💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اميدوار به شب عيد فطر باشيد. زيرا فرمودهاند: خداوند در شب عيد فطر به اندازهای میبخشد که در کل طول ماه رمضان بخشيده است و بندگان را از جهنم آزاد میکند.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ شیطان در بیرون از ماه رمضان منتظر ماست.
⚡️⚡️ عبادت ما بايد همافزايی داشته باشد. اینطور نباشد که انسان یک هفته نماز جماعت بخواند و رها کند.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«شيطان (که در ماه رمضان در غل و زنجیر بود) بيرون ماه رمضان ايستاده و منتظر است. کسانی هستند که در سی شب ماه رمضان نماز شب خواندهاند؛ ولی در روز عيد فطر، نماز صبحشان قضا میشود! اگر انسان از سرمايهاش غافل شد شيطان آنرا میبرد و انسان سر جای اولش بر میگرداند؛ دوباره روز از نو، روزی از نو! اين که به درد نمیخورد!!
عبادت ما بايد همافزايی داشته باشد. بعضی از ما چهلسال است که نماز میخوانيم ولی آثار نماز در ما مشاهده نمیشود. معلوم است که هر نمازی که خوانديم هنوز به نماز دوم نرسيده، شيطان آثار آن را برده است و الا اگر اين نمازها روی هم افزايش پيدا میکرد بايد چيز ديگری از آن در میآمد.
این درست نیست که هنگامی که ماه رمضان تمام شد، انسان دیگر یک دعای ابوحمزه هم نمیخواند، یک کمیل هم نمیخواهد، یک قرآن هم نمیخواند. اگر در ماه رمضان سه ختم قرآن کردید ماههای دیگر یک ختم قرآن داشته باشید. قرآن را نبندید! در این وادی، استقامت، ایستادگی و پایمردی شرط است، فرمود: «اگر عمل خیر را یکسال ادامه دهید اثرش را میبینید»، یعنی اینطور نباشد که انسان یک هفته نماز جماعت بخواند و رها کند. بنابراین مداومت بر آنچه در ماه رمضان برایتان حاصل شده جزء الزامات است».
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست»
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔸 «دین» یعنی جریانِ «اُلوهیّت، ولایت و شریعت». «دینداری» یعنی «تألُّهِ به اُلوهیِت، تولّیِ به ولایت و تشرُّعِ به شریعت».
🔸 باطن دينداري، پذيرش ولايت و توحید است كه اين پذيرش ولايت و توحيد، در سرشت انسان هم آرام آرام جاری میشود. سرشت انسان گاهی نوراني است و گاهي هم ظلماني است. اما در عين حال اين مناسك ظاهري هم بايد باشد.
🔸 تمسك به اين ظواهر، طريق تمسك به باطن دين است و نميشود نسبت به اين ظواهر تمسك نكرد و باطن دين را دارا بود. يعني لااُباليگري نسبت به اين ظواهر با ايمان سازگار نيست!
🔸 كمااينكه از آن طرف هم اگر كسي ظواهر را بدون تولي به باطن به جا بياورد، نتيجهاي ندارد و عبادت خداي متعال واقع نميشود. عبادت خداي متعال، روح و باطنش پذيرش ولايت حقه و سرّش سجده در مقابل خداي متعال است. تعظيم اولياء الهي و سجده در مقابل خداي متعال، باطن عبوديت و بندگي است و اين مناسك، مناسك ظاهري است. لذا اگر آن مناسك باطني نباشد، مثل عبادت بدون نيت است.
🔸 اشکال اول اين است كه ما فرع و اصل را با همديگر اشتباه بگيريم و خيال كنيم اساس دين، عمل به ظواهر است... .
اين طرز فکر در بعضي افراد وجود دارد که خيلي جاي تعجب است و همه شنيدهاند؛ از سيد جمال نقل شده است که وقتي به غرب رفته و برگشته بود، گفته بود: «آنجا اسلام بود و مسلمان نبود. اينجا مسلمان هست ولي اسلام نيست»!
[مُنکِر تلاشها و مبارزات سیدجمال الدین نیستیم، ولی این سخنِ او (اگر واقعا چنین حرفی زده باشد)، پذیرفتنی نیست. این حرف] همان خلط ظاهر و باطن است. حداكثر چيزي كه آنجا بوده، ظواهر بوده است. البته ظواهر شريعت هم نبوده. من معتقد به اين نيستم. آنچه كه آنجا هست، تقواي مادي است، نه تقواي الهي. اين حدود را براي رسيدن به اهداف مادي رعايت مي كنند. انگيزه، الهي نيست. بر فرض اگر چيزي هم باشد، ميشود ظواهر. خلط بين ظواهر و باطن نباید کرد.
