eitaa logo
انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
9.2هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
4هزار ویدیو
417 فایل
«در هر جایی که جبهه حقی از #نصرت‌الهی و مؤمنین محروم مانده است، به روشنی می‌توان ردپای #بی‌تحلیلی و بی‌تدبری مردم در مسایل گوناگون را پیدا کرد.» ١٣٨٧/٠٢/٢٠ رهبر حکیم انقلاب اسلامی ویژه اعضای انجمن‌ مدرسان‌ بیانیه گام دوم انقلاب مدیر کانال: @analyst
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴⚪️ پيامبر اكرم(ص) فرمودند: 🍀«... ان عن يمين الله- -او عن يمين العرش- علي منابر من نور، وجوههم من نور و ثيابهم من نور تغشي وجوههم ابصارالناظرين دونهم قال ابوبكر: من هم يا رسول الله؟ فسكت. فقال الزبير من هم يا رسول الله؟ فسكت. فقال عبدالرحمن: من هم يا رسول الله؟ فسكت. فقال علي عليه السلام: من هم يا رسول الله؟ فقال: هم قوم الله علي غير انساب و لا اموال اولئك شيعتك و انت امامهم يا علي. (1) در آغاز حديث به تعبير توجه شود. كلمه تداعي مي كند حديثي را كه پيغمبر اكرم(ص) درباره سلمان فارسي فرمود (سلمان اهل البيت) و همچنين از كلمه چند حديث ديگر تداعي مي شود كه يك نمونه از آنها را يادآوري مي كنيم. اين حديث را منابع متعدد و معتبر اهل سنت از پيغمبر اكرم(ص) نقل كرده اند كه آن حضرت اين آيه را تلاوت كرد: 🍀«و ان تتولوا يستبدل غيركم ثم لا يكونوا امثالكم». سوره محمد- 38 اگر شما از دين خدا روي گردان شويد خداوند را غير شما به جاي شما قرار مي دهد كه همانند شما- كه از انجام وظايف الهي سر باز مي زنيد- نخواهند بود. كساني كه در محضر رسول خدا (ص) بودند، پرسيدند: «يا رسول الله من هولاء الذين ان تولينا استبدلوا بنا؟» اي رسول خدا، آنهايي كه اگر ما رويگردان شديم به جاي ما قرار مي گيرند، چه كساني هستند؟ «فضرب رسول الله علي منكب سلمان، ثم قال: هذا و و الذي نفسي بيده لو كان الايمان منوطاً بالثريا لتناوله رجال من فرس» (2) رسول خدا (ص) با دست بر شانه سلمان زد و آنگاه فرمود: منظور آيه، اين مرد -سلمان- و او (ايرانيان) مي باشد و به خدائي كه جانم دراختيار او است، اگر ايمان در ثريا قرار داشته باشد مرداني از (3) به آن دست خواهند يافت. باملاحظه اين دو حديث معني «قوماً منا» و رابطه آن با مردم روشن تر مي شود اما ذيل حديث با ارائه شناسنامه «قوماً منا» مطلب روشن تر مي گردد: «اولئك و انت امامهم يا علي». آنان شيعيان تواند و تو امام آناني اي علي (ع). ✅ روزگاراني سپري مي شود و پيشگوئي پيغمبر اكرم(ص) به وقوع مي پيوندد و پايگاه و ايراني با اعتقاد به امامت علي(ع) و اولاد معصومين اش ساخته مي گردد و بعد از قرنها اين معجزه پيغمبر آشكار مي شود. اما نقطه اوج اين پيشگوئي از آينده در اين بخش از حديث شريف است كه محوريت پيوند عاشقانه اين قوم را معرفي مي كند: «هم قوم تحابوا بروح الله» آيا روح الله كنايه از رحمت خدا، دين خدا، علم خدا و خلفاء الهي است همانگونه كه علامه مجلسي در ذيل حديث بيان كرده است؟ يا تصريح از شخصي است به نام «روح الله». البته تا زماني كه شخصي به اين نام پا به صحنه وجود نگذاشته بود و تا عصر علامه مجلسي و تا قبل از امام راحل در عصر حاضر كه اصولاً در بين بزرگان و عالمان نقش آفرين ديني، چنين نامي شناخته نشده بود، اگر كسي مي خواست روح الله را معني كند ناچار بود آن را كنايه از معاني ديگر بداند، اما آنگاه كه روح الله در ميان «قوم منا» و از پايگاه تشيع و ايمان به امامت علي(ع)، محور وحدت و محبت الهي قرار مي گيرد و فراتر از مرزهاي ملي گرائي و ماديگرائي «من غير و لا اموال»، پرچمدار دين الهي شده و نقاب از چهره نوراني اسلام ناب محمدي مي گشايد، آيا معني واضح تر و گوياتري از امام خميني براي مي توان ارائه كرد؟ عالم بزرگ مرحوم آيه الله شيخ عباسعلي اديب اصفهاني در توضيح حديث منقول از امام باقر(ع) مي گويد: كلمه «روح الله» در اين روايت شريف، اسم است. روح الله، نامي است كه مردم مطيع او هستند و بدون هيچگونه چشم داشتي او را ياري مي كنند. ما از ابتداء تا حالا ميان علماء «روح الله» نداشتيم و اگر هم داشتيم با اين خصوصيات نبوده است. مسلماً مراد حضرت امام است. اين روايت شأن مردم را هم مشخص مي كند. شأن شهداء و ميدان دارها را و كساني كه واقعاً در اين زمان جهت ياري خدا زحمت مي كشند و خدمت مي كنند و اين قرينه اي ديگر است كه مي رساند مراد از «روح الله» در اين روايت اسم است. 🔷پي نويس ها: 1- بحارالانوار علامه مجلسي ج 5 ص 139 چاپ مؤسسه الوفاء بيروت 2- تفسير الميزان ج 26 ص 250 به نقل از درالمنثور سيوطي. 3- منظور از فارس در آن زمان مجموعه ايران بوده است @Analysts
خم ابروي خميني خم خمخانه شكست پي پيمانه حق، جرعه و پيمانه شكست خاك ايران همه چون صفحه شطرنجي بود مات شد شاه و همه تخته شاهانه شكست لا به لا كشور ما لانه جاسوسي بود «لا» شد اين لانه و هم صاحب آن لانه شكست پاي مردان همه بودي زپي دانه به دام دست غيب آمد و هم دام و هم اين دانه شكست دست دزدان پي دزدي همه بر شانه شاه دست حق، دست ز دزدان و ز سر شانه شكست بود اين خانه همه پايگه بيگانه صاحب خانه ز من پايه بيگانه شكست مكر بر توطئه كردند به روز و مه و سال مكر روزانه و ماهانه و سالانه شكست ادیب
امام خامنه ای: محور همه اصول و قواعد كار امام بزرگوار ما در دو چيز خلاصه مى‌شد: و . اعتقاد به مردم را هم امام بزرگوار ما از اسلام گرفت. ۱۳۸۲/۰۳/۱۴
🌀امام خمینی(ره): این سنت الهی است! تجربه هم ثابت کرد! 💠 «هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار می‌آورد. وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب می‌نشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر می‌نشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو می‌آید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب می‌رود. این سنت الهی است! و مطلبی بود که با تجربه، خودِ شما ثابت کردید که شما وقتی قدم‌ها را برداشتید طرف اینکه طاغوت نباید باشد، رفت از بین و تمام شد؛ بساطشان را برچیدند و رفتند. و شما حالا باید این را حفظش بکنید.» 📌صحیفه امام، ج۱۰، ص۱۳۱ @Analysts
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تفاوت نگاه امام(ره)! 🔻داستان پیرزنِ کاسه به دستی که امام بارها تعریف کرد.. 🔹امام: کار این پیرزن خیلی لطافت روحی می‌خواهد! ⚠️آخوند فاسد بدتر از شاه و ساواک @Analysts
hedayat 015-03-98.doc
195.6K
