✳️ #درودبرمردمایران
🔆یومالله نهم دی گرامی و پرشکوه باد.
🇮🇷 #انقلاباسلامیسال۸۸
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ حادثه #عظيم ۹دیماه جلوهای از فروغ بیمنتهای #عاشورا بود که بر اعماق جان عاشورائيان تجلی کرد و در چهرهٔ #بصيرت، موضعگيری و #صفآرايیِ مجدد درمقابلِ فتنهٔ پيچيدهٔ جبهه استکبار جهانی که با همکاری #سکولاريستهایتماميتخواه انجام میگرفت ظاهر گرديد.
استادمیرباقری
کتاب مشق بصیرت، ۱۳۹۰
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️چرا عدهای #ریزش میکنند و از قطارِ انقلاب اسلامی #پیاده میشوند؟
🔸انقلاب اسلامی حرکتی دربرابر #تمدنغرب است که میبایست چند #مرحله را پشت سر بگذارد:
۱) #مرحلهسیاسی، که در آن، تمایلات عمومی متناسب با ایده های انقلاب اسلامی بسط و شرح مییابد.
۲) #مرحلهفرهنگی، که در آن #عقلانیتاجتماعی به تولید میرسد و سازوکارهایی برای رسیدن به آرمانها و ارزشها پیریزی میشود.
۳) #مرحلهانقلابدرصنعت و محصولات است که درمجموع، #تمدننوینی شکل میگیرد.
🔸انقلاب ما اکنون در #مرحلهدوم است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از عقلانیت غربی و ورود به عقلانیت دینی است. اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان های خود را در مقیاس ملی، منطقهای و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل راه برآمده از #رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب اسلامی است، گذر کند.
🔸بهطور طبیعی، انقلاب اسلامی در این مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزشهایی روبهروست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمانها و برنامههای انقلاب اسلامی همگام شوند، بهتدریج ریزش میکنند. به عنوان نمونه، آنها که نمیخواهند از #عقلانیتمدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب میپردازند؛ آنها راه وصول به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن میدانند و میپندارند که انقلاب اسلامی به بیراهه میرود! درواقع، آنها آرمانهای انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را براساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را بهمعنای عبور از آرمانهای انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه میپندارند؛ از این رو، درمقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت میکنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا میسازند. بر این اساس #ریزشها، به عدم همراهی عدهای با مرحلهای از مراحل #تکاملی انقلاب اسلامی تحلیل میشود.
💢از سوی دیگر، در هر مرحله، #رویشی هم پدیدار میشود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینیِ کاربردی و سازوکار حرکت اجتماعی الهی در دنیای جدید، طراحی میشود، قشر وسیعی از نخبگان و روشنفکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی میشوند و به این سو میآیند.
🔸این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و خواهد داشت.
💢انقلاب اسلامی از آغاز درپیِ بسط #خلافتالهیه بود.
🔸در قدم اول، به مبارزه با زیادهخواهی قدرتها پرداخت و به مبارزه با نظام سلطنتی بهعنوان یک ساختار عدالت گریز و دینستیز مبدل شد و درنهایت، به یک ایده اثباتی به نام #حکومتاسلامی رسید. در هریک از این مراحل، با دقیقتر شدن و تبیین بیشتر آرمانهای اسلامی، عدهای که برخی از ایدههای نظری و عملی خود را حذف شده میدیدند، از انقلاب جدا شدند!
🔸بهعنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله #درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروههایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را میخواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمانهای صحیح خود فاصله گرفته است!
🔸یا در آنجا که امام انقلاب بر #جمهوریاسلامی تأکید کرد؛ برخی که بهدنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمانها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
🔸هنگامی که #قانوناساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند.
🔸از مرحلهای که انقلاب اسلامی وارد #مبارزهجهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی میاندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلوفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم.
🔸بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عدهای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آنکه به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند.
💢در کنار همه #ریزشهایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی میدهد، #رویشهایی بسیار گستردهای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله میتوان به #هویتیابی افتخارآمیز شیعیان در جهان و رشد تشیع در جهان اسلام و سایر کشورها، توجه و گرایش به اسلام انقلابی وحتی تمایل بسیاری از کشورهای انقلابی به اسلام، و...اشاره کرد.