🔸 تمدن امروزِ غرب با صداي بلند فرياد ميزند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفيسازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. نمیتوان با استفاده از این تعبیر که «اسلام را در آنجا ديدم مسلمان نديدم»، تمدن امروز غرب را تایید کرد. مگر اسلام با سکولاريزم جمع ميشود؟! بله، ممکن است در کاخ فرعون هم مؤمنانی پيدا شوند و يا صفت خوب در يک کافر هم پيدا شود. اين غير از اين مطلب است که اين تمدن، تمدني باشد که روح اسلام در آن جريان داشته باشد. اگر بر سردرِ تمدن غرب «بسم الله» نوشتيم که اسلامي نميشود.
☑️ @mirbaqeri
تفسیر روز بیست و نهم. معارج19.mp3
5.04M
🎙سه گونه نمازگزار!
✨الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ✨
#سوره_ِمعارج(22ـ23)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(29)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
عید فطر.mp3
3.44M
🎙شرح فرازی از قنوت نماز عید فطر (برگرفته از آیه آخر سوره مدثر)
❓ دعای آیت الله بهجت در سجده آخر نماز چه بود؟
✨أهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ المَغْفِرَةِ✨
#سوره_مدثر(56)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
🔺 استاد سید محمّدمهدی میرباقری🔻
🔹 همیشه یک مرکزیتِ استراتژیک در درگیری اسلام و کفر وجود دارد که باید پای آن ایستاد تا نتیجه گرفت. مبارزه با امریکا و اسرائیل در حال حاضر، نقطهٔ استراتژیک مبارزه انقلاب اسلامی با نظام کفر است.
🔹 نظام استکبار، یک محور دارد که آمریکاست. اگر امریکا را بیندازیم، آلمان و فرانسه و انگلیس و بقیه هم میافتند. امام(ره) که با امریکا میجنگید، اما طرفداران امریکا در ایران و یا لیبرالیستهای به ظاهر مسلمان میگفتند: با شوروی بجنگید، چون کمونیست هستند! اینها نمیفهمیدند که دو تا محور که نمیشود انتخاب کرد! امام(ره) دقیقاً درست انتخاب کرد. استکبار همین را میخواست که امام(ره) با شوروی بجنگد و بعد آنها بگویند دیدید ما گفتیم دین افیون ملتهاست! دین با عدالت (به تعریف آنها: نظام کمونیستی) مبارزه میکند! در نتیجه آنها دوباره پرچم را به دست بگیرند.
🔹 امام(ره) با آمریکا به اسم دین جنگید، اما پرچم عدالتخواهی را هم از شوروی گرفت. راه ساقط کردن شوروی، مبارزه با شوروی نبود، بلکه مبارزه با امریکا بود. الآن هم راه ساقط کردن همه مستکبران عالَم، مبارزه با امریکاست.
☑️ @mirbaqeri
💥 انبيا قبل از اينكه به كفِ خيابان بیایند و با اين جوانی كه گناه ميكند مقابله كنند، میرفتند با فراعنه مقابله ميكردند.
💥 در هر دورهای، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعور» اصلِ شرّ هستند.
💥 راه مبارزه با منكَر، مقابله با آن دستگاهي است كه منكَر را اقامه ميكند.
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«انبياء قبل از اينكه در كفِ خيابان بیایند و با اين آدمي كه گناه ميكند مقابله كنند، با فراعنه مقابله ميكردند.
حضرت ابراهيم ميروند بتكده را خراب ميكنند و با نمرود ميجنگند. موساي كليم با فرعون ميجنگد. اينطوري ميشود جامعه را اصلاح كنيد و الا اگر فرعون سر جاي خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاييم در كف جامعه با اينهايي كه گناه ميكنند و مشرك هستند، مبارزه كنيم، کار پیش نمیرود.
هميشه اينطوري است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهي است كه منكَر را اقامه ميكند. اولياءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آنها هستند.
اگر به من بگويند شرِّ اصلي را در عالم نشان بده، ميگويم شرِّ اصلي سران استكبار هستند. اين فرعونهاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي _ که خيلي وقتها با هم هستند _ شرِّ اصلی هستند. فرعون و قارون و هامان اصلِ شرّ هستند و شما بايد با اينها و دستگاهشان بجنگيد. هم بايد با فرعون بجنگيد و هم بايد با قارون و دستگاه اقتصادياش بجنگيد و هم باید با هامان و هم با مثلِ بلعمِ باعور بجنگید. اينها هستند که منکر را اقامه ميكنند.