نسخه WORD ✅نشریه الکترونیکی هدایت/شماره5 ویژه هادیان و مسئولان سیاسی ✴️یادداشت ماه: ✅ دستگاه ‌محاسباتی ‌امام‌خمینی(ره) از منظر تحلیلگران و سیاستمداران غربی 🔆دکتر ابوذر یاسری @meyarpb ایتا Sapp.ir/meyar.pb سروش 🔴⚪️ به بپیوندید: 🇮🇷 @Analysts
hedayat 015-03-98.pdf
750.6K
نسخه PDF ✅نشریه الکترونیکی هدایت/شماره5 ویژه هادیان و مسئولان سیاسی ✴️یادداشت ماه: ✅ (ره) از منظر تحلیلگران و سیاستمداران غربی ✅دکتر ابوذر یاسری @meyarpb ایتا Sapp.ir/meyar.pb سروش 🔆 🔆 @Analysts
🔺 استاد سید محمّدمهدی میرباقری🔻 🔹 همیشه یک مرکزیتِ استراتژیک در درگیری اسلام و کفر وجود دارد که باید پای آن ایستاد تا نتیجه گرفت. مبارزه با امریکا و اسرائیل در حال حاضر، نقطهٔ استراتژیک مبارزه انقلاب اسلامی با نظام کفر است. 🔹 نظام استکبار، یک محور دارد که آمریکاست. اگر امریکا را بیندازیم، آلمان و فرانسه و انگلیس و بقیه هم می‌افتند. امام(ره) که با امریکا می‌جنگید، اما طرفداران امریکا در ایران و یا لیبرالیست‌های به ظاهر مسلمان می‌گفتند: با شوروی بجنگید، چون کمونیست هستند! اینها نمی‌فهمیدند که دو تا محور که نمی‌شود انتخاب کرد! امام(ره) دقیقاً درست انتخاب کرد. استکبار همین را می‌خواست که امام(ره) با شوروی بجنگد و بعد آنها بگویند دیدید ما گفتیم دین افیون ملت‌هاست! دین با عدالت (به تعریف آنها: نظام کمونیستی) مبارزه می‌کند! در نتیجه آنها دوباره پرچم را به دست بگیرند. 🔹 امام(ره) با آمریکا به اسم دین جنگید، اما پرچم عدالتخواهی را هم از شوروی گرفت. راه ساقط کردن شوروی، مبارزه با شوروی نبود، بلکه مبارزه با امریکا بود. الآن هم راه ساقط کردن همه مستکبران عالَم، مبارزه با امریکاست. ☑️ @mirbaqeri
💥 انبيا قبل از اين‌كه به كفِ خيابان بیایند و با اين جوانی كه گناه مي‌كند مقابله كنند، می‌رفتند با فراعنه مقابله مي‌كردند. 💥 در هر دوره‌ای، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعور» اصلِ شرّ هستند. 💥 راه مبارزه با منكَر، مقابله با آن دستگاهي است كه منكَر را اقامه مي‌كند. 🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «انبياء قبل از اين‌كه در كفِ خيابان بیایند و با اين آدمي كه گناه مي‌كند مقابله كنند، با فراعنه مقابله مي‌كردند. حضرت ابراهيم مي‌روند بتكده را خراب مي‌كنند و با نمرود مي‌جنگند. موساي كليم با فرعون مي‌جنگد. اين‌طوري مي‌شود جامعه را اصلاح كنيد و الا اگر فرعون سر جاي خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاييم در كف جامعه با اين‌هايي كه گناه مي‌كنند و مشرك هستند، مبارزه كنيم، کار پیش نمی‌رود. هميشه اين‌طوري است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهي است كه منكَر را اقامه مي‌كند. اولياءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آن‌ها هستند. اگر به من بگويند شرّ‌ِ اصلي را در عالم نشان بده، مي‌گويم شرّ‌ِ اصلي سران استكبار هستند. اين فرعون‌هاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي _ که خيلي وقت‌ها با هم هستند _ شرّ‌ِ اصلی هستند. فرعون و قارون و هامان اصلِ شرّ هستند و شما بايد با اين‌ها و دستگاهشان بجنگيد. هم بايد با فرعون بجنگيد و هم بايد با قارون و دستگاه اقتصادي‌اش بجنگيد و هم باید با هامان و هم با مثلِ بلعمِ باعور بجنگید. اين‌ها هستند که منکر را اقامه مي‌كنند. نمي‌شود که شما اين‌ها را رها كنيد و بعد خيال كنيد که مي‌شود جلوي فساد اخلاقي را در جامعه بگيريم و جلوي بي‌حجابي را بگيريم، ولي با آن‌هايي كه اقامه مي‌كنند، مقابله نكنيم. او آن طرفِ جهان نشسته و براي اين‌كه عالم را تحتِ سيطره خودش دربياورد، برنامه‌ريزي مي‌كند و مي‌خواهد فرهنگ مادی را گسترش بدهد، مثلاً فرهنگ بي‌حجابي و فرهنگِ برداشتنِ فاصلهٔ بين اقشار و غيره. هنر و رسانه و دانش و دانشگاه را در خدمتِ اين كار مي‌گيرد و بعد شروع به گسترش بي‌حجابي می‌کند و مي‌آيد مثلاً شبكه ماهواره‌اي به نام من‌وتو راه می‌اندازد و فيلم‌هاي و برنامه‌هایی را براي تغيير فرهنگ جامعه نشان مي‌دهد و در اين فيلم‌ها قُبح دوست‌يابيِ چندجانبه براي زن‌هايي كه خداي‌نكرده همسر هم دارند را مي‌ريزد. شما با اين‌ها بجنگيد.» ☑️ @mirbaqeri
🔴 جشن تولد ملکه انگلیس؛ از جیب ملت ایران! 🔺انگلیسی‌ها، هر ساله تولد ملکه یا پادشاه خود را به عنوان روز ملی جشن می‌گیرند. امسال انگلستان در تهران بنا دارد تا هزینه برگزاری این مراسم در تهران را از اسپانسرهای ایرانی تأمین کند! شنیده شده سفیر انگلیس، و با ادبیاتی استعماری، بیان داشته نمیتواند دهندگان انگلیسی را در ایران هزینه کند و خود ایرانی‌ها باید هزینه این مراسم را بپردازند!! ⤴️ این سفارت، ایمیلی را برای فعالین اقتصادی و برندهای ایرانی ارسال کرده و از آنها خواسته مبالغی بین هزار تا ۲۵۰۰ پوند بپردازند و در عوض این امکان را خواهند داشت که استندی از تبلیغات محصولات خود را در محلی که به آنها گفته خواهد شد، نمایش دهند و با مهمانان دیگر گفتگو کنند و سفیر از آنها به دلیل خوش خدمتی‌شان، تشکر خواهد کرد. 🔺وقتی همت جدی در پیگیری ۱۴تریلیون دلار برای اقداماتی که انگلیس در یکصد سال اخیر علیه ایران انجام داده، نداریم لاجرم باید منتظر چنین اهانت‌هایی هم بمانیم! 🔺سید محمد نقوی حسینی نمانیده مجلس؛ «این اقدام سفارت انگلیس در تهران حرکتی سخیف در سطح دیپلماسی تهران و لندن محسوب می‌شود. انگلیسی‌ها باید توضیح دهند چطور به خود اجازه می‌دهند در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و انگلیسی‌ها هم بخشی از پازل غرب علیه تهران هستند از شرکت‌های ایرانی که در این تحریم‌ها متضرر شده‌اند برای برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس کمک جمع‌آوری کند.» منبع: تبیین @Analysts
انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🔴 جشن تولد ملکه انگلیس؛ از جیب ملت ایران! 🔺انگلیسی‌ها، هر ساله تولد ملکه یا پادشاه خود را به عنوان
نامه سرگشاده دوم بسیج طلاب و دانشجویان سراسر کشور محضر مراجع عظام تقلید و علماء و بزرگان حوزه های علمیه سلام علیکم و رحمةالله بزرگواران یادتان هست آقای هاشمی رفسنجانی گفت روحانی حتما در دور دوم مسؤلیتش این طرح راپیاده میکند که ایران مدل ژاپن وآلمان خلع سلاح شود وبرود از آن پس بودجه ها را بجای بُعد نظامی صرف در کار علمی کند و حضار به افتخار او یک دقیقه کَف زدند.....؟! 🔶برجام موشکی(معامله ناموسی که رهبری فرمود هرگز زیر بارش نمیرویم ولوبلغ مابلغ) باآمدن ژاپن وآلمان بنمایندگی مستقیم ازآمریکا درحال وقوع است📛 دربرابر تحمیلگری زهرجام۲ بدست فتنه گران۹۸ بررهبری ،علماء وبزرگان چه موضعی دارند؟ 