللّه (عزّ و جلّ) واحد أحد تفرّد في وحدانيّته، ثمّ تكلّم بكلمة صارت نورا، ثمّ خلقني من ذلك النور، ثمّ تكلّم بكلمة أخرى فصارت روحا فأسكنه في ذلك النور،
فأنا روح الله (عزّ و جلّ) و كلمته، فما زلت في ظلّ عرشه حيث لا شمس و لا قمر و لا سماء و لا هواء و لا أرض و لا ماء، و لا ليل و لا نهار، و لا ملك و لا جنّ و لا إنس،
و إنّ الله قد أخذ ميثاقي مع ميثاقه في الذرّ الأوّل، و إنّ لي الكرّة بعد الكرّة، و الرجعة بعد الرجعة، و أنا صاحب الكرّات و الرجعات، و صاحب الآيات و الدلالات و العجائب و النقمات،
و أنا قرن من حديد، و أنا أبدأ جديد، و أنا عبد اللّه و خليفة اللّه، و أنا أمين اللّه و خازنه، و أنا عيبة سرّه و حجابه و رحمته و صراطه و ميزانه. و أنا الحاشر إلى الله، و أنا كلمة الله،
و أنا عين الله الناظرة، و أنا يد الله القادرة، و أنا قوّة الله الغالبة، و أنا غلبته القاهرة، و أنا الصراط المستقيم و أنا النبأ العظيم،
و أنا اسم الله العليّ و مثله الأعلى، و أنا صاحب الجنّة و النار. أسكن أهل الجنّة بالجنّة، و أسكن أهل النار بالنار، و إليّ روح أهل الجنّة، و إليّ عذاب أهل النار،
و إليّ مرجع الخلق جميعا، و إياب الخلائق إليّ بعد الفناء، و إليّ حساب الخلق جميعا.
أنا الأوّل و أنا الآخر، و أنا الظاهر و أنا الباطن، و أنا بكلّ شيء عليم، و أنا الشاهد، و أنا الحاضر، و أنا الغائب،
و أنا الحجّة على أهل السماوات و الأرض، و أنا الذي احتجّ الله تعالى بي عليكم في ابتداء خلقكم، و أنا الذي علمت المنايا و البلايا و الوصايا و فصل الخطاب،
و أنا صاحب العصا و الميسم و الخاتم، و أنا الذي أجريت السحاب و الرعد و البرق، و جعلت النور و الظلمة، و أجريت الرياح و البحار و النجوم و الشمس و القمر.
و أنا الذي أهلكت عادا و ثمود و أصحاب الرسّ و قرونا بين ذلك كثيرا، و أنا الذي أذللت الجبّارين و المتكبّرين، و أنا صاحب مدين و مهلك فرعون و منجي موسى بن عمران، و أنا الذي أرسلت الطوفان على قوم نوح،
و أنا الذي أحصيت كلّ شيء عددا، و أنا فعّال لما أريد، و أحكم ما أشاء بحول اللّه تعالى و قوّته، و لا حول و لا قوّة إلّا باللّه العليّ العظيم،
و أنا مع هذا كلّه عبد من عباد الله عزّ و جلّ.
يا معشر الناس، سلوني قبل أن تفقدوني.
ثمّ نزل صلّى اللّه عليه عن المنبر و انصرف.
🔻 منبع: المناقب (للعلوی)؛ الکتاب العتیق، حدیث30، ص113 الی 115. / بحارالانوار ج53 ص46 الی49 (نقل مفصلتر). / مختصر البصائر (للحسن بن سليمان الحلی)، ص130 الی 134.
🔸
@Salehi786
🔸 حکایت شنیدنی علامه جعفری از جشن غدیر
🔹 مرحوم علامه محمد تقی جعفری نقل می کرد:
🔸یکی از نوه های مرحوم مورخ الدوله سپهر نویسنده کتاب ناسخ التواریخ به منزل ما آمد و اظهار داشت در شب عید غدیر در منزلی در شمال تهران، جشنی برقرار است و علاقه مندم شما هم در آن شرکت کنید. گفت: در این جشن تعداد زیادی از رجال لشکری و کشوری هستند. من تصور می کنم که اگر شما تشریف بیاورید و در آن محفل، مطالبی نیز بفرمایید مؤثر واقع شود.
🔹 محل برگزاری جشن،منزلی بزرگ و تقریبا جنگل مانند بود و بخش هایی از آن،به صورت آب نماهای بسیار بزرگ بود و به هرحال،باغی بود که کمتر نمونه آن را دیده بودم. وارد جلسه شدیم. دیدم سالنی بسیار بزرگ است که انواع و اقسام میوه ها و شیرینی ها جهت پذیرایی از حضار در آن چیده شده است. در ادامه برنامه برخی از اینها آمدند و در وصف امیرالمؤمنین (ع) اشعاری خواندند.برخی از شعرها خوب بود و برخی نیز سطحی نداشت...
🔸 من دیگر خسته شده بودم و بنا داشتم که بلند شوم که از در مجلس سیّدی با ظاهری بسیار ساده وارد شد و حتی کفش خود را برداشت و به داخل آورد که البته در آنجا این کار، خلاف عادت بود و پیدابود که صاحب مجلس و تعدادی دیگر ناراحت شده اند.
🔹عموم حضار به سید نگاهی تحقیر آمیز داشتند. کسی به او احترامی نگذاشت، ولی من در مقابلش به احترام برخاستم و او نیز سری تکان داد. سید،جوان بود و با یک طمأنینه و اطمینان خاصی بر روی زمین نشست و کسی هم تعارف نکرد که روی صندلی بنشیند.
🔸بالاخره نوبت به اشعرالشعرا رسید و از او دعوت کردند که بیاید و اشعارش را بخواند. این شاعر با یک طمطراقی آمد و شروع به قرائت اشعار نمود.
🔹 وقتی بیت اول را خواند هر چند بد نبود ولی سید یک اشکال جدی به آن وارد کرد. اشعرالشعرا محل نگذاشت و بیت دوم را خواند. دوباره سید ایراد گرفت. شاعر همچنان توجه نمی کرد. وقتی بیت سوم را خواند،سید گفت: این هم اشکال دارد. شاعر عصبانی شد و گفت: چرا؟ سید گفت: خوب،این را اول می پرسیدی. الان برایت توضیح می دهم.
🔸 سید بحثی از معانی بیان و صنایع ادبی را به صورت خیلی خلاصه بیان کرد... دیدم که دریایی است بیکران... چند نفر از حضار آمدند و احترام کردند و به زور سید را به بالای مجلس بردند.
🔹 در این هنگام یکی از حضار به سید گفت: اولا خوش آمدید، هر چند که نمیدانیم چطور آمدید. دوم این که آیا خودتان هم شعر می گویید؟ سید گفت: گاهی اوقات. گفتند: می شود یکی از سروده های خود را بخوانید؟ گفت: آری و حتی میتوانم همین الان شعر تازه بگویم. گفتند: پس بفرمایید. گفت: نه، چرا که ممکن است بگویید این اشعار را قبلا گفته ای. شما بگویید که چه بسرایم؟
🔸 اینها با حالت اعجاب آمیز نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند: غزلی بگویید در مدح امیرالمؤمنین که دو بیت اول عاشقانه باشد و بیت سوم این باشد که اگر علی به خاری نگاه کند،گلستان می شود و بیت چهارم این باشد که اگر معصیت کاران عالم حتی فرعون توسل به علی پیدا کنند بهره مند می شوند. خلاصه، محدوده را برای او خیلی تنگ کردند.
🔹 سید قبل از شروع نگاهی به حضار کرد که کسی اشعار او را ننویسد. من زیر عبا خودکار و کاغذ را آماده کردم تا اشعار را یادداشت کنم. فهمید اما اعتراضی به من نکرد. سید شعر را این گونه آغاز کرد:
گر شمیمی ز سر طرّه جانان خیزد
تا قیامت ز صبا رایحه جان خیزد
واله ام من که چو ازخواب تو بیدار شوی
زچه رو از سر چشمان تو مژگان خیزد؟
علی عالی اعلا که ز بیم نهلش
روح از کالبد عالم امکان خیزد
گر به خاری کند از قاعده لطف نظر
از بن خار، دو صد روضه رضوان خیزد
گر زند دست به دامان ولایش فرعون
از لحد با دو کف موسی عمران خیزد
داورا! دادگرا! جانب "جدّا" نظری
کز پی مدح تو چون بحر به طوفان خیزد
...
🔸 معلوم شد که اسمش جدّا و قمی است.
🔹 پس از خواندن شعر، سید خطاب به حاضران گفت: آقایان! علی(ع) ازاین جلسات که دور هم بنشینید و انواع غذاها را بخورید و چند بیت هم شعر بخوانید راضی نیست. علی مرد است و مردان را دوست دارد. اگر مرد هستید و مردانگی دارید بروید سراغ محرومان، دردمندان و فقرا. یعنی همان کسانی که مورد عنایت علی بودند. اینجا نشسته اید و غذاها، شیرینی ها و شربت های خوشمزه می خورید بعد می روید خانه و فکر می کنید که در مدح علی شعر گفته اید. صریح بگویم که باید وضعتان را عوض کنید و بروید سراغ محرومان جامعه.
🔸این را گفت و کفش خود را برداشت و از مجلس بیرون رفت.
پس از رفتن او تا مدتی همه بهت زده بودند... آن شب شاهد بودم که تعدادی از آنها بسیار گریه می کردند. آقای سپهر، بعدها می گفت: تعدادی از آنها زندگی شان را تغییر دادند و رفتند و به رسیدگی به محرومان پرداختند.
ابن سینای زمان ص 102 - 97. به نقل از مرحوم سید علی اکبر پرورش.
🔰 حادثه غدیر جزو وقایع تردیدناپذیر تاریخ است
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: حادثهی غدیر جزو حوادث و وقایع تردیدناپذیر است، حالا در جزئیات و گوشه کنارههایش در طول تاریخ بعضی از نویسندگان و تاریخنویسان و امثال اینها یک تردیدهایی سعی کردند ایجاد بکنند که پاسخ داده شده همهی اینها، لکن اصل این واقعه و اینکه رسول مکرم (صلیاللّهعلیهوآلهوسلم) در این حادثه امیرالمؤمنین را با این عنوان «من کنت مولای فهذا علی مولای» معرفی کرد، در این هیچ تردید نیست، این جزو وقایع تردیدناپذیر است.
🔹 عید غدیر هم از همان قرون اول اسلامی یک عید رایج بوده، یک مواردی در تاریخ هست که مرحوم علامهی امینی در الغدیر ذکر میکنند که در فلان جا نوشته این حادثه اتفاق افتاد «و کان ذلک یوم الغدیر» یا «یوم ثامن عشر من ذیالحجه و ذیالحجه» مثلاً، یعنی موارد متعددی را در تاریخ اسلام، از همان صدر اول بهعنوان عید غدیر ذکر کردند، در خلفای فاطمی، در مصر، در جاهای دیگر.
🔺 انشاءاللّه که این عید بر همهی مسلمانان مبارک باشد، بر مردم عزیز ما هم مبارک باشد و انشاءاللّه که دلهای خوشی مردم پیدا کنند، مشکلاتی هست برطرف بشود انشاءاللّه.
#بزرگترین_عید
@jahaannews