eitaa logo
Aminikhaah_Media🇱🇧
68.5هزار دنبال‌کننده
281 عکس
205 ویدیو
165 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
علي آدم مي خواهد 01.mp3
10.2M
🔈 #علی_آدم_می_خواهد 🔊 جلسه اول 📅97/03/13 #مازندران #بابلسر #دانشگاه_مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 کتاب شذرات المعارف ، اثر ماندگار عارف حکیم مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی ، به حق اساسنامه معرفتی - ساختاری مکتب روح الله است. این کتاب غریب و پرمغز ، تعریف ممتازی از عرفان سیاسی و اسلام اجتماعی عرضه می کند. هر کس مشتاق حضور در عصر قدرت اسلام است ، می تواند زیر سایه خط به خط این کتاب ، تمرین زیست مسلمانانه و عارفانه کند. 🔶 در این ایام ، در محضر تعدادی از نخبگان استان مازندران مروری بر معارف این کتاب داریم. فایل صوتی این جلسات را با عنوان می توانید به مرور از این کانال دریافت کنید. 👇👇👇👇 ✅ @Aminikhaah_Media
شذرات 001.mp3
26.94M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه اول 📅97/03/14 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و هشتم 🔶 بخش دوم 🔶 برای روشن شدن بحث غلبه ی فطرت بر غریزه دو داستان را بیان می کنیم. ماجرای جالبی از جناب گوهرشاد که همسر سلطان شاهرخ تیموری بودند در تاریخ نقل شده است ، می گویند وقتی این خانم در حال ساخت مسجد گوهرشاد بود یکی از کارگران دلبسته ی به او می شود و به او پیشنهاد ازدواج می دهد ، این درحالی بوده است که گوهرشاد همسر داشت ،اما خانم گوهرشاد به او گفت با تو ازدواج می کنم و از شوهرم طلاق میگیرم ، اما یک شرط دارم ،باید ۴۰ روز چله بگیری و به ذکر و مناجات بپردازی! او هم خیلی مشتاق رفت برای چله گرفتن ، بعد که چند ماه گذشت و خبری از کارگر نشد ، جناب گوهرشاد سراغ او را از مادرش گرفت ، مادر گفت چند ماه است که پسرم انسان دیگری شده است ، اوایل فقط پای سجاده و محراب بود اما کم کم حال و هوایش عوض شد گویی عاشق خدا شده است! این همان کشش فطری است ، که فعال شده است ، این که فطرت در چه کسانی بجوشد هم تابع غریزه است! بعضی ها در لایه غریزه چون این سطح (غریزه) را زیاد متورم نکرده اند زود از آن می گذرند و به فطرت می رسند اما یک عده چون غریزه در آن ها قطور و داری حجاب مستحکمی است به پیغمبر هم که برسند ، معجزه هم که ببینند فطرتشان بیدار نمی شود! ماجرایی که قرآن راجع به ساحران فرعون مطرح می‌کنند هم خیلی زیباست ، اینها همه پیرمرد بودند. می دانید که هر چه سن کمتر است انسان به خدا نزدیکتر است و هر چه سن بالاتر می‌رود حجاب قطور تر می شود ، حالا یک عمر طولانی آنها کافر زندگی کردند ، در رابطه با آنها گزارشی که قرآن می دهد عجیب است ، می گوید ، اینها به فرعون گفتند: اگر ما بر موسی غلبه پیدا کردیم آیا بعد ، پیش تو جایگاهی داریم؟ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ(اعراف:۱۱۳) «گفتند: اگر بر موسی غالب آییم برای ما اجر و مزد شایان خواهد بود؟» پس اینها به عشق تقرب به فرعون رفتند با موسی مقابله کنند! فرعون پاسخ داد: قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (اعراف:۱۱۴) «بله و علاوه بر آن نزد من از مقربان خواهید گشت.» به محض اینکه حضرت موسی عصا را انداخت و سحر آنها را بلعید ، آنها چون ماهر بودند ، دانستند که کار موسی سحر نیست به محضی که آیه ی خدا را دیدند ، سجده کردند ، تعبیر قرآن این است: فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ(شعرا:۴۶) «ساحران که این معجزه بدیدند (۱قطعا دانستند سحر نیست) به سجده افتادند» فرعون گفت: قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ (شعرا:۴۹) «چرا بی‌اجازه من ایمان به موسی آوردید؟» ...لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ(شعرا:۴۹) «پس به زودی کیفر خود را خواهید دید، دست و پای شما را به اختلاف (دو طرف چپ و راست) قطع می‌کنم آن گاه همه را به دار می‌کشم.» اینها گفتند هرکاری می خواهی بکن تو فقط در حیطه ی عالم دنیا قدرت داری قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (طه:۷۲) «گفتند که ما تو را هرگز بر این معجزات آشکار که به ما آمده و بر خدایی که ما را آفریده مقدم نخواهیم داشت، پس در حق ما هر چه توانی بکن که هر ظلمی کنی همین حیات دو روزه دنیاست.» فطرت که بیدار شود ، کشش های انسان چیز دیگری می شود همین ها که تقرب به فرعون را می خواستند به او گفتند اگر ما را بکشی: قَالُوا لَا ضَيْرَ ۖ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ (شعرا:۵۰) «گفتند: (قتل ما) هیچ زیانی نخواهد رسید چون (بعد از مرگ) به سوی خدای خود باز می‌گردیم.» ببینید سالها این فطرت تحت حجاب بود اما یکدفعه بیدار شد. وقتی بیدار شد دیگر همه چیز را تحمل می کند و عالم ماده برایش مهم نخواهد بود! اینها می خواستند مقرب فرعون باشند اما شدند شهدای رده اول موسی! در جامعه هم برای این که جامعه در برابر انواع فتنه ها بیمه شود ، جامعه را باید با فطرت رشد داد نه با غریزه! 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 002.mp3
28.28M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش اول 🔶 در این جلسات بحث فطرت را در آثار حضرت امام(ره) مورد بررسی قرار می دهیم. تعریف امام (ره) از فطرت در کتاب شرح چهل حدیث این است که؛ فطرت انسان استعداد و قوه ی محض است و استعداد تمام خوبی ها در فطرت هست و انسان می تواند به واسطه جسم اینها را فعال و شکوفا کند! گفتیم فطرت یک سری کشش ها دارد که می خواهد جسم را سوق دهند به سمت این کشش ها تا خودش آنها را کسب کند! تعابیر امام فنی است می‌فرمایند : فطرت عاری از هرگونه فعلیت در جانب سعادت و شقاوت (هیچ کدام از این قوه ها بالفعل نشده) و پس از وقوع در تحت تصرف حرکات طبیعیه ی جوهریه ی فعلیه ی اختیاریه استعدادات ، متبدل به فعلیت شده و به واسطه ی اختیارها و افعال ، او این استعدادها و قوا فعال و فطرت شکوفا می شود. در جای دیگر می فرمایند: فطرت یک صفحه است خالی از نقوش ،نه دارای کمالات روحانی و نه متصف به اضداد آن است [یعنی نه کمال روحانی دارد و نه صفات شیطانی دارد] ولی نور استعداد و لیاقت برای حصول هر مقامی در او به ودیعه گذاشته شده و برای «همه» ی مقامات این فطرت آماده است. تعابیر امام خیلی تعابیر دقیق و زیبایی است ، این که فطرت را «نور استعداد» معرفی می کند بسیار قابل تأمل است. در ادامه می فرمایند: فطرت او بر استقامت خمیره ی مخمر به انوار ذاتیه است ، چون ارتکاب معاصی کند به واسطه ی آن در دل او(انسان) کدورتی حاصل شود. [گناه که انجام داد کدورت می‌آید ، کدورت که آمد ، فطرت به حجاب می رود ] هرچه معاصی بیشتر بشود کدورت و ظلمت هم بیشتر می‌شود تا آن که یکسره قلب تاریک و ظلمانی شود. آیا میشود انسان فطرتش را از دست بدهد ؟ جواب←اصلا معنا ندارد انسان فطرتش را از دست بدهد. در اینجا دوتا نکته وجود دارد؛ ۱) اگر شما بخواهید فطرتتان را از دست بدهید آن وقت در قیامت با چه چیزی تلنگر می خورید؟ اگر قرار باشد کسی فطرت نداشته باشد آن وقت حسرت قیامت چه معنایی دارد؟ حضرت استاد جوادی آملی تعبیر بسیار زیبایی دارند که می فرمایند: ما در آیات و روایات می گوییم یک نفر در اثر کثرت گناه تبدیل می‌شود به حیوان ، تعابیر قرآن این است که: أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ (اعراف:۱۷۹) «آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند» فَمَثَلُهُ کمَثَلِ الْکلْبِ (اعراف:۱۷۷) «مثل او همچون سگ [هار] است» كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ (جمعه:۵) «در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد)» یک نفر میشود مثل سگ ، یک نفر میشود مثل درازگوش ، این که عذاب نیست! مگر سگ از سگ بودن خودش احساس عذاب میکند؟ انسانی که به صورت سگ محشور می شوند از سگ بودن خودش ناراحت است! معلوم می‌شود فطرت وجود دارد و آن فطرت در روز قیامت بیدار است و می فهمد که سگ شده است و از این سگ شدن عذاب می کشد! پس باید بدانیم که فطرت از دست نمی رود ، چرا که قرآن می فرماید: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ(روم:۳۰) «فطرتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. تغییری در آفرینش خدا نیست» فطرت بر اثر کثرت گناه از بین نمی رود فقط روی آن غبار می نشیند! 🔔 @Aminikhaah_Media
صبر رمز قدرت 02.mp3