🔸حضور ژاپن و آلمان به نمایندگی ازآمریکا هیچ فرقی با حضور پمپئو در ایران ندارد 🔸سفر ناگهانی ظریف به روسیه و پمپئو به مقصد نامعلوم هم خالی از ابهام نیست 🔸جشن تولد ملکه در سفارت انگلیس در ایران بادعوت۲۰۰۰ فعال اقتصادی سیاسی ایرانی در این أثناء چه معنایی دارد؟❗️ 🔹آیا جشن گره گشایی اقتصادی باتحقق معامله موشکی هست؟❗️ 🔹آیا خوشحالی از تولد یکی از سران جبهه کفر و استکبار در ایران به معنای جشن گرفتن پایان مبارزه با جبهه استکباری خواهد بود❗️ 🔻حوادث بزرگی درحال وقوع است و البته بسیج طلبه و دانشجو باهوشیاری تمام و به تبع بزرگان پابه رکاب میدان مبارزه است و لیکن منتظر اقدام عاجل بزرگان است @Analysts
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید: 09917737681 @Analysts
مکان: خیابان شهید رجایی, بالاتر از میدان بهشت, خیابان شهید عراقی, بوستان 17 شهریور, پایگاه مقاومت امام حسین(ع) ثبت نام و حضور در دوره از طریق آیدی زیر در ایتا: @Analyst
✴️ آیا که یهودیان برای اثبات نبوت پیامبر از آنحضرت درباره وی پرسیدند، همان است؟ 🔆 معرفی کتاب ایران پیش از اسلام، اثر علی‌اکبرولایتی ☘ علامه طباطبایی در ، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات می‌کند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده شده در قرآن است، می‌نویسد: 🌼 «هر چند بعضی از موارد گفته شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است». کتاب  اولین عنوان از مجموعه تاریخ کهن و معاصر ایران زمین به قلم علی اکبر ولایتی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد. ناشر در شرح این مجموعه نوشته است: این مجموعه با نگاهی هدفمند به تاریخ ایران و با بهره گیری از منابع فراوان و معتبر و گاه جدید و شیوه های ثابت شده با راهنمایی و همکاری جمعی از پژوهشگران و تاریخ دانان فرهیخته فراهم آمده است. در این کتاب نگارنده در پی آن است که مهمترین تحولات تاریخی را در شکل دهی به حیات معاصر ایرانیان بررسی کند؛ تحولاتی که ایرانیان در حیات پر فراز و نشیب خود به چشم دیده اند.» در مقدمه این کتاب ذکر شده است که حاصل کار پژوهشگران این مجموعه، یک محصول 14 جلدی با طبقه بندی ❄️ایران از آغاز دوران اسلامی تا حمله مغول، ❄️ ایران در عصر صفوی، ❄️ایران در عصر مشروطه، ❄️ایران در عصر رضاشاه پهلوی ❄️و...تا انقلاب اسلامی و زمان فعلی» خواهد شد. کتاب «ایران پیش از اسلام» در فصل های متعددی همچون «ایران پیش از مادها، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، جندی شاپور و ایران در عصر ظهور اسلام» تنظیم شده است.   در بخشی از کتاب در فصل هخامنشیان با عنوان «آیا کوروش ذوالقرنین است؟» می خوانیم: «برخی از مفسران متقدم، مانند وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان نه تنها در تفسیر سوره کهف، بلکه در چند جای دیگر تصریح کرده‌اند که ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است. در دوران معاصر، نخستین پژوهشگری که موضوع مطابقت کوروش با ذوالقرنین را پیش کشید سِر سیداحمدخان (1817-1898)، از پیشگامان اصلاحات فرهنگی و بنیادگذار تجدد طلبی اسلامی در هند، بود. مولانا ابوالکلام آزاد (1888-1958)، وزیر فرهنگ دولت وقت هند، نیز همین نظریه را مطرح و به شکل