نميشود که شما اينها را رها كنيد و بعد خيال كنيد که ميشود جلوي فساد اخلاقي را در جامعه بگيريم و جلوي بيحجابي را بگيريم، ولي با آنهايي كه اقامه ميكنند، مقابله نكنيم. او آن طرفِ جهان نشسته و براي اينكه عالم را تحتِ سيطره خودش دربياورد، برنامهريزي ميكند و ميخواهد فرهنگ مادی را گسترش بدهد، مثلاً فرهنگ بيحجابي و فرهنگِ برداشتنِ فاصلهٔ بين اقشار و غيره. هنر و رسانه و دانش و دانشگاه را در خدمتِ اين كار ميگيرد و بعد شروع به گسترش بيحجابي میکند و ميآيد مثلاً شبكه ماهوارهاي به نام منوتو راه میاندازد و فيلمهاي و برنامههایی را براي تغيير فرهنگ جامعه نشان ميدهد و در اين فيلمها قُبح دوستيابيِ چندجانبه براي زنهايي كه خداينكرده همسر هم دارند را ميريزد. شما با اينها بجنگيد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«انقلاب اسلامی بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر در دوران غیبت است؛ و جریان تجدد، بزرگترین منکر است که فرهنگ مادی را به سبک زندگی تبدیل کرده».
☑️ @mirbaqeri
💥 نشر تمدن نوین اسلامی بهزودی منتشر میکند:
📗حکمتِ حکومت، جلد اول (ضرورت و آثار حکومت دینی)
☎️ 09104646212
https://eitaa.com/mirbaqeri_book
@tamaddonnovin
💥 نشر تمدن نوین اسلامی بهزودی منتشر میکند:
📘حکمتِ حکومت، جلد دوم (مبانی، نظریه و ساختار حکومت دینی)
☎️ 09104646212
https://eitaa.com/mirbaqeri_book
@tamaddonnovin
💥 گاهی حجابها و موانعی در زندگی ما هست که با چشم نمیتوانیم ببینیم.
و خودمان را مُدام به درهای بسته میکوبیم!
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اهلِ سیر اهلِ عبرت هستند. عبرت این است که انسان بتواند پشتصحنههای یک واقعیتِ ملموس را ببیند.
دیدهاید گاهی یک پرندهای وارد یک فضای بستهای میشود؛ از یک جایی وارد میشود و خودش را مدام به شیشه میکوبد! خیال میکند آنجا راه باز است. آن آدمی که اهل عبرت است، وقتی این صحنه را میبیند، درس عبرت میگیرد که ای چهبسا ما هم در مسیر خودمان حجابهایی داریم و خودمان را به درهای بستهای میکوبیم و متوجه نیستیم که از آنجا راه نجاتی نیست و نمیشود از آن درهای بسته بیرون رفت. باید یک درِ گشودهای باشد یا کسی یک دری را به روی ما باز کند تا بتوانیم از این زندان نجات پیدا کنیم.
و امثال این عبرتها.»
☑️ @mirbaqeri
«علم» در بیانیهٔ گام دوم .mp3
15.24M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «علم و پژوهش از منظر بیانیه گام دوم انقلاب»
(در جمع اساتید دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
💥 جمعبندی استاد میرباقری از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارهٔ «جهتداری علوم انسانی و غیرانسانی»
👈 رهبر انقلاب به جهتداری علوم انسانی (رابطه علم با مبانیِ دینی یا سکولار) قائل هستند، اما به این معنا، به جهتداریِ علوم پایه و طبیعی قائل نیستند.
👈 البته جهتداری علم، سطوح مختلفی دارد؛ سطحی از جهتداری این علوم (بهمعنای تاثیرپذیری علم از نیازمندیهای بومی) را نیز میتوان به ایشان نسبت داد.
🔗 اگر علوم غربی را بومی نکنیم و به قلههای علمی نرسیم، تحت تسخیر و سلطهٔ دشمنان قرار خواهیم گرفت.
🔗 بیانیه گام دوم میتواند اجماع و توافقِ نسبی بین اندیشههای مختلف بهوجود آورد.
🔗 هر اندیشهای درباره جهتداری علوم داشته باشیم، باید در عمل، مفاد بیانیه را دنبال کنیم.
⏳ ۲۵ دقیقه
🗓 ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ آن رزق مادی یا معنوی که به دست ما میرسد، باید توجه کنیم که از کجا آمده و ما فقیرِ چه کسی هستیم!
⚡️⚡️ نیازهای ما نردبانهای تقرب ما هستند. با همین نیازها سیر میکنیم و تا قرب الهی پیش میرویم. بهشرطِ اینکه اهل ذکر و اهل عبرت باشیم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«خدای متعال میفرماید: طعامی که میخورید ببینید از کجا آمده است (فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ).
اگر کسی اهل عبرت باشد، اهل غفلت نباشد، اهل ذکر باشد، در طعامی که پیش رویش میگذارند و شروع به خوردن میکند، پیوستگی اسباب را در عالم ملکوت و اسماء الهی و وجود حضرت حق و الوهیت را میبیند.
خدا رحمت کند استاد عزیزی داشتیم. ایشان میگفت: در یک جمعی با یکی از این آقایان مبتدی نشسته بودیم. او پرسید "شما که میگویید کار دست خداست، گاهی میگویید خودت باید اقدام کنی، گاهی میگویید دست خداست، گاهی میگویید دست امام عصر(عج) است. از این حرفهای مخالف میزنید! کدامِ اینها درست است؟" ایشان گفت من جوابش را ندادم. سفره صبحانه را که پهن کردند با فاصله نسبتاً زیادی نشسته بود. یک لقمه را گرفتم. گفتم بدهید به فلانی. هفت هشت دست چرخید تا او لقمه را گرفت و در دهانش گذاشت. گفتم "حالا جواب سؤال: اگر تو ظاهربین باشی میگویی لقمه در دهان من افتاد! اگر کمی پیگیری کنی میگویی دستم لقمه را در دهانم گذاشت. بعد دنبال کنی میبینی دستت هم لقمه را نداشت. میرسی به رفیقت و رفقایت و از آنها هم به حقیر میرسی و بعد به سفره و از آنجا هم به نانوایی و آسیاب. و اگر جلوتر بروی به مزرعه میرسی سپس به آن رویشی که از ملکوت به عالم واقع شده، و میرسی به اینکه "أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ". قصه ما هم همین هست! آن طعام ظاهری را که ما میخوریم اگر به آن توجه کنیم، میبینیم که این از کجا آمد و ما فقیرِ چه کسی هستیم."
لذا موحدین، هم آنجایی که گرسنه میشوند و تشنه میشوند، خدا را میبینند و هم آنجایی که سیر و سیراب میشوند، رحمت خدا را میبینند و مهمان رحمت خدا هستند و به خدا میرسند.
👈 بناست که ما با همین نیازهایمان به خدا برسیم. این نیازها نردبانهای تقرب ما هستند. و با همینها سیر میکنیم و تا قرب الهی پیش میرویم. به شرط اینکه اهل عبرت باشیم و اهل "فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ" باشیم. انسان اگر به این نعمتهایی که نیازهای او را برطرف میکنند نظر بکند و اهل عبرت باشد، در هر نعمتی حضور حضرت حق را میبیند و در هر ارضایی فقر خودش را به خدای متعال و رحمت خدای متعال احساس میکند و این عامل هدایت انسان است.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ وقتی انسان [کتابی را میخواند یا] علمی را یاد میگیرد، باید ببیند که سرچشمهٔ آن رزق معنوی کجاست و از چه مجرایی عبور کرده است؟ نورانی است یا ظلمانی؟
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
این طعامی که از طرف عالم بالا میآید و به ما میرسد، یا از مجاری فیض نبی اکرم(ص) و هدایت ایشان عبور میکند، یا از بستر سرپرستی شیطان حرکت گذر میکند. لذا میشود: حلال یا حرام. یکی نورانی است و دیگری ظلمانی. یکی انسان را سبکبال میکند و دیگری حجاب قلب انسان میشود.
وقتی انسان لقمهای را میخورد باید ببیند که این لقمه، حلال است یا حرام.
👈 این مطلبی که گفته شد فقط در باب رزقهای ظاهری انسان نیست. یکی از مهمترین رزق انسان، رزقِ علم است که سرچشمهٔ حیات است. انسان نیازمند به آن رزق معنوی است که او را به سرچشمه حیات میرساند. انسان نیاز به علم امام دارد؛ نیاز به آن معرفتهایی دارد که خدای متعال در اختیار اولیای معصوم(ع) قرار داده و در اختیار دیگران نیست.»
☑️ @mirbaqeri