15.15M
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 🔔 @Aminikhaah_Media
علي آدم مي خواهد 02.mp3
15.79M
🔈 #علی_آدم_می_خواهد 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 #مازندران #بابلسر #دانشگاه_مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش دوم 🔶 نکته دوم در ارتباط با از بین نرفتن فطرت این است که: ۲) انسان درست زمانی که گناه هم می کند فطرت را دارد! مثال واضحش این است که وقتی چند دزد بانک میزنند و آدم هم می کشند ، پولها را که بردند به هم میگویند باید آنها را عادلانه تقسیم کنیم!! این تقسیم عادلانه حرف فطرت است. حتی دزد و آدم کش هم فطرت دارد. مثال قابل تأمل دیگر این است که حضرت امام می‌فرمودند آدم هر چقدر به قدرت برسد قانع نیست! امام انسان شناس است یک سیاستمدار باید انسان شناس باشد. یکی از مشکلاتی که در عرصه سیاست وجود دارد این است که عده ای باور نمی کنند فلانی ، چپ کرده ، نمی توانند بپذیرند که یک نفر ممکن است منحرف شود! این حرف از اینجاست که آنها انسان را نمی شناسند و نمی دانند که ممکن است که انسان از هر آنچه که بوده برگردد! با خود می‌گویند مگر می‌شود فلانی گمراه شود او بسیار خدمت کرده است یا فلان گذشته خوب را داشته است ، اینها نمی دانند برای انسان ، سابقه معنا ندارد. امام(ره) چون انسان شناس است به سابقه بها نمی دهد او می داند انسان ، آن به آن متجدد می‌شود پس قبلا چه بوده ای ملاک نیست. امام می‌فرمود: شما اگر کدخدای ده باشید فطرت شما به این قانع نمی شود چرا که فطرت نهایت و مطلق را می خواهد ، می گوید حالا که ده را گرفته ای تلاش کن تا شهر را بگیری بعد می‌گوید استان ، بعد از استان می‌گوید کشور ، و آنقدر پیش می رود تا برسی به گرفتن دنیا! تازه اگر کسی این دنیا را بگیرد باز هم به این راضی نیست یعنی در همان وقتی که دارد برای کشور گشایی ظلم می کند ، فطرتش حضور دارد چرا که فطرت از بین نمی رود ، تعبیر « وَلاَ الضَّالِّینَ » برای همین است ،تنها اتفاقی که برای فطرت می افتد این است که راه درست را گم می کند ، فریب می خورد و گمراه می شود. شیطان به اسم حیات ، لذت ، قدرت ، کمال ، علم ، عشق و ... یک سری چیزهای قلابی را زینت می دهد و فطرت را با آنها از مسیر درست منحرف می کند. خدای قلابی ، پیغمبر قلابی و همه چیزهایی که قلابی هستند را شیطان عرضه می کند. به اسم علاقه ی به ملکوت و غیب ، فطرت را فریب می دهد. عرفان های سرخپوستی و عرفان های شرقی و اینها بازی شیطان است. فطرت علاقه به ملکوت دارد ،علاقه به آرامش دارد پس او را می‌برد برای یوگا ، برای مدیتیشن و به او می گوید توجه داشته باش اصلا این نمی داند ، ذکر چیست! توجه چیست! فطرت اینجوری است ذکر را دوست دارد توجه را دوست دارد ، حتی اگر راه کسب آن غلط باشد. هنرهای هفتگانه همه مربوط به فطرت است. رقص ربط به فطرت دارد انسان علاقه به رقص دارد اصلا نماز یک نوع رقص است. به تعبیر مولوی؛ رقص آنجا کن که خود را بشکنی انسان دوست دارد از خود فارغ شود مستی یک حس فطری است. جنس حقیقی این است که انسان با ذکر از خود فاصله بگیرد. جنس قلابی این است که با مسکرات از خودش فاصله بگیرد. همه عرق خورها دنبال فطرت هستند. اینها فریب خوردند. راه را اشتباه رفتند. نمی دانند که این خواسته فطریشان حق است ، اما آن چیزی که به او می‌دهند قلابی است. برای همین میگویند اگر مستی بد است پس چرا در بهشت مستی هست ، اینها نمی دانند اصل هر لذتی در بهشت است. امام تعبیر زیبایی دارند ک فرمودند ؛ "هر آنچه که دلت میخواهد یعنی حق است" تعبیر خیلی زیبا وجالب است هر آنچه که دلت میخواهد حق است ولی برطرف کردن و ادای آن نیاز به حق دارد. دلت می خواهد تا ابد زنده بمانی حق است . اما مورد را اشتباه گرفته ای و فکر کرده ای که باید تا ابد در دنیا زنده بمانی. جایی هم هست که این میل به ابدیت را تامین کند آن هم آخرت است. میل به اطلاق داری [مطلق بودن] انسان دوست دارد مطلق باشد خدا آن را قرار داده اما ما راه را اشتباه انتخاب می کنیم. کار شیطان اینجاست ، تزئین اینجاست. همه ی اینها با چه حاصل میشود؟ قرآن می فرماید: وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات:۷) «ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» چیزی که ضامن به نتیجه رسیدن فطرت است ایمان است. اگر می خواهد همه ی خواسته های حقیقی انسان تامین شود باید ایمان در فرد به وجود بیاید! 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 003.mp3
26.19M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه سوم 📅97/03/16 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 06.mp3
23.82M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه ششم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 07.mp3
22.51M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه هفتم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 08.mp3
22.46M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه هشتم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 004.mp3
28.65M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه چهارم 📅97/03/17 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش سوم 🔶 حضرت امام (ره) فرمود: هیچ انسانی از فطرت جدا نمی‌شود و فقط فطرت او محجوبه می شود. کار رسانه بیدار کردن فطرت است ، همان طور که کار پیامبران بیدار کردن فطرت بود. به تعبیر امیرالمومنین در خطبه یک نهج البلاغه انبیاء آمدند فطرت مردم را بیدار کنند. خداوند هم در قرآن می فرماید: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ(غاشیه:۲۱) «پس خلق را (به حکمتهای الهی) متذکر ساز که وظیفه پیغمبری تو غیر از این نیست.» فطرت با توجه و با ذکر بیدار می شود انبیا ما را به حقایق متوجه و متذکر می کنند. در ماجرای استاد عرفان که در قرآن آمده است ، ببینید این استاد چگونه عمل می کند. آیت الله جوادی از مرحوم شیخ صدوق این داستان را نقل می کردند. استاد معنوی بارز در قرآن حضرت خضر است توجه کنید با شاگردش چه کار کرد ،به قول معروف اول که با کلی طاقچه بالا گذاشتن به ملاقات موسی آمد و شرط و شروط گذاشت که اگر سوال بپرسی دیگر نمی آیم. اگر فلان کار را بکنی رهایت می کنم و میروم و... اما نکته اینجاست سه کاری که حضرت خضر با حضرت موسی کرد چه بود؟! ۱) کشتی را سوراخ کرد. ۲) بچه را کشت. ۳) دیوار خرابه را بالا برد. مرحوم صدوق از استادش در علل الشرایع نقل می کند حضرت خضر برای موسی سه کار انجام داد که هر سه ی آن ها برای خود موسی اتفاق افتاده بود! وقتی که همه چیز تمام شد و میخواستد از هم جدا بشوند حضرت موسی به او گفت برای چه کشتی را سوراخ کردی؟ جناب خضر فرمود: مثل اینکه یادت نمی آید که تو را در سبد گذاشتند و در آب رها کردند تویی را که با سبد در آب نیل گرفتند نباید از سوراخ کردن کشتی سوال بپرسی و نگران باشی که سوراخ کردن کشتی به کسی آسیب بزند. موسی پرسید :چرا بچه را کشتی؟ جواب داد: مثل اینکه یادت نمی آید که خود با مشت سرباز فرعون را کشتی! گفت :دیوار را چرا بردی بالا؟ جواب شنید: فراموش کردی که برای دختران شعیب تو خودت مجانی کار کردی وقتی خودت حاضری مجانی کار کنی نباید اشکال کنی که چرا مجانی کار کردم! استاد مرحوم صدوق ‌فرمود: ماموریت حضرت خضر این بود که بیاید و سه تذکر به موسی بدهد و برود. استاد عرفان در بالاترین مراتب کارش تذکر است شما همه چیز را در درونت داری کسی از بیرون نباید به تو چیزی بدهد ، آن چیزی که باید فعال شود از درون خود توست ، فطرت باید بیدار شود . فطرت فقط با ذکر و توجه بیدار و شکوفا می شود. 🔔 @Aminikhaah_Media
صبر رمز قدرت 03.mp3
15.91M
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه سوم / پایانی 📅97/03/17 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 05.mp3
18.36M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه پنجم 📅97/03/19 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 005.mp3
17.03M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه پنجم 📅97/03/19 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 006.mp3
20.86M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه ششم 📅97/03/20 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media