مبسوط‌تری تبیین کرد. مرحوم علامه طباطبایی نیز، در ، نظر ابوالکلام آزاد را پذیرفته و مشخصات کوروش را بر ذوالقرنین منطبق می‌داند. علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات می‌کند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده شده در قرآن است، می‌نویسد: «هر چند بعضی از موارد گفته شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است». آیت الله مکارم شیرازی هم می‌نویسد: «درست است که در این نظریه نیز نقطه‌های ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً می‌توان از آن به عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد.» 💢 ✳️ @Analysts
✴️چرا مورخان و مفسران قدیم ، پادشاه هخامنشی، را ننامیده‌اند؟ آیا، از دیدگاه آنان، کوروش ویژگی‌های قرآنی ذوالقرنین را ندارد؟ آیا درک تاریخی ما امروزه از زندگی و زمانه کوروش کامل‌تر از گذشتگان است؟ یا سکوت آنان ناشی از معرفت بیش‌تری از ادراکات تاریخی ماست و، اگر چنین است، علت سکوتشان چیست؟ 🍀چنان که اشاره شد، به جز آگاهی برخی مفسران متقدم مسلمان، اطلاعات مورخان بعدی دوران اسلامی از کوروش شامل اطلاعات پراکنده و ناقص و در مواردی تحریف شده و آمیخته با افسانه بود. همین سبب شد که تاریخ زندگانی کوروش و خصلت‌های اخلاقی و سفرهای وی در نزد مورخان دوران اسلامی مکتوم بماند. تلاش مورخان ایرانی قرون سوم و چهارم هجری برای آگاهی از گذشته خود و جست‌وجو در متون کهن، همچون که در دوران ساسانی نوشته شده بود و بخشی از میراث ایرانیان باستان را به دوران اسلامی منتقل می‌کرد، نتوانست از روی دوران هخامنشیان، که در محاق فراموشی فرو رفته بود، پرده بردارد؛ زیرا خدای‌نامه شامل گزارش‌های پراکنده‌ای از تاریخ ایران، از آغاز تا پادشاهی خسرو دوم است، که با افسانه آمیخته شده و تفاوتی میان شخصیت‌های تاریخی با شخصیت‌های اساطیری در آن دیده نمی‌شود. به دشواری می‌توان نشانه‌ای از تاریخ واقعی دوران مادها و هخامنشیان در آن یافت و آنچه از تاریخ هخامنشیان با دوران سلسله تاریخی و افسانه‌ای کیانیان در هم آمیخته شده است برای درک حقیقی تاریخ هخامنشیان و شخصیت کوروش ناکافی است. در روایت‌های تاریخی دوران اسلامی، خاطرات بازمانده از پادشاهان هخامنشی، از جمله کوروش، به افسانه بهمن افزوده و شخصیت افسانه‌ای بهمن با کوروش یکسان سازی شده است. این شباهت سازی تحت تأثیر روایات خارجی، از جمله ، قرار گرفته و با اختلاط و ابهام فراوانی دارد. موضوع دیگری که در فراموشی خاطران و تاریخ دوران هخامنشیان و زندگانی کوروش بزرگ در نزد مورخان دوران اسلامی تأثیر فراوانی داشت متروک شدن پارسی بود. خط میخی، که می‌توانست خاطرات فراموش شده دوران هخامنشیان را به دوران‌های بعدی منتقل کند، به علت دشواری‌هایی که داشت. کارکردش را حتی در دوران خود نیز از دست داد و، پس از سقوط هخامنشیان، رفته رفته کنار گذاشته شد؛ چنان‌که در قرن دوم پیش از میلاد به کلی از میان رفت و خط آرامی جای آن را گرفت. افزون بر آن، تعدد خط و زبان در دوران بعدی و رواج یک خط و متروک ماندن زبان و خط دیگری در دوران‌های بعدی، عامل مؤثر دیگری در انتقال نیافتن میراث مکتوب از دوران هخامنشیان به دوران بعدی است. این عوامل هر یک به تنهایی برای مکتوم ماندن زندگی و زمانه کوروش نزد مورخان دوران اسلامی و مفسران قرآنی کافی است. بنابراین، بدیهی است که در منابع تاریخی و تفاسیر متقدم، تلاشی برای انطباق شخصیت قرآنی دوالقرنین با کوروش، پادشاه ایران، صورت نگرفته باشد. 💢 ✳️ @Analysts
✴️ مفسران و مورخانی که کوروش را با ذوالقرنین یکی دانسته‌اند به کدام ادله و شواهد استناد کرده‌اند؟ 🍀به گفته علامه طباطبایی، آنچه نظریه ذوالقرنین بودن کوروش را تأیید می‌کند است که در تاریخ برای کوروش نوشته‌اند. کوروش، هم طبق و هم و هم نظر ، پادشاهی با مروت و جوانمرد و با سخاوت و کریم بوده است؛ چنان که از تاریخ زندگی او و برخوردش با یاغیان و جبارانی که با او می‌جنگیدند یا او با ایشان جنگیده است نیز مبین آن است؛ و با صفات یادشده از ذوالقرنین در قران کریم مطابقت دارد. ذوالقرنین از طرف خداوند دارای توانایی‌ها و امکانات فراوانی، ‌مانند عقل و تدبیر و فضایل اخلاقی و ثروت و شوکت ظاهری، بوده است. از دیگر ویژگی‌های ذوالقرنین او در مسیرهای چندگانه است که شرح آن در آیات قرآنی آمده است. کوروش نیز به غرب و شرق و شمال سفر کرد که شرح آن در تاریخ زندگانی‌اش آمده است و با سفرهای سه‌گانه‌ای که در قرآن برای ذوالقرنین ذکر شده منطبق است. نخستین لشکرکشی کوروش به کشور همسایه غربی، لیدی، بود که در شمال آسیای صغیر قرار داشت. در قرآن آمده است که ذوالقرنین در سفر غربی‌اش احساس کرد خورشید در چشمه گل آلودی فرو می‌رود؛ مشابه همان صحنه‌ای که کوروش به هنگام فرورفتن قرص آفتاب (در نظر بیننده) در خلیجک‌های ساحل لیدی مشاهده کرده است. لشکرکشی دوم کوروش به جانب شرق بود. از تاریخ زندگی کوروش درمی‌یابیم که این لشکرکشی چندی پس از فتح لیدی روی داد و کوروش طی آن به آرام سازی طغیان بعضی از قبایل وحشی بیابانی مستقر در شرق کشور پرداخت. شاید بتوان تعبیر قرآن طبق آیه زیر را در اشاره به سفرهای ذوالقرنین، با سفرهای جنگی کوروش به منتهای شرق برای مقابله با اقوام بیابان‌گرد و صحرانورد مطابقت داد که مشاهده کرد خورشید بر قومی طلوع می‌کند که در برابر تابش آن سایبانی ندارد. «حَتّی اِذا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَها تَطْلُعُ عَلی قومٍ لَمْ نَجْعَلُ لَهُمْ مِنْ دُونِها سِتْراً: تا گاهی که رسید به محل برآمدن خورشید یافتش برمی‌آید بر گروهی نگذرده‌ایم برای ایشان جز آن پوششی را» (کهف: 90) در قرآن کریم از مکان که ذوالقرنین ساخته یاد نشده است و فقط ویژگی اقلیمی آن بیان شده است. کنجکاوی علمی مسلمانان درباره تعیین اماکن تاریخی، که نشانه‌های آن در قرآن مجید آمده است،‌در منابع تاریخ ثبت و ضبط شده است. شرح جست‌وجو برای یافتن سد ذوالقرنین در روزگار واثق خلیفه عباسی در منابع متعدد آمده است. با بررسی متون تاریخ نگاران اسلامی، که درباره اقلیم و شهرها آمده است، می‌توان دریافت که مکان این سد در اوایل اقلیم پنجم و ششم بوده است. می‌دانیم که کوروش، در سوم خود به کوه‌های قفقاز، به تنگه‌ای میان دو کوه رسید و برای جلوگیری از هجوم اقوام وحشی، به درخواست مردمی که در آن منطقه بودند، در فاصله میان دو کوه سد محکمی بنا کرد. این تنگه امروزه تنگه داریال نامیده می‌شود که در نقشه‌های موجود میان ولادی میوکز و تفلیس نشان داده می‌شود. این دیوار همان سدی است که کوروش بنا کرده و با اوصافی که قرآن درباره سد ذوالقرنین بیان کرده کاملاً تطبیق می‌کند. 💢 ✳️ @Analysts