استادمیرباقری
✳️ انقلاباسلامیدرآثارغرب(۱)
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ انقلاباسلامیدرآثارغرب(۲)
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ انقلاباسلامیدرآثارغرب(۳)
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ انقلاباسلامیدرآثارغرب(۴)
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ انقلاباسلامیدرآثارغرب(۵)
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ انقلاباسلامیدرآثارغرب(۶)
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✳️ انقلاب اسلامی در آثار غرب(۷)
🔆 الوین تافلر، استراتژیستآمریکایی
الوین تافلر، جامعه شناس و نویسنده نامدار امریکایی است که بسیاری از آثار او همچون جابهجایی در قدرت، جنگ و ضد جنگ، شوک آینده، موج سوم و به سوی تمدن جدید به فارسی چاپ شده و مورد توجه فراوان قرار گرفته است. «کتاب جابهجایی در قدرت او اوج 25 سال تلاش این نویسنده برای بیان تغییرات حیرت آوری است که ما را به قرن بیست و یکم پرتاب می کند. این کتاب همانند کتاب موج سوم او، رهیافت های تازه ای ارائه می دهد که به خوانندگان ایرانی در درک پدیده های جهانی و پیرامونی کمک خواهد کرد». (تافلر، 1374: مقدمه مترجم)
تافلر در بخش پایانی کتاب،با توجه به پدیده انقلاب اسلامی و شخصیت اثرگذار امام خمینی رحمه الله مینویسد: «این پرسش که کدام کشور بر قرن بیست و یکم مسلط خواهد شد، بازی هیجان انگیزی است. اما در واقع طرح این پرسش غلط است یا حداقل به شکل درستی مطرح نمی شود؛ زیرا بزرگ ترین تحول امور جهانی از پیدایش دولت ملی به این سو، یعنی ظهور گلادیاتورهای جهانی را نادیده می گیرد. گروه جدیدی، خود را به صحنه جهانی پرتاب می کنند و بخش های قابل توجهی از اقتداری را که روزگاری تنها در کنترل کشورها بود به چنگ می آورند. وقتی آیت الله خمینی حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کرد و کتاب آیات شیطانی اش را کفرآمیز اعلام نمود، برای همه حکومت های جهان، پیامی تاریخی فرستاد. این پیام فوراً از طریق ماهواره و تلویزیون و مطبوعات انتقال یافت، اما آن را کاملاً غلط فهمیدند.
می توان استدلال کرد که کتاب سلمان رشدی، لحن بدی داشت و از روی تعمد بسیاری از مسلمانان را رنجانده است و کل مذهب را به باد استهزا گرفته و قرآن را زیر پا گذاشته است. در واقع آیت الله خمینی همه اینها را گفته است. اما پیام واقعی او این نبود، بلکه آیت الله به جهان می گفت که دولت ملی، دیگر تنها یا حتی مهم ترین بازیگر صحنه جهانی به شمار نمی آید.
ظاهراً به نظر می رسید آیت الله خمینی می گوید ایران که خودش کشوری دارای حق حاکمیت است، این "حق" را دارد که به شهروندان کشورهای دیگری که همان قدر حق حاکمیت دارند، دستور دهد چه چیزی را بخوانند و چه چیزی را نخوانند. آیت الله خمینی با ادعای چنین حقی و تهدید به اینکه با توسل به زور آن را اعمال خواهد کرد، به ناگهان بازبینی را از سطح مسئله ای داخلی به سطح موضوعی جهانی پرتاب کرد. در روزگاران گذشته، مذاهب دیگری نیز چنین ادعایی داشته اند و به همین خاطر، مرتدان را می سوزاندند، اما آیت الله خمینی با محکوم کردن کسی به مرگ در فراسوی مرزها، تنها به سلمان رشدی ـ یعنی شهروند بریتانیایی ـ حمله نمی کرد، بلکه وی بنیادی ترین حق هر دولت ملی، یعنی حق حفاظت از شهروندان در داخل خاک کشورش را به منازعه می خواند. آنچه آیت الله خمینی واقعاً به ما می گفت این بود که دولت های "دارای حق حاکمیت" به هیچ وجه حق حاکمیتی ندارند، بلکه در معرض حق حاکمیت عالی تر شیعه قرار دارند که او خودش آن را تعریف می کرد. وی در واقع تمامی ساختار قانون و رسوم بین المللی را به منازعه خواند». (همان: 690 و 691)
🔆 یادآوری:
سلمانرشدی صرفا از اسلام برنگشته بود و حکم برگشتن از اسلام کشتن نیست بلکه او عقاید محکم مسلمانان را در کتاب موهن خود به سخره گرفته و شخصیت کامل ترین انسان و بزرگترین پیامبر خدا را که مورد سفارش همه انبیا و مورد احترام همه ادیان هست را مورد وهن قرار داده بود.
🌼 #شبکهتحلیلگرانانقلاباسلامی
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts