﷽ا
شخصی از بایزید پرسید که یا شیخ، ایمان داری؟ گفت: بعد از مرگ بپرس که ندانم ببرم یا بگذارم!
📗 آتـش نهفته ؛ شرح زندگانی، اندیشه و سلوک عارف بالله بایزید بسطامی قدس سره ، ص ۱۲۹ و ۱۳٠
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
﷽ا
اگر پدر ومادر و خویشان و دوستان مخالف و مانع از سلوک طریق فقر و تجرید و ترک و مصرّ بر خلاف و کفر و شرک جلی و خفی باشند، مفارقت ایشان شرعاً و کشفاً واجب است.
اما برّ و احسان ایشان ضروری است و ارضای ایشان به مال و تلطّف و خاطرجویی به هر چه ممکن شود، واجب و ضروری است، و در تقصیر در آن به هیچ وجه رخصت نیست.
📗نفحة الروح و تحفة الفتوح ، مؤیّدالدین جندی قدس سره، با کمی تلخیص و تصرف، ص ۱۴۲
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
ا﷽
صاحب مرصاد گوید: صاحبان کرامات، کرامات خود را از انظار پوشیده دارند چه کرامات حیض مردان است. پس ولیّ هزار مقام دارد که نخستین آن، کرامت است. هرکس از آن در گذرد به سایر مقام رسد.
📚 سرّ الأسرار عبدالقادر گیلانی قدس سره ، ص ۵۱
•❈•══════┅┅
@An_Noor313
﷽ا
علامت درستی ارادتِ مریدِ حقّ آن است که از خلق بگریزد، و علامت صحّتِ گریختن از خلق آن است که حق را بیابد، و علامتِ صحّتِ یافتن حقّ آن است که به خلق واگردد.
ابویزید رضی الله عنه فرموده است:« سی سال در طلب حق مجاهده کردم، چون رسیدم خلق را آنجا دیدم در حضرت که پیش از من رسیده بودند.»
📗 نفحة الروح و تحفة الفتوح ، مؤیّدالدین جندی قدس سره، با کمی تلخیص، ص۱۵۷
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
﷽ا
باید کسب و کار ، زن ، زندگی ، فرزند و ... همگی را فدای خودشناسی کنیم.
زن داشته باشید، کسب و کار داشته باشید که آدم بی کسب و کار از نظر اقا (علامه حسن زاده آملی قدس سره) نه دین دارد نه آخرت و به هزار فضاحت و گرفتاری می افتد.
پس کسب داشته باشید، زندگی داشته باشید اما خودتان را دریابید!
♪ شرح معرفة النفس علامه حسن زاده آملی قدس سره توسط استاد صمدی آملی ، جلسهٔ چهارم ، دقیقهٔ 49_51
•❈•══════┅┅
@An_Noor313
ا﷽
آیت الله انصاری همدانی در آخر عمر شریفش سفری به همراهی شاگردش حاج آقا سبزواری به کشور پاکستان داشتند.
جناب دکتر علی انصاری نقل میکردند که : از والد محترم سبب این مسافرت را پرسیدم ایشان فرمود : عاشق سوخته دلی به نام اُتمیش در آنجا بود و ما از جانب خدای تعالی وظیفه پیدا کردیم که به یاری ایشان بشتابیم . و مرحوم والدم بارها میفرمود که : خدای تعالی بُخل ندارد و اگر کسی شرائط تقوا را در خودش ایجاد کند خداوند استاد کامل را به او میرساند ولو اینکه از آن طرف عالم باشد .
❀ عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد
❀ ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست
📗 در کوی بی نشان ها، سیری در زندگی سالک الی الله مرحوم شیخ محمد جواد انصاری همدانی قدس سره، صص۵۷ و ۵۸
•❈•══════┅┅
@An_Noor313
﷽ا
واسطه میان تو و حق ، شیخ تُست، و تمامت اعمال و احوال تو، به امر واردات او باشد، و درون دایما متعلِّق به درون شیخ دار، و غفلت از او عین غفلت و حجاب از حق دان، و رضا و سخط حق مقرون به رضا و سخط شیخ دان، زیرا شیخ هیچ رضا و سخط خود را در میان نبیند،[زیرا خودی او] نمانده است و الّا شیخی را نشاید.
📗 نفحة الروح و تحفة الفتوح ، مؤیّدالدین جندی قدس سره، با کمی تلخیص و تصرف، ص 170
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
مَشارِقُ الأنْوار
ا༻﷽༺ا ( حاج سید هاشم حداد قدس الله نفسه الزکیه) یک روز به حقیر فرمودند : ❀ سید محمد حسین ! معامل
﷽ا
شرح اجمالی عوالم مقدّم بر عالم خلوص
از باب جهاد «سُنَن» ابی داود نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود: مَن لَم يَغْزُ ، و لَم يُحدِّثْ بهِ نَفسَهُ ، ماتَ على شُعْبَةٍ مِن النِفاقٍ.
و نظیر این معنی نکاح است. سالکین که به علّت مشکلات نکاح و موانع و صوارفی که دارد تا آخر عمر نکاح نکرده اند گوئی از یک عالم سیر تکاملی که به واسطهٔ این سنّت برای انسان حاصل می شود محروم می باشند و لذا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نکاح را سنّت و طریق خود شمرده است.
📗 رسالهٔ سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم، ص
✍ علامه آیه الله العظمی سید مهدی بن سیدمرتضی الطباطبائی النجفی رضوان الله علیه با مقدمه و شرح علامه طهرانی قدس الله نفسه الزکیه
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
ا ﷽
📖 تعبیر خواب در عوالم مثالی و بالاتر
↞ از اسرار عوالم بالاتر کسی مطّلع نمی شود مگر آنکه همجنس با آن عالم شود.
↞ برهمین اساس تعبیر خواب مانند تفسیر قرآن کریم ، ظاهر و باطنی دارد ؛ و آن باطن هم دارای مراتب مختلفه می باشد.
📗 روح مجرد ، ص ۴۸۲
•❈•══════┅┅
@An_Noor313
﷽ا
تحصیلِ دیده ی قلب، که بصیرت قلب است ممکن نیست، مگر به ارتباط با قلوب کاملین.
📗 قوائم الانوار وطوالع الاسرار، روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی)ره ، ص100
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
﷽ا
و در کتاب مرآت الکاملین آمده است:
« عبور نفس از مرحله امّارگی، آن است که لباس شیطانی از قامت او در آورده شود و به سوی نفس لوّامه حرکت کند. در حالت لوّامگی سالک پس از ارتکاب عمل ناشایست خود را سرزنش می نماید، و کم کم رو به نفس ملهمه می آرود. در این مقام سالک صاحب الهامات قلبی می شود، و نیک و بد خود و دیگران را به الهام قلبی درک می کند. سالکان صاحب نفس ملهمه باید به بیداری شب و هشیاری به حقّ خوگر شوند، تا وجه اللّه اعظم که اکرم الوجه است، و آن حضرت معصوم است برایشان ظاهر شود تا این به صورت فکریّه برای سالکان حاصل نشود در دایرهٔ ثبات سلوک وارد نشده اند؛ چنانکه مولوی می فرماید:
ذکر آن باشد که بگشاید رهی
فکر آن باشد که پیش آید شهی»
📗 قوائم الانوار وطوالع الاسرار، روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی)ره ، ص 120
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313
﷽ا
📖 احتراز و دوری از منکران جاهل و بدبختان غافل از حقّ تبارک و تعالی :
در شریعت مقدّسه وارد است که احتراز از منافقان دین و منکران باطنی ولایت حضرت امیرالمومنین _علیه الصلوة و السلام_از برای مؤمنین واجب و لازم است ، زیرا که باعث تشکیک و سستی مؤمنان در ولایت آن حضرت شوند.
مگر آنکه در قوّه داشته باشند که آن منکر را ساکت کنند یا به راه بیاورند، آن وقت معاشرت با آنها مضایقه نیست
📗 قوائم الانوار وطوالع الاسرار، روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی)ره ، ص 149 با کمی تلخیص
┄┅═❁❁•••❁❁═┅┄
@An_Noor313