✴️ پرسش دیگر در انطباق کوروش و ذوالقرنین تناسب نام ذوالقرنین با کوروش است. کهن‌ترین اشاره به موضوع ذوالقرنین را باید در نبی، از متون عهد عتیق یهود، جست‌وجو کرد. آن‌جا که در رؤیای وی، در هیئت قوچ ظاهر می‌شود. لوقرانائیم به زبان عبری همان ذوالقرنین عربی است. این واژه در تورات فقط یک مرتبه آمده است و آن هم در سفر دانیال (کتاب دانیال) است. درباره نام ذوالقرنین و تناسب آن با کوروش گفته‌اند: ذوالقرنین را از آن جهت ذوالقرنین، صاحب دو قرن (شاخ)، می‌نامند که دارای تاج یا کلاه خودی با دو شاخ بوده است. جالب این‌که در نقش برجسته هخامنشی دشت مرغاب، کوروش با تاجی بر سر تصویر شده که دو شاخ همانند شاخ‌های قوچ بر آن دیده می‌شود.» 🔴 البته در پاسخ به این پرسش مهم، می توان دیدگاه محقق معاصر جناب مؤلف کتاب بررسی آیات قرآن و تورات و کتاب را نیز قابل توجه دانست که: مراد از دو شاخ که در تورات آمده است، رهبری کورش بر دو قوم بزرگ بوده است. 🔴 به علاوه، ذکر این نکته بسیار مهم نیز خالی از لطف نیست که ریشه مادها و پارس ها باید به نسل مؤمنین حاضر در کشتی حضرت نوح بازگردد. همان که قرآن حکیم می فرماید: 💢 ✳️ @Analysts
✴️ وضعیت دین در جهانِ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  🔆 حجت‌الاسلام احمد رهدار 🔆مأخذ: مجله رواق اندیشه، شماره ۴۰ ✅ چکیده: با رشد و فناوری در دنیای و توان انسان غربی در حل برخی از مشکلاتی که پیش از آن غیرممکن تلقی می شد، انسان غربی گمان برد که به کمک علم و بدون هرگونه استمدادی از دین و می تواند همه مشکلات خود را دست کم در حیطه امور مادی حل کند. با فراگیر شدن ایده امکان زندگی بدون نیاز به وحی، بسیاری از اندیشمندان غرب در قالب نظریه های علمی (اعم از علوم عقلی، تجربی و انسانی) دین را به نفع علم در حاشیه بردند. برخی از این نظریه ها ناظر به: 🔰 انکار دین از اساس، 🔰 تقلیل دین به اخلاق، احساس، کارکردهای اجتماعی، معنویت و...، 🔰 جایگزینی دین توسط دیگر عناصر بودند. در دنیای نیز، با ظهور هگل و پس از آن، حلقه هگلیان جوان (که فوئرباخ و مارکس از اعضای برجسته آن بودند) دین، تنها در افراطی ترین وجه نظریه های نام برده که همان: 🔰انکار اساسی دین باشد، بررسی می شد. این نوشتار به در دنیای غرب و شرق در محدوده ربع پایانی قرن نوزدهم تا ربع پایانی قرن بیستم (به مدت یک قرن) پرداخته، سیر نزولی تأثیر آن در حوزه اجتماع را نشان می‌دهد. ✅ لینک متن مقاله: http://yon.ir/IndNz 🇮🇷 به 👈شبکه‌تحلیلگران بپیوندید👇 💢 @Analysts 💢
✴️ وضعیت دین در جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی 🔆 حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔆 مأخذ: پگاه حوزه ۱۳۸۸، شماره ۲۷۴ ✅ چکیده: در قسمت قبل تصویری از وضعیت دین در جهان قبل از انقلاب اسلامی شامل غرب لیبرال، شرق کمونیستی و شرق اسلامی ارائه شد. در این شماره تحولات برآمده از انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر پهنه ها و گستره هایی که ذکر شد، بررسی می شود.  ✅ لینک متن مقاله: http://yon.ir/EQFo6 🇮🇷 به 👈شبکه‌تحلیلگران بپیوندید👇 💢 @Analysts 💢